eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️بخشى از 💠ثُمَّ بَعَثْنا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسی‌ وَ هارُونَ إِلی‌ فِرْعَوْنَ وَ مَلائِهِ بِآياتِنا فَاسْتَكْبَرُوا وَ كانُوا قَوْماً مُجْرِمِينَ (۷۵/یونس) 🌱‏سپس بعد از آنان، موسی و هارون را همراه با معجزات خويش، به سوی فرعونِ و سران قومش فرستاديم، امّا آنان كه گروهی تبهكار بودند، استكبار ورزيدند (و دعوت پيامبران را نپذيرفتند). 🔷✨در ذکر داستانهاى انبیاء و امتهاى پیشین به عنوان الگوها و نمونه هاى زنده نخست سخن از نوح،و سپس پیامبران بعد از نوح،به میان آمد،اکنون در این آیات نوبت موسى و هارون و مبارزات پى گیرشان با فرعون و فرعونیان است در نخستین آیه مى گوید: سپس بعد از رسولان پیشین،موسى و هارون را به سوى فرعون و ملا او همراه با آیات و معجزات فرستادیم ( ثُمَّ بَعَثْنٰا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسىٰ وَ هٰارُونَ إِلىٰ فِرْعَوْنَ وَ مَلاَئِهِ بِآیٰاتِنٰا ) ملا همانگونه که سابقا هم اشاره کرده ایم به اشراف پر زرق و برق گفته مى شود که ظاهرشان چشم پر کن و حضورشان در اجتماع در همه جا دیده مى شود، و معمولا در آیاتى از قبیل آیات مورد بحث به معنى دار و دسته و اطرافیان و مشاوران مى آید و اگر مى بینیم تنها سخن از بعثت موسى به سوى فرعون و ملا به میان آمده در حالى که موسى مبعوث به همه فرعونیان و بنى اسرائیل بود،به خاطر آن است که نبض جامعه ها در دست هیئتهاى حاکمه و دارو دسته آنها است. 👈بنا بر این هر برنامه اصلاحى و انقلابى اول باید آنها را هدف گیرى کند،چنان که آیه 12 سوره توبه نیز مى گوید فَقٰاتِلُوا أَئِمَّةَ اَلْکُفْرِ : با سردمداران کفر پیکار کنید اما فرعون و فرعونیان از پذیرش دعوت موسى و هارون سرباز زدند،و از اینکه در برابر حق سر تسلیم فرود آورند،تکبر ورزیدند ( فَاسْتَکْبَرُوا ) آنها به خاطر کبر و خود برتربینى و نداشتن روح تواضع،واقعیتهاى روشن را در دعوت موسى نادیده گرفتند و به همین دلیل این قوم مجرم و گنهکار هم چنان به جرم و گناهشان ادامه دادند( وَ کٰانُوا قَوْماً مُجْرِمِینَ ) 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ از ، بدون منطق و دليل باطل است 💠‏قالُوا أَ جِئْتَنا لِتَلْفِتَنا عَمَّا وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا وَ تَكُونَ لَكُمَا الْكِبْرِياءُ فِي الْأَرْضِ وَ ما نَحْنُ لَكُما بِمُؤْمِنِينَ (۷۸/یونس) 🌱‏گفتند: (ای موسی!) آيا آمده‌ای تا ما را از راهی كه پدرانمان را بر آن يافته‌ايم، برگردانی تا بزرگی و حكومت در زمين برای شما دو نفر (موسی و هارون) باشد؟ و (لی) ما به شما دو نفر ايمان آور نيستيم. 👈‏احترام به نياكان و احسان به والدين، غير از سرسپردگی به آنهاست. فرهنگ گذشتگان نبايد بدون منطق و دليل پذيرفته شود و بر آن تعصّب بی‌جا داشت. ‏🔹انقلاب‌های فرهنگی و تحوّلات فكری، همواره در جامعه بازتاب داشته است. «لِتَلْفِتَنا عَمَّا وَجَدْنا» ‏🔹كار نياكان، در نسل‌های بعد مؤثّر است. «وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا» ‏🔹اساس حكومت فرعونی، عقايد خرافی نياكان مردم بود. «وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا» ‏🔹گاهی احترام به نياكان و حفظ ميراث‌های كهن، ابزاری برای مقاومت در برابر نهضت انبياست. «آباءَنا» ‏🔹تقليد از نياكان، بدون منطق و دليل باطل است. «وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا» ‏🔹به نام حفظ ميراث فرهنگی و تعصبات خانوادگی، هركار غلطی جايز نيست. ‏«وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا» ‏🔹چون طاغوت‌ها رياست طلبند، تلاشهای اصلاحگرانه‌ی مصلحان را هم به عنوانِ «رياست طلبی» قلمداد می‌كنند. «تَكُونَ لَكُمَا الْكِبْرِياءُ» ‏🔹مصلحان، خود را آماده شنيدن تهمت از ظالمان كنند. قالُوا ... تَكُونَ لَكُمَا الْكِبْرِياءُ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۲۰ أُولَئِكَ لَمْ يَكُونُوا مُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَمَا كَانَ لَهُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ يُضَاعَفُ لَهُمُ الْعَذَابُ مَا كَانُوا يَسْتَطِيعُونَ السَّمْعَ وَمَا كَانُوا يُبْصِرُونَ  آنها [با شرک آلود کردن توحيدِ در عبادت] نتوانستند عاجز کننده [خدا يا پيامبران و مؤمنين] در زمين باشند و غير از خدا يار و ياوري نداشتند، [بلکه] عذابشان [در آخرت، به دليل گمراه ساختن مردم] دو چندان است. [آنها در زندگي دنيا] نه توان [و تمايل] شنيدن [حرف حق] را داشتند و نه [حقيقت را] مي‌ديدند. هود : ۲۳ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَخْبَتُوا إِلَى رَبِّهِمْ أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ  ـ [اما] کساني که ايمان آورده و كارهاي شايسته کردند و در برابر پروردگارشان فروتن بودند، ۲۶ آنان اهل بهشت و در آن جاودانه خواهند بود.  __ ۲۶- «مُخْبِتِينَ»، از ريشة «خُبْت» [نرم و هموار]، به اهل تواضع و خشوع در برابر خدا گفته مي‌شود. گوئي جاده وجودشان در برابر مَرکب حق صاف و هموار بوده و هيچ مانعي و رادعي ندارد. اين کلمه سه بار در قرآن آمده است [هود ۲۳ (۱۱:۲۳) ، حج ۳۴ (۲۲:۳۴) و ۵۴ (۲۲:۵۴) ]. هود : ۲۴ مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالْأَعْمَى وَالْأَصَمِّ وَالْبَصِيرِ وَالسَّمِيعِ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلًا أَفَلَا تَذَكَّرُونَ  مَثَل اين دو گروه [کافر و مؤمن]، همانند [مقايسه] کور و کر، با بينا و شنواست. آيا [اين دو] در مَثَل مساوي‌اند؟ پس چرا پند نمي‌گيرند؟ https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره28 سوره ⭕️ بر 🔸 وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ "96/بقره" 🌱 و آنها را حریص‌ترین مردم -حتی حریصتر از مشركان- بر زندگی (این دنیا، و اندوختن ثروت) خواهی یافت؛ (تا آنجا) كه هر یك از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود! در حالی كه این عمر طولانی، او را از كیفر (الهی) باز نخواهد داشت. و خداوند به اعمال آنها بیناست.(۹۶) 💢 این آیه از شدید آن‌ها به مادّیات چنین سخن می‌گوید: «و آن‌ها را حریص‌ترین مردم ـ حتّی حریص‌تر از مشركان ـ بر زندگی (این دنیا و اندوختن ثروت) خواهی یافت» (وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَی حَیَوة وَ مِنَ الَّذِینَ أَشْرَكُوا). 💢آن چنان به دارند كه «هر یك از آن‌ها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود» (یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَة). برای جمع ثروت بیشتر یا به خاطر ترس از مجازات. «در حالی كه این عمر طولانی، او را از كیفر (الهی) باز نخواهد داشت» (وَ مَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ یُعَمَّرَ). و اگر گمان كنند كه خداوند از اعمالشان آگاه نیست، اشتباه می‌كنند «و خداوند به اعمال آن‌ها بیناست» (وَاللّهُ بَصِیرٌ بِمَا یَعْمَلُونَ). نكته‌ها💬 1⃣ مقصود از هزار سال، عدد هزار نیست بلكه كنایه از عمر طولانی است. بعضی از مفسّران می‌گویند: عدد هزار بزرگ‌ترین عدد نزد عرب بوده و اعداد بزرگ‌تر از آن نام مخصوصی نداشته، از این رو رساترین تعبیر برای فزونی محسوب می‌شده است. 2⃣ جمله «علی حیوة»، به صورت نكره، برای تحقیر است. 👈یعنی آن قدر به زندگی دنیا دل بسته‌اند كه حتّی پست‌ترین زندگی این جهان را كه در نهایت بدبختی باشد، بر سرای آخرت ترجیح می‌دهند. 3⃣ :جنایات نژادپرستان :بی شك سرچشمه بسیاری از جنگ‌ها و خونریزی‌ها در طول تاریخ بشر، برتری جویی نژادی بوده است. 💢اگر نژادپرستان جهان را رده بندی كنیم، یهود در رده‌های بالا قرار خواهند گرفت. آنان حتّی آیین موسی را در نژاد خود محصور ساخته‌اند. به همین دلیل، از آیین خود، در میان اقوام دیگر تبلیغ نمی‌كنند. 💢 شعبه‌ای از شرك است. به همین دلیل، اسلام به شدّت با آن مبارزه كرده و همه انسان‌ها را از یك پدر و مادر می‌داند كه امتیازشان تنها به تقوا و پرهیزگاری است. 4⃣ ریشه‌های ترس از مرگ :بیش‌تر مردم از مرگ وحشت دارند. ریشه این ترس یكی از دو چیز است: 🔹 بسیاری مرگ را به معنی فنا و نابودی تفسیر می‌كنند. بدیهی است كه انسان از فنا و نیستی وحشت دارد. 🔹 افرادی كه مرگ را مقدّمه زندگی در سرای دیگر می‌بینند، به خاطر اعمال و خلاف كاری‌های خود از مرگ وحشت دارند زیرا مرگ را رسیدن به نتایج شوم اعمال خود می‌دانند. بنابراین برای فرار از محاسبه الهی و كیفر اعمال، میل دارند هر چه بیش‌تر، مرگ را به عقب بیندازند ـ آیه بالا اشاره به دسته دوم می‌كند. 💢پیغمبران خدا از یك سو ایمان به زندگی پس از مرگ را در دل‌ها زنده كردند و چهره واقعی مرگ را كه دریچه‌ای به زندگی عالی‌تر است، به مردم نشان دادند. از سوی دیگر، دعوت به پاكی عمل كردند تا وحشت از مرگ به خاطر كیفر اعمال نیز زایل گردد. 👈👈بنابراین با هرگز از ندارند. 📚تفسیر نمونه ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩🚩 بازخواني‌هاي 🔖تفكر و زيست شيعيان با نام و ياد (ع) گره خورده است و نام او حتي هنگام بر زبان جاري مي‌شود. نه تنها حركت سيدالشهدا و زندگي شيعيان را در سراسر تاريخ شكل داده است، بلكه طي چند دهه اخير حتي برخي متفكران اهل سنت، مانند عباس محمد عقاد و بعد الرحمان الشرقاوي نيز به اين ماجرا پرداخته و كوشيده‌اند از آن الهام بگيرند و اهميت آن را باز گويند. با فرا رسيدن دهه اول محرم، چهره كشور دگرگون مي‌شود و مردم خود را آماده و خاص مي‌كنند. 🔖چنان نام حسين با تشيع گره خورده است كه نمي‌توان اين دو را از هم جدا كرد. از سنتي‌ترين مردم تا نوانديش‌ترين آنها خواسته و ناخواسته به اين ماجرا پاسخ مي‌دهند و به آن متناسب با نگرش خود نگاه مي‌كنند. به اين معنا كه هر كس و هر نسلي مي‌كوشد حسين را به قامت خود درآورد و تفسيري مناسب از نهضت يا حركت يا قيام حسين(ع) به دست دهد. در صد سال گذشته بحث‌هاي متعدد و كتاب‌هاي گوناگوني درباره امام حسين (ع) و رفتارهاي شيعيان در قبال او منتشر شده كه خود عرصه‌اي پربار براي تفكر و انديشه‌ورزي است. برخي متفكران بخشي از كار علمي خود را وقف بررسي و تحليل و گاه نقد مانند و تعزيه كردند. 🔖از پيشگامان اين جريان مي‌توان به سيد محسن امين، از عالمان لبناني اشاره كرد كه با نوشتن كتابچه‌اي به نام «التنزيه لاعمال الشبيه» خود را آماج حملات متعدد كرد. در اين كتاب كوشيد، نشان دهد كه بعضي از اعمالي كه به نام صورت مي‌گيرد، و نادرست است. اين كتاب به دست جلال آل‌احمد ترجمه و به نام ترجمه و در سال 1322 منتشر شد. همه نسخه‌هاي اين كتاب دو روزه به فروش رفت و خوشحال شد. اما بعدها فهميد كه يك بازاري همه نسخه‌ها را يكجا خريده و آنها را نابود كرده است (جلال آل‌احمد، يك چاه و دو چاله و مثلا شرح احوالات، تهران، رواق، ص48.) 🔖عده‌اي ديگري به كه در فهم و گزارش رخ داده است، پرداختند و كوشيدند نشان بدهند كه چگونه حركت امام حسين (ع) به دست دشمنان آگاه و دوستان نادان دستكاري و تحريف مي‌شود. از اين ميان مي‌توان به با كتاب لولو و مرجان و مطهري و سخنراني‌هاي حماسه حسيني اشاره كرد. گروه ديگري كوشيدند درباره سرشت و ماهيت اين حركت يا بينديشند و بنويسند. در حالي كه غالب شيعيان بر اين باور بودند كه امام حسين (ع) از مكه راهي كوفه و بعد كربلا شد تا «شهيد» شود، متفكراني ديگر سعي كردند خلاف آن را نشان بدهند. در اين ميان مي‌توان به كتاب تاريخ‌ساز «شهيد جاويد» اشاره كرد كه در 1347 منتشر شد و توفاني از اعتراضات برانگيخت و بعدها جامعه ايراني را به دو اردوگاه تقسيم كرد: ↩️كساني كه هوادار شهيد جاويد بودند و كساني كه مخالف آن شدند. تقريبا همه متفكران آن دهه به سود يا زيان اين كتاب موضع‌گيري كردند و نوشتند و گفتند. ايده اصلي كتاب صالحي نجف‌آبادي آن بود كه هدف (ع) قيام و تشكيل بود، نه صرف شهيد شدن. صالحي كوشيده بود با مرور و تحليل آثار تاريخي متعدد موضع خود را استوار كند. 🌱 🔖در برابر كه متوجه او شد كه اگر در پي بود، چرا با خاندانش حركت كرد و اصولا حركت امام از مدينه قبل از دعوت مردم كوفه بود و اشكالاتي از اين دست، صالحي به تدريج موضع خود را دقيق‌تر كرد و مدعي شد كه در آغاز امام حسين (ع) از بيعت كردن تن زد و از مدينه خارج شد و بعد با رسيدن ، تصميم به گرفت و بعدها كه در اين مسير ناكامي حاصل شد، راه مواجهه و را برگزيد. 🔖امروزه نيز همچنان شاهد تفسيرهاي گاه متفاوتي از اين ماجرا هستيم و مي‌توان باز به گزارش بازخواني‌هاي اين واقعه ادامه داد. اما نكته مهم آن است كه همه اين انديشمندان به نحوي وامدار حسين هستند و حركت عزتمدارانه او. ✍. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 79 تا 88 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan