#دعاهای_روزانه
يَا مَنْ يُعْطِى الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ،يَا مَنْ يُعْطِى مَنْ سَأَلَهُ،
ای آنکه در برابر عبادت اندک مزد بسیار عطا میکند، ای آنکه به هرکه از او بخواهد میبخشد،
بخشی از دعای ماه رجب
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_نساء آیات 80 تا 86
📄#صفحه_91
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_91
❇️حتي #پيامبر هم موظف به اجبار مخالفان در #پيروي از دستوراتش نيست
💠مَّن يُطِعِ الرَّسُـولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَمَن تَوَلَّى فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا
🌱هر كس از اين فرستاده [=پيامبر] اطاعت كند، پس [توسط او] از خدا اطاعت كرده است و هركس [از اطاعت او] روي برتابد، ما تو را [در نقش] نگهبان آنان [=مراقب بر اجراي شريعت] نفرستاديم. نساء:80
🔹انسان، مختار است، نه مجبور. مَنْ يُطِعِ ... وَ مَنْ تَوَلَّى
🔹وظيفهى پيامبران، تبليغ است، نه تحميل. «وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً»
🔹اطاعت از #اوامر_حكومتى پيامبر واجب است. (مراد از اطاعت رسول، فرمانهاى حكومتى اوست، وگرنه اطاعت از دستورات الهى كه با بيان رسول ابلاغ مىشود، اطاعت از خداست نه رسول.)
🔹سپس می فرماید: «اگر کسانی سرپیچی کنند و با دستورات تو به مخالفت برخیزند مسؤولیتی در برابر اعمال آنها نداری و موظف نیستی که به حکم اجبار آنها را از هر خلافکاری بازداری، وظیفه تو تبلیغ رسالت و امر به معروف و نهی از منکر و راهنمایی افراد گمراه و بی خبر است» (وَ مَن تَوَلّی فَما أَرسَلناکَ عَلَیهِم حَفِیظاً).
🔹7 بار در قرآن به پيامبر(ص) هشدار داده شده و آن رسول نيز آن را به مردم ابلاغ فرموده که پاسدار مردم نيست و خدا وکالت بندگان را به او نسپرده است (انعام 66 (6:66) و 107 (6:107) ، يونس 108 (10:108) ، زمر 41 (39:41) ، شوري 6 (42:6) ، اسراء 54 (17:54) ، فرقان 43 (25:43) ). شگفتا، خدا چنين اجازهاي حتي به پيامبر عظيمالشأنش نداده است.
📚تفاسير نور نمونه و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_91
❇️پخش #اخبار و #شايعات بدون #استعلام از اگاهان،نشانه بي تعهدي به سلامت و امنيت جامعه است
💠وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلى أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ نسا«83»
🌱هنگامى كه خبرى (و شايعهاى) از ايمنى يا ترس (پيروزى يا شكست) به آنان (منافقان) برسد، آن را فاش ساخته و پخش مىكنند، در حالى كه اگر آن را (پيش از نشر) به پيامبر و اولياى امور خود ارجاع دهند، قطعاً آنان كه اهل درك و فهم و استنباطند، حقيقت آن را در مىيابند.
🔹در این آیه به یکی دیگر از اعمال نادرست #منافقان و یا افراد ضعیف الایمان اشاره کرده، می فرماید: «آنها کسانی هستند که هنگامی که اخباری مربوط به پیروزی و یا شکست مسلمانان به آنان برسد، بدون تحقیق، آن را همه جا پخش می کنند»زیرا بسیار می شود که این اخبار، بی اساس بوده و از طرف دشمنان به منظورهای خاصی جعل شده و اشاعه آن به زیان مسلمانان تمام می گردد.
«در حالی که اگر آن را به پیامبر و پیشوایان- که قدرت تشخیص کافی دارند- بازگردانند، از ریشه های مسائل آگاه خواهند شد»
🔹اسلام صریحا هم با «شایعه سازی» مبارزه کرده و جعل و دروغ و تهمت را ممنوع می شمارد و هم با نشر #شایعات، و آیه فوق نمونه ای از آن است.
👈تعلّق خاطر به يك جمع و احساس تعهّد و مسئوليت در قبال سرنوشت آنان، مرز ميان خودخواهي و مردم دوستي است. منافقون از آنجايي كه به خاطر مصلحت زندگي مادّي خود به جامعة اسلامي پيوسته بودند و به ظاهر ادّعاي همفكري ميكردند، اهميتي به بازتاب رفتارشان در ميان مجتمع ايماني نميدادند و تعهّد تشكيلاتي در ارتباط با مسئولان و متصدّيان امر را رعايت نميكردند.
🔹اين نقطه ضعف، مختص مردم معاصر پيامبر نيست، در جوامع متكثّر امروزي نيز، به خصوص در جوامع استبداد زده كه امكان انسجام ملت در قالب نهادهاي مدني و احزاب سياسي اكثراً توسط دستگاههاي امنيتي و اطلاعاتي سلب ميشود، بيتفاوتي نسبت به ديگران و پرداختن به خانه و زندگي شخصي عموميت پيدا ميكند و بيشتر مردم حتي به شركت در انتخابات و مشاركت در ادارة امور جامعه رغبتي چندان نشان نميدهند.
📚تفسير نمونه و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣9⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹نکات تفسیری سوره نمل از تفسیر مرحوم جمال گنجه ای
۱- ترجیع بندِ «اَ اله مع الله» و جواب متفاوتِ آن در هر زمینه ای
در آیه ۶۰ که زمینه سخن آفرینش آسمانها وزمین و فروفرستادن باران و رویش گیاهان است جواب ترجیع بند را «بد اختیاری» دانسته، و این مفهوم است، زیرا مواردِ ذکر شده از لحاظ انحصار در خداوند چنان در نزد همگان عیان بوده که شریک تراشی فریاد آشکار از لج و سوء اختیار را در خویش دارد.
در آیه ۶۱ مواردی مطرح شده که به وضوح موارد آیه ۶۰ نیست و درک آنها «علم»ی میخواهد.
در آیه ۶۲ مواردی مطرح شده که درک آنها نیاز به «تجربه شخصی» دارد و کسی که در گرفتاریی گیر کرده و رفع آن را از خداوند میخواهد با «زبان خواهش»ش فقط او را مخاطب قرار میدهد، و هرکسی تجربه هائی از این نوع دارد، و لذا اغلب که پس از رفع گرفتاری رفتاری مغایر آنچه که در حال گرفتاری داشتند بروز میدهند، در مورد آنان فراموش کردنِ تذکری را که یافته بودند مطرح میفرماید.
همچنین است ظرائفی که در انتهای آیه های ۶۳ و ۶۴ اشاره فرموده که خودتان با روشی که ما در باره آیات ۶۰ و ۶۱ و ۶۲ عرض کرده ایم ادامه دهید.
ادامه دارد....
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉آيا كشف حجاب،مجازات #شلاق دارد؟
معيار جرم بودن و وضع مجازات چيست؟
🛑قسمت اول:
♦️"در باب پیشگیری از #جرم، فلسفهای داریم و آن اینکه #مجازات و کیفر، وسیلۀ #پیشگری از جرم شود ولی اگر کاری کنیم که بخشی از جامعه به انجام دادن جرم تشویق و وادار شوند، این نوع مجازات بازدارندگی ندارند، بلکه وهن به قانون است.
🖌 امام خميني ره در بحث امر به معروف و نهی از منکر در کتاب «تحریر الوسیله» میگوید:
اگر #نهی_از_منکر و رفتاری، باعث #وهن به اسلام و شریعت شود، این کار #حرام است؛ چون به اسلام و قانون وهن میشود.
👈 اینکه میبینید عدهای از علمای اسلام نسبت به دخالت دولت در مسئله #الزام_حجاب #موضع میگیرند، برخی الزام حکومت را ضروری نمیدانند و برخی میخواهند بگویند که اگر مجازات، باعث پیشگیری از مجازات شود، کار لغوی است و موجب وهن به شریعت میشود.
پس جرم زدائی و شیوه مجازات و لغویت و وهن به شریعت چهار مسأله در باره این موضوع است،
داوری در باره این موضوع با قاضی نیست. بلكه با
افکار عمومی جامعه و فقها و حقوق دانان است. حال شما میخواهید که او کاری نکند اما عمداً این کار را انجام میدهد.
✅ در کتاب «قلمرو اجرای شریعت» تصریح کردهام که ما دلیل شرعی بر #برخورد با افراد#تارک_حجاب نداریم. اما اگر فرض کنیم که #برداشتن_روسری جرم است و این جرم نیازمند #مجازات است و اگر دیدیم که مجازات خانمی که روسری خود را برداشته باعث پیشگری نمیشود آیا مجازات کردن درست است یا نه؟ یا چنین مجازاتی لغو است یا نه؟
🖌امام ره در جرم هایی مانند مجازات #زنای محصنه که فقها سنگسار دانسته (البته سنگسار در قرآن نیامده است) برخی از قضات به ايشان میگفتند که به هر حال سنگسار باید اجرا شود، اما امام میفرمود:
👈 #سنگسار نکنید، چون این کار در #افکارعمومی، شنیع و زشت است. یعنی افکار عمومی در اینکه کاری کنیم یا کاری نکنیم، تأثیرگذار است. یعنی نقش افکار عمومی اینجا مهم است.
♦️ افکار عمومی برخی جرمها را جرم نمیداند، وقتی که جرم نمیداند باید #کار_فرهنگی شود تا به یک رفتار تبدیل ناهنجاری گردد. برای نمونه درباره بستن کمربند در رانندگی آن قدر کار فرهنگی انجام شد تا مردم به این نتیجه رسیدند، این کار مفید و لازم است؛ اما مردم درباره #ماهواره یا #فیلترشکن، چنین تلقی پیدا نکردند. لذا افکار عمومی مردم و فرهیختگان نپذیرفتند که داشتن فیلترشکن جرم است، ولو اینکه قانونگذار چنین قانونی وضع کرده باشد. لذا ممکن است مسئولی بگوید اگر قرار باشد #فیلترشکن فروخته شود چرا خود ما این کار را نکنیم؟ یعنی همان کسی که داشتن فیلترشکن را #جرم دانسته، میگوید که ما باید خودمان فیلترشکن را بفروشیم! بنابراین عرف جامعه داشتن فیلترشکن را جرم نمیداند و این مسئله از تعارضهایی است که بر جرمخیزی بسیار تأثیرگذار است.
👈لذا امروزه قانون ممنوعیت داشتن ماهواره عملاً #لغو و بیهوده شده است و تعداد زیادی از مردم ماهواره دارند. آن همه برداشتن ماهواره و سختگیری نتیجه نداشت.
👈مشابه این قوانین را در سالهای اخیر، زیاد داریم؛ به گونهای که وضع قانون باعث سبک شدن و #وهن_به_قانون شده است. حال، اگر خدای نکرده این کارها به عنوان اسلام باشد، زشتی آن بدتر و #وهن_به_دین است."
🖌ايت الله ايازي در گفتگو با سايت جماران
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
لِلَّهِ كَتَبَ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ
براى خداوند است كه بر خود، رحمت را مقرّر كرده است.
انعام/١٢
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_نساء آیات 87 تا 91
📄#صفحه_92
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_92
❇️استقبال از پیشنهاد #صلح
💠إِلَّا الَّذِينَ يَصِلُونَ إِلَى قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَاقٌ أَوْ جَاءُوكُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَن يُقَاتِلُوكُمْ أَوْ يُقَاتِلُوا قَوْمَهُمْ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَيْكُمْ فَلَقاتَلُوكُمْ فَإِنِ اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقاتِلُوكُمْ وَ أَلْقَوْا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ فَما جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِيلًا نساء:90
🌱(بكشيد منافقان همكار با دشمنان را) مگر كساني كه به قومي بپيوندند كه ميان شما و آنان پيماني [از همزيستي مسالمتآميز] برقرار است، يا آنكه [با اين اعلام موضع و تعهّد] نزد شما آيند كه از جنگ با شما يا با قوم خود به تنگ آمدهاند [و ميخواهند موضع بيطرفانه اتخاذ نمايند، در اين صورت كاري به آنها نداشته باشيد]، مگر كسانى (از منافقان) كه به قومى پيوستهاند كه ميان شما و آن قوم پيمانى است، يا (كسانى كه) نزد شما مىآيند در حالى كه سينههاشان از جنگ با شما يا قوم خودشان به تنگ آمده است (و اصلًا حال جنگ با هيچ طرفى را ندارند و اين بىحوصلگى آنها لطف خداست) زيرا اگر خداوند مىخواست آنان را بر شما مسلّط مىكرد و آنان با شما مقاتله مىكردند.
پس اگر آنان از شما كناره گرفته و با شما نجنگيدند و پيشنهاد صلح و سازش دادند، خداوند براى شما راهى براى تعرّض و جنگ با آنان قرار نداده است.
👈به دنبال دستور به شدت عمل در برابر منافقانی که با دشمنان اسلام همکاری نزدیک داشتند، در این آیه دستور می دهد که دو دسته از این قانون مستثنا هستند:
🔹«آنها که با یکی از هم پیمانان شما ارتباط دارند و پیمان بسته اند» (إِلَّا الَّذِینَ یصِلُونَ إِلی قَومٍ بَینَکم وَ بَینَهُم مِیثاقٌ).
🔹«کسانی که از نظر موقعیت خاص خود در شرایطی قرار دارند که نه قدرت مبارزه با شما را در خود می بینند، و نه توانایی همکاری با شما و مبارزه با قبیله خود دارند» (أَو جاؤُکم حَصِرَت صُدُورُهُم أَن یقاتِلُوکم أَو یقاتِلُوا قَومَهُم).
🔹به پيمانهاى نظامى حتّى با كفّار، بايد احترام گذاشت. «بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ مِيثاقٌ»
🔹در جنگها، به كسانى كه اعلام بىطرفى مىكنند، متعرّض نشويد. «حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَنْ يُقاتِلُوكُمْ أَوْ يُقاتِلُوا قَوْمَهُمْ»
🔹جهاد اسلام براى سلطه و تحميل عقيده نيست، بلكه براى دفع شرّ و موانع است. پس اكنون كه آنان از شما دست برداشتهاند شما تعرّض بر آنان نكنيد و اگر متعرّض شويد ممكن است خداوند به آنان نيرو دهد و شما را قلع و قمع نمايند. وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ ... لَسَلَّطَهُمْ ...
🔹به انگيزههاى صلحطلبانه و تقاضاى آتش بس، احترام بگذاريد. چون در اسلام، صلح اصل است و جنگ، در صورت ضرورت مجوّز دارد. فَإِنِ اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقاتِلُوكُمْ ... فَما جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِيلًا
🔹تنها پيشنهاد صلح از سوى دشمن كافى نيست، براى اطمينان، ترك جنگ و القاى سلام لازم است. «فَلَمْ يُقاتِلُوكُمْ وَ أَلْقَوْا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ»
📚تفاسير نمونه و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_92
❇️با #منافقاني كه به سمت دشمن شما غش ميكنند و به تعرض و ازار خود ادامه ميدهند و اهل صلح نيستند،مبارزه كنيد
💠سَتَجِدُونَ آخَرِينَ يُرِيدُونَ أَن يَأْمَنُوكُمْ وَيَأْمَنُوا قَوْمَهُمْ كُلَّ مَا رُدُّوا إِلَى الْفِتْنَةِ أُرْكِسُوا فِيهَا فَإِن لَّمْ يَعْتَزِلُوكُمْ وَيُلْقُوا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ وَيَكُفُّوا أَيْدِيَهُمْ فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأُولَئِكُمْ جَعَلْنَا لَكُمْ عَلَيْهِمْ سُلْطَانًا مُّبِينًا نساء:91
🌱گروه ديگري [از منافقان] را خواهيد يافت كه ميخواهند از شما و نيز از قوم خود [=مكّيان] در امان باشند [آنها جهتگيري معيّني ندارند، ولي آلت دست واقع ميشوند و نان را به نرخ روز ميخورند. اين گروه] هرگاه به سوي فتنه كشيده شوند [=مورد تحريك و تطميع مشركان قرار گيرند]، با سر در آن سقوط ميكنند. پس اگر از [تعرّض به] شما كناره نگرفتند و از در مسالمت با شما درنيامدند و دست از شما برنداشتند، پس هركجا [كه با مهارت] به كمينگاه آنها دست يافتيد، دستگيرشان كنيد و بكشيد، و [تنها] همينها هستند كه ما براي شما عليه آنان دليلي آشكار قرار دادهايم.
🔷سزای آنها که #دو_دوزه بازی می کنند
در اینجا با دسته دیگری از منافقان رو برو می شویم که درست در مقابل دسته ای قرار دارند که در آیه پیش دستور صلح نسبت به آنها داده شده بود، آنها کسانی هستند که می خواهند برای حفظ منافع خود در میان مسلمانان و مشرکان آزادی عمل داشته باشند و برای تأمین این نظر، راه خیانت و نیرنگ پیش گرفته، با هر دو دسته اظهار همکاری و همفکری می کنند، و به همین دلیل «هنگامی که میدان فتنه جویی و بتپرستی پیش آید همه برنامه ها آنها وارونه می شود و با سر در آن فرو می روند» اینها درست بر ضد دسته سابقند.
🔷سپس در جمله بعد سه تفاوت برای آنها می شمرد، می فرماید: «اگر آنها از درگیری با شما کنار نرفتند و پیشنهاد صلح نکردند و دست از شما برنداشتند«هر کجا آنان را یافتید اسیر کنید و در صورت مقاومت به قتل برسانید» (فَخُذُوهُم وَ اقتُلُوهُم حَیثُ ثَقِفتُمُوهُم).
📚تفسير نمونه
🔷تفاوت اين گروه از منافقان با گروه قبلي در فقدان ابتكار عمل و اختيار و ارادة شخصي است. گروه قبلي تلاش و تحرّك و آمد و رفت به مكه و مدينه داشتند و خودشان برنامهريزي ميكردند، اما اين گروه فاقد چنان پويايي و پر و بال بودند. اين تيپ از آدمها معمولا آلت دست افراد زيرك و بازيگران سياسي واقع ميشوند و نقش ستون پنجم، سياهيلشگر و سرباز مزدور را بازي ميكنند. اينها را نميشود ناديده گرفت و بايد واقعيتشان را پذيرفت، اما اگر ابزار قتاله دشمن شدند، چارهاي جز مقابله با آنان نيست.
🔷«ثِقِفْتُمُوهُمْ» از ريشة «ثَقَفَ»، به گفتة مرحوم طالقاني (پرتوي از قرآن- ج 1 ص 28): «مرادف با وجدتموهم (يافتن آنها) نيست. ثقافت دستيابي و چيره شدن با آزمودگي است که وصف ضمني فاعل يا مفعول ميباشد. آنان را هر جا و هر زمان که موضع و پايگاه گرفتهاند دستگير کنيد. ثقاف به آهني گفته ميشود که شمشير را با آن تيز ميکنند. منظور اين است که اگر آنها قدرت يافتند و مزاحمتشان جدي گشت، با آنان برخورد سخت ميشود.»
📚تفسير بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣9⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹نکات تفسیری سوره نمل از تفسیر مرحوم جمال گنجه ای
۲- پراکنده گوئی؟
آیه ۸۲ ناظر به وقایع نزدیک به وقوع قیامت است،
و آیه های ۸۳ تا ۸۵ ناظر به جریانات پس از وقوع قیامت،
و آیه ۸۶ گرچه پرانتزی است اما از این لحاظ که در سوره های قبلی (البته به ترتیب نزول) زندگیِ پس از قیامت را قسمت جدیِ زندگی و این زندگی دنیا را قسمت نیمه جانِ آن معرفی کرده بود، به موضوع قیامت مربوط بوده و حالت بشارت دارد که از قیامت مترسید که زندگی بهتر و کاملتری به شما رو خواهد کرد،
و آیه ۸۷ بازهم به حوادث کاملا نزدیک به قیامت مربوط است،
و آیه ۸۸ بازهم به حوادث قبل از وقوع،
و آیه های ۸۹ و ۹۰ به چگونگیِ رسیدگی و ارزیابی اعمال مردم پرداخته که مربوط به پس از وقوع و استقرار آن است.
در اینجا خداوند سر راست و به ترتیب سکانس ها صحبت نفرموده است،
چرا؟
به نظر این قلم، موضوع منحصر به اینجا نیست و در جاهای دیگری نیز چنین طرز سخن گفتنی در قرآن دیده میشود و این نوع سخن گفتن همان چیزی است که سروش آن را «پریشان گوئیِ شخصِ خواب زده» نام نهاده و گفته این هم یک دلیل است بر اینکه قرآن «خواب نامه» پیامبر ص است، و به نظر این قلم سروش بی ربط گفته و کلام حق را نفهمیده و صورت مسئله را پاک کرده، و جواب او وامثال او که من آنان را «قرآن ندان» ارزیابی کرده ام (و به عده ای برخورده!) این است که خداوند عمدا در جاهائی از چنین روشی در سخن گوئی استفاده کرده که فرق کسانی که قرآن را حجت مطلق و سخن خداوند میدانند و کسانی که قرآن را سخن مشترک خدا و پیغمبر میدانند (شبستری به نقل از یکی از شاگردانش که در اینجا اسم نمی برم) و نیز کسانی که قرآن را پریشان گوئی و خوابنامه میدانند معلوم شود، و این «عمدی بودنِ این نوع از سخن الهی» در دو آیه ذیل عیان است (کذلک یضل الله من یشاء و یهدی من یشاء و ما یعلم جنود ربک الا هو <مدثر ۳۱> و یضل به کثیرا و یهدی به کثیرا <بقره ۲۶> )
اما حل مطلب: تمام فقرات مذکور در سوره های قبلی به نحوی که کوچکترین ابهامی نداشته باشد ذکر شده است و اگر کسی ترتیب نزول بداند میداند چه میگویم و لذا در پاراگراف مذکور (آیات ۸۲ تا ۹۲ نمل) ضرورتی نداشته که ترتیب سکانس را رعایت کرده باشد.
۳- «خیر منها» نسبت به چه؟ (آیه ۸۹)
میفرماید کسی که با خودش «حسنه» آورده باشد «فله خیر منها» یعنی در ازاء آن حسنه چیز بهتر گیرش می آید، لذا، ذکر کلمه معادل پاداش (مثلا کلمه ای مانند جزاء) محذوف به قرینه شده است.
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉آيا كشف حجاب،مجازات #شلاق دارد؟
معيار جرم بودن و وضع مجازات چيست؟❓
🛑قسمت دوم:
👈"بر اساس بحثهایی که کردهام و مدارکی که دارم، معتقدم که درباره #حجاب هیچ اجباری نمیتوانیم از طرف حکومت داشته باشیم. حجاب از دستوراتی نیست که اجباری در آن وجود داشته باشد؛ نه در تاریخ اسلام چنین چیزی را داریم، نه در زمان معصومین حجاب اجباری شده است و نه سیره مسلمین چنین چیزی را اقتضا میکرده است.
🧕زن باید #پوشش_شرعی را داشته باشند و این دستور #خداوند است، اما من اعتقاد ندارم که حکومت زنان را بر پوشش اجبار کند و دلائلی بر رد آن دارم. بنابراین #اجبار به حجاب درست نیست و نمیشود عنوان شرعی به آن داد.
✳ #جرم و #گناه، دو مفهوم جداگانه است.
👈اگر #گناهی به عنوان #جرم تلقی شود باید ببینیم #حکومت چنین اختیاری را دارد تا گناه را به صرف اینکه در دستورات دینی آمده، به عنوان جرم معرفی کند. به صورت صریح در شرع آمده که غیبت کردن حرام و جزء گناهان کبیره است، اما در شرع نداریم که
🔻حکومت بخواهد غیبت را به عنوان جرم معرفی کند؛ مگر اینکه هتک حرمت یا عنوان دیگری بر آن صدق کند. غیبت گرچه شرعاً حرام است اما حکومت نمیتواند آن را جرم تلقی کند.
🔻نماز نخواندن گناه است و بحثی در آن نیست اما نمیشود آن را به عنوان جرم تلقی کرد. یا اگر کسی روزه نگرفت اینگونه است. بله اگر کسی در #ملأعام روزهخواری کند بحث بیحرمتی کردن به احکام و دستورات دین مطرح میشود و برخورد با روزهخواری علنی در فقه و روایات آمده است اما درباره اینکه کسی دستورات دینی دیگر را انجام نداد و حکومت بتواند وی را مجازات کند، این را در فقه نداریم در حالی که مسلماً حرامی انجام گرفته ولی مجازات دولتی و حکومتی نداریم. خداوند هم چنین ولایتی را بر حاکم قرار نداده است.
❓قلمرو اجرای شریعت در چنین موضوعاتی کجاست؟ آیا اتکا به عرف کافی است و اساساً چه قدر میتوانیم از عرف برای حل این موضوعات کمک و بهره بگیریم؟
♦️اگر جامعه تقاضای چنین مسألهای را داشته باشد یعنی #اکثریت_جامعه این را خواسته باشند، #حکومت ممکن است به آن تن دهد. البته نه از باب اینکه به عنوان تکلیف الهی باشد، ممکن است از باب #اقتضای حکومت باشد. مثل اینکه مردم از حکومت بخواهند که فلان جا محدودیتی ایجاد شود یا در فلان مسئله برخوردی صورت گیرد؛ خواست جامعه از باب این است که مردم حق دارند درباره سرنوشت و اداره امور جامعه نقش داشته باشند. اما اگر مردم چیزی را نخواسته باشند ما از نظر شرعی هیچ دلیلی نداریم که بتوان اجباری وضع کرد.
ممکن است بگویید قانون داریم و قانون باید مراعات شود. من میگویم اگر قانون داریم، باید تناسب بین جرم و مجازات رعایت شود. مجازات شلاق از نظر افکار عمومی منفی است و جامعه آن را نمیپذیرد.
🔻♦️پیامدهای #منفی چنین تعزیراتی چه خواهد بود و آیا میتواند بازدارنده باشد یا نه؟
♦️موردی که #مجازات شده، هیچ تأثیری در وی نگذاشته است و آن گفته است که من مجازات را تحمل میکنم و ملزم نیستم به اینکه #حجاب را رعایت کنم؛ بنابراین این مجازات نه در خود آن شخص و نه در افراد دیگری که دنبال قضیه هستند و این حکم را قبول ندارند، هیچ تأثیر مثبتی ندارد. اگر کاری میخواهد صورت بگیرد، باید جامعه پذیرش آن را داشته باشد، وگرنه تأثیر منفی میگذارد. یعنی به جای اینکه جلو این عمل را که میگویند جرم است، بگیرد باعث میشود افراد در مخالفت کردن جریتر شوند و بگویند اگر مجازات هم دارد ما حاضریم تحمل کنیم.
👈به نظر من این نوع #قانونگذاری و #برخورد، تأثیر #منفی بر جامعه میگذارد و با توجه به اینکه همۀ این کارها به نام دین تمام میشود. لذا بر دینداری مردم تأثیر منفی میگذارد. بنابراین، باید به این مهم قانونگذار توجه داشته باشد و آثار منفی آن را برطرف کند، نه اینکه بگوید ما در هر صورت حکم را اجرا میکنیم، چه مردم قبول کنند یا قبول نکنند
👈حتی همه فقهای گذشته در فقه مطرح کردهاند که حدود را نباید در غیر دارالاسلام اجرا کرد، به دلیل اینکه چه بسا اجرای حدّ در غیردارالاسلام باعث شود که شخص مسلمان از دین دور و جدا شود. این را تمام فقها مورد توجه قرار دادهاند و در روایات هم آمده است. به عبارت دیگر ا#جرای_حد نباید باعث شود که کسی از #دین دور و جدا شود. اینها نکاتی است که در فقه ما آمده است، میشود به این نکات استناد کرد"
🖌حجت الاسلام سید ابوالفضل موسویان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛