eitaa logo
قران پویان
475 دنبال‌کننده
6هزار عکس
699 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕⭕رابطۀ شرعی و قانونی با چیست؟ 🛑قسمت سوم : ❓ ایا ، میتواند کرامت انسانی را نقض کند؟ اندیشه ما : آیا با این استدلال که ما به‌دنبال تعزیرات بازدارنده هستیم، می‌توانیم تناسب جرم و مجازات را نادیده بگیریم؟ برای مثال، جریمه‌ مالی یا را تا یک‌دهم دارایی فرد، افزایش دهیم؟ 🔻👈پاسخ: تناسب بین و مجازات یک اصل بنیادین حقوق کیفری است. اصل «تناسب مجازات یا مجازات‌های استحقاقی با جرم ارتکابی» سابقه تاریخی دارد و استفاده از مجازات‌های «قصاص»، «شبه‌قصاص» ، و «قصاص واسطه‌ای» در حقوق بین‌النهرین باستان، حکایت از این امر دارد. 👈در عین حال، ورود این اصل در قوانین و مقررات موضوعه، سابقه چندان طولانی نداشته، حداکثر به زمان صدور منشور کبیر انگلستان (ژوئن ۱۲۱۵) بر‌می‌گردد. به‌موجب ماده ۲۰ منشور مذكور: «یک فرد آزاد برای یک بزه به‌کیفر نمی‌رسد، مگر بر پایه اندازه آن بزه و برای یک بزه بزرگ بر پایه بزرگی آن بزه به‌کیفر خواهد رسید». بعد از این منشور، این اصل به‌تدریج در اعلامیه انگلستان (۱۶۸۹)، قانون اساسی ایالات متحده آمریکا (۱۷۹۱)، اعلامیه حقوق بشر و شهروند فرانسه (۱۷۹۳) و اسناد دیگر، به‌طور صریح یا ضمنی مورد پذیرش قرار گرفت. ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر، ماده ۷ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، مواد ۲ و ۴ کنوانسیون بین‌المللی منع شکنجه و رفتارها و مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی و وحشیانه، اصل تناسب جرائم و مجازات‌ها و ممنوعیت مجازات‌های نامتناسب را به‌صورت صریح یا ضمنی مورد تأکید قرار داده‌اند. 👈پیش‌بینی این قبیل مقررات در نظام بین‌المللی حقوق بشر، حاكی از آن است که دوران حاکمیت مطلق و انحصاری دولت‌ها در ، تعیین مجازات و تعقیب و محاکمه و مجازات شهروندان سپری گردیده است. 🔻مجازات زمانی متناسب خواهد بود که: ↩️ اولاً، یک نیاز مبرم اجتماعی، ضرورت وجودی آن را برای رسیدن به یک هدف مشروع در یک جامعه دمکراتیک توجیه کند. ثانیاً، بتواند یک نوع تعادل و توازن میان حقوق فرد و حقوق اجتماع ایجاد کند. ⭕ بنابراین، ، مجازاتی است که بدون توجه به نوع و میزان صدمه وارده، اهمیت مطلق و نسبی جرائم، نوع جرم ارتکابی، خصوصیات شخصیتی مجرم و تقصیر بزه‌دیده، وضع یا اعمال می‌شود. 🔻در قانون اساسی ایران، مقررات صریح و روشنی در خصوص ممنوعیت این قبیل مجازات‌ها پیش‌بینی نگردیده است. با وجود این، با تفسیر موسع مقررات حمایتی قانون اساسی راجع به‌کرامت انسانی، اصل ممنوعیت مجازات‌های نامتناسب، قابل استنباط است. 🔻از آن‌جا كه و نامتناسب، نوعی استفاده ابزاری از انسان مجرم است، با حیثیت و انسان مغایر است. انسان حق دارد در مقابل این‌گونه رفتارها و مجازات‌ها که به‌معنای انکار غایت‌بودن انسان است، مصون باشد. 👈در ارزیابی مجازات‌های متناسب، علاوه بر اهمیت جرم ارتکابی، باید مسئولیت اخلاقی مجرم نیز مورد توجه قرار گیرد. موضوع تناسب جرم و مجازات، تحت تأثیر آموزه‌های مکاتب مختلف حقوق کیفری و جرم‌شناختی، متحول شده است. 👈 در این تحول، نوع و میزان صدمه وارده بر بزه‌دیده و جامعه، فایده اجتماعی مجازات، اهمیت ارتکابی، نوع جرم ارتکابی و خصوصیات ، تقصیر بزه‌دیده و بالاخره مطالعه تطبیقی جرایم و مجازات‌ها به‌عنوان مهم‌ترین معیارهای تناسب، مورد توجه قرار گرفته است. 🖌نقل از مصاحبه سايت انديشه ما با دکتر جعفر حبیب زاده کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحيم وَ إِذَا سَئَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ ۖ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَ لْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ به نام خداوند بخشنده مهربان و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم و دعای دعا کننده را به هنگامی که مرا بخواند اجابت می‌کنم ، پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند) 🌹سوره بقره - آیه ۱۸۶ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 216 تا 219 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠 ...وَ عَسى‌ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‌ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‌. 216/بقره 🌱 ...و چه بسا چيزى را ناخوش داريد، در حالى كه خير شما در آن است و چه بسا چيزى را دوست داريد، در حالى كه ضرر و شرّ شما در آن است. و خداوند (صلاح شما را) مى‌داند و شما نمى‌دانيد. 🔷تعبير بعسي‌ ‌براي‌ اينست‌ ‌که‌ نه‌ ‌هر‌ مكروهي‌ داراي‌ خير ‌باشد‌ بلكه‌ ‌هر‌ چه‌ ‌از‌ جانب‌ ‌خدا‌ ‌باشد‌ چه‌ ‌از‌ امور تكويني‌ مانند مصائب‌ و شدائد و بليات‌ و چه‌ ‌از‌ امور تشريعي‌ مانند احكام‌ شاقّه‌ همه‌ ‌از‌ روي‌ حكمت‌ و مصلحت‌ بنده‌ عين‌ خير و صلاح‌ اوست‌. 🔷 و بسا اموري‌ ‌که‌ ‌شما‌ دوست‌ ميداريد و بحسب‌ ظاهر خوب‌ و آراسته‌ ‌است‌ مانند ثروت‌ و دولت‌ ،ولي‌ صلاح‌ ‌شما‌ ‌در‌ ‌آن‌ نيست‌ و بضرر شماست‌. 👌اينگونه‌ امور ‌را‌ خداوند ‌که‌ عالم‌ بهمه‌ امور و محيط بتمام‌ حكم‌ و مصالح‌ ‌است‌ ميداند ولي‌ ‌شما‌ ‌که‌ ظاهري‌ ‌را‌ تنها مي‌بينيد نمي‌دانيد. 📚تفسیراطیب البیان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ از تضييع مادي و معنوي مردم توسط ، از حرمت بالاتر است 💠 يَسَئلونَكَ عَنِ الشَّهرِ الحَرامِ قِتالٍ فيهِ قُل قِتالٌ فيهِ كَبيرٌ وصَدٌّ عَن سَبيلِ اللّهِ وكُفرٌ بِهِ والمَسجِدِ الحَرامِ واِخراجُ اَهلِهِ مِنهُ اَكبَرُ عِندَ اللّهِ والفِتنَةُ اَكبَرُ مِنَ القَتلِ "217/بقره" 🌱 مسلمانان يا مشركان از حكم جنگ در ماه حرام (رجب) مي‌پرسند؛ بگو: جنگ در ماه حرام بدون تزاحم گناه بزرگي است؛ ولي كارهاي نارواي مشركان مانند بازداشتن مردم از پرستش خدا، كفر…، ممانعت از ورود مؤمنان به مكّه و مسجدحرام و بيرون كردن اهل مكّه از زادگاهشان از گناه جنگ در ماه حرام بزرگ‌تر است و فتنه شرك و ترويج بت‌پرستي از هر كشتاري بزرگ‌تر است و قتلي كه براي جلوگيري از گناه اكبر باشد در حال تزاحم مي‌تواند حرام نباشد. 👈 مى فرماید: ((از تو درباره جنگ کردن در ماههاى حرام سؤ ال مى کنند)) (یسئلونک عن الشهر الحرام قتال فیه ). سپس مى افزاید: ((به آنها بگو جنگ در آن (گناه ) بزرگى است )) (قل قتال فیه کبیر). 🔷و به این ترتیب سنتى را که از زمانهاى قدیم و اعصار انبیاى پیشین در میان عرب در مورد تحریم پیکار در ماههاى حرام (رجب ، ذى القعده ، ذى الحجه و محرم ) وجود داشته با قاطعیت امضا مى کند. 🔷 سپس مى فرماید: چنین نیست که این قانون استثنائى نداشته باشد نباید اجازه داد گروهى فاسد و مفسد زیر چتر این قانون هر ظلم و فساد و گناهى را مرتکب شوند درست است که جهاد در ماه حرام مهم است ((ولى جلوگیرى از راه خدا و کفر ورزیدن نسبت به او و هتک احترام مسجد الحرام ، و خارج کردن و تبعید نمودن ساکنان آن ، نزد خداوند از آن مهمتر است )) (و صد عن سبیل الله و کفر به و المسجد الحرام و اخراج اهله منه اکبر عند الله ). سپس مى افزاید: ((ایجاد فتنه (و منحرف ساختن مردم از دین خدا) از قتل هم بالاتر است )) (و الفتنة اکبر من القتل ).چرا که آن ، جنایتى است بر جسم انسان و این جنایتى است بر جان و روح و ایمان انسان. 📚تفاسیر تسنیم ونمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره نمل از تفسیر عبدالعلی بازرگان نمل : ۳۲ قَالَتْ يَاأَيُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِي فِي أَمْرِي مَا كُنتُ قَاطِعَةً أَمْرًا حَتَّى تَشْهَدُونِ  ـ [ملکة سبا پس از گزارش متن اين نامه] گفت: ای سران، مرا در کارم نظر دهيد، ۴۰ من هيچگاه کاری را قاطعانه نمي‌گذراندم [=تصميم فردی نمي‌گرفتم] مگر در حضور [و مشورت با] شما. ۴۱  ۴۰- منظور از جملة: «أَفْتُونِی فِی أَمْرِی»، به اصطلاح فتوا دادن در احکام از مقام بالاتر نيست، بلکه همين اظهار نظر و راهنمائی است. ۴۱- در اين آيه نکته بس حکمت‌آموزی نهفته است؛ شگفتا! حاکمی مِهر‌پرست، آنهم يک زن، در نظامی شرک‌آميز، از آنچنان سعه صدر، دموکرات‌منشي، آزاد فکری و تدبير در اداره مملکت برخوردار است که از اطرافيان نظرخواهی مي‌کند و هرگز تصميمی شخصی در امور کشور به اتکاء ولايت مطلقه خود نمي‌گيرد. به فرموده حکيمانه پيامبر اسلام(ص): «المُلک یَبْقی مَع الْکُفر وَلا یَبقی مَع الظُّلم» [حکومت با کفر مي‌ماند ولی با ظلم نمي‌ماند]. اصل يازدهم: «استقلال دين از سياست» مي‌باشد. نمل : ۳۳ قَالُوا نَحْنُ أُولُو قُوَّةٍ وَأُولُو بَأْسٍ شَدِيدٍ وَالْأَمْرُ إِلَيْكِ فَانظُرِي مَاذَا تَأْمُرِينَ  ـ [سران] گفتند: ما بسی نيرومند و به سختی جنگاوريم [=آمادگی کامل برای مقابله داريم] و [لی] ۴۲ فرمان از آنِ تو است [=ما گوش به فرمانيم]، پس خودت ببين چه دستوری مي‌دهي! ۴۲  ۴۲- جالب است که در برابر چنان تدبير و حکمتی که ملکه سبا نشان مي‌دهد، مردان سپاه او فاقد رأی و نظر و بي‌شخصيت بوده و فقط بر توان نظامی و جنگ‌آوری خود و گوش به فرماني‌شان بر هر آنچه دستور داشته باشند تکيه مي‌کنند!! فاعتبروا يا اولی الالباب- اصل دوازدهم: «مذمّتِ سرسپردگی». نمل : ۳۴ قَالَتْ إِنَّ الْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُوا قَرْيَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهَا أَذِلَّةً وَكَذَلِكَ يَفْعَلُونَ  ـ [ملکه سبا در مخالفت با نظر ارتشيان در برخورد نظامی] گفت: پادشاهان وقتی [فاتحانه و به زور] وارد شهری شوند، مسلماً آن را به تباهی مي‌کشند [=نظامات آن را در هم مي‌ريزند] و بزرگان آن سرزمين را خوار و ذليل مي‌سازند و [سلطه‌گران همواره] چنين مي‌کنند. ۴۳  __ ۴۳- اصل دوازدهم: «هشدار به عواقب خانمانسوز جنگ». منظور از «اعز» [عزيزتر] همان بزرگان کشوری و لشگری و تصميم گيرندگان اصلی نظام‌اند که وقتی کشوری شکست خورد، از اولين قربانيان به شمار مي‌روند و از اوج عزّت به زندان ذلت يا هلاکت مي‌افتند. به تعبير حضرت علي(ع) در نهج‌البلاغه، همچون محتويات ديگی در حال جوشش که به بالا و پایین مي‌رود، طبقات جامعه زیرورو مي‌گردند [خطبه ۱۶- وَ الَّذِی بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً، وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً، وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ، حَتَّى یَعُودَ اَسْفَلُكُمْ اَعْلاَكُمْ وَ اَعْلاَكُمْ اَسْفَلَكُمْ]. https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛