eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
657 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ آیات و جملات ✅ آداب سخن گفتن از منظر قران کریم 4⃣ سخن گفتن حکیمانه و نیکو در سوره نحل آیه ۱۲۵ خداوند روش تبلیغ و موعظه احسن را به پیامبر یاد آوری میکند: 💠 ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۱۲۵ 🔸فولادوند: با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به [شيوه‏ اى] كه نيكوتر است مجادله نماى https://goo.gl/nc7VJS 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹نکات فراز سوم آیات 33-17 : 1⃣ جرم و علت عذاب اصحاب باغ چه بود؟ در آیات فوق به چند شاخص رفتاری و اعتقادی آنها اشاره شده است: اراده و عزم جدی بر چیدن تمام میوه ها برای خود بگونه ای که به هیچ محروم و مسکینی ندهند. آیات 29 و28 نشان میدهد که آنها تصور و باور غلطی نسبت به خداوند هم داشته اند که بعد از این واقعه از آن پشیمان شده اند. با توجه به خود آیات این فراز و نیز فراز بعد،میتوان فهمید که آنها بر این باور بودند که هرچه تصمیم بگیرند و بخواهند، قادر به تحقق آن هستند (از جمله منع مساکین از میوه ها و برداشت همه محصول برای خود ) و خداوند و اسباب و عوامل در اختیارش خللی در تحقق خواستهای آنها وارد نمی کند. 2⃣ مشابهت این مثال با مکذبین و آیات فراز قبل چیست؟ باغداران 👈 اولا نمیخواستند به وظیفه خود در برابر محرومین و مساکین عمل کنند و مشابه سران مخالف پیامبر مناع للخیر بودند. 👈 ثانیا بر این باور بودند که اختیاردار کامل میوه ها و قدرت مادی خود هستند و میتوانند سایرین را محروم کنند،برای خداوند قدرتی قایل نبودند در اداره امور عالم و جلوگیری از تحقق اراده آنها، اما خداوند با این عذاب، جلو استفاده آنها از امکانات مادیشان را گرفت و خودشان محروم شدند و فهمیدند در گمراهی بوده اند. خداوند با این مثال به آنها و پیامبر و یارانش متذکر شد که 👈اولا همه چیز عالم دست اینها نیست و اراده خدا میتواند فوق اراده و محاسبات مادی مکذبین مالدار ظاهر شود. 👈ثانیا همانگونه که باغداران بعد از این واقعه و عذاب دنیوی فهمیدند که در گمراهی بوده اند (آیه 26)،مخالفان پیامبر هم بعد از وقوع عذاب دنیوی پیش رویشان،به اشتباه و گمراهی خود معترف خواهند شد.( آیه 5و7) 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://bit.ly/2PgHog7 🔸💢🔸💢🔸🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: دادن و 🔶 و 🌹پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ♦شهادَةُ الذي يَسألُ في كَفِّهِ تُرَدُّ . ♦🔹 كسى كه دست دراز مى كند ، پذيرفته نيست . 📚( بحار الأنوار : ۱۰۴ / ۳۱۷ / ۱۵ . ) 👈 با توجه به اين روايت،آيا كساني كه شغلشان در دادگاه ها و محاكم مختلف است (با در يافت وجه از يكي از طرفين دعوا) است؟😔 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: از منظر قرآن و اسلام: 🔴 آیا حجیت دارد؟ 🔴کجا و در چه مواردی باید از استخاره استفاده کرد؟ ☑️قسمت آخر: ✴️استخاره در نهج البلاغه: 🔶🔹🔶 منظور حضرت علي از اينكه زياد استخاره كن،چيست؟ ✅دستور امیرالمؤمنین(ع) این است که " وَ أَكْثِرِ الِاسْتِخَارَة" یعنی زیاد استخاره کن! ✴️استخاره یک معنای لغوی دارد که به معنی طلب خیر کردن است. اما امروزه در جامعه استخاره با قرآن و یا با تسبیح رواج دارد. ✳️ استخاره در کلام حضرت، همان استخاره به معنی لغوی آن است یعنی از خدا طلب خیر کن تا خدا نیز مسیر خیر را به تو نشان دهد. ✅البته ائمه(ع) برای دعای استخاره و طلب خیر کردن از خدا راهنماییهایی کرده‌اند. از آن جمله فرموده‌اند برای استخاره نمازی خوانده شود و توجهی پیدا شود، سپس از خدا طلب راهنمایی و خیر کرد. استخاره در واقع همین است و چیزی به عنوان استخاره با قرآن یا تسبیح وجود نداشت. انسان باید مثلا همان دعای صحیفه سجادیه یا دو رکعت نماز را بخواند، بعد از آن هرچه به دلش افتاد، همان کار را انجام دهد. در واقع پاسخ خدا درباره خوب یا بد بودن کارها، همان است که بعد از این نماز و دعا در قلب انسان خطور می‌کند. ❇️مرحوم شهید مطهری قائل است که مراجعه مردم به روحانیت برای گرفتن استخاره را نباید به دین نسبت داد بلکه این مطلب یک امر تجربی است. برخی انسانها چنین کاری کرده‌اند و به نتیجه هم رسیده‌اند. لذا با خدا اینطور قرار می‌گذارد که اگر کار مورد نظر خوب است، دانه‌های تسبیح اینطور باشند، اگر بداست، دانه‌ها اینطور بیاید. پس این مطلب یک قرار شخصی با خداست و اعتقاد دارد که خدا بر اساس همین قرار پاسخ می‌دهد. در نتیجه این شخص می‌تواند به این تجربه خود نه به عنوان یک امر دینی، بلکه به عنوان یک امر تجربی عمل نماید. ✅آنچه که امیرالمؤمنین(ع) درباره استخاره و زیاد کردن فرموده است مربوط به همین نوع و طلب خیر کردن است از جلسات شرح نهج البلاغه استاد سروش محلاتي 📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇 https://b2n.ir/qp5092 https://eitaa.com/quranpuyan
⁠⁣ فرازهایی از (عج) ✨اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَة ....وَ ✨وَ عَلَى الْأُسَرَاءِ بِالْخَلاصِ وَ الرَّاحَةِ ✨وَ عَلَى الْأُمَرَاءِ بِالْعَدْلِ وَ الشَّفَقَةِ ✨وَ عَلَى الرَّعِيَّةِ بِالْإِنْصَافِ وَ حُسْنِ السِّيرَةِ 💫خدایا روزیمان بفرما توفیق فرمان بری را ....وَ 💫و تفضل فرما بر اسیران آزادی و راحتی 💫بر حاکمین دادگستری و دلسوزی 💫و بر زیردستان انصاف و خوش‌رفتاری را کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پیامبر اکرم(ص) و قراردادها با 👌👌نکاتی که تا کنون کمتر شنیده اید متن قرارداد که سال 2001 در کلیسای نجران پیدا شده است 1⃣ مباهله و قرارداد 2⃣ اهمیت قرارداد نجران 3⃣ مختصات میثاق نجران 4⃣ سندی در کرامت انسانی و حقوق اجتماعی اقلیت های دینی 🔸سیره سیاسی پیامبر اکرم(ص)،دوره جدید. جلسه دهم. یکشنبه 10 آذر 1398 💫 زنده یاد مرحوم دکتر داود فيرحی @quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: دادن و 🔶 و 🌹امام على عليه السلام ـ درباره آيه : « و شاهدان چون [ به شهادت ] فرا خوانده شوند  نبايد خوددارى كنند » ـ  فرمود : 🔶🔸أي مَن كانَ في عُنُقِهِ شهادَةٌ ، فلا يَأبَ إذا دُعِيَ لإِقامَتِها ، وَ لْيُقِمْها وَ لْيَنصَحْ فيها ، و لا يَأخُذْهُ فِيها لَومَةُ لائمٍ ، و لْيَأمُرْ بِالمَعروفِ ، وَ لْيَنْهَ عنِ المُنْكَرِ 🔸♦️ يعنى كسى كه بر امرى را پذيرفته باشد، نبايد وقتى به دادن فراخوانده شد ورزد ، بلكه بايد دهد و هم دهد و از سرزنش هيچ سرزنشگرى نترسد و بايد به نيكى فرمان دهد و از بدى باز دارد .  📚( بحار الأنوار : ۱۰۴/۳۱۳/۲۲) ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❇️❇️ کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" در درس تفسیر موضوعی دانشگاه بوشهر ✅✅در درس تفسیر موضوعی قرآن ( متون اسلامی) که زیر مجموعه گرایش آشنایی با منابع اسلامی از دروس عمومی معارف در دانشگاه به صورت دو واحد تئوری ارائه می شود، به تدریس گزینشی بخش هایی از "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" پرداختیم. 🔰سرکار خانم انصاری استاد این دوره با اشاره به اینکه در این دوره که حدود دوازده جلسه دو ساعته در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد ، حدود ۸۰ نفر از پزشکی و پیراپزشکی حضور داشتند،افزود: روش تدریس بیشتر به صورت کارگاهی و عملی بود که پس از بیان روش کار به استخراج درب و درس آیات و سوره ها پرداختیم. در این میان همچنین گریزی زدیم به تفاوت میان سوره های مکی و مدنی و تفسیر تنزیلی ارائه شده در کتاب. سوره های مبارکه حمد ،ناس، فلق، کافرون، توحید، عصر، ضحی، شمس، کوثر، فجر نمونه هایی از سوره های مطرح شده در کلاس بود. اغلب دانشجویان رضایت خود را از این نوع روش و ایجاد انس و ارتباط بیشتر با آیات قرآن بیان داشتند." 🔶🔷قرآن پویان ضمن تشکر از این ابتکار سرکار خانم انصاری و آرزوی موفقیت بیش از پیش برای ایشان و دانشجویان عزیز، آمادگی خود برای همکاری ،ارسال کتاب و اموزش این روش را در سایر مراکز اموزشی اعلام می نماید. @fahmequran
لينك دانلود و نصب اپليكيشن منحصربفرد #تنزيل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
لينك دانلود و نصب اپليكيشن منحصربفرد #تنزيل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
#دعاهای_روزانه پروردگارا؛ پرونده کردارمان را از حسنات آکنده ساز کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین (هر هفته شنبه ها ساعت ۸ صبح) 9⃣1⃣ عمل به 🌹آل عمران آیه ۱۸۷🌹 و آنگاه که خداوند از اهل کتاب پیمان محکم گرفت که آنرا حتماً برای مردم روشن بگویید و کتمانش نسازید،امّا آنرا پشت سرشان انداختند و به بهای ناچیزی فروختند، پس بد معامله ای کردند. 🌹تثنیه، فصل ۴ آیه ۲🌹 شما نباید به احکامی که به شما میدهم بیافزایید ویا از آنها كم کنید،بلکه فقط همین احکامی را که از جانب خداوند، خدایتان می باشد ،بجا آورید. 🌹فصل ۵ آیه ۹🌹 اگر کسی حتّی کوچکترین احکام شریعت را بشکند و به دیگران چنین تعلیم دهد، در پادشاهی آسمان پست ترین فرد محسوب خواهد شد. حال آنکه هرکس شریعت را نگاه دارد و به دیگران نیز چنین تعلیم دهد، در پادشاهی آسمان بزرگ خوانده خواهد شد. (انجیل متّی،فصل۵آیه۱۹) 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹فراز آیات 50-34 اِنَّ لِلْمُتَّقِينَ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ {34}براى پرهيزگاران نزد پروردگارشان باغستانهاى پر ناز و نعمت است {34} أَفَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِينَ كَالْمُجْرِمِينَ {35}پس آيا فرمانبرداران را چون بدكاران قرار خواهيم داد {35} مَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ {36}شما را چه شده چگونه داورى مىكنيد {36} أَمْ لَكُمْ كِتَابٌ فِيهِ تَدْرُسُونَ {37}يا شما را كتابى هست كه در آن فرا مىگيريد {37} إِنَّ لَكُمْ فِيهِ لَمَا يَتَخَيَّرُونَ {38}كه هر چه را برمىگزينيد براى شما در آن خواهد بود {38} أَمْ لَكُمْ أَيْمَانٌ عَلَيْنَا بَالِغَةٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِنَّ لَكُمْ لَمَا تَحْكُمُونَ {39} يا اينكه شما تا روز قيامت [از ما] سوگندهايى رسا گرفتهايد كه هر چه دلتان خواستحكم كنيد {39} سَلْهُم أَيُّهُم بِذَلِكَ زَعِيمٌ {40}از آنان بپرس كدامشان ضامن اين [ادعا] يند {40} أَمْ لَهُمْ شُرَكَاء فَلْيَأْتُوا بِشُرَكَائِهِمْ إِن كَانُوا صَادِقِينَ {41}يا شريكانى دارند ( که میتوانند در برابر اعمال اراده خدا در قیامت، انها را از عذاب نجات دهند؟!) پس اگر راست مىگويند شريكانشان را بياورند {41} {يَوْمَ يُكْشَفُ عَن سَاقٍ وَيُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلَا يَسْتَطِيعُونَ {42} روزى كه كار زار [و رهايى دشوار] شود و به سجده فرا خوانده شوند و در خود توانايى نيابند {42} خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ وَقَدْ كَانُوا يُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ وَهُمْ سَالِمُونَ {43} ديدگانشان به زير افتاده خوارى آنان را فرو مىگيرد در حالى كه [پيش از اين] به سجده دعوت مىشدند و تندرست بودند {43}} فَذَرْنِي وَمَن يُكَذِّبُ بِهَذَا الْحَدِيثِ سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ {44} پس مرا با كسى كه اين گفتار را تكذيب مىكند واگذار به تدريج آنان را به گونهاى كه در نيابند [گريبان] خواهيم گرفت {44} وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ {45}و مهلتشان مىدهم زيرا تدبير من [سخت] استوار است {45} أَمْ تَسْأَلُهُمْ أَجْرًا فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ {46}آيا از آنان مزدى درخواست مىكنى( در برابر پذیرش هدایت) و آنان خود را زير بار تاوان گرانبار مىيابند(لذا از پذیرش هدایت،طفره میروند) {46} أَمْ عِندَهُمُ الْغَيْبُ فَهُمْ يَكْتُبُونَ {47}يا [علم] غيب پيش آنهاست و آنها مىنويسند {47} فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلَا تَكُن كَصَاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَى وَهُوَ مَكْظُومٌ {48} پس در [امتثال] حكم پروردگارت شكيبايى ورز و مانند همدم ماهى [=يونس] مباش آنگاه كه اندوه زده (سرشار از خشم)ندا درداد {48} لَوْلَا أَن تَدَارَكَهُ نِعْمَةٌ مِّن رَّبِّهِ لَنُبِذَ بِالْعَرَاء وَهُوَ مَذْمُومٌ {49} اگر لطفى از جانب پروردگارش تدارك [حال] او نمىكرد قطعا نكوهش شده بر زمين خشك انداخته مىشد {49} فَاجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَجَعَلَهُ مِنَ الصَّالِحِينَ {50}پس پروردگارش وى را برگزيد و از شايستگانش گردانيد {50} ♻️ عصاره فراز آیات 50-33 : قطعا سرنوشت مجرمین و متقین متفاوت و تحت اراده خداست.و اینها هیچ قدرت و حجتی بر خلاف این امر ندارند.ملاک ثواب و عقاب خدا نیز تقوی و تسلیم است. پس ای پیامبر عذاب دنیوی و اخروی انها را به خدا واگذار . اراده خدا بر استدراج و دادن مهلت و نعمت بیشتر به این مخالفان جهت سقوط بیشتراست.بر این امر تو هم صبر کن و مانند یونس،عجله نکن . 🖌 آقای سيدكاظم فرهنگ https://bit.ly/2PgHog7 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی هفته #پنجاه‌و‌هفتم تمرین #سی_ششم ✅‌موضوع:#تقويت_روحيه #شكر_گزاري ◀️خداوتد می فرمایند: ‌🔶🔸وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ . 🔹🔸و (نيز به يادآور) هنگامى كه پروردگارتان اعلام فرمود: همانا اگر #شكر كنيد، قطعاً ( #نعمت‌هاى) شما را مى‌افزايم، و اگر #كفران كنيد البتّه #عذاب من سخت است.(7) ابراهیم ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❇ چیست؟ ❇ آيا در آيات قران به اشاره شده است؟ ❇شیعه برای چه دلیل محکمی دارد که اهل سنت این دلیل رو قبول ندارند؟ ⭕قسمت اول: ✴✴#«رجعت»، در لغت به معناي بازگشت است.(1) 👈 و در اصطلاح، به بازگشت گروهي خاص از افراد از عالم پس از مرگ به عالم دنيا اطلاق ميشود كه از عقايد معروف شيعه است. ✅ آيا بازگشت مردگان به دنيا امكان و سابقه دارد؟ 🍀در قرآن مجيد، زنده شدن مردگان و باز گشت آنها به دنيا، اجمالاً در پنج مورد از امتهاي پيشين آمده است، از جمله اين آيات: ✅ 1⃣ آيه 243 سوره بقره كه در آن سخن از جمعيتي است كه از ترس مرگ از خانه هاي فرد بيرون رفتند. خداوند فرمان مرگ به آنها داد و سپس آنها را زنده كرد: فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُم . (3) خداوند به آنها گفت: بميريد! (و به همان بيمارى، كه آن را بهانه قرار داده بودند، مردند.) سپس خدا آنها را زنده كرد ✅ 2⃣ نيز در يكي از آيات سوره بقره استدلال شده كه در آن سخن از پيامبري است كه از كنار يك آبادي عبور كرد؛ در حالي كه ديوارهاي آن فرو ريخته بود و اجساد و استخوان هاي اهل آن در هر طرف پراكنده شده بود. ازخود پرسيد: چگونه خداوند اين ها را پس از مرگ زنده مي كند؟ امّا خدا او را يك صد سال ميراند و سپس زنده كرد و به او گفت: چقدر درنگ كردي؟ عرض كرد: يك روز يا قسمتي از آن. فرمود: نه، بلكه يكصد سال بر تو گذشت. ❎❎اين پيامبر، عُزير باشد يا پيامبر ديگري تفاوت نمي كند؛ مهم صراحت قرآن در زندگي پس از مرگ در دنيا است؛ فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَه . (4) خدا او را يكصد سال ميراند سپس زنده كرد. ✅ 3⃣ در آيه 55 و 56 سوره بقره درباره بنياسرائيل مي خوانيم كه گروهي از آنها بعد از تقاضاي مشاهده خداوند، گرفتار صاعقه مرگباري شدند و مردند. سپس خداوند آنها را به زندگي برگرداند تا شكر نعمت او را به جا آورند: ثُمَّ بَعَثْناكُمْ مِنْ بَعْدِ مَوْتِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون .(5) سپس شما را پس از مرگتان، حيات بخشيديم شايد شكر (نعمت او را) بجا آوريد. پي نوشت ها: 1. دهخدا، علي اكبر، لغتنامه دهخدا، مؤسسه لغتنامه دهخدا، تهران، 1373ش، ج 7، ص 10505. 2. مكارم شيرازي، تفسير نمونه، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1379ش، ج 15، ص 556. 3.بقره (2)آيه 243. 4.همان آيه 259. 5 . همان آيه 56. ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر👇👇 مراجعه کنید: https://b2n.ir/991869 https://eitaa.com/quranpuyan