⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
(هر هفته شنبه ها ساعت ۷ صبح)
9⃣ #اعتراض قوم #اسرائیل از #خوراک:
#قرآن
🌹بقره آیه ۶۱🌹
و آنگاه که گفتید ای موسی: ما دیگر بر یک خوراک صبر نکنیم . پروردگار خویش را بخوان تا از آنچه زمین می رویاند از سبزیجات و خیار و سیر وعدس و پیاز برای ما برآورد.
گفت: آیا پست تر را جانشین بهتر میکنید؟ به شهری درآیید تا این چیزها که خواستید بیابید و مُهر خواری و مسکنت بر آنان زده شد و به خشم خدا گرفتار آمدند. این بدان سبب بود که آیات الهی را انکار میکردند و انبیاء را به ناحق میکشتند. این از آن روی بود که آنها مردمی نافرمان بودند و پیوسته تجاوز میکردند.
#تورات
🌹اعداد،فصل ۱۱ آیات ۴ و ۱۸🌹
بیگانگانی که با قوم اسرائیل بودند، هوس خوردن گوشت کرده بودند و خود قوم اسرائیل نیز ناله کنان می گفتند: ای کاش کسی به ما گوشت میداد . بیاد داریم که در مصر ماهی رایگان می خوردیم، خیار، خربزه، تره ، پیاز و سیر داشتیم. امّا اکنون اشتهای خود را از دست داده ایم وبه غیر از منّا چیز دیگری نیست که بخوریم.
به آنها بگو که خداوند ناله ی شما را شنید که میگفتید : ای کاش کسی به ما گوشت میداد که میخوردیم . وقتی که در مصر بودیم وضع بهتری داشتیم.
بنابراین خداوند به شما گوشت میدهد.شما نه برای یک روز ، دو روز ، پنج روز ، ده یا بیست روز ، بلکه برای یک ماهِ کامل آنقدر گوشت خواهید خورد که از دماغهایتان بیرون بیاید و از خوردن آن بیزار شوید. زیرا خدایی را که در بین شماست رد کردید و افسوس خوردید که چرا از مصر خارج شدید.
http://yon.ir/Qpt2713
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #مزمل
♻️نكات فراز اول سوره مزمل (آیات ۹-۱)
بخش دوم
2⃣ معناي مزمل چيست؟
معاني زير براي مزمل ذكر شده است:
-"مزمل در اصل متزمل است يعني انكه به لباسش پيچيده شده است.در تفسير اين ايه گفته اند كه هنگام نزول سوره پيامبر لباسي برخود پيچيده بود و خواب بود.اما با توجه به ايات بعد و اينكه زمل (بر وزن علم) بمعني بار و حمل هم آمده معني آن تحمل بار رسالت است". قاموس قرآن
-"حمل كردن و به صورت خود پيچيدن كه مي تواند ظاهري يا باطني باشد مثل پتو به خود پيچيدن يا محصور شدن در علاقه ها و خانواده و ... در اين سوره منظور،پيچيده شدن پيامبر به امور ظاهري و تعلق او به افكار قلبي و بر دوش گرفتن بار سنگين رسالت است".التحقيق في كلمات القران
هر سه معنا مي تواند پذيرفته شود اما با توجه به سياق سوره كه بر رفع دغدغه ها و نگراني هاي ايشان در ابلاغ وحي و مواجهه با منكرين دلالت دارد،ميتوان معناي محصور شده در افكار و نگراني ها را مناسب تر دانست.تا اينكه فقط بخاطر پتو پيچ شدن پيامبر،سوره با يا ايهاالمزمل شروع شود.
3⃣ ذكر اسم رب در سه سوره قرآن بكاررفته است: سوره اعلي: قد افلح من تزكي و ذكراسم ربه فصلي
سوره انسان:واذكراسم ربك بكره و اصيلا
و سوره مزمل :واذكراسم ربك و تبتل اليه تبتيلا
اين آيات نشان ميدهد ياد كردن اسامي خدا،مختص شب نيست و يكي از تبعات و اثار ان نيز دعا و رازونياز و نماز است و اين ياد اسم خدا از شرايط فلاح و رستگاري انسانها بيان شده است.
http://yon.ir/Qp8919
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_وچهارم
تمرین بیست وهشتم
✅ #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر
👌ایاتی در اهمیت #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر
🔶لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ عَلى لِسانِ داوُدَ وَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ .
🔸🔹كسانى از بنىاسرائيل كه كافر شدند، به زبان داود وعيسى پسر مريم لعنت شدند. اين (لعن و نفرين،) بدان سبب بود كه آنان عصيان كرده و از فرمان خدا تجاوز مىكردند. (78)مائده
⏪سوره 5. مائده آيه 79
آيه 🔻
⤵كَانُواْ لَا يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَفْعَلُون
ترجمه🔻
⤵آنان یكدیگر را از كارهاى زشتى كه انجام مى دادند باز نمى داشتند (و #نهى_ازمنکر نمى كردند). به راستى چه بد است آنچه انجام مى دا─
نکته ها🔻تفسیرنور☀
🌸امام صادق علیه السلام مىفرماید: این دسته از بنى اسرائیل كه خداوند از آنها در این آیه مذمّت كرده است، كسانى بودند كه در جلسات گناه وارد نمى شدند، لیكن در برخورد با گنهكاران با لبخند و انس برخورد مى كردند.
👈در روایت دیگرى از حضرت على علیه السلام چنین آمده است: چون بنى اسرائیل از ظالمان، #منكر را مىدیدند ولى به جهت منافعى كه از آنان مىبردند، #نهى از #منكر نمىكردند، (تا منافعشان به خطر نیافتد و یا خطرى متوجّه آنان نشود،) خداوند از آنان به بدى یاد كرده است.
💫 تفسیر نورالثقلین.
💫 وسائل، ج16، ص130.
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
🌸🌿اسرار #نماز در نگاه #مولانا
قسمت اول
ملّای روم در بیان اسرار نماز تفسیری لطیف و تکان دهنده دارد . از اسرار تکبیر و بسم الله الرحمن الرحیم در نماز آغاز می کند و با اسرار سلام در نماز به پایان می برد .
گوید : معنای حقیقی الله اکبر این است که نماز گزار رو به خدای متعال می کند و می گوید : ای امام ، ای خدا ، ما در حضور تو قربان شدیم . این سخن بدین معناست که همان طور که وقتی می خواهند حیوانی را ذبح کنند الله اکبر می گویند ، همین طور وقتی بخواهی نفس امّاره را در راه خدا قربانی کنی ، باید الله اکبر بگویی ، که با بزرگ شمردن حقیقی حضرت حق ، هر مهمی آسان شود . مثال این امر ، چنان است که تن را مانند اسماعیل فرض کن و روح را چونان ابراهیم خلیل (ع) و ابراهیم وار هنگام قصد ذبح اسماعیل ، تکبیر بگو ؛ گویا روح بر جسمِ شریف و محبوب ، تکبیر می گوید تا آن را در راه خدا قرار دهد .
این گونه است که نمازگزار با الله اکبر گفتن جسم خویش را از شهوت ها و آزمندی ها می میراند و آزاد می سازد و همان طور که هنگام ذبح کردن حیوان باید بسم الله الرحمن الرحیم گفت ، شخص با گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز قربانی حق می شود .
معنی تکبیر این است ای امام ( امیم )
کای خدا پیشِ تو ما قربان شدیم
وقتِ ذبح ، الله اکبر می کنی
همچنین در ذبحِ نفسِ کشتنی
تن چو اسماعیل و جان همچون خلیل
کرد جان ، تکبیر بر جسم نبیل
گشت کشته تن ز شهوت ها و آز
شد به بسم الله بسمل در نماز
🖋مصطفی دلشاد تهرانی
ادامه دارد...
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #مزمل
♻️نكات فراز اول سوره مزمل (آیات ۹-۱)
بخش سوم
4⃣ در سوره هاي قبلي مرحله چهارم نيز توصيه به تسبيح خدا و سجده شبانه توسط پيامبر را داشتيم:
-سوره قاف: فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ {39} وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَأَدْبَارَ السُّجُودِ {40}و بر آنچه مىگويند صبر كن و پيش از برآمدن آفتاب و پيش از غروب به ستايش پروردگارت تسبيح گوى {39}
و پارهاى از شب و به دنبال سجود [به صورت تعقيب و نافله یا نمازشب] او را تسبيح گوى {40}
سوره طور: وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ{48}وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَإِدْبَارَ النُّجُومِ {49}
و در برابر دستور پروردگارت شكيبايى پيشه كن كه تو خود در حمايت مايى و هنگامى كه [از خواب] بر مىخيزى (هنگام بیداری)به نيايش پروردگارت تسبيح گوى {48}و [نيز] پارهاى از شب و در فروشدن ستارگان(پیش از صبح) تسبيحگوى او باش {49}
👈مشاهده مي كنيم در هر دو سوره
اولا به تسبيح در بخشي از شب امر شده
ثانيا در هر دو ايه ابتدا توصيه به صبر شده و سپس تسبيح.يعني كه تسبيح و حمد و توجه به خدا مهم ترين ابزار صبر است.در سوره مزمل هم كه سياق آيات ابتدايي آن تقويت پيامبر و امر به صبر در برابر گفته هاي مكذبين است، با تفصيل بيشتر،حداقل زمان مورد نياز براي قيام و تهجد شبانه در حدود نيمي از شب بيان شده است.
🖌آقای سيدكاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8919
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_وسوم
تمرین بیست وهشتم
✅ #امربه_معروف و #امربه_معروف
🌹🌹 رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم :
🔶لا يَأمُرُ بِالمَعروفِ و َلا يَنهى عَنِ المُنكَرِ إلاّ مَن كانَ فيهِ ثَلاثُ خِصالٍ : رَفيقٌ بِما يَأمُرُ بِهِ رَفيقٌ فيما يَنهى عَنهُ ، عَدلٌ فيما يَأمُرُ بِهِ عَدلٌ فيما يَنهى عَنهُ، عالِمٌ بِما يَأمُرُ بِهِ عالِمٌ بِما يَنهى عَنهُ؛
🔸🔸#امربه_معروف و #نهى_ازمنکر نكند مگر كسى كه سه خصلت در او باشد: در #امر و #نهى خود مدارا كند، در #امر و #نهى خود ميانه روى نمايد و به آنچه #امر و #نهى مى كند، دانا باشد .
📚بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 97 ، ص 87 ،
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#تحریفات در واقعه تاریخی #کربلا
قسمت بیستم
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅شرایط تقدس یك #نهضت
شرط سوم اینكه یك نهضت مقدس باشد این است كه تك و فرد باشد؛ یعنی برقی باشد كه در یك ظلمت كامل بدرخشد، ندایی باشد در میان سكوتها، حركتی باشد در میان سكونهای مطلق؛ یعنی در یك شرایطی كه خفقان به طور كامل حكمفرماست، تمام مردم دیگر قدرت حرف زدن ندارند، تاریكی مطلق، یأس مطلق، ناامیدی مطلق، سكوت مطلق، سكون مطلق است، یك مرتبه یك مرد پیدا می شود، این سكوتها را می شكند، این سكونها را از میان می برد، حركتی می كند، برقی می شود و در میان یك ظلمت می درخشد، تازه دیگران پشت سرش راه می افتند. آیا نهضت حسینی اینچنین بود یا نبود؟ اینچنین بود.
امام حسین چنین نهضتی كرده است. امام حسین در این نهضت چه هدفی داشت؟
ما بعد هم می بینیم ائمه ی دین گفته اند عزای چنین حسینی و چنین حادثه ای تا ابد باید زنده بماند. حسین چه هدفی از این نهضت داشت؟ ائمه ی اطهار چرا این همه اصرار داشتند كه عزای حسین زنده بماند؟ این دو را ما می خواهیم بفهمیم.
امّا حسین چرا نهضت كرد؟ چه احتیاجی دارد كه ما بخواهیم از خودمان دلیل ذكر كنیم؟ حسین بن علی خودش دلیل نهضتش را بیان كرد، نه یك جا، نه دو جا و نه ده جا.
اگر نگفته بود ما حق داشتیم از پیش خودمان ببافیم. فرمود: «اِنّی ما خَرَجْتُ أَشِراً وَ لا بَطِراً وَ لا مُفْسِداً وَ لا ظالِماً اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْاِصْلاحِ فی اُمَّةِ جَدّی»
در كمال صراحت می گوید دنیای ما را #مفاسد گرفته است، امت جدم #فاسد شده اند، قیام كردم برای اصلاح، من یك مرد اصلاح طلبم، «اُریدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ وَ أَنْهی عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اَسیرَ بِسیرَةِ جَدّی وَ أَبی» هدفی جز امر به معروف و نهی از منكر ندارم.
امام حسین هدف نهضت خودش را روشن كرده است، در كمال روشنایی. همچنین فرمود: «أَ لا تَرَوْنَ اَنَّ الْحَقَّ لا یُعْمَلُ بِهِ وَ اَنَّ الْباطِلَ لا یُتَناهی عَنْهُ لِیَرْغَبِ الْمُؤْمِنُ فی لِقاءِ اللّهِ مُحِقّاً» . پس خودش بیان كرده است.
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #مزمل
🔹فراز دوم آیات 14-10
وَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِيلًا {10}
و بر آنچه مىگويند (منكران و مكذبين) شكيبا باش و از آنان با دورى گزيدنى خوش فاصله بگير {10}
وَذَرْنِي وَالْمُكَذِّبِينَ أُولِي النَّعْمَةِ وَمَهِّلْهُمْ قَلِيلًا {11}
و مرا با تكذيبكنندگان توانگر واگذار و اندكى مهلتشان ده {11}
إِنَّ لَدَيْنَا أَنكَالًا وَجَحِيمًا {12}
در حقيقت پيش ما زنجيرها و دوزخ {12}
وَطَعَامًا ذَا غُصَّةٍ وَعَذَابًا أَلِيمًا {13}
و غذايى گلوگير و عذابى پر درد است {13}
يَوْمَ تَرْجُفُ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ وَكَانَتِ الْجِبَالُ كَثِيبًا مَّهِيلًا {14}
روزى كه زمين و كوهها به لرزه درآيند و كوهها به سان ريگ روان گردند {14}
♻️عصاره فراز آیات 14-10 : دستور به پیامبر برای صبر در برابر منکران صاحب قدرت که عذاب دردناك الهي در قيامت در انتظارشان است.
🖌آقای سيدكاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8919
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_وچهارم
تمرین بیست وهشتم
✅ #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر
♦️👈خداوند در سوره مائده ضمن بیان رفتار و عقاید غلط بنی اسراییل ،#علما و #دانشمندان آنها را بشدت #نکوهش میکند که چرا انها امت را از #بدیها #نهی نکردند.
🔶وَتَرَى كَثِيرًا مِّنْهُمْ يُسَارِعُونَ فِي الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ﴿۶۲﴾
مکارم: بسياري از آنها را ميبيني كه در #گناه و #تعدي و خوردن #مال_حرام بر يكديگر سبقت ميجويند، چه #زشت است كاري كه انجام ميدهند.
🔶لَوْلاَ يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُ الإِثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَصْنَعُونَ ﴿۶۳﴾
مکارم: چرا دانشمندان نصاري و علماي يهود آنها را از #سخنان #گناه_آميز و خوردن #مال_حرام_نهي نميكنند! چه زشت است عملي كه انجام ميدهند.
ادامه موضوع👇👇
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst434_mr-bh-mrwf-wnhy-z-mnkhr-dr-dyn-qbl-yhwd-w-nSry.aspx
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#تحریفات در واقعه تاریخی #کربلا
قسمت بیست و یکم
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅ دو تحریف معنوی در هدف امام حسین علیه السلام
آن وقت ما آمدیم چه گفتیم؟ اینجاست كه تحریف معنوی پیدا می شود. حسین می گوید من نهضت كردم برای امر به معروف، برای اینكه دین را زنده كنم، برای اینكه با مفاسد مبارزه كنم. نهضت من یك نهضت اصلاحی اسلامی است. ما آمدیم یك چیز دیگری گفتیم. دو تا تحریف معنوی بسیار عجیب و ماهرانه در اینجا كردیم. (نمی دانم بگویم ماهرانه یا جاهلانه) .
یك جا گفتیم حسین بن علی قیام كرد كه كشته بشود برای اینكه كفاره ی گناهان امّت باشد، كشته شد برای اینكه گناهان ما آمرزیده شود. حالا اگر بپرسند آخر این در كجاست؟ خود حسین چنین چیزی گفت؟ پیغمبر گفت؟ امام گفت؟ چنین حرفی را چه كسی گفت؟ می گوییم ما به این حرفها چه كار داریم؟ امام حسین كشته شد برای اینكه گناهان ما بخشیده شود. نمی دانیم كه این فكر را ما از دنیای مسیحیت گرفته ایم. ملت مسلمان خیلی چیزها را ندانسته از دنیای مسیحیت بر ضد اسلام گرفت. یكی همین است. یكی از اصول معتقَدات مسیحی مسأله ی [به ] صلیب رفتن مسیح است برای اینكه فادی باشد. الآن «الفادی» لقب مسیح است. این از نظر مسیحیت جزء متن مسیحیت است.
می گویند عیسی به دار رفت و این به دار رفتن عیسی كفاره ی گناه امت شد، یعنی گناهان خودشان را به حساب عیسی می گذارند. فكر نكردیم این حرف مال دنیای مسیحیت است و با روح اسلام سازگار نیست، با سخن حسین سازگار نیست. به خدا قسم تهمت به ابا عبد الله است. و اللّهِ اگر كسی در روز ماه رمضان روزه داشته باشد و این حرف را به حسین بن علی نسبت بدهد و بگوید شهادت حسین برای چنین كاری بود و از او نقل كند، روزه اش باطل است. دروغ بر حسین است. ابا عبد الله كه برای مبارزه با گناه كردن قیام كرد، ما گفتیم قیام كرد كه سنگری برای گنهكاران بشود. ما گفتیم حسین یك شركت بیمه تأسیس كرد، بیمه ی گناه.
گفت شما را از نظر گناه بیمه كردم. در عوض چه می گیرم؟ شما برای من اشك بریزید، من در عوض گناهان شما را جبران می كنم، اما شما هرچه می خواهید باشید، ابن زیاد باشید، عمر سعد باشید. ما می گوییم یك ابن زیاد در دنیا كم بود، یك عمر سعد در دنیا كم بود، یك سنان بن انس در دنیا كم بود، یك خولی در دنیا كم بود، امام حسین خواست خولی در دنیا زیاد شود، عمر سعد در دنیا زیاد شود، گفت أیها الناس هرچه می توانید بد باشید كه من بیمه ی شما هستم!
https://telegram.me/quranpuyan
🌸🌿اسرار #نماز در نگاه مولانا
مصطفی دلشاد تهرانی
قسمت آخر
آن بندۀ شرمسار توان ایستادن ندارد ، که خطابِ پر هیبتِ حضرت حق بر جانش اثر کرده و جانی برایش نگذاشته است . ولی بالاخره به سختی از بارِ گرانِ آن خطاب ، ناچار می نشیند ، و حضرت حق به او می گوید : اکنون خوب توضیح بده . به تو آن همه نعمت دادم ، بگو ببینم چگونه شکر آن نعمت ها را به جا آوردی ؟ و به تو آن همه سرمایه و امکانات دادم ، سودش را نشانم بده .
قوّتِ پا ایستادن نبودش
که خطابِ هیبتی بر جان زدش
پس نشیند قعده زان بارِ گران
حضرتش گوید : سخن گو با بیان
نعمتت دادم ، بگو شکرت چه بود ؟
دادمت سرمایه ، هین بنمای سود
بندۀ بیچاره به هنگام سلام نماز ، به سمت راست رو می کند و می نگرد ، یعنی روی خود را به سوی ارواح پاک پیامبران و گرانمایگانِ الهی می کند . بدین معنا که با زبان حال می گوید : شما شفاعتم کنید که این بندۀ فرومایه در گِل و لای گناهان خود ، فرومانده است . پیامبران به آن بندۀ گنهکار گویند : روز چاره جویی سپری شده و چاره و وسیلۀ بزرگ و نیرومند و پر قوّت فقط در دنیا بود . آن جا باید کاری می نمودی . آن جا باید عمل صالح و اخلاق نیکو توشه می کردی . این جا کاری نمی شود کرد . این جا موقع حساب پس دادن و دیدن نتایج اعمال و کرده هاست . در این هنگام ، آن بندۀ گنهکار به سمت چپ رو می کند و می نگرد ، یعنی به سوی اقوام و کسان خویش متوجّه می شود . ولی همین که آن ها نیاز او را در می یابند ، وی را پس می زنند و می گویند : خفه شو ! پاسخ آفریدگار را بده ! ای آقا ! ما دیگر چکاره ایم ؟ دست از سرِ ما بردار ! بندۀ درمانده ، نه از این طرف چاره ای می یابد ، و نه از آن طرف . جانِ آن بیچاره پاره پاره و صد تکّه می شود . وقتی از همه طرف نومید و مأیوس می گردد ، دو دستش را به دعا بلند می کند و می گوید : خداوندا ! از همگان نومید و مأیوس شدم ؛ اوّل و آخر و مرجع و پناهگاهِ همه تویی .
رو به دستِ راست آرد در سلام
سوی جانِ انبیا و آن کرام
یعنی : ای شاهان ، شفاعت کین لئیم
سخت در گِل ماندش پای و گلیم
انبیا گویند : روزِ چاره رفت
چاره آن جا بود و ، دست افزارِ زفت
رو بگرداند به سوی دستِ چپ
در تبار و خویش ، گویندش که خَپ
هین جوابِ خویش گو با کردگار
ما که ایم ؟ ای خواجه دست از ما بدار
نی ازین سو ، نی از آن سو چاره شد
جانِ آن بیچاره دل ، صد پاره شد
از همه نومید شد مسکین کیا
پس بر آرد هر دو دست اندر دعا
کز همه نومید گشتم ای خدا
اوّل و آخر تویی و منتها
نماز چنین اسراری دارد ، و نمازگزاران باید به این اشارت ها و رموزِ لطیف توجّه کنند تا بدانند که همۀ این ها به یقین ، در روز قیامت واقع خواهد شد .
در نماز این خوش اشارت ها ببین
تا بدانی کین بخواهد شد یقین
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://telegram.me/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #مزمل
🔹 فراز سوم آیات 19-15
إِنَّا أَرْسَلْنَا إِلَيْكُمْ رَسُولًا شَاهِدًا عَلَيْكُمْ كَمَا أَرْسَلْنَا إِلَى فِرْعَوْنَ رَسُولًا {15}
بى گمان ما به سوى شما فرستاده اى كه گواه بر شماست روانه كرديم همان گونه كه فرستاده اى به سوى فرعون فرستاديم {15}
فَعَصَى فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْنَاهُ أَخْذًا وَبِيلًا {16}
[ولى] فرعون به آن فرستاده عصيان ورزيد پس ما او را به سختى فرو گرفتيم {16}
فَكَيْفَ تَتَّقُونَ إِن كَفَرْتُمْ يَوْمًا يَجْعَلُ الْوِلْدَانَ شِيبًا {17}
پس اگر كفر بورزيد (به اين رسول) چگونه از روزى كه كودكان را پير مى گرداند، خود را نگاه خواهيد داشت{17}
السَّمَاء مُنفَطِرٌ بِهِ كَانَ وَعْدُهُ مَفْعُولًا {18}
آسمان از [بيم] آن [روز] در هم شكافد وعده او انجام يافتنى است {18}
إِنَّ هَذِهِ تَذْكِرَةٌ فَمَن شَاء اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا {19}
قطعا اين [آيات] اندرزى است تا هر كه بخواهد به سوى پروردگار خود راهى در پيش گيرد {19}
♻️ عصاره فراز آیات 19-15 : پیامبر، رسولی از جانب خدا و قرآن مایه تذکر است.با عبرت از سرنوشت عصیان فرعون در برابر موسی و خوف از حساب و عذاب اخروی، پیامبر و قرآن را تصدیق کنید و بسوی خدا درآیید.
🖌آقای سيدكاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8919
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://telegram.me/quranpuyan
بسم الله الحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_وچهادم
تمرین بیست وهشتم
✅ #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر
🔶🔸در آیه 116 سوره هود،چند نکته مهم وجود دارد
🔶فَلَوْ لا كانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُوا بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسادِ فِي الْأَرْضِ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّنْ أَنْجَيْنا مِنْهُمْ وَ اتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا ما أُتْرِفُوا فِيهِ وَ كانُوا مُجْرِمِينَ «116»
🔸پس چرا در قرون قبل از شما، صاحبان علم و قدرتى نبودند تا مردم را از #فساد در زمين باز دارند، مگر گروه كمى از كسانى كه از ميان آنان نجاتشان داديم، و #ستمگران دنبالهرو و دلبستهى مال و مقامى شدند كه در آن مست و سركش شده بودند و آنان مردمى مجرم و #گناهكار بودند.
👇👇
1-منظور از "اولو بقیه" صاحبان تشخیص و نخبگان و اگاهان جامعه است که باید از فساد نهی کنند.
2-ایه به #فساد های بزرگ که کل جامعه را خراب می کند ،اشاره دارد.افساد فی الارض با توجه به سایر ایات مشابه قران و نیز معرفی فرعون بعنوان مفسد فی الارض،این نکته را تایید میکند که مراد این آیه مفاسد کوچک و افراد مفسد خرده پا نیست.بلکه #مفسدین صاحب نفوذ و قدرت است که فساد انها،بقیه را هم به #فساد می کشاند.
3-برای اینکه #خواص و #نخبگان بتوانند #مفسد را شناسایی و نسبت به ان هشدار دهند،باید دسترسی به اطلاعات و آزادی گفتار در بیان و نهی از مفاسد باشند و گرنه پیش خدا معذورند و قابل نکوهش نیستند.
لذا جوامع برای مصون ماندن از شیوع #فساد،باید به این دو امر(مخفی نکردن اطلاعات فساد،ازادی بیان مخالفین و #نهی کنندگان از فساد)همت گمارند.
4-نخبگانی میتوانند با مفاسد مبارزه کنند که خودشان #پاک باشند و از #مفسدان تبعیت نکنند و الوده به #فساد نباشند.
💫💫نقل به مضمون از سخنرانی استاد سروش محلاتی در محرم 95
ادامه موضوع 👇👇
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst287_ntyj-w-wqb-trkh-nhy-z-fsd-w-mnkhr-dr-jmh.aspx
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#تحریفات در واقعه تاریخی #کربلا
قسمت بیست و دوم
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسه حسینی
✅ دو تحریف #معنوی در هدف امام حسین (ع)
#تحریف معنوی دومی كه از نظر تفسیر و توجیه حادثه ی #كربلا رخ داد این بود كه گفتند می دانید چرا امام حسین رفت و كشته شد؟
یك دستور خصوصی فقط برای او بود و به او گفتند تو برو خودت را به كشتن بده. معلوم است، اگر یك چیزی دستور خصوصی باشد، به ما و شما دیگر ارتباط پیدا نمی كند، یعنی قابل پیروی نیست.👉
اگر بگویند حسین چنین كرد، تو چنین بكن! می گوید حسین از یك دستور خصوصی پیروی كرد، به ما مربوط نیست، به دستورات اسلام كه دستورات كلی و عمومی است مربوط نیست! آن یك دستور خصوصی مخصوص خودش بود. 😳
حال تفاوت این دو چگونه است؟
امام حسین خودش فریاد كشیده است كه علل و انگیزه ی قیام من مسائلی است كه بر اصول كلی اسلام منطبق می شود، احتیاجی به دستور خصوصی نیست.
دستور خصوصی در جایی می گویند كه دستورهای عمومی وافی نباشد. امام حسین در كمال صراحت فرمود اسلام دینی است كه به هیچ مؤمنی- حتی نفرمود به امام- اجازه نمی دهد كه در مقابل ظلم و ستم، #مفاسد و گناه بی تفاوت بماند. امام حسین مكتب به وجود آورد ولی مكتب عملی اسلامی. مكتب او همان مكتب اسلام است، ولی اسلام بیان كرد و حسین عمل كرد. در درجه ی اول بیش از هركس دیگر عمل كرد.
#مكتب عملی اسلام. ماهرانه [تحریف كردیم ] برای اینكه این حادثه را از مكتب بودن خارج كنیم و قهراً از قابل پیروی بودن خارج كنیم.
وقتی از مكتب بودن خارج شد، دیگر قابل پیروی نیست. وقتی كه قابل پیروی نشد، پس دیگر از حادثه ی كربلا نمی شود استفاده كرد.
از اینجا ما حادثه را از نظر اثر مفید داشتن عقیم كردیم. خیلی به نظر كوچك می آید كه بگویند دستور خصوصی بود. ولی می گوییم وقتی گفتی دستور خصوصی، معنایش این است كه دستورهای عمومی در این زمینه ها كافی و وافی نیست، یعنی اگر دستور خصوصی نمی رسید اسلام دستوری نداشت كه بگوید در چنین شرایطی باید حركت و قیام كرد، بلكه اسلام می گفت هرچه [به نظرتان می رسد عمل كنید.
این خیانتی است به حسین بن علی علیه السلام.
آیا خیانتی از این بالاتر هم در دنیا صورت گرفته است؟ .
این است كه عرض كردم این تحریف معنوی كه در حادثه ی عاشورا صورت گرفته است، از آن تحریفات لفظی صد درجه خطرناكتر است.
در #تحریف لفظی مثلاً كسی می گوید من حدس می زنم روز عاشورا هفتاد و دو ساعت بود، بعد هم اصرار می كند كه هفتاد و دو ساعت بود. خوب یك چرندی گفته است. آن كه می گوید سیصد هزار نفر را حسین بن علی كشت، آن كه می گوید عروسی قاسم (درست است كه به حسین بن علی اهانت كرده) ، آن كه می گوید زعفر جنی آمد، آن كه می گوید زینب آمد به أبا عبد اللّه چنین گفت، أبا عبد اللّه فرمود كیست برای من اسب بیاورد، اعوان و انصاری نداشت، زینب رفت اسب أبا عبد اللّه را آورد، و از این دروغها، اینها برای هدف حسین بن علی آن قدر خطر ندارد كه این تحریفهای معنوی خطرناك است.
بنابراین ما آمدیم نهضت حسین بن علی را كه خود هدف و منظوری داشته است مسخ و تحریف كردیم.
ادامه دارد
https://eitaa.com/quranpuyan
به مناسبت سالروز شهادت امام #سجاد ع
یادگار بزرگ امام سجاد ع (صحیفه) از نگاه دیگران 👇
👈علامه طنطاوی مفتی اسکندریه مصر
آيت الله مرعشي نجفي مينویسد: نسخهاي از #صحيفه را براي مطالعه علّامه طنطاوي صاحب تفسير معروف و مفتي اسکندريّه فرستادم. وی خبر وصول صحيفه را براي من نوشت و در برابر اين هديهی گرانقدر از من سپاسگزاري نمود و در تمجيد و تحميد از اين نسخه بسيار سخن گفت تا آن که گفت:
نامه گرامي مدّتي پيش به ضميمه کتاب صحيفه از کلمات امام زاهد اسلام علي زين العابدين بن امام حسين شهيد، ريحانهی مصطفي رسيد. ...
👈آن را کتابي يگانه يافتم که مشتمل بر علوم و معارف و حکمتهایي است که در غير آن يافت نميشود. از بدبختیهای ما این است که تا کنون بر این اثر قیّم و ماندگار که از میراثهای نبوت و اهل بیت است دسترسی نداشتیم؛ من هر چه در آن تأمل کردم دیدم از کلام مخلوق فراتر و از کلام خالق فروتر است... 👉
علامه طنطاوی در ادامه تصمیم میگیرد که خود شرحی بر این کتاب گرانسنگ بنویسد هر چند ظاهرا توفیق این امر را نیافته است.
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #مزمل
✅ نکات فراز سوم آیات 19-15
1⃣ اولين واژه رسول براي پيامبر اسلام در اين سوره بكار رفته است.و به اجمال به وظايف اصلي رسول نيز اشاره شده است:دريافت وحي و ابلاغ وحي
2⃣ در آيات ۱۴-۱ به وظايف و تكاليف و سختي هاي پيامبر در راه انجام رسالت خود به اجمال اشاره شد.در اين فراز، خداوند منكران رسالت و آيات قران را مخاطب خود قرار داده، از عواقب مخالفت با رسولان الهي،برحذر ميدارد. تلفيق اين فرازها،مخاطبان را متوجه اين نكته ميكند كه امر رسالت نيازمند تحمل سختي ها و كسب پيش نيازهايي است كه در ظرفيت همگان نيست. پس زحمات اين رسول را قدر نهيد و تصديقش كنيد.
🖌آقای سيدكاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8919
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_وچهادم
تمرین بیست وهشتم
✅ #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر
🌹امام علی (ع) می فرمایند :
🔶 اصلح المسی بحسن فعالک و دل علی الخیر بجمیل مقالک .
🔸🔸 فرمود، کسی را که به تو #بدی کرده به #نیکیات با او #اصلاح کن و دلالت به #خیر کن به #زیبائی کلامت.
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#تحریفات در واقعه تاریخی #کربلا
قسمت بیست و سوم
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅ فلسفه ی دستور ائمه ی اطهار علیهم السلام
عرض كردیم كه #ائمه ی اطهار حتی به روایت از پیغمبر اكرم گفتند كه این [حادثه ] باید زنده بماند، فراموش نشود، مردم بنشینند و بگریند. چرا چنین گفتند؟
هدف آنها از
این دستور چه بوده است؟
اینجا هم باز یك #هدف واقعی است و یك هدف مسخ شده: یك بار آمدیم گفتیم این فقط به خاطر این است كه تسلّی خاطری برای حضرت زهرا سلام اللّه علیها باشد.
ایشان با اینكه در بهشت هستند، با اینكه همراه فرزند بزرگوارشان هستند و خود امام حسین هم فرمود: «وَ هِیَ مَجْموعَةٌ لَهُ فی حَضیرَةِ الْقُدْسِ» و در روز اول فرمود: «وَ ما اَوْلَهَنی اِلی اَسْلافی اِشْتِیاقَ یَعْقوبَ اِلی یوسُفَ» من آرزو دارم كشته شوم چون به پدرم، به جدم و به مادرم ملحق می شوم؛ با اینكه امام حسین ملحق به مادرش هست، مع ذلك حضرت زهرا در بهشت نشسته دائماً بی تابی می كند و ما مردم ی سروپا باید بیاییم یك مقدار گریه كنیم كه حضرت زهرا تسلی خاطر پیدا كند.
آیا شما توهینی بالاتر از این برای حضرت زهرا پیدا می كنید؟
گفتند ائمه كه دستور دادند گریه كنید،😰
هدف از این دستور این بوده كه حضرت زهرا تسلی خاطر پیدا كند.
دیگر، گفتند [علت دستور ائمه علیهم السلام ] چیز دیگری است. امام حسین بی تقصیر در #كربلا به دست یك عده مردم #تجاوزكار كشته شد، پس این #تأثرآور است، باید #متأثر بود.
من هم قبول دارم، امام حسین بی تقصیر كشته شد. من هم قبول دارم، امام حسین به دست یك عده مردم ظالمِ متجاوز كشته شد. اما همین؟ یك آدم بی تقصیر به دست یك عده مردم متجاوز كشته شد؟ روزی هزار نفر آدم بی تقصیر به دست آدمهای با تقصیر كشته می شوند. روزی هزار نفر آدم در دنیا به اصطلاح نفله می شوند. تأثرآور هم هست، اما آیا این نفله شدنها ارزش دارد كه قرنهای زیاد، ده قرن، بیست قرن، سی قرن ادامه پیدا كند؟ دائماً ما بنشینیم و اظهار #تأثر كنیم كه حیف! حسین بن علی نفله شد! خونش هدر رفت! بی تقصیر كشته شد! به دست یك عده افراد متجاوز كشته شد! .
حسین بن علی بی تقصیر كشته شد، به دست افراد متجاوز كشته شد، اما چه كسی گفته حسین بن علی نفله شده است؟ چه كسی گفته خون حسین بن علی هدر رفت؟ اگر در دنیا انسانی شما پیدا كنید كه نگذاشت یك قطره ی خونش هدر برود حسین بن علی است. اگر كسی در دنیا پیدا كنید كه نگذاشت شخصیتش یك ذره هدر برود، حسین بن علی است!
مردی كه برای قطره قطره خون خودش آنچنان ارزش قائل شد كه اگر ثروتهای دنیا را كه برای او مصرف می شود تا دامنه ی قیامت حساب كنیم، بشر برای هر قطره خونش میلیاردها میلیارد تومان پول خرج كرده است.
آدمی كه كشته شدنش سبب شد كه نام او پایه ی كاخ ستمكاران را، یك قرن، دو قرن، سه قرن، ده قرن، بیست قرن بلرزاند، این آدم نفله شد؟ ! هدر رفت؟ ! ما حالا غصه بخوریم كه حسین بن علی
نفله شد؟ !😔😐
تو نفله شدی بیچاره ی نادان! من و تو نفله هستیم، من و تو عمرمان هدر رفت.
حسین بن علی نفله شد؟ ! كه ما بیاییم غصه ی نفله شدن او را بخوریم؟ ! غصه برای خودت بخور!😓
تو به حسین بن علی توهین می كنی كه می گویی نفله شد. #حسین بن علی كسی است كه [به او] گفتند: «اِنَّ لَكَ دَرَجَةً عِنْدَ اللّهِ لَنْ تَنالَها اِلاّ بِالشَّهادَةِ» پس وقتی حسین بن علی آرزوی شهادت می كرد آرزوی نفله شدن را می كرد كه بعد من و شما بیاییم اظهار تأثر كنیم كه نفله شد، هدر رفت؟ !
خیر، آنها كه آمدند توصیه كردند كه باید عزای حسین بن علی زنده بماند، چون او یك مكتب به وجود آورد، می خواستند #مكتبش زنده بماند، برای اینكه در دنیا شما هرگز یك مكتب عملی كه نمونه ی مكتب حسین بن علی باشد پیدا نمی كنید.
اگر شما نمونه ای مانند نمونه ی حسین بن علی پیدا كردید آن وقت بگویید چرا ما هر سال باید یاد حسین بن علی را تجدید كنیم؟ آنچه كه در حسین بن علی در این حادثه ی عاشورا و در آن ابتلاء و مصیبت پیدا شد از توحید، از جلوه ی ایمان، از جلوه ی خداشناسی، از ایمان كامل به جهان دیگر، از رضا، از تسلیم، از صبر، از استقامت، از مردانگی، از طمأنینه ی نفس، از ثبات، از عزت نفس، از كرامت نفس، از آزادی خواهی و آزادی طلبی، از اینكه در فكر انسانها باشد، از اینكه در خدمت انسانها باشد، اگر شما نمونه ای در دنیا پیدا كردید، آن وقت بگویید چرا ما نام حسین بن علی را زنده كنیم. بدیل و مثل ندارد
https://telegram.me/quranpuyan
#تحریفات در واقعه تاریخی #کربلا
قسمت بیست و سوم
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅ فلسفه ی دستور ائمه ی اطهار علیهم السلام
عرض كردیم كه #ائمه ی اطهار حتی به روایت از پیغمبر اكرم گفتند كه این [حادثه ] باید زنده بماند، فراموش نشود، مردم بنشینند و بگریند. چرا چنین گفتند؟
هدف آنها از
این دستور چه بوده است؟
اینجا هم باز یك #هدف واقعی است و یك هدف مسخ شده: یك بار آمدیم گفتیم این فقط به خاطر این است كه تسلّی خاطری برای حضرت زهرا سلام اللّه علیها باشد.
ایشان با اینكه در بهشت هستند، با اینكه همراه فرزند بزرگوارشان هستند و خود امام حسین هم فرمود: «وَ هِیَ مَجْموعَةٌ لَهُ فی حَضیرَةِ الْقُدْسِ» و در روز اول فرمود: «وَ ما اَوْلَهَنی اِلی اَسْلافی اِشْتِیاقَ یَعْقوبَ اِلی یوسُفَ» من آرزو دارم كشته شوم چون به پدرم، به جدم و به مادرم ملحق می شوم؛ با اینكه امام حسین ملحق به مادرش هست، مع ذلك حضرت زهرا در بهشت نشسته دائماً بی تابی می كند و ما مردم ی سروپا باید بیاییم یك مقدار گریه كنیم كه حضرت زهرا تسلی خاطر پیدا كند.
آیا شما توهینی بالاتر از این برای حضرت زهرا پیدا می كنید؟
گفتند ائمه كه دستور دادند گریه كنید،😰
هدف از این دستور این بوده كه حضرت زهرا تسلی خاطر پیدا كند.
دیگر، گفتند [علت دستور ائمه علیهم السلام ] چیز دیگری است. امام حسین بی تقصیر در #كربلا به دست یك عده مردم #تجاوزكار كشته شد، پس این #تأثرآور است، باید #متأثر بود.
من هم قبول دارم، امام حسین بی تقصیر كشته شد. من هم قبول دارم، امام حسین به دست یك عده مردم ظالمِ متجاوز كشته شد. اما همین؟ یك آدم بی تقصیر به دست یك عده مردم متجاوز كشته شد؟ روزی هزار نفر آدم بی تقصیر به دست آدمهای با تقصیر كشته می شوند. روزی هزار نفر آدم در دنیا به اصطلاح نفله می شوند. تأثرآور هم هست، اما آیا این نفله شدنها ارزش دارد كه قرنهای زیاد، ده قرن، بیست قرن، سی قرن ادامه پیدا كند؟ دائماً ما بنشینیم و اظهار #تأثر كنیم كه حیف! حسین بن علی نفله شد! خونش هدر رفت! بی تقصیر كشته شد! به دست یك عده افراد متجاوز كشته شد! .
حسین بن علی بی تقصیر كشته شد، به دست افراد متجاوز كشته شد، اما چه كسی گفته حسین بن علی نفله شده است؟ چه كسی گفته خون حسین بن علی هدر رفت؟ اگر در دنیا انسانی شما پیدا كنید كه نگذاشت یك قطره ی خونش هدر برود حسین بن علی است. اگر كسی در دنیا پیدا كنید كه نگذاشت شخصیتش یك ذره هدر برود، حسین بن علی است!
مردی كه برای قطره قطره خون خودش آنچنان ارزش قائل شد كه اگر ثروتهای دنیا را كه برای او مصرف می شود تا دامنه ی قیامت حساب كنیم، بشر برای هر قطره خونش میلیاردها میلیارد تومان پول خرج كرده است.
آدمی كه كشته شدنش سبب شد كه نام او پایه ی كاخ ستمكاران را، یك قرن، دو قرن، سه قرن، ده قرن، بیست قرن بلرزاند، این آدم نفله شد؟ ! هدر رفت؟ ! ما حالا غصه بخوریم كه حسین بن علی
نفله شد؟ !😔😐
تو نفله شدی بیچاره ی نادان! من و تو نفله هستیم، من و تو عمرمان هدر رفت.
حسین بن علی نفله شد؟ ! كه ما بیاییم غصه ی نفله شدن او را بخوریم؟ ! غصه برای خودت بخور!😓
تو به حسین بن علی توهین می كنی كه می گویی نفله شد. #حسین بن علی كسی است كه [به او] گفتند: «اِنَّ لَكَ دَرَجَةً عِنْدَ اللّهِ لَنْ تَنالَها اِلاّ بِالشَّهادَةِ» پس وقتی حسین بن علی آرزوی شهادت می كرد آرزوی نفله شدن را می كرد كه بعد من و شما بیاییم اظهار تأثر كنیم كه نفله شد، هدر رفت؟ !
خیر، آنها كه آمدند توصیه كردند كه باید عزای حسین بن علی زنده بماند، چون او یك مكتب به وجود آورد، می خواستند #مكتبش زنده بماند، برای اینكه در دنیا شما هرگز یك مكتب عملی كه نمونه ی مكتب حسین بن علی باشد پیدا نمی كنید.
اگر شما نمونه ای مانند نمونه ی حسین بن علی پیدا كردید آن وقت بگویید چرا ما هر سال باید یاد حسین بن علی را تجدید كنیم؟ آنچه كه در حسین بن علی در این حادثه ی عاشورا و در آن ابتلاء و مصیبت پیدا شد از توحید، از جلوه ی ایمان، از جلوه ی خداشناسی، از ایمان كامل به جهان دیگر، از رضا، از تسلیم، از صبر، از استقامت، از مردانگی، از طمأنینه ی نفس، از ثبات، از عزت نفس، از كرامت نفس، از آزادی خواهی و آزادی طلبی، از اینكه در فكر انسانها باشد، از اینكه در خدمت انسانها باشد، اگر شما نمونه ای در دنیا پیدا كردید، آن وقت بگویید چرا ما نام حسین بن علی را زنده كنیم. بدیل و مثل ندارد
https://eitaa.com/quranpuyan