eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
655 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 ؟ ❓آيا و درود يك معنا هستند؟ تفاوت سلام با درود چيست؟ گاه دیده می‌شود که «سلام» و «درود» را بجای یکدیگر بکار می‌برند و بجای سلام دادن، درود می‌گویند. اما این دو واژه معنا و کاربردی متفاوت دارند و نمی‌توان همواره آنها را معادل و همتراز با هم بر زبان آورد. 👈سلام، نخستین خطابی است که در مواجهه دو شخص با یکدیگر بر زبان رانده می‌شود. این کلام را هر کس به هر کس می‌تواند بگوید و محدودیتی در بکارگیری آن وجود ندارد. سلام را می‌توان به هنگام روبرو شدن با دشمنان و بدکاران و دُژاندیشان نیز بر زبان آورد و حتی از نظر فقهی، در مقام جواب واجب است. سلام به معنا و مفهوم «ابراز صلح و آشتی» در کشورهای فارسی‌زبان تداول دارد و در کشورهای عربی‌زبان عموماً کلمه «مرحبا» برای این منظور بکار برده می‌شود. 👈اما درود، نه به صرف مواجهه دو شخص با یکدیگر، که به هنگامی بیان می‌شود که یکی از طرفین، کاری بزرگ یا پسندیده و شایسته انجام داده باشد و طرف دیگر در مقام بزرگداشت و قدردانی و آفرین‌گویی به او «درود» گوید. در نتیجه، گویندهٔ درود تنها یکی از طرفین است و برخلاف سلام نیاز به جواب متقابل ندارد. در متون ادبیات فارسی و از جمله در آثار فردوسی، نظامی گنجوی، ناصرخسرو، اسدی توسی، خاقانی، سعدی، دقیقی و کسایی مروزی، واژه درود دقیقاً معادل و هم‌معنای با سلام نیست؛ بلکه همتراز با «آفرین»، «تهنیت»، «تحیت» و «صلوات» است. چنانکه صلوات را نیز نمی‌توان همچون درود در جای سلام و خطاب به هر کس بکار برد: ز یـزدان و از مـا بـر آن کـس درود / کـه تـارش خـرد بـاشـد و داد پـود (فردوسی) بـدان شـارسـان انـدر آمـد فـرود / هـمـی داد نـیـکـی دهـش را درود (فردوسی) ز دارنـده بر جـان آن کـس درود / کـه از مـردمـی بـاشـدش تـار و پـود (اسدی توسی) هـزاران درود و دو چـنـدان تـحـیـت / ز ایـزد بـر آن صـورت روح پـرور (ناصرخسرو) 👈استفاده از درود به جای سلام، کاستن قدر و قیمت و جایگاه واژه درود و برابر کردن یا بی‌قدر کردنِ جایگاه و دستاوردهای بزرگان، کوشندگان و شایستگان با همه گونه اشخاص دیگر و نیز با اشخاص نا درخور است. سلام را به هر کس می‌توان گفت اما درود را به هر کس نمی‌توان گفت و همیشه و همواره نیز به یک شخص نمی‌‌توان گفت. رضا مرادی غیاث آبادی http://yon.ir/Qp10194 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول  تدبر در سوره 💢نکات فراز آخر سوره : 🔺-اولین دستور صبر به پیامبر در برابر گفته های کافران 🔺- این فراز که فراز اخر سوره است،در ارتباط و مکمل فراز اول است.در فراز اول بیان شد که انها وجود منذری الهی از میان خودشان و نیز زنده شدن مجدد در قیامت را بعید دانسته و دروغ می پنداشتند. در این فراز خداوند به پیامبر دستور صبر در برابر حرفها و اتهامات انها میدهد و وسیله این صبر را هم تسبیح و حمد خداوند در اوقات خاصی از روز بیان کرده است. 🔺-اوقات ذکر شده برای تسبیح و حمد بر زمان نمازصبح،نماز عصر و نماز عشا مطابقت دارد که میتوان با توجه به روند تدریجی تشریع نمازهای یومیه در قران،سوره قاف را از جمله سوره ی مبتنی بر وجوب سه نماز یومیه به شمار اورد. 🔺-فاعل یسمعون در آیه 42 کیست؟ ایه 42 در ادامه ایات قبل است که پیامبر را به فاصبر علی ما یقولون توصیه کرد و ضمیر فاعلی یقولون نیز به کفار منکر معاد (در ایات 2و3 سوره )برمیگردد. این ایات خطاب به پیامبر است که ضمن توصیه او به صبر در برابر انکارها و تکذیبهای مخالفان،بر وعده الهی عذاب انها پس از خروج از قبرها و حشر در قیامت تاکید میکند. با توجه به اینکه این مخالفان پیامبر در زمان قیامت،سالها و قرنهاست که مرده اند،این آیه موید ان است که ارواح انها(در برزخ) قابلیت درک صدای عظیم صیحه مقارن با قیامت(نفخ صور دوم) را دارا هستند. هم چنین با توجه به ادامه ایات که به یوم الخروج و حشر اشاره کرده،لذا این صیحه مقارن با نفخه صور دوم است نه نفخه اول.لذا ایه نمی تواند بر زندگان معاصر وقوع نفخه اول یا همین کافران در صورتیکه مشمول رجعت شده باشند، حمل گردد. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8909 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست و ششم ✅ عدم با ومسخره کنندگان ایات خدا ◀️خداوند در سوره مدثر می فرمایند : 🔸كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ «38» إِلَّا أَصْحابَ الْيَمِينِ «39» فِي جَنَّاتٍ يَتَساءَلُونَ «40» عَنِ الْمُجْرِمِينَ «41» ما سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ «42» قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ «43» وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ «44» ♦️ وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ «45» 💫هركسى در گرو چيزى است كه كسب كرده است. مگر اصحاب يمين، كه در باغ‌هاى بهشتى از مجرمان مى‌پرسند: چه چيز شما را روانه دوزخ كرد. گويند: ما از نمازگزاران نبوديم. و افراد مسكين را اطعام نمى‌كرديم و با اهل باطل در سخنان باطل فرو مى‌رفتيم. 👈پیام ها 👈"وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ" 🔸وبا اهل باطل در سخنان باطل فرو می رفتیم. ♦️ گذراندن عمر به بطالت، جرمى نابخشودنى است. «كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ» ♦️ يكى از عوامل دوزخى شدن، همرنگ شدن با جماعت فاسد است. «كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ» ♦️ دوست و همنشين بد، زمينه‌ساز دوزخى شدن است. «كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ" 💫تفسیر نور گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و قرآني ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ✳️سوال این است👇👇👇 آيا آيه در سوره دلالتي بر اين امر دارد كه براي خروج از منزل(در همه امور) نياز به شوهر دارد؟ ✨قسمت دوم 🔺قوام بودن رجال بر نسا یعنی چه؟آیا در همه زمینه ها مرد بر زن تسلط و اشراف دارد؟ 👈نظر علامه طباطبایی پیرامون قوام بودن مردان بر زنان  همچنين قيمومت مرد بر زنش به اين نيست كه سلب آزادى از اراده زن و تصرفاتش در آنچه مالك آن است بكند، و معناى قيمومت مرد اين نيست كه استقلال زن را در حفظ حقوق فردى و اجتماعى او، و دفاع از منافعش را سلب كند، پس زن همچنان استقلال و آزادى خود را دارد، هم مى تواند حقوق فردى و اجتماعى خود را حفظ كند، و هم مى تواند از آن دفاع نمايد و هم مى تواند براى رسيدن به اين هدفهايش به مقدماتى كه او را به هدفهايش مى رساند متوسل شود.  بلكه معناى مرد اين است كه مرد به خاطر اين كه هزينه زندگى زن را از مال خودش مى پردازد، تا از او استمتاع ببرد، پس بر او نيز لازم است در تمامى آنچه مربوط به استمتاع و هم خوابگى مرد مى شود او را اطاعت كند، و نيز ناموس او را در غياب او حفظ كند، و وقتى غايب است مرد بيگانه را در بستر او راه ندهد، و آن بيگانه را از زيبائيهاى جسم خود كه مخصوص شوهر است تمتع ندهد و نيز در اموالى كه شوهرش در طرف ازدواج و اشتراك در زندگى خانوادگى به دست او سپرده و او را مسلط بر آن ساخته خيانت نكند.  👈پس معناى آيه مورد بحث اين مى شود كه زنان مسلمان سزاوار صفت صلاح را پيشه خود بسازند، كه اگر چنين كنند قهرا قانتات خواهند بود، يعنى همواره و دائما شوهران خود را در هر چه كه از ايشان بخواهند اطاعت خواهند كرد، البته هر چيزى كه با تمتع شوهران ارتباط داشته باشد، و واجب است بر آنان كه جانب خود را در همه چيزهايى كه متعلق حق شوهران است در غياب شوهران حفظ كنند 🖋ترجمه تفسير الميزان جلد 4 صفحه 545 ادامه دارد... برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇👇 http://yon.ir/Qp5098 http://yon.ir/qp5065 🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💫پروردگارا! از جانب خود به ما رحمتی بخش و کار ما را برای ما به سامان رسان. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ❓تفاوت بادرود چیست؟ متن زير ،نظری از آقای حميد احراری است: "سلام. دوستی در بارهٔ واژهٔ سلام و تفاوت آن با درود سؤال کرده بود. این یادداشت را برایش فرستادم. امیدوارم برای شما نیز مفید باشد. سلام از ریشهٔ سلم است. از کهن‌ترین زبان‌های باستانی سامی نظیر اکدی، آشوری باستان، آشوری میانه و نوآشوری، در بابلی باستان و میانه ، در کنعانی و فنیقی، در پانیک، آرامی باستان، آرامی کتاب مقدس، سریانی شرقی و غربی تا نبطی، عربی جنوبی ﴿سبایی و قتبانی﴾ به کار رفته است ﴿تصویر آن در زبان اکدی را به ضمیمه می‌فرستم.﴾ این واژه در آرامی שְׁלָם ﴿شلوم﴾ و در عبری שְׁלָם ﴿شلام﴾ و در سریانی ܫܠܳܡܳܐ ﴿شلاما﴾ است. این واژه‌ معنای «صلح، آشتی و ایمنی» را بازنمایی می‌کند.  واژهٔ درود از پهلوی drūt ﴿درُوت﴾ برآمده که به‌معنای «صحت و آرامش» است. این واژه در اوستایی با druvatāt ﴿دروَتات﴾ بیان می‌شود که به معنای «آرزوی خیر و برکت» است.  حوزهٔ معنایی دو واژهٔ «سلام» و «درود» بسیار شبیه به هم و به تعبیر دارای هم‌پوشانی زیاد است، اما به باور من، عمق فرهنگی و پیشینهٔ واژهٔ سلام بیشتر است. " http://yon.ir/Qp10194 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول  تدبر در سوره ♻️عصاره فراز آیات( 5-1) : تعجب و دروغ پنداری رسالت پیامبر و معاد توسط کافران ♻️عصاره فراز آیات (11-6) : توجه در آفرینش آسمان و زمین و احیای زمین مرده توسط باران و تامین رزق انسانها،نشانه هایی از امکان و قدرت خداوندست بر معاد  ♻️عصاره فراز آیات (15-12) : اقوام تکذیبگر قبلی نیز بدلیل تکذیب رسولان و دروغ پنداری معاد،مستحق نزول عذاب شدند. ♻️عصاره فراز آیات (23-16) : در روز موعود قیامت که پرده ها کنار میرود،مراقبان همراه که همه اعمال را ثبت کرده اند،عرضه می کنند.  ♻️عصاره فراز آیات (30-24) : سرنوشت محتوم جهنمی برای کافران لجباز،منع کنندگان از خیر،متجاوزان و مشرکان ♻️عصاره فراز آیات(35-31) : سرنوشت مطبوع بهشتی برای متقین:بندگانی که با ترس از مقام خدا،همواره خود را در مسیر خدا قرار می دهند. ♻️عصاره فراز آیات (37-36) : اقوام نیرومند تر قبلی هم گریزی از مرگ و عذاب نداشتند.این هم عبرتی است برای اهل تفکر  ♻️عصاره فراز ایات (45-38) : ای پیامبر بر تکذیبهای انان صبر کن و خدا را تسبیح گوی و افراد مستعد را با قران تذکر ده .اینها هم پس از نفخ صور و محشورشدن،عذاب وعده داده شده را خواهند چشید. 📚درس سوره قاف : حشر و حسابرسی قیامت،عجیب و بعید نیست بلکه قطعی است و وعده عذاب منکران عنود نیز محقق میشود. (با توجه به قدرت خدا در افرینش جهان و خلق نخست انسان،تحقق عذاب دنیوی بر اقوام مکذب قبلی،وجود فرشتگان همراه ثبت کننده اعمال شما و ناگزیر بودن مرگ،حشر شما در قیامت و عرضه اعمال و بهشتی یا جهنمی شدن شما نیز ممکن و بلکه قطعی است.فکر کنیدو عبرت بگیرید) 🖌 آقای سیدکاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8909 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست و ششم ✅ عدم با ومسخره کنندگان ایات خدا 🔶از امام رضا (ع) نیز در تفسیر آیه 140 سوره نساء آمده است: 🔸«إذا سمعت الرجل یجحد الحق و یکذب به و یقع فی أهله فقم من عنده و لا تقاعده»؛ 🔸 هر گاه بشنوید که حق مورد و قرار مى‌‏گیرد و اهل مجلس به این کار هستند، از آن مجلس برخیزید. 📚، عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و قرآني ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ✳️سوال این است👇👇👇 ايا ايه در سوره دلالتي بر اين امر دارد كه براي خروج از منزل(در همه امور) نياز به شوهر دارد؟ ✨قسمت سوم تفسير آيه الرجال قوامون علي النساء: ايا زنان در همه كارها بايد از شوهرانشان اجازه بگيرند؟ 🔶" اصولًا قيام سازندگى ايمانى در زندگى مربوط به كل مكلفان است،- چه زنان و چه مردان- و اين قيام نيز دو بعدى است: سازماندهى خود و ديگران، و چون عموماً مردان در اين سازندگى- در كل- نيروى بيشترى از زنان دارند، در اين آيه" الرجال قوامون على النساء" آمده كه قوّام صيغه مبالغه است، پس مردان بعنوان قيام بيشتر در سازندگى معرفى شده اند، و در مقابل زنان هم قائم بر مردانند، يعنى نسبت به مردان هم سازندگى دارند، ليكن كمتر از آنان،  و قاعده كلى قواميت مردان بر زنان در بعد تكوين و تشريع است. و اين قواميت مردان بر زنان هرگز ولايت و قيموميتى مطلق- بر خلاف آنچه گفته مى شود- براى مردان بر زنان ندارد، بلكه اين قوام بودن بمعناى پاسدارى مردان نسبت به زنان است، زيرا چنانكه اشاره شد، مردان نيروى پاسداريشان در كل جهات- عقلى، مالى و جسمى- نوعاً بيشتر از زنان است،  🔺اول در بُعد نيرومندتر بودن كه اگر دو نفر با هم با اختلاف نيرو شركت داشته باشند، آنكه نيرومندتر است تكليفش هم زيادتر است،  🔺و بعد دوم در پاسدارى مردان" بما انفقوا من اموالهم" است و طبعاً كسى كه يك طرفه مالى را به ديگرى پرداخت مى كند، پاسدارى او هم نسبت به وى بيشتر است، زيرا چنانكه حفظ مال واجب است، حفظ كسى هم كه مالى را يكطرفه به او مى دهى نيز لازم است،  وپس مردان در زمينه پاسدارى نسبت به زنان مسؤليت بيشترى دارند، و زنان هم بامسؤليتى نسبتاً كمتر" درباره زنان پاسدارى درونى و حفظ پاكدامنى آنان ضرورى تر از مردان، و درباره مردان پاسدارى در بُعد مردانگى و پرداخت اموالشان فزونتر است، و در هر صورت حقوق ميان زنان و مردان دو بخش است: حقوق مشترك، و حقوقى ديگر كه در انحصار هر يك از اين دو مى باشد، جز آنكه حقوق همسان و همگامشان نيز برحسب نيروهاى گوناگونشان مختلف است. بنابراين بودن مردان بر زنان بدين معنى نيست كه زنان همچون كنيزى زرخريد در دست مردانند بطوريكه همه چيز و همه كارشان بايستى با اجازه مردان باشد، كه حتى تحصيل علم، نذر، قسم، عهد، از خانه بيرون رفتن براى انجام واجبات و يا مستحبات و يا مباحاتى- در عين حالى كه موجب انحراف جنسى آنان نيست، و حقوق واجبه مردان را نيز نمى كاهد- در صورت اجازه ندادن شوهرانشان حرام باشد. بلكه در كل واجبات و مستحبات و ترك محرمات و مرجوحات در نفى و اثباتشان هرگز اجازه مردان مدخليتى ندارد، و چنانكه مردان هم در انجام وظائف شرعى و مباحشان هرگز نيازى به اجازه زنان ندارند، زنان نيز در اين موارد هرگز نيازى به اجازه مردان ندارند،  و تنها جرياناتى براى حفظ پاكى زنان از نظر عفاف، عقيده، مال، اخلاق و ساير نواميس بر عهده مردان لازمتر است،  هم در نقطه مقابل بايستى حتى الامكان حافظ نواميس پنجگانه خود باشند، زيرا قرآن زنان و مردان مؤمن را در امر و نهى شايسته با هم شركت داده است (9: 71). پایان✨✨✨ 🖋تفسير فرقان ايت الله صادقي تهراني برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇👇 http://yon.ir/Qp5098 http://yon.ir/qp5065 🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه 🌹اَللّهُمَّ وَ أَقِمْ بِهِ الْحَقَّ وَ أَدْحِضْ بِهِ الْباطِلَ 🍃پروردگارا! به آن حضرت، دين حق را پاينده دار و (بوسيله او) اهل باطل را محو و نابود ساز https://telegram.me/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته :✏️حسابرسی و ارزیابی تمرین های گذشته در طول هفته گذشته ،با ارائه آيات و روايات مختلف در موضوعات اخلاقي، بر ان بوديم كه عمل به ايات قران کریم و ترك رذايل اخلاقي را بيشتر تمرين كنيم. موضوعات و تمرين ها بشرح زير بود: 1) در نیکی ها 2)پرهیزاز سخنان بیهوده و 3)پرهیز از 4)پرهیز از 5)پرهیز از 6)پرهیز از جویی و زبان 7)پرهيز از انتشار اخبار و فوروارد پستهايي كه از صحت انها مطمئن نيستيم 8) برای ورود به دیگران 9) به و 10) به عهد 11) 12) 13) 14) 15) 16) 17) 18) 19) 20) 21) 22) 23) 24) 25) 26) عدم با ومسخره کنندگان ایات خدا ❓آيا،موضوعات انتخاب شده،كاربردي بود؟ ❓آيا محتواهاي ارايه شده راجع به موضوعات،مناسب و انگيزاننده بود؟ ❓ایا در ارزیابی رفتار ، از بهبود عملکرد خود در اين موضوعات،راضی هستید؟ 💫 با آرزوی توفیقات روز افزون برای شما خوبان ، برای کسب صفات خوب ودوری از رذایل اخلاقی پیشنهاد شما چیست ؟ نظرات و پاسخ هاي خود را به نام كاربري زير ارسال نماييد @Farpuy تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🌹سلام بر مخاطبان گرامی 🔸🔸آشنایی اجمالی با اهداف و تاریخچه فعالیتهای قرآن پویان 🙏بلطف خدا فعالیتهای قرآنی در فضای دیجیتال را در سال 1391 با تا سیس با هدف ایجاد بستری برای هم اندیشی و گفتگوی متقابل پیرامون فهم بهتر آیات و سوره های قرآن و نیز تبیین و عملیاتی کردن مفاهیم اجتماعی قران شروع کردیم ✅ادرس سایت http://www.quranpuyan.com ✅با ورود برنامه تلگرام به ایران،ابتدا قران پویان ✅و سپس قران پویان را با شناسه @quranpuyan تاسیس کردیم. 🔽شعار کانال قران پویان: 👈تدبر در قرآن،تعقل در شريعت 👈با عمومي سازي فهم و عمل به قرآن ✅از سال 96 "روش ساده فهم قران" آغار شد که اطلاعاتش در کانال زیر موجود است: @tadabbor_quranpuyan ✅بر اساس محتوای دوره اموزشی ؛امسال "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران" منتشر گردید که مطالب مرتبط و فهرست کتاب را در لینک زیر میتوانید مشاهده نمایید @fahmequran ✅هم چنین با توجه به درخواستهای مخاطبان در نمایشگاه رسانه های دیجیتال سال96، که اولین برنامه اندرویدی برپایه روش فهم ساده قران و بر اساس لیست تحقیقی ترتیب نزول سوره ها ست،تهیه شد و تاکنون چند بار بروزرسانی و تکمیل شده است. توضیحات بیشتر تنزیل در کانال زیر @tanzilapp و لینک دانلود آن: https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ ✅با بروز مشکل برای تلگرام،کانال قران پویان در پیام رسان هم ایجاد شد https://eitaa.com/quranpuyan ✅هم چنین به تازگی به منظور عملیاتی کردن مفاهیم قران،گروه به قران هم در ایتا تشکیل شده است. http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d ✅با توجه به غربت مباحث و رسانه های مرتبط با تدبر و مفاهیم قران،به منظور اطلاع رسانی از رویدادهای اموزش مفاهیم و تفسیر و تدبر قران گروه در تلگرام با لینک زیر ایجاد گردید. https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw امیدواریم با تاییدات خداوند،در تحقق اهداف قرانی مدنظر موثر و موفق باشیم نکته: تمرکز فعالیتهای قران پویان در فضای دیجتال است و فاقد دفتر یا مرکز فیزیکی می باشد. 🌹🌹از حضور و همفکری کلیه علاقه مندان در کانال ها و گروه های فوق استقبال می کنیم. صفحه قرآن پويان در https://www.instagram.com/quranpuyan/ مشاهده فیلم و کلیپ قرآنی در http://www.aparat.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آيا ترتيب سوره‌ها در قران،بدستور پيامبرص بوده است؟ايا مطالعه و تفسير به #ترتيب_نزول اشكال دارد؟ بخشي از سخنان استاد بهجت‌پور در عصرانه قران‌پويان با موضوع فوايد فهم تنزيلي قران https://t.me/tanzilapp
پروردگارا، ما به تو و آنچه بر پیغمبرت فرستادی ایمان آوردیم و از رسول تو پیروی کردیم نام ما را از شهادت دهندگان به توحید و نبوت قرار ده. https://eitaa.com/quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین (هر هفته شنبه ها ساعت ۷ صبح) 9⃣ قوم از : 🌹بقره آیه ۶۱🌹 و آنگاه که گفتید ای موسی: ما دیگر بر یک خوراک صبر نکنیم . پروردگار خویش را بخوان تا از آنچه زمین می رویاند از سبزیجات و خیار و سیر وعدس و پیاز برای ما برآورد. گفت: آیا پست تر را جانشین بهتر میکنید؟ به شهری درآیید تا این چیزها که خواستید بیابید و مُهر خواری و مسکنت بر آنان زده شد و به خشم خدا گرفتار آمدند. این بدان سبب بود که آیات الهی را انکار میکردند و انبیاء را به ناحق میکشتند. این از آن روی بود که آنها مردمی نافرمان بودند و پیوسته تجاوز میکردند. 🌹اعداد،فصل ۱۱ آیات ۴ و ۱۸🌹 بیگانگانی که با قوم اسرائیل بودند، هوس خوردن گوشت کرده بودند و خود قوم اسرائیل نیز ناله کنان می گفتند: ای کاش کسی به ما گوشت میداد . بیاد داریم که در مصر ماهی رایگان می خوردیم، خیار، خربزه، تره ، پیاز و سیر داشتیم. امّا اکنون اشتهای خود را از دست داده ایم وبه غیر از منّا چیز دیگری نیست که بخوریم. به آنها بگو که خداوند ناله ی شما را شنید که میگفتید : ای کاش کسی به ما گوشت میداد که میخوردیم . وقتی که در مصر بودیم وضع بهتری داشتیم. بنابراین خداوند به شما گوشت میدهد.شما نه برای یک روز ، دو روز ، پنج روز ، ده یا بیست روز ، بلکه برای یک ماهِ کامل آنقدر گوشت خواهید خورد که از دماغهایتان بیرون بیاید و از خوردن آن بیزار شوید. زیرا خدایی را که در بین شماست رد کردید و افسوس خوردید که چرا از مصر خارج شدید. http://yon.ir/Qpt2713 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول  پیام های سوره از تفسیر نور 🔸 آیات ۸-۱ *⃣ معروف ها و کمال ها،در دید نابخردان منکر و ناپسند جلوه می کند.هم جنس بودن و از میان مردم بودن پیامبران،یک کار پسندیده و حکیمانه است ولی کفّار آن را ناپسند دانسته و تعجّب می کردند. «عَجِبُوا أَنْ جاءَهُمْ مُنْذِرٌ مِنْهُمْ» *⃣ از نقاط مهم رسالت انبیا،هشدار دادن و انذار مردم است. «مُنْذِرٌ مِنْهُمْ» *⃣ انکار عملکرد حکیمانه ی خداوند نسبت به ارسال پیامبران،کفر است. عَجِبُوا أَنْ جاءَهُمْ ... فَقالَ الْکافِرُونَ *⃣ منطق کفّار در طول تاریخ،استبعاد و تعجّب از رسالت پیامبران بوده است. *⃣ تمام تحوّلات و تغییرات مادّی حساب و کتاب داشته و زیر نظر خداست. «قَدْ عَلِمْنا ما تَنْقُصُ الْأَرْضُ» *⃣ زمین،خاصیّت فرسایش دهندگی دارد. «تَنْقُصُ الْأَرْضُ مِنْهُمْ» *⃣ علم خداوند به ذرّات هستی،منافاتی با ثبت و ضبط امور ندارد. عَلِمْنا ... وَ عِنْدَنا کِتابٌ (مثل آن که شما به کسی بگویی:من خودم می دانم و در ضمن اسناد و مدارک هم نشان بدهی.) *⃣ خداوند،نسبت به کفّار نیز اتمام حجت می کند. «کَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمّا جاءَهُمْ» *⃣ ریشه اضطراب و سردرگمی،تکذیب حق و کفر است،همان گونه که ریشه آرامش،توجّه به قرآن و یاد خداست. بَلْ کَذَّبُوا بِالْحَقِّ ... فَهُمْ فِی أَمْرٍ مَرِیجٍ *⃣ طبیعت،کلاس خداشناسی است. أَ فَلَمْ یَنْظُرُوا إِلَی السَّماءِ ... *⃣ با بیان نمونه ها،مردم را دعوت کنید.(برای امکان معاد،به قدرت نمایی خداوند در آسمان و زمین نظر کنید.) «أَ فَلَمْ یَنْظُرُوا» *⃣ کسانی که در هستی نمی اندیشند و معاد را بعید می شمارند،قابل سرزنش اند. «أَ فَلَمْ یَنْظُرُوا» *⃣ استحکام و زیبایی،ویژگی آفریده های خداوند در آسمان و زمین است. ما لَها مِنْ فُرُوجٍ ،زینا السماء، أَلْقَیْنا ... رَواسِیَ ، زَوْجٍ بَهِیجٍ *⃣ رویش گیاهان زنده از دل خاک مرده،نمودی از رستاخیز دوباره انسان است. ذلِکَ رَجْعٌ بَعِیدٌ ... وَ أَنْبَتْنا فِیها مِنْ کُلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ *⃣ نگاه به گیاهان و مناظر طبیعی،عاملی برای ایجاد نشاط و سرور است. أَ فَلَمْ یَنْظُرُوا ... مِنْ کُلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ *⃣ آن قدر نمونه های قدرت خداوند را نظر کنید،تا ذرّه ای شبهه باقی نماند. أَ فَلَمْ یَنْظُرُوا ... بَنَیْنا ،زینا،مددنا، أَلْقَیْنا ، أَنْبَتْنا *⃣ ارزان ترین،عمومی ترین،نزدیک ترین،سالم ترین،بادوام ترین، هدفدارترین و جامع ترین نشاطها،نگاه در آفریده های الهی است. «بَهِیجٍ» *⃣ در مکتب انبیا،نگاه باید مقدّمه بصیرت،فهمیدن،هوشیاری و پند گرفتن باشد. «یَنْظُرُوا - تَبْصِرَهً - ذِکْری» *⃣ راه بازگشت،بر روی همه باز است. «لِکُلِّ عَبْدٍ مُنِیبٍ» *⃣ اگر انسان،دلی برای فهمیدن داشته باشد،تمام هستی(آسمان و زمین)برای او کلاس معرفت است. «تَبْصِرَهً وَ ذِکْری لِکُلِّ عَبْدٍ مُنِیبٍ» *⃣ در مکتب انبیا،زیبایی ها و سرورها،وسیله غفلت نیست،بلکه وسیله رشد و قرب است.زینا... زَوْجٍ بَهِیجٍ ... تَبْصِرَهً وَ ذِکْری لِکُلِّ عَبْدٍ مُنِیبٍ *⃣ تواضع،زمینه فهمیدن و غرور،باعث محرومیّت است. «تَبْصِرَهً وَ ذِکْری لِکُلِّ عَبْدٍ» 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست و هفتم ✅پرهیز از 🔶فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ «4» الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ «5» الَّذِينَ هُمْ يُراؤُنَ «6» 🔶پس واى به حال نمازگزاران. (4) آنان كه از نمازشان غافلند. (5) آنان كه پيوسته مى‌كنند.(6) 👌نکته ابن سوره سیمای افراد منفی را معرفی میکند 👈در عبادت و نماز منفى هستند و اخلاص ندارند. «ساهُونَ‌- يُراؤُنَ» 👈در فرهنگ اسلامى، ، نوعى است و امام صادق عليه السلام درباره كسى كه عمل نيكى انجام دهد، اما نه براى خدا، بلكه براى اينكه مردم بشنوند و او را ستايش كنند، فرمود: او است، سپس آيه‌ «لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً» «3» را تلاوت فرمود. «4» «3». كهف، 110. «4». مجموعه روآيات، از ميزان الحكمة بحث ريا. 💫تفسیر نور ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
◼️ فرارسیدن مام محرم، ایام سوگواری سرور آزادگان جهان امام حسین علیه السلام و یاران باوفای ایشان را تسلیت عرض می نماییم @quranpuyan
💫أَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَومَ الْوُرُودِ 💫خدایا شفاعت امام حسین (ع) را روز ورود در صحنه محشر به من روزى بفرما. https://eitaa.com/quranpuyan
به نام خدا ✅روشهای و برخورد با از نگاه 🔹مبحث اول با توجه به قرار گیری در ماه و مبارزه امام حسین (ع) با یزیدیان،موضوع نحوه مقابله با ظالم از منظر قران را بررسی خواهیم کرد. ابتدا بطور خلاصه به مفهوم ظلم و انواع آن در قرآن می پردازیم: 1⃣‌واژه "" به معنای ستم ، بیداد، بی عدالتی كردن ، ستمكاری ، حق را پایمال ساختن ، تجاوز از حق ، قرار دادن هر چیزی در جایی نامناسب آمده است .( لسان العرب و اقرب الموارد و المعجم الوسیط واژه ظلم) این واژه با كلمه "ظلمت" به معنای تاریكی و سیاهی هم ریشه و بنا به اعتباری ، قریب المعنی است ؛ زیرا تاریكی نتیجه ستم كاری و حق را پایمال ساختن می باشد . (راغب- ص ۳۱۵) واژه ظلم با دیگر مشتقات آن ، كه در همه آنها معنای ستم و بی عدالتی مشترك است ، " ۲۸۹ مرتبه " در قرآن آمده است و ۲۶ مرتبه هم در مشتقاتی آمده است كه معنای ظلمت و تاریكی می‌دهد . بیان قرآن به مبحث ظلم ، آن هم به این گستردگی ، حاكی از آن است كه امری مبتلا به است و هشداری است برای روی آورنده به قرآن كه در فهم آیات الهی باید سخت مراقب باشد تا در ورطه ظلم نیفتد :"هر كه بار ستمی به دوش داشته باشد حتماً زیان دیده است ." (طه/ ۱۱۱) 2⃣ ظلم از حیث مظلوم سه گونه است:ظلم به خدا ،ظلم به خود ،ظلم به دیگران 👈 یعنی مراعات نکردن حقوق خداوند و آنچه که مستحق خالق و رب انسانهاست.بالاترین ظلمها به خدا در قرآن، و غیر خدا را عبادت کردن و نیز بستن و مطالب را بدروغ به خدا نسبت دادن و آیات او بیان شده است. قدر خویش نشناختن و حق هویت حقیقی ، روحی و واقعی خود را آن گونه كه شایسته یك انسان كامل است ادا نكردن ... همه از مصادیق 👈 محسوب میشود.مهمترین و اصلی ترین مصادیق ظلم به خود(نفس)نیز، تجاوز از حدود و فرامین الهی است :" و این حدود و فرامین خداست و هر كه از حدود و فرامین خدا تجاوز كند ، بی تردید به خودش ستم كرده است."(طلاق/ ۱) 👈: این قسم نیز دارای مصادقی فراوانی است. از جمله: ظلم مالی، که شامل پایمال کردن حق مالی یک انسان یا یک جامعه می‌باشد و یا ظلم جانی که این گونه تجاوز و ستمکاری از وارد کردن یک جراحت کوچک بر بدن تا کشتن یک یا چند انسان را شامل می‌شود و یا ظلم اعتباری که همان تجاوز به حقوق اعتباری انسانهاست و نیز مصادیق دیگر ظلمها. در این تحقیق ،نوع سوم ظلم یعنی ستم به دیگران و روش برخورد با اینگونه ظالمین مدنظر می باشد. سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp384 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول  پیام های سوره از تفسیر نور 🔸 آیات ۲۵-۹ *⃣ نگاهی به قدرت خدا،مسئله زنده شدن مردگان را برای انسان آسان می کند. بَنَیْنا ،زینا،مددنا، أَلْقَیْنا ، أَنْبَتْنا ، نَزَّلْنا ، فَأَنْبَتْنا ، أَحْیَیْنا ... کَذلِکَ الْخُرُوجُ *⃣ کارهای الهی از جامعیّت ویژه ای برخوردار است؛خداوند،صنعت و حکمت و معرفت و هدایت را بهم درآمیخته است.(بلندی نخل و زیبایی شکوفه هایش،نشانه صنعت و هنر الهی است.رزق بودن میوه ها،نشانه حکمت الهی و از زمین مرده این همه سرسبزی و محصول پدید آوردن، زمینه هدایت و معرفت انسان به قدرت الهی بر رستاخیز است.) باسِقاتٍ ... نَضِیدٌ ... رِزْقاً ... کَذلِکَ الْخُرُوجُ *⃣ آشنایی با تاریخ و مشکلات انبیا،مایه ی دلداری پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله است. «کُلٌّ کَذَّبَ الرُّسُلَ» *⃣ تضادّ میان حق و باطل،در طول تاریخ وجود داشته است. «کُلٌّ کَذَّبَ الرُّسُلَ» *⃣ خداوند با فرستادن انبیا،اتمام حجت می کند و اگر مردم لجاجت کردند و نپذیرفتند،کیفر می کند. کَذَّبَ الرُّسُلَ ... فَحَقَّ وَعِیدِ *⃣ کیفر برخی اقوام لجوج،در دنیا بوده است. «فَحَقَّ وَعِیدِ» *⃣ تاریخ و سرنوشت اقوام پیشین،درس عبرتی برای آیندگان است. کُلٌّ کَذَّبَ الرُّسُلَ ... فَحَقَّ وَعِیدِ *⃣ آفرینش هر موجود،گواه بر قدرت آفریدگار بر آفرینش مجدد آن است.اگر آفریدن اول ممکن بود،خلقت دوباره نیز ممکن است. «أَ فَعَیِینا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ» *⃣ در گفتگو با مخالف،کوتاه ترین و رساترین کلمات را بکار ببرید. «أَ فَعَیِینا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ» (ممکن شمردن یکی و محال شمردن دیگری تناقض است) *⃣ کافران،دلیلی بر انکار معاد ندارند،تنها شک و تردید است. «بَلْ هُمْ فِی لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِیدٍ» *⃣ اگر می خواهید عقیده ای سالم داشته باشید باید وسوسه ها را از خود دور کرده و نفس خود را اصلاح کنید.(انکار قیامت به خاطر آن است که خود را از وسوسه ها پاک نکرده اید.) بَلْ هُمْ فِی لَبْسٍ ... وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ *⃣ با این که خداوند متعال،خود شاهد بر اعمال و افکار انسان است،امّا تشکیلات الهی حساب و کتاب دارد و فرشتگانی دائماً مشغول ثبت اعمال هستند. «إِذْ یَتَلَقَّی الْمُتَلَقِّیانِ» *⃣ میان فرشتگان،تقسیم کار وجود دارد.(بر اساس روایات،فرشته یمین کارهای خیر را می نویسد و فرشته شمال،کارهای بد و شرّ را.) «الْمُتَلَقِّیانِ عَنِ اَلْیَمِینِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعِیدٌ» *⃣ انسان،نه فقط در برابر کردار،بلکه در برابر گفتار خود مسئول است و مورد محاسبه قرار می گیرد. «ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ» *⃣ سکرات مرگ برای همه حتمی است. «سَکْرَهُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ» *⃣ هر یک از انسان ها در قیامت حاضر شده و همچون دادگاه دنیوی،همراه با فرشته ای مراقب است که او را تحت نظر دارد. «وَ جاءَتْ کُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ» *⃣ در قیامت،نه توان فرار و نه توان انکار است. «مَعَها سائِقٌ وَ شَهِیدٌ» *⃣ وظیفه و مسئولیّت هر فرشته ای،معیّن است. «سائِقٌ وَ شَهِیدٌ» *⃣ غفلت انسان،عمیق و فراگیر است. «فِی غَفْلَهٍ» (تنوین نشانه اهمیّت و(سیاق) «فِی» نشانه احاطه و فراگیر بودن آن است) *⃣ پرده هایی که انسان با رفتار خود برای خویش به وجود می آورد،حجاب حق بینی او می شود و روزی که پرده ها کنار رود،دید او واقعی می شود. غِطاءَکَ ... فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِید 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست و هفتم ✅پرهیز از ♦️👈" " مشتق از کلمه "رؤیت" است[1] و به معنای « کردن به نیکی، و [2] و انجام کار برای نشان دادن به دیگری آمده است.»[3] و در اصطلاح، عبارت است از آنکه انسان بخواهد با ارائه کارهای نیک خود، مقام و منزلتی در دل مردم پیدا کند و این مطلب اگرچه در تمامی کارهای خوب امکان دارد، ولی نام در اصطلاح شرعی، مخصوص است به اینکه آدمی در انجام عبادات، چنین قصدی داشته باشد.[4] از بیان برخی علمای اخلاق استفاده می‌شود که اختصاص به اعمال عبادی نداشته و شامل سایر افعال غیر عبادی انسان نیز می‌گردد. 👌امام خمینی(ره) در این باره می‌فرمایند: « عبارت است از نشان دادن چیزی از اعمال یا خصال پسندیده و یا اعمال حقه به مردم، برای منزلت پیدا کردن در قلوب آن‌ها و اشتهار پیدا کردن نزد آن‌ها به خوبی و صحت و امانت و دیانت بدون قصد صحیح الهی».[5] منابع : [1]. ابی علی الفضل بن الحسن الطبرسی؛ مجمع البیان، ج2، ص650. [2]. معین، محمد؛ فرهنگ فارسی، ، ج2، ص1700. [3]. سیاح، احمد؛ فرهنگ بزرگ جامع نوین، ، ج1، ص631. [4]. فهری، احمد؛ بحثی پیرامون ریا و عجب، چاپ چهارم، ص6. [5]. موسوی خمینی، روح‌الله؛ شرح چهل حدیث، 1385، ص35 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در ✨از کتاب حماسه حسینی 🌸قسمت اول تحريف انواعی دارد كه مهمترين آنها عبارت است از : تحريف لفظی و تحريف معنوی . تحريف اين است كه ظاهر مطلبی را عوض كنند ، مثلا از يك گفتار عبارتی حذف شود يا به آن عبارتی اضافه شود ، و يا جمله‏ها را چنان پس و پيش كنند كه معنی آن فرق كند ، يعنی در ظاهر و در لفظ گفتار تصرف كنند . تحريف معنوی اين است كه شما در لفظ تصرف نمی‏كنيد ، لفظ همان است كه‏ بوده ، ولی آن را طوری معنی می‏كنيد كه خلاف مقصد و مقصود گوينده است . آن را طوری معنی می‏كنيد كه مطابق مقصود خود شما باشد نه مطابق مقصود اصلی‏ گوينده . 👉 قرآن كريم كلمه تحريف را مخصوصا در مورد يهوديها بكار برده و با ملاحظه‏ تاريخ معلوم می‏شود كه اينها در طول تاريخ هستند👉 👈حادثه كربلا برای ما مردم ، يك حادثه بزرگ اجتماعی است‏ . يعنی در تربيت ما ، در خلق و خوی ما اين حادثه اثر دارد . حادثه‏ای است كه خود بخود بدون اينكه هيچ قدرتی ما مردم را مجبور كرده‏ باشد ، ميليونها نفر و قهرا ميليونها ساعت از وقت خودمان را برای‏ استماع قضايای مربوط به آن صرف می‏كنيم ، ميليونها تومان در اين راه خرج‏ می‏كنيم . اين قضيه بايد همان طوری كه بوده است بدون كم و زياد بيان شود 👌 👈بحث من اين است كه در نقل و بازگو كردن حادثه عاشورا ، ما هزاران‏ تحريف وارد كرده‏ايم ! هم تحريفهای لفظی ، يعنی شكلی و ظاهری كه راجع به‏ اصل قضايا ،راجع به مقدمات قضايا ، راجع به متن مطلب و راجع به حواشی‏ مطلب است، و هم تحريف در تفسير اين حادثه .😞 با كمال تاسف اين حادثه‏ ، هم دچار تحريفهای لفظی شده و هم دچار تحريفهای معنوی .😔 گاهی از اوقات‏ تحريفهايی كه می‏شود لااقل با اصل مطلب هماهنگی دارد ، ولی گاهی وقتها تحريف ، كوچكترين هماهنگی كه ندارد هيچ ، قضيه را هم مسخ می‏كند ، قضيه‏ را به كلی واژگون می‏كند و به شكلی در می‏آورد كه به صورت ضد خودش‏ درمی‏آيد . باز هم با كمال تاسف بايد بگويم تحريفهايی كه بدست ما مردم‏ در اين حادثه صورت گرفته است همه در جهت پائين آوردن و كردن قضيه‏ بوده است ، در جهت بی خاصيت و بی اثر كردن قضيه بوده است . 👉و در اين‏ قضيه ، هم گويندگان و امت ، و هم مردم تقصير داشته‏اند كه همه‏ اينها را انشاء الله توضيح خواهم داد . ادامه دارد https://telegram.me/quranpuyan
خداگويد: تواي زيباتر ازخورشيد زيبايم تواي والاترين مهمان دنيايم بدان آغوش من باز است شروع كن!يك قدم با تو تمام گامهاي مانده اش بامن الهى به اميد تو سلام صبح زیباتون بخیر @quranpuyan
به نام خدا ✅ روشهای و برخورد با از نگاه 🔹مبحث دوم یکی از روشهای برخورد با ظلم وظالم، گرفتن و به نوعی جبران کردن آن است. این روش مورد تایید قرآن هم بوده و آنرا یکی از نشانه های مومنین میداند. خداوند در آیات ۳۶ تا ۳۹ سوره این گونه میفرماید: «فَمَا أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَى لِلَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» ﴿۳۶﴾ مکارم: آنچه به شما عطا شده متاع زودگذر زندگي دنيا است، و آنچه نزد خدا است براي كساني كه ايمان آورده‏ اند و بر پروردگارشان توكل مي‏كنند، بهتر و پايدارتر است. «وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ» ﴿۳۷﴾ فولادوند: و كسانى كه از گناهان بزرگ و زشتكاريها خود را به دور مى ‏دارند و چون به خشم درمى‏ آيند درمى ‏گذرند «وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ »﴿۳۸﴾ فولادوند: و كسانى كه [نداى] پروردگارشان را پاسخ [مثبت] داده و نماز برپا كرده‏ اند و كارشان در ميانشان مشورت است و از آنچه روزيشان داده‏ ايم مى‏ كنند. وَالَّذِينَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنتَصِرُونَ ﴿۳۹﴾ فولادوند: و كسانى كه چون ستم بر ايشان رسد يارى مى ‏جويند [و به انتقام بر مى‏ خيزند] مکارم: و آنها كه هر گاه ستمي به آنها رسد (تسليم ظلم نمي‏شوند) و ياري مي‏طلبند. مشابه همین معنا در آیه اخر سوره هم امده است: «إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ» ﴿۲۲۷﴾ خرمشاهی: مگر كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏ اند و خداوند را بسيار ياد مى‏ كنند، و پس از آنكه ستم ديده‏ اند انتقامشان را گرفته‏ اند، و كسانى كه ستم كرده‏ اند زودا كه بدانند كه به چه بازگشتگاهى راه خواهند برد سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp384 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan