eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️اين همه تكيه بر برای چيست؟ 💠عَمَّ يَتَساءَلُونَ (۱) عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ (۲) الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ (۳) كَلاَّ سَيَعْلَمُونَ (۴) ثُمَّ كَلاَّ سَيَعْلَمُونَ (۵/نباء) 🌱‏درباره چه از يكديگر می‌پرسند؟ از خبر بزرگ. همان كه ايشان در باره آن اختلاف دارند. چنين نيست؛ زود است كه بدانند. باز چنين نيست؛ زود است كه بدانند. 🔹گفتيم از مهمترين مسائلی كه در جزء سی‌ام قرآن مجيد كه اكثريت قريب به اتفاق سوره‌های آن مكی است روی آن تكيه شده مساله" معاد" و شرح احوال انسان در روز رستاخيز است. ‏اين به خاطر آن است كه برای اصلاح انسان نخستين گام اين است كه بداند حساب و كتابی در كار است. 🔹‏دادگاهی وجود دارد كه چيزی بر دادرسان آن مخفی نمی‌ماند. ‏محكمه‌ای كه نه ظلم و جور در آن راه دارد و نه خطا و اشتباه. ‏نه توصيه و رشوه در آن كارساز است، و نه امكان دروغ و انكار و بالآخره هيچ راهی برای فرار از چنگال مجازات در آنجا نيست، تنها راه ترك گناه در اينجاست. 🔹‏ايمان به وجود چنين محكمه و دادگاهی انسان را تكان می‌دهد، و ارواح خفته را بيدار می‌كند، روح تقوی و تعهد و احساس مسئوليت را زنده می‌كند، و او را به وظيفه‌شناسی دعوت می‌نمايد. ‏اصولا در هر محيطی فساد رخنه كند عامل آن يكی از دو چيز است: ضعف نيروی مراقبت، يا ضعف تشكيلات قضايی اگر مراقبين تيزبين اعمال انسانها را زير نظر بگيرند، و دادگاهها دقيقا به جرائم متخلفان برسند، و هيچ" جرمی" بدون" جريمه" نماند، در چنين محيطی مسلما فساد و گناه و تجاوز و تعدی و طغيان به حد اقل خواهد رسيد. 🔹‏جايی كه زندگی مادی در پرتو مراقبين و دادگاههای آن چنين باشد تكليف زندگی معنوی و الهی انسان روشن است. ايمان به وجود مبدئی كه همه جا با او است‌ لا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقالُ ذَرَّةٍ:" به اندازه سنگينی ذره‌ای چيزی از علم او مخفی نمی‌گردد" (سبا- ۳) و ايمان به وجود معادی كه به مصداق‌ فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ‌ (زلزال- ۷ و ۸) ذره‌ای كار خوب و بد به دست فراموشی سپرده نمی‌شود، و در آنجا در برابر او قرار می‌گيرد، چنين ايمانی، چنان تقوايی در انسان ايجاد می‌كند كه در تمام زندگی می‌تواند راهنمای او در مسير خير باشد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️به پيوندها و روابط دلخوش نباشيد كه روزی همه چيز گسسته می‌شود 💠إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كانَ مِيقاتاً (۱۷) يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً (۱۸) وَ فُتِحَتِ السَّماءُ فَكانَتْ أَبْواباً (۱۹) وَ سُيِّرَتِ الْجِبالُ فَكانَتْ سَراباً (۲۰/نباء) 🌱‏همانا روز جدايی، وعده‌گاه (ما با شما) است. روزی كه در صور دميده شود و گروه گروه می‌آييد. و آسمان گشوده شود و به صورت درهايی باز درآيد. و كوه‌ها روان شوند و چون سراب گردند. 🔹دنيا، مقدّمه قيامت است و اين همه نعمت عبث و بيهوده نيست. «إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كانَ مِيقاتاً» 🔹زمان قيامت از قبل نزد خداوند معلوم است. «كانَ مِيقاتاً» ‏ 🔹قيامت نيز نظامی دارد «يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ» 🔹در قيامت، نظام آسمان و زمين دگرگون می‌شود. فُتِحَتِ السَّماءُ ... سُيِّرَتِ الْجِبالُ‌ ‏ 🔹انسان با مرگ، رها و فراموش نمی‌شود. «يَوْمَ الْفَصْلِ كانَ مِيقاتاً» ‏ 🔹به پيوندها و روابط دنيوی دلخوش نباشيد كه روزی همه چيز گسسته می‌شود. «يَوْمَ الْفَصْلِ» 🔹ارتباط زمين و آسمان و اهل آنها، در قيامت توسعه می‌يابد. «فُتِحَتِ السَّماءُ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات مهم تفسیری سوره قصص قَالَ الَّذِينَ حَقَّ عَلَيهِمُ الْقَوْلُ رَبَّنَا هَؤُلاءِ الَّذِينَ أَغْوَيْنَا أَغْوَيْنَهُمْ كَمَا غَوَيْنَا(قصص ۶۳) الهه اى كه مشركين آنها را شركاى خداى سبحان مى پنداشتند دو صنف بودند، يك صنف بندگان گرامى خدا بودند، از قبيل ملائكه مقرب ، و عيسى بن مريم (عليهماالسلام ) و صنف ديگر ياغيان جن ، و گردنكشان انس ، كه ادعاى الوهيت كردند، مانند فرعون و نمرود و غير آن دو، و خداى سبحان هر كسى هم كه در باطل اطاعت شود، ملحق به آنان كرده مانند ابليس ، و شيطانهايى كه قرين انسانها مى شوند، و پيشوايان ضلالت ، همچنان كه درباره ابليس و شيطانها فرموده : ((الم اعهد اليكم يا بنى آدم ان لا تعبدوا الشيطان انه لكم عدو مبين )) تا آنجا كه مى فرمايد: ((و لقد اضل منكم جبلا كثيرا)) و نيز درباره اطاعت هوى فرموده : ((افرايت من اتخذ الهه هويه ))و نيز درباره پيشوايان ضلالت فرموده : ((اتخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون الله )) و آنهايى كه مورد نظر آيه مورد بحث هستند از صنف دوم مى باشند، چون صنف اول كه ملائكه و عيسى بن مريم (عليهماالسلام ) هستند، كسى را اغواء نكرده اند، و آيه مورد بحث سخن از ((اغواء)) به ميان آورده و فرموده كه : پيشوايان شرك گفتند كه ما آنان را اغواء كرديم و از عبادت آنان بيزاريم . پس مراد از ((الذين حق عليهم القول ))، كه از مشركين بيزارى ميجويند، پيشوايان شركند، هر چند كه مشركين هم مصداق ((الذين حق عليهم القول )) هستند، و عذابشان حتمى است ، به شهادت آيه ((حق القول منى لاملئن جهنم من الجنه و الناس ‍ اجمعين )) كه همه كفار را مصداق ((الذين حق عليهم القول )) مى داند، و ليكن مراد در آيه مورد بحث پيشوايانى است كه شرك و ضلالت به ايشان منتهى مى شو معناى و مراد از جمله ((اءغوينا هم كما غوينا)) ((اغويناهم كما غوينا)) - گمراهشان كرديم ، همان طور كه خود گمراه شديم ، يعنى درست است كه گمراهى آنان به اغواى ما بود، چون كه ما خود گمراه بوديم ، و ليكن آن طور نبود كه ما مجبورشان كنيم به گمراهى ، بلكه عين گمراه كردن خودمان بود، همچنان كه خود ما به اختيار خود گمراه شديم ، ايشان نيز به اختيار خود گمراه شدند، و به هيچ وجه پاى اجبار و زور در بين نبود تفسیر المیزان https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠اقدامات مشترك 🔻🔻🔻دینی که در بند اسارت حاكمان باشد، پیروانی اسیر و بی اراده می پروراند. 1. جلوگيري از رشد و حقيقت در جامعه 🔹 "قرآن کریم درباره هدف و برنامه رسمی طاغیان چنین می فرماید: اینان، پیش از هر کاری کوشیدند که مردم را تباه کنند و بدین منظور، از سویی افرادی چون «سامری» و «بلعم باعورا» را برای مردم پرورش دادند 🔹 قرآن کریم درباره فرعون چنین فرموده است: ﴿ فاستخفّ قومه فأطاعوه ﴾ ؛ «فرعون با شست و شوی مغزی قوم خود در مصر، آنان را سبک و کرد تا توان به دست آوردن جزم علمی و عزم عملی نداشته باشند؛ آن گاه بر آنان مسلّط شد». خدا در این آیه نفرمود: مردم مصر مطیع فرعون بودند، زیرا افراد جامعه به راحتی زیر بار ستم نمی روند، بلکه فرمود: چون آنان بی خرد شده بودند، زیر بار زور رفتند... . 🔹 ملّتی که از برخوردار و از عزم ملّی بهره مند باشد، همان طوری که می کوشد پای خویش را از مرز گلیم بیرون ننهد، سعی می نماید دست خود را به نشان تسلیم در قبال بالا نبرد و سر خود را به علامت تعظیم در برابر ظالمِ غاشم پایین نیاورد. 2. اسیر کردن دین 🔹 امویان و دیگران با کردن علی (علیه السلام)، حق و دین را به انزوا کشاندند و با ریسمان افکندن بر گردن علی (علیه السلام)، دین را به اسارت گرفتند 🔻🔻و دینی که در بند اسارت باشد، پیروانی اسیر و بی اراده می پروراند. 3. دین فروشی : ، نشان بي عقلي حاكمان است 🔹بعد از رحلت پیامبر ، امویان و همفکران آن ها نمی خواستند از همان آغاز، کفر و بی دینی خویش را آشکار کنند. از این رو، از محو علنی اسلام خودداری کردند و به عداوت با آن تصریح ننمودند بلكه با دین اسیر از راه فریب مردم و ریاکاری و تفسیر دین به رأی، میل و هوس خویش عمل می کردند. امیرمؤمنان (ع) در عهدنامه خود به مالک اشتر فرمود: «فإن هذا الدین قد کان أسیراً فى أیدى الأشرار یعمل فیه بالهوی و تطلب به الدنیا»... . 🔹 سالار شهیدان (علیه السلام) عدم شایستگی حاکمان اموی را در قالب یک قیاس منطقی چنین بیان فرمودند: مگر نمی بینید که سردمداران و حاکمان جامعه از پیروی نمی کنند و از روی نمی گردانند؛ «ألا ترون إلی الحق لا یعمل به و إلی الباطل لا یتناهی عنه»؟! و در جای دیگر فرمودند: عقل، بدون پیروی از حق کامل نمی شود و ناقص است؛ «لا یکمل العقل إلّا باتباع الحق». 👈👈بنابراین، امویان از عقل کامل بی بهره اند. اینان، تنها دارای عقل ابتدایی اند که چنین عقل و خردورزی ضعیف برای اداره جامعه کافی نیست. 👈👈پس، اینان سزاوار حکومت بر مردم نیستند. از این رو، پزشک، مهندس، مدیر، حاکم و... نیز باید دارای عقل کامل و تخصص مورد نیاز باشند و نصاب عقل برای تصدّی یک مسؤولیت مهم، بالاتر از نصاب عقل برای تکلیف ابتدایی است که در تازه بالغان ملحوظ می گردد. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 155 تا 162 ايت اله جوادي املي كانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
بار خدایا! به پناه تو میروم از گمان آوری در راستی از پی یقین کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، روزی است كه هم وقوع آن است و هم بر اساس حق عمل می‌شود 💠يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا لا يَتَكَلَّمُونَ إِلاَّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً (۳۸) ذلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلی‌ رَبِّهِ مَآباً (۳۹/نباء) 🌱‏روزی كه روح و فرشتگان به صف ايستند، كسی سخن نگويد جز آن كه (خدای) رحمان به او اجازه دهد و او سخن صواب گويد. آن روز، روز حق است (و محقق خواهد شد.) پس هر كه بخواهد، راه بازگشتی به سوی پروردگارش انتخاب كند. 🔹نه فقط انسان و جنّ، بلكه فرشتگان نيز در صحنه قيامت حاضر می‌شوند. ‏«يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ» 🔹رعايت نظم و انضباط و آمادگی برای انجام دستورات، از ويژگی‌های فرشتگان الهی است. «يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا» 🔹در قيامت شفاعت منوط به اذن خداوند است. «لا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً» 🔹انسان در انتخاب راه آزاد است. «فَمَنْ شاءَ» ‏ 🔹قيامت، روزی است كه هم وقوع آن حق است و هم بر اساس حق عمل می‌شود. «الْيَوْمُ الْحَقُّ» 🔹چون قيامت حق است، پس راهی را انتخاب كنيم كه به سوی او باشد. «فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلی‌ رَبِّهِ مَآباً» ❇️تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️وساطت بین خدا و خلق او فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً آنگاه، کاری را با دقت انجام می‌دهند؛ (سوگند به این‌ها که قطعاً پس از مرگ زنده خواهید شد)؛ نازعات - ۵ 🔹بطوری كه از آيات قرآن كريم استفاده می‌شود فرشتگان در ابداء موجودات از ناحيه خدای تعالی، و برگشتن آنها به سوی او، بين خدا و خلق واسطه هستند، به اين معنا كه اسبابی هستند برای حدوث حوادث، ما فوق اسباب مادی و جاری در عالم ماده كه البته كاربردشان تا وقتی است كه مرگ نرسيده و موجود به نشاه ديگر منتقل نشده است، چون بعد از مرگ و انتقال، ديگر اسباب مادی سببيتی ندارند. 🔹‏اما وساطت ملائكه در مساله" عود"، يعنی حال ظهور نشانه‌های مرگ و قبض روح و اجراء سؤال و ثواب و عذاب قبر، و سپس ميراندن تمام انسانها در نفخه صور، و زنده كردن آنان در نفخه دوم، و محشور كردن آنان، و دادن نامه اعمال، و وضع ميزانها، و رسيدگی به حساب، و سوق به سوی بهشت و دوزخ، كه بسيار واضح است، و آيات دال بر اين وساطت بسيار زياد است، و احتياجی به ايراد آنها نيست، روايات وارده در اين مسائل از ناحيه رسول خدا (ص) و ائمه اهل بيت (ع) هم بيش از آن است كه به شمار آيد. 🔹‏و همچنين وساطت ملائكه در مرحله تشريع دين يعنی نازل شدن، و آوردن وحی، و دفع شيطانها از مداخله در آن، و پشت گرمی و ياری دادن به رسول خدا (ص)، و نيز تاييد مؤمنين، و پاك كردن آنان از راه استغفار، و طلب مغفرت كردن از خدا برای آنان، جای ترديد و بحث نيست. 👈پس ملائكه جز وساطت بين خدای تعالی و بين خلق او، و انفاذ دستورات او در بين خلق، وظيفه و كاری ندارند، و اين بر اساس تصادف و اتفاق نيست، كه مثلا خدای تعالی گاهی اوامر خود را به دست ايشان جاری سازد، و گاهی مثل همان امر را بدون وساطت ملائكه خودش انجام دهد، چون در سنت خدای تعالی نه اختلافی هست، و نه تخلفی. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات مهم تفسیری سوره قصص فَعَمِيَت عَلَيهِمُ الاَنبَاءُ يَوْمَئذٍ فَهُمْ لا يَتَساءَلُونَ(قصص ۶۶) ● معناى اينكه كورى به اخبار نسبت داده شده ((فعميت عليهم الانباء)) نه به خود مشركين كلمه ((عميت )) ماضى از ((عمى )) است كه به معناى كورى است ، و در اينجا معناى كورى مقصود نيست ، بلكه استعاره از اين است كه انسان در موقعيتى قرار گرفته كه به خبرى راه نمى يابد و مقتضاى ظاهر اين بود كه عمى و بى خبرى رابه خود آنان نسبت دهد، ولى مى بينيم كه به عكس تعبير كرده ، و فرموده : ((فعميت عليهم الانباء - خبرها بر آنان كور شد)) و اين به خاطر آن است كه بفهماند كفار در آن روز از همه طرف مأخوذ مى شوند، و راه نجات از همه طرف به رويشان بسته مى شود، و دستشان از تمامى اسباب بريده و كوتاه مى گردد، همچنان كه در سوره بقره ، آيه ۱۶۶ فرموده : ((و تقطعت بهم الاسباب ))، توضيح اينكه : وقتى تمامى اسباب براى آنان از تاثير ساقط شد، ديگر در آن روز اخبار راهى به سوى آنان ندارد، و ايشان هم راهى به خارج از وجود خود ندارند، تا چيزى را دست آويز نموده ، به آن اعتذار بجويند، و به اين وسيله خود را از عذاب نجات دهند ((فهم لا يتساءلون )) - اين جمله تفريع است بر ((كور بودن اخبار))، از قبيل تفريع بعض افراد عام بر عام است (مثل اينكه بعد از گفتن اين جمله كه دانشمندان محترمند، بگويى پس بوعلى سينا هم محترم است )، در اينجا نيز بعد از گفتن اينكه كفار به طور كلى از چهار ديوارى وجود خود راهى به خارج از خود ندارند، فرمود پس بين خودشان نيز سوال و جوابى رد و بدل نمى شود، تا از راه گفتگو و مشورت بهانه و عذرى پيدا كنند، و آن را عذر نافرمانى خود، يعنى تكذيب رسولان ، و رد دعوت ايشان قرار دهند تفسير الميزان https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
༻🍃‌🌸🍃༺ ۞بسم الله الرحمن الرحيم۞ ❇️شما هم خود را در عصر نزول قران تصور كنيد و لذت خواندن را تجربه كنيد ودر یک صفحه/یک سوره از قرآن به همراه با ما همراه شوید. 🌹بلطف خدا هر روز فایل صوتی و تصویری قرائت و شرح گویای يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ، به ترتیب نزول در گروه ارسال میکنیم. با عنایت خداوند و استقبال مخاطبان عزیز در پیام رسانهای ایتا،تلگرام و بله مطالعـہ و تدبر سوره های را در گروه بـہ پایاטּ رساندیم ✍تاکنون سوره های :🔻 سوره مبارکه (آیات 1 تا 5) سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه سوره مبارکه به اتمام رسیده است . 👌 انشاللـہ از روز سه شنبه 14 شهریور سوره های را اغاز میکنیم 💫گروه تقرب واتساپ https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0 ✨✨ ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ ⚜
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ قُلْ لِمَنْ فِی أَيْدِيكُمْ مِنَ الْأَسْرَى إِنْ يَعْلَمِ اللهُ فِی قُلُوبِكُمْ خَيْرًا يُؤْتِكُمْ خَيْرًا مِمَّا أُخِذَ مِنْكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ اگر خدا در دل هاى شما خيرى سراغ داشته باشد، بهتر از آنچه از شما گرفته شده به شما مى‌دهد و شما را مى‌آمرزد، و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. 🌱 سوره انفال ، آیه ۷۰ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 16 تا 46 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan