#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_581
❇️#آفرينش انسان از آبی بیمقدار، هم نشانه #عظمت و #قدرت الهی است و هم دليلی بر #معاد
💠أَ لَمْ نَخْلُقْكُمْ مِنْ ماءٍ مَهِينٍ (۲۰) فَجَعَلْناهُ فِي قَرارٍ مَكِينٍ (۲۱) إِلی قَدَرٍ مَعْلُومٍ (۲۲) فَقَدَرْنا فَنِعْمَ الْقادِرُونَ (۲۳) وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ (۲۴/مرسلات)
🌱آيا ما شما را از آبی پست خلق نكرديم. پس آن را در قرارگاهی استوار قرار داديم. تا مدّتی معيّن. پس اندازهگيری كرديم و ما چه خوب اندازهگيريم. در آن روز وای بر تكذيب كنندگان.
🔹آفرينش انسان از آبی بیمقدار، هم نشانه عظمت و قدرت الهی است و هم دليلی بر معاد و آفرينش دوباره انسان. «أَ لَمْ نَخْلُقْكُمْ مِنْ ماءٍ مَهِينٍ»
🔹ياد ضعفها و ناچيز بودن گذشتهها، غرور و تكبر انسان را از بين میبرد. «أَ لَمْ نَخْلُقْكُمْ مِنْ ماءٍ مَهِينٍ»
🔹در شيوه دعوت و تبليغ، از مسايل محسوس بگوييد. «أَ لَمْ نَخْلُقْكُمْ مِنْ ماءٍ مَهِينٍ»
🔹از خداوند بياموزيم و در كار و توليد، به دنبال استواری و استحكام باشيم. «فِي قَرارٍ مَكِينٍ»
🔹تقدير و زمان بندی، از اصول آفرينش الهی است. «إِلی قَدَرٍ مَعْلُومٍ فَقَدَرْنا»
🔹رشد جنين بر اساس اندازهگيریهای دقيق الهی است. «فَقَدَرْنا فَنِعْمَ الْقادِرُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_581
❇️#قيامت، روز حسابرسی و قضاوت است، نه عذرخواهی
💠وَ لا يُؤْذَنُ لَهُمْ فَيَعْتَذِرُونَ
🌱و به آنان اجازهی (عذرخواهی) داده نمیشود. پس عذرخواهی (هم) نخواهند کرد.
مرسلات - ۳۶
🔹سپس میافزايد:" و به آنها اجازه داده نمیشود كه عذر خواهی كنند" (وَ لا يُؤْذَنُ لَهُمْ فَيَعْتَذِرُونَ). نه اجازه سخن گفتن دارند، و نه عذر خواهی و دفاع از خويشتن، چرا كه همه حقايق در آنجا روشن است، و چيزی برای گفتن ندارند، آری اين زبان پشت هم انداز كه در دنيا از آزادی خود سوء استفاده كرده، به تكذيب انبياء، و استهزاء اولياء، و باطل كردن حق، و حق جلوه دادن باطل، میپرداخت در آنجا بايد به كيفر آن اعمال قفل شود، و از كار بيفتد، كه اين خود عذاب و شكنجه دردناكی است كه در چنان صحنهای انسان قدرت بر دفاع از خويش، و يا عذرخواهی نداشته باشد.
🔹در حديثی از امام صادق ع آمده است كه" خداوند برتر و عادلتر و بزرگتر از آن است كه بندهاش عذر موجهی داشته باشد و به او اجازه عذرخواهی ندهد، بلكه آنها در حقيقت هيچ عذر موجهی ندارند كه مطرح كنند".
🔹البته از بعضی از آيات قرآن استفاده میشود كه در قيامت مجرمان گاهی سخن میگويند، اين بخاطر آن است كه همان گونه كه قبلا هم اشاره كردهايم- در قيامت مواقف زيادی است، در بعضی از مواقف زبان از كار میافتد و نوبت به گواهی اعضاء میرسد، و در بعضی ديگر زبان گشوده میشود، و مطالبی را بازگو میكند كه نشانه حسرت و اندوه شديد و سرگردانی و بدبختی آنها است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣6⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات مهم تفسیری سوره قصص
إِنَّك لا تهْدِى مَنْ أَحْبَبْت وَ لَكِنَّ اللَّهَ يهْدِى مَن يَشاءُ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ(۵۶ قصص) :
آيا #هدايت وظيفه خداست يا رسول؟
مراد از ((هدايت )) در اينجا صرف راهنمايى نيست ، بلكه رساندن به هدف مطلوب است كه بازگشتش افاضه ايمان بر قلب است ، و معلوم است كه اين چنين هدايت كار رسول نيست ، بلكه كار خداى تعالى است ، و احدى در آن با او شركت ندارد، و اما اگر مقصود از آن راهنمايى بود، معنا نداشت كه آن را از رسول خدا (صلى الله اليه و آله و سلم ) نفى كند، و بفرمايد تو هدايت نمى كنى ، براى اينكه اين قسم هدايت وظيفه رسول است . و مراد از ((مهتدين )) كسانى است كه هدايت را قبول مى كنند
بعد از آنكه خداى تعالى در آيات قبل محروميت مشركين يعنى قوم رسول خدا (صلى الله اليه و آله و سلم ) را از نعمت هدايت ، و نيز ضلالتشان را به خاطر پيروى هواى نفس ، و استكبار از حق ، كه به ايشان نازل شده ، بيان كرد، و نيز بعد از آنكه ايمان و اعتراف اهل كتاب را به آن حق ذكر فرمود، آيات اين فصل را با اين جمله ختم كرد كه امر هدايت به دست خدا است ، نه به دست تو، به دليل اينكه اهل كتاب را با اينكه قوم تو نيستند، هدايت فرمود، و قوم تو را با اينكه به تو نزديكند، و خيلى دوست مى دارى هدايت شوند، هدايت نفرمود، آرى اوست كه پذيرندگان هدايت را مى شناسد
غرض كلى آيات : بيان بهانه ديگرى از مشركين بر عدم ايمانشان به قرآن: عدم امنيت در صورت ايمان اوردن
اين آيات عذر ديگر از بهانه هاى مشركين مكه را در ايمان نياوردن به كتاب خدا بيان مى كند، همچنان كه آيات قبل عذر اولشان را بيان مى كرد، به اين كه : چرا آيات و معجزاتى چون معجزات موسى نياوردى ، در اين آيات متذكر مى شود كه اين عذر را بهانه كرده اند كه اگر ما به كتاب تو ايمان آوريم ، و به دين توحيد بگرويم ، مشركين عرب ما را از سرزمينمان بيرون مى كنند، ما را مى كشند، و اسير مى كنند، و اموالمان را غارت نموده و امنيت و صلح ما را به خطر مى اندازند
آنگاه خداى تعالى سخن ايشان را رد مى كند، به اينكه ما شهر ايشان را برايشان حرم امن كرديم ، تمامى عرب ، مكه را مقدس و محترم مى دانند، و ميوه هر درختى را بدانجا حمل مى كنند ديگر موجبى براى ترس ايشان كه آنان را از شهر بيرون كنند، نيست
علاوه بر اين برخوردارى از اموال و اولاد و كامروايى از عيش و زندگى براى آنان امنيت درست نمى كند، تا آن را بر پيروى هدايت ترجيح بدهند، چه بسيار قريه هايى كه در عيششان خدا هلاكشان نمود، و نسلشان را برانداخت ، و سرزمين آنان را به ارث برد، و اينك اين مسكنهاى آنان است كه بعد از ايشان همچنان خالى است ، و جز اندكى از آنها مسكونى نيست
از اين هم كه بگذريم ، آن چيزى كه پيروى هدايت را فداى آن مى كنند و آن را بر مى گزينند متاع زندگى دنيا است ، كه زودگذر و ناپايداراست ، و انسان عاقل زندگى ناپايدار را بر زندگى جاودانه آخرت و جوار خداى تعالى ترجيح نمى دهد
از اين نيز كه بگذريم خدايى كه خلقت و امر به دست او است ، وقتى چيزى را اختيار مى كند، و به آن امر مى نمايد، ديگر كسى نمى تواند به خاطر خواست خودش خواست او را مخالفت كند، و آنچه را كه طبع او متمايل به آن است اختيار نمايد، خداى تعالى بعد از اين چند جواب به داستان قارون اشاره مى كند، كه زمين او را با خانه اش در خود فرو برد
تفسیر المیزان
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🔴 زندگی ایدهآل برای خدا، زندگی با خلق خدا و #خدمت_به_خلق است و اعظم خدمتها به خلق ، #عدالت است
حضرت امیر (ع) میفرماید:
یا کمیل! مامن حرکه الا و انت محتاج فیها الی #معرفه. نه فقط زندگی هفتاد و هشتاد ساله، حتی برای یک عمل یک لحظهای نیز انسان باید بداند چه میکند.برای این که فرق بین کار دانسته و کار ندانسته، فرق بین دانستن و ندانستن است:
هل یستوی الذین یعلمون والذین لایعلمون.
فرق میان دانستن و ندانستن، از زمین تا آسمان است. همین مقدار فرق بین کار دانسته و کار ندانسته وجود دارد.
🌸🍃بنابراین انسان باید زندگی را بفهمد تا بفهمد چه باید بکند و چگونه باید سعی کند!
این که میگوییم انسان نیاز به تربیت دارد، برای این است که برای رسیدن به معنویت نیز ما باید بدانیم از چه راهی برویم.
✅در روایت آمده است که در دوره پیامبر اکرم، عدهای خانه و خانوادهشان را رها کردند و به کوه و بیابان رفتند تا خدا را #عبادت کنند.پیامبر بسیار ناراحت شد و به میان مردم آمد و سخنرانی کرد و فرمود: من که پیامبر شما هستم، در میان مردم هستم، میخورم، مقداری از شب میخوابم، بیدار میشوم، نماز میخوانم، روزه میگیرم و بعضی روزها روزه نمیگیرم. زندگی را به کوه نکشید!
👈👈زندگی در #جمع است، نه در کوه و صحرا.
زندگی در کوه زندگی با خداست و فقط این مطلوب نیست.
💠💠زندگی با #خلق_خدا برای خدا مطلوب است و پیش خدا قرب دارد.
🌹🌹زندگی با خلق خدا، برای خدا، زندگی ایدهآل است که توام با خدمت به خلق است
و چون اعظم خدمتها به خلق #عدالت است
و قرآن میفرماید: لیقوم الناس بالقسط، انبیا آمدند تا عدالت را برپا دارند.
📚از زندگی تا ابدیت ( گفتگو با مرحوم استاد حکیمی پیرامون حقیقت زندگی)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 اللَّهُمَّ أَنْتَ عُدَّتِی إِنْ حَزِنْتُ،
وَ أَنْتَ مُنْتَجَعِی إِنْ حُرِمْتُ
🤲 بارالها!
💫 چون اندوهناك میشوم تو دلخوشی مني
💫 و چون محروم گردم تو محل اميد منی!💞
🔹بخشی از دعای بيستم صحيفه سجاديه
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نباء آیات 1 تا 30
📄#صفحه_582
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_582
❇️اين همه تكيه بر #معاد برای چيست؟
💠عَمَّ يَتَساءَلُونَ (۱) عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ (۲) الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ (۳) كَلاَّ سَيَعْلَمُونَ (۴) ثُمَّ كَلاَّ سَيَعْلَمُونَ (۵/نباء)
🌱درباره چه از يكديگر میپرسند؟ از خبر بزرگ. همان كه ايشان در باره آن اختلاف دارند. چنين نيست؛ زود است كه بدانند. باز چنين نيست؛ زود است كه بدانند.
🔹گفتيم از مهمترين مسائلی كه در جزء سیام قرآن مجيد كه اكثريت قريب به اتفاق سورههای آن مكی است روی آن تكيه شده مساله" معاد" و شرح احوال انسان در روز رستاخيز است.
اين به خاطر آن است كه برای اصلاح انسان نخستين گام اين است كه بداند حساب و كتابی در كار است.
🔹دادگاهی وجود دارد كه چيزی بر دادرسان آن مخفی نمیماند.
محكمهای كه نه ظلم و جور در آن راه دارد و نه خطا و اشتباه.
نه توصيه و رشوه در آن كارساز است، و نه امكان دروغ و انكار و بالآخره هيچ راهی برای فرار از چنگال مجازات در آنجا نيست، تنها راه ترك گناه در اينجاست.
🔹ايمان به وجود چنين محكمه و دادگاهی انسان را تكان میدهد، و ارواح خفته را بيدار میكند، روح تقوی و تعهد و احساس مسئوليت را زنده میكند، و او را به وظيفهشناسی دعوت مینمايد.
اصولا در هر محيطی فساد رخنه كند عامل آن يكی از دو چيز است: ضعف نيروی مراقبت، يا ضعف تشكيلات قضايی اگر مراقبين تيزبين اعمال انسانها را زير نظر بگيرند، و دادگاهها دقيقا به جرائم متخلفان برسند، و هيچ" جرمی" بدون" جريمه" نماند، در چنين محيطی مسلما فساد و گناه و تجاوز و تعدی و طغيان به حد اقل خواهد رسيد.
🔹جايی كه زندگی مادی در پرتو مراقبين و دادگاههای آن چنين باشد تكليف زندگی معنوی و الهی انسان روشن است. ايمان به وجود مبدئی كه همه جا با او است لا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقالُ ذَرَّةٍ:" به اندازه سنگينی ذرهای چيزی از علم او مخفی نمیگردد" (سبا- ۳) و ايمان به وجود معادی كه به مصداق فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ (زلزال- ۷ و ۸) ذرهای كار خوب و بد به دست فراموشی سپرده نمیشود، و در آنجا در برابر او قرار میگيرد، چنين ايمانی، چنان تقوايی در انسان ايجاد میكند كه در تمام زندگی میتواند راهنمای او در مسير خير باشد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_582
❇️به پيوندها و روابط #دنيوی دلخوش نباشيد كه روزی همه چيز گسسته میشود
💠إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كانَ مِيقاتاً (۱۷) يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً (۱۸) وَ فُتِحَتِ السَّماءُ فَكانَتْ أَبْواباً (۱۹) وَ سُيِّرَتِ الْجِبالُ فَكانَتْ سَراباً (۲۰/نباء)
🌱همانا روز جدايی، وعدهگاه (ما با شما) است. روزی كه در صور دميده شود و گروه گروه میآييد. و آسمان گشوده شود و به صورت درهايی باز درآيد. و كوهها روان شوند و چون سراب گردند.
🔹دنيا، مقدّمه قيامت است و اين همه نعمت عبث و بيهوده نيست. «إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كانَ مِيقاتاً»
🔹زمان قيامت از قبل نزد خداوند معلوم است. «كانَ مِيقاتاً»
🔹قيامت نيز نظامی دارد «يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ»
🔹در قيامت، نظام آسمان و زمين دگرگون میشود. فُتِحَتِ السَّماءُ ... سُيِّرَتِ الْجِبالُ
🔹انسان با مرگ، رها و فراموش نمیشود. «يَوْمَ الْفَصْلِ كانَ مِيقاتاً»
🔹به پيوندها و روابط دنيوی دلخوش نباشيد كه روزی همه چيز گسسته میشود. «يَوْمَ الْفَصْلِ»
🔹ارتباط زمين و آسمان و اهل آنها، در قيامت توسعه میيابد. «فُتِحَتِ السَّماءُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣6⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات مهم تفسیری سوره قصص
قَالَ الَّذِينَ حَقَّ عَلَيهِمُ الْقَوْلُ رَبَّنَا هَؤُلاءِ الَّذِينَ أَغْوَيْنَا أَغْوَيْنَهُمْ كَمَا غَوَيْنَا(قصص ۶۳)
الهه اى كه مشركين آنها را شركاى خداى سبحان مى پنداشتند دو صنف بودند، يك صنف بندگان گرامى خدا بودند، از قبيل ملائكه مقرب ، و عيسى بن مريم (عليهماالسلام ) و صنف ديگر ياغيان جن ، و گردنكشان انس ، كه ادعاى الوهيت كردند، مانند فرعون و نمرود و غير آن دو، و خداى سبحان هر كسى هم كه در باطل اطاعت شود، ملحق به آنان كرده مانند ابليس ، و شيطانهايى كه قرين انسانها مى شوند، و پيشوايان ضلالت ، همچنان كه درباره ابليس و شيطانها فرموده : ((الم اعهد اليكم يا بنى آدم ان لا تعبدوا الشيطان انه لكم عدو مبين )) تا آنجا كه مى فرمايد: ((و لقد اضل منكم جبلا كثيرا)) و نيز درباره اطاعت هوى فرموده : ((افرايت من اتخذ الهه هويه ))و نيز درباره پيشوايان ضلالت فرموده : ((اتخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون الله ))
و آنهايى كه مورد نظر آيه مورد بحث هستند از صنف دوم مى باشند، چون صنف اول كه ملائكه و عيسى بن مريم (عليهماالسلام ) هستند، كسى را اغواء نكرده اند، و آيه مورد بحث سخن از ((اغواء)) به ميان آورده و فرموده كه : پيشوايان شرك گفتند كه ما آنان را اغواء كرديم و از عبادت آنان بيزاريم . پس مراد از ((الذين حق عليهم القول ))، كه از مشركين بيزارى ميجويند، پيشوايان شركند، هر چند كه مشركين هم مصداق ((الذين حق عليهم القول )) هستند، و عذابشان حتمى است ، به شهادت آيه ((حق القول منى لاملئن جهنم من الجنه و الناس اجمعين )) كه همه كفار را مصداق ((الذين حق عليهم القول )) مى داند، و ليكن مراد در آيه مورد بحث پيشوايانى است كه شرك و ضلالت به ايشان منتهى مى شو
معناى و مراد از جمله ((اءغوينا هم كما غوينا))
((اغويناهم كما غوينا)) - گمراهشان كرديم ، همان طور كه خود گمراه شديم ، يعنى درست است كه گمراهى آنان به اغواى ما بود، چون كه ما خود گمراه بوديم ، و ليكن آن طور نبود كه ما مجبورشان كنيم به گمراهى ، بلكه عين گمراه كردن خودمان بود، همچنان كه خود ما به اختيار خود گمراه شديم ، ايشان نيز به اختيار خود گمراه شدند، و به هيچ وجه پاى اجبار و زور در بين نبود
تفسیر المیزان
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠اقدامات مشترك #طاغوتها
🔻🔻🔻دینی که در بند اسارت حاكمان باشد، پیروانی اسیر و بی اراده می پروراند.
1. جلوگيري از رشد #علم و حقيقت در جامعه
🔹 "قرآن کریم درباره هدف و برنامه رسمی طاغیان چنین می فرماید: اینان، پیش از هر کاری کوشیدند که #عقل مردم را تباه کنند و بدین منظور، از سویی افرادی چون «سامری» و «بلعم باعورا» را برای #شست_وشوی_مغزی مردم پرورش دادند
🔹 قرآن کریم درباره فرعون چنین فرموده است: ﴿ فاستخفّ قومه فأطاعوه ﴾ ؛ «فرعون با شست و شوی مغزی قوم خود در مصر، آنان را سبک و #تهی_مغز کرد تا توان به دست آوردن جزم علمی و عزم عملی نداشته باشند؛ آن گاه بر آنان مسلّط شد». خدا در این آیه نفرمود: مردم مصر مطیع فرعون بودند، زیرا افراد جامعه به راحتی زیر بار ستم نمی روند، بلکه فرمود: چون آنان بی خرد شده بودند، زیر بار زور رفتند... .
🔹 ملّتی که از #خردورزی برخوردار و از عزم ملّی بهره مند باشد، همان طوری که می کوشد پای خویش را از مرز گلیم #عدل بیرون ننهد، سعی می نماید دست خود را به نشان تسلیم در قبال #طاغی بالا نبرد و سر خود را به علامت تعظیم در برابر ظالمِ غاشم پایین نیاورد.
2. اسیر کردن دین
🔹 امویان و دیگران با #خانه_نشین کردن علی (علیه السلام)، حق و دین را به انزوا کشاندند و با ریسمان افکندن بر گردن علی (علیه السلام)، دین را به اسارت گرفتند
🔻🔻و دینی که در بند اسارت باشد، پیروانی اسیر و بی اراده می پروراند.
3. دین فروشی
: #پايمال_كردن_حق، نشان بي عقلي حاكمان است
🔹بعد از رحلت پیامبر ، امویان و همفکران آن ها نمی خواستند از همان آغاز، کفر و بی دینی خویش را آشکار کنند. از این رو، از محو علنی اسلام خودداری کردند و به عداوت با آن تصریح ننمودند بلكه با دین اسیر از راه فریب مردم و ریاکاری و تفسیر دین به رأی، میل و هوس خویش عمل می کردند.
امیرمؤمنان (ع) در عهدنامه خود به مالک اشتر فرمود: «فإن هذا الدین قد کان أسیراً فى أیدى الأشرار یعمل فیه بالهوی و تطلب به الدنیا»... .
🔹 سالار شهیدان (علیه السلام) عدم شایستگی حاکمان اموی را در قالب یک قیاس منطقی چنین بیان فرمودند: مگر نمی بینید که سردمداران و حاکمان جامعه از#حق پیروی نمی کنند و از #باطل روی نمی گردانند؛
«ألا ترون إلی الحق لا یعمل به و إلی الباطل لا یتناهی عنه»؟!
و در جای دیگر فرمودند: عقل، بدون پیروی از حق کامل نمی شود و ناقص است؛ «لا یکمل العقل إلّا باتباع الحق».
👈👈بنابراین، امویان از عقل کامل بی بهره اند. اینان، تنها دارای عقل ابتدایی اند که چنین عقل و خردورزی ضعیف برای اداره جامعه کافی نیست.
👈👈پس، اینان سزاوار حکومت بر مردم نیستند.
از این رو، پزشک، مهندس، مدیر، حاکم و... نیز باید دارای عقل کامل و تخصص مورد نیاز باشند و نصاب عقل برای تصدّی یک مسؤولیت مهم، بالاتر از نصاب عقل برای تکلیف ابتدایی است که در تازه بالغان ملحوظ می گردد.
📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 155 تا 162
ايت اله جوادي املي
كانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
بار خدایا!
به پناه تو میروم از گمان آوری در راستی از پی یقین
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نباء_نازعات
📄#صفحه_583
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan