eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
⁠⁣#دعاهای_روزانه #دعای_مکارم_الاخلاق #دعاها و #مناجات_های_سيدالساجدين حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) #فراز_هشتم 🔹اللَّهُمَّ لَا تَدَعْ خَصْلَةً تُعَابُ مِنِّي إِلَّا أَصْلَحْتَهَا، 🔹وَ لَا عَائِبَةً أُوَنَّبُ بِهَا إِلَّا حَسَّنْتَهَا، 🔹وَ لَا أُكْرُومَةً فِيَّ نَاقِصَةً إِلَّا أَتْمَمْتَهَا. 🔸خداوندا! هر خصلتِ زشت كه در من است به صلاح آور، 🔸و هر خوى بد كه با من است و مايه نكوهش من، به اخلاقى نيك دگرگون ساز، 🔸و هر كرامتِ كمال نايافته اى كه در من است به كمال آور. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹 فراز اول آیات ۵-۱ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ {1}به نام خداوند رحمتگر مهربان {1} الْحَمْدُ للّهِ {رَبِّ الْعَالَمِينَ {2}(هرنوع)حمد و ستايش برای الله است كه پروردگار جهانيان {2} الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ {3} با رحمت فراگیر و پایدار {3} مَـالِكِ يَوْمِ الدِّينِ {4}[و] مالک و صاحب اختیار روز جزاست {4}} إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ {5}[بار الها] تنها تو را مى پرستيم و تنها از تو يارى مى جوييم {5} ✅ عصاره فراز آیات ۵-۱ : نام شایسته ذکر برای آغاز امور، عبادت ، استعانت و هرحمدی منحصر به الله است (که واجد صفات والاو قدرت در دنیا و اخرت است) 🖌سید کاظم فرهنگ ytre.ir/Qp8879 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین ✅ اجتناب از و از حقوق ديگران ♦ چيست؟ مشخصات افراد در قران كريم 1. وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ 2. الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُواْ عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ 3. وَإِذَا كَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ واى بر كم‏ فروشان! (1) آنان كه وقتى براى خود پيمانه مى‏كنند، حق خود را بطور كامل مى‏گيرند؛ (2) اما هنگامى كه مى‏خواهند براى ديگران پيمانه يا وزن كنند، كم مى‏گذارند! (3) 🔶سوره مطففین با ایات فوق شروع میشود.پس از هشدار باین افراد،تعریف جامعی از انها ارایه میدهد که در هر زمانه ای قابل تعریف ومصداق یابی است. 👈افرادی که در ادای وشهروندی دیگران کوتاهی وکاهلی می کنند درحالیکه در گرفتن حقوق خود در همه زمینه ها و میکنند. در هر رابطه دوطرفه در اجتماع می تواند اتفاق افتد.در خانواده،مدرسه،بازار،ادارات ودر رایطه بین حاکمیت وشهروندا ن که هریک بر دیگری دارد. شما هم می توانید مصادیق را در محیط پیرامون خود نام ببرید واز ان اجتناب کنید. 💫💫ادامه موضوع 👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst19_wy-br-khm-frwshn-khm-frwsh-khyst.aspx ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅در آيه معروف ،منظور از چيست؟ 🌏🌸🌏🌸🌏🌸🌏🌸🌏🌸🌏🌸 قول احسن کدام است ؟؟؟؟؟ در آیه ۱۸ زمر دستور داده شده که سخنان و اقوال را بشنوید و بهترین و احسنش را انتخاب کنید . اگر منظور از این «قول» سخنان تمامی ادیان و مذاهب باشد که درست نیست زیرا اکثر ادیان و مذاهب باطلند و سخنانشان هم حسن نیست که ما بخواهیم احسنش را انتخاب کنیم و اگر منظور از «قول» کتاب و سنت باشد آیا در این دو محور شریعت حسن و احسن وجود دارد که احسنش مورد امر و حسنش مورد نهى باشد. که در نتیجه بعضى از شریعت قرآن و سنت که باید پیروى کرد و بعضى دیگر را مردود دانست؟ 👈پس درنتیجه کتاب و سنت هم نیست پس منظور از این« قول» چیست؟ 🔸الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ 🔹کسانی که به سخن گوش فرا می‌دهند، پس بهترینش را پیروی می‌کنند. اینانند که خدایشان راه نموده و ایشانند، (هم)اینان اندیشمندان خالص.[۳۹:۱۸] 👈و آیا «قول» اعم از هر گونه نظرى است چه بد یا خوب؟ *⃣هرگز، زیرا اولًا این عمومیت گفتار براى عموم مؤمنان نیست که سخنان گمراه کننده را بشنوند و گمراه نشوند، بلکه این خود ویژه عالمان است، و در ثانى «احسنه» در برابر «حسن»است، و نه بد و گمراه کننده که حسنى ندارد تا سخن حق از او احسن و بهتر باشد، گرچه براى ویژگان به منظور نقض آن نیک بلکه نیکتر از نشنیدنش مى باشد. و در جمع پیروى احسن شرط ایمان عاقلانه است که نخست قرآن است و در حاشیه اش سنت قطعى و دیگر هیچ. ✳️ و آیا در این دو محور شریعت حسن و احسن وجود دارد که احسنش مورد امر و حسنش مورد نهى باشد که در نتیجه بعضى از شریعت قرآن و سنت که باید پیروى کرد و بعضى دیگر را مردود دانست؟ 👈اینجا «قول» وحى در کتاب و سنت نیست، زیرا آیاتى مانند" واتبعوا احسن ما انزل الیکم من ربکم" (۳۹: ۵۵) تمامى قرآن را احسن مطلق مى داند، که خود در بعد متنى بهترین کتاب است و سنتش نیز بهترین سنت است که براى کل مکلفان پیروى از این کتاب و در طول زمان و عرض مکان تکلیف واجب است. و سنتش هم- در کل- بر مبناى وحى گویا، و یا وحى رمزى قرآنى است که در اختصاص معصومان محمدى صلى الله علیه و آله است. بلکه مقصود اقوال عالمان و شرعمداران کتاب و سنت است که پیروى بهترین نظرات در میان آنان بر دیگران واجب است. ◀️زیرا کسانى که بر محور کتاب و سنت رأى مى دهند داراى درجاتى مى باشند که که اگر در موارد اختلاف مشورتى در میانشان تحقق نپذیرد احسن الاقوال که در انحصار اعلم اتقى است تنها مورد پیروى است، و در صورت مشورت که ضرورتى اسلامى است رأى اکثر مناط است، و اگر یکى اعلم و دیگرى اتقى است دومى شایسته تقلید است زیرا تقوى تعهد آور است و علم نمایانگر، و اولى از دومى به حق نزدیکتر است. ✔️ قول احسن بر دو مبناى علم و است که اعلم از نظر دریافت حکم خدا و اتقى از نظر تعهد بر دیگران مقدم است. 👈از اینجا پیداست که مسائل غیر ضرورى کلًا مورد استنباط و واجب همگانى است، که دست کم تقلید از روى بینش و استنباط است که علم و تقواى مرجع تقلید بر مبناى کتاب و سنت بایستى از همگان برتر باشد و دیگر هیچ. زنده بودن مرجع تقلید برتر شرط نیست بلکه زنده بودن رأیش مناط اصلى تقلید است، هر که رأیش زنده تر و نزدیکتر به حق است همو مرجع است گرچه مرده و در اقلیت باشد، و هر که فروتر باشد تقلیدش حرام است گرچه زنده و در اکثریت باشد. این از نظر مقلدان، و فراتر از آنان مجتهدان نیز نباید خودرأى باشند، بلکه پس از استنباط شایسته از کتاب و سنت با مراجعه به آراء دیگر مجتهدان بایستى بهترین آراء را در نظر بگیرند، و در هر صورت جدیت خستگى ناپذیر به منظور دستیابى به قول احسن وظیفه کل مکلفان است. در جمع از آیه" فاسألوا اهل الذکر أن کنتم لاتعلمون بالبینات و الزبر ..." به خوبى پیداست که پرسش از دانایان، عالمان و شرعمداران تنها بر مبناى" بینات و زبر" است که ادله روشن و نوشته وحى مصدر اصلى و محورى هر گونه سؤال شرعى است، و دیگر هیچ. 📕 منبع : ترجمان فرقان آیت الله محمد صادقی تهرانی 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💠جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postsm8124_mnZwr-z-ystmwn-lqwl-fytbwn-Hsnh-chyst.aspx#post8124 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁠⁣#دعاهای_روزانه #دعاي_مکارم_الاخلاق #دعاها_و_مناجات_هاي_سيدالساجدين حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) #فراز_نهم 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، 🔹وَ أَبْدِلْنِي مِنْ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الَْمحَبَّةَ، 🔹وَ مِنْ حَسَدِ أَهْلِ الْبَغْيِ الْمَوَدَّةَ، 🔹وَ مِنْ ظِنَّةِ أَهْلِ الصَّلَاحِ الثِّقَةَ، 🔹وَ مِنْ عَدَاوَةِ الْأَدْنَيْنَ الْوَلَايَةَ. 🔸 خداوندا! بر محمّد و خاندانش درود فرست 🔸و كين ورزىِ دشمنانم را به محبت، 🔸رشك سركشان را به مودّت، 🔸بد گمانىِ نيكان را به اعتماد، 🔸دشمنىِ نزديكان را به دوستى، 🔸بدخواهىِ خويشان را به نيك خواهی تبدیل کن. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ◀️ نکات فراز اول آیات ۵-۱ -از آنجا که ،بسم الله الرحمن الرحیم در سوره حمد ،یک آیه مستقل و در جمع تعداد ایات سوره بشمار می اید،در فراز بندی و عصاره گیری نیز مدنظر قرار گرفت. -پیش از این در سوره انفطار هم در توصیف یوم الدین فرموده بود یوم لاتملک نفس لنفس شیئا -کلمه حمد نیز در سوره های مرحله چهارم و با سوره طورآغازشد(سبح بحمد ربک حین تقوم)سپس در سوره قاف (سبح بحمد ربک قبل طلوع الشمس و قبل الغروب)و در سوره حمد نیز همه انواع حمد ها را در انحصار الله دانست(الحمد لله رب العالمین) -آیات 5و6 که از زبان متکلم مع الغیر بیان شده است،در واقع اموزش و القائی است از جانب خداوند به مخاطبان قران که چه اعتقاد و رفتار و دعایی داشته باشند. -سیر کلمه عبادت و دستور به عبادت خدا:اولین کلمه عبد در سوره نجم(مرحله چهارم) برای پیامبر (فاوحی الی عبده) و در انتهای همین سوره اولین دستور به عبادت خدا(واعبدوا) بکار رفت. سپس در سوره کافرون پیامبر از پذیرش پیشنهاد کفار مبنی بر پرستش نوبتی الله و معبودان انها نهی شد. در سوره حمد نیز،انحصار پرستش به خداوند بیان شده است. 🖌سید کاظم فرهنگ ytre.ir/Qp8879 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین ✅ اجتناب از و از حقوق ديگران بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ {1} واى بر (کاهندگان حقوق مردم از جمله کم فروشان) الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُواْ عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ {2} كه چون از مردم پيمانه ستانند تمام ستانند وَإِذَا كَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ {3} و چون براى آنان پيمانه يا وزن كنند به ايشان كم دهند أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ {4} مگر آنان احتمال نمی دهندكه برانگيخته خواهند شد لِيَوْمٍ عَظِيمٍ {5} [در] روزى بزرگ 💢نکات: 1) به معنای چیزی را از اطرافش خالی گذاشتن و نیز کاستن و کم کردن از چیزی است که مفهومی عام دارد. در این ایات با توجه به وجود کلمات علی الناس و کالو و وزنوا به کاستن و فروگذاشتن از حقوق مادی مردم از جمله در و و کردن و و هرانچه که طبق شاخصی کمی یا کیفی اندازه گیری و مبادله میشود،اشاره دارد.اما فقط منحصر به خرید و فروش کالا نیست بلکه هر نوع ارتباط انسانها با هم که حقوقی بینشان وجود دارد،را نیز در برمی گیرد. اعم از کارمند، معلم، فروشنده،ارایه دهندگان خدمات،فرزند،والدین،همسر،والیان و شهروندان و... 2)قران، و کاستن از حقوق مردم را در بعد عقیدتی معلول بی باوری به بعث و حساب وکتاب در قیامت میداند.و بیان میکند اگر احتمال وجود و را بدهند،دست به این کار نمیزنند. http://quranpuyan.com/yaf_postst19_wy-br-khm-frwshn-khm-frwsh-khyst.aspx ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅در آيه معروف ،منظور از چيست؟ 🌏🌸🌏🌸🌏🌸🌏🌸🌏🌸🌏🌸 قول احسن کدام است ؟؟؟؟؟ مراد از در آیه 18 سوره زمر چیست؟ آیا مراد قران است؟ برای بررسی بهتر ایه،ایات قبل و بعد این ایه را نیز مرور می کنیم: قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّينَ  {11} بگو من مامورم كه خدا را در حالى كه آيينم را براى او خالص گردانيده‏ام بپرستم {11} وَأُمِرْتُ لِأَنْ أَكُونَ أَوَّلَ الْمُسْلِمِينَ  {12}          و مامورم كه نخستين مسلمانان باشم {12} قُلْ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ  {13}   بگو من اگر به پروردگارم عصيان ورزم از عذاب روزى هولناك مى‏ترسم {13} قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًا لَّهُ دِينِي  {14}  بگو خدا را مى‏پرستم در حالى كه دينم را براى او بى‏آلايش مى‏گردانم {14} فَاعْبُدُوا مَا شِئْتُم مِّن دُونِهِ قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ وَأَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَلَا ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ  {15} پس هر چه را غير از او مى‏خواهيد بپرستيد [ولى به آنان] بگو زيانكاران در حقيقت كسانى‏اند كه به خود و كسانشان در روز قيامت زيان رسانده‏اند آرى اين همان خسران آشكار است {15} لَهُم مِّن فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِّنَ النَّارِ وَمِن تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ ذَلِكَ يُخَوِّفُ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ يَا عِبَادِ فَاتَّقُونِ  {16}          آنها از بالاى سرشان چترهايى از آتش خواهند داشت و از زير پايشان [نيز] طبق‏هايى [آتشين است] اين [كيفرى] است كه خدا بندگانش را به آن بيم مى‏دهد اى بندگان من از من بترسيد {16} وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ  {17}     و[لى] آنان كه خود را از طاغوت به دور مى‏دارند تا مبادا او را بپرستند و به سوى خدا بازگشته‏اند آنان را مژده باد پس بشارت ده به آن بندگان من كه {17} الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ  {18}           به سخن گوش فرامى‏دهند و بهترين آن را پيروى مى‏كنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان {18} همان طور که ملاحظه میشود ایات 11تا 17 به مقایسه دو گروه از مخاطبان پیامبر پرداخته و انها را در جملاتی که با خطاب قل اغاز شده،بیان نموده است:گروهی که خالصانه خدارا میپرستند وتسلیم خدایند که خود پیامبر نیز در این گروه و اولین مسلم است.و گروهی دیگر که تسلیم غیر خدا و طاغوتها هستند و خدا از سرنوشت انها هشدار میدهد و بندگانش را از عبادت برحذر میدارد. سپس بشارت میدهد به بندگانی که این قول را شنیده اند (سرنوشت عباداالله و عبادالطاغوت)و بهترین ان یعنی راه عبادالله را تبعیت میکنند.اینهایند که در مسیر هدایت الهی قرار گرفته اند. لذا در اینجا مراد از ،همان ایات قبلی و جملاتی است که در تشریح و مقایسه دوگونه از رفتار و باور ،خطاب به پیامبر برای عموم بیان شده است.و مراد از القول،کل قران نیست. در 5 ایه بعد ،یعنی ایه 23 همین سوره،قران با عنوان احسن الحدیث معرفی شده است. در سایر سوره های قران نیز قول احسن،تنها در سوره فصلت ایه 33 تعریف شده و ان عبارتست از دعوت به خدا و عمل صالح همراه با حالت تسلیم در برابر خدا وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ 33 🖋سید کاظم فرهنگ 💠جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postsm8124_mnZwr-z-ystmwn-lqwl-fytbwn-Hsnh-chyst.aspx#post8124 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁠⁣ و حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) 🔹و مِنْ عُقُوقِ ذَوِي الْأَرْحَامِ الْمَبَرَّةَ، 🔹و مِنْ خِذْلَانِ الْأَقْرَبِينَ النُّصْرَةَ، 🔹و مِنْ حُبِّ الْمُدَارِينَ تَصْحِيحَ الْمِقَةِ، 🔹و مِنْ رَدِّ الْمُلَابِسِينَ كَرَمَ الْعِشْرَةِ، 🔹و مِنْ مَرَارَةِ خَوْفِ الظَّالِمِينَ حَلَاوَةَ الْأَمَنَةِ. 🔸و بدرفتارى و نافرمانى خویشانم را به نیکى و خوشرفتارى 🔸و خوار گردانیدن و بى‏ اعتنایى خاندانم را به نصرت و یارى، 🔸و محبت و مداراى دوستان دروغین را به دوستى حقیقى و خالص، 🔸و اهانت هم‏نشینان و همراهانم را به برخوردى کریمانه، 🔸و تلخى و ناگوارى ترس از ستمکاران را به شیرینى امنیت تبدیل ساز! کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
📖 آیات وجملات ضرب المثل فارسی در قرآن- قرآن و ضرب المثل های ايرانی  🎁 با هر دست بدهی از همان دست پس می گیری 🌻 وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ  و هر خیری که انفاق کنید به طور کامل به شما باز گردانده شود ۲۷۷ بقره برگرفته از کانال حفظ قرآن ytre.ir/Qp8524 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره در خصوص 🔼 بسم الله الرحمن الرحیم🔼 ابتدای سوره،این مطلب را جهت از تفسیر احسن الحدیث نقل ميکنيم ﺑﺎﺗﻔﺎﻕ ﺷﻴﻌﻪ، 🔼 ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ 🔼 ﻳﻚ ﺁﻳﻪ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺟﺰﺀ ﺳﻮﺭﻩ ﺣﻤﺪ ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﻫﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺯﻳﺎﺩﻯ ﺍﺯ ﺍﺋﻤﻪ ﻣﻌﺼﻮﻣﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﻢ داریم ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ🔼 ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ...🔼 ﺳﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﮔﺮﻭﻩ ﺍﻭﻝ🔅 ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﻴﻌﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺁﻳﻪ ﻣﺴﺘﻘﻠﻰ ﺍﺳﺖ، ﻋﺪﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﺳﺖ، ﺍﺑﻦ ﻛﺜﻴﺮ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ، ﺍﺑﻦ ﻋﻤﺮ، ﺍﺑﻦ ﺯﺑﻴﺮ، ﺍﺑﻮ ﻫﺮﻳﺮﻩ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺁﻧﻬﺎ، ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﮔﺮﻭﻩ ﺩﻭﻡ🔅ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﺣﻤﺪ ﺁﻳﻪ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﻫﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻪ. ﮔﺮﻭﻩ ﺳﻮﻡ🔅 ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ: ﺁﻥ ﺁﻳﻪ ﻣﺴﺘﻘﻠﻰ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻰ ﺟﺰﺀ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺳﻮﺭﻩ‌ﻫﺎ ﻧﻴﺴﺖ، ﻓﻘﻂ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﺒﺮﻙ ﻭ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﻭﺍﺋﻞ ﺳﻮﺭﻩ‌ﻫﺎ ﻧﺎﺯﻝ ﮔﺸﺘﻪ ﺍﺳﺖ ytre.ir/Qp8879 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
: هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین ✅ اجتناب از و از حقوق ديگران ✳ بهترین و کامل ترین عبارت قران در احترام به حقوق دیگران این جمله است: وَلاَ تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَاءهُمْ وبا توجه به اینکه شیء مفهوم گسترده ای دارد همه چیز مردم از مال وجان وابرو و..را شامل میشود" این عبارت درقران در سه جا تکرار شده وجالب انکه هر سه بار از قول حضرت شعیب خطاب به اهالی مدین بیان شده است و قبل از ان هم توصیه به رعایت کامل دادن پیمانه ها و عدم شده است. نیز به معنی کم کردن وکاستن از روی زور معنا شده است.در ترجمه بهرام پور به کم کردن چه ازلحاظ کیفیت وچه از لحاظ کمیت اطلاق شده است. وَإِلَى مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُواْ اللّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ قَدْ جَاءتْكُم بَيِّنَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ فَأَوْفُواْ الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ وَلاَ تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَاءهُمْ وَلاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاَحِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﴿۸۵﴾ اعراف مکارم: و به سوي مدين برادرشان شعيب را فرستاديم گفت اي قوم من خدا را بپرستيد كه جز او معبودي نداريد، دليل روشني از طرف پروردگارتان براي شما آمده است، ✳ بنابراين حق پيمانه و وزن را ادا كنيد و از اموال مردم چيزي نكاهيد و در روي زمين بعد از آنكه (در پرتو ايمان و دعوت انبياء) اصلاح شده است فساد نكنيد، اين براي شما بهتر است اگر با ايمان هستيد http://quranpuyan.com/yaf_postst68_bhtryn-jmlh-dr-ryt-Hqwq-mrdm-z-mwl-w-Hqwq-mrdm-km-nknyd.aspx
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 آیا میزان خاص در قران صحت دارد؟ - ایا تعداد تکرار مساوی کلمات زن مرد ،روز شب ، دنیا اخرت و...حکمتی دارد؟ ✅قسمت سوم ✅پاسخ دوم آقاي عباس یزدانی در مقاله « و نظم ریاضی قرآن» که در شماره 67 مجله کیهان اندیشه چاپ شده است،به بحث اعجاز عددي و سوابق مطالعات و تحقيق هاي انجام شده در اين زمينه،و نيز نقد آنها،پرداخته است كه قسمتهايي از آنرا در اينجا مي آوريم: "يکى ديگر از رهروان راه آقاى رشاد خليفه ، آقاى مهندس عدنان رفاعى مى باشد. ايشان نيز با تهيه آمارهايى از کلمات قرآن کتابى تاليف کرده اند به نام المعجزة . بسيارى از اين آمارها در مقام محاسبه درست نيست و بر فرض صحت نيازمندتوجيهات و تکلفات فراوانى است . مثلا ايشان براى آنکه در شمارش يوم به عدد365 برسد گفته است ، بايد يوم را به صورت مفرد در نظر بگيريم . زيـرا اگـر و يـومين را به حساب آوريم ، به عدد مطلوب نمى رسيم اما باز هم منظور ايشان تامين نمى شود. زيـرا يـومـئذ و يـومـکـم و يومهم نيز بايد از ليست ما خارج شونددر حالى که اينها هم مفردند. اگـر مـنـظـور ايـشـان از مـفـرد اين است که به هيچ حرفى متصل نباشد، در آن صورت بـالـيـوم و ليوم و فاليوم را نيز بايد از ليست خارج کنيم که آمار ما از 365 بسيار کمتر خواهد شد. 👈خلاصه ، ايشان براى نيل به 365 از هيچ اسلوب منطقى پيروى نکرده اند و با اين گزينش هاى تبرعى مى توان در اکثر واژگان کتب ، نظم رياضى پيدا نمود. ايـشـان در مـواردى کـه آمـارش بـه حد نصاب نمى رسد، به دنبال مشتقات آن واژه خاص رفته و مى کوشد با اضافه کردن مشتقات نصاب لازم را تهيه کند و اين سؤال بى جواب مى ماند که چرا در بـعـضى موارد بايد مشتقات را به حساب آوريم و دربعضى موارد فقط به آمار مفرد آن واژه بسنده کـنـيم ؟ و عجيبتر اينکه ايشان در بعضى واژه ها، مثل : جهنم و جنات مى گويد: در يکى به صورت مفرد و در ديگرى باضم مشتقات بايد به مطلوب نايل شد. نقد کتاب من الاعجاز البلاغى و العددى للقرآن الکريم شـخـص ديـگـرى کـه کارهاى عبدالرزاق نوفل و دکتر رشاد خليفه را ادامه داده و ازايشان خيلى تجليل نموده است ، دکتر ابوزهرا نجدى مى باشد. ايـشـان مـى نـويـسـد:مـن نـيـز کار آنها را پيگيرى نمودم و بر اثر تلاش فراوان و شب زنده دارى ، درهاى رحمت الهى بر من گشوده شد و به حقائق مهمى از اعجاز قرآن دست يافتم . ازجمله در ضمن اين سلسله تحقيقات متوجه شدم ، واژه سجده در قرآن 34 مرتبه آمده است که اشاره به 34 سجده اى است که در هفده رکعت نماز يوميه تعبيه شده است . البته ايشان با 35 مورد برخورد کرده اند، ولى يک مورد را به حساب نمى آورند و آن آيه و النجم و الشجر يسجدان مى باشد. ايشان مى گويد: اين آيه نبايد به حساب بيايد چون راجع به سجده غيرعاقل است . تـلاش ايشان نيز مثل ديگر همفکرانش روشى منطقى ندارد زيرا بحث بر سر مفهوم سجده است و اين مفهوم در تمام موارد سى و پنجگانه يکى است وانگهى در آيه واللّه يسجد ما فى السموات و ما فى الارض لفظ ما عموم موجودات زمينى وآسمانى را شامل مى شود و مختص عقلا نيست و سجده غيرعاقل از ديدگاه قرآن امرى معقول است . چـنانکه قرآن براى همه موجودات نماز و تسبيح ثابت مى کند ومى فرمايد: شما انسانها از نماز و تسبيح آنها سر درنمى آوريد . از ديگر مثالهاى ايشان که به مساله خلافت اهل بيت (ع ) مربوط مى شود، مثالهاى ذيل است : تعداد تکرار واژه امام و مشتقات آن ، خليفة و مشتقات آن ، وصية و مشتقات آن ، شهادة و مـشـتـقـات آن ، يـعـصـم و مشتقات آن ، شيعه و مشتقات آن ، اجتبى و مشتقات آن ، رهـبـان و مـشـتـقات آن ، نجم به صورت مفرد و جمع همه ، عدد 12مى باشد و اين دليل حقانيت پيروان ائمه اثنا عشر(ع ) مى باشد. ادامه دارد... http://www.quranpuyan.com/yaf_postst549_jz-ddy-dr-qrn-y-myzn-tkhrr-khlmt-khS-dr-qrn--S کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
⁠⁣ و حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 🔹وَ اجْعَلْ لِي يَداً عَلَى مَنْ ظَلَمَنِي، 🔹وَ لِسَاناً عَلَى مَنْ خَاصَمَنِي، 🔹وَ ظَفَراً بِمَنْ عَانَدَنِي. 🔸بارخدايا! بر محمّد و خاندانش درود فرست 🔸و مرا در برابر كسى كه به من ستم مى كند دستى توانا، 🔸در برابر آن كه با من مجادله مى كند زبانى گويا 🔸و در برابر آن كه با من دشمنى مى ورزد پيروزى اى آشكارا ده. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
✴️ آیات و جملات 🔹 در امور روزمره دنیوی آیه ۲۱ سوره نیز مفهوم ولفظی مشابه دارد.در توصیف حال می گوید: وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ به آنان از عذاب نزديك (عذاب اين دنيا) پيش از عذاب بزرگ (آخرت) مى‏ چشانيم🔥، شايد بازگردند! در الدر المنثور است كه : ابن مردويه، از ابن ادريس خولانى، روايت كرده كه گفت : من از عباده بن صامت، از آيه (و لنذيقنهم من العذاب الادنى دون العذاب الاكبر) پرسيدم، گفت : من معناى اين آيه را از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) پرسيدم، فرمود: منظور از عذاب نزديكتر، مصائب و بيماريها و دشواريهاست، كه به سوى اسرافگران در دنيا روى مى آورد، نه عذاب آخرت، عرضه داشتم : يا رسول الله عذاب ادناى ما چيست ؟ (ما كه نه مصيبت ديده ايم و نه بيمار شده ايم و نه گرفتارى سختى ديده ايم )، فرمود: عذاب ادناى شما زكات و طهارت است. و در مجمع البيان گفته : در روايت از امام باقر و امام صادق (عليه السلام) آمده كه فرمودند: عذاب ادنى دابه و دجال است. https://goo.gl/a4oBMn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و تفسير قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹فراز دوم آیات ۷-۶ اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ {6}ما را به راه راست هدايت فرما {6} {صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ {7}راه آنان كه گرامىشان داشتهاى نه [راه] مغضوبان و نه [راه] گمراهان {7}(راه کسانی که در صراط مستقیم نیستند و غیر خدا را پرستیدند و ستودند و استعانت خواستند)} ✅ عصاره فراز آیات ۷-۶: استعانت جستن از خدا برای هدایت به صراط مستقیم که همان انحصار حمد و عبادت و استعانت از اوست 🖌آقای سيدكاظم فرهنگ ytre.ir/Qp8879 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین ✅ اجتناب از و از حقوق ديگران. 🌹از حضرت باقر (ع) روایت شده که رسول خدا (ص) در بازار مدینه به گندم فروشى عبور کرد و فرمود: خوب گندمى دارى. پس دست وسط آن نمود و مقدارى بیرون آورد دید وسطش گندم خرابى است. پس به صاحب آن فرمود: « کردى و با مسلمانان نمودى» ١. 🍁و در روایت حلّى است که از حضرت صادق (ع) پرسید از شخصى که دو نوع از یک جنس دارد یکى گران و خوب و دیگرى پست و ارزان پس هر دو را مخلوط کند و به یک قیمت بفروشد فرمود: «نباید با مسلمانان کند و این طور معامله نکند مگر اینکه مخلوط بودن آن را به مشترى بگوید» ٢. 📚 پاورقی: ١) -ما اریک الا و قد جمعت خیانة و غشا (عقاب الاعمال) . ٢) -فقال (ع) لا یصلح له ان یغش المسلمین حتى یبینه (عقاب الاعمال) . ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 آیا میزان خاص در قران صحت دارد؟ - ایا تعداد تکرار مساوی کلمات زن مرد ،روز شب ، دنیا اخرت و...حکمتی دارد؟ ✅قسمت چهارم ✅پاسخ سوم آياتى که در آنها کلمه امام آمده دوازده آيه است . اما با احتساب آيه فانتقمنا منهم وانهما لبامام مبين در اين آيه امام به معناى راه است ، يعنى دو شـهـر قـوم لـوط و قـوم شعيب در راهى هستند آشکار زيرا راهى که از حجاز به شام مى رفتند، از ويرانه هاى اين دو شهر مى گذشت . بدون شک اگر مجموعه آيات 13 مورد بود، ايشان اين آيه را به خاطر آنکه امام معناى ديگرى دارد، به حساب نمى آورد. چـنـانکه در شمارش کلمات نجم و سجده آيه و النجم و الشجر يسجدان را به حساب نياورده است . آيـاتى که کلمه شيعه در آن آمده است 12 آيه است ، ولى با احتساب آيه ان الذين يحبون ان تشيع الفاحشه فى الذين آمنوا لهم عذاب اليم . ..... نتيجه:🔰🔰🔰 آنچه را در اين مقاله آورديم ، با اضافاتى خلاصه مى کنيم . 1 ـ مسئله اعجاز عددى قرآن از سوى رشاد خليفه مطرح شد و پس از وى بسيارى از علاقمندان به قرآن کار وى را ادامه دادند و با گسترش کامپيوتر سرعت بيشترى گرفت . هرچند رد پاى اين فکر به سيوطى مؤلف کتاب الاتقان فى علوم القرآن برمى گردد. 2 ـ ايـن جـريـان يـک جريان انحرافى و نامبارک بوده و تاکنون هيچ خدمتى به نشرفرهنگ قرآنى نکرده است . خـود شـخـص رشاد خليفه با طرح مطالب مخربى ازجمله تعيين دقيق زمان برپايى قيامت (سال 1709 هجرى قمرى ) و ادعاى رسالت و نبوت عاقبت خود را به کشتن داد. 3 ـ آمار و ارقام اعلام شده از سوى معتقدان به نظم رياضى قرآن غالبا درست نيست ، يعنى صغراى دعاوى آنها تمام نيست . 4 ـ در شمارش کلمات و حروف ، روش واحد و فرمت ثابتى را رعايت نمى کنند،بلکه در صدد جور کردن نصاب لازمند. 5 ـ بـر فـرض که توازن و تناسبى در تکرار واژه هاى قرآن باشد، اين به تنهايى معجزه بودن قرآن را ثابت نمى کند.زيـرا مـشابه اين امور در کارهاى بشرى وجود دارد. 6 ـ بين نتيجه گيريهاى خاصى که از توازن و تناسب کلمات مى شود و اينگونه توازن و تناسبها، رابطه منطقى وجود ندارد. بـراى مـثـال اگـر تـعـداد لـفـظ شکر و مشتقات آن باتعداد لفظ قليل و مشتقات آن يکى باشد، نمى توانيم نتيجه بگيريم که : پس افرادشاکر کم هستند. (هـرچـنـد واقعا کم هستند) يا اگر در 72 آيه ، واژه تفرقه آمده است ،نمى توانيم نتيجه بگيريم که امت پيامبر به 72 فرقه تقسيم مى شوند و آن حديث معروف ، حديثى صحيح است . ديگر آنکه اين کشفيات بعد از روشن شدن مطلب است ، نه قبل از آن تا مفيد باشد. ثالثا: پاره اى از اين استنتاجها مبتلا به مغالطه هست و بايد مى باشند." لينك مقاله كامل http://www.tabnak.ir/fa/...%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 جهت مطالعه مقالات و نظرات مختلف در خصوص صحت و سقم این اعداد لینک زیر را کلیک کنید ytre.ir/Qp549 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁠⁣ و امام زين العابدين(عليه السلام) 🔹و هَبْ لِي مَكْراً عَلَى مَنْ كَايَدَنِي، 🔹و قُدْرَةً عَلَى مَنِ اضْطَهَدَنِي، 🔹و تَكْذِيباً لِمَنْ قَصَبَنِي، 🔹و سَلَامَةً مِمَّنْ تَوَعَّدَنِي 🔹و وَفِّقْنِي لِطَاعَةِ مَنْ سَدَّدَنِي، 🔹و مُتَابَعَةِ مَنْ أَرْشَدَنِي. 🔸به من در برابر بدانديشیم، تدبيرى؛ 🔸بر آنكه سركوبم مى سازد، قدرتى؛ 🔸بر آنكه دشنامم مى دهد، تكذيبى؛ 🔸و از آنكه تهديدم مى كند، سلامت عطا فرما. 🔸توفيقم ده فرمانبردار كسى باشم كه مرا به راه راست بَرَد، 🔸و از كسى پيروى كنم كه مرا به راه درست رهنمون گردد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ "ما جَعَلَ اللهُ لِرَجُلِِ مِن قَلبَینِ فِی جُوفِهِ" (خداوند برای کسی دو قلب در وجودش قرار نداد!) احزاب/۴ "یک دل"،"یک توجه"، "یک معشوق"، این اصل است. خداوندِ یگانه، "یگانگی" را بر بنده اش می پسندد. چه این یگانگی است که باعث عبور از رنج است و سر به سلامت می بَرَد. دوگانگی، رنج آفرین است. به وجود آورنده ی تضاد است. و عجیب آیه ی نجات بخشی است! تمام هدایت را در قالب چند کلمه ریخته است. ای دوست، دلی که پراکنده است، دل نیست. آرامش ندارد و راه به منزل مقصود نمی بَرَد. بسیاری با آنکه یک قلب در سینه دارند، اما همین به ظاهر یک قلب، تکه تکه است. و هر تکه اش توجه به سویی دارد و به جایی کشیده می شود. و دقیقاً همینجا، منشأ بیماری هاست. منشأ افسردگی ها و سرخوردگی هاست. یک سالکِ حق، انسانی منسجم است، به وحدت رسیده است، یک دل، یک گو، یک خواه، یک بین، و در یک کلام، یگانه پرست است. و همین یگانگی است که همواره او را به "کل" می خواند و می کشاند. او اسیر وسوسه ها نیست و نمی شود. مقهور جلوه آرایی های عالَم کثرت نمی گردد. کالبدهای جسمی، عاطفی، ذهنی و روحی اش، در وحدت بسر می برند. در سرش، چند نفر سخن نمی گویند، در دلش، جنگ احساسات نیست. زیرا آگاهانه و با چشمانی باز، به نیکی دریافته است که جز وصول به کیفیت یگانگی، راه دیگری به "حیات طیّبه"، نمایان نیست. بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین ✅ اجتناب از و از حقوق دیگران 🔶♦️پنج صفت و پنج بلا: 🔶در تفسیر منهج الصّادقین مى نویسد: رسول خدا (ص) فرمود: پنج خصلت ذمیمه است که با پنج مصیبت و بلا همراه است: 🔰هیچ گروهى نیستند که پیمانشکنى کنند مگر خدا دشمن را برایشان مسلّط مى فرماید. 🔰و هیچ گروهى نیستند که به غیر حکم خدا حکم کنند مگر تهیدستى در میانشان آشکار شود. 🔰 و هیچ گروهى نباشند که در میانشان فاحشه (نابایست) پیدا شود، مگر مرگ در آنها پیدا شود. 🔰 و هیچ فرقه اى نباشند که و را پیشه کنند مگر از نباتات و قوتها محروم گردند و به و ( گرانی و قحطی) مؤاخذه شوند. 🔰و هیچ گروهى نباشند که زکات را به مستحقان نرسانند مگر باران از ایشان بازگرفته مى شود ١. 📚 پاورقی: ١) -ما نقض قوم العهد الا سلط اللّه علیهم عدوهم و ما حکموا بغیر ما انزل اللّه الا فشا فیهم الفقر و ما ظهرت الفاحشة الا فشا فیهم الموت و لا طففوا الکیل الا منعوا النبات و اخذوا بالسنین و لا منعوا الزکوة الا حبس عنهم القطر. (تفسیر منهج الصادقین). ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
سوال این است👇👇 آیا میزان خاص در قران صحت دارد؟ - ایا تعداد تکرار مساوی کلمات زن مرد ،روز شب ، دنیا اخرت و...حکمتی دارد؟ ✅قسمت پنجم ✅پاسخ چهارم بررسي و جمع بندي مقاله🔰🔰 ✔️1ـ قرآن پژوهان زیادی نظم رياضي قرآن را دنبال كرده اند و به نتايج قابل توجهي رسيده اند،‌ هر چند كه برخي از محاسبات آنها خطا بوده و يا با اعمال سليقه و ذوق شخصي همراه بوده است . از سخنان طرفين استفاده مي شود كه نظم رياضي قرآن به صورت موجبه جزئيه مورد پذيرش موافقان و مخالفان اعجاز عددي واقع شده است اما به صورت موجبه كليه ( يعني در همه موارد ادعا شده) مورد قبول نيست. 🔺2ـ مبنا بودن عدد 19 و تعمیم آن در همه موارد و آيات و ارقام قرآني، مخدوش است و قابل استناد نمی باشد ولی در برخی موارد درست و دقیق می باشد. ✔3ـ نظم رياضي قرآن (در همان موارد كه وجود دارد و مورد پذيرش طرفين است) يك مطلب شگفت انگيز است چرا كه يك فرد اُمّي و درس ناخوانده در طي 23 سال كتابي با نظم خاص رياضي آورده است كه در حالات رواني مختلف مثل جنگ و صلح و در مكان ها و زمان هاي متفاوت آورده شده است. اين مطلب خود بسي شگفت آور و عجيب است. مي توان ادعا كرد كه اين نظم رياضي اعجاز قرآن را نيز ثابت كند. قرآن كريم تحدّي و مبارزه طلبي كرده است (كه اگر مي توانيد مثل قرآن را بياوريد) تحدّي آن عام است و شامل همه جنبه هاي اعجاز قرآن مي شود و همین نمونه های ذکر شده برای اعجاز عددی آن کافی می باشد. ✴4ـ برخي از طرفداران اعجاز عددي قرآن از این مطلب براي اثبات تحريف ناپذيري قرآن ياد كرده بودند، زیرا که جا به جائی یک کلمه یا آیه و سوره نظم ریاضی قرآن را بر هم می زند. ✳5- دلیل عقلی که ممکن است در مورد اعجاز عددی قرآن آورده شود و آن این که خداوندی که در نظام عالم این چنین منظم است که از اتم ها تا کهکشان ها از نظمی عجیب پیروی می کنند چگونه در سخنان خود که معجزه جاودانه است نظمی نداشته باشد. ادله اثبات ناظم بودن خداوند شامل کتاب الهی و حسابگری، حروف، کلمات، آیات و سور به طریق اولی می شود. برگرفته از مقاله اعجاز عددي و نظم رياضي قرآن ،حميد مغربي پایان. جهت مطالعه مقالات و نظرات مختلف در خصوص صحت و سقم این اعداد لینک زیر را کلیک کنید ytre.ir/Qp549 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁠⁣#دعاهای_روزانه #دعاي_مکارم_الاخلاق #دعاها و #مناجات_های_سيدالساجدين حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) 🔸اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 🔸وَ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ، 🔸وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ، 🔸فِي بَسْطِ الْعَدْلِ، 🔸وَ كَظْمِ الغَيْظِ، 🔸وَ إِطْفَاءِ النَّائِرَةِ، وَ ضَمِّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ، 🔸وَ إِصْلَاحِ ذَاتِ الْبَيْنِ، 🔸وَ إِفْشَاءِ الْعَارِفَةِ، 🔸وَ سَتْرِ الْعَائِبَةِ، 🔸وَ لِينِ الْعَرِيكَةِ، 🔸وَ خَفْضِ الْجَنَاحِ، 🔸وَ حُسْنِ السِّيرَةِ، 🔸وَ سُكُونِ الرِّيحِ، 🔸وَ طِيبِ الُْمخَالَقَةِ، 🔸وَ السَّبْقِ إِلَى الْفَضِيلَةِ، 🔸وَ إِيثَارِ التَّفَضُّلِ، 🔸وَ تَرْک التَّعْيِيرِ، 🔸وَ الْإِفْضَالِ عَلَى غَيْرِ الْمُسْتَحِقِّ، 🔸وَ الْقَوْلِ بِالْحَقِّ وَ إِنْ عَزَّ، 🔸وَ اسْتِقْلَالِ الْخَيْرِ وَ إِنْ كَثُرَ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي، 🔸وَ اسْتِكْثَارِ الشَّرِّ وَ إِنْ قَلَّ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي. بارخدايا! 🔹بر محمّد و خاندانش درود فرست 🔹و مرا در آراستن به زينتِ شايستگان، 🔹و دلبستن به زيور پارسايان، 🔹در گسترشِ داد، 🔹فرو خوردنِ خشم، 🔹خاموش كردن آتشِ دشمنى، 🔹گردآورى پراكندگان، 🔹آشتى دادن خصمان، 🔹افشاى نيكى، 🔹پوشاندن زشتى، 🔹نرمخويى و فروتنى، 🔹نيك سيرتى، 🔹سنگينى و وقار، 🔹خوش‌خُلقى، 🔹پيشدستى در نيكى، 🔹ايثار در بخشش، 🔹دم فرو بستن از سرزنش، 🔹تمجيد نكردن از افرادِ بى ارزش، 🔹گفتن حق ـ هر چند دشوار باشد ـ 🔹اندك شمردن نيكى در گفتار و كردار ـ هر چند بسيار باشد ـ 🔹بزرگ شمردن بدى در گفت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙اولویت زیست زمینی بر زیست اسمانی 🔷 آخرین وصیت پیامبر به والی بعد از خود،چه بود؟حفظ دین یا جلوگیری از فقر؟ سخنرانی استاد سروش محلاتی @quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین ✅ اجتناب از و از حقوق ديگران. ◀️در سوره الرحمن خداوند می فرمایند : 🔶وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِيزانَ «7» أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزانِ «8» و آسمان را بالا برد و قانون و ميزان را مقرّر كرد تا در سنجش و ميزان تجاوز نكنيد. وَ أَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَ لا تُخْسِرُوا الْمِيزانَ «9» و وزن را بر اساس عدل بر پا داريد و در ترازو كم نگذاريد. 🔶👈نکته تكرار، نشانه‌ى اهميّت است. در آيات پى‌درپى، سه بار كلمه تكرار شده است كه نشان دهنده ضرورت توجّه به معيار و وسيله سنجش درست و مطمئن در امور مختلف است. وَضَعَ الْمِيزانَ‌ ...، أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزانِ‌ ... و «لا تُخْسِرُوا الْمِيزانَ» بى‌توجّهى به ميزان و و در حقوق مردم، انسان را به و مى‌كشاند و فسق و فجور انسان را به تكذيب وامى‌دارد. 💫💫تفسیر نور ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan