eitaa logo
قران پویان
473 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
620 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین (هر هفته شنبه ها ساعت ۷ صبح) 7⃣ و : 🌹بقره آیه ۵۷🌹 و ابر را سایبان شما کردیم و منّ و سلوی بر شما فرو فرستادیم تا از پاکیزه های آنچه روزیتان کرده ایم بخورید و بر ما ستم نکردند بلکه بر خویشتن ستم میکردند. 🌹خروج،فصل ۱۶ آیات ۹ و ۱۹ و ۳۱🌹 خداوند به موسی فرمود: من شکایتهای بنی اسرائیل را شنیدم . به آنها بگو غروبها گوشت و صبح ها نان به هر اندازه ای که بخواهند، خواهند داشت تا بدانند من خداوند، خدای ایشان هستم . هنگام غروب دسته ی بزرگی از بلدرچین آمد و سرتاسر اردوگاه را پوشاند و هنگام صبح ، شبنم گرداگرد اردوگاه را فراگرفت. چون شبنم بخار شد، چیزهایی نازک و دانه دانه روی سطح بیابان را پوشانده بود که همانند شبنم لطیف بودند. بنی اسرائیل اسم این غذا را منّا گذاشتند. منّا شکل تخم گشنیز و مزه ی آن مانند کلوچه عسلی بود. موسی به آنها گفت: هیچ کس نباید چیزی از آن برای فردا نگاه دارد. امّا بعضی ها به حرف موسی گوش ندادند و قسمتی از آن را نگاه داشتند ولی صبح روز بعد همه ی آنها کرم گذاشته و گندیده بود و موسی نسبت به آنها خشمگین شد. http://yon.ir/Qpt2713 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
💐💐 همزمان با سالگرد رونمايي كتاب"مباني و روش ساده فهم قرآن"در كتابخانه ملي، و عيد سعيد #غدير،👈فروش ويژه كتاب با 15درصد #تخفيف به مبلغ 12750 تومان،از 23 تا 29 مرداد. #سفارش پستي كتاب از لينك https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 جهت دريافت اطلاعات بيشتر از محتواي كتاب و #كليپهاي مراسم رونمايي و معرفي كتاب در شبكه قران به كانال زير مراجعه نماييد https://t.me/fahmequran
قران پویان
💐💐 همزمان با سالگرد رونمايي كتاب"مباني و روش ساده فهم قرآن"در كتابخانه ملي، و عيد سعيد #غدير،👈فروش و
✅✅ نسخه ديجيتال كتاب نيز بصورت فايل pdf نيز از لينك زير به قيمت 7500 تومان قابل دانلود ميباشد. https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964
هدایت شده از قران پویان
4_5892982746891945256.pdf
4.26M
معرفي كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" شامل مطالب و فصول و برخي از مطالب مهم به همراه مقدمه آقاي دكتر
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹 فراز چهارم آیات 23-16   وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ {16} و ما انسان را آفريده ايم و مى دانيم كه نفس او چه وسوسه اى به او مى كند و ما از شاهرگ [او] به او نزديكتريم  إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ {17} آنگاه كه دو [فرشته] دريافت كننده از راست و از چپ مراقب نشسته اند مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ {18} [آدمى] هيچ سخنى را به لفظ درنمى آورد مگر اينكه مراقبى آماده نزد او [آن را ضبط مى كند]  وَجَاءتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تَحِيدُ {19} و سكرات مرگ به راستى در رسيد اين همان است كه از آن مى گريختى  وَنُفِخَ فِي الصُّورِ ذَلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ {20} و در صور دميده شود اين است روز تهديد [من]  وَجَاءتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيدٌ {21} و هر كسى مى آيد [در حالى كه] با او سوق دهنده و گواهى دهنده اى است   لَقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ {22} [به او مى گويند] واقعا كه از اين [ثبت و ارایه اعمالت] سخت در غفلت بودى و[لى] ما پرده ات را [از جلوى چشمانت] برداشتيم و ديده ات امروز تيز است وَقَالَ قَرِينُهُ هَذَا مَا لَدَيَّ عَتِيدٌ {23} و [فرشته] همنشين او مى گويد اين است آنچه پيش من آماده است [و ثبت كرده ام] {23} ♻️عصاره فراز آیات (23-16):در روزموعود قیامت که پرده ها کنار میرود،مراقبان همراه که همه اعمال را ثبت کرده اند،عرضه می کنند. 🖌سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8909 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست وپنجم پرهیز از ◀️خداوند در سوره مومنون می فرمایند 🔸 قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ به راستى كه مؤمنان رستگار شدند (۱) 🔸 الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ همانان كه در نمازشان فروتنند (۲) 🔸 وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ . و آنان كه از رويگردانند (۳) 🔸« » در لغت به چیزی اطلاق می‌شود که مورد اعتنا نبوده و از آن نفعی حاصل نگردد [۱] و در اصطلاح قرآنی به کلام، عمل یا فکر بیهوده و باطلی که موجب غفلت انسان از یاد خدا باشد، اطلاق می‌شود. [۲] ↑ لسان العرب، ج۵، ص ۲۵۰.     ۲. ↑ مصطفوی، حسن؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم،   🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 موضوع بحث: در چگونه خواهد بود؟اوصاف و آیات مختلف قران برای توصیف قیامتی ✅وضعیت جبال در قیامت چگونه است؟ ✨قسمت چهارم از میان توصیفات وافعال متعددی که برای بیان حالت در قیامت استفاده شده است،برخی از انها مشابه هم بوده و میتوان انها را توصیفات متفاوت یک حالت یا یک پدیده دانست از اینرو تامل در معانی و ریشه کلمات ضروریست: 1-عهن:نرم،پشم حیوان منفوش:نشر،پراکندن،حلاجی کردن پشم گوسفند  لذا وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ در سوره قارعه: مانند پشم زده شده و ریزشده معلق در هوا معنا میشود. همچنین در سوره معارج نیز همین معنا و کلمه را داریم.وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ 2-بسّ:شکسته و ریز شدن،رجّ:اظطراب شديد،نزديك به زلزله و رجفه،حركت پي در پي در دو جهت مختلف هباء:چیزیکه رقیق و ریز باشد و به هوا بلند شود و میتواند از جنس خاک یا خاکستر یا ریگ و مانند انها باشد. منبثا از ريشه بث:گستردن و پراكندن  لذا در سوره واقعه ایات و بُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّافَكَانَتْ هَبَاءً مُنْبَثًّا و کوهها ريزه ريزه شوند،پس غبارى پراکنده گردند با عبارت کالعهن المنفوش در سوره قارعه هم معناست. 3-نسف:از ریشه کندن در سوره های مرسلات و طه از این فعل استفاده شده است: واذاالجبال نسفت:انگاه که کوهها از ریشه کنده شود وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْجِبَالِ فَقُلْ يَنْسِفُهَا رَبِّي نَسْفًا و از تو در باره کوهها مى‌پرسند، بگو: «پروردگارم آنها را [در قيامت‌] از ریشه بر می کند برکندنی. 4-دکّ:منهدم کردن و کوبیدن بگونه ایکه هموار شود و صورت وجودیش از بین رود. در سوره حاقه داریم:وَحُمِلَتِ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ فَدُكَّتَا دَكَّةً وَاحِدَةً ترجمه : و روزیکه زمين و کوه‌ها برداشته شود پس از هم پاشیده و کوبیده شده و بصورت هموار درایند. در اینجا فعل حملت مشابه نسفت است. 5-کثیبا مهیلا:تل های شن در حال ریزش و سرازیز شدن  6-رجف:لرزش  در سوره مزمل داریم:يَوْمَ تَرْجُفُ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ وَكَانَتِ الْجِبَالُ كَثِيبًا مَهِيلًا ترجمه : روزى که زمين و کوهها به لرزه درآيند و کوهها به سان تلهای ريگ در حال ریزش گردند. 7-قاع:زمین صاف و هموار و خالی 8-صفصفا:قرار گرفتن در یک امتداد،زمین هموار در سوره طه چنین توصیف شده است:وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْجِبَالِ فَقُلْ يَنْسِفُهَا رَبِّي نَسْفًا106فَيَذَرُهَا قَاعًا صَفْصَفًا107لَا تَرَىٰ فِيهَا عِوَجًا وَلَا أَمْتًا ترجمه : و از تو در باره کوهها مى‌پرسند، بگو: «پروردگارم آنها را [در قيامت‌]ز ریشه بر می کند برکندنی،106پس آنها را پهن و هموار خواهد کرد،107 نه در آن کژى مى‌بينى و نه ناهموارى. به نظر میرسد قاعا صفصفا در ایه 107 با عبارت دکتا دکه واحده در سوره حاقه هم مفهوم است که پس از ریز شدن و متلاشی کوههاو سقوط ذرات انها به زمین،زمین بصورت هموار در می اید. 9-سير:حركت ظاهري در سوره هاي نبا و كهف 10-حمل:حمل امري مادي يا معنوي بر پشت يا سر يا گردن يا شكم،حمل ميتواند با سير منطبق باشد  ترتيب و توالي حوادث در آيات قران ادامه دارد... 🖋سید کاظم فرهنگ برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇👇 http://yon.ir/qp5065 🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه اللّهُمَّ اجْعَلْ غَدى وَ ما بَعْدَهُ اَفْضَلَ مِنْ ساعَتى وَ یَوْمى پروردگارا فرداى من و مابعد آنرا بهتر از این ساعت و امروزم قرارده " فرازی از دعای روز یکشنبه " @quranpuyan
📖 ؟ ✅ خدا برای شما آسانی می خواهد نه سختی در آیه ۱۸۵ سوره بقره که خداوندافراد مریض و مسافر را روزه گرفتن در ماه رمضان معاف کرده و خواسته که قضای آنرا در ایام دیگر سال بگیرند تا یک ماه تکمیل شود ،به یک حکم کلی اشاره کرده است: يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ خرمشاهی: [ايام روزه‏] ماه رمضان است كه قرآن در آن نازل شده است كه راهنماى مردم است و آيات روشنگرى شامل رهنمودها و جداكننده حق از باطل در بردارد، پس هركس از شما كه در آغاز ماه حاضر [مقيم‏] بود بر اوست كه روزه بگيرد و هركس بيمار يا در سفر بود، بايد تعدادى از روزهاى ديگر [روزه بدارد]، خداوند براى شما آسانى مى ‏خواهد و دشوارى نمى‏ خواهد، تا سرانجام شمار [روزهاى روزه‏] را كامل كنيد و خداوند را براى آنكه رهنمونيتان كرده است تكبير بگوييد و باشد كه سپاسگزار باشيد. اقای دکتر میر باقری این نظر را داشتند که جمله اول "برای شما اسانی می خواهد"ارتباط با معاف شدن افراد مریض ومسافر از روزه گرفتن دارد و جمله دوم"برای شما سختی نمی خواهد"به گرفتن قضای این روزه در ایام دیگر سال اشاره دارد تا به سختی نیفتید. https://goo.gl/9ytfw2 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅قران یک کل به هم پیوسته است که اجزای آن با هم مرتبطند و این موضوع بسادگی در کتاب بیان شده است.بخشی از سخنرانی اقای دکتر حری.24 مرداد97.در مراسم #رونمایی کتاب مبانی و روش ساده فهم قران
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول  تدبر در سوره ❓و قرین در قال قرینه در سوره قاف چیست؟ پاسخ ۱ : "معناى آيه : ((و قال قرينه هذا ما لدىّ عتيد)) سياق آيه خالى از چنين ظهورى نيست كه مراد از اين ((قرين )) همان ملك موكلى باشد كه در دنيا با او بود، حال اگر سائق هم همان باشد معنا چنين مى شود: خدايا اين است آن انسانى كه همواره با من بود و اينك حاضر است . و اگر مراد از كلمه قرين شهيد مى باشد كه او نيز با آدمى است ، معنا چنين مى شود: اين است - در حالى كه به نامه اعمال آن انسان اشاره مى كند، اعمالى كه در دنيا از او ديده - آنچه من از اعمال او تهيه كرده ام . بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از قرين ، شيطانى است كه يك عمر با او بوده و گمراهش مى كرده . و معناى كلام خداى سبحان بنابراين چنين مى شود: اين است آن انسانى كه من متصدى گمراهى اش بودم ، و زمام نفسش را به دست داشتم ، اينك براى رفتن به دوزخ حاضر است . قَالَ قَرِينُهُ رَبَّنَا مَا أَطغَيْتُهُ وَ لَكِن كانَ فى ضلَلِ بَعِيدٍ مراد از قرين در اينجا مسلما قرين شيطانى است كه در كلام مجيد خداى تعالى مكرر نامش آمده ، و آن عبارت است از همان شيطانى كه همواره با آدمى هست و غوايت و ضلالت را به آدمى وحى مى كند. از آن جمله قرآن در باره اش فرموده : ((و من يعش عن ذكر الرّحمن نقيض له شيطانا فهو له قرين و انهم ليصدونهم عن السبيل و يحسبون انهم مهتدون حتى اذا جاءنا قال يا ليت بينى و بينك بعد المشرقين فبئس القرين ))." از تفسیر المیزان http://yon.ir/Qp8909 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🔰🔰#هدفمندي_سوره‌هاي_قرآن - هر سوره داراى جان و روحى است كه در كالبد آيات آن جريان دارد و اين روح بر مبانى، احكام، توجيهات و اسلوب آن سوره، سلطه و اشراف دارد. - هر سوره قرآن یک كليت است و باید به همین صورت هم مطالعه و درک شود. -يكى از نكات بنيادين در درك هدفمندى سوره اين است كه هدف اصلى سوره¬هاى قرآن «كشف كردنى» است نه «وضع كردنى» و هدف اصلى سوره تنها با توجه به همۀ شواهد و قرائن موجود در محتواى سوره قابل شناسائى است. ✅امين الدين الفراهي برای اثبات وجود نظم و یا انسجام موضوعی / ساختاری در تمام سوره-های قرآن دلایل زیر را ذکر می¬کند: ⭕️اول این که تقسیم مطالب قرآنی به چندین سوره نشان می¬دهد هرسوره دارای موضوعی مشخص و متمایز است؛ و گرنه، کل قرآن در یک سوره جای می¬گرفت . ⭕️دوم، حجم متفاوت و نامساوی سوره¬ها نشان مي¬دهد که حجم هر سوره بر اساس اصل نظم مشخص می¬شود. ⭕️سوم، واژة «سوره» به معنای «دیواری است که در میان شهری واقع شده» است. هر دیوار فقط يك شهر را محاط مي‌كند و به همين ترتيب هر سوره هم فقط مجموعه اي از موضوعات مرتبط را در خود جاي مي دهد. ⭕️چهارم، قرآن، کافران را به چالش فرا می¬خواند (تحدي)که دست كم یک #سوره مشابه آن بیاورند، که منظور آن از «سوره» متنی است که از نظر موضوع کامل و از نظر ساختار منسجم است . بخشي از فصل 3 #كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" https://t.me/fahmequran