May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣6⃣ تدبر در سوره #حجر
پرسش تفسیری : منظور از ((يقين )) در آيه : ((و اعبد ربك حتى ياءتيك اليقين ))چیست؟
پاسخ ۱ :
مراد از ((يقين )) در آيه : ((و اعبد ربك حتى ياءتيك اليقين )) مرگ است
و اما اينكه فرمود: ((و اعبد ربك حتى ياتيك اليقين )) اگر مراد از آن ، امر به عبادت باشد جمله مزبور به منزله تفسير براى آيه قبلى مى شود، و اگر مقصود، اخذ به عبوديت باشد - همچنان كه ظاهر سياق هم همين است و مخصوصا سياق آيات قبلى آن ، كه دستور به صفح و اعراض از مشركين را مى داد كه لازمه اش صبر است - در اين صورت جمله مذكور به قرينه قيد ((حتى ياتيك اليقين )) دستور سلوك در منهج تسليم و اطاعت و قيام به لوازم عبوديت خواهد بود.
بنا بر اين احتمال ، مراد از آمدن يقين ، رسيدن اجل مرگ است كه با فرا رسيدنش غيب ، مبدل به شهادت و خبر مبدل به عيان مى شود،مؤيد اين احتمال هم تفريع ((فاصفح الصفح الجميل )) بر جمله قبليش ، يعنى ((و ما خلقنا السموات و الارض و ما بينهما الا بالحق و ان الساعة لا تية )) است زيرا در حقيقت از اين جهت امر به عفو و صبر در برابر گفته هاى آنان فرموده كه براى ايشان روزى است كه در آن روز از ايشان انتقام مى گيرد، و اعمال ناروايشان را كيفر مى دهد. و خلاصه معناى آيه اين مى شود كه : تو بر عبوديت خود ادامه بده و همچنان بر اطاعتت و اجتنابت از معصيت صبر كن ، و نيز همچنان بر آنچه كه ايشان مى گويند تحمل كن تا مرگت فرا رسد و به عالم يقين منتقل شوى ، آن وقت مشاهده كنى كه خدا با آنان چه معامله اى مى كند.
و از اينكه فرا رسيدن مرگ را به عبارت ((تا يقين برايت بيايد)) تعبير كرده نيز اشعار بر اين معنا هست ، براى اينكه در اين جمله عنايت بر اين است كه مرگ در دنبال تو و طالب تو است ، و به زودى به تو مى رسد، پس بايد همچنان پروردگارت را عبادت بكنى تا او به تو برسد، و اين يقين همان عالم آخرت است كه عالم يقين عمومى ماوراء حجاب است ، نه اينكه مراد از يقين آن يقينى باشد كه با تفكر، و يا رياضت و عبادت به دست مى آيد
تفسیر المیزان
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آسيب_شناسي #حوزههاي_علميه و #روحانيت .
🛑قسمت یازدهم :
📌مروری بر نظرات #شهید_بهشتی درخصوص #روحانیت
در اسلام شان و طبقه خاصی به نام روحانیت با این امتیازات نداریم
#عالم_مستبد، #نگهبان_حاکم_مستبد است و برعکس
🔹در اسلام شأن خاصی بهعنوان #روحانیت و نگهبانان اختصاصی دین وجود ندارد که #طبقهای تحت این عنوان بهوجود بیاوریم با امتیازات و اختصاصات از نظر لباس و مقام و اداره زندگی. اینها در اسلام نیست.
در اسلام، دین و شناسایی دین و تبلیغ دین است که اینها هم وظیفه همگان است. زهد و تقوا و پرهیزکاری است که در حدود طاقت و امکان، وظیفه همه است.
↩️در اسلام معنی ندارد که رجال اختصاصی زهد به وجود بیاوریم و زندگیشان را تأمین کنیم، چون جزء احتیاجات نیست.
بیت المال هم باید تحت اختیار و زیر نظر یک دستگاه و تشکیلات باشد نه اینکه من مستقیم پولی بگیرم و خرج کنم و این پولی که میگیریم مال من است و هرچه که خواستم خرج میکنم. بر سر مردم منت هم میگذارم که پول #خمس یا #سهم_امام که میدهید اختصاص بنده است، منتها من منت بر شما میگذارم و یک مقدارش را هم خرج خودتان کنید. اصلاً اینها در اسلام نیست.
↩️خمس و سهم امام و زکات که در اسلام هست، معنایش این است که هر کسی که امکانات مالی او بیش از زندگیاش است، یک درصد معینی از درآمد مازاد بر هزینه و سود خالصش را صرف مصالح امت اسلام کند، البته آن هم زیر نظر یک دستگاه و تشکیلاتی که بتواند آن را بهتر به مصرف برساند. حتی در مسئله سهم امام، علمایی که اهل دقت هستند، نظر خاصی دارند.
👈به هر حال، مسئله اساسی این است که #قرآن صریحاً این معنی را نفی میکند که در اسلام گروه معینی با امتیازات مادی و اجتماعی، به عنوان روحانی و به عنوان #رجال_اختصاصی_دین، زندگی کنند و به آنها میتازد و آنها را از این راه برمیگرداند و به مردم هم میتازد.
🔻به مردم میگوید اگر شما برای یک عالم دینی نذر کردید و فکر کردید که این عالم دینی میتواند شما را حاجت روا کند، این کار یک نوع شرک است.
اگر شما چشم و گوشتان را بستید با اینکه میدانید این مرد کلاهی تحصیلکرده از نظر علمی مرد برجستهای است ولی به دهان من #معمم
نگاه کردید و حرف او را نسنجیده رد کردید، این را هم اسلام میگوید حکم شرک دارد.
🔻فلانی چه کاره است؟ از این کارهایی که متناسب با کارهای روحانیت است. اصلاً چنین چیزی در اسلام نیست.
↩️در اسلام یک دسته وظایف تبلیغی و یک دسته وظایف علمی هست. وظایف تبلیغی را هم باید تا آنجا که میسر است همه مردم انجام بدهند. ما #مبلغ_اختصاصی تقریباً نداریم.
اگر برای دفاع از اسلام و برای بعضی از میدانهای مخصوص احتیاج به تربیت یک نوع مردم متخصص داشته باشیم، آن هم باید با تشکیلاتی انجام شود و آنها هم از طرف آن تشکیلات زندگیشان اداره شود، والاّ حتی الامکان باید هر کسی که شغلی دارد، #مبلّغ دین هم باشد.
پزشک است تبلیغ دین هم بکند، معلّم است تبلیغ دین هم بکند، قاضی است تبلیغ دین هم بکند، تاجر است تبلیغ دین هم بکند.
اتفاقاً ارزندهترین تبلیغها که در دنیای اسلام تاکنون شده است، به وسیله #مردم عادی شده است.
↩️در اسلام #لباس مخصوص برای روحانیت نداریم.
در اسلام لباس احترام ندارد، بلکه فضیلت و تقوا است که احترام دارد. مقام احترام دارد و مقام غیر از لباس است.
👈 آن چیزی که دراسلام هست، #احترام به #علم و #تقوا و #پاکی است، احترام به خدمت گذاری است. هر کس #خدومتر، #عالمتر، #باتقواتر و #بافضیلتتر باشد، چنین شخصی به #خدا نزدیکتر و در میان مردم محترمتر است
🔻خدا آیتالله نایینی را رحمت کند. ایشان در رسالهای، در اوایل مشروطیت، درباره حکومت در اسلام نوشتهاند. با اینکه کتاب خیلی قدیمی است و نثر فارسی خیلی روانی ندارد، ولی تعبیری بسیار لطیف دارد. ایشان میفرمایند در عصر ما #استبداد_دینی و #استبداد_حکومتی هر دو هست و این دو استبداد نگهبان یکدیگر هستند.
🔻🔻 #عالم_مستبد، #نگهبان_حاکم_مستبد است و حاکم مستبد، پشتیبان عالم مستبد. واقعاً هم مطلب اینطور است.
در حالی که نه او مونوپول است نه دیگری. هیچکدام انحصار نیست.
🔻🔻وای به آن وقتی که یک نفر درباره دین حرفی خلاف نظر معمول بگوید. چماق #تکفیر برای او بلند میشود.
📚از سلسله درسگفتارهای تفسیری “در مکتب قرآن”
🖥منبع: سایت “بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی“
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
دعای سلامتی امام زمان (عج)
💐بسم الله الرحمن الرحیم💐
اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلا
🌼خدایا، ولىّ ات حضرت حجّه بن الحسن که درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست ساکن زمین گردانیده،و مدّت زمان طولانى در آن بهرهمند سازى
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
4_5814540254471788321.mp3
23.89M
درسگفتارهایی در:
حقوق سیاسی- اجتماعی انسان در اسلام
جلسه هفتم: #دموکراتیک بودن حکومت پیامبر ص و علي ع
✅ایا علیرغم اینکه #دموکراسی، #مطبوعات و احزاب و انتخابات مربوط به عصر جدید است، می توان حکومت پیامبر ص و علی ع را دموکراتیک دانست؟
✅با سه معیار انتخاب توسط مردم، مشورت حاکم با مردم و اجازه نقد حاکم توسط مردم، می توان انها را دموکراتیک و مردم سالار دانست. .
دانشگاه مفید، بهار ۴۰۳
استاد سلیمانی
@quranpuyan
💐💐با سلام به مخاطبان عزيز
💫به منظور غنا و تنوع بيشتر مطالب كانال قران پويان
و امكان دستيابي به زندگي قراني از طريق آشنايي با #باورها و #رفتارهاي مطلوب يا مذموم در قران
🟩🟨به امید خدا از روز #شنبه 19 خرداد مصادف با نخستين روز از ماه #ذيحجه ، هر روز در ساعت 14 يك پست با عنوان
" #زندگي_قرآني" ارسال خواهد شد.
♻در اين مجموعه به ترتيب از ابتداي #قران ، ايات حاوي #نكات_كاربردي مرتبط با زندگي فردي و اجتماعي استخراج. و به همراه ترجمه و شرح مختصر ارسال خواهد شد.
❇❇پیشنهادات و نظرات و همکاری مخاطبان عزیز کانال همواره مورد استقبال خواهد بود.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیر پا گذاشتن حکم #عقل در ستم ها و جنایات
🔸 فرمود علمتان را با عقل عقال کنید که عالمانه راه کسی را نبندید و به بیراهه نروید.
همه این حرف ها که شما می بینید در جهان هست چه #غزه و چه امثال غزه (#رفح) برای عالمان بی عمل است!
🔸 مگر آنها نمی دانند #کودک_کشی بد است؟
با اینکه یقیناً می دانند این #نسل_کشی بد است انجام می دهند،
﴿وَجَحَدُواْ بِهَا﴾ این خطر هست!
﴿وَجَحَدُواْ بِهَا وَٱستَيقَنَتهَآ أَنفُسُهُمۡ﴾،
صد درصد انسان می داند چه چیزی #حق است، اما بیراهه می رود؛
🎙ایت الله جوادی آملی.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🔹فَوَيْلٌ لِلْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ أُولَئِكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
🔸پس واى بر آنان كه دل هايشان از ياد كردن خدا سخت است، اينان در گمراهى آشكار هستند
📗سوره زمر، آیه ۲۲
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انفال آیه 34 تا 40
📄#صفحـہ_181
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_181
❇️هدف #جهاد و يك #بشارت
💠وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّـهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِما يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
🌱با آنان بجنگید؛ تا زمانی که (دیگر) هیچ شرک و مزاحمتی (از سوی مشرکان) وجود نداشته باشد و دین (رسمی و فراگیر،) یکسره برای خدا شود. پس اگر دست بردارند،(دیگر با آنان نجنگید)، زیرا خدا به کارهایشان بیناست؛
أنفال - ۳۹
👈آيه فوق به دو قسمت از اهداف مقدس جهاد اسلامی اشاره میكند:
🔷✨بر چيدن بساط بت پرستی و از ميان بردن بتكدهها، زيرا همان طور كه در بحث اهداف جهاد گفتهايم آزادی دينی مخصوص كسانی است كه از يكی از اديان آسمانی پيروی كنند، و در برابر آنها اعمال فشار برای تغيير عقيده صحيح نيست، ولی بت پرستی نه دين است و نه مكتب بلكه خرافه است و انحراف، و حكومت اسلامی بايد نخست از طريق تبليغ و اگر ممكن نشد از طريق توسل به زور بساط بت پرستی را از همه جا برچيند و بتخانهها را ويران كند.
🔷✨به دست آوردن آزادی بيان و تبليغ و نشر اسلام، در اين قسمت نيز اسلام اجازه میدهد كه اگر كسانی با اعمال خود جلو آزادی عمل مسلمانان را در نشر و تبليغ و دعوت به اسلام بگيرند آنها حق دارند متوسل به جهاد آزادی بخش شوند و راه را برای تبليغ منطقی بگشايند
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_181
❇️خداوند، بهترين مولاست، چون نه ما را به ديگری میسپارد، نه ما را فراموش میكند🥺
💠وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَوْلاكُمْ نِعْمَ الْمَوْلی وَ نِعْمَ النَّصِيرُ (۴۰/انفال)
🌱و اگر (باز هم) سرپيچی كرده و روی بگردانند، بدانيد كه خداوند، مولی و سرپرست شماست، چه خوش مولايی و چه نيكو ياوری است.
🔹در مديريّت مسائل نظامی و برنامهريزیهای سياسی، بايد همهی جوانب و شرايط را پيشبينی كرد. «فَإِنِ انْتَهَوْا- وَ إِنْ تَوَلَّوْا»
🔹شما به وظيفه عمل كنيد، اگر ديگران عمل نكردند يا اعراض كردند، خداوند ياور شماست. «وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَوْلاكُمْ»
🔹از ولايت و نصرت الهی غافل نشويد. «فَاعْلَمُوا» (ايمان به ولايت و نصرت الهی، موجب رشد و تقويت انگيزهی مبارزه با فتنهگران است و ياد الطاف او، به دلهای مؤمنان در مقابل توطئهها و لجاجتها آرامش میبخشد.)
🔹خداوند، بهترين مولاست، چون نه ما را به ديگری میسپارد، نه ما را فراموش میكند، نه ما را برای نياز خودش میخواهد و نه حقّ و اجر كسی را ضايع میسازد. «نِعْمَ الْمَوْلی»
🔹ياری خداوند، برتر از هر ياوری است. «نِعْمَ النَّصِيرُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣6⃣ تدبر در سوره #حجر
پرسش تفسیری : منظور از ((يقين )) در آيه : ((و اعبد ربك حتى ياءتيك اليقين ))چیست؟
پاسخ ۲
« وَ اعْبُدْ » عبادت، اطاعت و پيروى فرمانهاى پروردگار است. « يقِين » ثابت و روشن شدن كار و كنار رفتن شك و ترديد، بهگونهاى كه موجب آرامش نفس و طمانينه در آن شود.علامه طباطبايى رحمه الله بر اين باور است كه باتوجه به سياق، « اَلْيقِين » در اين آيه، بهمعنى مرگ و عالم آخرت است كه سراسر علم و يقين است .پيشتر در سورهى مدثر ۴/ ۴۷ نيز يقين بهمعنى مرگ دانسته شد. اما در سورههاى تكاثر ۱۶/ ۵ و ۷ از علم اليقين و عين اليقين و در سورهى واقعه ۴۶/ ۹۵ از حق اليقين سخن بهميان آمد.موافق اين دسته از آيات و باتوجه به وعدههايى كه خدا در اين سوره به پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم درمورد عذاب كافران و مشركان تمسخركنندهى پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم در ادامهى حيات، چه در دنيا و چه در آخرت داد، مىتوان ادعا كرد، تأخير عذاب تمسخركنندگان و نيز علنى كردن اجتماعات مؤمنان، موجب مىشد تا قلب پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم با دلشوره و اضطراب مواجه باشد؛ نگرانىهايى از جهت گمراه شدن مردم بهدليل جولان كافران، و نيز اضطراب از احتمال تأثير اقدامات مشركان در گسترش امر دين و علنى كردن اجتماعات مؤمنان وجود داشت؛ لذا خداى متعال، عبادت و اطاعت پروردگار را راهى براى غلبه بر اين اضطرابها شمرد و عبادت را وسيلهى سكونت دل و طمأنينهى او قرار داد.به همين جهت برخى مفسران يقين را بهمعنى نصرت و پيروزى دانستهاند .
مراد آيه : و اى پيامبر، پروردگارت را پرستش و اطاعت كن تا يقين و آرامش قلب را براى تو بهارمغان آورد.(يا تا هنگام مرگ پروردگارت را بندگى و اطاعت كن و از اين عمل دست نكش.)
نكته : برخى « يقِين » را در اين آيه، يقين اعتقادى معنى كرده و نتيجه گرفتهاند كه وقتى انسان به يقين رسيد، براساس اين آيه، نيازى به عبادت ندارد.اين قول، هم با عنايت به سياقى كه در بالا اشاره شد، باطل مىشود و هم باتوجه به اينكه مخاطب اين قول، پيامبرى است كه در اوج يقين و اعتقاد قرار دارد ؛ كسى كه فرمود : «عَلىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اِتَّبَعَنِي» (يوسف ۱۰۸/۵۳) و در جاى ديگر فرمود: «إِنِّي عَلىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي» (هود ۵۲/ ۲۸، ۶۳ و ۸۸) اضافه بر اينكه ايشان و تمام انبيا و اوليا تا آخر عمر، عبادت را ترك نكردند.البته مىتوان يقين را بهمعنى اعتقاد گرفت، اما ملتزم به مفهوم آن نشد.چه اشكالى دارد كه انسان از راه عبادت، يقين و اعتقادات
خود را تقويت سازد، و از آن پس هم به عبادت بپردازد.بههرحال، برخى بزرگان همين معنى را در تفسير خود ذكر كرده اند .بهعبارت روشنتر، تنها ثمرهى عبادت، يقين نيست تا با تحققش، عبادت پايان يابد؛ بلكه عبادت كاركردهاى گوناگونى دارد كه يكى از آنها رسيدن به يقين است.
تفسیر همگام با وحی
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
💠فَاقرَؤا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرآن؛
🌱 آنچہ برای شما میسّر است قرآن بخوانید.
💫چه گویمت كه چه اسرار اندر آن مخفیست
كتاب جلوهی حقسّت، وصفش آسان نیست
💫سعادت دو جهان، عزت و شرافت و فضل
به حق قسم، كه جز اندر خلال #قرآن نیست
🌹🌹با ما همراه شوید در مطالعه یک صفحه
از قران بطور یک روز درمیان با ترحمه آیات،
همراه با فایلهای #صوتی ترتیل، شرح و ترجمه
و تفاسیر مختلف
از امروز
مطالعه و تدبر در پنجاه و پنجمین سوره قران
به ترتیب نزول یعنی سوره #یوسف
را در گروه #تقرب در #ایتا آغاز كردیم.
💫گروه تقرب
http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0