May 11
🗓وقایع #روز_پنجم_محرم سال ۶۱ هجری
🔹در روز پنجم محرمالحرام سال ۶۱ هجرى قمرى عبيدالله بن زياد مردي را به دنبال شبث بن ربعي فرستاد تا وي را به كربلا گسيل كند.
🔹شبث بن ربعي در آن روز خود را به بيماري زده بود و قصد داشت كه ابن زياد او را از رفتن به كربلا معاف كند ولي عبيدالله بن زياد براي او پيغام فرستاد كه مبادا از كساني باشي كه خداوند در قرآن فرموده است چون به مؤمنین رسند گويند از ايمان آورندگانيم و هنگامیکه به نزد ياران خود كه همان شیطاناند، روند اظهار دارند ما با شماييم و مؤمنین را به سخره ميگيريم و به او خاطرنشان ساخت كه اگر بر فرمان ما گردن مينهي و در اطاعت مايي، در نزد ما بايد حاضر شوي.
🔹شبث بن ربعي شبانگاه نزد عبيدالله آمد تا رنگ گونه او را نتواند بهخوبی تشخيص دهد. ابن زياد به او مرحبا گفته و در نزد خود بنشاند و گفت: بايد به كربلا روي، پس شبث قبول كرد و عبيدالله او را به همراه هزار سوار بهسوی كربلا گسيل داشت.
🔹پس عبيدالله بن زياد به شخصي به نام زحربن قيص با پانصد سوار مأموریت داد كه بر جسر(پل) صداه ايستاده و از حركت كساني كه به عزم ياري امام حسين (ع) از كوفه خارج ميشوند جلوگيري كند. فردي به نام عامر بن ابي سلامه كه عازم بود براي پيوستن به امام (ع) از برابر زحربن قيس و سپاهيانش گذشت، زحربن قيس به او گفت: من از تصميم تو آگاهم كه ميخواهي حسين را ياري كني بازگرد!
🔹ولي عامربن ابي سلامه به زحربن قيس و سپاهش حملهور شد و از ميان سپاهيان گذشت و كسي جرأت نكرد تا او را دنبال كند. عامر خود را به كربلا رساند و به #امام_حسين (ع) ملحق شد تا به درجه رفيع شهادت نائل آمد او از اصحاب امیرالمؤمنین علي بن ابيطالب (ع) بود كه چندين جنگ در ركاب آن حضرت شمشير زده است.
💫زیست قرآنی
https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
┏━━🍃═🌸━━┓
@zistequrani
┗━━🌸═🍃━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣1⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۱۸
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أُولَئِكَ يُعْرَضُونَ عَلَى رَبِّهِمْ وَيَقُـولُ الْأَشْهَادُ هَـؤُلَاءِ الَّذِينَ كَذَبُوا عَلَى رَبِّهِمْ أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِـمِينَ
و کيست ستمکارتر از آنکه دروغي به خدا نسبت دهد ۲۴
[=براي غير خدا نقشي در هستي قائل گردد]؟ آنها [براي پاسخگويي نسبت به چنين ادعايي] بر پروردگارشان عرضه شوند و گواهان [=فرشتگان يا موحدين و اهل اخلاص] گويند: اينان همان کساني هستند که به پروردگارشان دروغ بستند [تا خود در سايه واسطه تراشي به مقام و منفعتی رسند]. آگاه باشيد که [شرک، ظلم عظيمي است و برخلاف ادعا و انتظار آنها] لعنت خدا [=دوري از رحمت او] نصيب ظالمان خواهد شد.
۲۴- فعل «أَظْلَمُ» ۱۶ بار در قرآن آمده است که ۱۵ مورد آن با جمله: و من أظلم [يا: فمن أظلم] شکل مقايسهاي دارد. بيش از همه [۹ بار] افتراي به خدا، يعني نسبت دادن چيزي به او مطرح شده است. پس از آن: تکذيب آيات خدا، کتمان شهادت خدائي، مانع ياد خدا در مساجد شدن و بالاخره اعراض از آيات خدا بعد از تذکر دادن به آن است.
در زبان فارسي وقتي گفته ميشود: کيست ستمکارتر از آنکه... چنين فهميده ميشود که بدتر از او نيست، اما در زبان عربي فقط شدّت آن را بيان ميکند و مقايسهاي در کار نيست.
هود : ۱۹
الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ
همانهائي که [مردم را] از راه خدا [=صراط مستقيم] باز ميدارند و آن را [با نقش قائل شدن براي واسطهها و شفاعت] در انحراف [از توحيد در عبادت،] طلب ميکنند و همانهایی که آخرت را انکار ميکنند. ۲۵
۲۵- صراط مستقيم نزديكترين فاصله و شاهراهی فطري به سوي خداست، اما مشركان با اعتقاد به شفاعت واسطه ها، اين راه را غير مستقيم و كج و بي راهه [با خرافات و پيرايههاي شركآميز به دين] ميجستند [وَيَبْغُونَهَا عِوَجاً]. بازداشتن مردم از راه خدا و كج پيمودن آن را در اين سوره ها ميتوانيد ببينيد: آل عمران ۹۹ (۳:۹۹) ، اعراف ۴۵ (۷:۴۵) و ۸۶ (۷:۸۶) و هود ۱۹ (۱۱:۱۹) . چنين انحرافي از توحيد در عبادت، منحصر به مشرکين معاصر پيامبر اسلام نبوده، پيش از آن وجود داشته و پس از آن نيز همچنان ادامه دارد، با اين تفاوت که موضوع و مصداق واسطهها عوض شده است.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره27
#نڪات_آموزنده_قرآنی
سوره #بقره #صفحه_12
# ریشه هاى_ترس از #مرگ
🔸قُلْ إِن كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِندَ اللَّهِ خَالِصَةً مِّن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ(بقره/94)
🌱 بگو: «اگر (آن چنان که مدّعى هستید) سراى آخرت در نزد خدا، مخصوص شماست نه سایر مردم، پس آرزوى مرگ کنید اگر راست مى گویید.»
💫بیشتر مردم از #مرگ مى ترسند بلکه وحشت دارند، اما چرا؟ پس از تحلیل و بررسى مى بینیم که ریشه این ترس را یکى از دو چیز تشکیل مى دهد:
1⃣ بسیارى از مردم #مرگ را به معنى #فنا و نیستى و نابودى تفسیر مى کنند بدیهى است انسان از فنا و نیستى وحشت دارد، اگر انسان مرگ را به این معنى تفسیر کند حتماً از آن گریزان خواهد بود، و لذا حتى در بهترین حالات زندگى و در اوج پیروزى، فکر این مطلب، که روزى این زندگى پایان مى یابد، شهد زندگى را در کام آنان زهر مى کند، و همیشه از این نظر نگرانند.
2⃣ افرادى که مرگ را پایان زندگى نمى دانند و مقدمه اى براى زندگى در سرائى وسیع تر و عالى تر مى بینند اما به خاطر #اعمال خود و #خلافکارى ها از مرگ وحشت دارند; زیرا مرگ را آغاز رسیدن به نتائج شوم اعمال خود مى بینند، بنابراین، براى فرار از محاسبه الهى و کیفر اعمال، میل دارند هر چه بیشتر مرگ را به عقب بیندازند، آیه بالا اشاره به دسته دوم مى کند.
🌹ولى پیغمبران بزرگ خدا از یکسو #ایمان به #زندگى_جاویدان بعد از مرگ را در دل ها زنده کردند و چهره ظاهرى وحشتناک مرگ را در نظرها دگرگون ساخته، چهره واقعى آن را که دریچه اى به زندگى عالى تر است به مردم نشان دادند.
💫و از سوى دیگر، دعوت به #پاکى عمل کردند تا #وحشت_ازمرگ به خاطر کیفر اعمال نیز زائل گردد، بنابراین، مردم با ایمان از پایان زندگى و مرگ به هیچ وجه وحشت ندارند.
📚تفسیر نمونه
┄═❁
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩🚩دوهدف اصلي #عاشورا: امتناع از #بيعت_اجباري و جلوگيري از مشروعيت یابي #خلافت_موروثي
↩️دو سخن از #فاجعه_عاشورا می توان گفت:
↩️اول، #امتناع از #بیعت که مورخان، محدثان، شیعه، سنی، معتزله، اشاعره، مخالف و موافق چنین گفتند و دوم، پیشگیری از مشروعیت یابی خلافت موروثی؛ این دو هدف امام حسین(ع) بود و حضرت روی هر دو هدف خود ایستاد و به هر دو هدفش هم رسید.
امام حسین(ع) با بیعت نکردن، مشروعیت یابیِ #خلافتِ_موروثی را در نطفه خفه کرد و با فاجعه عاشورا مشروعیتِ آن انحراف بزرگ را به شدت شکست.
امام حسین(ع) دو هدف داشت، اما این دو هدف شهادت و رسیدن به حکومت نبود
👈 بلکه امام حسین(ع) دو هدف دیگر داشتند، یکی هدف مقدماتی و سلبی یعنی امتناع از بیعت و دوم شکستن یا پیشگیری از مشروعیتِ موروثی شدن خلافت. که حضرت در نهایت به هر دو هدف خود رسیدند.
هدف ایشان این نبود که خود را در سال ۶۰ یا ۶۱ به کشتن دهند بلکه هدف حضرت این بود که نگذارند یزید #خلافتی که #انحراف آن در زمان عثمان علنی شده بود را به دست بگیرد و ملوک الطوایفی با آن رسوایی تمام رواج یابد.
🔻 اگر هدف حضرت حکومت بود، دیگر به مکه نمی رفت و بیش از ۴ ماه در مکه نمی ماند بلکه راه کوفه از مکه نزدیک تر بود، مستقیم به سمت عراق و کوفه می رفت و پیش از اینکه یزید حکومت و قدرت خود را تثبیت کند، حضرت قدرت را به دست می گرفت.
🌴رفتار #امام_حسین(ع) نشان می دهد که حضرت به دنبال #حکومت، شورش و جنگ نبود بلکه می خواستند #بیعت_نکنند و می گفتند که من اختیار دارم که بیعت نکنم و شما نباید مرا مجبور به بیعت کنید، آن هم بیعت با بدعتی که تاکنون نبوده است، ابوبکر، عمر، عثمان و حضرت علی(ع) فرزندان خود را خلیفه نکرده بودند و اگر امام حسن(ع) خلیفه شد و ۶ ماه حکومت را به دست داشت با بیعت و نظر موافق اکثریت بود و بحث امامت جدای از حکومت است.
♦️امام حسین(ع) از جدشان رسول الله(ص) همیشه نقل می کردند که جدم رسول خدا می فرمودند:« أَفْضَلَ اَلْجِهَادِ کَلِمَهُ عَدْلٍ عِنْدَ إِمَامٍ جَائِرٍ؛ برترین جهاد، #سخن_عادلانه در برابر پیشواى #ستمگر است»
جهاد بدین معناست که به حاکم ظالم و زورگو بگویید که تو هم مانند هر مسلمانی حق یک رأی بیشتر نداری و چرا می خواهی به جای همگان تصمیم بگیری و فرزند خود را جانشین خود کنی.
این سخن امام حسین(ع) یک دنیا درس است برای کسانی که می خواهند ظلم و زور از میان خانواده ها و جامعه رخت بربندد.
♦️ظلم و زور در زمانی که به #دین نسبت داده شود، ظلم مضاعف می شود چون با آبروی خدا، قرآن و اسلام بازی می شود و اینجا نام و یاد امام حسین(ع) رسواگر ستمگرانی است که می خواهند ستم خود را به اسلام نسبت دهند.
از باب مثال فردی رباخور، استثمارگر و ضعیف کش است و یک سال خون فقرا را در شیشه می کند و یک دهه یا عاشورا و تاسوعا در حسینه یا منزل خود عزاداری می کند تا روتوشی بر روی ستم خود بگذارد، این مصادره اهداف امام حسین(ع) است.
امام حسین(ع) شهید شد که این ریاکاری ها، استثمارگری، عاجزکشی و مردم آزاری نباشد.
از سوی دیگر برخی عزاداران شب ها تا دیروقت بر طبل می کوبند
♦️امام حسین(ع) این همه خون دل خورد و بسیار رنج و مصائب را به جان خرید که بعد از او به نام دین کسی زور نگوید و مردم آزاری نکند و به حقوق بشر تجاوز نکند
🖋حجت الاسلام و المسلمین محمد صحتی سردرودی عاشورا پژوه، و مولف كتاب «شهید فاتح در آیینه اندیشه»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#دعاهای_روزانه
🌹عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلَا تُرىٰ، وَلَا أَسْمَعَُ لَكَ حَسِيساً وَلَا نَجْوىٰ,
💞🍂بر من سخت است که مردم را میبینم، ولی تو دیده نمیشوی و از تو نمیشنوم صدای محسوسی و نه رازونیازی،
💫فرازی از دعای ندبه
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
🗓وقایع #روز_ششم_محرم سال ۶۱ هجری
🔹در روز #ششم_محرمالحرام حصين بن تميم با چهار هزار نفر، حجاز بن ابجر عجلي با هزار نفر و یزید بن حارث با هشتصد نفر وارد كربلا شدند تا به سپاه عمر سعد بپيوندند.
🔹در اين روز بود كه ابن زياد بر كوفه ديدباني گماشت تا مبادا كسي از شهر به كمك امام برود سپس ميان خود و اردوي عمر بن سعد سواراني تیزرو گماشت كه پيوسته اخبار را گزارش ميدادند در اين روز بيست هزار سوار نزد آن ملعون جمع شد و موافق بعضي از روايات، پيوسته لشكر آمد تا بهتدریج سي هزار سوار نزد عمر جمع شد و ابن زياد براي پسر سعد نوشت كه عذري براي تو نگذاشتم در باب لشكر بايد مردانه باشي و آنچه واقع ميشود در هر صبح و شام مرا خبر دهي.
🔹در روز ششم ماه محرم، فراس بن جعده كه در سپاه امام حسين (ع) حضور داشت وقتي اوضاع را دشوار ديد از ادامه همراهي ترسيد حضرت به او اجازه بازگشت داد وي شبانه به كوفه بازگشت. در اين روز عمرو بن قرظهي انصاري به كاروان كربلا پيوست او از شهداي كربلاست پدر او از اصحاب امام علي (ع) و از خزرجياني بود كه به كوفه آمد و آنجا ماندگار شد و در ركاب علي (ع) با دشمنان جنگيد.
🔹امام در گفتگوهايش با عمر سعد او را براي مكالمه ميفرستاد و او جواب ميآورد تا آنكه شمر از كوفه آمد و اين مذاكره قطع شد.
زماني كه وضعيت مشكل شد امام حسين (ع) عمرو بن قرظهي انصاري را بهسوی عمر سعد فرستاد تا از او ملاقات بخواهد و به او بگويد كه وي ميخواهد او را بين دو لشكر ملاقات كند درنتیجه امام حسين (ع) و عمر بن سعد بين دو لشكر به صحبت نشستند.
🔹امام (ع) به او فرمود: واي بر تو اي پسر سعد، آيا تقواي خدايي را كه بهسوی او بازميگردي پيشه نميسازي؟ آيا با من ميجنگي، درحالیکه ميداني پسر چه كسي هستم؟ اين گروه را رها كن و به من ملحق شو كه به خدا قسم اين براي تو بهتر است عمر سعد گفت ميترسم خانهام ويران شود امام فرمود من آن را ميسازم. عمر سعد گفت: میترسم كه مالم گرفته شود امام فرمود: از آن بهتر از مالم در حجاز به تو میدهم.
🔹عمر سعد گفت: من عيال دارم و براي آنها ميترسم امام ساكت شدند و جواب او را ندادند. آنگاه امام از او منصرف شد و درحالیکه ميگفت: تو را چه شده است؟ خداوند در بستر خواب سرت را قطع كند و در رستاخيز تو را نيامرزد. اميدوارم از گندم عراق چنان نخوري عمر سعد به استهزاء گفت: اگر از گندم عراق بهرهمند نشوم جوهايش را كفايت كند.
🔹همچنين در اين روز حبيب بن مظاهر به آن حضرت عرض كرد یا بن رسولالله در اين نزديكي طایفهای از بنی اسد سكونت دارند كه اگر اجازه دهي من نزد آنها روم و ايشان را بهسوی تو دعوت كنم. شايد خداوند شر اين گروه را از تو با حضور بنی اسد در كربلا دفع كند امام اجازه داد و حبیب بن مظاهر شبانگاه بيرون آمد و نزد آنها رفت و آنها را به ياري امام حسين (ع) فراخواند و گفت: چون شما قوم و عشيره من هستيد شما را به اين راه خير راهنمايي ميكنم، امروز از من فرمان بريد و به ياري او بشتابيد تا شرف دنيا و آخرت از آن شما باشد.
🔹در اين هنگام مردي از بنی اسد كه او را عبدالله بن بشر ميناميدند بپا خاست و گفت: من اولين كسي هستم كه اين دعوت را اجابت ميكنم آنگاه مردان قبيله كه تعدادشان به نود نفر ميرسيد بپا خواستند و براي ياري امام حركت كردند. در آن هنگام مردي نزد عمر بن سعد رفته و او را از جريان كار، آگاه كرد و او مردي را به نام ازرق با چهارصد سوار بهسوی آن گروه روانه ساخت و در دل شب سواران ابن سعد در كنار فرات راه را بر آنها گرفتند درحالیکه با امام فاصله چنداني نداشتند.
🔹طايفه بنی اسد با سواران ابن سعد درآویختند، حبيب بن مظاهر بر ازرق بانگ زد كه: واي بر تو بگذار ديگري غير از تو اين مظلمه را برگران بگيرد. هنگامیکه طايفه بنی اسد دانستند كه تاب مقاومت با آن گروه را ندارند در سياهي شب پراكنده شدند و به قبيله خود بازگشتند و شبانه از محل خود كوچ كردند كه مبادا عمر بن سعد شبانه بر آنها بتازد،
حبيب بن مظاهر به خدمت امام آمد و جريان را گفت: #امام_ حسين (ع) فرمود: لاحول و لا قوه الا بالله.
💫زیست قرآنی
┏━━🍃═🌸━━┓
@zistequrani
┗━━🌸═🍃━━┛
https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt
https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
4_5794398107689031022.mp3
32.81M
▪️ موضوع: «ویژگیهای امام حسین و یاران ایشان_۲:
آسانگیری در عین بزرگ منشی»
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
✅ آسانگیری حضرت #امام_حسین علیه السلام در عین بزرگ منشی
⏱ 18:10
✅ صحبت پیرامون لعنهای موجود در #زیارت_عاشورا
#لعن / #کینه / #حسد
#تکبر / #بدخواهی
⏱ 5:33
✅ #مقایسه تفکر موحدانه و تفکر #داعش گونه
⏱ 13:32
✅ #حق_الناس و چگونگی بخشیده شدن حق الناس
⏱ 26:30
✅ توضیحاتی پیرامون #غیبت
#گناه
⏱ 40:31
✅ توضیح پیرامون آیه ۸ #سوره_عادیات
إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ
⏱ 50:16
استاد علی بزازی
محرم 1403
@quranpuyan
🔲 در #قیام_کربلا #هدف چیست؟
▪️هدف #اباعبداللّه چیست؟ آیا در دست گرفتن #حکومت است؟ آیا اباعبداللّه میخواهد بر بلاد مسلمانان، بهخصوص عراق و کوفه حكومت کند؟ نه، هدف او حکومت نیست، هدف اعلاء، #حکم_حق است.
▪️باید #حق از #باطل شناخته شود و حق و باطل را در افقی روشنتر به مردم نشان دهد. خواه به حکومت برسد یا نرسد. 👈اگر توانست حکومت را در دست بگیرد که چه بهتر، #قدرت_حکومت را در راهی که خدا میپسندد بهکار میاندازد؛👉 اما اگر نتوانست حکومت را به دست آورد باز هم مقصود تأمین شده است.
▪️صحنهای در کربلا پیش میآید که تاریخ آن را برای همیشه با کلمات و سطرهای درخشنده ثبت و ضبط میکند و #جهاد_مسلمین تا ابد نمونه عالی جنگ میان حق و باطل معرفی میشود. به به چه هدفی! عالی و در عین حال روشن و مشخص و قاطع. خوب باید چه کسانی را برای مبارزه انتخاب کند؟ مردمی ثابت قدم.
📚 مبارزه پیروز، ص 17
🖋ایت الله شهید بهشتی.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
﷽
وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ
و مپندار که خداوند از آنچه ستمگران انجام میدهند، غافل است؛ جز این نیست که کیفرشان را تا روزی که چشم ها در آن خیره میشوند، به تاخیر میاندازد.
ابراهیم / ۴۲
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یونس آیه 71 تا 78
📄#صفحـہ_217
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_217
❇️بخشى از #مبارزات_موسى_و_هارون
💠ثُمَّ بَعَثْنا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسی وَ هارُونَ إِلی فِرْعَوْنَ وَ مَلائِهِ بِآياتِنا فَاسْتَكْبَرُوا وَ كانُوا قَوْماً مُجْرِمِينَ (۷۵/یونس)
🌱سپس بعد از آنان، موسی و هارون را همراه با معجزات خويش، به سوی فرعونِ و سران قومش فرستاديم، امّا آنان كه گروهی تبهكار بودند، استكبار ورزيدند (و دعوت پيامبران را نپذيرفتند).
🔷✨در ذکر داستانهاى انبیاء و امتهاى پیشین به عنوان الگوها و نمونه هاى زنده نخست سخن از نوح،و سپس پیامبران بعد از نوح،به میان آمد،اکنون در این آیات نوبت موسى و هارون و مبارزات پى گیرشان با فرعون و فرعونیان است در نخستین آیه مى گوید: سپس بعد از رسولان پیشین،موسى و هارون را به سوى فرعون و ملا او همراه با آیات و معجزات فرستادیم ( ثُمَّ بَعَثْنٰا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسىٰ وَ هٰارُونَ إِلىٰ فِرْعَوْنَ وَ مَلاَئِهِ بِآیٰاتِنٰا ) ملا همانگونه که سابقا هم اشاره کرده ایم به اشراف پر زرق و برق گفته مى شود که ظاهرشان چشم پر کن و حضورشان در اجتماع در همه جا دیده مى شود، و معمولا در آیاتى از قبیل آیات مورد بحث به معنى دار و دسته و اطرافیان و مشاوران مى آید و اگر مى بینیم تنها سخن از بعثت موسى به سوى فرعون و ملا به میان آمده در حالى که موسى مبعوث به همه فرعونیان و بنى اسرائیل بود،به خاطر آن است که نبض جامعه ها در دست هیئتهاى حاکمه و دارو دسته آنها است.
👈بنا بر این هر برنامه اصلاحى و انقلابى اول باید آنها را هدف گیرى کند،چنان که آیه 12 سوره توبه نیز مى گوید فَقٰاتِلُوا أَئِمَّةَ اَلْکُفْرِ : با سردمداران کفر پیکار کنید اما فرعون و فرعونیان از پذیرش دعوت موسى و هارون سرباز زدند،و از اینکه در برابر حق سر تسلیم فرود آورند،تکبر ورزیدند ( فَاسْتَکْبَرُوا ) آنها به خاطر کبر و خود برتربینى و نداشتن روح تواضع،واقعیتهاى روشن را در دعوت موسى نادیده گرفتند و به همین دلیل این قوم مجرم و گنهکار هم چنان به جرم و گناهشان ادامه دادند( وَ کٰانُوا قَوْماً مُجْرِمِینَ )
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_217
❇️#تقليد از #نياكان، بدون منطق و دليل باطل است
💠قالُوا أَ جِئْتَنا لِتَلْفِتَنا عَمَّا وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا وَ تَكُونَ لَكُمَا الْكِبْرِياءُ فِي الْأَرْضِ وَ ما نَحْنُ لَكُما بِمُؤْمِنِينَ (۷۸/یونس)
🌱گفتند: (ای موسی!) آيا آمدهای تا ما را از راهی كه پدرانمان را بر آن يافتهايم، برگردانی تا بزرگی و حكومت در زمين برای شما دو نفر (موسی و هارون) باشد؟ و (لی) ما به شما دو نفر ايمان آور نيستيم.
👈احترام به نياكان و احسان به والدين، غير از سرسپردگی به آنهاست. فرهنگ گذشتگان نبايد بدون منطق و دليل پذيرفته شود و بر آن تعصّب بیجا داشت.
🔹انقلابهای فرهنگی و تحوّلات فكری، همواره در جامعه بازتاب داشته است. «لِتَلْفِتَنا عَمَّا وَجَدْنا»
🔹كار نياكان، در نسلهای بعد مؤثّر است. «وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا»
🔹اساس حكومت فرعونی، عقايد خرافی نياكان مردم بود. «وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا»
🔹گاهی احترام به نياكان و حفظ ميراثهای كهن، ابزاری برای مقاومت در برابر نهضت انبياست. «آباءَنا»
🔹تقليد از نياكان، بدون منطق و دليل باطل است. «وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا»
🔹به نام حفظ ميراث فرهنگی و تعصبات خانوادگی، هركار غلطی جايز نيست.
«وَجَدْنا عَلَيْهِ آباءَنا»
🔹چون طاغوتها رياست طلبند، تلاشهای اصلاحگرانهی مصلحان را هم به عنوانِ «رياست طلبی» قلمداد میكنند. «تَكُونَ لَكُمَا الْكِبْرِياءُ»
🔹مصلحان، خود را آماده شنيدن تهمت از ظالمان كنند. قالُوا ... تَكُونَ لَكُمَا الْكِبْرِياءُ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan