eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قران پویان
⚛️ قرآن‌پويان:تدبر در قرآن،تعقل در شريعت با و عمل به قرآن ⚛️تالارگفتگوي قرآن‌پویان 👇👇 www.quranquyan.com ⚛️شناسه قرآن‌پویان در تلگرام و ايتا👇 @quranpuyan ⚛️لینک دانلود 👇👇 https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ ⚛️ لینک كانال وروش مطالعه و 👇👇 @fahmequran ⚛️ لینک اطلاع رساني روش ساده فهم قران 👇👇 @tadabbor_quranquyan لطفا براي ساير علاقمندان نماييد.
4_5951667393318095238.mp3
10.53M
🎙ادب در فرهنگ اسلامی دین ادب آموز، دینداران ادب گریز جلسه دوم: ♦️ادب اجتماعی، تملق ارباب قدرت @mohammadsorooshmahallati
✅دين ادب آموز، نفي ارباب قدرت استاد حوزه علمیه قم گزافه گویی و چاپلوسی نکردن را از مصادیق ادب برشمرد که متاسفانه این تمجید و تعریف های بی جهت در فرهنگ پارسی فراوان دیده شده و تاکید کرد: سابقه و پیشینه ما حکایت می کند در برابر افراد، شخصیت ها و اصحاب قدرت بسیار اغراق آمیز سخن گفته ایم. به گزارش خبرنگار شفقنا،حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی در سلسه سخنرانی های خود در ماه مبارک رمضان با موضوع ادب در فرهنگ اسلامی (دینِ ادب آموز، دیندارانِ ادب گریز!) که  در مسجد حظیره یزد  در شب دوم ماه مبارک رمضان اظهار داشت: انسان در زندگی دنیا، نیازهای مختلفی دارد هم نیاز به اخلاق دارد، هم نیاز به علم دارد، هم نیاز به دین دارد ولی آنچه برای زندگی اجتماعی، سنگ زیربنای روابط به حساب می آید و در هیچ شرایطی نمی توان آن را نادیده گرفت، ادب است. ادب نیازمند توازن است یعنی رفتاری که براساس ادب انجام می گیرد، شکل و قالب خاصی دارد که اگر از شکل خود خارج شود، ادب نادیده گرفته شده است. او یکی از مصادیق ادب چه در گفتار و چه در رفتار را تهی بودن از گزافه بودن و هرزبودن عنوان کرد و گفت: یکی از نکاتی که کمتر مورد توجه ما قرار می گیرد این است که موازین و حدود را در گفتار رعایت نمی کنیم. استاد حوزه علمیه قم، اغراق گویی و چاپلوسی را یک نمونه از خارج شدن انسان از حدود و موازین ادب دانست و افزود: احترام گذاشتن ادب است اما اغراق گویی ادب نیست، همانگونه که به زمین زدن افراد بی ادب است، بالابردن افراد هم بی جهت خلاف ادب است و ما متاسفانه گرفتار هردو هستیم؛ گاه افراد را چنان به زمین می زنیم که آنها را از هستی ساقط می کنیم و گاه آنها را چنان بالا می بریم که به عرش می رسانیم و هیچ یک از این دو صورت در قاعده ادب نیست. او با اشاره به نظر جامعه شناسان و محققان علوم تاریخی در مورد ایرانیان گفت: این دسته محققان معتقدند ایرانی ها زیاد اغراق می کنند مخصوصا صاحبان قدرت را زیاد ستایش می کنند. سروش محلاتی با اشاره به سبک شعرا و ادیبان ایرانی در آثار خود بیان داشت: به ضرس قاطع می توان گفت که سابقه و پیشینه ما حکایت می کند در برابر افراد و شخصیت ها و اصحاب قدرت بسیار اغراق آمیز سخن گفته ایم. او به نگاه اسلام و بزرگان ادب پارسی به چاپلوسان و اغراق گویان اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم می فرماید:« به دهان و صورت کسانی که مداحی و چاپلوسی می کنند، خاک بپاشید» یعنی پیامبر اجازه نمی داد کسی تملق و چاپلوسی کند. از سوی دیگر، اشعار شعرای خودمان که الگوهایی در جامعه ما هستند، می بینیم که چه قدر سلاطین و پادشاهان را تجلیل و تکریم کرده اند که به عنوان نمونه می توان به اشعار حافظ در خصوص شاه شجاع، شاه زمان خود یا اشعار محتشم کاشانی اشاره کرد. استاد حوزه علمیه قم افزود: در فرهنگ اصیل اسلامی، اولیای الهی ادب دیگری به ما یادداده و خواسته اند ما طور دیگری رفتار کنیم؛ به عنوان نمونه امام علی(ع) در خطبه ای که در صفین ایراد کردند حقوق مردم را برشمرده و فرمود که حاکم هرکس باشد در حکومت نیازمند همراهی مردم است. در زمانی که سخنان حضرت اوج گرفت، مردی از میان برخاست و شروع به تعریف و تمجید حضرت کرد. اما امام علی جلوی صحبت و سخن او را گرفت و فرمود: تعریف و تمجید از حاکمان پسندیده نیست. زشت ترین حالت ها و سخیف ترین حالات برای حکام این است که مردم فکر کنند حکامشان از تعریف و تمجید کردن لذت می برند، البته من اینطور نیستم اما شما باید رعایت کنید، مبادا برای من حمد و سپاس و تعریف و تمجید به کار برید چون مسئولیت های به زمین مانده را شخص حاکم نمی تواند ادامه دهد و دچار تکبر و خودبینی و غرور می شود. او تاکید کرد: مهم این است که حکومت زمینه ها را برای تملق و چاپلوسی در فضای مجازی یا حقیقی و در گفتار یا نوشتار از بین ببرد. سروش محلاتی به عهدنامه مالک اشتر اشاره کرد و افزود: حضرت به مالک در این عهدنامه فرمود: آنچه انجام می دهی اولا در تصمیم گیری ها مراقب باش، خواست و رضایت مردم را مقدم بدار، هرکس که سخن حق را با صراحت می گوید را به خود نزدیک کن سپس مردم را عادت بده که از تو تعریف و تمجید نکنند. 👌👌او بیان داشت: شهید مطهری می نویسد:« ما در تاریخ به تملق و مداحی نسبت به خداوندگان زر و زور شناخته شده ایم و به همین دلیل اصول چاکری را خوب آموخته ایم و کمتر در ما روح حریت و آزادی و آزادمنشی وجود دارد، اصول آزادی نقطه مقابل اصول چاکری است. باید پدیده ها ونمودهای اجتماعی عصر حاضر را در نظر گرفت و مورد انتقاد قرار داد مثل جمله «برحسب اراده حضرت آیت الله این مسجد ساخته شد که در مسجدی در قم نوشته شده و تقلیدی از سبک سلاطین است و اتفاقا بالای در موزه یا صحن از خیابان آهنچی نوشته شده برحسب اراده رضاشاه کبیر.»😔 @quranpuyan
دلنوشته يكي از مربيان دلسوز قرآن و از قرآن آموزان اولين مجازي روش فهم بهتر قرآن. https://eitaa.com/quranpuyan
✳️✳️اطلاعاتی آماری از شرایط ثبت نام کنندگان ششمین دوره مجازي تا روز گذشته ✅رشته های تحصیلی: الهيات و معارف اسلامي،گفتار درماني،علوم اجتماعي،پزشكي، علوم انساني، علوم قران و حدیث،شيمي،دبیری،حوزوی ✅سطح تحصیلات: دیپلم تا پزشك، و تحصيلات حوزوي ⬅️در این دوره نیز مانند دوره های قبلی،اکثریت با علاقه مند است. ✅محل سكونت: اکثر ثبت نام كنندگان از هستند یک خواهر از شهر تاريخي و یکی از خواهران مربی قران از ثبت نام كردند. در اين دوره نيز تعدادي از خواهران دوره هاي قران حضور دارند. در این دوره دو گرامی همزمان در دوره حضور دارند. در دوره چهارم یک زوج گرامی همزمان حضور داشتند.
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما. : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین توزدهم 🌹🌹«مولا اميرالمؤمنين عليه‌السلام»: 🔶مَنِ اتّقي قَلبُهُ لَم يَدخُلْهُ الحَسَدُ. 🔸کسي که قلبي متقي و پرهيزگار دارد بدان راه ندارد. (فهرست غررالحکم ، ص ٦٨) 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
بنام خدا 👈 موضوعات سه ماهه اخیر تالار گفتگوهاي قرآن پويان بشرح زير هستند. 💫فهم سوره :خطای حضرت در سوره چیست؟ارتباط این سه داستان با محور سوره چیست ؟ http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm10034_fhm-swrh-Sd-khTy-HDrt-dwd-slymn-w-ywb-dr-swrh-Sd-chyst--rtbT-yn-sh-dstn-b-mHwr-swrh-chyst.aspx#post10034 💫 و فهم سوره :منظور از والصافات صفا چيست؟ http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5073_tfsyr-w-fhm-swrh-Sft-mnZwr-z-wlSft-Sf-chyst.aspx 💫وضعیت در چگونه خواهد بود؟اوصاف و آیات مختلف قران برای توصیف . http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5065_wDyt-khwhh-dr-qymt-chgwnh-khwhd-bwd-wSf-w-yt-mkhtlf-qrn-bry-twSyf-qymty-jbl.aspx 💫دانلود فایل پی دی اف در سوره های مرحله نزول بارویکرد درونی ها . http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5068_dnlwd-fyl-py-dy-f-tdbr-dr-swrh-hy-mrHlh-swm-nzwl-brwykhrd-nsjm-drwny-swrh-h.aspx https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
او را که از خود پُر است، صدهزار پیغامبر نتوانند تُهی کردن. مقالات شمس روزتان عالی @quranpuyan
📖 ؟ یا اَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا (ای کسانی که ایمان آورده اید، ایمان بیاورید!) ای کسانی که با "نفس" تان ایمان آورده اید، اکنون وقت آن است که با "قلب" تان ایمان آورید. ایمان نفسانی یک معامله است چه هنوز پا از منیّت خویش بیرون نگذاشته است. ایمان قلبی، عشق است و تمام وجود را در بر می گیرد. چه این قلب است که "عَرشُ الرَّحمَن" است. ایمان نفسانی، یک طرفند ایدئولوژیک برای برخورداری نفس است. ایمان قلبی، تسلیم محض است و تقدیم وجود. ایمان نفسانی پر از "خواستن" است. ایمان قلبی، جز اراده ی دوست "نخواستن" است. ایمان نفسانی، عبادت می کند تا از پاداش نصیب بَرَد. ایمان قلبی، عبادت می کند چون دوست شایسته ی آن است. ایمان نفسانی گاه هست و گاه نیست، زیرا هنوز آلوده به شک و تردید است. ایمان قلبی، یکدست خالص است و به رنگ خداست. پس با فهم این آیه شریفه، درهای قلب مان را بگشایم تا نور ایمان حقیقی بدان وارد شود و به مرحله ی فراتری از ایمان، عروج کنیم. این یعنی هجرت از ایمانِ نفسانی، به ایمانِ قلبی، از شک به یقین، از خواستن به بی خواهشی، از سوداگری به ایثار، و از نفس، به قلب که عرشِ رحمن است. و این است صراط مستقیم و راه نجات. برگرفته از سایت مسعود ریاعی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
4_5776218249859433940.pdf
239.4K
✅با بهره گيري از روش ساده و رويكرد دروني سوره ها؛علاوه بر فهم بهتر سوره ،ميتوان به نكات جالبي در ارتباط آيات و فرازهاي مختلف سوره ها رسيد. بعنوان نمونه در سوره در كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران"ارايه شده است. https://t.me/fahmequran
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره 👈دارندۀ نیروهای پُرشدت به او آموزش داد دارندۀ نیروهای پُرشدت به او آموزش داد: بحث قبلی به این بخش کمک می-کند. معلوم شد آن وحی اولاً از نوعِ آموزش بوده، ثانیاً معلم، یک معلم عادی نبوده. بلکه کسی بوده که صاحب قوای مختلفی بوده که هر کدام از قوای او پرشدت بوده یعنی علاوه بر قوه بدنی که مطابق آیه، بسیار نیرومند بوده، اگر تدبیر داشته، خیلی با تدبیر بوده و اگر اهل عبرت گرفتن و تجربه اندوزی بوده، بسیار عبرت گیر و بسیار تجربه اندوز بوده و ... و ... و ... و اگر صاحب علم بوده، علمش خیلی خیلی زیاد بوده، و اگر اهل رحمت و دلسوزی و مهربانی بوده، این صفات در او بسیار قوی و غلیظ بوده و خلاصه اینکه این پدیده وحی، خودش، چنان مشخصاتی دارد و دارای چنان پیچیدگی هائی هست که چنین معلمی را می طلبد، و نیروهای ساده تر از چنین معلمی، نمی توانند این وحی را انجام دهند. 👈صاحبِ عقل کامل استوار شد: این معلم علاوه بر اینکه دارای قوای مختلفی است که هر کدام هم پرشدت هستند، دارای عقلی کامل هم هست که بین آن قوا تعادل برقرار کند و اینطور نباشد که قوه¬ای از قوای او بر قوای دیگر چیره شود و آنها را از کار بیاندازد بلکه هر قوه ای سر جای خویش باشند و به قوای دیگر کمک کنند تا مجموعاً سبب بروز بهترین کارائی بگردد. آنگاه چنین معلمی، که صاحب نیروهای پرشدت است و صاحب عقل کامل هم هست که آن نیروها را نسبت به یکدیگر در تعادل نگه می دارد، «استوار» شد. 👈و او بر بالاترین افق بود: او در حالتی که مستقر شد، بر بالاترین افق بود. سپس نزدیک شد و نزدیکتر شد تا آنکه بقدر دو کمان بلکه از آنهم نزدیکتر شد: جدّا تصور این مفاهیم از عهده ذهن ما خارج است فقط می توانیم حیرتی بنمائیم و حدسی بزنیم! چرا نزدیک شد و آنقدر هم نزدیک که باندازه درازی یک دست، در دسترس قرار گرفته باشد؟ آیا مثلاً از همان دورها (مثلاً از روی قله کوه حرا) نمی شد این وحی را نمود؟ اینها بنظر تمثیل می آید و جنبه نمادین دارد. این آیات به وضوح دلالت دارد که پیغمبر ما(ص) چنان به وضوح و چنان کامل، واسطه وحی را ملاقات کرد که هیچ شکی برای خودش نماند که مثلاً شاید سراب باشد، یا توهم باشد یا فکر و خیال باشد. بلکه او را نزدیک و با تمام جزئیاتش دیده و آنگاه بود که: 👌پس وحی کرد به بنده او آنچه را که وحی کرد: اینکه چه وحی کرد معلوم است. معارفی گرانقدر از الهیات و آخرت، احکام، و غیره که سبب حیرت و حتی واکنش منفی بسیاری از مخاطب.های اولیه شد که گوشه ای از شرحش را در آیات قبلی دیدیم. اما اینکه چگونه وحی کرد، اینطور که از آیه پیداست بطور مستقیم و بدون هیچگونه شائبه ای. در کمال صراحت که جای هیچ شکی در آن نباشد و بطور کامل و تمام. (بطوری که از آیات دیگر در سوره های دیگر فهمیده می شود). 👈دل، دیده اش را تکذیب نکرد: ما خورشید را بصورت دایره ای می بینیم که قطرش حدود بیست سانتیمتر است و هنگام اول طلوع و آخر غروب قطرش را پنجاه سانتیمتر می بینیم. اما عقل ما این دیده ما را تکذیب می کند و می گوید اولاً دایره نیست و کره است. ثانیاً بیست سانت و پنجاه سانت نیست بلکه میلیونها کیلومتر است. یعنی رویت ما از خورشید، هم ناقص است و هم مجازی. رؤیتی که پیغمبر از فرشته وحی داشت کامل و بی نقص و حقیقی بود که می-فرماید عقلش دیده اش را تکذیب نکرد. اما اینکه چطور بود، فعلاً که به عقل اعقل عقلای ما و اعلم علمای ما هم نمی رسد. تصور هم نمی¬شود که هرگز برسد زیرا باید ظرفیتی مانند آنحضرت داشت تا بتوان تصورش را نمود. 👈آیا بر آنچه دیده، با او ستیزه می کنید: ما که به این آیات ایمان داریم، و بیش از هزار و چهارصد سال از آن زمان می گذرد، و علم و تمدن و تکنولوژی اینهمه پیشرفته کرده، آیا می توانیم تصوری از نوع این «دیدن» داشته باشیم؟ آنها که جای خود داشتند. عده ای تکذیب و مجادله می کردند چون برایشان دور از ذهن بود. عده ای تکذیب و مجادله می کردند چون در محتوی وحی چیزهائی بود که برای منافع ظالمانه آنها ضرر داشت. عده ای هم تکذیب و مجادله می کردند چون می دیدند سایرین چنین می کنند. لذا مجادله با آنحضرت راجع به آنچه که آنحضرت می دید امری بود شایع لذا در ادامه سوره شرح بیشتری می دهد. از تفسیر آقای جمال گنجه ای http://yon.ir/Qp8832 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
https://www.instagram.com/quranpuyan/ #آیات_تصویری را در #اینستاگرام قرآن‌پویان ببینید کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما. : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین نوزدهم 🔶🔸درمان ♦️« » از بیماری های خطرناک اخلاقی است که اگر انسان به درمان آن نپردازد دین و دنیای او را تباه می کند 👌می دانیم تکرار یک عمل تدریجا تبدیل به عادت می شود وادامه عادت تبدبل به ملکه وصفت درونی میگردد اگر به جای اینکه برای در هم شکستن اعتبار و شخصیت فردی که مورد قرار گرفته به تقویت موقعیت خود بپردازد، 🔶 و به جای تلاش در تخریب زندگی مادی او خود را آماده اعانت و همکاری با او نماید، و تا آنجا که در اختیار اوست خیر و سعادت او را بطلبد و به دیگران نیز همین امور را توصیه کند، به یقین تکرار این کارها تدریجا آثار رذیله را از روح او می شوید و نقطه مقابل آن که «نصح» و «خیرخواهی» است با یک دنیا نور و صفا و روحانیت جانشین ان می گردد. 👈 باید با استفاده از ضد آن به درمان پردازد که درمان هر بیماری دارویی است که از ضد آن تشکیل یافته است! 🔶در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) می خوانیم: «اذا حسدت فلاتبغ؛ هنگامی که نسبت به کسی پیدا کردی بر طبق آن عمل نکن و بر او ستمی روا مدار» . (51)تحف العقول ص 52.50 📗کتاب اخلاق در قران ایت الله مکارم شیرازی ادامه 👇👇 https://hawzah.net/fa/Book/View/45326/34840/%D8%AD%D8%B3%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه خداوندا! هرگز نوميدي را بر حسن ظن خويش مسلط نساخته ام،و هرگز اميدم از كرم نيكو و زيبايت نگسسته است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 ؟ ✅ يك نكته درجزءسوم:مصونيت نويسندگان و گواهان تعاملات اقتصادي و اجتماعي در ايه ۲۸۲ سوره بقره كه بزرگترين ايه قران ميباشد،راجع به مكتوب ومستند كردن ديون وگواه گرفتن وشرايط گواهان بحث شده است. فراز اول ايه نكته دقيقي دارد كه بان اشاره ميكنيم: وَأَشْهِدُوْاْ إِذَا تَبَايَعْتُمْ وَلاَ يُضَآرَّ كَاتِبٌ وَلاَ شَهِيدٌ وَإِن تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللّهُ وَاللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿۲۸۲﴾ فولادوند:(در هر حال) هر گاه داد و ستد كرديد گواه بگيريد. و هيچ نويسنده و گواهى نبايد زيان ببيند، و اگر چنين كنيد، از نافرمانى شما خواهد بود. و از خدا پروا كنيد، و خدا (بدين گونه) به شما آموزش مىدهد، و خدا به هر چيزى داناست. در ابتداي ايه خدا به اهل ايمان خطاب ميكند كه هر گاه عهده دار ديني شديد(مديون)وكسي حقي بر شما پيدا كرد، انرا بنويسيد وشاهد بگيريد. بديهي است اگر اين حق بين چندنفر يا بين مردم وحاكميت باشد ،اهميت بيشتري دارد و مكتوب شدن اين حقوق و وظايف ضرورت بيشتري دارد. در انتهاي ايه اشاره بجايي شده است كه اين كاتبان و گواهان نبايد از اين بابت ضرري ببينند و اگر چنين شد نشانه اي از فسق شماست. البته در ابتداي ايه اشاره شده كه اين كاتبان هم بايد عادلانه بنويسند. https://goo.gl/LtCyPK 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره 👈می-فرماید:و البته یکبار دیگر نیز او را دیده – نزد آن درختِ سدرِ انتهائی: از اینجا معلوم می شود این وحیی که در این سوره مطرح می شود وحی اول نبوده. لااقل وحی دوم بوده. و شاید هم وحی چندم. منتها اگر وحی از نوع دیدن و دریافت رودررو ملاک باشد، این وحی دوم بوده. هنگامی که آن درخت سدر را پوشانده بود آنچه پوشانده بود چشمش به کجی نرفت و طغیان هم نکرد: چشمش به کجی نرفت یعنی اینکه آنچه که دید چشمش را نزد. مثلاً نور وقتی که شب در جاده هستید و یک اتومبیل از مقابل می آید و نور بالای خود را ناگهان روشن می کند چشم را تا حدودی می زند و آدمی چشمش را بر می گرداند. 👌از اینجا معلوم می شود ظرفیت شخصیتی و روحی پیغمبر چنان بوده که آنچه دیده، چشمش را نزده. و از طرف دیگر چشمش طغیان هم نکرده. یعنی چیز اضافی ندیده (مثلاً ما که سراب را می بینیم چشم ما طغیان کرده. چیزی را دیده اما آن چیز واقعاً وجود ندارد) باین ترتیب پیغمبر آنچه را که دیده، تحمل دیدن آنها را داشته و آنچه که دیده، مهم بوده و دیدن آن کار هر کسی نبوده است. بطور حتم بعضی از آیات بزرگ پروردگارش را دید: خداوند در قرآن آسمانها و زمین را جزء «آیات» خود ذکر می کند. می دانیم که خورشید یک جزء بسیار کوچک از آسمانهاست. و لذا داخل مفهوم «بعضی از آیات بزرگ پروردگارش» نمی شود. 👈👈اهمیت مطلب از آنجا بیشتر معلوم می شود که توجه کنیم که ما نمی توانیم بیش از چند ثانیه رویت خورشید را (که ابداً داخل مفهوم «آیات بزرگ پروردگار» نمی شود) تحمل کنیم و اگر اصرار کنیم کور می شویم. 👈از اینجا گوشه ای از عظمت آنحضرت مکشوف می شود که «آیات بزرگ» پروردگار را می دید. همچنین از اینجا فهمیده می شود که آن چیزهائی که آن درخت سدر را پوشانده بود، چیزهائی بود بسیار جذاب و مشغول کننده و قوی و خیره کننده اما پیغمبر ما(ص) بعلت شخصیت قوی خویش همچنان پابرجا و استوار ماند و مانند پروانه نبود که جذب لامپ پر نور می شود و بسویش می رود و بالاخره نابود می گردد. بلکه آنحضرت آن همه را دید و چون بالاتر از آنها بود، نه چشمش را زد و نه «سراب» دید. از روی این قرائن می توان گوشه ای از عظمت و ظرفیت های آنحضرت را فهمید و با توجه به آن می توان درک کرد که چرا او و فقط او مفتخر به این افتخار یعنی دریافت این وحی شده است تا هزاران سال میلیاردها نفر بیایند و بروند و در جاده ای قدم بگذارند که او ساخته و در نوری بزیند که او برافروخته! این سوره تنها سوره ای از قرآن است که این «درصد» زیاد از کل سوره را به موضوع وحی پرداخته است. 👈در بعضی سوره های دیگر، اشاره های کوتاهی به جنبه های مختلف وحی شده است. در آنها، معمولاً مطالب مربوط به وحی در آخر آمده. اما در این سوره در اول آمده، علت آن نیز بنظر روشن می آید. مثلاً در سوره تکویر، مطالب بسیار تکان دهنده ای درباره قیامت ذکر شده و چون ممکن است مخاطب تعجب کند، در انتها توجه او را به این نکته جلب می کند که اینها «وحی» است. یک حرفهای معمولی نیست. اما در این سوره چون بُعد آموزشی قوی دارد ، موضوع وحی را در اول آورده که در ابتدا حجیت و صحت قطعی مطالب ارائه شده را یادآوری کرده باشد. از تفسير اقای جمال گنجه ای http://yon.ir/Qp8832 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #سي‌و‌يكم تمرین نوزدهم #حسادت 🌹🌹حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: سِتَّةٌ لا تَکونُ فِی مُؤْمِنٍ: الْعُسْرُ وَالنَّکدُ والْحَسَدُ وَالْلَّجاجَةُ وَالْکذْبُ وَالْبَغْی [1] 🔶شش چیز است که در افراد با ایمان وجود ندارد: 🔶سختگیری، کج خلقی #حسد، لجاجت، دروغ و ظلم و ستم! 👈شرح کوتاه آنها که از ایمان تنها به نام قناعت کرده اند، مؤمنان خیالی هستند نه واقعی، حدّاقل در یک فرد با ایمان باید صفات زشت ششگانه بالا نباشد، جالب این که صفات بالا همه بازگشت به روابط و پیوند انسانها به یکدیگر و مسائل اجتماعی می کند، مؤمنان راستین آنها هستند که آسان گیر خوش خلق، خیرخواه، تسلیم در برابر حق، راستگو و عادل و دادگرند، و انتخاب این نام مقدّس و بزرگ بدون داشتن این صفات زشت است و نادرست! 🔴 اکنون بیازماییم مؤمن هستیم یا نه! پی نوشت [1] از تحف العقول، صفحه 282 ایت الله مکارم شیرازی 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است:👇👇 آيا در قران ،امده است؟سختی جان دادن برای چه کسانی قطعی است؟ قسمت اول پاسخ: خداوند در چند جا از قرآن به سختی جان دادن برخی افراد اشاره کرده است: 1-تکذیب کنندگان معاد و تارکان عبادت و نماز در سوره قیامت  كَلَّا إِذَا بَلَغَتْ التَّرَاقِيَ ﴿۲۶﴾ خرمشاهی: حاشا، چون جان به گلوگاهها رسد وَقِيلَ مَنْ رَاقٍ ﴿۲۷﴾ مکارم: و گفته شود: آيا كسي هست كه اين بيمار را از مرگ نجات دهد؟! وَظَنَّ أَنَّهُ الْفِرَاقُ ﴿۲۸﴾ فولادوند: و به جدائى از دنيا يقين پيدا كند وَالْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ ﴿۲۹﴾ فولادوند: و ساق پاها از سختى جان دادن به هم بپيچد إِلَى رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ ﴿۳۰﴾ فولادوند: آرى در آن روز مسير همه بسوى دادگاه پروردگارت خواهد بود فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّى ﴿۳۱﴾ مکارم: او هرگز ايمان نياورد و نماز نخواند وَلَكِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى ﴿۳۲﴾ مکارم: بلكه تكذيب كرد، و روي گردان شد. جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید http://yon.ir/Qp3338 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه پروردگارا؛ پرونده کردارمان را از حسنات آکنده ساز کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 ؟ آیات و جملات ✅ جملات حکیمانه از قرآن کریم سوره قصص/۷۷ وَابْتَغِ فِیمَا آتَاکَ اللَّهُ الدَّارَ الآخِرَةَ وَلا تَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَأَحْسِنْ کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ وَلا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الأرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ ﴿٧٧﴾ در آنچه خداوند بر تو بخشيده است، سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنيا فراموش مكن و همانگونه كه خدا به تو نيكي كرده است نيكي كن و هرگز فساد در زمين منما كه خدا مفسدان را دوست ندارد. http://yon.ir/Qp2836 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
مقایسه آیات قرآن با پیشین ✅وانزلنا اليك الكتاب بالحق مصدقا لما بين يديه من الكتاب 🌹🌹🌹با سلام به مخاطبان گرامی 🔰به منظور فهم بهتر برخی از آیات قرآن و نیز شناخت نسبی از مجموعه شباهتها و تفاوتهای میان آیات قرآن با کتب مقدس ادیان قبل از اسلام، و نيز با عنايت به استقبال مخاطبان عزيز كانال از اين مجموعه پستها كه ساليان قبل ارسال شد بر آن شديم پستهاي صبحگاهي هر را به اين موضوع كه شامل ترجمه یک آیه از قران کریم به همراه متن مشابه آن از کتب مقدس است،اختصاص دهيم. 👈باميد خدا اولين پست از روز شنبه اول تيرماه ارسال خواهد شد. لطفا براي ساير علاقه مندان نماييد. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره 👈فراز آیات 28-19 أَفَرَأَيْتُمُ اللَّاتَ وَالْعُزَّى {19} به من خبر دهيد از لات و عزى {19} وَمَنَاةَ الثَّالِثَةَ الْأُخْرَى {20} و منات آن سومين ديگر {20} أَلَكُمُ الذَّكَرُ وَلَهُ الْأُنثَى {21} آيا [به خيالتان] براى شما پسر است و براى او دختر {21} تِلْكَ إِذًا قِسْمَةٌ ضِيزَى {22} در اين صورت اين تقسيم نادرستى است (شما برای خودتان دختر را شوم میدانید اما برای خدا دخترانی قائلید){22} إِنْ هِيَ إِلَّا أَسْمَاء سَمَّيْتُمُوهَا أَنتُمْ وَآبَاؤُكُم مَّا أَنزَلَ اللَّهُ بِهَا مِن سُلْطَانٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَمَا تَهْوَى الْأَنفُسُ وَلَقَدْ جَاءهُم مِّن رَّبِّهِمُ الْهُدَى {23} [اين بتان] جز نامهايى بيش نيستند كه شما و پدرانتان نامگذارى كرده ايد [و] خدا بر [حقانيت] آنها هيچ دليلى نفرستاده است [آنان] جز گمان و آنچه را كه دلخواهشان است پيروى نمى كنند با آنكه قطعا از جانب پروردگارشان هدايت برايشان آمده است {23} أَمْ لِلْإِنسَانِ مَا تَمَنَّى {24} مگر انسان آنچه را آرزو كند دارد {24} فَلِلَّهِ الْآخِرَةُ وَالْأُولَى {25} آن سرا و اين سرا از آن خداست {25} وَكَم مِّن مَّلَكٍ فِي السَّمَاوَاتِ لَا تُغْنِي شَفَاعَتُهُمْ شَيْئًا إِلَّا مِن بَعْدِ أَن يَأْذَنَ اللَّهُ لِمَن يَشَاء وَيَرْضَى {26} و بسا فرشتگانى كه در آسمانهايند [و] شفاعتشان به كارى نيايد مگر پس از آنكه خدا به هر كه خواهد و خشنود باشد اذن دهد {26} إِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ لَيُسَمُّونَ الْمَلَائِكَةَ تَسْمِيَةَ الْأُنثَى {27} در حقيقت كسانى كه آخرت را باور ندارند فرشتگان را در نامگذارى به صورت مؤنث نام مى نهند {27} وَمَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا {28} و ايشان را به اين [كار] معرفتى نيست جز گمان [خود] را پيروى نمىكنند و در واقع گمان در [وصول به] حقيقت هيچ سودى نمى رساند {28} ✅ عصاره فراز آیات 28-19 : عقاید کافران )مبنی بر پرستش بتان بعنوان نمادی از فرشتگان که انها رادختران خدا و صاحب نفوذ در شفاعت خود در اخرت میدانند و باین بهانه از باور به جزای اخروی سرباز میزنند،)کاملا نادرست و بی پایه است.اخرت و اذن شفاعت دست خداست. http://yon.ir/Qp8832 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #سي‌و‌يكم تمرین نوزدهم #حسادت 🔶على (ع ) فرموده : #حسود از نعمتى كه #محسود در اختيار دارد آنقدر ناراحت است كه زوال نعمت او را براى خود نعمتى به حساب مى آورد 📗غررالحکم _ باب الحسد 🔴 #حسود در واقع دشمن نعمت است نه دشمن صاحب نعمت . او از خداوند و تقسيم عطيه اش ناراضى و خشمگين است ، نه از شخص #محسود منهاى نعمت . بدون ترديد اين طرز تفكر جسورانه اسائه ادب و بى احترامى به مقام شامخ آفريدگار حكيم است . شرح حدیث مرحوم فلسفی رحمه الله 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است:👇👇 آيا در قران ،امده است؟سختی جان دادن برای چه کسانی قطعی است؟ قسمت دوم ✳️2- خداوند در سوره محمد به تفکیک رفتار و صفات مسلمانان،کافران و منافقان و بیماردلان پرداخته است. در آیه 27 به منافقان اشاره میکند: 🔅ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لِلَّذِينَ كَرِهُوا مَا نَزَّلَ اللَّهُ سَنُطِيعُكُمْ فِي بَعْضِ الْأَمْرِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِسْرَارَهُمْ ﴿۲۶﴾ مکارم: اين بخاطر آن است كه آنها به كساني كه نزول وحي الهي را كراهت داشتند گفتند ما در بعضي از امور از شما پيروي ميكنيم، در حالي كه خداوند اسرار آنها را ميداند. 🔸فَكَيْفَ إِذَا تَوَفَّتْهُمْ الْمَلَائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ﴿۲۷﴾ 🔹فولادوند: پس چگونه [تاب مى آورند] وقتى كه فرشتگان [عذاب] جانشان را مى ستانند و بر چهره و پشت آنان تازيانه مى نوازند مکارم: حال آنها چگونه خواهد بود هنگامي كه فرشتگان (مرگ) بر صورت و پشت آنها ميزنند (و قبض روحشان ميكنند). 🌟🌺🌟🌺🌟🌺🌟🌺🌟 جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید http://yon.ir/Qp3338 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛