eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ بازگوكننده‌ی داستان‌ها، با بهترين وزيباترين بيان است 💠نحن نقص علیک احسن القصص بما اوحینا الیک هذا القران و ان کنت من قبله لمن الغافلین 3/یوسف 🌱ما برای تو نیکوترین داستانها را با وحی نمودن این قرآن ،بازگو می کنیم ، اگر چه تو قبل از این ، از بی خبران بودی. 🔹(قص )به معنای پیروی از اثر و رد پاست و داستان یوسف بهترین داستان است که در آن اخلاص توحیددر عبودیت حکایت می شود و نیز چگونگی ولایت خدای سبحان نسبت به بنده اش آشکار می گردد که او را از حضیض ذلت به اوج عزت می رساند و او رادر راه محبت و سلوک خویش تربیت می کند . 🔹و اگر داستان سرائی باشد بازهم ازنیکوترین آنهاست ، چون قصه ای عاشقانه را به گونه ای بیان نموده که ممکن نیست ، کسی چنین داستانی را عفیف تر و پوشیده تر از آن بسراید و به هر صورت خطاب به پیامبر می فرماید ما با وحی خود این داستان را برایت آشکار نمودیم وتو پیش از این از آن بی خبر بودی و یا از این قبیل موضوعاتی که قرآن بیان می کند اطلاع نداشتی . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۲۸ قَالَ يَاقَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّي وَآتَانِي رَحْمَةً مِّنْ عِندِهِ فَعُمِّيَتْ عَلَيْكُمْ أَنُلْزِمُكُمُوهَا وَأَنتُمْ لَهَا كَارِهُونَ  ـ [نوح] گفت: اي قوم من! آيا هيچ انديشيده‌ايد که اگر من متکي بر دليل روشني از پروردگارم باشم و او رحمتي از جانب خويش [=رسالتي] به من داده باشد که بر شما پوشيده مانده، [آنگاه با انکار اين حقيقت، به ضرر خود عمل کرده‌ايد؟] چگونه ما [مي‌توانيم] در حالي که [از پذيرش حق] کراهت داريد، شما را به [باور] آن وادار سازيم؟ ۲۸  ۲۸- اين آيه به وضوح مي‌رساند که اجبار و الزام در کار دين باطل است و اصل «لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ» از آغاز نبوّت در زمان نوح اعلان شده است. هود : ۲۹ وَيَاقَوْمِ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالًا إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَمَا أَنَا بِطَارِدِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّهُم مُّلَاقُو رَبِّهِمْ وَلَكِنِّي أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ  و [گفت] اي قوم من، از شما در برابر آن [رسالتم] هيچ مالي نمي‌خواهم، ۲۹ پاداش من تنها بر عهده خداست، و [در ضمن، من به خاطر خوشايند شما] طردکننده کساني [از طبقات فقير و محروم] که ايمان آورده‌اند نيستم، ۳۰ چرا که آنان ملاقات کننده پروردگارشان‌اند، ۳۱ بلکه شما را [با چنين انتظار و درخواستي] در جهالت‌ورزي مي‌بينم.۳۲  ۲۹- در قرآن به کرّات بر «اجر» نخواستن رسولان در ازاي رسالت‌شان تأکيد شده است، آيه ۲۹ اين سوره (۱۱:۲۹) به طور استثناء بر «مال» نخواستن آنها از مردم اشاره شده است [وَيَا قَوْمِ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالاً إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلَى اللهِ...] و آيه ۷۲ سوره مؤمنون (۲۳:۷۲) بر خرج نخواستن رسول [أَمْ تَسْأَلُهُمْ خَرْجًا فَخَرَاجُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ]. شگفت اينکه نه تنها در نيمه دوم همين آيه [إِنْ أَجْرِيَ] کلمة اجر آمده، بلکه در آيه ۵۱ اين سوره (۱۱:۵۱) نيز [يَا قَوْمِ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلَى الَّذِي فَطَرَنِي أَفَلا تَعْقِلُونَ] همچون بقيه ۱۸ مورد، سخن از «اجر» به ميان آمده است، عدم درخواست مال منحصراً در همين سوره آمده است. دليل اين استثناء براي اين قلم معلوم نيست، همين قدر مي‌توان گفت اگر به جاي کلمه «مال» کلمه «اجر» در آيه ۲۹ آمده بود، نظم آماري حروف مقطعه «الر» که مضربي است از عدد ۱۹ مختل مي‌شد [حرف لام يک رقم کمتر و حرف راء يک رقم بيشتر مي‌شد]. نکته ديگر اينکه درست در ۱۹ آيه بر پاداش نخواستن رسولان اشاره شده است. ۳۰- آيات ۱۱۱ (۲۶:۱۱۱) تا ۱۱۴ سورة شعراء [قَالُوا أَنُؤْمِنُ لَكَ وَاتَّبَعَكَ الْأَرْذَلُونَ قَالَ وَمَا عِلْمِي بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ إِنْ حِسَابُهُمْ إِلاَّ عَلَى رَبِّي لَوْ تَشْعُرُونَ وَمَا أَنَا بِطَارِدِ الْمُؤْمِنِينَ] نيز دربارة همين درخواست منکران از نوح است. عجيب آنکه پس از گذشت هزاره‌ها، معاصران پيامبر اسلام همچنان همين درخواست را از او داشتند: انعام ۵۲ (۶:۵۲) - وَلا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ مَا عَلَيْكَ مِنْ حِسَابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَمَا مِنْ حِسَابِكَ عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظَّالِـمِينَ. ۳۱- «لقاء پروردگار» را اغلب مترجمان ملاقات خدا در روز قيامت و رستاخيز شمرده‌اند، هر چند اين معنا در مواردي صدق مي‌کند، اما به نظر مي‌رسد لقاء ربوبي تنها در آخرت نيست، وقتي خدا از رگ گردن به ما نزديک‌تر است، امکان برقراري ارتباط [ملاقات] با او همواره برقرار مي‌باشد. لقاء ربوبي، همين نزديک شدن و پيوند بنده با پروردگار است. همچنانکه دانش‌آموز با گوش سپردن به تدريس معلم و خواندن هر کلمه از کتاب او، به درک و فهم و ملاقات [تلاقي، تلقي، القاء...] مرتبه‌اي از هويت علمي معلم نزديک مي‌شود، ما نيز اگر گوش دل به کلام حق سپرده باشيم و به آن عمل کنيم، پله پله به لقاي او نزديک مي‌شويم. مشرکين از آنجایی که امکان ارتباط با خدا را جز از طريق بُت‌ها، که آنها را شفيع و واسطه مي‌شمردند، ممکن نمي‌دانستند، نزول مستقيم و بي‌واسطه وحي به بشري عادي، به خصوص پيامبري يتيم و فقير، يعني «نبوّت» را باور نمي‌کردند و پيش خود مي‌پنداشتند که اگر چنين ارتباطي امکان‌پذير باشد، چرا بر ما که ثروتمندتر و قدرتمندتر هستيم نازل نشده است!؟ ۳۲- قرآن واژة «جهل» را در موارد زيادي مقابل «حلم» قرار داده است، نه «علم». از نظر تئوري، جهل مقابل علم است، اما در عمل، غلبه غرايز خشم و شهوت و هوي و هوس بر عقل را «جهل» و تسلط عقل بر احساسات را نشانه «حلم» مي‌شمرند. https://zaya.io/ldpig ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره 43 سوره صفحه_25 ♦️ با هر عنوان 🔶» وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدْلُوا بِها إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقاً مِنْ أَمْوالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ(‌188بقره) 🔹واموال يكديگر را به باطل (و ناحقّ) در ميان خودتان نخوريد و اموال را به (عنوان رشوه، به كيسه) حاكمان وقاضى‌ها سرازير نكنيد تا بخشى از اموال مردم را به گناه بخوريد، در حالى كه خود مى‌دانيد (كه خلاف مى‌كنيد). 💢 ‏خوارى بزرگ ‏ ها! 📌یکى از بلاهاى بزرگى که از قدیمترین زمانها دامنگیر بشر شده و امروز با شدت بیشتر ادامه دارد بلاى رشوه خوارى است که یکى از بزرگترین موانع اجراى عدالت اجتماعى بوده و هست. و سبب مى‏شود قوانین که قاعدتا باید حافظ منافع طبقات ضعیف باشد، به سود مظالم طبقات نیرومند که باید قانون آنها را محدود کند به کار بیفتد. 👈بدیهى است که اگر باب رشوه گشوده شود قوانین درست نتیجه معکوس خواهد داد و قوانین بازیچه‏اى در دست اقویا براى ادامه ظلم و ستم و به خواهد شد. لذا در اسلام رشوه خوارى یکى از گناهان کبیره محسوب مى‏شود. 📌ولى قابل توجه است که زشتى سبب مى‏شود که این هدف شوم در لابلاى عبارات و عناوین فریبنده دیگر انجام گیرد و رشوه خوار و رشوه دهنده از نامهایى مانند هدیه، تعارف، حق الزحمه و انعام استفاده کنند. ولى این تغییر نامها به هیچ وجه تغییرى در ماهیت آن نمى‏دهد و در هر صورت پولى که از این طریق گرفته مى‏شود حرام و نامشروع است. ✏️در نهج البلاغه در داستان هدیه آوردن «اشعث بن قیس» مى‏خوانیم که: او براى پیروزى بر طرف دعواى خود در محکمه عدل على علیه السّلام متوسل به رشوه شد و شبانه ظرفى پر از حلواى لذیذ به در خانه على علیه السّلام آورد و نام آن را هدیه گذاشت 🌹على علیه السّلام برآشفت و فرمود: «سوگواران بر عزایت اشک بریزند، آیا با این عنوان آمده‏اى که مرا فریب دهى و از آیین حق باز دارى؟ ... به خدا سوگند اگر هفت اقلیم را با آنچه در زیر آسمانهاى آنها است به من دهند که پوست جوى را از دهان مورچه‏اى به ظلم بگیرم هرگز نخواهم کرد، دنیاى شما از برگ جویده‏اى در دهان ملخ براى من کم ارزشتر است على را با نعمتهاى فانى و لذتهاى زود گذر چه کار؟ ...» 🚫اسلام را در هر شکل و قیافه‏اى محکوم کرده است، در تاریخ زندگى پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و اله مى‏خوانیم که: به او خبر دادند یکى از فرماندارانش رشوه‏اى در شکل هدیه پذیرفته، حضرت برآشفت و به او فرمود: کیف تأخذ ما لیس لک بحقّ: ❓«چرا آن که حق تو نیست مى‏گیرى»؟ او در پاسخ با معذرت‏خواهى گفت: «آنچه گرفتم هدیه‏اى بود اى پیامبر خدا» پیامبر صلّى اللّه علیه و آله فرمود: «اگر شما در خانه بنشینید و از طرف من فرماندار محلى نباشید آیا مردم به شما هدیه مى‏دهند؟! سپس دستور داد هدیه را گرفتند و در بیت المال قرار دادند و وى را از کار بر کنار کرد». 👌چه خوبست مسلمانان از کتاب آسمانى خود الهام بگیرند و همه چیز را پاى بت خوارى قربانى نکنند. 📚 تفسیر نمونه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️رواج و ؛ دو نگرانی امام سجاد(ع) در . 🛑قسمت سوم : ✏️روایت شریفی از امام سجاد(ع) در کتاب کافی نقل شده که از نظر سند صحیحه است و به نقل ابوحمزه ثمالی از آن حضرت است که فرمودند: 🔸“به خدا قسم دوست دارم دستم را بدهم اما شیعیان ما این دو خصوصیت را رعایت کنند؛ ↩️اول اینکه از تندی و بی پروایی و دور باشند ↩️ و دیگر اینکه شیعیان از به دور باشند.” ❇دومین نگرانی ؛ مردم در دو بخش افشاگری در مورد اسرار مذهبی و دینی ، و افشاگری در مورد مسائل اخلاقی و ورود به حریم شخصی افراد 🔴 اسرار 📌متاسفانه امروزه این مسئله را داریم که یکدیگر را می‌ریزیم. گاهی این افشاگری در مباحث اخلاقی و گاهی در مباحث عقیدتی است. در مباحث عقیدتی موظف هستیم عقاید خود را حفظ کنیم، اما باید مواظب باشیم در جایی که ممکن است دین و مکتب مورد اهانت قرار بگیرد، آنجا مطرح نکنیم. امروزه برخی از گویندگان معجزاتی را از ائمه نقل میکنند که موجب می‌شود از سوی عده‌ای استهزاء شود، جا دارد از این خطیبان و مداحان سوال کنیم ؛ پس آن کتمانی که ائمه (ع) ما را به آن دستور فرموده اند ، کجا رفته است؟ در روایات متعددی به این موضوع پرداخته شده که خلاصه همه آنها این است آنچه موجبات و زمینه و یا آسیب به آبروی و انکار امامان (ع) میشود ، نباید مطرح شود. 🌴امام صادق ع فرمود : “کسى که حدیث ما را به زیانمان فاش سازد، به منزله کسى است که حقّ ما را انکار کند. ؛- امَن أذاعَ علَینا حَدیثَنا فهُو بمَنزِلَهِ مَن جَحَدَنا حَقَّنا.” 👈و در روایت دیگر فرمود: “کسى که حدیث ما را فاش کند، ما را به خطا نکشته، بلکه عمدا کشته است.؛- ما قَتَلَنا مَن أذاعَ حَدیثَنا قَتلَ خَطَأٍ و لکنْ قَتَلَنا قَتلَ عَمدٍ.” 🔴ورود به و افشای 👈مهم این حقیقت است که از سنت های خداست که فرجام افشاگر اسرار حریم خصوصی مردم ، خود به افشا شدن گرفتار میشود و آبرویش خواهد رفت ! حال یا آبرویش مستقیم ریخته میشود و یا بوسیله آبروریزی فرزند و یا نزدیکانش ، آبرو و شخصیت اش نابود میشود! این معنا در کلام رسول الله (ص) بصورت واضح آمده است که فرمود: 👈👈 “دنبال اسرار مردمان برای صدمه به آنان نباشید چراکه اگر چنین باشید خدا اسرار شما گرچه بسیار مخفی باشد علنی خواهد نمود ؛ – لا تطلبوا عثرات المؤمنین فإن من تتبع عثرات أخیه تتبع الله عثراته ومن تتبع الله عثراته یفضحه ولو فی جوف بیته.” ❇امام سجاد ع و درس دوری از افشاگری ✏️امام سجاد در دعای ۳۷ صحیفه با زبان دعا درس دوری افشاگری و دست بردن در حریم خصوصی انسانها وحفظ پرده اسرار مردم را میدهد؛ “پس این پوشاندن عیب‌ها، و پنهان نگاه‌داشتن فسادها را برای ما پنددهنده و بازدارنده‌ای از بدخویی و ارتکاب معصیت، و وسیله پیمودن راه توبه‌ای که گناه را می‌زداید ، و آن راهی که پسندیده است قرار ده، و زمان پیمودن این راه را نزدیک ساز، و ما را گرفتار غفلت از خود مکن، زیرا که ما به سوی تو مایل، و از معصیت تائبیم. خداوندا سپاس تو را که می‌دانی و پرده می‌پوشی، و آگاهی و در می‌گذری، زیرا هر کدام از ما به ارتکاب زشتی‌ها برخاسته و رسوایش ننمودی، و به اعمال ناروا دست زده و او را مفتضح نکردی، و در پنهانی بدی‌ها مرتکب شده و تو سرّش را فاش ننمودی..” 📌امید است روزی در پیش روی داشته باشیم که در جوامع بشری هیچ گونه خشنونت و بی پروایی دیده نشود و خصوصا جامعه دینی و حکومت های دینی از این چالش های بزرگ اخلاقی دور باشند . ان شاءالله🤲 🖋حجت الاسلام هادی سروش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ قُلْ لِمَنْ فِی أَيْدِيكُمْ مِنَ الْأَسْرَى إِنْ يَعْلَمِ اللهُ فِی قُلُوبِكُمْ خَيْرًا يُؤْتِكُمْ خَيْرًا مِمَّا أُخِذَ مِنْكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ اگر خدا در دل هاى شما خيرى سراغ داشته باشد، بهتر از آنچه از شما گرفته شده به شما مى‌دهد و شما را مى‌آمرزد، و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است. 🌱 سوره انفال ، آیه ۷۰ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 5 تا 14 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5870725998730810327.mp3
2.54M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️داستان‌های ، پاسخ سؤال‌های زندگی مردم را می‌دهد 💠لقد کان فی یوسف و اخوته ایات للسائلین 🌱به تحقیق در ماجرای یوسف و برادرانش برای پرسش کنندگان نشانه های عبرت وجود دارد. 🔷✨از این آیه آشکار می شود که جماعتی ، داستان یوسف (ع ) را از رسولخدا(ص )پرسیده ، و یامطلبی در ارتباط با او داشته اند که در جواب ایشان این سوره نازل شده ، و داستان از اینجا شروع می شود که برادران یوسف به وی حسد ورزیده و او را در قعر چاه می اندازند و سپس به عنوان برده ای او را به کاروانی می فروشند و ظاهرا او را ازسر راه برداشته و وی را بسوی هلاکت سوق می دهند، اما خداوند بوسیله همین اسباب او را زنده کرد و هر چه اراده کردند که او را ذلیل کنند، خداوند وی رارفعت داد . 👈 این آیات نشانه آنست که اگر بنده ای عبودیت خود را برای خداخالص کند، خداوند عهده دار امور او می شود و وی را رفعت می بخشد، اگر چه وضعیت اکثر بندگان غیر از این است . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ با وعده‌ی در آينده، راه گناه امروز را باز می‌كند 💠اقْتُلُوا يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضاً يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ وَ تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ (۹/یوسف) 🌱‏(برادران به يكديگر گفتند:) يوسف را بكشيد يا او را به سرزمينی دور بيافكنيد تا توجّه پدرتان مخصوص شما شود و پس از انجام طرح (با توبه) گروهی شايسته باشيد 🔹فكر خطرناك، انسان را به كار خطرناك می‌كشاند. لَيُوسُفُ‌ ... أَحَبُ‌ ... اقْتُلُوا ‏ 🔹احساس تبعيض در محبّت از طرف فرزندان، آنها را تا حدّ برادركشی سوق می‌دهد. (گرچه شدّت علاقه‌ی پدر به يوسف بی دليل نبود، بلكه به خاطر كمالات او بود، ولی برادران احساس تبعيض كردند و خيال كردند علاقه‌ی بی‌دليل است و همين احساس، آنان را به توطئه وادار كرد) أَحَبُّ إِلی‌ أَبِينا ... اقْتُلُوا ‏ 🔹از منظر كوته نظران، حذف فيزيكی رقيب بهترين راه است. «اقْتُلُوا يُوسُفَ» ‏ 🔹حسادت، انسان را تا برادركشی سوق می‌دهد. «اقْتُلُوا يُوسُفَ» ‏ 🔹گناهكاران يكديگر را در انجام گناه وسوسه كرده و از همداستانی با يكديگر نيرو می‌گيرند. (برادران به يكديگر دستور بكشيد و بيفكنيد می‌دادند) اقْتُلُوا ... أَوِ اطْرَحُوهُ ‏ 🔹انسان، خواهان محبوبيّت است و كمبود محبّت مايه‌ی بزرگ‌ترين خطرات و انحرافات است. «يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ» ‏ 🔹حسودان گمان می‌كنند كه: از دل برود هر آنچه از ديده برفت. اقْتُلُوا يُوسُفَ‌ ... يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ‌ (برادران گمان می‌كردند اگر پدر يوسف را نبيند، از فكر يوسف بيرون خواهد رفت و تمام فكرش در ما متمركز خواهد شد). ‏ 🔹با اينكه قرآن راه كسب محبوبيّت را ايمان و عمل صالح معرّفی می‌كند؛ «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»،۲ امّا شيطان، راه محبوب شدن را برادركشی ترسيم می‌كند. اقْتُلُوا ... يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ‌ 🔹حسود خيال می‌كند با نابود كردن ديگران، نعمت‌ها برای او می‌شود. اقْتُلُوا ... يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ‌ ‏ 🔹شيطان با وعده‌ی توبه در آينده، راه گناه امروز را باز می‌كند. «وَ تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ» ‏ 🔹علم وآگاهی، هميشه عامل دوری از انحراف نيست. برادران با آنكه قتل يا تبعيد يوسف را بد می‌دانستند؛ «تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ» امّا اقدام كردند. ‏ 🔹سخن از توبه قبل از انجام گناه، فريب دادن وجدان و گشودن راه گناه است. ‏(برادران به يكديگر می‌گفتند: شما يوسف را نابود كنيد بعد با توبه از افراد صالح می‌شويم) «تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۳۱-۲۹ سوره هود از تفسیر نور ۱- بی توقّعی پیامبران،یکی از نشانه های حقّانیّت آنهاست. «لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مالاً» ۲- رمز موفّقیّت مبلّغ،توقّع نداشتن از مردم و بی اعتنایی به سرمایه داران است. «لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مالاً» البتّه مبلّغان دینی نزد خداوند،اجر بزرگی دارند. «إِنْ أَجرِیَ إِلاّ عَلَی اللّهِ» ۳- اگر انبیا دنبال سوء استفاده بودند،به سراغ اشراف می رفتند،نه فقرا. «لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مالاً» ۴- اشراف برای ایمان آوردن خود شرط می کردند که فقرا رانده شوند،ولی انبیا قاطعانه با این درخواست مخالفت می کردند. ما أَنَا بِطارِدِ ...(جمله اسمیّه و حرف(باء)نشانه ی قاطعیّت است) ۵- کسی که هدفش از تبلیغ،مال و مقام نیست،فقیر و غنی در نزد او یکسان است. «ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِینَ آمَنُوا» ۶- کفّار مؤمنان را اراذل می شمردند،امّا پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمود:من آنها را با شماعوض نمی کنم. «ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِینَ آمَنُوا» ۷- آنها که نزد خدا آبرو دارند نباید طرد شوند. «ما أَنَا بِطارِدِ الَّذِینَ آمَنُوا» ۸- یاد قیامت،به موضع گیری های دنیوی جهت صحیح می دهد. «مُلاقُوا رَبِّهِمْ» ۹- تحقیر مؤمنان به خاطر فقرشان،نشانه ی بی خردی است. «قَوْماً تَجْهَلُونَ» ۱۰- قرآن کسانی که مؤمنان را اراذل می شمرند،جاهل و نادان معرّفی می کند. «قَوْماً تَجْهَلُونَ» (نه اشرافی گری نشانه ی فهم است و نه فقر نشانه ی جهل) ۱۱- یکی از درجات عرفان،ملاقات وشهود است که مرفّهان نسبت به این مقام بی خبرند. «الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ لکِنِّی أَراکُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ» ۱۲- طرد و تحقیر مردمِ با ایمان،(حتّی از طرف انبیا)قهر الهی را به دنبال خواهد داشت. «مَنْ یَنْصُرُنِی مِنَ اللّهِ إِنْ طَرَدْتُهُمْ» ۱۳- هیچ کس نمی تواند مانع قهر خداوند شود. «مَنْ یَنْصُرُنِی مِنَ اللّهِ» ۱۴- رضای مخلوق را با غضب خالق معامله نکنیم. «مَنْ یَنْصُرُنِی مِنَ اللّهِ إِنْ طَرَدْتُهُمْ» ۱۵- مردم داریِ انبیا،از روی وظیفه ی الهی بوده است،نه به خاطر موقعیّت شخصی یا اجتماعی خودشان. «مَنْ یَنْصُرُنِی مِنَ اللّهِ» ۱۶- در تبلیغ،با شیوه سؤال،وجدان و فکر مردم را به قضاوت بخوانیم. «مَنْ یَنْصُرُنِی،أَ فَلا تَذَکَّرُونَ» ۱۷- ناتوانی همه ی موجودات را در برابر قهر الهی،همگان به آن اعتراف دارند، گرچه گاهی از آن غفلت کنند. «أَ فَلا تَذَکَّرُونَ» ۱۸- انبیا ادّعای توخالی ندارند،کارشان دعوت و هدفشان ارشاد است،آنهم در چارچوب بندگی خداوند. وَ لا أَقُولُ لَکُمْ ... ۱۹- شرط نبوّت،علم غیب و در دست داشتن گنجینه های هستی نیست. وَ لا أَقُولُ لَکُمْ عِنْدِی خَزائِنُ اللّهِ ... ۲۰- هدف انبیا ارشاد معنوی است،نه تقسیم خزائن مادّی. وَ لا أَقُولُ لَکُمْ عِنْدِی خَزائِنُ اللّهِ ... ۲۱- هر نعمتی که به ما می رسد،سرچشمه و خزینه ای دارد.( «خَزائِنُ» جمع است و اشاره به سرچشمه ی همه ی نعمت هاست) ۲۲- نسبت به اولیای خداوند غلوّ نکنیم. وَ لا أَقُولُ لَکُمْ عِنْدِی خَزائِنُ اللّهِ وَ لا ... وَ لا ... ۲۳- اشراف قوم نوح،ظاهربین بودند. تَزْدَرِی أَعْیُنُکُمْ ... ۲۴- در قضاوت نسبت به دیگران،به ظاهر آنها نگاه نکنیم. تَزْدَرِی أَعْیُنُکُمْ ... ۲۵- الطاف خداوند نصیب مؤمنان گمنام و ضعیف خواهد شد و کاری به خیال و وهم ما ندارد. «تَزْدَرِی أَعْیُنُکُمْ لَنْ یُؤْتِیَهُمُ اللّهُ خَیْراً اللّهُ أَعْلَمُ بِما فِی أَنْفُسِهِمْ» ۲۶- ملاک لطف خداوند،لیاقت باطنی ومعنوی انسان است. «اللّهُ أَعْلَمُ بِما فِی أَنْفُسِهِمْ» ۲۷- طرد ونالایق پنداشتن محرومان به خاطر فقر،ظلم است. «إِنِّی إِذاً لَمِنَ الظّالِمِینَ» ۲۸- ادّعاهای پوچ و توخالی و سوء استفاده از عناوین و مناصب دروغین،ظلم است. «إِنِّی إِذاً لَمِنَ الظّالِمِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 44 سوره صفحه_25 🌸 در راه : 🔶 وَ أَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ‌(195بقره) 🔹و در راه خدا انفاق كنيد (و با ترك انفاق،) خود را به دست خود به هلاكت نياندازيد. و نيكى كنيد كه خداوند نيكوكاران را دوست مى‌دارد. 💢این آیه تکمیلى است بر آیات جهاد، زیرا جهاد به همان اندازه که به مردان با اخلاص و کار آزموده نیازمند است به اموال و ثروت نیز احتیاج دارد. 📌زیرا از سربازان که عامل تعیین‏کننده سرنوشت جنگ هستند بدون وسائل و تجهیزات کافى (اعم از سلاح، مهمات، وسیله نقل و انتقال، مواد غذایى، وسائل درمانى) کارى ساخته نیست. 💢لذا در اسلام تأمین وسائل جهاد با دشمنان از واجبات شمرده شده در این آیه با صراحت دستور مى‏دهد و مى‏فرماید: «در راه خدا انفاق کنید و خود را به دست خود به هلاکت نیفکنید» (وَ أَنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ). 👈در آخر آیه دستور به داده، مى‏فرماید: «نیکى کنید که خداوند نیکوکاران را دوست مى‏دارد» (وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ). سبب پیشگیرى از هلاکت جامعه است!- 👈این آیه گر چه در ذیل آیات جهاد آمده است ولى بیانگر یک حقیقت کلى و اجتماعى است و آن این که ا بطور کلى سبب نجات جامعه‏ ها از مفاسد کشنده است، زیرا هنگامى که مسأله انفاق به فراموشى سپرده شود، و ثروتها در دست گروهى معدود جمع گردد و در برابر آنان اکثریتى محروم و بینوا وجود داشته باشد دیرى نخواهد گذشت که انفجار عظیمى در جامعه بوجود مى‏آید، که نفوس و اموال ثروتمندان هم در آتش آن خواهد سوخت، بنابراین ، قبل از آن که به حال محرومان مفید باشد به نفع ثروتمندان است، 👈 زیرا تعدیل ثروت حافظ ثروت است. 🌹امیر مؤمنان على علیه السّلام در یکى از کلمات قصارش مى‏فرماید: 💫حصّنوا اموالکم بالزّکاة: «اموال خویش را با دادن زکات حفظ کنید». 📚 تفسیر نمونه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩🚩 ، قیام برای اسلامی ونه فقط تغيير 💠 (ع) انسانی خشن نبود، بلکه در برابر از سوی دیگران ایستادگی کرد. امام حسین(ع) صرفاً یک فرد انقلابی نبود که در پی ساقط کردن یک فرد باشد، بلکه آن حضرت در پی از بردن وضعیت موجود بود و این فرد نیز بخشی از این همین واقعیت است. این‌‌ همان چیزی است که ما باید آن را درک کنیم، حتی اگر [این فرد] در مراکز حساس سیاسی حضور داشته باشد. وقتی که مردم ضد فردی و ستمگر و مستکبر شورش می‌کنند، عین همین حقیقت وجود دارد. ⭕زیرا برخی تصورشان این است که اگر فردی ساقط شد، مشکل حل می‌شود. ولی ما باید متوجه باشیم شخص حاکم نیز برخاسته از در جامعه است. همین ذهنیت‌ها هستند که چنین فردی را به حاکمیت می‌رسانند، او را مورد پذیرش قرار می‌دهند و از او حمایت به عمل می‌آورند. 👈ما این را در تاریخ معاصر خود نیز می‌بینیم. اشخاص توسط و کودتا‌ها ساقط شدند، اما دیدیم که مشکل حل نشد. زیرا نهاد و نظام‌ها و اصولی وجود دارند که می‌توانند دوباره همین راه را در پیش بگیرند. از این رو برای اینکه بتوانی موقعیت افراد و میزان تأثیرگذاری آن‌ها را بر صحنه مورد تجزیه و تحلیل قرار دهی باید خود صحنه را بررسی کنی. تنها در این صورت است که مشکل با همه ابعاد آن درمان خواهد شد. ولی مشکل ما این است که ما شرقی‌ها، نمی‌گویم فقط اعراب، چشممان فقط به است نه قهرمانی. ما فقط افراد را می‌بینیم نه عناصر شخصیت و توانمندی او را. با توجه به همین واقعیت هاست که باید بپرسیم: وقتی که سخنان امام حسین(ع) را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم، باید چگونه آن‌ها را به تصویر بکشیم؟ 🔴چگونگي و در سخن امام حسین(ع) امام حسین(ع) نقاط منفی موجود در شخصیت حاکم را از نگرش اسلامی مورد توجه قرار می‌دهد. آن حضرت از ویژگی‌های شخصی حاکم سخن نمی‌گوید، بلکه از ویژگی‌های خطی که این فرد تجسم آن می‌باشد، سخن می‌گوید. (ع) می‌فرماید: «مَنْ رَأى سُلْطاناً جائِراً مُسْتَحِلا لِحُرُمِ الله ناکِثاً لِعَهْدِالله، مُخالِفاً لِسُنةِ رَسُولِ اللهِ یَعْمَلُ فِى عِبادِاللهِ بِالِاثْمِ وَ الْعُدْوانِ.» ایشان در این فراز از سخنان خویش، روی نقاط منفی کسی که با استفاده از رابطه‌هایی که میان او و مردم وجود دارد، خود را به عنوان رهبر بر جامعه اسلامی تحمیل کرده است، تأکید می‌نماید. «فَلَمْ یُغَیِّر عَلَیْهِ بِفِعْل وَ لاقَوْل کانَ حَقَّاً عَلَى اللهِ اَنْ یُدْخِلَهُ مُدْخَلَهُ.» وقتی که امام حسین(ع) از سخن می‌گوید، از یک واقعیت سخن می‌گوید، از یک نظام و دستگاه‌های آن سخن می‌گوید. از کسانی سخن می‌گوید که برای تحمیل این نظام فعالیت می‌کنند. 🔸«اَلا وَ اِنَّ هؤلاءِ قَدْ لَزِمُوا طاعَةَ الْشَیْطانِ وَ تَرَکُوا طاعَةَ الْرحْمنِ وَ اَظْهَرُوا الْفَسادَ وَ عَطَّلُوا الْحُدُودَ وَ اسْتَأثَرُوا بِالْفَىْءِ وَ اَحَلُّوا حَرامَ اللهِ وَ حَرَّمُوا حَلالَهُ وَ اَنَا اَحَقُّ مَنْ غَیَّرَ.» 👈👈 او از کسی سخن می‌گوید که در رفتار و حکومتداری، عملکرد نامناسبی دارد. سپس از جامعه‌ای سخن می‌گوید که با این فرد هماهنگی دارد تا جامعه اسلامی به جامعه‌ای غیر اسلامی تبدیل شود. 📌 آن حضرت خود را فردی معرفی می‌کند که آمده است تا این وضعیت را تغییر دهد. منظور او فقط تغییر فرد نیست، بلکه آماده است تا خطی را که این شخص نماد آن است و نظامی را که این جامعه، جامعه همنوا با این فرد و این نظام، تجسم آن می‌باشد، تغییر دهد. 👌👌از خلال این گفتار چنین می‌توان درک کرد که وقتی با مواجه می‌شویم، نباید در خود این فرد غرق شویم و تأثیراتی را که فرد بر جامعه دارد و گروه‌هایی را که از این فرد حمایت به عمل می‌آورند و جامعه‌ای را که می‌رود تا در کام این فرد سقوط نماید، در نظر نگیریم. باید این مسأله را در قیام (ع) بررسی کنیم. ↩️و از آن برای مقابله با ظلم و انحراف، آگاهی سیاسی کسب کنیم. ↩️باید برای و هرم برنامه ریزی کنیم، نه اینکه برای رأس برنامه داشته باشیم، ولی قاعده را فراموش کنیم. زیرا اگر چنین کنیم، باز هم رأس دیگری از این قاعده سر بلند خواهد کرد. 🖋 علامه سید محمد حسین فضل الله کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا