eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
682 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ آينه عبرت است، از آن بگيريد. 💠إِنَّا أَرْسَلْنا إِلَيْكُمْ رَسُولاً شاهِداً عَلَيْكُمْ كَما أَرْسَلْنا إِلی‌ فِرْعَوْنَ رَسُولاً (۱۵) فَعَصی‌ فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْناهُ أَخْذاً وَبِيلاً (۱۶/مزمل) 🌱‏همانا ما رسولی را كه گواه بر شماست، به سوی شما فرستاديم، همان‌گونه كه به سوی فرعون رسولی فرستاديم. امّا فرعون، آن رسول را نافرمانی كرد و ما او را به كيفری وخيم گرفتيم. 🔹پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله بر امّت خويش گواه است و نظارت كامل دارد. «رَسُولًا شاهِداً عَلَيْكُمْ» ‏ 🔹پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله در دنيا شاهد بر اعمال است. «شاهِداً عَلَيْكُمْ» و در آخرت ادای شهادت می‌كند. «جِئْنا بِكَ عَلی‌ هؤُلاءِ شَهِيداً» 🔹انجام رسالت، همراه با نظارت است. «رَسُولًا شاهِداً» 🔹فلسفه بعثت انبيا در همه زمانها يكی است. أَرْسَلْنا إِلَيْكُمْ‌ ... كَما أَرْسَلْنا إِلی‌ فِرْعَوْنَ‌ 🔹تاريخ آينه عبرت است، از آن پند بگيريد. كَما أَرْسَلْنا إِلی‌ فِرْعَوْنَ رَسُولًا فَعَصی‌ ... فَأَخَذْناهُ‌ 🔹در مبارزه با منكرات به سراغ سرچشمه برويد. «أَرْسَلْنا إِلی‌ فِرْعَوْنَ» 🔹برای وعده و وعيدهايی كه به مردم می‌دهيد، نمونه عملی ارائه كنيد. (خداوند كه كافران مرفّه را تهديد می‌كند، عاقبت فرعون را يادآوری می‌كند.) ذَرْنِي وَ الْمُكَذِّبِينَ أُولِي النَّعْمَةِ ... فَعَصی‌ فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْناهُ أَخْذاً وَبِيلًا 🔹سرپيچی از فرمان رسول خدا، سبب گرفتاری می‌شود. «فَعَصی‌ فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْناهُ أَخْذاً وَبِيلًا» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۸۶-۸۳ سوره قصص از تفسیر نور ۱- هرگونه برتری طلبی،ممنوع است. «لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا» ۲- منشأ فساد،برتری جویی است. لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا ... وَ لا فَساداً ۳- پرهیزکار کسی است که اراده ی تفاخر وبرتری بر دیگران ندارد. لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا ... وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ ۴- کار نیک،مطلوب و پسندیده است،از هر کس و به هر مقدار که باشد. «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ» ۵- مهم تر از انجام کار نیک،به سلامت رساندن آن به صحنه ی قیامت است. «جاءَ بِالْحَسَنَهِ» (چه بسیارند کسانی که کارهای خوبی انجام می دهند،ولی به واسطه گناه،منّت گذاشتن،عُجب و یا تحقیر دیگران،آن را از بین می برند و نمی توانند کار خوب خود را به قیامت برسانند.) ۶- انسان ها در انتخاب راه زندگی خود آزادند. «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَهِ - مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَهِ» ۷- حتّی در گفتار،سخن خویش را از خوبی ها آغاز کنیم.(ابتدا کلمه«الحسنه» آمده،سپس«السیئه») ۸- در نظام سراسر لطف الهی،پاداش نیکی ها بیشتر از خود نیکی هاست هر چند به مرحله عمل نرسد و در حالت اندیشه و طرح باقی بماند،ولی کیفر کار بد به اندازه کار بد و به شرطی است که از درجه ی فکر و اندیشه بگذرد و لباس عمل بپوشد. «عَمِلُوا السَّیِّئاتِ» ۹- کار نیک دیگران را فراموش نکنیم،حتّی اگر یک عمل ساده باشد،«الحسنه» ولی بدکاران را وقتی جزا دهیم که برکار بد خود اصرار داشته باشند. «ما کانُوا یَعْمَلُونَ» ۱۰- خداوند پاداش نیکی ها را با فضل خود می دهد،ولی در کیفر بدکاران با عدل خویش رفتار می کند. فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها - فَلا یُجْزَی ... إِلاّ ما کانُوا یَعْمَلُونَ ۱۱- ابلاغ قرآن سبب تمرّد کفّار و هجرت پیامبر شد؛امّا خدای قرآن دوباره پیامبر را به زادگاهش برخواهد گرداند. «لَرادُّکَ إِلی مَعادٍ» ۱۲- تلاوت،تبلیغ و عمل به قرآن،قبل از هر کس بر خود پیامبر واجب است. «فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرْآنَ» ۱۳- تعبیر به فریضه بودن قرآن،نشانه ی اهمیّت و جایگاه والای آن است. «فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرْآنَ» ۱۴- در مقام بیان نیز ابتدا از نقاط مثبت شروع کنیم. «مَنْ جاءَ بِالْهُدی - مَنْ هُوَ فِی ضَلالٍ» ۱۵- حتّی انبیا با آن پاکی روح و کمال عبودیّت،توقّع دریافت وحی نداشته اند، وحی،رحمت الهی بوده است. ما کُنْتَ تَرْجُوا ... إِلاّ رَحْمَهً مِنْ رَبِّکَ ۱۶- بعثت پیامبران ونزول کتب آسمانی،از شئون ربوبیّت خداوند است. «رَحْمَهً مِنْ رَبِّکَ» ۱۷- برائت و پرهیز از پشتیبانی کافران به قدری مهم است که شکرانه ی نزول وحی قرار گرفته است. یُلْقی إِلَیْکَ الْکِتابُ ... فَلا تَکُونَنَّ ... ۱۸- هرگونه حمایت از کفر وپشتیبانی از جرم ممنوع است. «فَلا تَکُونَنَّ ظَهِیراً لِلْکافِرِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩گزيده اي از در ایران 🛑قسمت ششم : 🚩🔻🔻: اهتمام ویژۀ شاهان به 👈به طور کلی شاهان قاجار دلبستگی و توجهی ویژه به رعایت آداب و برگزاری مناسک و از خود نشان می‌دادند. در عهد آقامحمدخان، میرزای قمی حکم معروفی را دال بر بلامانع بودن اجرای تعزیه از لحاظ شرعی صادر کرد که پشتوانه‌ای محکم برای برگزاری مراسم تعزیه و شبیه‌خوانی محسوب می‌شد. 🔻فتحعلی شاه خود دستی در شعر و شاعری داشت و مرثیه‌هایی در سوگ واقعۀ عاشورا سرود. در دوران فتحعلی شاه بر شکوه و تعزیه افزوده شد، اولین تکیه‌های ثابت برپا شد و کارگردانی تعزیه تحت ریاست شاه و بعضی شاهزادگان تکامل یافت. رابطۀ حسنۀ فتحعلی شاه با علما تأثیر مستقیمی بر هدایت مجالس و آیین‌های مذهبی می‌گذاشت. از جمله در این دوره علمای قم دقت نظر زیادی بر صحت اقوال در داشتند و در این راستا به وقت مقتضی شدت عمل هم به خرج می‌دادند. 👈باید اذعان کرد که در بین شاهان قاجار ناصرالدین شاه در پرداختن به شعائر مذهبی و شیعه‌گری گوی سبقت را از همه ربوده بود. مثلاً می‌توان به علاقۀ وی به شمایل‌های مذهبی، خصوصاً تمثال امیرالمؤمنین، تقید به نماز، سرودن اشعاری در مدح امامان شیعه، اهتمام وی به تعمیر و تزیین بارگاه امام حسین، اقدام به مطلا کردن گنبد حرم عسکریین در سامرا، ایوان حرم امام رضا و گنبد مرقد حضرت عبدالعظیم حسنی و سفر به عتبات عالیات در سال 1288 ق اشاره کرد. ناصرالدین شاه جقۀ پادشاهی‌اش – سنجاق الماس بزرگی که شاهان قاجار به نشان اقتدار ملوکانه بر کلاه می‌زدند – راه هم پشکش «شاه نجف» کرد تا بر فراز مقبرۀ امام آویخته شود. ↩️ویژگی شاخص دورۀ ناصری رونق بی‌سابقۀ مجالس و خصوصاً است. مهم‌ترین اقدام حکومت در این باره ساخت «تکۀ دولت» به دستور شاه است؛ تکیه‌ای معظم و بی‌نظیر که ایدۀ ساخت آن را شاه قاجار پس از سفرش به فرنگ مطرح کرد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚«عزاداری در تاریخ ایران» برگرفته از فصل اول کتاب رسانۀ شیعه نوشتۀ محسن حسام مظاهری کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
🖌روایت سید صالح شهرستانی از سفر شاه به @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌸💞 يَا ابْنَ الصِّراطِ الْمُسْتَقِيمِ، يَا ابْنَ النَّبَاَ الْعَظِيمِ، يَا ابْنَ مَنْ هُوَ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَى اللّٰهِ عَلِيٌّ حَكِيمٌ، يَا ابْنَ الْآياتِ وَالْبَيِّناتِ، يَا  ابْنَ الْبَراهِينِ الْواضِحاتِ الْباهِراتِ،  يَا ابْنَ الْحُجَجِ الْبالِغاتِ، يَا ابْنَ النِّعَمِ السَّابِغاتِ، يَا ابْنَ طٰهٰ وَالْمُحْكَماتِ. ای فرزند راه مستقیم، ای فرزند خبر بزرگ، ای فرزند کسی که در امّ الکتاب، نزد خدا، والا و حکیم است، ای فرزند آیات و نشانه‌ها، ای فرزند دلیل‌های آشکار، ای فرزند برهان‌های نمایان، ای فرزند حجّت‌های رسا، ای فرزند نعمت‌های کامل، ای فرزند طه و آیات محکم، 💫فرازی از دعای ندبه 💫قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأمّلی_بر_یک_صلح؛_از_حکمیت_تا_مصالحه.m4a
9.6M
✅ تأملی بر " یک " ♦️الف) زمینه هایِ اقدام حسن بن علی(ع)؛ 1⃣. از حَکَمیت تا مصالحه 2⃣. وضعیت جنگی و فرسایش سرمایه اجتماعی- فرهنگی خلافت 3⃣. پدیده "خلافت موازی" و خطر تجزیه جامعه مسلمانی ♦️ب) ماهیت و محتوای صلح؛ 4⃣. مبنای صلح امام حسن 5⃣.مواد و اجزای صلح 6⃣. سویه و هدف صلح ♦️ج) پیامدها و نتائج صلح؛ 7⃣. عطف توجه از حکومت به فرهنگ 8⃣. تبدیل مدینه به کانون صحابه و مرکز دینی- معنوی جهان اسلام. 9⃣. تبدیل قرارداد صلح به اساسی برای داوری عمومی، نظارت و نقد خلافت شام 🔻امام حسن(ع) قصد داشت جامعه فروپاشیده را از دیگری حفظ کند. 🔻حضرت امام حسن(ع) معادله ای مهم دارد که مطابق آن، حکومت مهم است 👈👈👈اما اگر تناقضی بین و ایجاد شود، امام حفظ جان مردم را ترجیح می دهد. 🔻صلح امام حسن(ع) جنگ منجر به باخت کوفه را به صلح پیروز تبدیل میکند و این همان پیروزی بود که امام علی(ع) با سه سال جنگ به آن نرسید. 🔻صلح امام حسن(ع) " " بود. محتوای صلح امام حسن(ع)، شاهکار است و بَرنده تر و بُرنده تر از جنگ است. 🔻امام حسن(ع) به موضوع در حکومتی که مشروع نیست و راست و دروغ آن مشخص نبود توجه کرد و این موضوع تا امروز هم به عنوان تقیه مداراگونه با حکومت در مقاطع مختلف تاریخی ادامه پیدا کرده است. 🎙زنده یاد مرحوم استاد ابان 98 @quranpuyan
بنام خدا 💐💐لیست ترین موضوعات ارسالی سه ماه گذشته،در تالار گفتگوهای قرآن پویان. به شرح زیر می باشد.👇👇 🌸️قرآن كتاب انديشه و عمل‌ - قرآن چگونه کتابی است؟ https://www.quranpuyan.com/yaf_postsm19697findunread_---qrn-ktb-ndyshh-w-ml.aspx#post19697 🌸با انجام برخى كارهاى صالح، به بهشت اميد داشته باشيد. چه زن چه مرد با ايمان. - https://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5601&= 🌸اينكه چون مسلمانيم ،پس همواره حق باماست، خيال باطل است. ملاك حق و باطل رفتار شماست - https://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5600&= 🌸معنای الله‌اكبر چيست؟ خدا از چه چيزي بزرگتر است؟ https://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5608&= ✅✅شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*﷽ وَ اِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ و با اشتیاق به سوی پروردگارت روی آور 🌸 سوره شرح ، آیه ۸ کانال قرآن پویان 🆔️* @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️تلاوت همراه با تفكر 💠إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنی‌ مِنْ ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَ نِصْفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طائِفَةٌ مِنَ الَّذِينَ مَعَكَ وَ اللَّهُ يُقَدِّرُ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتابَ عَلَيْكُمْ فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضی‌ وَ آخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّـهِ وَ آخَرُونَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنْهُ وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّـهِ هُوَ خَيْراً وَ أَعْظَمَ أَجْراً وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۲۰/مزمل) ‏ 🌱پروردگارت می‌داند كه تو و گروهی از كسانی كه با تو هستند نزديك دو سوم از شب يا نصف يا ثلث آن را بپا می‌خيزيد، و خداوند شب و روز را اندازه‌گيری می‌كند، او می‌داند كه شما نمی‌توانيد مقدار آن را (دقيقا) اندازه‌گيری كنيد، لذا شما را بخشيد اكنون آن مقدار از قرآن كه برای شما ميسر است تلاوت كنيد، او می‌داند به زودی گروهی از شما بيمار می‌شوند، و گروهی ديگر برای به دست آوردن فضل الهی (و كسب روزی) به سفر می‌روند، و گروهی ديگری در راه خدا جهاد می‌كنند، پس آن مقدار كه برای شما ممكن است از آن تلاوت‌ كنيد، و نماز را بر پا داريد و زكات ادا كنيد، و به خدا قرض الحسنه دهيد، (در راه او انفاق نمائيد) و (بدانيد) آنچه را از كارهای خير برای خود از پيش می‌فرستيد نزد خدا به بهترين وجه و بزرگترين پاداش خواهيد يافت، و از خدا آمرزش بطلبيد كه خداوند غفور و رحيم است. 🔹در اينكه منظور از جمله" فاقرؤوا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ‌" آنچه از قرآن برای شما ميسر است بخوانيد" چيست؟ گفتگو بسيار است: جمعی آن را به نماز شب تفسير كرده‌اند كه در لابلای آن حتما آيات قرآن خوانده می‌شود، و بعضی گفته‌اند منظور همان تلاوت قرآن است هر چند در اثناء نماز نباشد، سپس بعضی مقدار آن را به پنجاه آيه، و بعضی به يكصد آيه، و بعضی دويست آيه، تفسير كرده‌اند، ولی هيچيك از اين اعداد دليل خاصی ندارد، بلكه مفهوم آيه اين است كه هر مقداری كه انسان به زحمت نمی‌افتد از قرآن بخواند. 🔹‏بديهی است منظور از" تلاوت قرآن" در اينجا تلاوتی است به عنوان درس و فراگيری برای خودسازی و پرورش ايمان و تقوا. 🔹از روايات اسلامی به خوبی استفاده می‌شود فضيلت تلاوت قرآن در زياد خواندن آن نيست، بلكه در خوب خواندن و تدبر و انديشه در آن است. 🔹‏جالب اينكه در ذيل آيه فوق كه دستور می‌دهد آنچه از قرآن برای شما ميسر است بخوانيد" فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنْهُ‌" روايتی از امام علی بن موسی الرضا ع آمده است كه از جدش چنين نقل می‌فرمايد: ما تيسر منه لكم فيه خشوع القلب و صفاء السر!:" آن مقدار بخوانيد كه در آن خشوع قلب و صفای باطن‌ و نشاط روحانی و معنوی باشد"! ‏چرا چنين نباشد در حالی كه هدف اصلی تلاوت، تعليم و تربيت است. ‏و روايات در اين زمينه بسيار است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️معنای و فرق آن با 💠وَ رَبَّكَ فَكَبِّرْ 🌱و پروردگارت را بزرگ ‌دار؛ مدثر - ۳ 🔹وَ رَبَّكَ فَكَبِّرْ" يعنی هم در باطن دل و مرحله اعتقاد، و هم در مرحله عمل و هم به زبان پروردگار خود را به عظمت و كبريا منسوب كن، و او را از اينكه معادل و يا ما فوقی داشته باشد منزه بدار، چون چيزی نيست كه شريك او و يا غالب بر او و يا مانع سر راه او باشد، و نقصی عارض بر او نمی‌شود، و هيچ وصفی از اوصاف، او را تحديد نمی‌كند. 🔹و لذا از ائمه معصومين (ع) وارد شده كه معنای تكبير (اللَّه اكبر) اين است كه خدا از اينكه در وصف بگنجد بزرگتر است، پس خدای تعالی از هر وصفی كه ما با آن توصيفش كنيم، و حتی از خود اين وصف بزرگتر است، و همين معنا با توحيد اسلامی مناسب است، چون توحيدی كه اسلام پيشنهاد كرده از هر توحيد ديگری كه در ساير شرايع دينی سراغ داريم بالاتر و مهم‌تر است. 🔹‏و اين معنايی كه ما برای تكبير ذكر كرديم فارق ميان دو كلمه تكبير و تسبيح (اللَّه اكبر و سبحان اللَّه) است، سبحان اللَّه منزه داشتن خدا از هر صفت عدمی است، كه چون مرگ و عجز و جهل و غيره نقص شمرده شود، و اما اللَّه اكبر منزه دانستن خدای تعالی است از هر وصفی كه ما برايش ذكر كنيم، چه وجودی و چه عدمی، و حتی منزه بودنش از اين تنزيه ما، برای اينكه هر صفتی كه ما برای خدا ذكر كنيم، محدود در چارچوبه خودش است، و شامل مفاهيم ديگر نمی‌شود، و خدای تعالی اين چنين نيست، چون به هيچ حدی محدود نمی‌گردد- دقت بفرماييد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات مهم تفسیری سوره قصص آيه ۷۶ - «مفاتحه» به معناى درب هاى گنج هاى قارونى است ـ و نه كليد هايش ـ زيرا «مفاتح» جمع (مفتح) به معناى درب است و (مفاتيح) جمع (مفتاح) به معناى كليد مى باشد، و اين جا نوعاً مفسران و مترجمان قرآن جاى مفتاح را با مفتح عوض كرده و گمان كرده اند كه كليدهاى گنج هاى قارونى را بايستى دلير مردانى به سختى بركشند، كه اين معقول هم نيست، زيرا حمل كليدهاى هزاران گنج براى يك نفر هم ممكن است. آيه ۸۳ ـ اين "لا يريدون علواً فى الارض" تنها اراده علو استكبارى را در زمينه تكليف سلب نموده چنان كه "و لا فساداً" اين حقيقت را تبيين مى كند، روى اين اصل اراده و تصميم رهبرى و علّو در زمين و زمينه تكليف نه تنها براى شايستگان حرام نيست بلكه واجب نيز هست. البته در غير معصومان مشروط به اين است كه خود را در اين سلطه كَم نكنند، چنان كه ره گم كردگان در ميان اينان در طول تاريخ مشاهده مى گردند. روى اين اصل براى اين شايستگان غير معصوم دو بعد سلب وايجاب توأمان است، ايجابش خواستار سلطه شرعى و سلبش فسادزدايى و نفى خود باختگى است كه بسيار هم دشوار و اندك است. چنان كه در "و يجعلكم خلفاء الارض" حتى اميرمؤمنان كه اين آيه را از حضرت اقدس رسول گرامى شنيد ـ پرسيد مقصود از خلفاء الارض كيانند ـ حضرت فرمود مانند تو يا على! على(عليه السلام) از نگرانى بى هوش شد و چون به هوش آمد رسول گرامى به وى فرمود خدا تو را در سلطه و خلافت از هر گونه انحراف و فساد نگهبان است. "و العاقبة للمتقين" مراد از عاقبت دو عاقبت است: يكى در دولت جهان شمول مهدوى (عج) است كه مستضعفان با ايمان در طول تاريخ فرمانداران حضرت ولى امر (عج) خواهند بود، و ديگر عاقبت برزخ و قيامت است كه در اين دو زمان نيز از رستگارانند. تفسیر فرقان https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛