﷽
#مناجات_شبانگاهی
فرازهايي از #دعای_جوشن_کبیر
🟢قسمت پنجم :
🔸۱۳﴾ اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ يَا جَلِيلُ، يَا جَمِيلُ، يَا وَكِيلُ، يَا كَفِيلُ، يَا دَلِيلُ، يَا قَبِيلُ، يَا مُدِيلُ، يَا مُنِيلُ، يَا مُقِيلُ، يَا مُحِيلُ.
🔸(١4) يَا دَلِيلَ الْمُتَحَيِّرِينَ، يَا غِياثَ الْمُسْتَغِيثِينَ، يَا صَرِيخَ الْمُسْتَصْرِخِينَ، يَا جارَ الْمُسْتَجِيرِينَ، يَا أَمانَ الْخَائِفِينَ، يَا عَوْنَ الْمُؤْمِنِينَ، يَا رَاحِمَ الْمَساكِينَ، يَا مَلْجَأَ الْعَاصِينَ، يَا غافِرَ الْمُذْنِبِينَ، يَا مُجِيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّينَ.
🔸١5) يَا ذَا الْجُودِ وَالْإِحْسانِ، يَا ذَا الْفَضْلِ وَالْامْتِنانِ، يَا ذَا الْأَمْنِ وَالْأَمانِ، يَا ذَا الْقُدْسِ وَالسُّبْحانِ، يَا ذَا الْحِكْمَةِ وَالْبَيانِ، يَا ذَا الرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ، يَا ذَا الْحُجَّةِ وَالْبُرْهانِ، يَا ذَا الْعَظَمَةِ وَالسُّلْطَانِ، يَا ذَا الرَّأْفَةِ وَالْمُسْتَعانِ، يَا ذَا الْعَفْوِ وَالْغُفْرانِ.
💫(١٣) خدایا! از تو میخواهم به نامت.
ای بزرگ،
ای زیبا،
ای کارگزار،
ای سرپرست،
ای راهنما،
ای ضامن،
ای گرداننده،
ای عطابخش،
ای درگذرنده،
ای نقشه دهنده.
💫(١4) ای رهنمای رهجویان،
ای مدد رس مددجویان،
ای فریادرس فریادخواهان،
ای پناه پناهندگان،
ای ایمنیبخش هراسندگان،
ای یاور مؤمنان،
ای مهرورز بر خاک نشستگان،
ای پناه عصیانگران،
ای آمرزنده گنهکاران،
ای اجابتکننده دعای بیچارگان و درماندگان
💫١5) ای صاحب جود و نیکی،
ای صاحب بخشش و عطا،
ای صاحب امن و امان،
ای صاحب قدس و پاکی،
ای صاحب حکمت و بیان،
ای صاحب مهربانی و خشنودی،
ای صاحب حجّت و برهان،
ای صاحب عظمت و سلطنت و قدرت، ای صاحب مهر و
ای یاری خواستهشده،
ای صاحب گذشت و آمرزش."
┄┅═🌹═┅┅───
@quranpuyan
.
#دعاهای_روزانه
#دعاىروزهفتمماهمبارکرمضان
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
🔸 خدایا یارى کن مرا در این روز بر روزه گرفتن وعبـادت
🔸 وبرکنارم دار در آن از بیهودگى وگناهان
🔸 وروزیم کن در آن یادت را براى همیشه به توفیق خودت اى راهنماى گمراهان
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#نکات و #پیام هایي از هر جزء قرآن کریم
✅ روز هفتم جزء #هفتم
قسمت اول
جزء هفتم قران از ایه ۸۳ سوره مائده تا انتهای آن و ۱۱۰ آیه نخست سوره انعام را در برمی گیرد:
❇- طیبات را بخورید و حلال ها را حرام نکنید
اى كسانى كه ايمان آورده ايد چيزهاى پاكيزه اى را كه خدا براى [استفاده] شما حلال كرده حرام مشماريد و از حد مگذريد كه خدا از حدگذرندگان را دوست نمى دارد {۸۷}
و از آنچه خداوند روزى شما گردانيده حلال و پاكيزه را بخوريد و از آن خدايى كه بدو ايمان داريد پروا داريد {۸۸}
در آیه از حرام کردن حلائل الهی نهی شده است وتحریم حلال یا به این است که در مقابل حلیت شارع، حرمتش را تشریع کنند و یاکسی از انجام آن عمل حلال جلوگیری نموده یا خودش از انجامش امتناع بورزد و خدا تجاوز کارانی را که حلال را حرام می کنند دوست نمی دارد ،چون خداوند مطابق حکمت و مصلحت وشناختی که از فطرت بشر دارد، چیزهای پاکیزه و طیبات را حلال نموده وخبائث و آلودگیها را حرام کرده است .
تفسير الميزان
❇- حرمت #سوگند دروغ و کفاره شکستن قسم
خدا شما را به #سوگندهاى بيهوده تان مؤاخذه نمى كند ولى به سوگندهايى كه [از روى اراده] مى خوريد [و مى شكنيد] شما را مؤاخذه مى كند و كفاره اش، خوراك دادن به ده بينواست از غذاهاى متوسطى كه به كسان خود مى خورانيد يا پوشانيدن آنان يا آزاد كردن بنده اى و كسى كه [هيچ يك از اينها را] نيابد [بايد] سه روز روزه بدارد اين است كفاره سوگندهاى شما وقتى كه سوگند خورديد
و سوگندهاى خود را پاس داريد اين گونه خداوند آيات خود را براى شما بيان مى كند باشد كه سپاسگزارى كنيد {۸۹}
🔹برای نام مقدّس خداوند، حريم قائل شويم. يا سوگند نخوريم، يا حتماً عمل كنيم يا با پرداخت كفّاره جبران كنيم. «وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ»
🔹بعضی خيال نكنند كه حقّ دارند هر لحظه قسم بخورند و جريمه بپردازند.
«وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ» (ما در برابر سوگندهايمان مسئوليم)
🔹باز بودن راه جبران كوتاهیها، نعمتی الهی و شايسته سپاسگزاری است.
تفسير نور
❇ #شراب و #قمار، وسيله شیطان براي ايجاد دشمني بين شما
اى كسانى كه ايمان آورده ايد #شراب و #قمار و بتها و تيرهاى قرعه پليدند [و] از عمل شيطانند پس از آنها دورى گزينيد باشد كه رستگار شويد {۹۰}
همانا شيطان مى خواهد با شراب و قمار ميان شما دشمنى و كينه ايجاد كند و شما را از ياد خدا و از نماز باز دارد پس آيا شما دست برمى داريد {۹۱}
جهت مطالعه ساير نكات اين جزء روي لينك كليك كنيد
https://b2n.ir/b94462
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#نکات و #پیام های از هر جزء قرآن کریم
✅ روز هفتم جزء #هفتم
قسمت دوم
❇️#تقليد_كوركورانه از سنتها و اقوال پيشينيان، نشانهی بیعقلی است
وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلی ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَی الرَّسُولِ قالُوا حَسْبُنا ما وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا يَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ لا يَهْتَدُونَ (۱۰۴/مائده)
و هرگاه به آنان گفته شود: به سوی آنچه خداوند نازل كرده و به سوی پيامبر بياييد، گويند: آنچه پدرانمان را بر آن يافتيم، ما را بس است. آيا هر چند پدرانشان چيزی نمیدانستند و (به حقّ) هدايت نشده بودند (و بيراهه میرفتند، بايد راه آنان را ادامه دهند؟
🔹اهل خرافات و افراد مرتجع و واپسگرا، حاضر به شنيدن حقّ نيستند. «قالُوا حَسْبُنا»
🔹نه سنّتگرايی اصل است و نه نوگرايی، اصل، علم و هدايت است. «لا يَعْلَمُونَ، لا يَهْتَدُونَ»
🔹وجدان خود را حاكم كنيم. أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ ...
🔹پيروی از افكار جاهلانهی آنان و وفاداری نابجا جايز نيست. «أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا يَعْلَمُونَ»
🔹تقليد كوركورانه، نشانهی بیعقلی است. «لا يَعْقِلُونَ» در آيهی قبل و تعصب روی نياكان در اين آيه.
📚تفسیر نور
❇️ از خدا و رسولش باختيار اطاعت كنيد وظيفهی #پيامبر، تنها #ابلاغ_رسالت است، نه اجبار و تحميل
وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ احْذَرُوا فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما عَلی رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ (۹۲/مائده)
و خدا را اطاعت كنيد و پيامبر را فرمانبردار باشيد و (از نافرمانی) بپرهيزيد. پس اگر روی گردان شديد (و اطاعت نكرديد) بدانيد كه وظيفهی رسول ما تنها ابلاغ آشكار است.
🔹فرمانهای حكومتی رسول خدا صلی الله عليه و آله همانند فرمانهای الهی، اطاعتش واجب است.
🔹از خطر سرپيچی فرمان خدا و رسول بترسيم. «وَ احْذَرُوا»
🔹انسان در انتخاب راه، آزاد است. «فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ»
🔹با تخلّف و رویگردانی، به كسی جز خود لطمه نمیزنيم. فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ ... أَنَّما عَلی رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ
🔹وظيفهی پيامبر، تنها ابلاغ رسالت است، نه اجبار و تحميل. «أَنَّما عَلی رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ»
📚تفسیر نور
👈 سوره #انعام: از ابتدای سوره بقره تاکنون همه سوره ها مدنی بودند و غالبا شامل ایات الاحکام و یا مواجهه با اهل کتاب و منافقان بود. اما سوره های انعام و اعراف مکی است و غالب آن احتجاج با مشرکین و کفار و بیان عقاید صحیح توحیدی و آخرتی است.
🔷 جلسات #ختم_انعام، آری یا نه؟
"بعضي ها از اين سوره تنها به خواندن الفاظ آن قناعت مي كنند و جلسات عريض و طويلي براي #ختم_انعام و حل مشكلات شخصي و خصوصي خود با تشريفات ويژه اي ترتيب مي دهند. مسلما اگر در اين جلسات به محتواي سوره انعام دقت شود, نه تنها مشكلات شخصي ,بلكه مشكلات عمومي مسلمانان نيز حل خواهد شد."
تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی
✅ #باورها و اعتقادات صحیح را بیاموزیم
و اگر خدا به تو زيانى برساند كسى جز او برطرف كننده آن نيست و اگر خيرى به تو برساند پس او بر هر چيزى تواناست {۱۷}
و اوست كه بر بندگان خويش چيره است و اوست حكيم آگاه {۱۸}
كسانى كه لقاى الهى را دروغ انگاشتند قطعا زيان ديدند تا آنگاه كه قيامت بناگاه بر آنان دررسد مى گويند اى دريغ بر ما بر آنچه در باره آن كوتاهى كرديم و آنان بار سنگين گناهانشان را به دوش مى كشند چه بد است بارى كه مى كشند {۳۱}
و زندگى دنيا جز بازى و سرگرمى نيست و قطعا سراى بازپسين براى كسانى كه پرهيزگارى مى كنند بهتر است آيا نمى ا نديشيد {۳۲}
به راستى رهنمودهايى از جانب پروردگارتان براى شما آمده است پس هر كه به ديده بصيرت بنگرد به سود خود او و هر كس از سر بصيرت ننگرد به زيان خود اوست و من بر شما نگهبان نيستم {۱۰۴}
جهت مطالعه ساير نكات اين جزء روي لينك كليك كنيد
https://b2n.ir/b94462
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
روز هفتم جزء #هفتم
قسمت سوم
❇ به #مقدسات دیگران توهین نکنید
وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ فَيَسُبُّوا اللَّـهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ كَذَٰلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (انعام 108)
چيزهايى را كه آنان به جاى اللّه مىخوانند، دشنام مدهيد كه آنان نيز بىهيچ دانشى، از روى كينهتوزى به اللّه دشنام دهند. اينچنين عمل هر قومى را در چشمشان آراستهايم. پس بازگشت همگان به پروردگارشان است و او همه را از كارهايى كه كردهاند آگاه مىسازد.
"در این آیه بر اساس اینکه فطرت بشر همواره طالب دفاع ازکرامت مقدساتش می باشد مؤمنان را امر به ادب دینی می کند تا با رعایت آن احترام مقدسات جامعه دینی محفوظ بماند و دستخوش اهانت و ناسزا یاتمسخر نشود. و از عمومیت عبارت بعدی ،👈👈نهی از هر کلام زشتی نسبت به مقدسات دینی مردم استفاده می شود، چون هر گروه و جماعتی به اعمال خود عشق ورزیده وآنها را پسندیده و زیبا می بینند."
تفسير الميزان
⚔در جنگ صفين وقتي امام علي ع شنيد كه جمعي از يارانش به شاميان دشنام ميدهند ميفرمايد:
«من خوش ندارم كه شما #دشنام دهنده باشيد. اگر شما اعمال آنان را توصيف كنيد و حالشان را بازگو نماييد گفتارتان صوابتر، و عذرتان پذيرفتهتر خوهد بود. بهتر است به جاي ناسزا گفتن، بگوييد: خداوندا، خونهاي ما و خونهاي ايشان را از اينكه بر زمين بريزد حفظ كن، و روابط ميان ما و آنان را اصلاح فرما؛ اين گروه را هدايت نما و از گمراهي نجات ده، تا كسي كه جاهل به حق است آن را بشناسد و كسي كه در گمراهي است از آن باز ايستد» (نهجالبلاغه، خ206).
❇ایمان و اقرار به اشتباه باید از روي اختيار باشد نه از ترس جریمه و عذاب
وَلَوْ تَرَىَ إِذْ وُقِفُواْ عَلَى النَّارِ فَقَالُواْ يَا لَيْتَنَا نُرَدُّ وَلاَ نُكَذِّبَ بِآيَاتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ {27}
و اى كاش [منكران را] هنگامى كه بر آتش عرضه مىشوند مى ديدى كه مى گويند كاش بازگردانده م ىشديم و [ديگر] آيات پروردگارمان را تكذيب نمى كرديم و از مؤمنان مى شديم {27}
بَلْ بَدَا لَهُم مَّا كَانُواْ يُخْفُونَ مِن قَبْلُ وَلَوْ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نُهُواْ عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ {28}
[ولى چنين نيست] بلكه آنچه (از حقایق اعم از وجود قیامت، عذاب اخروی و باطل بودن شریکان) را پيش از اين (در دنیا) نهان مىداشتند، براى آنان ظاهر شده است و اگر هم بازگردانده شوند قطعا به آنچه از آن منع شده بودند برمىگردند و آنان دروغگويند (یعنی که در دنیا هم از سر لجاجت ، نمی پذیرفتند نه اینکه حقیقت برای انها مشخص نبود) {28}
در آیه 28 بیان شده که مشرکان و مخالفان معاند حتی اگر پس از مرگ به دنیا هم بازگردند باز همان کارها را میکنند یعنی اظهار ایمان از روی ترس عذاب و جریمه و بخاطر فشار ،دایمی و پایدار نیست . بلکه باید از روی فهم و علاقه درونی باشد.در سوره های دیگر هم باین موضوع اشاره شده که در صورت رفع عذاب یا برگشت به دنیا، دوباره از سر مى گيريد (رفتار و باور قبلی خود را).
جهت مطالعه ساير نكات اين جزء روي لينك كليك كنيد
https://b2n.ir/b94462
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیان سیمای سوره #انعام و نکاتی از سوره،
🎙سیدکاظم فرهنگ
💬#نکات_کلیدی از #جزء_۷ قرآن کریم
برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان در تلگرام یا گروههای تقرب در واتساپ مراجعه نمایید.
🆔 @quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
May 11
.
#نکته_تصویری
جزء هفتم
🔹به جای اینکه به اعمال دیگران بپردازید به خودتان بپردازید
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ ۖ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ {مائده/۱۰۵}
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، به خودتان بپردازيد. هر گاه شما هدايت يافتيد، آن كس كه گمراه شده است به شما زيانى نمىرساند. بازگشت همه شما به سوى خداست. پس شما را از آنچه انجام مىداديد، آگاه خواهد كرد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
از #روزه_فقهی تا #روزه_اخلاقی_معنوی
🛑قسمت سوم:
⭕️معادل شدن #اسلام با #فقه_اصغر، #انحرافي عظيم
❓❓سئوال اين بود كه آیا با #روزه_فقهی آن مقام #پارسایی که در قرآن مجید هدف روزه ذکر شده بود حاصل می شود؟
گفته شد كه هیچ یک از مواردی که پیامبر(ص) به عنوان #مبطل روزه بیان فرمودند با مبطلاتی که در فقه آمده است منطبق نیست و بيان شد اين امر منحصر به روزه نيست و در ساير عبادات مانند نماز هم مشاهده ميشود.
در واقع باید گفت که هر خاصیت و نتیجه و ثمره ای برای هر عبادت وجود داشته باشد، حتما آن نتیجه از آنِ روح آن عبادت است و نه بدن آن. این در حالی است که فقه متکفل درست کردن بدن اعمال عبادی است و درباره روح آن ها باید در جای دیگری بحث شود. اما جای آن کجاست؟
#فقه در ابتدا معنای دیگری داشت و این کلمه در آیات و روایات معنای متداول امروزی را ندارد. امروزه کلمه فقه به معنای علمی است که به استنباط و بیان احکام عملی فرعی می پردازد، اما این واژه در معنای اولیه آن و نیز در متون اصلی اسلامی به معنای اسلام شناسی است که شناخت همه ابعاد دین را در بر می گیرد.
👈 در واقع فقه در معنای اولیه آن دو شاخه اصلی داشت که
↩️یکی #فقه_اکبر خوانده می شد و
↩️دیگری #فقه_اصغر که این دومی همان فقه به معنای امروزی آن است.
در واقع فقه معنای اولیه خود را از دست داده و مساوی با فقه اصغر گردیده است. فقه اصغر به جسم و بدن عبادت می پردازد و برای بحث از روح آن باید سراغ فقه اکبر رفت.
در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنیم که مساوی کردن اسلام با فقه به معنای امروزی آن، یعنی همان فقه اصغر، انحرافی بس عظیم است و در واقع به معنای این است که اسلام روح خود را از دست بدهد و تنها جسم و بدن آن باقی بماند.
#فقه_اصغر دو بخش دارد
↩️یکی #عبادیات و
↩️دیگری #احکام_اجتماعی. سقف هدف و دستاورد هر دو بخش فقه #عدالت است. اما عدالت به دو معنا به کار می رود که یکی #مضیق تر و دیگری #موسع تر است. عدالت در یک معنا در مقابل ظلم است و در معنای دیگر در مقابل فسق قرار دارد. در واقع این معنای دوم گسترده تر است، چرا که هم در مقابل ظلم به نفس است و هم ظلم به غیر. ولی معنای اول تنها مقابل ظلم به غیر است.
👈هدف نهایی بخش اجتماعی فقه عدالت در مقابل ظلم به دیگران است. پیشتر در نوشتاری تحت عنوان « آرمان دین ، عروج به قله اخلاق» به این بخش پرداخته شد و بیان شد که در واقع این عدالت کف است اما قله کمال انسانی بسیار فراتر از این است.
👌همین نکته درباره بخش عبادیات فقه نیز صادق است. این بخش انسان را از فسق بیرون می آورد. نهایت کاری که این بخش انجام می دهد این است که بدن و پیکر بی روح عبادات را درست می کند.
اما باید توجه داشت که اصل دین و همه نقش و کارکرد آن و نیز نقش و کارکرد اجزاء آن به روح آن است و نه به بدن و منحصر کردن دین در فقه به معنای گرفتن #روح از آن و به معنای گرفتن همه نقش و کارکرد آن است.
⭕️حتی اگر دین را مساوی فقه نکنیم ولی بخش عمده یا اصلی آن را فقه بدانیم باز دچار خطایی فاحش و انحرافی عظیم گشته ایم.
البته نکته ای دیگر وجود دارد و آن اینکه جدا شدن فقه اصغر از فقه اکبر به معنای جدا شدن شاخه از تنه بوده است. فقه اصغر اگر منطبق بر فقه اکبر نباشد و برگرفته از آن نباشد در واقع بی ریشه و ناسازگار با اصل و تنه است. برای مثال در فقه اکبر از این بحث می شود که خدا عادل است و هیچ حکم و دستوری ظالمانه ندارد. آیا فقیهی می تواند مطابق یک روایت ظنی فتوایی دهد و حکمی برداشت کند که با عدالت خدا ناسازگار باشد؟
به هر حال توقف در فقه اصغر به معنای توقف در مقدمه است. فقه اصغر تنها سکوی پرواز را فراهم می کند. نماز و روزه و دیگر عبادیات در شکل فقهی آنها هیچ یک از آثار و نتایج گفته شده را ندارد.
🌱 این علم وظیفه اش ساختن #بدن و #جسم است و #روح را باید از جای دیگر گرفت. #پرواز به #ملکوتِ معنا و قله اخلاق هر چند به سکوی فقه نیازمند است، اما فراتر از آن است.
🌱🖌این نوشتار را با سخن خداوند متعال آغاز کردیم که می فرمود #روزه برای ایجاد #پرهیزگاری و #پارسایی #واجب شده است. سخنی از رسول خدا(ص) پایان بخش آن است: اگر چندان نماز بخوانید که چون چله کمان شوید، و چندان روزه بگیرید که مانند کمان گردید، خداوند از شما نپذیرد مگر با پارسایی
📚( بحار، ج ۸۴، ص۲۵۸).
💫پایان
🖌دكتر عبدالرحيم سليماني
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
﷽
#مناجات_شبانگاهی
فرازهايي از #دعای_جوشن_کبیر
🟢قسمت ششم :
🔸16﴾ يَا مَنْ هُوَ رَبُّ كُلِّ شَىْءٍ، يَا مَنْ هُوَ إِلٰهُ كُلِّ شَىْءٍ، يَا مَنْ هُوَ خالِقُ كُلِّ شَىْءٍ، يَا مَنْ هُوَ صَانِعُ كُلِّ شَىْءٍ، يَا مَنْ هُوَ قَبْلَ كُلِّ شَىْءٍ، يَا مَنْ هُوَ بَعْدَ كُلِّ شَىْءٍ، يَا مَنْ هُوَ فَوْقَ كُلِّ شَىْءٍ، يَا مَنْ هُوَ عَالِمٌ بِكُلِّ شَىْءٍ، يَا مَنْ هُوَ قادِرٌ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ، يَا مَنْ هُوَ يَبْقىٰ وَيَفْنىٰ كُلُّ شَىْءٍ.
🔸۱۷﴾ اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ يَا مُؤْمِنُ، يَا مُهَيْمِنُ، يَا مُكَوِّنُ، يَا مُلَقِّنُ، يَا مُبَيِّنُ، يَا مُهَوِّنُ، يَا مُمَكِّنُ، يَا مُزَيِّنُ، يَا مُعْلِنُ، يَا مُقَسِّمُ.
🔸١٨﴾ يَا مَنْ هُوَ فِى مُلْكِهِ مُقِيمٌ، يَا مَنْ هُوَ فِى سُلْطانِهِ قَدِيمٌ، يَا مَنْ هُو فِى جَلالِهِ عَظِيمٌ، يَا مَنْ هُوَ عَلَىٰ عِبادِهِ رَحِيمٌ، يَا مَنْ هُوَ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ، يَا مَنْ هُوَ بِمَنْ عَصاهُ حَلِيمٌ، يَا مَنْ هُوَ بِمَنْ رَجاهُ كَرِيمٌ، يَا مَنْ هُوَ فِى صُنْعِهِ حَكِيمٌ، يَا مَنْ هُوَ فِى حِكْمَتِهِ لَطِيفٌ، يَا مَنْ هُوَ فِى لُطْفِهِ قَدِيمٌ.
💫(١6) ای آنکه پروردگار همه اوست،
ای آنکه معبود همه اوست،
ای آنکه آفریننده همه اوست،
ای آنکه سازنده همه اوست،
ای آنکه پیش از همه بود،
ای آنکه بعد از همه هست،
ای آنکه از هر چیز برتر است،
ای آنکه به همهچیز داناست،
ای آنکه بر هر کاری توانا است،
ای آنکه او همیشگی است و همهچیز رفتنی است.
💫١٧) خدایا! از تو میخواهم به نامت
ای ایمنیبخش، ای چیره بر همه،
ای هستیآفرین، ای تلقینکننده،
ای روشنگر، ای آسانیبخش،
ای توان ده، ای زینتبخش،
ای نمایانگر، ای پخشکن"
💫١٨) ای آنکه در فرمانرواییاش پابرجاست،
ای آنکه در پادشاهیاش دیرینه است،
ای آنکه در شکوهش بزرگ است،
ای آنکه بر بندگانش مهربان است،
ای آنکه به هر چیز داناست،
ای آنکه بر نافرمانان بردبار است،
ای آنکه بر امیدواران مهمان نواز است، ای آنکه در آفرینشش استوار کار است، ای آنکه در حکمتش مهر ورز است، ای آنکه در مهرش دیرینه است.
┄┅═🌹═┅┅───
@quranpuyan
.
#دعاهای_روزانه
#دعاىروزهشتمماهمبارکرمضان
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
🔸 خدایا روزیم کن در آن ترحم بر یتیمان
🔸 وطعام نمودن بر مردمان
🔸 وافشاء سلام
🔸 ومصاحبت کریمان به فضل خودت اى پناه آرزومندان.
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
روز هشتم جزء #هشتم
قسمتاول
جزء هشتم ازآیه ۱۱۱ تا انتهای سوره انعام و ۸۷ آیه از ابتدای سوره اعراف را در برمی گیرد.
✅ با اين اعمال در #صراطمستقيم حركت كنيد
خداوند در آيات ۱۵۱ تا ۱۵۳ سوره انعام اعمال و رفتارهایی که مصداق عبودیت وقرار گرفتن در صراط مستقیم میشوند؛ بیان نموده است:
۱. هيچ چيز را شريك خدا قرار ندهيد.
۲. به پدر و مادر نيكي كنيد.
۳. فرزندان خود را به خاطر فقر نكشيد. ما به انها روزی می دهیم.
۴. به اعمال زشت نزديك نشويد خواه آشكار باشد خواه پنهان.
۵ . قتل نفس نكنيد.
۶. نزديك مال ايتام نشويد(جز به قصد صلاح).
۷. كمفروشي نكنيد و حق پيمانه را با عدالت ادا كنيد.
۸. به هنگام داوري كردن و يا شهادت دادن ,#حق رابگوئيد هرچند در مورد خويشاوندان شما باشد. وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُواْ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى
۹. به عهد خود وفا كنيد.
۱۰. این راه مستقیم است. از ان تبعیت کنید و در راههاي انحرافي گام برنداريد.
و این کتاب مبارکی است که که انرا نازل کردیم. پس از ان تبعیت کنید و تقوا پیشه کنید شاید مشمول رحمت خدا گردید.
💢همانطور که مشاهده میشود از میان 9فعل امرشده یا نهی شده که شاخص صراط مستقیم اند تنها 2مورد به حق الله ورابطه فردی میان انسان وخدا برمیگردد. اما 7شاخص دیگر به حق الناس یا نحوه برخورد انسان با سایر انسانها اعم از خانواده (احسان به والدین،نکشتن فرزندان از ترس فقر)وجامعه اشاره دارد .پس در صراط مستقیم بودن با اعتقاد تنها و با ذکرخدا و نماز تنها حاصل نمیشود.
#صراط_مستقیم در بسیاری از طول مسیر خود با رضایت جامعه و اطرافیان از ما تلاقی دارد .مراقب انها باشیم.
✅هیچ کس به هیچ عمل یا باوری بیش از توان جسمی و فکریش تکلیف نشده است.
لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها (۱۵۲/انعام)
ما هيچكس را جز به اندازهی توانش تكليف نمیكنيم.
"در دين خدا به هيچ عمل و اعتقاد طاقت فرسا تكليف نشده ، يعنى هيچ حكمى حرجى ناشى از مصلحتى حرجى تشريع نشده ، و همين خود منتى است كه خداى سبحان بر بندگان خود نهاده است.
در نتيجه هر نفسى در هر حادثه اى كه فرض شود مكلف نيست ، مگر به قدر وسعش ، و به هيچ تكليف حرجى مكلف نيست ، نه تكليفى كه در اصل حرجى با شد، و نه تكليفى كه در مورد خاصى حرجى شده "
تفسیر المیزان
🔹در قرآن ۴ بار متناسب بودن تکلیف با وُسْع [تواناییها و امکانات هر شخص] آمده است.
🔹هيچيك از دستورات و اوامر و نواهی الهی، فوق طاقت انسان نيست.
🔹بدون قدرت، تكليفی نيست. «لا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها»
تفسیر نور
جهت مطالعه ساير نكات اين جزء روي لينك كليك كنيد
https://b2n.ir/g36458
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
روز هشتم جزء #هشتم
قسمت دوم
✅ گناه هرکس بر گردن خود اوست نه دیگران
قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ وَلَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْهَا
👈وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى
ٰ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُم مَّرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ {۱۶۵} انعام
فولادوند: ﺑﮕﻮ ﺁﻳﺎ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻯ ﺑﺠﻮﻳﻢ ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺟﺰ ﺑﺮ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ [ﮔﻨﺎﻫﻰ] ﺍﻧﺠﺎم ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ
ﻭ 🔰ﻫﻴﭻ ﺑﺎﺭﺑﺮﺩﺍﺭﻯ ﺑﺎﺭ [ﮔﻨﺎﻩ] ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺭﺍ ﺑﺮﻧﻤﻰﺩﺍﺭﺩ🔰
ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﭘﺲ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻳﺪ ﺁﮔﺎﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ.
"ﻫﻴﭻ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺗﺤﻤﻞ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ، ﻳﻌﻨﻰ ﻧﻔﺲ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻛﺮﺩﻩ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﻗﻬﺮﺍ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﻫﻢ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻛﺮﺩﻩ ﻋﻘﻮﺑﺖ ﻭ ﻣﻮﺍﺧﺬﻩ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ."تفسیر المیزان
این مفهوم بقدری مهم است که جمله "وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى" پنج بار در قران تکرار شده است.
✅ #شرایط_اجابت_دعا
ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
پروردگارتان را با تضرّع و در نهان بخوانید؛ چراکه او تجاوزکاران را دوست ندارد.أعراف - ۵۵
آیه قبل با ذکر دلایل روشن این حقیقت را اثبات کرد که شایسته عبودیت و بندگى تنها خداست و به دنبال آن در اینجا دستور مىدهد که «دعا و نیایش» که جان و روح عبادت است باید در برابر خدا انجام گیرد،
👈این که در آیه فوق دستور داده شده که خدا را در «خفیّه» و پنهانى بخوانید براى این است که از «ریا» دورتر، و به اخلاص نزدیکتر، و توأم با تمرکز فکر و حضور قلب باشد.
و در پایان آیه مىفرماید: «او (خداوند) تجاوزکاران را دوست نمىدارد» (إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ).و این جمله معنى وسیعى دارد که هرگونه تجاوز را و یا توجه به غیر خدا را به هنگام دعا، شامل مىشود.
🔹دعا وقتى مؤثّر است که خالصانه و همراه با تضرّع باشد. «تضرّعاً و خفیة»
🔹با تمام وجود و با کمال خضوع خدا را بخوانیم وزبانمان نماینده همه ى وجود ما باشد. «اُدعوا... تضرّعاً»
📚تفاسیر نمونه و نور
✅از زینت ها و روزی پاک استفاده کنید .کسی انها را حرام نکند.
يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ ﴿۳۱﴾ اعراف
ای فرزندان آدم! [هنگام هر نماز و] در هر مسجدی، آرایش و زینتِ [مادی و معنوی خود را متناسب با آن عمل و مکان] همراه خود برگیرید، و بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید؛ زیرا خدا اسراف کنندگان را دوست ندارد.
قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ... ﴿۳۲﴾
بگو: زینت های خدا و روزی های پاکیزه ای را که برای بندگانش پدید آورد، چه کسی حرام کرده؟! .. ﴿۳۲﴾
سایر نکات جزء هشتم را در لینک زیر ملاحظه نمایید
https://b2n.ir/g36458
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
روز هشتم جزء #هشتم
قسمت سوم
✅ ظلم، #ظلم است و با دستور هیچ کس و هیچ مقامی #عدل نمیشود. فرامین خلاف عدالت، منسوب به خدا نیست.
آیه ۲۸ سوره اعراف از جمله آیاتی است که نشان میدهد چیزی به نام فحشا و منکرات و فساد منهای دستور خدا وجود دارد و خداوند به آنها دستور نمیدهد.
وَإِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَيْهاآباءَنا وَاللَّهُ أَمَرَنا بِها 👈قُلْ إِنَّ اللَّهَ لايَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مالاتَعْلَمُون
این عربها هر کار زشتی میخواهند انجام میدهند و بعد وقتی به آنان گفته میشود این کار را نکنید دو جواب میدهند. اول میگویند این جزء فرهنگ ماست و نیاکان ما این کار را میکردند اما جواب دوم این است که: خدا به ما دستور داده است.
"مسئله حسن و قبح بسیار به کار می آید. هر روز یک دستوری، فرمانی، خط مشی ای یا سیاستگذاری ای مطرح میشود و توقع میرود که اطاعت کنیم. 👈 در این جا کسی که به حسن و قبح ذاتی اعتقاد دارد عقل خود را فعال میکند و اگر #عقل به این نتیجه رسید فرمانی بر خلاف عدالت دارد یا مطابق زشتی است زیر بار زور احدی نمی رود! میگویند که خدا گفته! جوابش آن است که «إِنَّ اللَّهَ لايَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ.
منطق این آیه این است که در مقابل دستور منتسب به دین، عدالت را نباید قربانی کرد. سرمایه عقل فطری را نباید از دست داد؛ ظلم ظلم است و با دستور هیچ کس و هیچ مقامی عدل نمیشود.
🛑ما عدلیه پذیرفتیم با دستور خدا هم ظلم، عدل نمیشود! چه برسد به دستور پیغمبر و جانشین پیغمبر و پایین و پایین تر!
عدالت یک حقیقت است و بر سر این حقیقت باید ایستاد و به بهانه هیچ چیزی نباید عدالت را قربانی کرد."
🖌استاد سروش محلاتی
" فحشایی كه مى گفتند خدا به آن امر كرده است ، ادعاى لزوم #اطاعت از #زمامداران_جائر به دستور خدا است
در كتاب بصائر الدرجات از احمد بن محمد از حسين بن سعيد از محمد بن منصور روايت شده كه گفت : از امام معناى آيه (( و اذا فعلوا فاحشه قالوا وجدنا عليها ابائنا و الله امرنابها) را پرسيدم فرمود: آيا كسى را سراغ دارى كه خيال كند خداوند انسان را امر به زنا و نوشيدن شراب و ساير محرمات كرده باشد؟ عرض كردم : نه . فرمود پس فكر مى كنى . اين فاحشه اى كه مردم جاهليت مى گفتند: خدا ما را به آن امر كرده چيست ؟ عرض كردم خدا و رسول بهتر مى دانند.
👈فرمود: اين آيه راجع به زمامداران و زعماى جور است كه مردم ادعا مى كنند خدا ايشان را امر به اقتداء به آنان نموده با اينكه خداوند چنين دستورى نداده است ، و خداوند در اين آيه ادعاى آنان را رد نموده ، به ما خبر مى دهد كه آنان دروغ مى گفته اند، و اين دروغشان را (( فاحشه )) ناميده است .
مؤلف : نمى توان گفت كه اين روايت شان نزول آيه را بيان مى كند، و ليكن اين هم هست كه بعد از رحلت رسول خدا هيچ عمل زشت و شنيعى كه مردم آن را جايز دانسته و به خداوند نسبتش دهند جز مساءله امامت غاصبانه ائمه جور عمل ديگرى نيست كه مصداق اين آيه بوده باشد، و مسأله مزبور با آيه شريفه كاملا منطبق است ، " تفسیر المیزان
✅از حقوق و اموال ديگران نكاهيد
💮🌸بهترین وکامل ترین عبارت قران در احترام به حقوق دیگران این جمله است:وَلاَ تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَاءهُمْ
وبا توجه به اینکه شیء مفهوم گسترده ای دارد نهي از كاستن همه چیز مردم از مال وجان وابرو و..را شامل میشود"
👈بخس به معنی کم کردن و کاستن از روی زور معنا شده است.
( چه ازلحاظ کیفیت وچه از لحاظ کمیت ).
🔰در هر کاری که هستید، برای مردم کم نگذارید
"معنای این فراز این است که «از حقوق مردم چیزى كم نگذارید». هر چند این فراز در بین احکام خرید و فروش و دقت در ترازو و پیمانه است؛ اما پیام آن منحصر در تجارت نشده و تمام روابط اجتماعی و حتی بین الملل را زیر گستره خود می گیرد.
💮💢 بنا بر دستور این آیه هر کس در هر پست و مقام و وظیفه و شغلی که قرار دارد حق ندارد ذره ای از ادای حقوق افرادی که با او طرف حساب هستند بکاهد و در عمل کم بگذارد. #استادی که دانشجو دارد؛ کارمندی که ارباب رجوع دارد؛ #فروشنده ای که مشتری دارد؛ #مدیری که کارمند دارد؛ همه و همه باید نسبت به دیگرانی که حقی بر عهده ما دارند نهایت دقت را به خرج دهیم تا مبادا ذره ای از حق کم آنها شود."
🎤 آیت الله جوادی آملی
سایر نکات جزء هشتم را در لینک زیر ملاحظه نمایید
https://b2n.ir/g36458
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
.
💬 #نکات_کلیدی از #جزء_۸ قرآن کریم
برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان در تلگرام یا گروههای تقرب در واتساپ مراجعه نمایید.
🆔 @quranpuyan
https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکته_تصویری
جزء هشتم
💠حقیقت دین، جز #اصلاح شئون زندگی و رفع مظالم از بین آنان نیست .
🌱در زمین، پس از اصلاح آن فساد نکنید و او را با بیم و امید بخوانید؛ زیرا رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است.
🔷✨دراین آیه وظیفه بندگان در رابطه با یکدیگر و نیز در رابطه با خداوند بیان می شود،
ابتدا دستور می دهد به اصلاح امور مردم و ریشه کن نمودن ظلم از بین آنان و نیزملتزم بودن به تقوی ، چون حقیقت دین در رابطه با حقوق مردم چیزی جزاصلاح شئون زندگی و رفع مظالم از بین آنان نیست .
🔷✨و در مرحله دوم امر می کند که عبادت مردم برای خدا بگونه ای باشد که خوف و رجاء با هم آمیخته باشد، یعنی از یک طرف از عذاب الهی بترسند و از طرف دیگر به احسان و رحمت او امیدوار باشند،
و در آخر می فرماید(رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است )،
پس خداوند #اعتدال در عبادت و دوری از #فساد را >احسان < خوانده و کسانی که مطیع این دستورات باشند #نیکوکارند .
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
@quranpuyan