eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5816770768427555056.mp3
2.77M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ کیانند؟!! 💠قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمالًا «103/کهف» 🌱بگو: آيا شما را خبر دهم كه زيانكارترين مردم كيست؟ 💠الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً «104/کهف» 🌱آنان كه در زندگى دنيا تلاششان گم و نابود مى‌شود، در حالى كه مى‌پندارند (همچنان) كار شايسته و نيك انجام مى‌دهند. 💢زيانكاران چند گروهند: الف: گروهى كه كار نيك نمى‌كنند. ب: گروهى كه براى دنيا كار مى‌كنند، نه آخرت. ج: گروهى كه كار مى‌كنند و مى‌دانند كه كارشان صحيح نيست. د: گروهى كه در زيانند و مى‌پندارند كه سود مى‌برند. 👈سه گروه اوّل، ممكن است با توبه به فكر اصلاح خود و جبران بيفتند، ولى گروه چهارم چون به فكر چاره نمى‌افتند، بدترين مردمند. مثل راهبان مسيحى كه خود را از لذّات حلال دنيا محروم مى‌كنند ومورد انتقاد انبيا نيز هستند، يا مثل زاهدنماهاى رياكار. 🔹كسانى كه اعتقادات صحيحى ندارند و از پندارهاى باطل خود پيروى مى‌كنند، تنها در يك عمل خسارت نمى‌كنند، بلكه در همه‌ى برنامه‌ها زيان مى‌بينند. 👌زيرا معيار ارزش هر كارى انگيزه‌ى درست آن است و قرآن نيز با تعابيرى همچون: أَ حَسِبَ‌ يَحْسَبُونَ‌، لا يَحْسَبَنَ‌، أَ فَحَسِبْتُمْ‌ و ... از حسابگرى‌هاى متّكى به خيال و پندار بى‌اساس، انتقاد كرده است. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ برای رسیدن به 💠قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى‌ إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً «110»کهف 🌱بگو: همانا من بشرى همچون شمايم (جز اينكه) به من وحى مى‌شود كه خداى شما خداى يگانه است. پس هر كه به ديدار پروردگارش (در قيامت و به دريافت الطاف او) اميد و ايمان دارد، كارى شايسته انجام دهد. و هيچ كس را در عبادت پروردگارش شريك نسازد. 🔹براى كار خدايى كردن، حتّى به پاداش الهى كافى است گرچه يقين نباشد. فَمَنْ كانَ يَرْجُوا ... فَلْيَعْمَلْ‌ 🔹 در انسان بايد به صورت يك حالت دائمى و پيوسته باشد، نه لحظه‌اى. «فَمَنْ كانَ يَرْجُوا» 🔹اميد بدون عمل، كارساز نيست. «يَرْجُوا فَلْيَعْمَلْ» 🔹ارزش كارها در سه جهت است: اصل كار، انجام دهنده‌ى كار ونيّت و هدف آن. در اين آيه هر سه جهت آمده است. «فَمَنْ كانَ يَرْجُوا...، عَمَلًا صالِحاً، وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ» 🔹اين آيه، هم توحيد در الوهيّت را بيان مى‌كند، «إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ» هم توحيد در ربوبيّت و عبادت را. «لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 🌟بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـ🌟 🌹سلام بر مخاطبان گرامی 🔸🔸لیست گروهها و کانالهاے مرتبط با قرآن پویان در پیام رسانهاي مختلف ✳✳کانالِ تدبر در قرآن، تفقه در دين با رويكرد عمومي سازي فهم و عمل به قران 1⃣ساعت5 صبح / پیام 2⃣ساعت6 : قرائت یک صفحه از قران کریم شامل ،ترجمه و توضيح ساده آیات بصورت صوتي و نكاتی از تفسیر آیات همان صفحه 3⃣ ساعت 11: ( و پرسش و پاسخ در يك سوره از قران به ) 4⃣ ساعت 14: ايات حاوي مرتبط با عقايد و رفتارها در زندگي فردي و اجتماعي استخراج و به همراه ترجمه و شرح مختصر ارسال ميگردد. 5⃣ساعت 18: تحقيق و تدبر (گفتار بزرگان/ پرسش و پاسخ قراني ،پستهای مناسبتی و ..) ✅شناسه در ، ، و گپ @quranpuyan ✅لینک کانال قران پویان در پیام رسانهاے ایتا و بله (تحت وب) https://eitaa.com/quranpuyan https://ble.ir/quranpuyan ♻ گروه قرآن پويان در تلگرام https://t.me/joinchat/PZJ_-Scb9euHUOWT ♻ گروههاے : مطالعه یک صفحه از قرآن باترجمه بطور روزانه به ترتیب نزول سوره ها همراه با ✅ ، و توضيح صوتي و روان آیات صفحہ ✅ فایل صوتی آيات صفحه ✅ از مفسران مختلف ✴گروه تقرب در https://t.me/taqarrob99 ✴گروه تقرب در https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 ✴گروه تقرب در https://ble.ir/join/Y2RmMzkwNm ✴گروههای تقرب در https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0 https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g ♻ کانال/گروه : آشنایی با باورها و رفتارهای قرآنی 1- ساعت 6 صبح : 2-ساعت 11: ( روزهای زوج) (روزهای فرد) 3 -ساعت 19: 💢گروه زيست قرآني در https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d 💢کانال زيست قراني در https://t.me/zistequrani 💢گروه زیست قراني در https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt ✅ادرس تالار گفتگوهاي قرآن پويان http://www.quranpuyan.com ✅ صفحه قرآن پويان در /https://www.instagram.com/quranpuyan ✅ مشاهده فیلم و ڪلیپ قرآنی در http://www.aparat.com/quranpuyan ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۱۲-۱۰۹ سوره هود از تفسیر نور ۱- یک رهبر باید چنان در راه وهدف خود استوار و قاطع باشد که انحراف امّت نتواند او را دچار تزلزل و سستی کند. «فَلا تَکُ» ۲- مورد عتاب و خطاب قرار دادن شخصیّت ها،تأثیر روانی بیشتری در مردم دارد. «فَلا تَکُ» ۳- بت پرستان و مشرکان،منطق و استدلال ندارند. «یَعْبُدُ آباؤُهُمْ» ۴- نیاکان،در اعمال و رفتار آیندگان نقش دارند. «یَعْبُدُ آباؤُهُمْ» ۵- پیروی از سنّت ها و توجّه به افکار و عقاید نیاکان،در همه جا دارای ارزش نیست. «یَعْبُدُ آباؤُهُمْ» ۶- خداوند حتّی نسبت به کفّار و مشرکان نیز ظلم نمی کند. «لَمُوَفُّوهُمْ نَصِیبَهُمْ» ۷- از اختلاف مردم در دین و ایمان آوردن بعضی و کفر عدّه ای دیگر،ناراحت و نگران نباشیم که این حادثه ی جدیدی نیست. «آتَیْنا مُوسَی الْکِتابَ فَاخْتُلِفَ فِیهِ» ۸- با اینکه در آیاتی از قرآن مجید،تورات،کتاب نور خوانده شده،امّا باز هم مردم در آن نور اختلاف کرده اند. «فَاخْتُلِفَ فِیهِ» ۹- خداوند،خود نیز سنّت های خویش را مراعات کرده و زیر پا نمی گذارد،چرا که قبل از هر کس،این قانونگذار است که باید احترام قانون را داشته باشد. «وَ لَوْ لا کَلِمَهٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ» (خداوند دنیا را محلّ داوری قرار نداده است) ۱۰- سنّت های الهی،بر اساس مقام ربوبیّت اوست. «سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ» ۱۱- مهلت دادن به اختلاف کنندگان در کتاب آسمانی،از سنّت های الهی است. «کَلِمَهٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ» ۱۲- در جهان بینی الهی،هیچ عملی بدون جواب و پاداش نیست. «لَیُوَفِّیَنَّهُمْ» ۱۳- در پاداش یا کیفر الهی،هیچ کم و کاستی وجود ندارد. «لَیُوَفِّیَنَّهُمْ» ۱۴- جزای کامل خداوند،بر اساس آگاهی کامل او از اعمال مردم است. «خَبِیرٌ» ۱۵- حال که خداوند کیفر وپاداش همه را بدون کم و کاست می دهد،پس استقامت کن. کُلاًّ لَمّا لَیُوَفِّیَنَّهُمْ ... فَاسْتَقِمْ ۱۶- در استقامت و پایداری،رهبر باید پیشگام همه باشد. «فَاسْتَقِمْ» (شرایط مکّه برای مسلمانان صدر اسلام،دشوار و نیاز به استقامت بوده است) ۱۷- پایداری رهبر بدون همراهی و پایداری امّت بی نتیجه است. «وَ مَنْ تابَ مَعَکَ» ۱۸- رجوع و بازگشت به خدا،بهای سنگینی را می طلبد و آن،استقامت وپایداری در راه مستقیم است. «وَ مَنْ تابَ مَعَکَ» ۱۹- همه چیز باید طبق فرمان باشد،نه زیاده روی وطغیان. کَما أُمِرْتَ ... وَ لا تَطْغَوْا ۲۰- رهبر و امّت باید در راه مستقیم حرکت کنند و از افراط و تفریط بپرهیزند. «فَاسْتَقِمْ،وَ لا تَطْغَوْا» ۲۱- استقامت در دین،پاداش الهی را در پی دارد. فَاسْتَقِمْ ... إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. شماره 103 سوره صفحه_51 به و 🔶 إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ‌ «21» ال عمران براستى كسانى كه به آيات خداوند كفر مى‌ورزند و پيامبران را به ناحق مى‌كشند وكسانى از مردم را كه فرمان به عدالت مى‌دهند مى‌كشند، پس آنان را به عذابى دردناك بشارت ده. ❓ مگر در زمان پیامبر حضور داشتند که انها را به عذاب تهدید نماید؟ 🔥👈از جمله فَبَشِّرْهُمْ بِعَذاب أَلِیْم: آنها را به عذاب شدید بشارت بده ! استفاده مى شود که کافران معاصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نیز مشمول این آیه بوده اند در حالى که مى دانیم آنها قاتل هیچ یک از انبیاء نبوده اند و این به خاطر آن است که هر کس راضى به برنامه و مکتب و اعمال جمعیتى باشد در اعمال نیک و بد آنها سهیم است، و چون این دسته از کفار (مخصوصاً یهود) نسبت به برنامه هاى پیشینیان خود و اعمال خلاف آنها سخت وفادار بودند، مشمول سرنوشت آنها خواهند بود. 📚در تفاسير كبير و مجمع‌البيان وقرطبى مى‌خوانيم: بنى‌اسرائيل در اول روز آنهم در يك‌ ساعت، چهل و سه نفر از پيامبران الهى و يكصد و دوازده نفر از آمران به معروف را به درجه‌ى شهادت رساندند. ⭕️البته ناگفته پيداست كه در زمان پيامبراسلام صلى الله عليه و آله گروهى كه را كنند نبودند، ولى چون زنده‌ها به كار گذشتگان و نياكان خود راضى بودند، خداوند در اين آيه، كسانى را كه به خاطر رضايت قلبى، شريك جرم نياكان هستند، با خطاب «بشّرهم» مورد انتقاد و تهديد قرار داده است. 📚تفسیر نمونه و نور قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
، ممدوح يا مذموم؟ از پيروان اديان اسماني قبل عبرت بگيريد كه با تعصب فقط خودشان را برحق و اهل بهشت ميدانستند 🛑قسمت سیزدهم : ♦️﴿وَ قالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصاري‌ عَلي‌ شَيْ‌ءٍ وَ قالَتِ النَّصاري‌ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلي‌ شَيْ‌ءٍ وَ هُمْ يَتْلُونَ الْکِتابَ کَذلِکَ قالَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ يَحْکُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فيما کانُوا فيهِ يَخْتَلِفُونَ﴾ يهوديان گفتند: مسيحيان هيچ موقعيتي (نزد خداندارند، و مسيحيان نيز گفتند: يهوديان هيچ موقعيتي ندارند (و بر باطلند) در حالي كه هر دو دسته، كتاب آسماني را مي‏خواندند (و بايد از اين گونه تعصبها بر كنار باشند) افراد نادان نيز سخني همانند سخن آنها داشتند، خداوند در روز قيامت در اختلاف آنها داوري خواهد كرد. صحبت در تفسیر آیه صد و سیزدهم از سوره مبارک بقره است. ♻در رابطه با قوم یهود و نصاری و اختلافی که بین پیروان این ادیان آسمانی وجود دارد 👈👈 و برای همه انسان‌ها مخصوصا مسلمان‌ها درس است که این حالت یهود و نصاری را نداشته باشند. یک حالت انحرافی و خلاف را در این آیه شریفه متذکر می‌ّشود که باید بفهمیم که این روش صحیح نیست. در این آیه شریفه به این نکته اشاره دارد که ﴿وَ قالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصاري‌ عَلي‌ شَيْ‌ءٍ﴾ پیروان حضرت موسی(ع) و پیرو ادیان آسمانی هستند و برای خودشان مقامی قائل هستند که کسی را در آن شریک قرار نمی‌دهند؛ 👈 را برای خودشان می‌دانند و فکر می‌کنند که عذاب نمی‌شوند و نصاری را هم قبول ندارند 🔻﴿وَ قالَتِ النَّصاري‌ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلي‌ شَيْ‌ءٍ﴾ و هم پیروان حضرت مسیح(ع) هستند و می‌گویند یهود اعتبار ندارند. این یک حرکت اشتباه است و این نفی کردن یکدیگر در حالی است که هر دو کتاب آسمانی دارند و در کتاب آسمانی آن‌ها به وحدت و محبت و عطوفت دستور داده شده و از تفرقه و جدایی نهی شده است. 🔻با توجه به این دستور تورات و انجیل بر یهود و نصاری حاکم شده که هر کدام دیگری را قبول ندارند. خداوند متعال می‌فرماید: ﴿وَ هُمْ يَتْلُونَ الْکِتابَ﴾ آن‌ها کتاب آسمانی خود را می‌خوانند و به خدا و کتاب آسمانی خود ایمان دارند ولی این تعصب در وجود آن‌ها هست. 💫خداوند متعال در این آیه جمله‌ای می‌فرماید که درس بزرگی است. اصولا افراد عالم و شخصیت‌هایی که بهره‌ای از علم دارند، ارزش و مقامشان در صورتی است که نداشته باشند. ❌❌ اگر شما را دیدید که علم فراوانی دارد ولی روی یک مسئله خاصی دارد؛ یعنی را می‌گذارد و تسلیم حق نمی‌شود، این عالم مثل شخص جاهل است و ارزشی ندارد. عالمی ارزشمند است که طالب و تابع حق و حقیقت باشد و به دنبال حق برود و از حق پیروی کند. 🔻 ﴿کَذلِکَ قالَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ﴾ انسان جاهل این‌گونه است، نصاری می‌گویند ما انجیل می‌خوانیم و باسواد هستیم و یهود هم می‌گویند ما تورات خوانده‌ایم و درس‌خوانده‌ایم. ⭕اما باید به آن‌ها گفت شما که درس خوانده‌اید و اهل دانش و فضل هستید، چرا تعصب دارید؟ تعصب را کنار بگذارید، افراد جاهل هم مثل شماست پس شما چه فرقی با انسان‌های جاهل دارید؟ 👈👈انسان وقتی عالم می‌شود، باید تعصب را کنار بگذارد و به دنبال و باشد در حالیکه شما که اهل تورات و انجیل هستید دارید و خودتان را بالاتر از همه می‌دانید و به دنبال و حقیقت نیستید. 🎙درس تفسیر استاد محسن فقیهی 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ 🔸آنچه از نيكى به تو رسد، از سوى خداست 📗سوره نساء، آیه ۷۹ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5819022568241240406.mp3
2.48M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ به آرزوی خود رسید 💠يا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلامٍ اسْمُهُ يَحْيى‏ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِيًّا 🌱(به او خطاب کردیم:) «ای زکریا، ما تو را به پسری که نامش یحیی ست، بشارت می‌دهیم که پیش از این هیچ (همانند و) هم‌نامی برای او قرار نداده‌ایم.» مریم - ۷ 🔹این آیه استجابت دعای زکریا را در پیشگاه پروردگار، استجابتی آمیخته با لطف و عنایت ویژه او بیان می‌کند، و با این جمله شروع می‌شود «ای زکریا! ما تو را بشارت به پسری می‌دهیم که نامش یحیی است پسری (بی‌سابقه) که همنامی برای او پیش از این قرار نداده‌ایم» 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ زمانی ارزش دارد كه باشد، نه و 💠فَخَرَجَ عَلی‌ قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرابِ فَأَوْحی‌ إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا بُكْرَةً وَ عَشِيًّا (۱۱/مریم) 🌱‏پس (زكريّا) از محراب عبادت به سوی مردم خارج شد، آنگاه به آنان اشاره كرد كه در صبح و شام خدا را تسبيح گوييد. 🔹در تبليغ، هموطن بودن مبلّغ اولويّت دارد. «فَخَرَجَ عَلی‌ قَوْمِهِ» 🔹مردان خدا، مكان خاصّی را برای عبادات خود قرار می‌دهند. «الْمِحْرابِ» 🔹كسی كه مردم را به عبادت دعوت می‌كند، بايد خود نيز اهل عبادت باشد. ‏«فَخَرَجَ عَلی‌ قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرابِ فَأَوْحی‌ إِلَيْهِمْ» 🔹با هر وسيله‌ای بايد تبليغ كرد. (آنجا كه زبان زكريّا بند می‌آيد، با اشاره به مردم سفارش می‌كند كه خدا را تسبيح كنيد.) «فَأَوْحی‌ إِلَيْهِمْ» 🔹وظيفه‌ی انبيا، دعوت مردم به عبادت است. «فَأَوْحی‌ إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا» ‏ 🔹فرزنددار شدن پيرمرد از همسر نازا، نشانه‌ی منزّه بودن خداوند از هرگونه كاستی و ناتوانی است. «سَبِّحُوا» 🔹عبادت زمانی ارزش دارد كه دائمی باشد، نه مقطعی و موسمی. «بُكْرَةً وَ عَشِيًّا» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۱۱۰ وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ فَاخْتُلِفَ فِيهِ وَلَـوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّهُمْ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ  و هر آینه به موسي [نيز همچون تو] کتاب [تورات] داديم، پس در [پيروي جدّي از] آن اختلاف پديد آمد، و اگر نبود کلمه‌اي ۱۲۰ [=عامل موثری؛ در به تعويق انداختن بازتاب اعمال سوء در دنيا] که از جانب پروردگارت [بر نظام عکس‌العمل طبيعي اعمال] پيشي گرفته است، ميان آنها [بي درنگ] داوري مي‌شد [=به کيفر خلاف‌شان مي‌رسيدند] و با اين حال آنها دربارة آن [دامنگير شدن عقوبت اختلافشان در قيامت] در ترديد و بدگماني‌اند.  __ ۱۲۰- معناي «کلمه»، به طور کلي، عامل مؤثر است. کلمه از ريشه «کـَلمْ»، در اصل به معناي تأثير است و از اين روي به زخم ناشي از تأثير شمشير و نيزه، کـَلمْ و سخني که در شنونده تأثير مي‌گذارد کلام مي‌گويند. در قرآن حضرت عيسي را کلمه خدا [کلمة من الله] ناميده است، زيرا مادرش مريم تحت تأثير القاي نيروي فرشته‌اي حامله شد و اين فرزند تأثيري عظيم در تاريخ بني‌اسرائيل گذاشت. خداوند ابراهيم(ع) را نيز با «کلماتي» مبتلا ساخت. «کلمات الله» آثار تحقق يافته اراده و امر خدا در آفرينش جهان هستي است. هود : ۱۱۲ فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ  پس [با توجه به تجربه موسي و بني‌اسرائيل] آنگونه که فرمان يافته‌اي [در برابر مشکلات رسالت، هم خودت] استقامت بورز، و [هم] کساني که با تو [به راه حق] بازگشته‌اند. و [از ضوابط و مقررات حق] سرکشي نکنيد که مسلماً او بر آنچه مي‌کنيد بيناست. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. شماره 104 سوره صفحه_51 ⭕️ و از در 🔶إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْـلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ(19 آل عمران) همانا دين [پذيرفته شده در] نزد خدا، اسلام [=تسليم حق بودن] است و كساني كه كتاب [آسماني] به آنها داده شده، [در پذيرش پيامبر اسلام] اختلاف نكردند، مگر پس از آنكه علم بر آنها حاصل شد [=با وجود آگاهي اختلاف كردند]، به سبب خوي برتري‌طلبي كه ميانشان بود و آن كس كه [با سركشي و اختلاف] به آيات خدا [مبني بر اتّحاد و تسليم به حق] كفر ورزد، پس [بداند كه] خدا مسلماً سريع‌الحساب است. __ 🔸فرمود ﴿فَمَا اخْتَلَفُواْ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْم﴾ اين ناظر به توده مردم نيست اين ناظر به است.اختلاف در كتاب از توده مردم نيست هر گونه اختلافي كه در مسائل ديني پديد بيايد مسئول مستقيمش يعني علماي دين‌اند اگر آنها اختلاف نمي‌كردند توده مردم در تفسير تورات در تفسير انجيل و مانند آن اختلافي نداشتند 🖊ايت اله جوادي املي 🔶 آيات بسياري در قرآن در مورد اختلافات قوم بني‌اسرائيل پس از نجات از شرّ فرعون سخن گفته و تأکيد کرده است که اين اختلافات نه از سر ناآگاهي و بي‌خبري نسبت به شريعت و تورات، بلکه اتفاقاً پس از علم و آگاهي به خاطر خوي « »، يعني و رقابت بر سر مال و موقعيت بوده است. ❓اين سؤال در اين زمان، به خصوص براي ملت ما پس از تجربه انقلاب و عملکرد برخي به قدرت تكيه كرده همواره مطرح مي‌شود که چگونه ممکن است کساني يک عمر درس دين خوانده‌اند، آنچه را تبليغ کرده‌اند به راحتي قرباني منافع دنيايي‌شان کنند!؟ 👈اكثر مردم چنين مي‌پندارند که دين همچون فيزيک و شيمي و تاريخ و جغرافياست که دانستنش الزاماً پايبندي به دنبال مي‌آورد، آنها با اين پندار عملا گرايش انسان به خير و شرّ و جاذبه دوگانه رحمن و شيطان را ناديده مي‌گيرند. در حالي كه دين قانوني الهي بيش نيست که همچون قوانين بشري، دوطرفه بوده و تنها با تمكين به اصول آن تأثير مي‌کند. 🔶 - اين آيه كفر به آيات و ايجاد اختلاف را به يهود نسبت داده كه توده‌هاي بي‌خبر را به دنبال خود مي‌كشيدند و به دليل رقابت‌هاي ميان خود و يا پيروان ساير شريعت‌ها، منشأ اختلاف و درگيري مي‌شدند. كفر به آيات الله، همان ناديده گرفتن و عمل نكردن به آياتي است كه بر تسليم به خدا، ترك خودخواهي‌ها و زياده‌طلبي‌ها و حرص و حسد توصيه مي‌كنند 🌸🍃 تفسير بازرگان 1⃣- سرچشمه‌ى بعضى از اختلافات مذهبى، حسادت‌ها و ظلم‌هاست؛ نه جهل و بى‌خبرى. 2⃣- حسد، زمينه‌ى كفر است. «بَغْياً ... وَ مَنْ يَكْفُرْ» 3⃣- كتاب وعلم، به تنهايى سبب نجات نمى‌گردند. «أُوتُوا الْكِتابَ، جاءَهُمُ الْعِلْمُ، مَنْ يَكْفُرْ» 📚تفسیر نور قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️‍ نگرانی از و دگم اندیشی و از توسعه اسلام در دنیا 🌹بمناسبت دوم ابان سالروز تولد محمدحسين بهشتي ✅️آیت الله بهشتی درباره “معرفت دینی” و “فقه” باورهایی دارد که اگر در “حوزه علمیه” نظریه پردازی شود و در “حکم رانی دینی” به اجراء گذاشته شود هیچ گاه ما چنین مشکلاتی که الان با آن مواجهیم ، مواجه نبودیم . ✅️ ما در “نداشتنِ” مانند شهید بهشتی اشتباه کردیم و گمان کردیم مانند بهشتی داریم و در پی بازشناسی آن شخصیت منحصر و تولید شخصیت هایی مانند او کم کاری کردیم و امروز مغبون هستیم! 💫در سوره رعد آمده ؛ ما از اطراف زمین کم می‌کنیم. امام صادق(ع) می‌فرمایند معنای آیه در مورد از دست دادن یک است. نتیجه میگیریم ؛ «دشمن در چه فکریه؟ ایران پر از بهشتیه»؛ از شعارهایی که واقعا شعار بود و یک درصد هم واقعیت در آن نیست. یک بهشتی هم نداریم تا چه رسد به «پر از بهشتی» 🔹️ شهید بهشتی به هر عنوان “ ” را باطل میدانست و بر این باور بود ؛ “اگر بخواهید مسلمان زیستن را تحمیل کنید مردم بر علیه این تحمیل میکنند‌.” 🔹️ آیت الله بهشتی برای اجتهاد و بعد مرجعیت فقه و معرفت فقهی کافی نمیدانست و تصریح می کرد؛ “شناخت فقه؛ نیست ، اجتهاد بر اساس « » است.” 🔹️ وی به نزدیکی رفتاری و اخلاقیِ عالمان و فقیهان به رفتار و سخت نگران بود و مرید و را دریچه ورودی به طاغوت و طغیان دانسته و بر این باور بود ؛ 🔻🔻«کار عالم دین و نیست». و به صراحت نوشت ؛ ❌❌«عالمان دین به طاغوت‌ها خیلی نزدیکترند تا به انسان‌های روشن و سازنده! چون مردم ما . 👈👈ما باید مردم را بیدار و از طاغوت‌پروری جدا کنیم». 🔹️ آیت الله بهشتی در عین روحیه تعبدی که به احکام قطعی دین داشت و چه بسا خود او بشخصه احتیاطات دینی را ارج می نهاد ، اما از دامن گیر شدنِ جامعه به و اعلام پشت سر همِ ، حرام ، حرام .. سخت نگران بود چون رواج احتیاطات در جامعه را باعث بی دینی جامعه میدانست ↩️و اینکه بعضی فکر می‌کنند اگر احتیاطات فقه را زیاد و مردم را مکلف کنند، سطح دینداری جامعه بالا رفته باشد را بکلی قبول نداشت. حرف آقای بهشتی این است ؛ 🔻“اگر شما غیرضروری را به جامعه تزریق کردید، این جامعه به گرایش پیدا میکنند. علمای یهود یک سلسله داشتند که از آن خشونت و خشکی ایجاد شد.” 🔹️ عالم دینی به فراگرفتن چهار مسئله حلال و حرام و دانستن مقداری قرآن و حدیث نیست ، عالم دینی و خصوصا فقیهان موظف به توسعه اندیشه و توسعه آگاهی پیرامون خود است . او که بخشی از دنیای غرب را دیده بود ، خرسند بود که ظرفیت توسعه دینی اسلام در دنیا بیش از مسیحیت وجود دارد و در این رابطه تصریح می نمود ؛ 👈 “توسعه به اعتراف کلیسا طبیعی‌ترین توسعه دینی در دنیا است” در اینجاست که اگر عالمان دینی همراه با این در جهان امروز نباشند ، حتما بیرون از منظومه فکری دنیای اسلام قرار گرفته و دیگرانی که شرائط لازم برای رهبری جهان اسلام را ندارند پیش قدم میشوند 🎙استاد هادي سروش قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛