eitaa logo
قران پویان
471 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6014643884599023253
1.7M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️محاكمه و 💠وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّـهِ فَيَقُولُ أَ أَنْتُمْ أَضْلَلْتُمْ عِبادِي هؤُلاءِ أَمْ هُمْ ضَلُّوا السَّبِيلَ (۱۷/فرقان) 🌱‏(و ياد كن) روزی كه خداوند مشركان و آن‌چه را به جای خدا می‌پرستيدند (در يك جا) محشور كند، پس (به معبودهای آنان) گويد: آيا شما بندگان مرا گمراه كرديد، يا خودشان راه را گم كردند؟ 🔷‏از آنجا كه در آيات گذشته، سخن از سرنوشت مؤمنان و مشركان در قيامت و پاداش و كيفر اين دو گروه بود، آيات مورد بحث همين موضوع را به شكل ديگری ادامه می‌دهد و سؤالی را كه خداوند از معبودهای" مشركان" در قيامت می‌كند همراه جواب آنها به عنوان يك هشدار بيان می‌فرمايد: ‏نخست می‌گويد:" به ياد آور روزی را كه خداوند همه آنها و معبودهايشان را كه غير از" اللَّه" پرستش می‌كردند جمع و محشور می‌كند" (وَ يَوْمَ يَحْشُرُهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّـهِ‌). ‏و از آنها" سؤال می‌كند: آيا شما اين بندگان مرا گمراه كرديد يا خود آنها راه را گم كردند"؟! (فَيَقُولُ أَ أَنْتُمْ أَضْلَلْتُمْ عِبادِي هؤُلاءِ أَمْ هُمْ ضَلُّوا السَّبِيلَ‌). 🔷اما آنها در پاسخ" می‌گويند: منزهی تو ای پروردگار برای ما شايسته نبود كه اوليائی غير از تو برگزينيم" (قالُوا سُبْحانَكَ ما كانَ يَنْبَغِي لَنا أَنْ نَتَّخِذَ مِنْ دُونِكَ مِنْ أَوْلِياءَ). ‏نه تنها ما آنها را به سوی خود دعوت نكرديم، بلكه ما به ولايت و عبوديت تو معترف بوديم و غير از تو را معبود برای خود و ديگران برنگزيديم! علت انحراف آنها اين بود كه" آنان و پدرانشان را از نعمتها و مواهب دنيا برخوردار نمودی (آنان به جای اينكه شكر نعمتت را بجا آورند در شهوات و كامجوئيها فرو رفتند) تا ياد تو را فراموش كردند" (وَ لكِنْ مَتَّعْتَهُمْ وَ آباءَهُمْ حَتَّی نَسُوا الذِّكْرَ). " و به همين دليل فاسد شدند و هلاك گشتند" (وَ كانُوا قَوْماً بُوراً). ‏🔷 در اينجا خداوند روی سخن را به مشركان كرده، می‌گويد:" اين معبودانتان شما را در آنچه می‌گوئيد تكذيب كردند" (می‌گفتيد: اينها شما را از راه منحرف كردند و به سوی عبادت خود دعوت نمودند در حالی كه آنها گفته شما را دروغ می‌شمرند) (فَقَدْ كَذَّبُوكُمْ بِما تَقُولُونَ‌). ‏و چون چنين است و خود مرتكب انحراف خويش بوده‌ايد،" قدرت نداريد عذاب الهی را از خود بر طرف سازيد و خويش را ياری كنيد و يا از ديگران ياری بطلبيد" (فَما تَسْتَطِيعُونَ صَرْفاً وَ لا نَصْراً). ‏" و كسی كه از شما ستم كند، عذاب شديد و بزرگی به او می‌چشانيم" (وَ مَنْ يَظْلِمْ مِنْكُمْ نُذِقْهُ عَذاباً كَبِيراً). 👈‏بدون شك" ظلم" مفهوم وسيعی دارد هر چند موضوع بحث در آيه" شرك" است كه يكی از مصداقهای روشن ظلم می‌باشد، اما با اين حال كلی بودن مفهوم آيه را از بين نمی‌برد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏قالُوا سُبْحانَكَ ما كانَ يَنْبَغِي لَنا أَنْ نَتَّخِذَ مِنْ دُونِكَ مِنْ أَوْلِياءَ وَ لكِنْ مَتَّعْتَهُمْ وَ آباءَهُمْ حَتَّی نَسُوا الذِّكْرَ وَ كانُوا قَوْماً بُوراً (۱۸/فرقان) 🌱‏(معبودها) گويند: خدايا! تو منزّهی، مارا نرسد كه غير از تو سرپرستی بگيريم ولی تو آنان و پدرانشان را چنان كامياب گرداندی كه ياد (تو و قرآن) را فراموش كردند و گروهی هلاك و سر در گم شدند. 👈‏عوامل نسيان وغفلت در قرآن متعدّد است و برخی از آنها عبارتند از: ‏الف: مال و ثروت كه در اين آيه آمده است. ‏ب: فرزند و خانواده. «لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ» ‏ج: تجارت. «لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ» ‏د: شيطان، تفرقه، قمار و شراب. «إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ» ‏۱- در قيامت، معبودهای ساختگی به سخن درمی‌آيند. «قالُوا» ‏۲- هر كجا سخنی از شرك به ميان آمد، تسبيح وتنزيه خدا لازم است. «سُبْحانَكَ» ‏۳- خداوند نعمت‌های خود را حتّی از منحرفان دريغ نمی‌دارد. «لكِنْ مَتَّعْتَهُمْ» ‏۴- خطر مال در جايی است كه سبب فراموشی خدا شود، نه اين كه مال مطلقاً بد و خطرناك باشد. مَتَّعْتَهُمْ‌ ... حَتَّی نَسُوا ‏۵- در خانواده‌هايی كه چند نسل آنها مرفّه بوده‌اند، زمينه‌ی فراموشی از خدا و قيامت، بيشتر است. «وَ آباءَهُمْ» ‏۶- به مال و جلوه‌گری‌های مرفّهين نگاه نكنيد، همه‌ی آنان تباه شدنی هستند. ‏«كانُوا قَوْماً بُوراً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۱-۱ سوره دخان از تفسیر نور ۱- قرآن برای دست یابی انسان به نور از جایگاهی بلند نازل شده است. «أَنْزَلْناهُ» ۲- زمان ها متفاوتند و بعضی بر بعضی دیگر قداست و برتری دارند. «لَیْلَهٍ مُبارَکَهٍ» ۳- شب قدر در هر سال تکرار می شود. «یُفْرَقُ» (فعل مضارع،نشانه استمرار است) ۴- مقدّرات شب قدر نسبت به مسائل کلیدی و اساسی است. «کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ» یعنی هر کار استوار و ریشه ای. ۵- نزول قرآن،مسئله بسیار مهمی در نزد خداوند است. «أَمْراً مِنْ عِنْدِنا» ۶- در نزول قرآن به هیچ وجه دست دیگران در کار نبوده است. إِنّا أَنْزَلْناهُ ... أَمْراً مِنْ عِنْدِنا ۷- یکی از سنّت های الهی فرستادن کتب آسمانی و انبیاست. «إِنّا کُنّا مُرْسِلِینَ» ۸- هدف از نزول کتاب،همراه با پیامبر هشدار دهنده،تربیت و رحمت است. «رَحْمَهً مِنْ رَبِّکَ» ۹- زنده کردن و میراندن کار دائمی خدا است.( «یُحْیِی وَ یُمِیتُ» به صورت فعل مضارع آمده که نشانه ی استمرار است.) ۱۰- ربوبیّت خداوند بر هستی،دلیل آن است که جز خداوند معبودی نیست. (آری،او از نظر جغرافیا،آسمان ها و زمین را تحت ربوبیّت خود دارد. «رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما» و از نظر تاریخ،شما و نیاکانتان را تحت ربوبیّت قرار داده است. «رَبُّکُمْ وَ رَبُّ آبائِکُمُ الْأَوَّلِینَ») ۱۱- شک باید زمینه ی بررسی و مقدّمه تحقیق و یقین باشد،نه بستر غفلت و بطالت.شک پایدار مورد انتقاد و توبیخ است. «فِی شَکٍّ یَلْعَبُونَ» ۱۲- در دلائل توحید ابهام و پیچیدگی نیست و ریشه ی شک کافران،لجاجتی است که در درون خود آنان است. «بَلْ هُمْ فِی شَکٍّ یَلْعَبُونَ» ۱۳- منکران وحی،منطق و برهانی ندارند و تلاش و زندگی آنان حرکتی بازیگرانه است. «فِی شَکٍّ یَلْعَبُونَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 155 سوره صفحه_64 🌹هيچ عملي از ضايع نمي شود 🔸وَ ما يَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَلَنْ يُكْفَرُوهُ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ‌ «115» آل عمران 🌱و آنچه از خير انجام دهند، هرگز درباره آن ناسپاسى نبينند و خداوند به (حال) پرهيزكاران داناست. ⬅️خداوند در اين آيه و آيه قبل، با برشمردن اوصاف و شرايطى، زمينه رسيده به مقام صالحان را بيان كرده است، «أُولئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ» همان كسانى كه همگان آرزوى ملحق شدن به آنان را دارند: «أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» و هر مسلمانى در هر روز، حداقل پنج مرتبه به آنان سلام مى‌كند. «السّلام علينا و على عباد اللّه الصّالحين» 👈در ، هيچ صالحى نمى‌شود. «فَلَنْ يُكْفَرُوهُ» البتّه چنانكه در قرآن مى‌خوانيم: «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ» شرط قبولى، ايمان و تقواست، لذا در اينجا مى‌فرمايد: ما خود مى‌شناسيم كه متّقين چه كسانيند كه بايد عملشان مورد قبول واقع شود. 📚تفسير نور ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹با سلام به همراهان عزیز قرآنی 💠قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ اَلْقُرْآنَ وَ عَلَّمَهُ. برترین شما کسی است که را بیاموزد و آن را به دیگران آموزش دهد ♦♦با توجه به اقدام مثبت رفع فلیتر پیام رسان باستحضار میرساند لینک گروههای فعال مرتبط با قرآن پویان در واتساپ بشرح زیر میباشد: ♻♻گروههای مطالعه یک صفحه از قرآن باترجمه بطور روزانه به ترتیب نزول سوره ها همراه با ✅ ، و توضيح صوتي و روان آیات صفحہ ✅ فایل صوتی آيات صفحه ✅ از مفسران مختلف ✴گروه تقرب 1 سوره https://B2n.ir/w36836 🔶گروه تقرب 2 مرور سوره ها به ترتيب نزول 📖سوره مبارکہ https://B2n.ir/d82328 ♻♻♻ گروه : آشنایی با باورها و رفتارهای قرآنی 1- ساعت 6 صبح : 2-ساعت 11: ( روزهای زوج) (روزهای فرد) 3 -ساعت 19: https://B2n.ir/k15408 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در دوران و نسل، نسل است. بايد خانه‌تكاني فكري كرد. اینکه حرفهای سابق را بزنیم صحیح نیست. ♦اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) خودشان هم هستند هم . نام اینها و یاد اینها حیات بخش است و شیعه هم تشنه معارف اینهاست و بهترین وسیله ای که در جهان امکان، انسان به این وسیله متوسل می شود به الله هم همین ها هستند. درست است که کتاب های آسمان و برنامه های دینی، همه اینها وسائل اند؛ اما آن کسی که است است که هم همه مطالب قرآن را می داند و هم مطالب قرآن را عمل کرده است و عمل می کند اینها هستند، لذا خود اینها بهترین وسیله اند. 🔹 الآن در این شرایطی که این سال های اخیر پیش آمد، جامعه ما در دالان ورودی یک است؛ ما چه بخواهیم چه نخواهیم در دالان انتقالیم. چون در دالان انتقالی هستیم، باید از نظر فکر هم یک بکنیم و داشته باشیم. بدون ، در جامعه انتقالی، انسان موفق نیست. ◀️ انسان نباید که از این جامعه جدا بشود. چون دو تا راه دارد: راه خوب دارد و راه بد دارد؛ می شود با جامعه بود و راه خوب را اداره کرد و تعمیم داد. 🔹 ما الآن تقریباً در دوران و ما نباید غرب و فرورفتگان در امور مادی و امثال اینها را نگاه بکنیم_ الآن ما تقریباً در صدریم یعنی اگر کسی بخواهد نسبت به معارف الهی تلاش و کوشش بکند راه باز و میدان باز است. 🔹 نسل، است چه بخواهیم چه نخواهیم. ما بنشینیم و گذشتگی فکر بکنیم و حرفهای سابق را بزنیم صحیح نیست؛ کار تازه نوع تازه راهنمایی تازه! 🔹 ائمه فرمودند سخنان و گفتار ما، است. همه ما می دانیم و شنیدیم و گفتیم که سنگ روی سنگ بند نمی شود؛ کسی می خواهد یک ساختمان بسازد، اول سنگ می گذارد، بعد سنگ دیگری روی این سنگ باشد سنگ روی سنگ بند نمی شود! فرمود گفتار ما ملاتی است که افراد را با هم جمع می کند؛ وقتی که ملات باشد ساختمانی باعظمت پیدا می شود. 🔹 آن فهم و درک و ایمان را ذات اقدس اله به ما داده است که از جایمان بیرون نرویم؛ نه بد بگوییم نه بد کسی را بخواهیم؛ مواظب باشیم مواظب باشیم مواظب خودمان باشیم مواظب خودمان باشیم مواظب خودمان باشیم. این جاذبه دارد؛ فرمود این است. 🔹 الآن این عزیزان ما فرزندان ما اینها خیال می کنند که مثلاً این روسری را کمتر کردند مشکل حل می شود! بر فرض هم به مقصد برسی گمان است؛ ـ🔻 با نمی شود به رفت. جریان خدا و قیامت و حساب، یقینی است؛ ما هستیم که هستیم! کل این آسمان و زمین وضعش عوض می شود ولی ما هستیم که هستیم که هستیم آیت الله جوادی آملی 📚 پیام به هشتمین همایش ریحانة النبی(س) تاریخ: 1403/10/02 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛