eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
#دعاهای_روزانه بارخدايا! مادام که زنده‌مان میداری ما را از گوش‌ها و دیدگان و نیرویمان بهره‌مندمان کن کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 ✅ در ،از شما با قرآن سئوال میشوید. سوره آیات ۴۳ و ۴۴ فَاسْتَمْسِكْ بِالَّذِي أُوحِيَ إِلَيْكَ إِنَّكَ عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿۴۳﴾ مکارم: آنچه را بر تو وحي شده محكم بگير كه تو بر صراط مستقيم هستي. وَإِنَّهُ لَذِكْرٌ لَّكَ وَلِقَوْمِكَ وَسَوْفَ تُسْأَلُونَ ﴿۴۴﴾ فولادوند: و به راستى كه [قرآن] براى تو و براى قوم تو [مايه] تذكرى است و به زودى [در مورد آن] پرسيده خواهيد شد. https://goo.gl/HzvMoJ 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 https://eitaa.com/quranpuyan
✴️نسبت میان کتاب و سنت آیت الله صادقی تهرانی (صاحب تفسیر الفرقان)رابطه و را چنین توصیف کرده است:(بخش اول) اگر مطمئن باشیم سنتی از پیامبر را اصحاب نقل کرده اند قابل قبول است و گرنه خیر؛ ولکن اگر از ائمه‌ی معصومین نقل شود از همان اوّل ، قطعی است چون معصوم هستند، معصوم حامل معصوم است. ناقل معصوم است. خوب حالا، سنّت چه رابطه ای با کتاب دارد و کتاب چه رابطه ای با سنّت دارد؛ کار کتاب، کار وحیانی اصلی قانونی است. ولی سنّت ابعادی دارد. 🔸یک بعدش این است که اگر احیاناً حکمی از احکام الهی در قرآن، نفی و یا اثبات نشده باشد و از طریق رسول رسیده باشد قبول می کنیم. چون مأموریم به:{ اطیعوا اللّه واطیعوا الرّسول و اولی الامر منکم }(نساء،4/59) و براساس بیان امیر المؤمنین علیه السلام «اطیعوا اللّه فی محکم کتابه» البته متشابهات در بخش اَحکام عملی نیست. بلکه در بخش اَحکام عقیدتی قرار دارد که نحوة شناخت آن را بررسی کردیم. «اطیعوا اللّه فی محکم کتابه واطیعوا الرّسول فی سنته الثابتة أو الجامعة غیر المفرّقة » اولی الامر هم ناقل عن الرسول هستند. کما این که رسول صلی الله علیه و آله و سلم در دو بُعد ناقل عن اللّه است، کتاباً‌و سنّتاً، ائمه ‌هم از پیامبر نقل می‌کنند؛ 👌بنابراین سنّت و عترت احکام فرعی و جزیی را که در قرآن نفی و اثبات نشده بیان می‌کنند و ما هم از باب {اطیعوا الرّسول} قبول می کنیم. چون همان طور که {اطیعوا اللّه} تبعیّت از قرآن را بیان کرده، {اطیعوا الرّسول} هم تبعیت از رسول را بیان می کند منتهی پیروی از رسول در غیر بُعد نسخ است زیرا رسول ناسخ نیست. http://yon.ir/Qp2642 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 9 : کردن به والدین 🔹امام صادق (ع ) فرمودند : اگر دوست دارى كه خداوند عمرت را زياد كند ، و مادرت را شاد کن. چگونه و را شاد کنید❓ 🔸با مهربانی و نگاه محبت آمیز به انها بنگرید. 🔹هرگاه در مجلسی وارد شدند.(هر چند بار ) به احترام انها برخیزید. 🔸با ایشان به ادب سخن بگویید، امرو نهی نکنید و انها را فقط با اسم ،صدا نکنید. 🔹از انان در همه حال تشکر کنید . 🔸با مردم نیک رفتار باشید تا به انان بد نگویند .بلکه انها را دعای خیر کنند. 🔹به دوستان و آشنایان انها احترام بگذارید. 🔸خلاصه اینکه با مادر تان چنان رفتار کنید که دوست دارید فرزندانتان با شما رفتار کنند 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🌺🌺💐💐💐💐💐💐مژده به علاقه مندان بهتر قرآن: 🌷🌷 با گراميداشت ايام دهه فجر و چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي مردم كشور عزيزمان با آرمانهاي والاي استقلال ،آزادي و جمهوري اسلامي باستحضار ميرساند 👈فایل پی دی اف تدبر در سوره هاي قران اماده و قابل دانلود میباشد. 👈👈 این فایل شامل مجموع فرازبندی سوره ها،عصاره فرازها،درس سورهها و نکات و پرسشهاي مهم به قلم آقاي سيدكاظم فرهنگ در سوره های مرحله دوم نزول است که قبلا در کانال قران پویان بصورت پستهای روزانه ارسال شده بود و اكنون با ويرايش و بازنگري تكميلي،بصورت يكجا قابل دسترسي و مطالعه است. ✅✅ سوره هاي مرحله دوم نزول عبارتند از:سوره هاي ليل ضحي همزه تين ماعون طارق انفطار قيامت فجر عبس غاشيه لازم بذکر است تدبر در سوره ها بر مبنای روش ساده فهم قران و باور به انسجام دروني سوره ها در قالب گروه مجازي" تدبر در سوره ها به ترتيب نزول" متشكل از قران اموزان روش فهم ساده قران ، انجام شده است. اين گروه از زمستان سال 1396 تشكيل شده و تا كنون فعال بوده ،هر هفته يا دو هفته،به تدبر در يكي از سوره ها مي پردازد. جهت پس از ورود به سايت قران پويان،از لينك زير مي توانيد مشاهده و دريافت نماييد. http://quranpuyan.com/yaf_postst4008_dnlwd-fyl-pydyf-tdbr-dr-swrh-hy-mrHlh-dwm-nzwl-shml-drs-swrh-h-nkt-mhm-w-klmt-klydy-nwn-m.aspx
در - وقت -اوقات نماز خواندن در شبانه روز 🍃قسمت اول نماز در قران-اوقات نماز در قرآن  در این قسمت ایاتی از قران را که به وقت نمازهای یومیه اشاره شده ذکر میکنیم: اولین ایه که مفسرین بر روی ان اتفاق نظر دارند و نمازهای 5گانه را دربرمی گیرد،ایه 78 سوره اسرا. است: أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا ﴿۷۸﴾  فولادوند: نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب برپادار و [نيز] نماز صبح را زيرا نماز صبح همواره [مقرون با] حضور [فرشتگان] است مکارم: نماز را از زوال خورشيد تا نهايت تاريكي شب (نيمه شب) برپا دار، و همچنين قرآن فجر (نماز صبح) را، چرا كه قرآن فجر مورد مشاهده (فرشتگان شب و روز) است. خرمشاهی: نمازت را هنگام زوال خورشيد [در نيمروز] تا تاريكناى شب و نيز قرآن خوانى را در هنگام سپيده [براى نماز صبح] برپا دار، كه در قرآن خوانى سپيده [ نماز صبح] [فرشتگان] حضور دارند طبق این ایه نمازها از زوال افتاب -ظهر-تا نیمه شب وهمچنین در فجر میباشد. ادامه دارد... http://yon.ir/AMMfQ 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه پروردگارا، ما به تو و آنچه بر پیغمبرت فرستادی ایمان آوردیم و از رسول تو پیروی کردیم نام ما را از شهادت دهندگان به توحید و نبوت قرار ده. https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ 💠 سوره آل عمران آيه ۱۵۹:  فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ آنچه خود تصميم گرفتي با توکل به خدا انجام ده که خدا آنان که بر او اعتماد کنند را دوست دارد وهمه را ياری کند. بر آنچه مصمم بگشتی بر آن    به يزدان توکل کن و پيش ران که باشد خدا دوست با آن عباد    که دارند بر رب خود اعتماد When you resolve a matter, then put your trust in Allah alone, for Allah is affectionate to those who put their trust in Him. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
✴️نسبت میان کتاب و سنت آیت الله صادقی تهرانی (صاحب تفسیر الفرقان)رابطه و را چنین توصیف کرده است:(بخش دوم) 🔸مطلب سوم در بُعد سیاسی است، همان طور که قرآن و معصومند؛ معصوم اوّل وثقل اوّل قرآن است و معصوم دوّم و ثقل دوّّم،سنّت است. همان طور هم اداره کننده‌ی جامعه‌ی اسلامی باید معصوم باشد که نور علی نور است محمد صلی الله علیه و آله و سلم ،علی علیه السلام ، حسن‌ علیه السلام و حسین علیه السلام باشند تا قرآن را صد در‌صد تطبیق کنند.  👈این در زمان حضور معصومین است،که در زمان حضور آنان سنّتِ وحیانی قرآنی و سنت وحیانی رسالی تثبیت می‌شود تا بعداً مستمّراً کسانی که تالی تلو معصومان هستند برمبنای قرآن که تحریف نشده و برمبنای سنّت که از موافقت با قرآن معلوم می شود عمل کنند. 👌بنابراین تاریخ رسالت اسلام دارای سه بُعد است . بُعد اوّل زمان حضور معصومان، بُعد دوّم زمان غیاب معصومان، بُعد سوّم زمان حضور ولی امر عجل اللّه تعالی فرجه الشّریف. 👈در بُعد اوّل و سوّم: دو معصوم حاضرند. در بعد وسط یک معصوم که قرآن است حضور مطلق دارد و معصوم دوّم هم سنّت است که دریافت آن محتاج به کوشش و کاوش است. باید کوشش و کاوش کنیم، بدون نظر به سند تا اگر حدیثی موافق قرآن است قبول و اگر مخالف قرآن است رد کنیم؛ و آنچه را که نه موافق و نه مخالف قرآن است اگر قطعی باشد باید قبول کنیم. 👌بنابراین کوشش و کاوشی که در زمان غیبت است در بُعد تفاهم از قرآن است که همیشگی است و در بُعد دریافت سنّت است که به وسیله‌ی تطبیق با قرآن است. والاّ معصومان مفسّر قرآن نیستند. http://yon.ir/Qp2642 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️مراكز خريد كتاب مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن 1- تهران:انتشارات_علويون ميدان امام حسين، خ خواجه نصير طوسي (تلفن021/77683930) 2- قم: انتشارات علويون (025/38830135) 3-شاهرود:انتشارات آواي چلچله :خيابان شهيد صدوقي،روبروي مدرسه قلعه تلفن:0233224445 4-مشهد: 1-مقابل سه راه ادبیات -پردیس کتاب 2-چهارراه دکترا- کتابفروشی امام https://t.me/fahmequran
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهاردهم تمرین شماره 9 : #نیکی کردن به والدین 🔶 پيامبر صلى الله عليه وآله میفرمایند : 🔷كانَ فى ما اَعطَى اللّهُ تَعالى مُوسى فِى اللواحِ... اُشكُر لى وَ لِوالِدَيكَ اَقِكَ المَتالِفَ وَ اُنسِىء لَكَ فى عُمُرِكَ وَ اُحيِيكَ حَياةً طَيِّـبَةً وَ اَقلَبَكَ اِلى خَيرِ مِنها؛ 🔶در آنچه خداى متعال در «الواح» به موسى عليهالسلام داد، از جمله چنين بود:... مرا و #پدر و مادرت را سپاسگزارى كن، تا از نابود شدنها حفظت كنم و اجلت را به تأخير بيندازم و به تو زندگىاى پاك ببخشم و تو را از اين زندگى به سوى بهتر از آن، ببرم. تاريخ دمشق، ج 61، ص 128 🔷حضرت علی علیه اسلام می فرمایند :: بزرگترین تکلیف الهی نیکی کردن به #پدر و #مادر است تصنیف غررالحکم ص ۴۰۷ تهیه شده در گروه عمل به #قران (کریم ) 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در - وقت -اوقات نماز خواندن در شبانه روز 🍃قسمت دوم در ادامه موضوع اوقات نماز به دو ایه دیگر اشاره میکنیم: ایه 58 سوره نور: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنكُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ مِن قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُم مِّنَ الظَّهِيرَةِ وَمِن بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاء ﴿۵۸﴾ سوره نور فولادوند: اى كسانى كه ايمان آوردهايد قطعا بايد غلام و كنيزهاى شما و كسانى از شما كه به [سن] بلوغ نرسيدهاند سه بار در شبانه روز از شما كسب اجازه كنند پيش از نماز بامداد و نيمروز كه جامههاى خود را بيرون مىآوريد و پس از نماز شامگاهان [اين] سه هنگام برهنگى شماست نه بر شما و نه بر آنان گناهى نيست كه غير از اين [سه هنگام] گرد  يكديگر بچرخيد [و با هم معاشرت نماييد] خداوند آيات [خود] را اين گونه براى شما بيان مىكند و خدا داناى سنجيدهكار است مکارم: اي كساني كه ايمان آوردهايد بايد بردگان شما و همچنين كودكانتان كه به حد بلوغ نرسيدهاند در سه وقت از شما اجازه بگيرند: قبل از نماز فجر، و در نيمروز هنگامي كه  لباسهاي (معمولي) خود را بيرون ميآوريد، و بعد از نماز عشاء، اين سه وقت خصوصي براي شما است، اما بعد از اين سه وقت گناهي بر شما و بر آنها نيست (كه بدون اذن وارد  شوند) و بر گرد يكديگر طواف كنيد (و با صفا و صميميت به يكديگر خدمت نمائيد) اينگونه خداوند آيات را براي شما تبيين ميكند و خداوند عالم و حكيم است.  2-ایه 238 سوره بقره حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى وَقُومُواْ لِلّهِ قَانِتِينَ ﴿۲۳۸﴾بقره بر نمازها و نماز ميانه(ظهر) مواظبت كنيد و خاضعانه براى خدا به پا خيزيد (۲۳۸) همانطور که ملاحظه می کنیم وبا دقت در ایه اشاره شده در پست قبلی ،به نماز صبح(فجر) ،نماز عشائ (منطبق بر زمان غسق الیل در ایه 78سوره اسرائ)و نماز ظهر  (منطبق بر دلوک الشمس) اشاره شده است. ادامه دارد... جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/AMMfQ 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
با نصب رايگان و پرداخت درون برنامه اي،ميتوانيد از دو لغت نامه عربي به فارسي و دو لغت نامه عربي عربي شامل راغب و استفاده نماييد. لينك دانلود و نصب برنامه از كافه بازار https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
گـر بر در دِیــر می‌نشـــانی ما را گـر در ره کعبــه می‌دوانـی ما را اینها همگی لازمه‌ی هستیِ ماست خوش آنکه ز خویش وارهانی ما را ابوسعید ابوالخیر سلام صبحتان سرشار از معنویت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✳️بالاتر از هر دانشمندی؛دانشمند دیگری وجود دارد. خداوند در سوره در آیه ای که یوسف (ع) به فرمان خدا ،پیمانه ای را در بار شتر برادرش می گذارد تا اورا پیش خود نگه دارد،جمله جالبی بیان نموده است: 💠 كَذَلِكَ كِدْنَا لِيُوسُفَ مَا كَانَ لِيَأْخُذَ أَخَاهُ فِي دِينِ الْمَلِكِ إِلاَّ أَن يَشَاءَ اللّهُ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مِّن نَّشَاء وَفَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ ﴿۷۶﴾ 🔸خرمشاهی:بدين سان به يوسف تدبير و ترفند آموختيم [زيرا] نمى توانست برادرش را طبق رسم و آيين پادشاه، بازداشت كند، مگر آنكه خداوند بخواهد، كه درجات هر كس را كه بخواهيم بلند مى گردانيم و برتر از هر داننده اى ،داناترى هست 🔹در در توضیح این جمله گفته شده که از اموری است که توقف و حد معینی ندارد. بی انتهاست. بالاتر از هر صاحب علمی که فرض شود،کسانی هستند که از او عالم ترند. http://yon.ir/Qpt516 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
✴️نسبت میان کتاب و سنت نظر آیت اله صادقی تهرانی در خصوص حدیث ثقلین: حدیث ثِقْلَیْن فوق حدّ تواتر است. یعنی از زمان رسول اللّه‌ صلی الله علیه و آله و سلم تا زمان‌های بعدی، و تا زمان ما حدیث ثِقْلَیْن از احادیثی است که هیچ مسلمانی نمی تواند آن را انکار کند و دارای پنج الی شش تعبیر است و ثقلین دو ثقل است. 👈که یک ، است و یک ثقل وحیانی، ، و هر دو ثقل، ثقل معنوی است و ثَقَلَین هم نیست. «إنّی تارک فیکم الثِّقْلَین، کتاب الله و عترتی»‌آیا «کتاب اللّه و عترتی»، ثِقْلَیْنْ است یا ثَلَقَین است؟ ثَقَلَین، اِنس و جن است. آیا انس و جن، کتاب اللّه و عترتی هستند؟ و کذلک آیة {سنفرغ لکم أیّه الثّقلان}(الرحمن،55/31)، دلالت دارد بر اینکه ثَقَلَین جنّ و انس هستند، و این نکته اثبات می کند که خواندن عبارت ثَقَلَین به جای ثِقْلَین در حدیث توسّط افرادی غیر عالم رواج یافته است، 👈خوب «انی تارک فیکم الثّقْلَین . اَحدهما اکبر من الآخر احدهما اطول من الآخر. احدهما اتمّ من الاخر» چهار پنج نوع تعبیر داریم که دو ثقل وحیانی درمیان امّت اسلامی در زمان حضور و قیام معصومین‌ در طول و عرض زمان الی یوم القیامة هست. 👌یعنی دو حجّت ربّانی بدون خلل و کم و زیاد و بدون اشتباه در بین امّت اسلامی‌وجود دارد. اول کتاب اللّه است که اَطول، اَدوَم، و اَبیَن و اکمل است در کل جهات دلالی و مدلولی و أقوی و اقوم است از سنّت؛  چنان که رسالت پیغمبر بزرگوار‌ صلی الله علیه و آله و سلم دارای دو بعد است یک بعد آن رسالت قرآنی و یک بعد آن رسالت حدیثی است. http://yon.ir/Qp2642 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهاردهم تمرین شماره 9 : #نیکی کردن به والدین ◀️پیامبر صلی الله علیه و اله میفرمایند : 🔶دعای #پدر و #مادر برای فرزند مانند اب برای زراعت سودمند است 🌹🌹 🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه #عمل‌‌به‌قرآن (کریم ) درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید . 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در - وقت -اوقات نماز خواندن در شبانه روز 🍃قسمت سوم در ادامه ایات مربوط به اوقات نماز به ایه 114 سوره هود اشاره میکنیم: وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ ﴿۱۱۴﴾ سوره هود فولادوند: و در دو طرف روز [=اول و آخر آن] و نخستين ساعات شب نماز را برپا دار زيرا خوبيها بديها را از ميان مىبرد اين براى پندگيرندگان پندى است مکارم: نماز را در دو طرف روز و اوائل شب برپا دار، چرا كه حسنات، سيئات (و آثار آنها را) بر طرف ميسازند، اين تذكري است براي آنها كه اهل تذكرند. خلاصه تفسیرالمیزان در مورد این ایه: دو طرف نهار به معنى صبح و عصر است، و كلمه (زلف ) جمع (زلفى ) و بطورى كه مى گويند از نظر معنا و ساختمان لفظى شبيه است به (قرب ) كه جمع (قربى ) است، و اين وصفى است كه به جاى موصوف خود - نظير ساعات و امثال آن - نشسته و تقديرش اين است: و ساعاتى از شب كه نزديك به روز باشد.  يعنى نماز را در صبح و عصر و در ساعاتى از شب كه نزديكتر به روز باشد به پاى دار، و اين ساعات با نماز صبح و عصر كه در يك طرف روز قرار دارد و نماز مغرب و عشاء كه وقتشان ساعتهاى  اول شب است تطبيق مى كند، همچنانكه بعضى از مفسرين نيز گفته اند. و يا تنها با نماز صبح و مغرب كه هر يك در يك طرف روز قرار دارند و نماز عشاء كه وقتش اوايل شب است منطبق مى شود چنانكه ديگران گفته اند و بعضى ديگر حرفهاى ديگرى زده اند. در تفسیرنمونه: ظـاهـر تعبير ((طرفى النهار)) (دو طرف روز) اين است كه نماز صبح و مغرب را بيان مى كند، كه در دو طرف روز قرار گرفته و ((زلف)) منطبق بر نماز عشا مى باشد.  سپس براى اهميت نماز روزانه خصوصا و همه عبادات و طاعات و حسنات عموما چنين مى گويد: ((حسنات ، سيئات را از ميان مى برند)) (ان الحسنات يذهبن السيئات). یکی دیگر از ایاتی که می تواند مفهوم ایه بالا را تفسیر وتبیین کند،به نظر من ایه 130 سوره طه است. فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا وَمِنْ آنَاء اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَى ﴿۱۳۰﴾ طه فولادوند: پس بر آنچه مىگويند شكيبا باش و پيش از بر آمدن آفتاب و قبل از فرو شدن آن با ستايش پروردگارت [او را] تسبيح گوى و برخى از ساعات شب و حوالى روز را به  نيايش پرداز باشد كه خشنود گردى مکارم: بنابراين در برابر آنچه آنها ميگويند صبر كن و قبل از طلوع آفتاب و پيش از غروب آن و همچنين در اثناء شب و اطراف روز تسبيح و حمد پروردگارت را بجا آور تا خشنود شوي  هر چند برخی از مفسرین این ایه را صرفا بر تسبیح خدا حمل می کنند،اما از انجا که نماز هم یکی از مصادیق تسیح است،پس می توان در مقایسه با ایه 114 سوره هود  نتیجه گرفت که منظور از دو طرف روز ،قبل از طلوع وغروب خورشید است که بر نماز های صبح وعصر دلالت دارد و"زلفا من الیل"در سوره هود بر نماز مغرب و"غسق الیل" بر نماز عشا و"وسطی"بر نماز ظهر دلالت دارد. در پست بعدی بطور مختصر به تفاوت این قضیه میان شیعه وسنی می پردازیم. جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/AMMfQ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
#رواق:گروه اطلاع رساني #رويدادهاي_آموزشي_قراني حضوري و مجازي سراسر كشور در زمينه هاي مفاهيم،تفسير و تدبر قران.حضورعلاقه مندان آزاد است.لطفا فوروارد كنيد. https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
#دعاهای_روزانه الهی آمِنّي فى مَواقِفِ الْخَوْفِ بِاَمْنِکَ پروردگارا مرا در توقفگاههاى خوفناک (برزخ و قیامت) بوسیله امان خود ایمن گردان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✅شما دیگران را ببخشید تا خدا هم شما را ببخشد. نام خدا در سوره که حاوی مضامین اخلاقی و اجتماعی متعددی است،در آیه ۲۲ خداوند مسلمانان را به و چشم پوشی دعوت میکند.سپس میفرماید مگر شما دوست ندارید که خدا شما را ببخشاید؟ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿۲۱﴾ مکارم: اي كساني كه ايمان آورده ايد از گامهاي شيطان پيروي نكنيد هر كس قدم جاي قدمهاي شيطان بگذارد (گمراهش ميسازد)، چرا كه او امر به فحشاء و منكر ميكند، و اگر فضل و رحمت الهي به سراغ شما نميآمد احدي از شما هرگز پاك نميشد ولي خداوند هر كه را بخواهد تزكيه ميكند و خدا شنوا و دانا است. وَلَا يَأْتَلِ أُوْلُوا الْفَضْلِ مِنكُمْ وَالسَّعَةِ أَن يُؤْتُوا أُوْلِي الْقُرْبَى وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۲۲﴾ مکارم: آنها كه داراي برتري (مالي) و وسعت زندگي هستند نبايد سوگند ياد كنند كه از انفاق نسبت به نزديكان و مستمندان و مهاجران در راه خدا دريغ نمايند، 👈آنها بايد عفو كنند و صرفنظر نمايند، آيا دوست نميداريد خداوند شما را ببخشد؟ و خداوند غفور و رحيم است. https://goo.gl/o7sJtv 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
✴️نسبت میان کتاب و سنت نظر آیت الله صادقی تهرانی در خصوص حدیث ثقلین: ( بخش دوم) 👈آیات بعد رسالت قرآنی اهم است یا حدیثی؟ مسلماً رسالت قرآنی مهم‌تر است «و انهّما لن یفترقا، حتی یردا علیّ الحوض» افتراق ندارند. عترت با قرآن است. قرآن هم با عترت است. سنّت با قرآن است. قرآن هم با سنّت است. در هر صورت این دو بار سنگین و امانت گران‌بها بر دوش امّت اسلامی نهاده شده تا امتحان شوند که چگونه با آن دو برخورد می کنند. 👈ثقل اوّل قرآن است که به طور مطلق حجّت است. و ثقل دوّم عترت و سنّت است که در بعضی روایات با لفظ «عترتی» آمده و در بعضی روایات با لفظ «سنّتی» آمده است و البته «سنّتی» همان «عترتی» است. چون اگر عترت، سنّت را به طور مسلّم نقل کنند قطعی است. امّا اگر غیر عترت ، سنّت را نقل کنند ،گاه قطعی است و گاه غیر قطعی؛ ولکن، اگر امام صادق علیه السلام یا یکی از ائمه دیگر یا حضرت زهرا‌ی مطلبی را قطعاً نقل کنند، این قطعاً «سنتّی» است. چون عترت معصوم است. و امّا اگر صدها ابوهریره مطلبی را به عنوان سنّت نقل کنند، اگر یقینی نباشد قابل قبول نیست. 👌پس عترتی، سنّتی است و سنّتی هم عترتی است. این سنّتی را که عترت نقل می کنند، سنّت است. ولو یک فرد از اینان نقل کند. ولکن اگر افراد زیادی از غیر عترت نقل کنند، مخصوصاً اگر مخالف قرآن باشد یا یقینی نباشد قابل قبول نیست. پس سنّت و عترت دو لفظند به یک معنا، به مفهوم قطّعیت دوّم وحیانی زیرا قطعیت اوّل وحیانی قرآن است و قطعیّت دوّم وحیانی سنّت است. http://yon.ir/Qp2642 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهاردهم تمرین شماره 9 : #نیکی کردن به والدین ا◀️مام علی علیه السلام می فرمایند: 🔶 "بِرُّ الوالِدَينِ أكبَرُ فَريضَةٍ". 🔷بزرگترین تکلیف الهی نیکی کردن به #پدر و #مادر است 🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه #عمل‌‌به‌قرآن (کریم ) 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
◾️با ابراز انزجار از عوامل عملیات تروریستی سیستان و بلوچستان ، شهادت جانگداز تعدادی از جوانان پاک طینت سرزمینمان را به ملت داغدیده ایران تسلیت می گوییم. @quranpuyan
در - وقت -اوقات نماز خواندن در شبانه روز ☘قسمت چهارم در کتاب گزیده راهنمای حقیقت تالیف ایت ا..جعفر سبحانی که بصورت سئوال وجواب به اختلافات عقیدتی بین شیعه وسنی پرداخته است،در موضوع جمع بین دو نماز بطور خلاصه این چنین امده است: "1-اهل سنت معتقدند که نماز ها ی ظهر وعصر ومغرب وعشا را در "عرفات"و"مزدلفه" ودر سفر و مواقع اضطرار (به غیر از حنفی ها) می توان به جمع وبلافاصله خواند. 2-شیعه معتقد است این نمازها یک وقت "خاص"دارند،یک وقت "فضیلت "ویک وقت "مشترک" وقت خاص نماز ظهر از اغاز ظهر باندازه خواندن 4رکعت است .وقت خاص نماز عصر،زمانی است که تاغروب باندازه یک 4رکعت وقت باقیست. بین این دو وقت خاص،وقت مشترک دو نماز است که می توان انها را بی فاصله و بصورت جمع خواند. شیعه معتقد است که تقسیم بندی زمانی اهل سنت ،مربوط به وقت فضیلت نمازهاست نه وقت خاص انها. یعنی بهتر است نماز عصر را موقعی خواند که سایه شاخص باندازه ان باشد ولی اگر کسی قبل از ان وبلافاصله پس از نماز ظهر بخواند،مجزی است. 3-روایات زیادی حاکی است که رسول اسلام در سفر واحیانا در حضر میان دونماز جمع نموده است.(یعنی غالبا بصورت جدا می خوانده اند) با اعتقاد شیعه که در بالا ذکر شد این کار پیامبر قابل توجیه وبی اشکال است. اما اهل سنت اینگونه توجیه کرده اند که در موارد فوق ،پیامبر نماز را در اخر وقت نماز ظهر واول وقت عصر بجا اورده است." تخقیقات وکتاب های زیادی اخیرا از طرف محققین شیعه در این مورد منتشر شده است جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/AMMfQ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛