eitaa logo
قران پویان
462 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
694 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩🚩دوهدف اصلي : امتناع از و جلوگيري از مشروعيت یابي ↩️دو سخن از می توان گفت: ↩️اول، از که مورخان، محدثان، شیعه، سنی، معتزله، اشاعره، مخالف و موافق چنین گفتند و دوم، پیشگیری از مشروعیت یابی خلافت موروثی؛ این دو هدف امام حسین(ع) بود و حضرت روی هر دو هدف خود ایستاد و به هر دو هدفش هم رسید. امام حسین(ع) با بیعت نکردن، مشروعیت یابیِ را در نطفه خفه کرد و با فاجعه عاشورا مشروعیتِ آن انحراف بزرگ را به شدت شکست. امام حسین(ع) دو هدف داشت، اما این دو هدف شهادت و رسیدن به حکومت نبود 👈 بلکه امام حسین(ع) دو هدف دیگر داشتند، یکی هدف مقدماتی و سلبی یعنی امتناع از بیعت و دوم شکستن یا پیشگیری از مشروعیتِ موروثی شدن خلافت. که حضرت در نهایت به هر دو هدف خود رسیدند. هدف ایشان این نبود که خود را در سال ۶۰ یا ۶۱ به کشتن دهند بلکه هدف حضرت این بود که نگذارند یزید که آن در زمان عثمان علنی شده بود را به دست بگیرد و ملوک الطوایفی با آن رسوایی تمام رواج یابد. 🔻 اگر هدف حضرت حکومت بود، دیگر به مکه نمی رفت و بیش از ۴ ماه در مکه نمی ماند بلکه راه کوفه از مکه نزدیک تر بود، مستقیم به سمت عراق و کوفه می رفت و پیش از اینکه یزید حکومت و قدرت خود را تثبیت کند، حضرت قدرت را به دست می گرفت. 🌴رفتار (ع) نشان می دهد که حضرت به دنبال ، شورش و جنگ نبود بلکه می خواستند و می گفتند که من اختیار دارم که بیعت نکنم و شما نباید مرا مجبور به بیعت کنید، آن هم بیعت با بدعتی که تاکنون نبوده است، ابوبکر، عمر، عثمان و حضرت علی(ع) فرزندان خود را خلیفه نکرده بودند و اگر امام حسن(ع) خلیفه شد و ۶ ماه حکومت را به دست داشت با بیعت و نظر موافق اکثریت بود و بحث امامت جدای از حکومت است. ♦️امام حسین(ع) از جدشان رسول الله(ص) همیشه نقل می کردند که جدم رسول خدا می فرمودند:« أَفْضَلَ اَلْجِهَادِ کَلِمَهُ عَدْلٍ عِنْدَ إِمَامٍ جَائِرٍ؛ برترین جهاد، در برابر پیشواى است» جهاد بدین معناست که به حاکم ظالم و زورگو بگویید که تو هم مانند هر مسلمانی حق یک رأی بیشتر نداری و چرا می خواهی به جای همگان تصمیم بگیری و فرزند خود را جانشین خود کنی. این سخن امام حسین(ع) یک دنیا درس است برای کسانی که می خواهند ظلم و زور از میان خانواده ها و جامعه رخت بربندد. ♦️ظلم و زور در زمانی که به نسبت داده شود، ظلم مضاعف می شود چون با آبروی خدا، قرآن و اسلام بازی می شود و اینجا نام و یاد امام حسین(ع) رسواگر ستمگرانی است که می خواهند ستم خود را به اسلام نسبت دهند. از باب مثال فردی رباخور، استثمارگر و ضعیف کش است و یک سال خون فقرا را در شیشه می کند و یک دهه یا عاشورا و تاسوعا در حسینه یا منزل خود عزاداری می کند تا روتوشی بر روی ستم خود بگذارد، این مصادره اهداف امام حسین(ع) است. امام حسین(ع) شهید شد که این ریاکاری ها، استثمارگری، عاجزکشی و مردم آزاری نباشد. از سوی دیگر برخی عزاداران شب ها تا دیروقت بر طبل می کوبند ♦️امام حسین(ع) این همه خون دل خورد و بسیار رنج و مصائب را به جان خرید که بعد از او به نام دین کسی زور نگوید و مردم آزاری نکند و به حقوق بشر تجاوز نکند 🖋حجت الاسلام و المسلمین محمد صحتی سردرودی عاشورا پژوه، و مولف كتاب «شهید فاتح در آیینه اندیشه» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌹عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلَا تُرىٰ، وَلَا أَسْمَعَ‌ُ لَكَ حَسِيساً وَلَا نَجْوىٰ, 💞🍂بر من سخت است که مردم را می‌بینم، ولی تو دیده نمی‌شوی و از تو نمی‌شنوم صدای محسوسی و نه رازونیازی، 💫فرازی از دعای ندبه ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓وقایع سال ۶۱ هجری 🔹در روز حصين بن تميم با چهار هزار نفر، حجاز بن ابجر ‏عجلي با هزار نفر و یزید بن حارث با هشت‌صد نفر وارد كربلا شدند تا به سپاه عمر سعد ‏بپيوندند. 🔹در اين روز بود كه ابن زياد بر كوفه ديدباني گماشت تا مبادا كسي از ‏شهر به كمك امام برود سپس ميان خود و اردوي عمر بن سعد سواراني تیزرو گماشت ‏كه پيوسته اخبار را گزارش مي‌دادند در اين روز بيست هزار سوار نزد آن ملعون جمع شد و ‏موافق بعضي از روايات، پيوسته لشكر آمد تا به‌تدریج سي هزار سوار نزد عمر جمع شد و ‏ابن زياد براي پسر سعد نوشت كه عذري براي تو نگذاشتم در باب لشكر بايد مردانه ‏باشي و آنچه واقع مي‌شود در هر صبح و شام مرا خبر دهي.‏ 🔹در روز ششم ماه محرم، فراس بن جعده كه در سپاه امام حسين (ع) حضور داشت ‏وقتي اوضاع را دشوار ديد از ادامه همراهي ترسيد حضرت به او اجازه بازگشت داد وي ‏شبانه به كوفه بازگشت. در اين روز عمرو بن قرظه‌ي انصاري به كاروان كربلا پيوست او از ‏شهداي كربلاست پدر او از اصحاب امام علي (ع) و از خزرجياني بود كه به كوفه آمد و ‏آنجا ماندگار شد و در ركاب علي (ع) با دشمنان جنگيد. 🔹امام در گفتگوهايش با عمر سعد ‏او را براي مكالمه مي‌فرستاد و او جواب مي‌آورد تا آنكه شمر از كوفه آمد و اين مذاكره ‏قطع شد.‏ زماني كه وضعيت مشكل شد امام حسين (ع) عمرو بن قرظه‌ي انصاري را به‌سوی عمر ‏سعد فرستاد تا از او ملاقات بخواهد و به او بگويد كه وي مي‌خواهد او را بين دو لشكر ‏ملاقات كند درنتیجه امام حسين (ع) و عمر بن سعد بين دو لشكر به صحبت نشستند.‏ 🔹امام (ع) به او فرمود: واي بر تو اي پسر سعد، آيا تقواي خدايي را كه به‌سوی او ‏بازمي‌گردي پيشه نمي‌سازي؟ آيا با من مي‌جنگي، درحالی‌که مي‌داني پسر چه ‏كسي هستم؟ اين گروه را رها كن و به من ملحق شو كه به خدا قسم اين براي تو بهتر ‏است عمر سعد گفت مي‌ترسم خانه‌ام ويران شود امام فرمود من آن را مي‌سازم. عمر ‏سعد گفت: می‌ترسم كه مالم گرفته شود امام فرمود: از آن بهتر از مالم در حجاز به تو ‏می‌دهم. 🔹عمر سعد گفت: من عيال دارم و براي آن‌ها مي‌ترسم امام ساكت شدند و جواب ‏او را ندادند. آنگاه امام از او منصرف شد و درحالی‌که مي‌گفت: تو را چه شده است؟ ‏خداوند در بستر خواب سرت را قطع كند و در رستاخيز تو را نيامرزد. اميدوارم از گندم عراق ‏چنان نخوري عمر سعد به استهزاء گفت: اگر از گندم عراق بهره‌مند نشوم جوهايش را ‏كفايت كند. 🔹همچنين در اين روز حبيب بن مظاهر به آن حضرت عرض كرد یا بن رسول‌الله در اين نزديكي ‏طایفه‌ای از بنی اسد سكونت دارند كه اگر اجازه دهي من نزد آن‌ها روم و ايشان را به‌سوی ‏تو دعوت كنم. شايد خداوند شر اين گروه را از تو با حضور بنی اسد در كربلا دفع كند امام ‏اجازه داد و حبیب بن مظاهر شبانگاه بيرون آمد و نزد آن‌ها رفت و آن‌ها را به ياري امام حسين ‌‏(ع) فراخواند و گفت: چون شما قوم و عشيره من هستيد شما را به اين راه خير ‏راهنمايي مي‌كنم، امروز از من فرمان بريد و به ياري او بشتابيد تا شرف دنيا و آخرت از آن ‏شما باشد.‏ 🔹در اين هنگام مردي از بنی اسد كه او را عبدالله بن بشر مي‌ناميدند بپا خاست و گفت: من ‏اولين كسي هستم كه اين دعوت را اجابت مي‌كنم آنگاه مردان قبيله كه تعدادشان به نود ‏نفر مي‌رسيد بپا خواستند و براي ياري امام حركت كردند. در آن هنگام مردي نزد عمر بن ‏سعد رفته و او را از جريان كار، آگاه كرد و او مردي را به نام ازرق با چهارصد سوار به‌سوی آن ‏گروه روانه ساخت و در دل شب سواران ابن سعد در كنار فرات راه را بر آن‌ها گرفتند درحالی‌که با امام فاصله چنداني نداشتند. 🔹طايفه بنی اسد با سواران ابن سعد درآویختند، ‏حبيب بن مظاهر بر ازرق بانگ زد كه: واي بر تو بگذار ديگري غير از تو اين مظلمه را ‏برگران بگيرد.‏ هنگامی‌که طايفه بنی اسد دانستند كه تاب مقاومت با آن گروه را ندارند در سياهي شب ‏پراكنده شدند و به قبيله خود بازگشتند و شبانه از محل خود كوچ كردند كه مبادا عمر بن ‏سعد شبانه بر آن‌ها بتازد، حبيب بن مظاهر به خدمت امام آمد و جريان را گفت: حسين (ع) فرمود: لاحول و لا قوه الا بالله. 💫زیست قرآنی ┏━━🍃═🌸━━┓ @zistequrani ┗━━🌸═🍃━━┛ https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
4_5794398107689031022.mp3
32.81M
▪️ موضوع: «ویژگی‌های امام حسین و یاران ایشان_۲: آسان‌گیری در عین بزرگ منشی» ▪️▪️▪️▪️▪️▪️ ✅ آسان‌گیری حضرت علیه السلام در عین بزرگ منشی ⏱ 18:10 ✅ صحبت پیرامون لعن‌های موجود در / / / ⏱ 5:33 ✅ تفکر موحدانه و تفکر گونه ⏱ 13:32 ✅ و چگونگی بخشیده شدن حق الناس ⏱ 26:30 ✅ توضیحاتی پیرامون ⏱ 40:31 ✅ توضیح پیرامون آیه ۸ إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ ⏱ 50:16 استاد علی بزازی محرم 1403 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔲 در چیست؟ ▪️هدف چیست؟ آیا در دست گرفتن است؟ آیا اباعبداللّه می‌خواهد بر بلاد مسلمانان، به‌خصوص عراق و کوفه حكومت کند؟ نه، هدف او حکومت نیست، هدف اعلاء، است. ▪️باید از شناخته شود و حق و باطل را در افقی روشن‌تر به مردم نشان دهد. خواه به حکومت برسد یا نرسد. 👈اگر توانست حکومت را در دست بگیرد که چه بهتر، را در راهی که خدا می‌پسندد به‌کار می‌اندازد؛👉 اما اگر نتوانست حکومت را به دست آورد باز هم مقصود تأمین شده است. ▪️صحنه‌ای در کربلا پیش می‌آید که تاریخ آن‌ را برای همیشه با کلمات و سطرهای درخشنده ثبت و ضبط می‌کند و تا ابد نمونه عالی جنگ میان حق و باطل معرفی می‌شود. به به چه هدفی! عالی و در عین حال روشن و مشخص و قاطع. خوب باید چه کسانی را برای مبارزه انتخاب کند؟ مردمی ثابت قدم. 📚 مبارزه پیروز، ص 17 🖋ایت الله شهید بهشتی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ و مپندار که خداوند از آنچه ستمگران انجام می‌دهند، غافل است؛ جز این نیست که کیفرشان را تا روزی که چشم ها در آن خیره می‌شوند، به تاخیر می‌اندازد. ابراهیم / ۴۲ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 71 تا 78 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5805454079358407648.mp3
2.75M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بخشى از 💠ثُمَّ بَعَثْنا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسی‌ وَ هارُونَ إِلی‌ فِرْعَوْنَ وَ مَلائِهِ بِآياتِنا فَاسْتَكْبَرُوا وَ كانُوا قَوْماً مُجْرِمِينَ (۷۵/یونس) 🌱‏سپس بعد از آنان، موسی و هارون را همراه با معجزات خويش، به سوی فرعونِ و سران قومش فرستاديم، امّا آنان كه گروهی تبهكار بودند، استكبار ورزيدند (و دعوت پيامبران را نپذيرفتند). 🔷✨در ذکر داستانهاى انبیاء و امتهاى پیشین به عنوان الگوها و نمونه هاى زنده نخست سخن از نوح،و سپس پیامبران بعد از نوح،به میان آمد،اکنون در این آیات نوبت موسى و هارون و مبارزات پى گیرشان با فرعون و فرعونیان است در نخستین آیه مى گوید: سپس بعد از رسولان پیشین،موسى و هارون را به سوى فرعون و ملا او همراه با آیات و معجزات فرستادیم ( ثُمَّ بَعَثْنٰا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسىٰ وَ هٰارُونَ إِلىٰ فِرْعَوْنَ وَ مَلاَئِهِ بِآیٰاتِنٰا ) ملا همانگونه که سابقا هم اشاره کرده ایم به اشراف پر زرق و برق گفته مى شود که ظاهرشان چشم پر کن و حضورشان در اجتماع در همه جا دیده مى شود، و معمولا در آیاتى از قبیل آیات مورد بحث به معنى دار و دسته و اطرافیان و مشاوران مى آید و اگر مى بینیم تنها سخن از بعثت موسى به سوى فرعون و ملا به میان آمده در حالى که موسى مبعوث به همه فرعونیان و بنى اسرائیل بود،به خاطر آن است که نبض جامعه ها در دست هیئتهاى حاکمه و دارو دسته آنها است. 👈بنا بر این هر برنامه اصلاحى و انقلابى اول باید آنها را هدف گیرى کند،چنان که آیه 12 سوره توبه نیز مى گوید فَقٰاتِلُوا أَئِمَّةَ اَلْکُفْرِ : با سردمداران کفر پیکار کنید اما فرعون و فرعونیان از پذیرش دعوت موسى و هارون سرباز زدند،و از اینکه در برابر حق سر تسلیم فرود آورند،تکبر ورزیدند ( فَاسْتَکْبَرُوا ) آنها به خاطر کبر و خود برتربینى و نداشتن روح تواضع،واقعیتهاى روشن را در دعوت موسى نادیده گرفتند و به همین دلیل این قوم مجرم و گنهکار هم چنان به جرم و گناهشان ادامه دادند( وَ کٰانُوا قَوْماً مُجْرِمِینَ ) 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ از ، بدون منطق و دليل باطل است 💠‏قالُوا أَ جِئْتَنا لِتَلْفِتَنا عَمَّا وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا وَ تَكُونَ لَكُمَا الْكِبْرِياءُ فِي الْأَرْضِ وَ ما نَحْنُ لَكُما بِمُؤْمِنِينَ (۷۸/یونس) 🌱‏گفتند: (ای موسی!) آيا آمده‌ای تا ما را از راهی كه پدرانمان را بر آن يافته‌ايم، برگردانی تا بزرگی و حكومت در زمين برای شما دو نفر (موسی و هارون) باشد؟ و (لی) ما به شما دو نفر ايمان آور نيستيم. 👈‏احترام به نياكان و احسان به والدين، غير از سرسپردگی به آنهاست. فرهنگ گذشتگان نبايد بدون منطق و دليل پذيرفته شود و بر آن تعصّب بی‌جا داشت. ‏🔹انقلاب‌های فرهنگی و تحوّلات فكری، همواره در جامعه بازتاب داشته است. «لِتَلْفِتَنا عَمَّا وَجَدْنا» ‏🔹كار نياكان، در نسل‌های بعد مؤثّر است. «وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا» ‏🔹اساس حكومت فرعونی، عقايد خرافی نياكان مردم بود. «وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا» ‏🔹گاهی احترام به نياكان و حفظ ميراث‌های كهن، ابزاری برای مقاومت در برابر نهضت انبياست. «آباءَنا» ‏🔹تقليد از نياكان، بدون منطق و دليل باطل است. «وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا» ‏🔹به نام حفظ ميراث فرهنگی و تعصبات خانوادگی، هركار غلطی جايز نيست. ‏«وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا» ‏🔹چون طاغوت‌ها رياست طلبند، تلاشهای اصلاحگرانه‌ی مصلحان را هم به عنوانِ «رياست طلبی» قلمداد می‌كنند. «تَكُونَ لَكُمَا الْكِبْرِياءُ» ‏🔹مصلحان، خود را آماده شنيدن تهمت از ظالمان كنند. قالُوا ... تَكُونَ لَكُمَا الْكِبْرِياءُ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۲۰ أُولَئِكَ لَمْ يَكُونُوا مُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَمَا كَانَ لَهُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ يُضَاعَفُ لَهُمُ الْعَذَابُ مَا كَانُوا يَسْتَطِيعُونَ السَّمْعَ وَمَا كَانُوا يُبْصِرُونَ  آنها [با شرک آلود کردن توحيدِ در عبادت] نتوانستند عاجز کننده [خدا يا پيامبران و مؤمنين] در زمين باشند و غير از خدا يار و ياوري نداشتند، [بلکه] عذابشان [در آخرت، به دليل گمراه ساختن مردم] دو چندان است. [آنها در زندگي دنيا] نه توان [و تمايل] شنيدن [حرف حق] را داشتند و نه [حقيقت را] مي‌ديدند. هود : ۲۳ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَخْبَتُوا إِلَى رَبِّهِمْ أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ  ـ [اما] کساني که ايمان آورده و كارهاي شايسته کردند و در برابر پروردگارشان فروتن بودند، ۲۶ آنان اهل بهشت و در آن جاودانه خواهند بود.  __ ۲۶- «مُخْبِتِينَ»، از ريشة «خُبْت» [نرم و هموار]، به اهل تواضع و خشوع در برابر خدا گفته مي‌شود. گوئي جاده وجودشان در برابر مَرکب حق صاف و هموار بوده و هيچ مانعي و رادعي ندارد. اين کلمه سه بار در قرآن آمده است [هود ۲۳ (۱۱:۲۳) ، حج ۳۴ (۲۲:۳۴) و ۵۴ (۲۲:۵۴) ]. هود : ۲۴ مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالْأَعْمَى وَالْأَصَمِّ وَالْبَصِيرِ وَالسَّمِيعِ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلًا أَفَلَا تَذَكَّرُونَ  مَثَل اين دو گروه [کافر و مؤمن]، همانند [مقايسه] کور و کر، با بينا و شنواست. آيا [اين دو] در مَثَل مساوي‌اند؟ پس چرا پند نمي‌گيرند؟ https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره28 سوره ⭕️ بر 🔸 وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ "96/بقره" 🌱 و آنها را حریص‌ترین مردم -حتی حریصتر از مشركان- بر زندگی (این دنیا، و اندوختن ثروت) خواهی یافت؛ (تا آنجا) كه هر یك از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود! در حالی كه این عمر طولانی، او را از كیفر (الهی) باز نخواهد داشت. و خداوند به اعمال آنها بیناست.(۹۶) 💢 این آیه از شدید آن‌ها به مادّیات چنین سخن می‌گوید: «و آن‌ها را حریص‌ترین مردم ـ حتّی حریص‌تر از مشركان ـ بر زندگی (این دنیا و اندوختن ثروت) خواهی یافت» (وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَی حَیَوة وَ مِنَ الَّذِینَ أَشْرَكُوا). 💢آن چنان به دارند كه «هر یك از آن‌ها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود» (یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَة). برای جمع ثروت بیشتر یا به خاطر ترس از مجازات. «در حالی كه این عمر طولانی، او را از كیفر (الهی) باز نخواهد داشت» (وَ مَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ یُعَمَّرَ). و اگر گمان كنند كه خداوند از اعمالشان آگاه نیست، اشتباه می‌كنند «و خداوند به اعمال آن‌ها بیناست» (وَاللّهُ بَصِیرٌ بِمَا یَعْمَلُونَ). نكته‌ها💬 1⃣ مقصود از هزار سال، عدد هزار نیست بلكه كنایه از عمر طولانی است. بعضی از مفسّران می‌گویند: عدد هزار بزرگ‌ترین عدد نزد عرب بوده و اعداد بزرگ‌تر از آن نام مخصوصی نداشته، از این رو رساترین تعبیر برای فزونی محسوب می‌شده است. 2⃣ جمله «علی حیوة»، به صورت نكره، برای تحقیر است. 👈یعنی آن قدر به زندگی دنیا دل بسته‌اند كه حتّی پست‌ترین زندگی این جهان را كه در نهایت بدبختی باشد، بر سرای آخرت ترجیح می‌دهند. 3⃣ :جنایات نژادپرستان :بی شك سرچشمه بسیاری از جنگ‌ها و خونریزی‌ها در طول تاریخ بشر، برتری جویی نژادی بوده است. 💢اگر نژادپرستان جهان را رده بندی كنیم، یهود در رده‌های بالا قرار خواهند گرفت. آنان حتّی آیین موسی را در نژاد خود محصور ساخته‌اند. به همین دلیل، از آیین خود، در میان اقوام دیگر تبلیغ نمی‌كنند. 💢 شعبه‌ای از شرك است. به همین دلیل، اسلام به شدّت با آن مبارزه كرده و همه انسان‌ها را از یك پدر و مادر می‌داند كه امتیازشان تنها به تقوا و پرهیزگاری است. 4⃣ ریشه‌های ترس از مرگ :بیش‌تر مردم از مرگ وحشت دارند. ریشه این ترس یكی از دو چیز است: 🔹 بسیاری مرگ را به معنی فنا و نابودی تفسیر می‌كنند. بدیهی است كه انسان از فنا و نیستی وحشت دارد. 🔹 افرادی كه مرگ را مقدّمه زندگی در سرای دیگر می‌بینند، به خاطر اعمال و خلاف كاری‌های خود از مرگ وحشت دارند زیرا مرگ را رسیدن به نتایج شوم اعمال خود می‌دانند. بنابراین برای فرار از محاسبه الهی و كیفر اعمال، میل دارند هر چه بیش‌تر، مرگ را به عقب بیندازند ـ آیه بالا اشاره به دسته دوم می‌كند. 💢پیغمبران خدا از یك سو ایمان به زندگی پس از مرگ را در دل‌ها زنده كردند و چهره واقعی مرگ را كه دریچه‌ای به زندگی عالی‌تر است، به مردم نشان دادند. از سوی دیگر، دعوت به پاكی عمل كردند تا وحشت از مرگ به خاطر كیفر اعمال نیز زایل گردد. 👈👈بنابراین با هرگز از ندارند. 📚تفسیر نمونه ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا