eitaa logo
قران پویان
474 دنبال‌کننده
6هزار عکس
699 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ملاك ارزش، است، نه جايگاه اجتماعی و اقتصادی 💠وَ ما أَنَا بِطارِدِ الْمُؤْمِنِينَ (۱۱۴) إِنْ أَنَا إِلاَّ نَذِيرٌ مُبِينٌ (۱۱۵) قالُوا لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ يا نُوحُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمَرْجُومِينَ (۱۱۶/شعراء) 🌱(امروز كه آنان ايمان آورده‌اند،) من طرد كننده‌ی مؤمنان نيستم. من جز هشدار دهنده‌ای روشنگر نيستم. مردم به نوح گفتند: ای نوح! اگر (از دعوت خود) دست برنداری قطعاً از سنگسار شدگان خواهی شد. 🔹با پيشنهادات و توقّعات نابجای متكبّران، قاطعانه برخورد كنيد. (طرد فقرای با ايمان جايز نيست، حتّی اگر به قيمت ايمان‌آوردن گروهی ديگر باشد) وَ ما أَنَا بِطارِدِ ... ‏ 🔹ملاك ارزش، ايمان است، نه جايگاه اجتماعی و اقتصادی. وَ ما أَنَا بِطارِدِ ... ‏ 🔹جاذبه بايد در حدّ اعلی باشد، ولی دافعه تنها در موقع ضرورت لازم است. وَ ما أَنَا بِطارِدِ ... ‏ 🔹بيم وهشدار و انذار انبيا، بيش از بشارت آنان است. در قرآن جمله‌ی‌ «إِنْ أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ» آمده، ولی جمله‌ی «ان انا الا بشير» نيامده است. ‏ 🔹ترساندن غافل از خطرها، بهترين شيوه‌ی ارشادی است. «إِنْ أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ» ‏ 🔹يكی از مهم‌ترين حربه‌های مخالفان انبيا تهديد است. «مِنَ الْمَرْجُومِينَ» ‏ 🔹سنگسار كردن، يكی از قديمی‌ترين انواع شكنجه‌هاست. «مِنَ الْمَرْجُومِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ 🌱(پس شکرش را به‌جا بیاورید؛) زیرا من از عذاب روزی بزرگ بر شما بیم دارم.» شعراء - ۱۳۵ 🔹معمولا" يَوْمٍ عَظِيمٍ‌" (روز بزرگ) در قرآن به قيامت اطلاق می‌شود كه از هر نظر عظمت دارد، ولی گاه در آيات قرآن به روزهای سخت و وحشتناكی كه بر امتها گذشته، نيز اطلاق شده است. 🔹آن چنان كه در همين سوره در داستان شعيب می‌خوانيم كه پس از سرسختی و لجاجت در مقابل حق، خداوند آنها را با مجازات دردناكی (صاعقه‌ای كه از قطعه ابری فرود آمد) كيفر داد، و سپس از اين روز به عنوان" يوم عظيم" ياد می‌كند: فَأَخَذَهُمْ عَذابُ يَوْمِ الظُّلَّةِ إِنَّهُ كانَ عَذابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ‌. بنا بر اين در آيه مورد بحث، نيز ممكن است" يوم عظيم" اشاره به روزی باشد كه گردنكشان قوم عاد، گرفتار مجازات دردناك طوفان درهم كوبنده گشتند گواه اين معنی بيان كيفر آنها در چند آيه بعد از اين است. 🔹‏و نيز ممكن است اشاره به كيفر روز قيامت و يا هر دو كيفر باشد كه تاريخ هر دو روز عظيم است. 📚تفسیر نمونه 💫گروه تقرب http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 ࿐ 🍃═🌸━━┓    @taqarrob99   ┗━━🌸═🍃࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹خلاصه تفسیر سوره دخان از تفسیر تسنیم آیت اله جوادی آملی بخش پنجم اين «حَبل متين»ي که فرمود: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً﴾ که تار و پود آن قرآن و عترت است، اين از بالا آمده است: «أَحَدُ طَرَفَيهِ بِيَدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالي»؛ يک طرف آن به دست خداست و طرف ديگر آن هم به دست ماست و به ما هم گفتند: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً﴾. اين کتاب مثل باران نيست که ما همه‌ را به زمين انداخته باشيم، اين يک «حَبل متين» است! ما اين را به زمين آويختيم، يک؛ يک طرف آن بالاست، دو؛ طرف پايين به دست شماست، سه؛ بالا اسم ندارد، نه عبري، نه عربي، نه تازي، نه فارسي و نه آذري است، در آن‌جا سخن از لفظ و مفهوم نيست؛ مستحضريد که لفظ و مفهوم يک امر قراردادي است. اين «حَبل متين» بالاي آن «عليِّ حکيم» است و پايين آن «عربيِّ مبين» بنابراين اگر ما قرآن را به عنوان يک «حَبل» آويخته تلقّي کنيم، برخورد ما با قرآن بهتر از آن برخورد تاريخي است که قرآن را خدا نازل کرده، به ما داده و در قيامت حسابرسي مي‌کند و اگر ـ إِن‌شَاءَ‌الله ـ با اين قرآني که در خدمت او هستيم، خوب رفتار بکنيم، ممکن است زمينهٴ آن «کتاب مکنون» هم برای ما حاصل بشود؛ اثبات اينکه ما قبلاً «ليلهٴ قدر» نداشتيم کار آساني نيست مطلب ديگر اين است که ماه مبارک رمضان قبلاً هم بود، ليلهٴ قدر هم قبلاً هم بود، براي اينکه مقدرات الهي از زمان پيغمبر(صَ) به بعد که تنظيم نشده است، خدا به وسيله مأموران خود که مدبّرات امر هستند عالَم را دارد اداره مي‌کند؛ قضايي دارد، قَدَري دارد، هر کسي عمري دارد، رزقي دارد، تلاش و کوششي دارد. اين مقدّرات سالانه در ليلهٴ قدر مشخص می‌شد، اين‌طور نيست که اين جزء ره‌آوردهاي اسلام باشد! قضاي الهي هميشه بوده، قَدَر الهي هميشه بوده، مقدّرات هميشه بوده، اما ما بگوييم مثلاً «ليلهٴ قدر» قبلاً نبود، مقدّرات الهي که بود! قضاي الهي که بود! قَدَر الهي که بود! در يک وقت سرانجام آن قضا به قَدَر تبديل مي‌شد. اثبات اينکه ما قبلاً «ليلهٴ قدر» نداشتيم کار آساني نيست. در قبلِ «ليلهٴ قدر» بود، ولي عظمت «ليلهٴ قدر» به اين است که خداي سبحان اين مقدّرات را در آن زمان به قدْر مي‌رساند و تفريق مي‌کند: ﴿فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ﴾، در اين فرصت مناسب قرآن نازل شده؛ مثل اينکه سرزمين مکه قبل از وجود مبارک حضرت برکتي داشت، چون خليل حق(سَلامُ اللهِ عَلَيهِ) آمده و کعبه‌اي را ساخته و خصيصه‌اي براي اين سرزمين پيدا شد، بعد وجود مبارک حضرت از همين سرزمين ظهور کرد، قرآن در همين سرزمين به عنوان زمين وحي نازل شد و مانند آن. بنابراين «ليلهٴ قدر» ظاهراً قبلاً بود و برکاتي هم داشت. اگر به «ليلهٴ قدر» سوگند ياد مي‌شود، به مناسبت آن نزول ملائکه است، به وسيله تفريق امر است و مخصوصاً در اسلام به وسيله نزول قرآن کريم است؛ مطلب ادامه دارد..... https://zaya.io/m42dk کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 168 ⭕️ و بدون تامل، 👈 اين بيان نوراني امام (سلام الله عليه) روايت تامّي است كه: 🌹«مَنْ أَصْغَی إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِيسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيسَ‌»؛ فرمود هر كسي كتاب كسي را مي‌خواند, كسي را گوش مي‌دهد, مقاله كسي را مي‌خواند, روزنامه كسي را مي‌خواند كه بخواهد به او كند، يك وقت است مي‌خواهد ببيند او چه مي‌گويد که آن حرف ديگري است، اما باشد, , نوشته كسي, گفته كسي, رفتار كسي باشد اين را مي‌گويند «اِصغاء»، 💫 فرمود: «مَنْ أَصْغَی إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِيسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيسَ‌»؛ يعني «أطاعه» . 🎙ايت اله جوادي املي. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❌خطراتِ در کمین ، آدمی و جامعه از نگاه ع در بیان امام (ع) در راستای دین و انسان و جامعه ، سه خطر غیر قابل انکار معرفی شده است . نابودیِ دین ؛ در است ، و تباهی انسان در طمع اوست ، و سقوط جامعه ؛ در رهبری و ریاست زمامداران و مسئولانِ فاسد قرار دارد! "ولاهَدْمَ لِلدّينِ مِثْلُ الْبِدَعَ ، وَلااَفسَدَ لِلرَّجُلِ مِنَ الطـَّمَعِ ، وَ بِالرّاعى تَصْلِحُ الرَّعِيـَّةُ ؛ - امام جواد عليه السلام فرمود: هيچ چيز مثل بدعت دين را از بين نمى برد، و هيچ چيز مثل طمع مرد را تباه نمى كند، و به واسطه رؤساء مردم هم اصلاح مى شوند.."(مسندالامام الجواد / ۲۴۶) ✅️تاثیر بر نابودی اخلاقی و سیاسی جامعه "بِالرّاعى تَصْلِحُ الرَّعِيـَّةُ" ، پس مسئولان و رفتار مدیریتی آنان تاثیر غیر قابل انکار بر خیر و صلاح و نیکی جامعه دارد و نباید آدرس غلط به کسی دهیم! گرچه این جایگاه مدیریتی قابل انکار نیست ، اما اسلام در بخش مدیریت جامعه در مبارزه مستقیم با جاهلیت به تئوریِ متفاوتی در مدیریت و رهبری و مسئولیت دست زد و به تاثیر سوء رهبران و مدیران فاسد توجه نمود. ♦امام علی (ع) به شیوع و اشاره نمود و به سرداران لشکر نوشته‌اند: "حاکمان سابق مردم را از حقشان بازداشتند و در نتیجه مردم مجبور شدند با رشوه دادن حق خودشان را بخرند. ؛ - أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ" (نهج ، نامه ۷۹) در مورد دیگری تصریح نمود ؛ ظلم مدیران جامعه در معال ؛ باعث نابودی حکومت است ! در همان نامه به سرداران نوشته‌اند "تنها چیزی که موجب نابودی حکومتهای قبل شد همین بود که را از بازداشتند و مردم مجبور شدند حقشان را بخرند.؛ - إِنَّمَا أَهْلَکَ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ". ✅️باید از فاصله گرفت لذاست که ائمه دین (ع) توصیه های مهمی را در این رابطه ایراد داشته اند.نمونه آن در این بیان امام صادق (ع) به ابن‌ابان فرمود: «ای گروه نوجوانان! از خدا بترسید و به رؤسا مراجعه نکنید. آنان را رها کنید تا از ریاست بیفتند و خوار شوند و رجال را دوست و محرم اسرار به‌جای خدا قرار ندهید. به خدا! ما برای شما از آنان بهتریم . سپس با دست به سینه‌اش زد ؛ - یَا مَعْشَرَ الْأَحْدَاثِ اتَّقُوا اللَّهَ وَ لَا تَأْتُوا الرُّؤَسَاءَ وَ غَیْرَهُمْ حَتَّی یَصِیرُوا أَذْنَاباً لَا تَتَّخِذُوا الرِّجَالَ وَلَائِجَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنَا وَ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ مِنْهُمْ ثُمَّ ضَرَبَ بِیَدِهِ إِلَی صَدْرِهِ.» (وسایل الشیعه، ج۲۷، ص۱۳۳) ✅️در اسلام‌ نداریم به این عبارت استادمطهری توجه نمایید: ❌❌" مردم قبل از اسلام این طور گمان می کردند که آنها آفریده شده اند که از کورکورانه اطاعت نمایند اراده فقط اراده اداره کنندگان بود. اسلام آمد این ترتیب را بهم زد و 👈👈برای هر فردی حق و رقابت در مورد حکومت قائل شد و برای هر فردی در امر حکومت قرار داد ” . 🎙حجت الاسلام هادی سروش. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَزِدْنی مِنْ فَضْلِکَ یا کَریمُ و بیفزا بر من از فضلت‌ای بزرگوار بخشی از دعای ماه رجب @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 137 تا 159 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan