♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرايهمه
"شما نامه را میگیرید میخوانید. برای چه میخوانید؟ برای اینکه ببینید چه برای شما نوشته.😃
👈قرآن را اینجوری بخوانید. این نامهی خدای متعال است. امینترین زبانها و دلها این قرآن را از خدای متعال گرفته و به شما رسانده است.
ما از آن استفاده کنیم؛ بهره ببریم؛ لذا در روایت هست که سوره را وقتی که میخوانید، همت شما این نباشد که به آخر سوره برسید،
👈👈همت شما این باشد که قرآن را #بفهمید؛ ولو حالا به آخر سوره، به وسط سوره، وسط جزء، به وسط حزب نرسید و آن را تمام هم نکنید؛ تأمل و #تدبر کنید.
⬅️قرآن را اینگونه بخوانید. اگر کسی با قرآن مأنوس بشود، از قرآن دل نمیکَند."
آيت الله خامنه اي
✅اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم بهتر قرآن
@tadabbor_quranpuyan
تدبر، یک تکلیف است - @tadabor_channel.mp3
1.93M
آیاتی از قرآن که دعوت به #تدبر و یا نکوهش از عدم #تدبر در قرآن می کنند
استاد علی صبوحي
@tadabor_quranpuyan
✴️اصول و مباني #نظام_سياسياجتماعي حكومت اسلامي در قرآن
آشنایی با مبانی نظرات #سیاسی اجتماعی امام خمینی
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
سوال👇👇
✅علت تفاوت فتاوی امام،قبل و بعد از انقلاب چه بود؟
قسمت سوم
ریشه #اختلاف نظر امام با عده ای از فقها هم در همین سبک استدلال و روش #استدلال بود. امام می فرمودند که اقتضائات حکومت در این کشور و در این زمان چیست؟ اینکه شما روایت داشته باشید برای فلان موضوع درست است. بله روایت هست، ولی آیا روایتی است که با این شرایط می سازد یا نمی سازد؟ روایت وابسته به شرایط است یا نه؟
مگر ما روایت نداریم که امیرالمؤمنین (ع) بیت المال را تقسیم می کرد و تقسیم می کرد تا تمام می شد، بعد هم جارو می زد و همانجا نماز هم می خواند. (وسائل الشیعه، ج15، ص108) حالا شما بفرمایید این کار را شدنی است؟ خزانه را می توان جارو کرد؟ کسی می تواند چنین کاری کند؟ هرگز! با اینکه روایت داریم.
👈ولی مهم این است که آیا روایت ناظر به شرایط خاص نبوده؟ و حتی اگر روایت مشتمل بر حکم کلی است، تازه روایت پنجاه درصد کار است. پنجاه درصدش این است که آیا شرایط ما از نظر اجرایی با این روایت وفق می دهد یا وفق نمی دهد؟ و ما با چه شیوه ای می خواهیم آن حکم کلی را اجرا کنیم. مثلاً در خمس، امام فرمودند الان می شود مردم را نشاند و به زور از آنها خمس گرفت و یا نمی شود این کار را کرد؟ همین! روشن است این انکار بحث خمس نیست
👈پس اینجا ما یک ضابطه ای داریم. قبلاً درمقام افتاء یا اظهارنظر فقهی، خودمان را فارغ از این می دیدیم که این حکم قابلیت اجرا دارد یا قابلیت اجرا ندارد. فقه قبل از انقلاب، #فقه معلّق در هواست که معلوم نیست می تواند روی زمین بنشیند یا نه. یک #استنباط آزاد بدون در نظر گرفتن شرایط و صرفاً بر اساس مبانی، همین و بس! آن فقه برای حل مشکلات فعلی جامعه مثل یک دستگاه ماشین است که طراحی آن بصورت دقیق انجام گرفته ولی هنوز تست نشده.
استاد سروش محلاتی
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
(هر هفته شنبه ها ساعت ۸ صبح)
2⃣3⃣ #قصاص:
#قرآن
🌹سوره مائده آیه ۴۵🌹
و بر آنان (در تورات) مقرّر کردیم که جان در مقابل جان، چشم در برابر چشم، بینی در برابر بینی، گوش در برابر گوش، دندان در برابر دندان و زخمها را قصاص باید کرد. و هر که از قصاص درگذرد، آن کفّاره ی او خواهد بود و هر که مطابق آیات الهی داوری نکند، آنها حقاً ستمگرند.
#تورات
🌹خروج، فصل ۲۱ آیه ۲۳🌹
امّا اگر صدمه ی دیگری وارد شود، در آنصورت جان به عوض جان، چشم به عوض چشم، دندان به عوض دندان، دست به عوض دست، پا به عوض پا، داغ به عوض داغ، زخم به عوض زخم و لطمه به عوض لطمه.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #صاد
مرور عصاره فرازهای سوره صاد
◀️ عصاره فراز آیات ۱۶-۱ : کافران مخالف پیام وحی و منکر عذاب الهی که از روی خودبرتر پنداری،مردم را از یکتاپرستی و ایمان به پیامبر باز میدارند و به او تهمت دروغگویی و جعل می،زنند،همانند اقوام گذشته مخالف رسولان،هلاک و درهم شکسته خواهند شد.
◀️ عصاره فراز آیات ۲۶-۱۷ : ای پیامبر در برابر حرفهای کافران،صبر کن و بیاد بیاور که به داود نبی که بسیار متوجه خدا و توبه کننده از لغزش خود در یک امتحان الهی بود، قدرت بسیار و ملکی استوار و مقام خلافت، عطا کردیم .در آخرت هم فرجامی نیکو خواهد داشت.
◀️ عصاره فراز آیات ۲۹-۲۷ : معاد و جزای اخروی لازمه آفرینش هدفمند جهان است اما کافران آنرا منکرند و از پذیرش و تدبر در قرآن که حاوی تذکرات خداوند است احتراز میکنند که سرانجامشان اتش است.
◀️ عصاره سیاق آیات ۴۸-۳۰ : ای پیامبر بندگان برگزيده و بسیار متوجه خدا و آخرت را به ياد بياور که در دنیا بهره مند از حمایت و هدایت و عطای خدا بوده و در آخرت هم فرجامی نیکو خواهند داشت.
◀️ عصاره فراز آیات ۶۴-۴۹ : سرنوشت مطبوع بهشتی و رزق بي پايان در انتظار متقين و سرنوشت بد جهنمی در انتظار سرکشان و کافران و منکران معاد و قران است.
◀️ عصاره فراز آیات ۷۰-۶۵ : ای پیامبر بگو پیامهای من در مورد جزا و دوزخ که شما نمی پذیرید و نیز اخبار ملکوتی از جمله داستان ابلیس و ادم ، توسط خدا به من وحی میشود . من فقط هشدار دهنده ام
◀️ عصاره فراز آیات ۸۵-۷۱ : ابلیس پس از تکبر و خودبرتربینی در عدم اطاعت امر خدا بر سجده به ادم و اصرار بر اشتباه خود، با اذن خدا،انسانها را اغوا میکند. بجز مخلصین. قطعا جایگاه ابلیس و پیروانش ،جهنم است.
◀️ عصاره فراز آیات ۸۸-۸۶ : ای پیامبر به اینها بگو که قران فقط برای پندگیری شماست و من اجر و مزدی از شما طلب نمی کنم و سخنانم نیز بافته خودم نیست.
✅✅ درس سوره صاد : قرآن و انذارها و اخبارهای محمد ص، وحی خدا و مایه پند و تذکر است.اما کافران و منکران عذاب اخروی با خودمحوری و خودبرترپنداری، با قرآن و رسول اعلام مخالفت و اتهام زنی می کنند. اینها بزودی در هم شکسته و در آخرت نیز همچون ابلیس متکبر و پیروانش در عذاب جهنمی خواهند بود.ای پیامبر ضمن صبر، با الهام از برگزیدگان خدامحور و توکل و توجه مستمر به خدا، از تاییدات و هدایتهای خداوند بهره مند بمان.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
Http://V.Ht/saadd
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✴️اصول و مباني #نظام_سياسياجتماعي حكومت اسلامي در قرآن
آشنایی با مبانی نظرات #سیاسی اجتماعی امام خمینی
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸
سوال👇👇
✅علت تفاوت #فتوای_امام،قبل و بعد از انقلاب چه بود؟
قسمت آخر
امام می فرمودند که اقتضائات حکومت در این کشور و در این زمان چیست؟
مرحوم آقای قدیری، یک سؤالی از حضرت امام یا یک اشکالی به حضرت امام در مسأله شطرنج مطرح کردند که حالا #شطرنج چه آلت قمار باشد، چه نباشد، بر اساس روایات باید ما حکم به حرمتش کنیم و چرا شما در فرض اینکه آلت قمار نباشد و از آلت قمار بودن خارج شده باشد، چرا در این فرض گفتید که مانعی ندارد و امام برای او توضیح دادند و توضیح امام دو قسمت دارد.
یکی اینکه روایت را درست فهمیدی یا نفهمیدی. آن بحث طلبگی است. ولی قسمت دیگر که مهمتر است، یک نقد کلی به نوع استلال ایشان است.
امام فرمودند: «قبل از پرداختن به دو مورد سؤال و جواب، اینجانب لازم است از برداشت جنابعالی از اخبار و احکام الهی اظهار تأسف کنم.
بنا بر نوشتۀ جنابعالی زکات تنها برای مصارف فقرا و سایر اموری است که ذکرش رفته است... در سبق و رمایه ...» دوباره امام شروع کردند به همان روش و تالی فاسدها را مطرح کردند که لازمة کلام شما که حکم رفته روی همان ابزار و ادوات بازی، ولو در طول زمان به لحاظ ماهوی موضوع تغییر پیدا کند، ولی به لحاظ شکلی ما باید حکم را نگه داریم.
اگر این جوری باشد که ما احکام را روی همین ظواهر خودش حفظ کنیم ولو به لحاظ ماهوی تغییر پیدا بکند.
حالا یک به یک پس از دیگری ایشان مدام نقض می کنند ونقض می کنند و آخرش این می شود که: «و بالجمله آنگونه که جنابعالی از اخبار و روایات برداشت دارید، تمدن جدید بکلی باید از بین برود و مردم کوخ نشین بوده و یا برای همیشه در صحراها زندگی نمایند.»😞😞(صحیفه امام، ج21، ص150).
امام لوازم عینی آن اجتهاد را می شمرند. با این لوازم کار دارند که این اجتهاد زندگی سوز است نه زندگی ساز.
یکی از تفاوت هایی که وجود دارد، این است که فقه قبل از #انقلاب فرق کرد ولی نه در مراجعه به ادله، که مثلا قبلاً مقبوله عمر بن حنظله معتبر بود، حالا چون انقلاب شده دیگر مقبوله مردوده شده!! نه! آیات و روایات همه سر جای خودش هست و درست است.
فرقش این است که ما قبل از انقلاب، فقط به همین ادله مراجعه می کردیم، در حجره می نشستیم، اجتهاد و #استنباط می کردیم، #فتوا می دادیم، تمام می شد.
حالا باید آنچه را که استنباط کردیم چون حکومت در اختیار ماست و می خواهیم به اجرا بگذاریم، ببینیم قابلیت برای اجرا دارد و یا قابلیت برای اجرا ندارد.
آن فقه قبل از انقلاب فقط فقه تئوری و فقط مدرسه بود همین و بس.
و اگر ما در فضای قبل از انقلاب مانده بودیم، هرگز این فقه تکان نمی خورد. و چه بسا همیشه همان فتواها را تکرار می کردیم که گاه اصلا قابلیت اجرا نداشت. هزار سال دیگر هم که بود همان بود. چرا تغییر پیدا کند؟ اجتهاد و استنباط روی مبانی و ادله صورت گرفته، کجایش اشکال دارد؟
انقلاب یک شوک وارد کرد که این حرف هایی که در کتاب ها نوشته شده، قابلیت اجرا دارد یا ندارد؟
استاد سروش محلاتی
🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
آیات و جملات #قصار
✅ هيچ كس ،بار گناه شخصی دیگر را بر نمیدارد
آیه ای که در این عنوان بدان اشاره میشود پنج بار در قرآن ذکر شده که ترجمه و بخش کوتاهی از تفسیر المیزان در خصوص آیه ی ذیل الذکر بیان میشود
🌺 سوره ی انعام -۱۶۵
قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ وَلَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْهَا وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُم مَّرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ
فولادوند: ﺑﮕﻮ ﺁﻳﺎ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻯ ﺑﺠﻮﻳﻢ ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺟﺰ ﺑﺮ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ [ﮔﻨﺎﻫﻰ] ﺍﻧﺠﺎم ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ
ﻭ ﻫﻴﭻ ﺑﺎﺭﺑﺮﺩﺍﺭﻯ ﺑﺎﺭ [ﮔﻨﺎﻩ] ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺭﺍ ﺑﺮﻧﻤﻰ ﺩﺍﺭﺩ
ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﭘﺲ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻳﺪ ﺁﮔﺎﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ
تفسیر المیزان: ﻫﻴﭻ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺗﺤﻤﻞ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ، ﻳﻌﻨﻰ ﻧﻔﺲ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻛﺮﺩﻩ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﻗﻬﺮﺍ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﻫﻢ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻛﺮﺩﻩ ﻋﻘﻮﺑﺖ ﻭ ﻣﻮﺍﺧﺬﻩ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ.
🌸🍃سوره هایی که فراز ولا تزر وازره وزر اخری در آنها بیان شده:
🔻انعام ۱۶۴
🔻اسراء ۱۵
🔻فاطر ۱۸
🔻زمر ۷
🔻نجم ۳۸
https://goo.gl/Kv3xfe
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛