eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 96 تا 104 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و ما درست شود، هم نازل می‌شود 💠وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَیهِْم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ 96/اعراف 🌱 و اگر مردم شهرها و آبادى‌ها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان وزمين را برآنان مى‌گشوديم، ولى آنان (آيات ما را) تكذيب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را (با قهر خود) گرفتيم. 🔷✨در این آیه خداوند متعال به صراحت وعده می‌دهد که اگر باورهای مردم باورهای توحیدی شود و از شرک و خرافه پاک گردد و در عمل هم به آنچه خدا گفته است به قدر میسور عمل کنند درهای رحمت و برکت الهی از آسمان و زمین به روی مردم گشوده می‌شود. 🔷✨از اهل القری؛ مردم یک منطقه به دست می‌آید که ملاک نزول برکات، ایمان و عمل اکثری مردم است پس اگر بیشتر مردم دین باور و دین دار بودند وعده حق عملی خواهد شد و بی مبالاتی تعدادی از مردم، تأثیری در عملی شدن آن وعده نخواهد داشت اما اگر برعکس شد درهای رحمت نیز بسته می‌شوند و دین داری عده‌ای هم نمی‌تواند آن‌ها را باز کند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️🔹، و ، ريشه‌ی بی‌ايمانی و كفر است. 💠‏تِلْكَ الْقُری‌ نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبائِها وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا مِنْ قَبْلُ كَذلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی‌ قُلُوبِ الْكافِرِينَ (۱۰۱/اعراف) 🌱‏آن آبادی‌هايی است كه گوشه‌ای از اخبار آنها را بر تو بازگو می‌كنيم، همانا پيامبرانشان همراه با معجزات و دلائل روشن به سراغ آنان آمدند، امّا آنان بر آن نبودند كه به آنچه از قبل تكذيب كرده بودند، ايمان بياورند. ‏اين گونه خداوند بر دلهای كافران مُهر می‌زند. 🔹از تاريخ، آن قسمت كه مايه‌ی عبرت است نقل شود. «نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبائِها» ‏🔹همه‌ی پيامبران، معجزه داشته‌اند و از هيچ دليل روشنی برای هدايت مردم فروگذار نبودند. «رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ» ‏🔹انكار مردم نبايد سبب سستی مبلّغان دينی شود، چون در طول تاريخ چنين بوده است. لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ‌ ... فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا ‏🔹تعصّب، لجاجت و عناد، ريشه‌ی بی‌ايمانی و كفر است. فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا ... الْكافِرِينَ‌ 🔹نپذيرفتن دعوت و معجزات انبيا، نشانه‌ی كوردلی و مُهرخوردن بر دل است. ‏فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا ... كَذلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی‌ قُلُوبِ‌ ‏🔹كفر ولجاجت از سوی مردم، سبب مُهرخوردن دل از سوی خدا می‌شود. ‏«يَطْبَعُ اللَّهُ عَلی‌ قُلُوبِ الْكافِرِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره حجر ❓در آیات انتهای سوره حجر منظور از مقتسمین کیانند؟ و چگونه قرآن را بخش بخش کردند؟ عذابشان چه بود؟ وَقُلْ إِنِّي أَنَا النَّذِيرُ الْمُبِينُ ﴿۸۹﴾و بگو من همان هشداردهنده آشكارم (۸۹) كَمَا أَنْزَلْنَا عَلَى الْمُقْتَسِمِينَ ﴿۹۰﴾همان گونه كه [عذاب را] بر تقسيم‏ كنندگان نازل كرديم (۹۰) الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ ﴿۹۱﴾همانان كه قرآن را جزء جزء كردند (۹۱) پاسخ ۲ : در تفاسیر چند احتمال بیان شده است: ۱. سران کفّار که نیروهایى را در ایام حج بر سر جاده‏ها و ورودى‏هاى مکّه تقسیم مى ‏کردند، تا به مسافران بگویند که شخصى به نام محمّد ادّعاهایى دارد، مبادا به سخنان او گوش فرا دهید و حضرت را کاهن، ساحر و مجنون معرّفى مى ‏کردند. خداوند بر آنها عذاب نازل کرد و به خواری و سختی جان سپردند. ۲. گروهى که قرآن را در میان خود تقسیم کردند، تا هر یک مشابه بخشى از قرآن را بیاورند. ۳. طائفه ‏اى از قریش بودند که قرآن را پاره پاره کرده عده‏ اى گفتند سحر است، عده‏ اى دیگر گفتند افسانه‏ هاى گذشتگان است، جمعى گفتند ساختگى است. ۴- عده ای از مخالفان پیامبر(ص) در روی مطالب قرآن، دقت و کارشناسی می¬نمودند تا بتوانند اولاً ضعفی در آنها یافته و آن را با آب و تاب برای سایر مخالفان آن حضرت مطرح کنند و ثانیاً در آن مطالبی پیدا کنند که دلالت بر عقاید بت پرستانه خود آنان کند و آنرا با آب و تاب بزرگ کرده و چنین وانمود کنند که پیامبر چیز جدیدی نگفته بلکه همان مطالب آنان را به صورتی متفاوت بیان کرده است و شیوه آنها برای این کار، این بوده که قسمتی از قرآن را بطور گزینشی انتخاب می کرده اند ۵- کسانى که به بخشى از قرآن عمل و بخشى را رها مى ‏کردند. ۶. برخى گفته‏ اند: یهودیان و مسیحیان پیش از اسلام‏اند که در دین خودشان دچار تفرقه گردیدند و فرقه فرقه شدند، هر گروهى به آنچه داشتند شادمان بودند و مراد از قرآن کتاب آسمانى است. ۷- یعنی قرآن را بر تو نازل کردیم، همان طوری که بر یهودیان و مسیحیان که قرآن را قسمت قسمت کرده، میان اجزای آن تفرقه افکندند و بعضی را قبول و بعضی را رد کردند، نیز نازل کرده‌ایم. اینان در قرآن کریم، هر چه با کتاب خودشان موافق بود می‌پذیرفتند و هر چه مخالف بود، رد می‌کردند. ۸- احتمال ديگري نيز وجود دارد كه آية « الَّذِينَ جَعَلُواْ الْقُرْءَانَ عِضِينَ »،مبتدا باشد و جمله « لَنَسْلَنَّهُم » در آية بعد، خبر آن باشد.يعني آنان كه قرآن را تكذيب نمودند (ويا آن را قسمت، قسمت كردند)، در قيامت، همة آنان بازخواست مي‎شوند كه چگونه با دعوت انبياء برخورد نمودند. و بر اين اساس مي‎توان گفت كه جدا،جدا كردن قرآن، يعني ايمان آوردن به بعضي از آيات آن كه مطابق ميل انسان است، و كنار گذاشتن برخي ديگر كه در ظاهر با منافع شخصي انسان سازگاري ندارد. چنانکه قرآن كريم مي‎فرمايد: « وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ »،مي‎گويند به بعضي ايمان داريم و برخي را قبول نداريم (نساء/۱۵۰) https://zaya.io/cn2xb ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❗️ در استفاده از 🔻بعضی افراد تا روایتی در تفسیر قرآن پیدا کنند، می‌گویند «این را امام(ع) یا پیامبر(ص) فرموده» و همان سخن را قطعی تلقی می‌کنند. ⁉️چه کسی گفته هر روایتی که در هر کتابی به نام پیامبر(ص) و امام(ع) است واقعاً از آن‌هاست؟ بله، اگر ما بدانیم که پیامبر(ص) و امام(ع) دربارۀ این آیه این مطلب را فرموده‌اند، بی‌شک بالای چشم ماست، ولی به‌شرط آن‌که اثبات شود این روایات واقعاً گفتهٔ پیامبر(ص) یا امام(ع) است. دأب من همیشه این است. ♦️گاهی انسان می‌خواهد مطلبی را از قرآن بفهمد، منهای تفاسیر، این می‌شود قرآن. 👈 به‌محض این‌که گفتید در فلان روایت این‌طور آمده، این دیگر نیست، است. این استناد به قرآن نیست و استناد به حدیث است. 👈استناد به قرآن تا وقتی «استناد به قرآن» است که هیچ‌چیز کنارش نباشد، جز قراین فهم قرآن. 📚 علوم قرآنی، ص ۱۳۹ شهید دکتر بهشتی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ {مومنون/۱۱۸} پروردگارا، ببخشاى و رحمت كن [كه‌] تو بهترين بخشايندگانى. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 105 تا 120 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️سفيد گشتن دست ، معجزه‌ی ديگر آن حضرت و امری غير منتظره و قابل رؤيت برای همگان بود نه فقط مخالفان 💠وَ نَزَعَ يَدَهُ فَإِذا هِيَ بَيْضاءُ لِلنَّاظِرِينَ (۱۰۸) 🌱‏و (موسی) دست خود را (از گريبانش) بيرون آورد، پس ناگهان آن (دست) برای بينندگان سفيد و درخشان می‌نمود. ‏ 🔹این آیه اشاره به دومین اعجاز موسى که جنبه امید و بشارت دارد کرده، مى فرماید: موسى دست خود را از گریبان خارج کرد،ناگهان سفید و درخشنده در برابر بینندگان بود ( وَ نَزَعَ یَدَهُ فَإِذٰا هِیَ بَیْضٰاءُ لِلنّٰاظِرِینَ ) نزع در اصل به معنى برگرفتن چیزى از مکانى است که در آن قرار گرفته،مثلا برگرفتن عبا از دوش و لباس از تن در لغت عرب،از آن تعبیر به نزع مى شود. 🔹و همچنین جدا شدن روح از تن را نیز نزع مى گویند و به همین مناسبت گاهى به معنى خارج کردن نیز آمده است،که در آیه مورد بحث به همین معنى است گرچه در آیه سخنى از محل خارج ساختن دست،به میان نیامده است، ولى از آیه 32 سوره قصص( اُسْلُکْ یَدَکَ فِی جَیْبِکَ تَخْرُجْ بَیْضٰاءَ )استفاده مى شود که موسى دست را در گریبان مى کرد و سپس خارج مى ساخت،سفیدى و درخشندگى خاصى داشت،سپس به حالت نخستین بازمى گشت در پاره اى از روایات و تفاسیر مى خوانیم که دست موسى علاوه بر سفیدى در این حالت به شدت مى درخشید،ولى آیات قرآن از این موضوع ساکت است، اگر چه منافات با آن ندارد . 🔹و همانطور که گفتیم این موضوع و معجزه سابق درباره عصا،مسلما جنبه طبیعى و عادى ندارد بلکه در ردیف خارق عادات پیامبران است که بدون دخالت یک نیروى ما وراء طبیعى امکان پذیر نیست. 🔹و نیز همانطور که اشاره شد،موسى با نشان دادن این معجزه مى خواهد این حقیقت را روشن سازد که تنها برنامه من جنبه ارعاب و تهدید ندارد،بلکه ارعاب و تهدید براى مخالفان است و تشویق و اصلاح و سازندگى و نورانیت براى مؤمنان. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ همه را به کیش خود پندارد! 💠‏يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ فَما ذا تَأْمُرُونَ (۱۱۰/اعراف) 🌱‏(آنان گفتند: موسی) می‌خواهد شما را از سرزمينتان آواره وبيرون كند (و سرزمين شما را اشغال نمايد)، پس (در اين مورد) چه دستور می‌دهيد؟ 🔹‏فرعونيان برای انحراف افكار عمومی، به حضرت موسی تهمت زدند، هم از نظر اعتقادی او را ساحر دانستند و هم از نظر اجتماعی و سياسی او را فتنه‌جو معرّفی كردند. 🔹يكی از حربه‌های مخالفان، تهمتِ قدرت‌طلبی به مردان حقّ است. «يُرِيدُ أَنْ يُخْرِجَكُمْ» ‏🔹گاهی دشمنان از احساسات و عواطف مردم مانند وطن‌دوستی، بر ضد مردان خدا سوءاستفاده می‌كنند. «يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ» ‏🔹كافر همه را به كيش خود پندارد. «يُخْرِجَكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ» چون فرعون دلبسته به مادّيات وزمين بود، فكر می‌كرد موسی نيز دلبسته‌ی مال و سرزمين است. ‏🔹طاغوت‌ها در عين استبداد، گاهی ناچار می‌شوند در گرفتاری‌های سياسی به مشورت با اطرافيان بپردازند. «فَما ذا تَأْمُرُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺همزمان با ايام برگزاري نمايشگاه ✅ ميتوانيد با سفارش كتاب " : 280 نكته از 30 جزء قرآن" ، برگزيده اي از نكات و مفاهيم سوره‌هاي قران را به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نموده به دوستان و عزيزان خود هم اهدا نماييد. ✅ پیرو استقبال چشمگیر علاقه مندان به مفاهیم قرآن از برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید، 👌 نکات کاربردی‌تر آیات هر جزء با رویکرد "عمومی‌سازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب اين کتاب منتشر شده تا بعنوان راهنما و الگویی در تقویت "باورها و رفتارهای قرآنی" در جامعه در دسترس علاقمندان قرار گیرد. ♻ در انتخاب آیات و تنظیم درس‌ها، دغدغه اصلی آن بود که مهم‌ترین باورها و رفتارهای فردی و اجتماعی ممدوح یا مذموم قرآن که دامن‌گیر جامعه امروز ما نیز هست، گردآوری گردد تا تذکری برای همه متدینان و دوستداران قرآن باشد. 💢علاقمندان ميتوانند این کتاب 312 صفحه اي را 60 درصد ارزانتر از قيمت روز، به قيمت 70هزارتومان بصورت اينترنتي سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. ♻♻ لينك معرفي كتاب در https://www.aparat.com/v/huYxR 🔰 اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب و فصل اول آن در کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره حجر ❓در آیات انتهای سوره حجر منظور از مقتسمین کیانند؟ و چگونه قرآن را بخش بخش کردند؟ عذابشان چه بود؟ وَقُلْ إِنِّي أَنَا النَّذِيرُ الْمُبِينُ ﴿۸۹﴾و بگو من همان هشداردهنده آشكارم (۸۹) كَمَا أَنْزَلْنَا عَلَى الْمُقْتَسِمِينَ ﴿۹۰﴾همان گونه كه [عذاب را] بر تقسيم‏ كنندگان نازل كرديم (۹۰) الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ ﴿۹۱﴾همانان كه قرآن را جزء جزء كردند (۹۱) پاسخ ۳ : از میان اقوال و احتمالات مطرح،با توجه به سیاق آیات سوره حجر گزینه های ۴-۱ که به تلاش برخی از مشرکان برای مبارزه با قرآن دلالت دارد،قابل پذیرش می باشد. در آیه ۹ بر حفظ قرآن نازل شده بر پیامبر و در دسترس مردم توسط خداوند تاکید شد(که تنها تاکید اینگونه در کل قرآن است). در آیات ۹۰ و ۹۱ به مقتسمینی که قرآن را جزء جزء کردند اشاره شده است. این امر می تواند قرینه ای باشد بر اینکه هدف مقتسمین محو و نابودی قرآن بوده است. گزینه ۵ با توجه به اینکه در آن هنگام تعداد مسلمانان حتی ظاهری، آنقدر نبوده که بخشی از آنها بخواهند بخشی را عمل کنند و بخشی را عمل نکنند. هم چنین هنوز بیش از نیمی از محتوای قرآن و ازجمله احکام عبادی هم نازل شده که این کار مفهوم داشته باشد. ضمن اینکه گزارش تاریخی هم در این زمینه که مرتبط با سوره حجر باشد در دست نیست. سالها بعد در مدینه تنها در سوره نسا خداوند از منافقینی که میخواهند بین خدا و رسولش جدایی اندازند و می گویند نومن ببعض و نکفر ببعض ،نام برده است. گزینه ۵ هم قابل قبول نیست زیرا در هیچ کجای قرآن، کتب آسمانی قبلی را با قرآن نام نبرده است. احتمال ۷ هم قابل قبول نیست زیرا در سوره حجر که مکی است هنوز اهل کتاب به اسلام دعوت نشده اند تا چالشی با پیامبر و قرآن داشته باشند که بخواهند بخشی از قرآن را قبول و بخشی را رد کنند. گزینه ۸ هم بلحاظ نحوی پذیرفته نیست. "الذین جعلوا..." صفت است برای اسم معرفه قبل از خودش، یعنی المقتسمین. اگر بین این دو جزء رابطه‌ای نبود، ان مشبهه بالفعل سر الذین می آمد تا نشان دهد، جمله استینافی است. لذا منظور قریشی هستند که برای مقابله با قران ،انرا قسمت قسمت کردند( یا برای آوردن مثل آن یا اتهام زدن های مختلف به آن که در خود قرآن و سوره های قبلی هم به این امر اشاره شده است . یا اینکه در ایام حج در مبادی شهر تقسیم شده و هر کدام بخشی از قران را برای مسافرین قرایت و انرا نقد و هجو میکردند) اما اگر مقتسمین،از قریش بودند، چه عذابی بر آنها نازل شده است؟ هر چند در برخی تفاسیر روایاتی دال بر هلاکت فردی و ناخوشایند این افراد ذکر شده،اما خیلی قابل اعتماد تاریخی نیست. در خود آیات هم صحبتی از نزول عذاب نیست. بلکه از جمله قل انی انا النذیر المبین مفسران برداشت انذار از عذاب نموده و جمله کما انزلنا علی المقتسمین را به معنای عذاب نازل شده بر مقتمسین فرض کرده اند. حال انکه حتی اگر آیه اول انذار از عذاب باشد،آیه دوم نیز باید به همین مفهوم باشد یعنی مردم را از عذاب انذار بده همانگونه که مقتسمین را هم انذار داده بودیم. اما با توجه به آیات ۸۵ و ۹۲ و ۹۳ که صحبت از قطعی بودن قیامت و بازخواست از اعمال است، انذار پیامبر هم باید حاوی همین موضوع باشد.این مفهوم با کنار گذاشتن آیات فرعی که حاوی نکاتی به شخص پیامبر است و پشت سر هم گذاشتن آیاتی که وظیفه ایشان در قبال سایرین را بیان میکند، قابل استنباط است. و در نهایت یعنی مردم و بندگانم را انذار کن از مواخذه اعمالشان در قیامت همانطور که قبلا مقتسمین را هم انذار کردیم. آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛