eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، روزی است كه هم وقوع آن است و هم بر اساس حق عمل می‌شود 💠يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا لا يَتَكَلَّمُونَ إِلاَّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً (۳۸) ذلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلی‌ رَبِّهِ مَآباً (۳۹/نباء) 🌱‏روزی كه روح و فرشتگان به صف ايستند، كسی سخن نگويد جز آن كه (خدای) رحمان به او اجازه دهد و او سخن صواب گويد. آن روز، روز حق است (و محقق خواهد شد.) پس هر كه بخواهد، راه بازگشتی به سوی پروردگارش انتخاب كند. 🔹نه فقط انسان و جنّ، بلكه فرشتگان نيز در صحنه قيامت حاضر می‌شوند. ‏«يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ» 🔹رعايت نظم و انضباط و آمادگی برای انجام دستورات، از ويژگی‌های فرشتگان الهی است. «يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا» 🔹در قيامت شفاعت منوط به اذن خداوند است. «لا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً» 🔹انسان در انتخاب راه آزاد است. «فَمَنْ شاءَ» ‏ 🔹قيامت، روزی است كه هم وقوع آن حق است و هم بر اساس حق عمل می‌شود. «الْيَوْمُ الْحَقُّ» 🔹چون قيامت حق است، پس راهی را انتخاب كنيم كه به سوی او باشد. «فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلی‌ رَبِّهِ مَآباً» ❇️تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️وساطت بین خدا و خلق او فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً آنگاه، کاری را با دقت انجام می‌دهند؛ (سوگند به این‌ها که قطعاً پس از مرگ زنده خواهید شد)؛ نازعات - ۵ 🔹بطوری كه از آيات قرآن كريم استفاده می‌شود فرشتگان در ابداء موجودات از ناحيه خدای تعالی، و برگشتن آنها به سوی او، بين خدا و خلق واسطه هستند، به اين معنا كه اسبابی هستند برای حدوث حوادث، ما فوق اسباب مادی و جاری در عالم ماده كه البته كاربردشان تا وقتی است كه مرگ نرسيده و موجود به نشاه ديگر منتقل نشده است، چون بعد از مرگ و انتقال، ديگر اسباب مادی سببيتی ندارند. 🔹‏اما وساطت ملائكه در مساله" عود"، يعنی حال ظهور نشانه‌های مرگ و قبض روح و اجراء سؤال و ثواب و عذاب قبر، و سپس ميراندن تمام انسانها در نفخه صور، و زنده كردن آنان در نفخه دوم، و محشور كردن آنان، و دادن نامه اعمال، و وضع ميزانها، و رسيدگی به حساب، و سوق به سوی بهشت و دوزخ، كه بسيار واضح است، و آيات دال بر اين وساطت بسيار زياد است، و احتياجی به ايراد آنها نيست، روايات وارده در اين مسائل از ناحيه رسول خدا (ص) و ائمه اهل بيت (ع) هم بيش از آن است كه به شمار آيد. 🔹‏و همچنين وساطت ملائكه در مرحله تشريع دين يعنی نازل شدن، و آوردن وحی، و دفع شيطانها از مداخله در آن، و پشت گرمی و ياری دادن به رسول خدا (ص)، و نيز تاييد مؤمنين، و پاك كردن آنان از راه استغفار، و طلب مغفرت كردن از خدا برای آنان، جای ترديد و بحث نيست. 👈پس ملائكه جز وساطت بين خدای تعالی و بين خلق او، و انفاذ دستورات او در بين خلق، وظيفه و كاری ندارند، و اين بر اساس تصادف و اتفاق نيست، كه مثلا خدای تعالی گاهی اوامر خود را به دست ايشان جاری سازد، و گاهی مثل همان امر را بدون وساطت ملائكه خودش انجام دهد، چون در سنت خدای تعالی نه اختلافی هست، و نه تخلفی. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات مهم تفسیری سوره قصص فَعَمِيَت عَلَيهِمُ الاَنبَاءُ يَوْمَئذٍ فَهُمْ لا يَتَساءَلُونَ(قصص ۶۶) ● معناى اينكه كورى به اخبار نسبت داده شده ((فعميت عليهم الانباء)) نه به خود مشركين كلمه ((عميت )) ماضى از ((عمى )) است كه به معناى كورى است ، و در اينجا معناى كورى مقصود نيست ، بلكه استعاره از اين است كه انسان در موقعيتى قرار گرفته كه به خبرى راه نمى يابد و مقتضاى ظاهر اين بود كه عمى و بى خبرى رابه خود آنان نسبت دهد، ولى مى بينيم كه به عكس تعبير كرده ، و فرموده : ((فعميت عليهم الانباء - خبرها بر آنان كور شد)) و اين به خاطر آن است كه بفهماند كفار در آن روز از همه طرف مأخوذ مى شوند، و راه نجات از همه طرف به رويشان بسته مى شود، و دستشان از تمامى اسباب بريده و كوتاه مى گردد، همچنان كه در سوره بقره ، آيه ۱۶۶ فرموده : ((و تقطعت بهم الاسباب ))، توضيح اينكه : وقتى تمامى اسباب براى آنان از تاثير ساقط شد، ديگر در آن روز اخبار راهى به سوى آنان ندارد، و ايشان هم راهى به خارج از وجود خود ندارند، تا چيزى را دست آويز نموده ، به آن اعتذار بجويند، و به اين وسيله خود را از عذاب نجات دهند ((فهم لا يتساءلون )) - اين جمله تفريع است بر ((كور بودن اخبار))، از قبيل تفريع بعض افراد عام بر عام است (مثل اينكه بعد از گفتن اين جمله كه دانشمندان محترمند، بگويى پس بوعلى سينا هم محترم است )، در اينجا نيز بعد از گفتن اينكه كفار به طور كلى از چهار ديوارى وجود خود راهى به خارج از خود ندارند، فرمود پس بين خودشان نيز سوال و جوابى رد و بدل نمى شود، تا از راه گفتگو و مشورت بهانه و عذرى پيدا كنند، و آن را عذر نافرمانى خود، يعنى تكذيب رسولان ، و رد دعوت ايشان قرار دهند تفسير الميزان https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
༻🍃‌🌸🍃༺ ۞بسم الله الرحمن الرحيم۞ ❇️شما هم خود را در عصر نزول قران تصور كنيد و لذت خواندن را تجربه كنيد ودر یک صفحه/یک سوره از قرآن به همراه با ما همراه شوید. 🌹بلطف خدا هر روز فایل صوتی و تصویری قرائت و شرح گویای يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ، به ترتیب نزول در گروه ارسال میکنیم. با عنایت خداوند و استقبال مخاطبان عزیز در پیام رسانهای ایتا،تلگرام و بله مطالعـہ و تدبر سوره های را در گروه بـہ پایاטּ رساندیم ✍تاکنون سوره های :🔻 سوره مبارکه (آیات 1 تا 5) سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه به اتمام رسیده است . 👌 انشاللـہ از روز سه شنبه 14 شهریور سوره های را اغاز میکنیم 💫گروه تقرب واتساپ https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0 ✨✨ ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ ⚜
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ قُلْ لِمَنْ فِی أَيْدِيكُمْ مِنَ الْأَسْرَى إِنْ يَعْلَمِ اللهُ فِی قُلُوبِكُمْ خَيْرًا يُؤْتِكُمْ خَيْرًا مِمَّا أُخِذَ مِنْكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ اگر خدا در دل هاى شما خيرى سراغ داشته باشد، بهتر از آنچه از شما گرفته شده به شما مى‌دهد و شما را مى‌آمرزد، و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. 🌱 سوره انفال ، آیه ۷۰ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 16 تا 46 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بهترين راه ، توجّه به نعمت‌های اوست 💠‏أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ بَناها (۲۷) رَفَعَ سَمْكَها فَسَوَّاها (۲۸) وَ أَغْطَشَ لَيْلَها وَ أَخْرَجَ ضُحاها (۲۹) وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاها (۳۰) أَخْرَجَ مِنْها ماءَها وَ مَرْعاها (۳۱) وَ الْجِبالَ أَرْساها (۳۲) مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ (۳۳/نازعات) 🌱‏آيا آفرينش شما سخت‌تر است يا آسمانی كه او بنا كرده؟ سقفش را برافراشت و آن را استوار ساخت. شبش را تيره و روزش را روشن گرداند. بعد از آن، زمين را گسترش داد. و از آن آب و چراگاه بيرون آورد. و كوهها را استوار و پابرجا گردانيد. تا وسيله برخورداری شما و چارپايان شما باشد. 🔹در تبليغ، شيوه سؤال بسيار مفيد است. «أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ» 🔹بهترين راه خداشناسی، توجّه به نعمت‌های اوست. بايد از محسوسات برای پی بردن به معقولات استفاده كرد. «رَفَعَ سَمْكَها فَسَوَّاها» 🔹دنيا برای ماست، نه ما برای دنيا. «مَتاعاً لَكُمْ» 🔹در كاميابی‌های مادی، انسان و چهارپا در كنار هم هستند. (آنچه مايه امتياز انسان است كمالات معنوی است.) «مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ» ‏🔹نعمت‌ها برای بهره‌گيری انسان است، تحريم‌ها و رياضت‌های نابجا بی‌معنا است. «مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ» 🔹گسترش زمين و گردش آن در فضا، بعد از آفرينش آسمان‌ها بوده است. «وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاها» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️" چيست؟ 💠وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى‏ 🌱امّا کسی که از مقام و منزلت مالک و صاحب‌اختیارش ترسیده و نفس (خود) را از هوا و هوس باز داشته باشد، نازعات - ۴۰ 👈‏قابل توجه اينكه در آيات مورد بحث می‌فرمايد:" كسی كه از" مقام" پروردگارش بترسد" نمی‌فرمايد:" كسی كه از پروردگارش بترسد" در اينكه منظور از" مقام" چيست؟ ‏در اينجا تفسيرهای متعددی است: 🔹نخست اينكه منظور" مواقف قيامت" است كه انسان در اين مقامات در پيشگاه خداوند برای حساب متوقف می‌شود (بنا بر اين تفسير،" مقام ربه" به معنی" مقامه عند ربه" يعنی ايستادن انسان در پيشگاه خدا است). ‏ 🔹منظور" علم خداوند و مقام مراقبت او" نسبت به همه انسانها است، همانطور كه در آيه ۳۳ رعد آمده است‌ أَ فَمَنْ هُوَ قائِمٌ عَلی‌ كُلِّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ‌: ‏" آيا كسی كه بالای سر همه ايستاده و مراقب اعمال همگان است همچون كسی است كه اين وصف را ندارد"؟! شاهد ديگری برای اين تفسير حديثی است كه از امام صادق ع نقل شده كه فرمود: ‏:" كسی كه می‌داند خدا او را می‌بيند و آنچه را می‌گويد، می‌شنود و از آنچه از خير و شر انجام می‌دهد آگاه است، و اين توجه او را از اعمال قبيح باز می‌دارد، او كسی است كه از مقام پروردگارش‌ خائف است، و خود را از هوای نفس باز داشته". 👈‏منظور" مقام عدالت" او است، چرا كه ذات مقدس او مايه خوف نيست، خوف از عدالت او می‌باشد، و در حقيقت اين خوف از مقايسه اعمال خود با عدل او حاصل می‌شود، همانگونه كه مجرمان از ديدن يك قاضی عادل بر خود می‌لرزند، و از شنيدن نام محكمه و دادگاه وحشت می‌كنند، در حالی كه شخص بی‌گناه نه از آن ترسی دارد، و نه از اين وحشتی! در ميان اين تفسيرهای سه گانه تضادی نيست و ممكن است همه آنها در معنی آيه جمع باشد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۸۸-۸۷ سوره قصص از تفسیر نور ۱- کوتاه آمدن در ابلاغ وحی،نوعی تقویت کفر است. «فَلا تَکُونَنَّ ظَهِیراً لِلْکافِرِینَ وَ لا یَصُدُّنَّکَ» ۲- دشمنان حتّی برای شخص پیامبر صلی الله علیه و آله نیز نقشه دارند. «لا یَصُدُّنَّکَ» ۳- رهبران آسمانی نیز به تذکّرات الهی نیازمندند. «لا یَصُدُّنَّکَ» ۴- رسالت باید همراه عزّت و قاطعیّت باشد. لا یَصُدُّنَّکَ ... بَعْدَ إِذْ أُنْزِلَتْ ۵- علم و آگاهی،مسئولیّت را سنگین تر می کند. «بَعْدَ إِذْ أُنْزِلَتْ إِلَیْکَ» ۶- کسی در دعوت به حقّ موفّق می شود که قاطع و نفوذناپذیر باشد. لا یَصُدُّنَّکَ ... اُدْعُ إِلی رَبِّکَ» ۷- دعوت باید خالصانه باشد و هیچ مسئله ای را جز رضای خداوند در نظر نگیرد. «ادْعُ إِلی رَبِّکَ وَ لا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِکِینَ» آری کسی که به خاطر ملاحظه دیگران دعوت به خدا نکند،در مدار شرک قرار گرفته است. ۸- دعوت باید به سوی خدا باشد،نه خود. «ادْعُ إِلی رَبِّکَ» ۹- شرک زدایی و مبارزه با کفر،سرلوحه ی فعالیّت پیامبران و از تأکیدات بسیار جدّی خداوند است. «لا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِکِینَ» ۱۰- موحّد واقعی کسی است که از همه ی معبودها،ابَرقدرت ها،ایسم ها وطاغوت ها آزاد باشد. «لا تَدْعُ مَعَ اللّهِ إِلهاً آخَرَ» ۱۱- به آنچه رفتنی است،دل نبندیم و خود را اسیر آنها نسازیم. «کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إِلاّ وَجْهَهُ» چنانکه حضرت ابراهیم فرمود: «لا أُحِبُّ الْآفِلِینَ»  ۱۲- حاکمیّت،مخصوص خداوند است. «لَهُ الْحُکْمُ» ۱۳- معبود واقعی چند شرط دارد: الف:فناپذیر نباشد. «کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إِلاّ وَجْهَهُ» ب:بر هستی فرمانروا باشد. «لَهُ الْحُکْمُ» ج:فرجام همه به دست او باشد. «إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ» ۱۴- مرگ،نابودی نیست،بازگشت به مبدأ است. «إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️پيام اصلي امام حسين ع: زیر بار نرو ▪️برای سالار شهیدان، صفوان از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) زیارت خاص نقل می ‌كند كه فرمود وقتی روز اربعین رسید شما هنگامی كه آفتاب برآمد زیارت اربعین را بخوانید، بعد نماز زیارت را و سپس خواسته ‌های خود را با خدا در میان بگذارید.[1] در این زیارت عصاره سخنرانی های سالار شهیدان مطرح شده است. ▪️سالار شهیدان (سلام الله علیه) در بخش ‌های وسیعی از خطبه‌ ها, نامه‌ ها، پیام‌ ها و مناظره ها كه با مردم كار دارد با « » كار دارد، می‌ خواهد بفرماید ⭕⭕مسلمان هستی باش, كافر هستی باش, مشرك هستی باش, زیر بار ظلم نرو! «خُطَّ الْمَوْتُ‏ عَلَى‏ وُلْدِ آدَمَ‏ مَخَطَّ الْقِلَادَةِ عَلَى‏ جِیدِ الْفَتَاةِ»؛[2] فرمود بالأخره انسان باید بمیرد, خب عزیزانه بمیرد! فرمود شما سعی كنید از ذلّت فاصله بگیرید. من و خاندان من و دودمان من كسانی هستیم كه اجازه ندارد به حضور ما بیاید، شما اگر به این مقام نرسیدید بگویید «هیهات مِن الذلّة»، من می ‌گویم «هیهات مِنّا الذلّة»؛[3] ذلّت از ما دور است، نه ما از ذلّت دوریم! ذلّت اجازه ندارد به حضور ما بیاید! اما شما اگر به اینجا نرسیدید كه نمی ‌رسید، لااقل بگویید «هیهات مِن الذلّة» یعنی «بَعُدَ مِن الذلّة» ما از ذلّت دوریم. فرمود برای من مرگی است, گرگان درنده ‌ای هستند، من همه آن صحنه‌ها را می‌ بینم، من مشتاق به نیاكانم هستم همان اندازه كه یعقوب (سلام الله علیه) مشتاق لقای یوسف (علیه السلام) بود «وَ مَا أَوْلَهَنِی إِلَى أَسْلَافِی‏ اشْتِیاقَ‏ یعْقُوبَ‏ إِلَى‏ یوسُفَ‏».[4] ▪️ اینكه می ‌بینید حسین بن علی (سلام الله علیهما) را جهان به عظمت می ‌شناسد و همه برای او حرمت قائل ‌اند چه مسلمان چه غیر مسلمان، برای آن اوست كه وجود مباركش از صبغهٴ الهی به انسانیت بها داد. -------------------------------- [1] . تهذیب الأحكام, ج6, ص113 و 114؛ «...عَنْ صَفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ الْجَمَّالِ قَالَ: قَالَ لِی مَوْلَای الصَّادِقُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیهِ فِی زِیارَةِ الْأَرْبَعِینَ تَزُورُ عِنْدَ ارْتِفَاعِ النَّهَارِ وَ تَقُولُ السَّلَامُ عَلَى وَلِی اللَّهِ وَ حَبِیبِه...». [2] . كشف الغمّة, ج2, ص29; اللهوف, ص60 و 61. [3] . اللهوف, ص97. [4] . كشف الغمّة, ج2, ص29; اللهوف, ص 61. 📚آیت الله جوادی آملی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛