eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
648 ویدیو
599 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات و جملات ✅ اصل دیپلماسی: خود را به این افراد نگویید در سوره توبه نیز بیان شده که مسلمانان؛غیر از خدا ورسول و مومنان ،افراد دیگری را محرم اسرار خود نکنند. أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تُتْرَكُواْ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللّهُ الَّذِينَ جَاهَدُواْ مِنكُمْ وَلَمْ يَتَّخِذُواْ مِن دُونِ اللّهِ وَلاَ رَسُولِهِ وَلاَ الْمُؤْمِنِينَ وَلِيجَةً وَاللّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿۱۶﴾ فولادوند: آيا پنداشته ايد كه به خود واگذار مى شويد و خداوند كسانى را كه از ميان شما جهاد كرده و غير از خدا و فرستاده او و مؤمنان محرم اسرارى نگرفته اند معلوم نمى دارد و خدا به آنچه انجام مى دهيد آگاه است مکارم: آيا گمان كرديد كه (به حال خود) رها ميشويد در حالي كه هنوز آنها كه از شما جهاد كردند و غير از خدا و رسولش را محرم اسرار خويش ‍ انتخاب ننمودند (از ديگران) مشخص نشده اند (بايد آزمون شويد و صفوف از هم جدا شود) و خداوند به آنچه عمل ميكنيد آگاه است https://goo.gl/Qvtriu کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
💫رسول خدا می فرمایند: هرکسی اندوهی ومشکلی از مشکلات دنیوی مومنی را برطرف کند خدا در قیامت اندوه هایی از او برطرف می کند هموطنان سیل زده را دریابیم 🌹🌹 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول ♻️💢ترجمه برخی لغات مهم سوره تکویر: ◀️ زوجت :از ریشه زوج: در اين ماده، چيزي است كه در طول وجود و بقايش، جرياني خاص و برنامه اي (ارتباطی) مخصوصي - به صورت معادل و مقارن - با ديگري دارد ◀️ وحش:مخالف انس،حیوانی که با انسان انس ندارد،به انساني كه با مردم، انس نگيرد يا از دوستيها و ارتباطات قلبي دوري كند، يا از اخلاق اجتماعي عدول كند، وَحشي ميگويند . ◀️ سجرت از ریشه سجر: اصل الواحد در اين ماده، هيجان و جوشش به خاطر شدت پربودن است. اين معنا با اختلاف موارد متفاوت است. در دريا به علت وجود موج-هاي شديد و هيجان، در آتش به علت التهابات شديد و شعله ور شدن است وَ إِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ، درياها آنگه كه جوشان گردند.درياي لبريز به هيجان آمده از موج زدن، فراواني و جوشش ◀️ عِشار: مصدر از باب مُفاعَلَة و به معناي معاشرت است عِشار، بر معاشرت اجمالي دلالت دارد.سوره مباركه تكوير آيات ۴ و ۵. پس معاشرت و اختلاط، در ميان صاحبان عشرت - اعمّ از انسان و حيوان - تعطيل ميشود. ضمن اينكه معناهايي كه براي عِشار ذكر شده - مانند: شتر ماده و ... - واقعاً بي ارزش و سست است. ◀️ حشر: برانگيختگي و راندن و جمع كردن است و اين قيود سه گانه در آن وجود دارد ◀️ کشطت از ریشه کشط: اصل الواحد در ماده، تنحيه (برگرداندن و كنار زدن) چيزي و كشف (باز كردن) آن از چيزي است كه بر آن احاطه دارد؛ چه مادي باشد و چه معنوي. ميگويند: كَشَطَ جِلدَه و غِطاءَه؛ يعني پوست و پوشش آن را كنار زد تدبر : آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8703 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته 14 💎 از منظر علی(ع) به عنوان مظهر اسلام 👈به تعبیر استاد مطهری در نگاه علی(ع)، اصلی است که می تواند تعادل اجتماع را حفظ کرده و همه را راضی نگه دارد و به پیکره اجتماع، سلامت و به روح اجتماع آرامش بدهد. عدالت به منزله بزرگراهی است که می تواند همه را از خود عبور دهد اما ظلم و جور کوره راهی است که حتی فرد ستمگر در آن به مقصدش نمی رسد. 🔶علی بن ابی طالب شهید راه شد. علی(ع) نه تنها خودش عادل بود بلکه مردی خواه نیز بود. علی(ع) فلسفه پذیرفتن امر خلافت را در برقراری می داند . ایشان در برتری منزلت به ابن عباس می فرماید: «خلافت و ریاست و حکومت از کفش پاره هم در نظر من بی قیمت تر است مگر آن که اقامه حقی یا رد باطلی کند».🌹🌹 🍃🌼🍃 تهیه شده در گروه در پیام رسان ایتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
فرد از و در قرآن چيست؟ آيا مرد و زن همسردار تفاوت دارد؟ حكم با چه تفاوتي دارد؟ايا در قران به اشاره شده است؟ايا سنگسار شده است؟ 🍃قسمت پنجم ✅شلاق در قرآن!؟ ♦️بخش اول آیات مربوط به کیفر فحشا، در بستری از دو واقعیت زیر نازل شد:👇👇 از یک سو، وجود کیفر قتل (به ویژه از طریق سنگسار) که در احکام و متون فقهی اهل کتاب بود. از سوی دیگر، شیوع گسترده زنا و زشت ندانستن آن! و طبیعتاً بی خیالی در قبال آن، که در میان مشرکان و برخی دیگر از قبایل جاهلی بود. ✨واکنش قرآن و اسلام: 1- زنا پدیده ای بسیار زشت و قبیح است؛ اگر هرکس قصد ایمان آوردن به قرآن و اسلام را دارد شرطش دست برداشتن از زنا و اختلاط جنسی و خیانت نکردن به شریک زندگی است. در صورت تعهد به رعایت این شرط میتوانستند جزو گروه محمد (ص) و ایمان آوردگان شوند. 2- اگر پس از پذیرش شرط یادشده، دوباره به عادت پیشین بازگشتند و بر زنای علنی مداومت ورزیدند، با هدف ایجاد تلنگر و تکان در روحیه بی خیالِشان، مورد صد ضربه قرار گیرند تا به خود آمده و از آن بی خیالیِ نابهنجار فاصله گرفته و وارد هنجار عفاف و همسربسندگی شوند ولی هرگز متون فقهی اهل کتاب را مبنا قرار نداده و نباید در کیفر سراغ قتل و سنگسار و... روند. (ضمناً ضربات صدتایی، نه چون تازیانه و شلاق با ابزار چرمی و با تمام توان، بلکه با پوست درخت و لیف خرما و صرفاً به کمک ساعدِ دست [اهرم کردن آرنج و نه کتف] نواخته شود و تلنگری باشد که ذهن و روانِ عادت یافته به زنا را به خود آورَد و درست به همین دلیل است که در حق بیماران و پیران به صورت کاملاً تشریفاتی برگزار میشد). 👈توضيح بيشتر آنكه: - نهاد خانواده در آن روزگار به شدّت متزلزل و انواع آمیزشهای جنسیِ نامشروع بسیار رایج و شایع بود و اساساً زنا (زنای مردان با زنان شوهردار و بالعکس و...) را پدیده ای قبیح! و خیلی زشت! نمیدانستند و تصور بسیار بدی که امروزه از زنا در میان مردم وجود دارد، در آن روزگار وجود نداشت، که باز قرآن ورود کرد و برای آنها توضیح داد که عمل زنا، کار خیلی بد و زشتی است لطفا دیگه از این کارها نکنید (لا تقربوا الزنا إنّه کان فاحشة و ساء سبیلاً) در واقع این قرآن و اسلام بود که به آنها تفهیم کرد که این عمل، کار بد و زشتی است. - از آنجا که زنا در میان آنان عادت! و یک امر عادی و چه بسا نوعی زرنگی بود در اینجا نیز قرآن وارد گود شد و با وضع قانون، یک شوک به آن جامعه بی خیال وارد کرد: (مرد و زنِ زناکار ،اگر چهار نفر!! آنان را در حال زنا ببینند، باید رسماً تنبیه شوند!). ملاحظه میکنید که آنقدر آن پدیده عادی و رایج بود که امکان دیده شدن توسط نفراتی از دیگر مردم را داشت.  گفتنی است امروزه زنا در نزد مردم، امری بسیار زشت محسوب میشود و به همین دلیل مرتکبِ آن، اگر قرار باشد در ملأعام مجازات شود، احساس میکند آبرویش در حال رفتن است ولی از آنجا که در آن روزگار، امری عادی و شایع و غیر زشت بود بنابراین مرتکبش اگر قرار بود در ملأعام مجازات شود هرگز احساسِ رفتنِ آبرو را نمیکرد!!! زیرا جامعه جاهلی، عمل وی را فحشا نمیدانست. بنابراین تنبیه قرآنی موجب رفتنِ آبروی مرتکب نمیشد! - آن تنبیه، هرگز معادلِ "مجازات شلاق و تازیانه" که اثرات نامطلوب جسمي و روحي به بار آورَد نیست، زیرا اولاً ضارب نباید در هنگام زدن، زیر بغلش دیده شود (یعنی در هنگام نواختن فقط ساعد را بالا و پایین کند و نه بازو را) و ثانیاً جنس وسیله ضرب برخلاف تصورمان شلاق و کمربند چرمی و... نبود و نباید جراحت آفرین می بود. ادامه دارد... ✒از مقاله اميرحسن تركاشوند جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp6851 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
محبوب حریم حق تعالی آمد تفسیر گر نور و تجلی آمد در فصل شکفتنشن سروشی می‌گفت سجاده نشین عرش اعلا آمد ✨ولادت امام زین العابدین (ع) مبارک https://eitaa.com/quranpuyan
إِلَهِی تَوَلَّ مِنْ أَمْرِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ خدایا کارم را چنانکه سزاوار آنى بر عهده گیر "فرازی از مناجات شعبانیه" کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 آیات وجملات 🎍🌾در آیه 201 سوره اعراف راه گریز از شیطان و ترک گناه ، بیان شده است 🕊🌿إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُ‌وا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُ‌ونَ 🌸🍃انصاریان : مسلماً کسانی که [نسبت به گناهان، معاصی و آلودگی های ظاهری وباطنی] تقوا ورزیده اند، هرگاه هایی از سوی شیطان به آنان رسد [خدا و قیامت را] یاد کنند، پس بی درنگ بینا شوند [و از دام هایش نجات یابند.] http://yon.ir/gzdOn 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول 👈نكات: ۱-صحنه هایی دیگر از حوادث قیامت در سوره های مختلف قران ،به توصیف وقایع عظیم طبیعت و شرایط روز قیامت پرداخته شده است: -شمس:در آیات مربوط به حوادث قیامت،فقط دوبار به شمس اشاره شده است: سوره قیامت ( وجمع الشمس والقمر) و تکویر(اذاالشمس کورت) -نجوم:دو بار در سوره های مرسلات (فاذا النجوم طمست)و تکویر(واذا النجوم انکدرت) -بحار: دوبار در سوره های انفطار(واذا البحار فجرت) و تکویر(اذالبحار سجرت ) -سماء: بیشترین تکرار درایات حوادث قیامت،مربوط به جبال و سماء (11بار) است که با افعال مختلف بکاررفته است. انفطار(اذاالسماء انفطرت) انشقاق (اذاالسماء انشقت) مرسلات(واذاالسماء فرجت) نبا(وفتحت السماء فکانت ابوابا) معارج(یوم تکون السماء کالمهل) تکویر(واذاالسماء کشطت) طور(یوم تمور السماء مورا) -جبال: قارعه(تکون الجبال کالعهن المنفوش) واقعه(وبست الجبال بسا) مرسلات(واذالجبال نسفت) نبا(وسیرت الجبال فکانت سرابا) معارج(وتکون الجبال کالعهن) تکویر(واذاالجبال سیرت)طور(وتسیرالجبال سیرا) حاقه(وحملت الارض و الجبال فدکتا دکه واحده) و ... ۲-مراحل قیامت: در سوره زمر بصراحت از دو نفخه (نفخه موت و حیات)در قیامت نام برده شده است: وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاء اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُم قِيَامٌ يَنظُرُونَ {68} و در صور دميده مىشود پس هر كه در آسمانها و هر كه در زمين است بيهوش درمىافتد مگر كسى كه خدا بخواهد سپس بار ديگر در آن دميده مىشود و بناگاه آنان بر پاى ايستاده مىنگرند {68} بعد از نفخه اول همه موجودات،می میرند و بعد از نفخه دوم،محشور و مبعوث شده و در محضر الهی به حساب و کتاب انها رسیدگی و روانه جهنم یا بهشت میشوند. اینکه در هرمرحله،چه حوادثی رخ میدهد و معیار تفکیک انها چیست،نیازمند تامل در همه ایات مرتبط با قیامت است  در سوره نبا آیات ۲۰-۱۸ و سوره کهف آیه ۴۷ ،سیر جبال و حشر انسانها باهم بیان شده است.  اگر ترتیب ذکر انها در سوره نبا و فعل ماضی حشرناهم در سوره کهف را دال بر تقدم بگیریم،درخواهیم یافت سیر جبال و سایر حوادث مرتبط ان که در ایات مختلف ،ذکر شده بعد از زنده شدن انسانها در نفخه دوم است. اما اگر ترتیب ذکر شده در ایات را دال بر تقدم و تاخر واقعی ندانیم،حداقل میتوان نتیجه گرفت که این حوادث،همگی بعد از نفخه دوم رخ میدهند. لذا سیر جبال که در سوره تکویر نیز ذکر شده،به همراه سایر ایات مربوط به نفخه دوم است. ادامه دارد... 🖌 سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8703 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
❇️امام سجاد (ع) می فرمایند: مَنْ كَرُمَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ هانَتْ عَلَيْهِ الدّنیا. هر کس کرامت و بزرگواری نفس داشته باشد دنیا را پست انگارد. بحارالانوار ج 75 ص 135 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته 14 👈شهید مطهری در مقام تبیین مفهومی عدالت سعی میکند که با توجه به تنوع کاربردهای در فضاهای مختلف، آن را تفسیر نماید و لذا در این راستا معنا متعددی برای بیان میکند . ◀️ 1. موزون بودن و تعادل : هر اجتماع متعادل، نیازمند به کارهای فراوان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، قضایی و تربیتی میباشد و از آنجایی که عالم هستی موزون و متعادل است، لذا این کارها باید میان افراد تقسیم شود. برای هر کدام از آنها نیز باید به قدر لازم کارگزار گماشته شده و بودجه و نیرو صرف گردد. ◀️ 2. تساوی و نفی هر گونه تبعیض: مقصود از در اینجا، رعایت تساوی در زمینه استحقاق هایی میباشد که افراد از آن برخوردار بوده و این رفع تبعیض با ملاحظه تفاوتهای بین افراد است. ◀️3. رعایت حقوق افراد و عطاء کردن حق به ذی حق: در این معنا در برابر ظلم (پایمال کردن حق دیگران) قرار گرفته و آنچه همواره باید در قوانین بشری به معنای اجتماعی رعایت شده و همگان آن را محترم بشمارید . 🌹🌹 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan