🍂﷽🍂
در این بامداد زیبا
ازخدای مهربان آرامش را
برایتان خواستارم زیرا
آرامش، قطره قطره
کدورت های جان راشستشو
میدهد!
سلام
صبحتون با طراوت
و روزتون به زیبایی گلهای بهاری
https://eitaa.com/quranpuyan
🍀 #صلوات_هر_روز_ماه_شعبان
از حضرت زین العابدین🍀
بند۳
🍃🌸 اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الْکَهْفِ الْحَصینِ، وَغِیاثِ
الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکینِ، وَمَلْجَأِ الْهارِبینَ، وَعِصْمَةِ الْمُعْتَصِمینَ🌸
✅ خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد آن پناهگاه محکم و فریادرس
بیچاره درمانده و پناه گریختگان و دستاویز محکم براى وسیله جویان🌸🍃
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
سوره #تکویر
👈ادامه نكات فراز اول سوره #تکویر :
۳- مفهوم حشر وحوش چیست؟
در این ایه ،دو نظر عمده مشاهده شده است:
👈اول؛محشور شدن حیوانات وحشی در قیامت که استناد انها به آیه ۳۸ سوره انعام است که از حشر همه موجودات به سوی خدا خبر داده است. اما ذکر خاص حشر وحوش در ایات سوره تکویر،در کنار سایر پدیده های طبیعی بلاوجه به نظر میاید و نمیتوان این نظررا قانع کننده دانست.
👈دوم : گرد امدن حیوانات وحشی کنار هم در هنگام قیامت،در صور نخست.که به نظر درست نمی اید. زیرا اولا ایات مربوط به صحنه حشر است ثانیا در صور نخست همه از شدت وحشت فرار میکنند و متفرق میشوند لذا با توجه به معنای حشر که برانگیختگی و جمع شدن است،نمیتواند اینجا بکار رود.
👈نظر سومی را میتوان مطرح نمود و آن توجه به معنای کلمه وحشی است که مقابل مانوس است و برای انسانها نیز بکار میرود.لذا مفهوم ایه محشور شدن انسانها در حالت غیر مانوس با هم است که سایر ایات قران نیز که افراد را مشغول به خود و فراری از خانواده و دوستان معرفی میکند.
این معنا با آیه قبل که برتعطیلی و ترک معاشرتها نیز تاکید داشت،مطابقت دارد.
۴- مراد از اذاالنفوس زوجت چیست؟
خلاصه نظر مفسران در قاموس قران چنین امده است:"ظاهرا مراد از آن جفت شدن انسانها با اعمالشان است دربارۀ آن گفته اند: مراد ملكههاي اعمال است كه شخص با آنها مزدوج ميگردد يا هر انسان بهم شكل خود از اهل آتش و بهشت قرين شود يا ارواح باجساد بر گردد يا هر فريفته بفريبنده ملحق شود يا مؤمنين با حور العين و كفّار با شياطين هم قرين گردند"
در سوره قاف آیات ۲۰-۱۸ اشاره شده که بعد از نفخ صور،هر کسی دو همراه دارد :ملائک سایق و شهید
وجائت کل نفس معها سایق و شهید که با توجه به مفهوم زوج،میتواند مراد همین قرین شدن هر فرد با این دو فرشته باشد.
تدبر : سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8703
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
پذيرش #نمايندهفروش در شهرستانها:
💐 مشارکت در توزیع و فروش کتاب قرآنی= ثواب اخروی +سود دنیوی
✅با هدف ترویج فرهنگ #تدبر و انس با مفاهيم قرآن در سراسر كشور،
دوستانی که در شهر يا محل كار و تحصيل خود؛ کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم قران" را به افراد علاقه مند یا مراکز فرهنگی و موسسات قرآنی عرضه نمایند،( بيش از 10 جلد )
مي توانند تا #پنجاهدرصد_سود از فروش كتاب كسب نمايند.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر به نام كاربري زير پيام دهند. @farpuy
با همراهی صفحه اینستاگرام قرآن پویان این گروه را در پیشبرد اهداف قرآنی دلگرم تر می نمایید 🙏
https://www.instagram.com/quranpuyan/
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستوسوم
#تمرین 14
#ﻋﺪﺍﻟﺖ
علی عليه السلام :
العَدلُ يُصلِحُ البَرِيَّةَ، صَلاحُ الرَّعِيَّةِ العَدلُ .[غرر الحكم : 496، 5804.]
🔶 #عدالت، مردم را اصلاح مى كند و مايه اصلاح و سامان يافتن رعيّت است
🍃🌼🍃
تهیه شده در گروه #عملبهقرآن در پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#وظايف_علمی_اجتماعي فرد #مسلمان از #منظر_قرآن
#مجازات و #حكم_زناكار در قرآن چيست؟ آيا #اجراي_حد مرد و زن همسردار تفاوت دارد؟ حكم #زناي_محصنه با #غير_محصنه چه تفاوتي دارد؟ايا در قران به #سنگسار اشاره شده است؟ايا سنگسار #نسخ شده است؟
🍃قسمت هفتم
مرحوم ايت الله سيد ابوالقاسم خويي در كتاب البيان در بخش 11 مساله نسخ در قران، بررسي ايات ناسخ و منسوخ در قران به ايات 15 و 16 سوره نسا هم اشاره كرده و اين چنين گفته است:
"عده ای از مفسرین مانند عکرمه و عباده بن صامت- بنا به نقل حسن از «رقاشی»- در این آیه(15) به نسخ معتقدند و می گویند که: آیه اول با آیه دوم و آیه دوم نیز با یک حکم دیگر نسخ شده است و آن حکم این که: اگر مردان و زنان ازدواج نکرده زنا کنند، صد تازیانه بر پیکر آنان باید زد و به مدت یک سال نیز تبعیدشان نمود، مردان و زنان ازدواج کرده را نیز باید صد تازیانه زد آن گاه سنگسارشان نمود تا بمیرند.
بعضی از مفسرین هم مانند قتاده و محمد بن جابر آیه اولی را به ازدواج کرده ها و آیه دوم را به ازدواج نکرده ها، اختصاص داده و هر دو آیه را با حکم تازیانه و سنگسار منسوخ دانسته اند.
به عقیده ما در هیچ یک از این دو آیه نسخی واقع نگردیده است.
توضیح این که: «فاحشه» در لغت به هر عملی که زشتی و قباحت آن زیاد باشد، گفته می شود و این کار زشت و ناشایست ممکن است گاهی در میان دو زن واقع گردد که «مساحقه» گفته می شود و گاهی در میان دو مرد واقع شود که «لواط» است و گاهی هم در میان دو جنس مخالف مرد و زن واقع گردد که «زنا» نامیده می شود و لفظ فاحشه، نه در لغت و نه در اصطلاح به «زنا» اختصاص ندارد.
حالا که به این نکته توجه شد، نظر خود را در باره نسخ هر دو آیه توضیح می دهیم:
نسخ در آیه اول به دو موضوع زیر موقوف و وابسته می باشد:
1- حبس و زندانی کردن زنان زناکار در خانه، به عنوان تعزیر و مجازات ارتکاب به زنا باشد نه برای بیشگیری از آن.
2- منظور از راهی که در آخر آیه آمده و برای رهایی زنان توقیف شده پیش بینی گردیده، همان تازیانه زدن و سنگسار نمودن باشد که بعدا تشریع شده است اگر این دو موضوع ثابت شود، در این صورت نسخ در آیه اول می تواند صحیح باشد
جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇
http://yon.ir/Qp6851
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🍀 #صلوات_هر_روز_ماه_شعبان
از حضرت زین العابدین🍀
بند۴
🍃🌸اللّهُمَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، صَلوةً کَثیرَةً تَکُونُ لَهُمْ رِضاً، وَلِحَقِ
مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَدآءً وَقَضآءً، بِحَوْلٍ مِنْکَ وَقُوَّةٍ یا رَبَّ الْعالَمین🌸
✅خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد درود بسیارى که موجب خوشنودى ایشان گردد و حق محمد و آل محمد اداء گشته و انجام وظیفه ما شده باشد به جنبش و نیروى تو اى پروردگار جهانیان🌸🍃
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
پذيرش #نمايندهفروش در شهرستانها:
💐 مشارکت در توزیع و فروش کتاب قرآنی= ثواب اخروی +سود دنیوی
✅با هدف ترویج فرهنگ #تدبر و انس با مفاهيم قرآن در سراسر كشور،
دوستانی که در شهر يا محل كار و تحصيل خود؛ کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم قران" را به افراد علاقه مند یا مراکز فرهنگی و موسسات قرآنی عرضه نمایند،( بيش از 10 جلد )
مي توانند تا #پنجاهدرصد_سود از فروش كتاب كسب نمايند.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر به نام كاربري زير پيام دهند. @farpuy
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
سوره #تکویر
❓پرسش: منظور از قسم هاي سوره #تكوير چيست؟ فلا اقسم بالخنس ...والصبح اذاتنفس
👈پاسخ ۱ :
«الْجَوٰارِ الْكُنَّسِ» صفت «بِالْخُنَّسِ» است و در نتيجه هر سه بموصوفهائي دلالت دارند كه داراي هر سه صفت اند. موصوفاتيكه كه واپس شونده و داراي انقباض و نهان شونده اند و نيز در جريان و حركت اند و اين اوصاف لازم و ذاتي آنها است نه آني و زماني. ستارگان بي شمار آسمان چنانكه دانشمندان ميگويند چنين اند آنها پيوسته در حال تحوّل و انقلاب اند، سوخت خويش را تمام ميكنند بعضي در نيمه راه زندگي اند بعضي در آخر عمر و بعضي در ابتداي تشكيل: لذا آنها را بگروههاي مختلف از قبيل ستارگان تپنده (كه قشر ظاهر آنها مانند ضربان نبض آهسته و منظّم است) غولهاي آبي، غولهاي سرخ، كوتولههاي سرخ، كوتولههاي سفيد كه مواد آنها پيوسته در انفعال و تبدّل است و در بارۀ كوتولههاي سفيد گفته اند كه در مراحل آخر زندگي هستند.
از طرف ديگر آمدن و رفتن دائمي شب و روشن شدن روز حكايت از تحوّل و انقلاب دائمي جهان دارد. در اوّل سورۀ تكوير از تكوير و خاموش شدن آفتاب و از منكدر و تيره شدن نجوم و تبخير درياها و غيره سخن رفته پس از آن به خنّس و كنّس قسم ياد شده كه اين سخنان از فرشتۀ وحي است نه ساختۀ پيامبر (ص) بنا بر اين بنظر ميايد كه اين اوصاف در بارۀ ستارگان و خورشيدهاي بي شمار جهان است كه پيوسته در حال انقلاب اند و حكايت از انهدام عالم دارند
از تفسير احسن الحديث
http://yon.ir/Qp8703
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستوسوم
#تمرین 14
#ﻋﺪﺍﻟﺖ
◀️امام علی عليه السلام می فرمایند :
🔶 أعدَلُ النّاسِ مَن أنصَفَ مَن ظَلَمَهُ، أجوَرُ النّاسِ مَن ظَلَمَ مَن أنصَفَهُ .[غرر الحكم : 3186، 3187.]
🔷 #عادلترين مردم، كسى است كه با آن كه بر او ستم روا داشته است به #انصاف رفتار كند. ستمكارترين مردم كسى است كه به آن كه با او به #انصاف رفتار كرده، ستم كند.
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#وظايف_علمی_اجتماعي فرد #مسلمان از #منظر_قرآن
#مجازات و #حكم_زناكار در قرآن چيست؟ آيا #اجراي_حد مرد و زن همسردار تفاوت دارد؟ حكم #زناي_محصنه با #غير_محصنه چه تفاوتي دارد؟ايا در قران به #سنگسار اشاره شده است؟ايا سنگسار #نسخ شده است؟
🍃قسمت هشتم
💢 تفسیر احسن الحدیث آیه ۱۵ سوره نساء
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
ﺑﻌﻴﺪ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﺍﻟﻔﺎﺣﺸﺔ» ﻣﺴﺎﺣﻘﻪ (ﻫﻤﺠﻨﺲ ﮔﺮﺍﻳﻰ ﺯﻧﺎﻥ) ﺑﺎﺷﺪ، ﻟﻔﻆ «ﻳﺄﺗﻴﻦ» ﺩﻟﺎﻟﺖ ﺑﺮ ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﻳﻌﻨﻰ ﺍﻳﻨﻜﺎﺭ ﺭﺍ ﻣﺮﺗﺒﺎ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ.
ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﮔﺮ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺎﺭﻯ ﺷﻮﻧﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺁﻥ ﭼﻬﺎﺭ ﻧﻔﺮ ﺷﺎﻫﺪ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ، ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻭﻗﻮﻉ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﻣﺮﻯ ﮔﻮﺍﻫﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺗﺎ ﻭﻗﺖ ﻣﺮﮒ ﺯﻳﺮ ﻧﻈﺮ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﺧﺘﻠﺎﻁ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻯ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍﻫﻰ ﺍﺯ ﻗﺒﻴﻞ ﺗﻮﺑﻪ، ﻋﻮﺽ ﺷﺪﻥ ﻓﻜﺮ، ﻣﻴﻞ ﺑﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ (ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﺧﺘﺮ ﻳﺎ ﺑﻴﻮﻩ ﺑﻮﺩﻥ) ﻭ ﻳﺎ ﻣﻴﻞ ﺑﻪ ﺷﻮﻫﺮ، ﭘﻴﺶ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ.
ﻇﺎﻫﺮﺍ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﭘﻴﺶ ﻗﺎﺿﻰ ﺛﺎﺑﺖ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﻫﺎ ﺍﺯ ﻓﺎﺵ ﺷﺪﻥ ﺁﻥ ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﮔﺮﻧﻪ ﺣﺪ ﻣﺴﺎﺣﻘﻪ ﺻﺪ ﺷﻠﺎﻕ ﺍﺳﺖ «۱».
ﺍﻛﺜﺮ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻓﺎﺣﺸﻪ «ﺯﻧﺎ» ﺍﺳﺖ ﻭ ﺣﻜﻢ ﺍﻭﻟﻰ ﺯﻧﺎ ﺁﻥ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺯﻥ ﺭﺍ ﻣﺎ ﺩﺍﻡ ﺍﻟﻌﻤﺮ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺣﺒﺲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺳﭙﺲ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺻﺪ ﺗﺎﺯﻳﺎﻧﻪ ﺯﺩﻥ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﻧﻮﺭ ﻭ ﺳﻨﮕﺴﺎﺭ ﻛﺮﺩﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺣﻜﻢ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻧﺴﺦ ﺷﺪ ﻭ ﺟﻤﻠﻪ ﺃَﻭْ ﻳَﺠْﻌَﻞَ... ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻮﺩ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﻜﻢ ﺑﺰﻭﺩﻯ ﻧﺴﺦ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺮﺩﻳﺪ.
💢 تفسیر احسن الحدیث آیه ۱۶ سوره نساء
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
ﻟﻔﻆ «ﻭ ﺍﻟﺬﺍﻥ» ﺩﻟﺎﻟﺖ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻣﺮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻳَﺄْﺗِﻴﺎﻧِﻬﺎ ﺣﺎﻛﻰ ﺍﺯ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻋﻤﻞ ﺍﺳﺖ، ﺿﻤﻴﺮ «ﻫﺎ» ﺭﺍﺟﻊ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻓﺎﺣﺸﻪ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺳﺎﺑﻖ.
ﺑﻨﻈﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﻳﺪﻳﺪ ﺩﻭ ﭘﺴﺮ ﺩﻭ ﺟﻮﺍﻥ ﺑﺎ ﺗﻔﺨﻴﺬ ﻭ ﻣﺎﻟﻴﺪﻥ ﺑﺪﻧﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺍﻧﺰﺍﻝ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺗﺄﺩﻳﺐ ﺑﻜﻨﻴﺪ ﻭ ﻛﺘﻚ ﺑﺰﻧﻴﺪ، ﺍﮔﺮ ﺩﻳﺪﻳﺪ، ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﺍﺯ ﺍﺫﻳﺘﺸﺎﻥ ﺍﻋﺮﺍﺽ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﺍﺏ ﻭ ﺭﺣﻴﻢ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺍﺯ ﻣﺬﻣﻮﻡ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﻭ ﻧﺎﻣﺤﺘﺮﻡ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻨﺼﺮﻑ ﺷﻮﻳﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺁﻳﻪ ﻟﻮﺍﻁ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻛﻪ ﺑﮕﻮﺋﻴﻢ: ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﻧﺴﺦ ﻛﺮﺩﻩ ﭼﻮﻥ ﺣﺪ ﻟﻮﺍﻁ ﻗﺘﻞ ﺍﺳﺖ
ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﮕﻮﺋﻴﻢ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺁﻳﻪ ﺯﻧﺎﻯ ﻏﻴﺮ ﻣﺤﺼﻨﻪ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻔﺖ: ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ «ﻓﺎﺫﻭﻫﻤﺎ» ﺻﺪ ﺗﺎﺯﻳﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﻧﻮﺭ ﺁﻣﺪﻩ، ﺁﻥ ﻭﻗﺖ ﺑﻪ ﻓَﺈِﻥْ ﺗﺎﺑﺎ ﻭَ ﺃَﺻْﻠَﺤﺎ ﻣﺤﻞ ﻧﻤﻰ ﻣﺎﻧﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﺟﺮﺍﻯ ﺣﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺍﻯ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﻓﺎﻋﺮﺿﻮﺍ... » ﺍﻋﺮﺍﺽ ﺍﺯ ﻧﺎﻣﺤﺘﺮﻡ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎﺷﺪ.
ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﺍﻟﺬﺍﻥ» ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ ﺑﻰ ﻫﻤﺴﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﻭ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻓﺎﺣﺸﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻟﻮﺍﻁ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻰ ﺣﺪ ﻟﻮﺍﻁ ﻛﻪ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﺍﺳﺖ
ﺑﺎ «ﻓﺎﺫﻭﻫﻤﺎ» ﺳﺎﺯﺵ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻪ ﻧﺴﺦ ﺁﻳﻪ ﺑﺎ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﻭ ﺍلله ﺍﻟﻌﺎﻟﻢ
جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇
http://yon.ir/Qp6851
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🍀 #صلوات_هر_روز_ماه_شعبان
از حضرت زین العابدین🍀
بند۵
🍃🌸اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الطَّیِّبینَ الْأَبْرارِ الْأَخْیارِ، الَّذینَ اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ، وَفَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَوِلایَتَهُم🌸
ْ
✅ خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد آن پاکان نیکوکار برگزیده
آن کسانى که حقوقشان را واجب کردى و اطاعت و دوستیشان را فرض نمودى 🌸🍃
🔶🔶
https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌷مژده به كاربران عزيز #تنزيل
همزمان با ایام عید نیمه شعبان
✅✅قابليتي ديگر با هدف فهم بهتر آيات سوره ها
به تنزيل اضافه ميشود
و بزودي در اختيار شما قرار خواهد گرفت.
منتظر اعلام بعدي ما باشيد.
https://t.me/tanzilapp
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
سوره #تکویر
❓پرسش: منظور از قسم هاي سوره #تكوير چيست؟ فلا اقسم بالخنس ...والصبح اذاتنفس
👈پاسخ ۲ :
اينكه به دنبال جمله ((فلا اقسم بالخنس ...)) جمله ((و الليل اذا عسعس و الصبح اذا تنفس )) را آورده ، اين احتمال را تأييد مى كند كه منظور از ((خنس و جوار كنس )) ستارگان است ، يا همه آنها و يا بعضى از آنها، چيزى كه هست چون ستارگان بعضى سيار و بعضى ثابتند، آنهايى كه سيار هستند با صفاتى كه در اين آيات براى ((مقسم بها)) آن چيرهايى كه با آن سوگند خورده آمده مناسبت بيشترى دارد، چون از جمله صفات مقسم بها، صفت خنوس و جرى و كنوس را آورده ، و اين صفات با وضع پنج سياره سرگردان يعنى زحل ، مشترى ، مريخ ، زهره و عطارد، منطبق است ، زيرا اينها در حركتشان بر حسب آنچه ما مى بينيم استقامت و رجعت و اقامت دارند، استقامت دارند براى اينكه حركتشان از نظر زمان شبيه هم است ،
و رجعت دارند چون انقباض و تاخر و خنوس زمانى دارند، و اقامت دارند، چون در حركت استقامتى و رجعتى خود زمانى توقف دارند، گويى آهوى وحشى اند كه زمانى در آشيانه خود اقامت مى كند.
بعضى از مفسرين گفته اند: مراد همه ستارگان است ، و خنوس ستارگان يعنى ناپديد شدن آنها در روز روشن ، و مراد از جرى آنها، حركتى است كه مى بينيم در شب دارند، و مراد از كنوس آنها غروب كردن هر يك در مغرب مخصوص به خودش است .
بعضى ديگر گفته اند: منظور گاو وحشى و يا آهو است ، و بعيد نيست كه منظور اين مفسر از بردن نام اين دو حيوان از باب مثال بوده ، و منظورش همه وحشيان باشد.
و به هر حال از ميان اين اقوال ، قول اول به ذهن نزديك تر است ، و اما قول دوم بعيد و قول سوم از آن بعيدتر است .
والصبْح إِذَا تَنَفَّس
اين جمله عطف است بر كلمه ((خنس ))، و جمله ((اذا تنفس )) قيد كلمه صبح است ، و اگر صبح را داراى تنفس خوانده - بطورى كه از بعضى ها استفاده مى شود -، به اين مناسبت بوده كه صبح نور خود را در افق مى گستراند، و ظلمت را كه افق را فرا گرفته بود از بين مى برد، و اين نوعى استعاره است كه صبح ،بعد از آنكه ظلمت شب را شكافته و طلوع كرده به كسى تشبيه كرده كه بعد از اعمال دشوارى كه انجام داده و لحظه فراغتى يافته تا استراحت كند نفسى عميق مى كشد، روشنى افق هم تنفسى است از صبح .
از تفسير الميزان
http://yon.ir/Qp8703
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🌹 رسول خدا فرمودند: «مَنْ سَمِعَ مُسْلِماً ینادی یا لَلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یجِبْهُ فَلَیسَ بِمُسْلِمٍ»
👌 هرکس بشنود صدای مسلمانی را که فریاد میکند: «یا لَلْمُسْلِمینَ» مسلمانان به فریاد من برسید، و او را کمک نکند، دیگر مسلمان نیست، من او را مسلمان نمیدانم.
اصول کافی، ج 2/ ص 164
♦️♦️به صدای کمک خواهی هموطنان #سیل_زده پاسخ دهیم.
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستوسوم
#تمرین 14
#ﻋﺪﺍﻟﺖ
◀️ رسول گرامی اسلام _ صلی الله علیه و آله در این خصوص می فرمایند :
🔶«اعدلوا بین اولادکم کما تحبون ان یعدلوا بینکم فی البر و الطف»( مکارم الأخلاق ص 252).
🔷میان فرزندانتان #عدالت را رعایت کنید چنان که دوست دارید آنان در احسان و نیکی به شما (پدر ومادر) به #عدالت رفتار کنند.🌹🌹
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#وظايف_علمی_اجتماعي فرد #مسلمان از #منظر_قرآن
#مجازات و #حكم_زناكار در قرآن چيست؟ آيا #اجراي_حد مرد و زن همسردار تفاوت دارد؟ حكم #زناي_محصنه با #غير_محصنه چه تفاوتي دارد؟ايا در قران به #سنگسار اشاره شده است؟ايا سنگسار #نسخ شده است؟
🍃قسمت نهم
مرحوم ایت الله طالقانی در تفسیر پرتوی از قران،ایات فوق را چنین تفسیر کرده است:
"ص 34 بعضی از مفسرین، چون ابو مسلم، مقصود از فاحشه را در این آیه، مساحقه «اعمال جنسی زن با زن» دانستهاند، که هیچ دلیل لغوی و قرینهای در آیه نیست.
گر چه لغت فاحشه تعمیم دارد به هر کار زشتی، ولی موارد استعمال آن بیشتر در همان عمل زنا آمده است. و نیز متناسب با این حکم، اللتیان و ضمائر تثنیه است.
این حکم برای تطهیر بیوت از آلودگی و اختلاط ارحام، پس از آیات ارث و دیگر احکام آمده که همه آنها بر پایه و ریشه رحم است
اما این آیه، چنان که ظاهر است، درباره زنان شوهردار «نسائکم» است، و امساک در بیوت که نگهداری در خانه خودشان است، راجع به مسئولیت شوهران و دیگر افراد خانواده میباشد، گر چه از جهت اشهاد و یا قدرت اجراء راجع به اولیاء عموم است. و آیه سوره نور، درباره زنان بی شوهر و یا به وصف «الزَّانِیَةُ وَ الزَّانِی» و متصفین به این صفت است که رهای از خانوادهاند و یا این عمل را پیشه خود کردهاند.
بنا بر این، «أَوْ یَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِیلًا» نباید همان ناظر به چنین نسخی باشد، و ظاهر «سبیلا» که مطلق است، هر راهی است که آنها را از این بن بست دوام امساک برهاند، مانند توبه که در آیه بعد آمده است. و یا به کلی رها شدن و رانده شدن از محیط خانواده و اجتماع اسلامی است.
و بعضی سبیل را حکم رجم «سنگسار» که درباره زنای زن شوهردار است گرفتهاند. و چون حکم رجم در قرآن نیامده، باید حکم صریح و ظاهر در ابدیت قرآن به سنت نسخ شده باشد و حکم نسخ کتاب به سنت را محققین رد کردهاند و شاید حکم رجم در همین مورد به تشخیص امام و والی واگذار شده باشد که در شرائطی مثل آنکه کار فحشاء زن به رسوایی و بی بند و باری بکشد، اجراء گردد. و اینهم یکی از موارد «سبیل» است. و اینکه گویند این حکم امساک در بیوت هیچگاه اجراء نشده و یا خبرش نرسیده است، گویا از این جهت است که اگر موردی در محیط خانواده اسلامی پیش آمده بسیار پنهانی و اتفاقی بوده و اثبات آن با چهار شهود پیش نیامده و این حکم مثل دیگر احکام از آن پیشگیری کرده است
، آنان را در خانهها نگه دارید تا مرگشان فرا رسد و یا خداوند به سود آنان راه آسانی قرار دهد. راه نجات آسانی و به سود آنان را، بیشتر مفسران اشاره به آمدن حکم ناسخ «الزَّانِیَةُ وَ الزَّانِی» دانستهاند، با آنکه این حکم، صد تازیانه زدن در ملأ عام، در مقابل نگهداری در خانه نه به سود آنان است نه راه آسان و نجاتی برای آنان.
«أَوْ یَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِیلًا». اطلاق سبیلا، راه نجات نامعینی را میرساند، که از کشانده شدن به سوی فحشایشان برهاند: اگر دچار بحران غریزه شده، شاید دوره آن بگذرد و فروکش کند و اصلاح شود. و یا عواطف مادری و مسئولیت اولاد، او را به خود آرد. یا اگر گرفتار وسوسه و علاقه به مردی شده، آن شخص اصلاح یا منصرف شود یا بمیرد، و همچنین ... هر علتی که این زن را به فحشاء کشانده از میان برود، و در نهایت، بیدار شدن و جدان ایمانی و توبه و برگشت.
جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇
http://yon.ir/Qp6851
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🍀 #صلوات_هر_روز_ماه_شعبان
از حضرت زین العابدین🍀
بند۶
🍃🌸اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاعْمُرْ قَلْبى بِطاعَتِکَ، وَلا تُخْزِنى بِمَعْصِیَتِک🌸
َ
✅ خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد و آباد کن دل مرا به اطاعت خود و به وسیله نافرمانیت رسوایم مکن🌸🍃
🔶🔶
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبردر سوره #تكوير : عصاره فرازها و درس سوره تكوير چيست؟ پرسش و پاسخ در تفسير سوره اذا الشمس كورت
🔸فراز سوم آیات ۲۱-۱۵
فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ ﴿١٥﴾
پس قسم موکد می خورم به پنهان شونده ها(ستارگان خاموش شده)
الْجَوَارِ الْکُنَّسِ ﴿١٦﴾
سیارات غروب کننده
وَاللَّیْلِ إِذَا عَسْعَسَ ﴿١٧﴾
قسم به شب زمانیکه پشت کند و بازگردد
وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ ﴿١٨﴾
قسم به صبح زمانیکه بردمیده و نفس کشد
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ ﴿١٩﴾
همانا آن (قران) هر آینه گفتار فرستاده ای بزرگوار است
ذِی قُوَّةٍ عِنْدَ ذِی الْعَرْشِ مَکِینٍ ﴿٢٠﴾
نیرومندی نزد صاحب عرش با منزلت
مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِینٍ ﴿٢١﴾
مورد اطاعت(فرشتگان) سپس امین است
👈درب فراز سوم:
قسم به حقیقتهای روشن دنیایی که نشان از قدرت الهی هست قرآن گفتار فرستاده ی با کرامتی است که از نزد خداوند است ودر عالم بالا دارای مقام والایست.
🔸فراز چهارم آیات ۲۴-۲۲
وَ مَا صَاحِبُکُمْ بِمَجْنُونٍ ﴿٢٢﴾
و نیست همراه شما(پیامبر ص) جن زده(دیوانه)
وَلَقَدْ رَآهُ بِالأفُقِ الْمُبِینِ ﴿٢٣﴾
وهرآینه بتحقیق دید او (جبرئیل ع) را در افق آشکار
وَمَا هُوَ عَلَى الْغَیْبِ بِضَنِینٍ ﴿٢٤﴾
ونیست او بر اسرار(وحی) بخیل و تنگ نظر
👈درب فراز چهارم : و پیامبر ص به عنوان دریافت کننده وحی قرآن را از طریق چنین حاملی به طور کامل دریافت کرده وبه طور کامل می رساند.
ترجمه و تدبر : سرکار خانم لیلا انصاری
http://yon.ir/Qp8703
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستوسوم
#تمرین 14
#ﻋﺪﺍﻟﺖ
◀️ امام علی علیه السلام :
♦️"أجوَرُ السِّيرَةِ أن تَنتَصِفَ مِن النّاسِ و لا تُعامِلَهُم بهِ."
🔸ظالمانه ترين روش آن است كه از مردم #انصاف بخواهى، اما خودت با آنان به #انصاف رفتار نكنى
غررالحكم حدیث3171
🍃🌼🍃
تهیه شده در گروه #عملبهقرآن در پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan