#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_42
❇️سنّت و قانون خداوند، #آزاد گذاشتن انسان است و #رشد واقعی در سايه آزادیست
💠تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ كَلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَيْنا عِيسَی ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ وَ لكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلُوا وَ لكِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ ما يُرِيدُ (۲۵۳/بقره)
🌱آن پيامبران، ما بعضی از آنان را بر بعضی برتری داديم. از آنان كسی بود كه خداوند با اوسخن گفته ودرجات بعضی از آنان را بالا برد، وبه عيسیبنمريم نشانههای روشن (و معجزات) داديم و او را با روحالقدس (جبرئيل) تأييد نموديم، و اگر خدا میخواست، كسانی كه بعد از آنان (پيامبران) بودند، پس از آنكه نشانههای روشن برای آنها آمد، با هم جنگ و ستيز نمیكردند. (امّا خداوند مردم را در پيمودن راه سعادت آزاد گذارده است،) ولی با هم اختلاف كردند پس برخی از آنان ايمان آورده و بعضی كافر شدند. (و باز) اگر خدا میخواست (مؤمنان و كافران) با هم پيكار نمیكردند، ولی خداوند آنچه را اراده كند انجام میدهد. (و اراده حكيمانهی او بر آزاد گذاردن مردم است.)
🔹آيه شريفه، در مقام رد و دفع توهمی است كه چه بسا به ذهن برسد، و آن توهم اين است كه رسالت، خصوصا از اين جهت كه همراه با معجزاتی روشن است كه بر حقانيت آن دلالت میكند، بايد بلای جنگهای خانمان برانداز را از بين ببرد، نه اينكه خود رسالت، آتش جنگ را برافروزد.
🔹حال يا از اين جهت بايد از بين ببرد كه غرض خدای سبحان از ارسال رسولان و دادن معجزات به ايشان، اين است كه مردم را به سوی سعادت دنيوی و اخرويشان هدايت كند.
🔹 پس برای بدست آمدن اين غرض، بايد آنان را از قتال باز داشته، ديگر اجازه چنين عملی را ندهد، و همه را در راه هدايت جمع و متحد سازد، و حال آنكه میبينيم بعد از انبيا باز هم جنگها و مشاجرات در ميان امتهای آنان ادامه دارد، و مخصوصا بعد از انتشار دعوت اسلام كه اتحاد و اتفاق از اركان و اصول احكام و قوانين آن است، چرا بايد هنوز اين درگيریها در اين امت پديد آيد؟.
و يا از اين جهت بايد از بين ببرد كه مگر غير از اين است كه فرستادن رسولان و آوردن معجزات روشن، برای دعوت به سوی حق است و برای اين است كه ايمان در دلها پديد آيد؟
🔹ايمان هم از صفات قلب است، و نمیشود آن را با زور در دلها ايجاد كرد، پس فايده قتال چيست؟ و بعد از استقرار نبوت و پا گرفتن دعوت دينی ديگر جنگ چه معنا دارد؟
🔹در آيه مورد بحث، خدای تعالی چنين پاسخ میدهد كه" قتال" معلول اختلافی است كه امتها خودشان پديد میآورند، چون اگر اختلافی نباشد كار اجتماعات به جنگ نمیكشد.
👈پس علت به وجود آمدن جنگها در بين مردم، اختلاف آنان است، و اگر خدا میخواست، يا به كلی نمیگذاشت اختلافی پديد آيد، و در نتيجه، جنگ هم پديد نمیآمد، و يا بعد از پيدا شدن اين علت آن را خنثی میكرد، ليكن خدای سبحان آنچه را كه ما می خواهيم، انجام نمیدهد چون تابع خواست ما نيست، او هر چه بخواهد میكند و يكی از چيزهايی را كه خواسته، اين است كه جلوی علتها را نگيرد و امور عالم طبق سنت العلل و الاسباب جريان يابد، اين اجمال و خلاصه پاسخی است كه از آيه استفاده میشود.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_42
❇️#شفاعت ،چیست؟ ایا پارتی بازی و فرار از مسئولیت اعمال است؟
آیه مى فرماید:" کیست که در نزد او جز به فرمانش شفاعت کند" (مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ)."255/بقره"
🔷شفاعت عبارت است از کمک نمودن یک موجود قوى به موجود ضعیف تر، تا بتواند به آسانى مراحل رشد خود را با موفقیت طى کند.
البته معمولاً این کلمه (شفاعت) در مورد شفاعت از گناهکاران به کار مى رود.
🔷اما مفهوم شفاعت به معنى وسیع تر، تمام عوامل، انگیزه ها و اسباب عالم هستى را شامل مى شود، مثلاً زمین و آب و هوا و نور آفتاب، چهار عامل هستند که دانه گیاه را در رسیدن به مرحله یک درخت یا یک گیاه کامل شفاعت و هدایت مى کند.
🔷اگر شفاعت را در آیه فوق، به این معنى وسیع بگیریم نتیجه این مى شود که وجود عوامل و اسباب مختلف عالم هستى، هرگز مالکیت مطلقه خداوند را محدود نمى کند، و چیزى از آن نمى کاهد; زیرا تأثیر همه این اسباب به فرمان او است و در حقیقت نشانه اى از قیومیت و مالکیت او مى باشد.
🔷اما بعضى چنین مى پندارند که عنوان شفاعت در مفاهیم مذهبى، شبیه یک نوع توصیه بى دلیل اجتماعى و به اصطلاح پارتى بازى است و مفهوم آن این است که: افراد آنچه مى توانند گناه کنند، هنگامى که از فرق تا قدم آلوده شدند، دست به دامن شفیعى زنند و بگویند:
آن دم که مردمان به شفیعى زنند دست
مائیم و دست و دامن اولاد فاطمه(علیها السلام)!
🔷ولى نه این ایراد کنندگان، منطق دین را در مسأله شفاعت در یافته اند و نه آن دسته از گنهکاران جسور و بى پروا; زیرا همان طور که در بالا اشاره شد، شفاعت که به وسیله بندگان خاص خدا انجام مى گیرد، همانند شفاعت تکوینى است که به وسیله عوامل طبیعى صورت مى گیرد.
🔷یعنى همان طور که اگر در درون یک دانه گیاه عامل حیات و سلول زنده وجود نداشته باشد، تابش هزاران سال آفتاب و یا وزش نسیم و ریزش قطرات حیاتبخش باران هیچگونه تأثیرى در نمو و رشد آن نخواهد کرد، شفاعت اولیاى خدا نیز براى افراد نالایق بى اثر است، یعنى، اصولاً آنها براى این گونه اشخاص شفاعتى نخواهند داشت.
🔷 شفاعت نیازمند به یک نوع ارتباط معنوى میان شفاعت کننده و شفاعت شونده است و به این ترتیب، کسى که امید شفاعت را دارد موظف است در این جهان ارتباط معنوى با شخصى که انتظار دارد از او شفاعت کند، بر قرار سازد و این ارتباط در حقیقت یک نوع وسیله تربیت براى شفاعت شونده خواهد بود، که او را به افکار و اعمال و مکتب شخص شفاعت کننده نزدیک مى کند و در نتیجه شایسته شفاعت مى شود.
👈 به این ترتیب، شفاعت یک عامل تربیت است نه یک وسیله پارتى بازى و فرار از زیر بار مسئولیت، و از اینجا روشن مى شود شفاعت تغییرى در اراده پروردگار نسبت به گناهکار نمى دهد، بلکه این گناهکار است که با ارتباط معنوى با شفاعت کننده، نوعى تکامل و پرورش مى یابد و به سرحدّى مى رسد که شایسته عفو خدا مى گردد (دقت کنید!).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از کتاب باورها و رفتارهای قرآنی
💐💐با سلام به قرآندوستان گرامی
همزمان با هفته #كتاب و سالروز رحلت علامه طباطبايي
علاقمندان به #مفاهیم و #تدبر در قرآن میتوانند محصولات قرانی زير را برای مطالعه خود یا #اهدا به دیگران، بمدت يك هفته تا تاريخ اول اذر با #تخفيف ، از لینکهای زیر سفارش داده توسط پست دریافت نمایند.
1-كتاب " #باورهاورفتارهای_قرآنی: 280 درس از 30 #جزءقرآن" :برگزيده اي از ايات و مفاهيم 30 جزء قرآن كه در 300 صفحه شامل مهم ترين بايدها و نبايدهاي رفتاري و اعتقادي در قران است ، با 10 درصد #تخفيف
به مبلغ 45 هزارتومان
2- بسته آموزشي شامل"كتاب مباني و روش مطالعه و #فهم ساده قران" تالیف اقای سیدکاظم فرهنگ (مخصوص دوره هاي اموزشي تدبر قران) و #لوحفشرده دوره نخست آموزش روش تدبر قران با حضور مرحوم استاد جمال گنجه اي با #تخفيف 15 درصدي به مبلغ 51هزارتومان
3- #بسته_ويژه شامل هر دو محصول فوق (كتاب روش ساده فهم قرآن+ كتاب باورها و رفتارهاي قراني+ دو سي دي اموزشي ) با #15درصد #تخفيف به مبلغ 93 هزارتومان
🔹هزينه پست نيز به مبلغ 30هزارتومان به مبالغ فوق اضافه ميشود.
🔸🔸جهت سفارش به مديران كانال پيام دهيد.
🔶🌷🌷🌷🌷
@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣4⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹پیام های آیات ۴۹-۴۵ سوره نمل از تفسیر نور
۱- دعوت به توحید،سرلوحه ی دعوت انبیاست. «أَنِ اعْبُدُوا اللّهَ»
۲- انتظار نداشته باشید همه ی مردم منطق شمارا بپذیرند. «فَإِذا هُمْ فَرِیقانِ»
۳- راه توبه را برای بازگشت مجرمان باز بگذارید. «لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ»
۴- استغفار،زمینه ی جذب رحمت الهی است.«تستغفرون اللّه لعلّکم ترحمون»
۵- فال زدن،تاریخی بس طولانی دارد.(کسی که به خدا و حکمت الهی ایمان نداشته باشد،به خرافات روی می آورد). «اطَّیَّرْنا»
۶- حضور انبیا،به معنای محو مشکلات طبیعی و روزمره نیست. «اطَّیَّرْنا بِکَ»
۷- تلخی ها و ناگواری ها،هر یک دلایل حکیمانه ای دارد که خداوند قرار داده است. «طائِرُکُمْ عِنْدَ اللّهِ»
۸- مجرم ترین افراد-که قاتلان انبیا هستند-در دل،خدا را قبول دارند و با نام او شرارت های خود را سر و سامان می دهند. «تَقاسَمُوا بِاللّهِ»
۹- در تاریخ،عبرت های زیادی است.(سوگند به نام خدا برای قتل پیامبر خدا!) «تَقاسَمُوا بِاللّهِ لَنُبَیِّتَنَّهُ» (همچنان که خوارج در خانه ی خدا و در ماه خدا،ولیّ خدا را در حال عبادت خدا،به نیّت تقرب به خدا در لیالی قدر وسحر نوزدهم رمضان ضربت زدند و شهید کردند).
۱۰- قساوت بشر،حدّ و مرزی ندارد.(پیامبرکشی،قتل بستگان پیامبر و شبیخون زدن). «لَنُبَیِّتَنَّهُ وَ أَهْلَهُ»
۱۱- قصاص،قانون عقلی و در تمام ادیان آسمانی نیز بوده است. «لَنَقُولَنَّ لِوَلِیِّهِ»
۱۲- مجرم،با ظاهرسازی وتوجیه،بر گناه خود سرپوش می گذارد. «ما شَهِدْنا»
۱۳- به همه ی کسانی که ادّعای صداقت دارند و شعار صداقت می دهند،اطمینان نکنید. لَنَقُولَنَّ ... إِنّا لَصادِقُونَ
۱۴- صداقت را حتّی قاتلان انبیا،یک شرف و ارزش می دانند. «إِنّا لَصادِقُونَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️ #حقوق_شهروندی در منظر فقهي آیتالله سیستانی
🛑قسمت چهارم:
#حق_مشارکت در تعیین #سرنوشت
↩️ه- حق شهروندان و نظام ارزشی آنان
یکی از دغدغههای مهم دینداران و شریعتمدارانی که در جوامعی با حکومتهای غیردینی زیست میکنند، این است که ارزشها و احکام دینی در نظام قانونگذاری دارای چه وزن و جایگاهی میباشد؟
به عبارت دیگر آیا قانونگذاران و سیاستگذاران در تدوین قوانین و سیاستگذاری نگاهی به ارزشها و احکام دینی دارند یا کاملاً غیردینی و سکولار تصمیمگیری میکنند؟.
🔸آیتالله سیستانی در این زمینه بر این باور است که برآیند جوامعی که اکثریت آن را شهروندان دیندار تشکیل میدهند، جامعهای دینی با نظام و قوانین دینی است. چرا که در چنین جامعهای دینداران با اختیار و انتخاب خود احکام شرعی را رعایت میکنند، و از سوی دیگر همین شهروندان دیندار، افراد متدین را برای نهادهای تصمیمگیری انتخاب میکنند
ایشان در مورد نقش و جایگاه دین در قانون اساسی، نظام آموزشی و نظام قضائی عراق معتقد است که نمایندگان مردم عراق در مجلس قانونگذاری نقش و محدوده حضور دین را تعیین میکنند.
🔸آیتالله سیستانی به این پرسش که رابطه و نسبت میان #دین_و_دولت چیست؟❓ پاسخ میدهد که؛
"حکومت برخاسته از خواست اکثریت مردم، به دین اکثریت احترام میگذارد، ارزشهای آن را بهکار میبندد، در تصمیمات خود با هیچ یک از احکام آن مخالفت نمیکند و قانونی بر خلاف آموزههای اسلامی تصویب نمیکند"
🔸آیتالله سیستانی همواره بیان کرده که قانون اساسی عراق باید مبتنی بر اصول ثابت دینی، ارزشهای اخلاقی و هنجارهای اجتماعی مردم عراق باشد و البته اصل شورا، کثرتگرایی، احترام و پذیرش نظر اکثریت از سوی اقلیت و تغییر مسالمتآمیز قدرت نیز باید در قانون مورد توجه قرار گیرد
تعبیر « #الثوابت_الدینیه»؛ ثابتات شریعت در بیان آیتالله سیستانی، مهم و راهگشا است، و به این معنا است که نباید قوانینی در تعارض با احکام ثابت دینی که مورد اجماع فقها است؛ تصویب شود.
🔻🔻#ثابتات_دینی، یعنی امری که از نظر شـرعی، ثابت و مسـلم اسـت و آن چیزی نیسـت جز امر مورد اتفاق همه
👈👈و اگر در امری، اختلاف نظر فقهی وجود داشــت، مشــخص اســت کـه دیگر آن حکم، جزء ثابتات محسوب نمیشود
↩️ح ـ حق شهروندی #روحانیان
گرچه روحانیون همانند دیگر شهروندان از حقوق شهروندی برخوردارند ، اما آیتالله سیستانی نسبت به حضور روحانیون در عرصه سیاسی کشور از آن جهت که روحانی هستند و به نهاد دین و حوزههای علمیه وابسته میباشند، نظر ویژهای دارد.
آیتالله سیستانی در رابطه با حضور روحانیت در سیاست، قائل به #حضور_حداقلی، اظهار نظر کلی و #عدم_دخالت_در_امورجزئی است
ایشان مرجعیت را مستقل، وابسته به همه مردم ، پشتیبان آنان فارغ از هرگونه وابستگی و مدافع منافع ملی دانسته که در راستای همان منافع تنها به ارائه توصیه و نصیحت بسنده خواهد کرد، و به نیروهای سیاسی توصیه میکند
از انتساب خود به مرجعیت بپرهیزند؛ زیرا این انتساب به سود گروهی و زیان گروه دیگر منتهی میشود
👈ایشان کنش سیاسی را دغدغه مرجعیت و حوزه علمیه ندانسته .و نقش اساسی مرجعیت را پاسخ به احکام شرعی فردی و اجتماعی مومنان و نقشآفرینی اجتماعی و دینی دانسته و ایفای این نقش را مانع از آن نمیداند که مرجعیت در امور سرنوشتساز اظهار نظر بکند
🔸آیتالله سیستانی به عالمان دینی توصیه میکند از ورود به امور اجرایی و پذیرش پستهای سیاسی بپرهیزند و به تبلیغ احکام دین، ارشاد و هدایت مردم و کمک به آنان بسنده کنند
👈 ایشان در عمل نیز به نظر و باور خود پایبند بود، از همینرو خواستار ایفای نقشی در حکومت و قدرت نشد، از گروهی و جریانی حمایت نکرد و مخالف نصب تصاویر خود در اماکن عمومی بودو با تغییر نام مدرسهای و نامگذاری مجدد آن به نام خود مخالفت کرد
💫ادامه دارد
🖥🖌محمدهادی زاهد غروی، برگرفته از سايت دين انلاين
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#آیههاینور
بَلِ اللَّهُ مَوْلَاكُمْ وَهُوَ خَيْرُ النَّاصِرِينَ ﴿۱۵۰﴾
آرى خدا مولاى شماست و او بهترين يارى دهندگان است (۱۵۰)
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_بقره آیات 257 تا 259
📄#صفحه_43
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_43
❇️چگونه تحت #ولايت_خدا باشيم؟
💠اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ«257 بقره»
🌱خداوند دوست و سرپرست مؤمنان است، آنها را از تاريكىها (ى گوناگون) بيرون و به سوى نور مىبرد. لكن سرپرستان كفّار، طاغوتها هستند كه آنان را از نور به تاريكىها سوق مىدهند، آنها اهل آتشند و همانان همواره در آن خواهند بود.
🔹گوشهاى از سيماى كسانى كه #ولايت_خدا را پذيرفتهاند:
آنكه ولايت خدا را پذيرفت، كارهايش رنگ خدايى پيدا مىكند. 👈«صِبْغَةَ اللَّهِ»
اطاعت از رهبران الهى را مي پذيرد. «إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طالُوتَ مَلِكاً»
🔹راهش روشن، آيندهاش معلوم و به كارهايش دلگرم است. «يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمانِهِمْ»، «إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» ، «لا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ»
🔹در جنگها و سختىها به يارى خدا چشم دوخته و از قدرتهاى غير خدايى نمىهراسد.«فَزادَهُمْ إِيماناً»
از مرگ نمىترسد و كشته شدن در تحت ولايت الهى راسعادت مىداند.
تنهايى در زندگى براى او تلخ و ناگوار نيست، چون مىداند او زير نظر خداوند است.
🔹از انفاق و خرج كردن مال نگران نيست، چون مال خود را به ولى خود مىسپارد. «يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً»
تبليغات منفى در او بى اثر است، چون دل به وعدههاى حتمى الهى داده است: «وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ»
غير از خدا همه چيز در نظر او كوچك است.
🔹از قوانين و دستورات متعدّد متحيّر نمىشود، چون او تنها قانون خدا را پذيرفته و فقط به آن مىانديشد. و اگر صدها راه درآمد برايش باز شود تنها با معيار الهى آن راهى را انتخاب مىكند كه خداوند معيّن كرده است. «وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ»
🔹مؤمنان، يك سرپرست دارند كه خداست و كافران سرپرستان متعدّد دارند كه طاغوتها باشند و پذيرش يك سرپرست آسانتر است. درباره مؤمنان مىفرمايد: «اللَّهُ وَلِيُّ» امّا دربارهى كفّار مىفرمايد: «أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ»
🔹مؤمن در بن بست قرار نمىگيرد. «يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ»
🔹اين «ولايت»، شكل سادة روابط سياسي و پيمانهاي نظامي ميان چند كشور در روزگار ماست و جنبة فردي آن در كنارجنبة اجتماعياش بسيار كمرنگ ميباشد.
🔹متأسفانه دولتهاي به ظاهر اسلامي در صدة اخير، اغلب يا همپيمان و وابسته به بلوك شرق [روسيه و چين] بودهاند، يا بلوك غرب [آمريكا و انگليس و...]
🔹حال آنكه قرآن از «بِطَانَه» [مشاور همراز و نزديك] گرفتن بيگانگان، مسلمانان را نهي كرده [آلعمران 118 (3:118) ] و آنها را از نفوذ غيرخوديها «وَلِيجَه» در اركان اجتماعيشان برحذر داشته است [توبه 16 (9:16) ].
📚تفاسير نور و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_43
❇️تاریخچه #بتپرستى
💠أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا أُحْيِي وَأُمِيتُ ۖ قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ "258/بقره"
🌱آیا ندیدى (و آگاهى ندارى از) کسى [= نمرود ]که بر اثر (غرور ناشى از) حکومتى که خدا به او داده بود با ابراهیم درباره پروردگارش محاجّه و گفتگو کرد؟ و هنگامى که ابراهیم گفت: «خداى من آن کسى است که زنده مى کند و مى میراند.» گفت: «من نیز زنده مى کنم و مى میرانم.» (و دستور داد دو زندانى را حاضر کردند، فرمان آزادى یکى و قتل دیگرى را داد.) ابراهیم گفت: «خداوند، خورشید را از مشرق مى آورد. (اگر راست مى گویى) تو آن را از مغرب بیاور!» به این صورت، آن مرد کافر، مبهوت و وامانده شد. و خداوند، گروه ستمکاران را هدایت نمى کند.
🔷براى بت پرستى به زحمت مى توان تاریخچه اى نشان داد و آغاز آن را تعیین نمود، بلکه از قدیم ترین ایامى که امروز از آن آگاهى داریم این موضوع در میان افراد بشر که داراى افکارى منحط و در سطح پایین بوده اند، وجود داشته است.
🔷در حقیقت بت پرستى، یک نوع تحریف در عقیده خداپرستى است، همان عقیده اى که جزء فطرت و سرشت انسان است، و از آنجا که این سرشت همیشه در انسان بوده، تحریف آن در میان افراد منحط نیز همیشه وجود داشته است.
و لذا مى توان گفت: تاریخ بت پرستى با تاریخ پیدایش انسان، تقریباً همراه بوده است.
توضیح این که:
انسان به مقتضاى سرشت و خلقت خویش، متوجه نیروى ما فوق طبیعت بوده است، این سرشت، با استدلال هاى روشنى از نظام هستى که نشان دهنده وجود یک مبدأ عالم و قادر بوده است، تأیید مى شده و انسان از این دو طریق (سرشت و عقل) همیشه کم و بیش با آن مبدأ هستى آشنائى داشته است.
🔷ولى همان طور که اگر احساس گرسنگى در وجود کودک به موقع، رهبرى نشود و غذاى سالم در اختیار او قرار نگیرد، کودک دست خود را به چیزهائى مانند خاک دراز مى کند و کم کم به آن خو مى گیرد، و سلامت خود را از دست مى دهد، انسان نیز اگر در مسیر فطرت و عقل، از نظر خداجوئى رهبرى نشود، رو به خدایان ساختگى و انواع بت ها کرده و در برابر آنها سر تعظیم فرود مى آورد، و صفات خدائى را براى آنها قائل مى شود.
🔷از یک سو احتیاج به تذکر ندارد که افراد کوته بین و سفیه سعى دارند همه چیز را در قالب حسى ببینند و اساساً فکر آنها از منطقه محسوسات گام بیرون نگذاشته، به همین دلیل، پرستش خداى نادیده براى آنها مشکل و سنگین است و میل دارند خداى خود را در یک قالب حسى بریزند، این جهل و بى خبرى هنگامى که با سرشت خداپرستى آمیخته شد، به شکل بت پرستى و خداى حسى خودنمائى مى کند.
🔷از سوى دیگر، گفته مى شود: اقوام پیشین روى احترام خاصى که براى پیامبران و بزرگان مذهب قائل بودند بعد از وفات آنها مجسمه هاى یادبود آنها را مى ساختند و روح قهرمان سازى که در افراد ضعیف و کم فکر است، آنها را وادار مى کرد که براى آن بزرگان و سپس براى مجسمه هاى آنها مقامات و نفوذ فوق العاده اى قائل شوند و آنها را به سرحدّ الوهیت برسانند و این خود، سرچشمه دیگرى براى بت پرستى بود.
🔷 یکى دیگر از سرچشمه هاى بت پرستى این بود که: یک سلسله از موجودات که منشأ برکات و فوائدى در زندگى انسان بودند مانند: ماه و خورشید و آتش و آب توجه او را به خود جلب مى کردند، آنها به عنوان قدردانى در برابر این منابع سر تعظیم فرود مى آورند بدون این که افق فکر خود را وسیع تر سازند و سبب نخستین و آفریدگار جهان را در ماوراى آنها ببینند، این احترامات عظیم با گذشت زمان شکل بت پرستى به خود گرفت.
👈 البته ریشه همه اشکال بت پرستى یک چیز است و آن انحطاط فکرى و جهل و نادانى بشر و عدم رهبرى صحیح او در مسائل خداجوئى و خداشناسى است که با تعلیم و تربیت و راهنمائى انبیاء به خوبى قابل پیشگیرى مى باشد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣4⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹پیام های آیات ۵۳-۵۰ سوره نمل از تفسیر نور
۱- كيفرهاى الهى، با جُرم انسان متناسب است. «مَكَرُوا- مَكَرْنا»
۲- كسانى كه عليه اولياى خدا توطئه مىكنند، طرف آنها خداست. «مَكَرُوا مَكْراً وَ مَكَرْنا مَكْراً»
۲- در برابر نقشههاى كفّار شما نيز بايد اهل تدبير و نقشه باشيد. «مَكَرُوا مَكْراً وَ مَكَرْنا مَكْراً»
۳- چوب خدا صدا ندارد. مَكَرْنا ... وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ
۴- زود قضاوت نكنيد؛ از توفيقاتى كه به خاطر مكر، نصيب بعضىها مىشود، فريب نخوريد، بلكه به عاقبت آنان توجّه كنيد. «عاقِبَةُ مَكْرِهِمْ»
۵- آمادهباش دشمنان براى ارتكاب جنايت، سبب قهر الهى است، گرچه آنان به اهداف پليد خود نرسند. (دشمنان، همقسم شدند تا پيامبر را بكشند و در كمين هم نشستند، ولى حضرت را نكشتند، لكن خودشان هلاك شدند). «دَمَّرْناهُمْ»
۶- آثار باستانی عبرت آموز باید برای آیندگان حفظ شود. «فَتِلْکَ بُیُوتُهُمْ»
۷- عقوبت،مخصوص آخرت نیست،گاهی ستمگران،در دنیا به عقوبت می رسند. «فَتِلْکَ بُیُوتُهُمْ خاوِیَهً»
۸- قهر الهی،تر و خشک را با هم نمی سوزاند،لذا افراد متّقی استثنا می شوند و نجات می یابند. «وَ أَنْجَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ»
۹- آثار ایمان و تقوا،مخصوص آخرت نیست؛اهل تقوا،در دنیا نیز نتیجه ی کار خود را می بینند. «وَ أَنْجَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ»
۱۰- ایمانی کارساز است که با تقوای دائمی همراه باشد. «آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
💐🌹عرضه کتاب «آشنایی با #مفسران و #قرآنپژوهان معاصر» همزمان با هفته #كتاب
🔸🔹در اين كتاب ميتوانيد با مطالعه خلاصه تحقیق انديشوران در چند صفحه ، با مبانی و مهمترین نظرات مفسرین زیر اشنا شوید:
🔻ملاحسین واعظ کاشفی،
🔻سید قطب،
🔻امام موسی صدر،
🔻فضلالرحمان،
🔻محمد طاهر بنعاشور،
🔻شیخ محمد عبده،
🔻آیتالله طالقانی،
🔻علامه طباطبائی،
🔻علامه محمدحسین فضلالله،
🔻آیتالله سیدکمال حیدری،
🔻 آیتالله هاشمی رفسنجانی،
🔻آیتالله معرفت،
🌷این کتاب در 580 صفحه به همت #انجمن_مطالعات_قرآني، در قطع رقعی منتشرشده است.
علاقمندان ميتوانند انرا با #تخفیف به قیمت سال گذشته سفارش دهند.
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/600797
❇️ #حقوق_شهروندی در منظر فقهي آیتالله سیستانی
🛑قسمت پنجم:
↩️3 ـ #حق_تجمع و #راهپیمایی
یکی دیگر از حقوق اساسی شهروندان این است که با آزادی و رعایت قانون و همچنین با برخورداری از امنیت کامل نسبت به تشکیل راهپیمایی و شرکت در آن اقدام کنند.
🔸آیتالله سیستانی نسبت به این حق تأکید ویژهای دارد و معتقد است شرکت در راهپیماییهای مسالمتآمیز #حق_هرشهروند است.که از طریق آن دیدگاه خود را بیان و حقوق خود را مطالبه کند
👈ایشان به نیروهای امنیتی یادآور میشود که برپایی راهپیمایی مسالمتآمیز در صورتی که مخل نظم عمومی نباشد، حق قانونی شهروندان است و آنان باید از تظاهراتکنندگان حمایت و از #درگیری و برخورد پرهیز کنند، و درعین حال که در چارچوب اجرای قانون و حفظ نظم عمومی، به وظیفه خود عمل میکنند، اجازه هرج و مرج و تجاوز به تأسیسات دولتی و داراییهای افراد را ندهند.
آیتالله سیستانی، مسئولیت به #خشونت کشیده شدن راهپیمایی، #ریختن_خون راهپیماییکنندگان و حتی نیروهای امنیتی و تخریب اموال خصوصی و دولتی را 👈👈متوجه دولت و نیروهای امنیتی دانسته و به آنان هشدار میدهد که نمیتوانند از زیر بار این مسئولیت بزرگ شانه خالی کنند.
ایشان مسالمتآمیز بودن تظاهرات و دوری از خشونت و تخریب را یک مسئولیت همگانی دانسته تظاهراتکنندگان نیز اجازه ندهند که #خرابکاران به صفوف آنان نفوذ و به نیروهای امنیتی حمله و اموال عمومی و خصوصی را تخریب کنند
♦♦ایشان #بازداشت و #حمله به تظاهراتکنندگان مسالمتآمیز را #حرام و ممنوع میداند
و همچنین حمله به نیروهای امنیتی، آسیب وارد کردن به اموال عمومی و خصوصی را نیز شرعی و قانونی نمیداند .
آیتالله سیستانی از یک سو به تظاهراتکنندگان یادآور میشود که، نیروهای امنیتی، پدر، برادر و فرزندان شما هستند و از شما در برابر داعش دفاع کردند و امروز نیز حافظ نظم عمومی هستند، بنابراین شایسته است که با احترام و تقدیر با آنان را رفتار کنید، و از سوی دیگر به نیروهای امنیتی گوشزد میکند که
👈 تظاهراتکنندگان پدر، برادر و فرزندان شما هستند و خواهان زندگی و آیندهای خوب هستند از اینرو با آنان به نرمی و مهربانی رفتار کنید.
💫ادامه دارد
🖥🖌محمدهادی زاهد غروی، برگرفته از سايت دين انلاين
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_بقره آیات 260 تا 264
📄#صفحه_44
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan