eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️اصول و مباني حكومت اسلامي در قرآن آشنایی با مبانی نظرات اجتماعی امام خمینی ✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ سوال👇👇 ✅علت تفاوت فتاوی امام،قبل و بعد از انقلاب چه بود؟ قسمت سوم ریشه نظر امام با عده ای از فقها هم در همین سبک استدلال و روش بود. امام می فرمودند که اقتضائات حکومت در این کشور و در این زمان چیست؟ اینکه شما روایت داشته باشید برای فلان موضوع درست است. بله روایت هست، ولی آیا روایتی است که با این شرایط می سازد یا نمی سازد؟ روایت وابسته به شرایط است یا نه؟ مگر ما روایت نداریم که امیرالمؤمنین (ع) بیت المال را تقسیم می کرد و تقسیم می کرد تا تمام می شد، بعد هم جارو می زد و همانجا نماز هم می خواند. (وسائل الشیعه، ج15، ص108) حالا شما بفرمایید این کار را شدنی است؟ خزانه را می توان جارو کرد؟ کسی می تواند چنین کاری کند؟ هرگز! با اینکه روایت داریم. 👈ولی مهم این است که آیا روایت ناظر به شرایط خاص نبوده؟ و حتی اگر روایت مشتمل بر حکم کلی است، تازه روایت پنجاه درصد کار است. پنجاه درصدش این است که آیا شرایط ما از نظر اجرایی با این روایت وفق می دهد یا وفق نمی دهد؟ و ما با چه شیوه ای می خواهیم آن حکم کلی را اجرا کنیم. مثلاً در خمس، امام فرمودند الان می شود مردم را نشاند و به زور از آنها خمس گرفت و یا نمی شود این کار را کرد؟ همین! روشن است این انکار بحث خمس نیست 👈پس اینجا ما یک ضابطه ای داریم. قبلاً درمقام افتاء یا اظهارنظر فقهی، خودمان را فارغ از این می دیدیم که این حکم قابلیت اجرا دارد یا قابلیت اجرا ندارد. فقه قبل از انقلاب، معلّق در هواست که معلوم نیست می تواند روی زمین بنشیند یا نه. یک آزاد بدون در نظر گرفتن شرایط و صرفاً بر اساس مبانی، همین و بس! آن فقه برای حل مشکلات فعلی جامعه مثل یک دستگاه ماشین است که طراحی آن بصورت دقیق انجام گرفته ولی هنوز تست نشده. استاد سروش محلاتی 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅اگر مایلید خود با قرآن را حفظ کنید، شما را به گروه دعوت می کنیم تا هر روز از قرآن را با مطالعه کنیم. 🌺🌺بامید خدا از روز شنبه 17 خرداد سوره را آغاز می کنیم. https://t.me/taqarrob99
قلب سخاوتمند سخنان دلنشین خدمت و مهربانی در زنـــــــدگی چیزهایى هستند که انسانیت را احیا میکنند همه ی این خوبیها را از خدای بزرگ برایتان می خواهم سلام دوستان روزتان شادوزیبا @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین (هر هفته شنبه ها ساعت ۸ صبح) 2⃣3⃣ : 🌹سوره مائده آیه ۴۵🌹 و بر آنان (در تورات) مقرّر کردیم که جان در مقابل جان، چشم در برابر چشم، بینی در برابر بینی، گوش در برابر گوش، دندان در برابر دندان و زخمها را قصاص باید کرد. و هر که از قصاص درگذرد، آن کفّاره ی او خواهد بود و هر که مطابق آیات الهی داوری نکند، آنها حقاً ستمگرند. 🌹خروج، فصل ۲۱ آیه ۲۳🌹 امّا اگر صدمه ی دیگری وارد شود، در آنصورت جان به عوض جان، چشم به عوض چشم، دندان به عوض دندان، دست به عوض دست، پا به عوض پا، داغ به عوض داغ، زخم به عوض زخم و لطمه به عوض لطمه. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره مرور عصاره فرازهای سوره صاد ◀️ عصاره فراز آیات ۱۶-۱ : کافران مخالف پیام وحی و منکر عذاب الهی که از روی خودبرتر پنداری،مردم را از یکتاپرستی و ایمان به پیامبر باز میدارند و به او تهمت دروغگویی و جعل می،زنند،همانند اقوام گذشته مخالف رسولان،هلاک و درهم شکسته خواهند شد. ◀️ عصاره فراز آیات ۲۶-۱۷ : ای پیامبر در برابر حرفهای کافران،صبر کن و بیاد بیاور که به داود نبی که بسیار متوجه خدا و توبه کننده از لغزش خود در یک امتحان الهی بود، قدرت بسیار و ملکی استوار و مقام خلافت، عطا کردیم .در آخرت هم فرجامی نیکو خواهد داشت. ◀️ عصاره فراز آیات ۲۹-۲۷ : معاد و جزای اخروی لازمه آفرینش هدفمند جهان است اما کافران آنرا منکرند و از پذیرش و تدبر در قرآن که حاوی تذکرات خداوند است احتراز میکنند که سرانجامشان اتش است. ◀️ عصاره سیاق آیات ۴۸-۳۰ : ای پیامبر بندگان برگزيده و بسیار متوجه خدا و آخرت را به ياد بياور که در دنیا بهره مند از حمایت و هدایت و عطای خدا بوده و در آخرت هم فرجامی نیکو خواهند داشت. ◀️ عصاره فراز آیات ۶۴-۴۹ : سرنوشت مطبوع بهشتی و رزق بي پايان در انتظار متقين و سرنوشت بد جهنمی در انتظار سرکشان و کافران و منکران معاد و قران است. ◀️ عصاره فراز آیات ۷۰-۶۵ : ای پیامبر بگو پیامهای من در مورد جزا و دوزخ که شما نمی پذیرید و نیز اخبار ملکوتی از جمله داستان ابلیس و ادم ، توسط خدا به من وحی میشود . من فقط هشدار دهنده ام ◀️ عصاره فراز آیات ۸۵-۷۱ : ابلیس پس از تکبر و خودبرتربینی در عدم اطاعت امر خدا بر سجده به ادم و اصرار بر اشتباه خود، با اذن خدا،انسانها را اغوا میکند. بجز مخلصین. قطعا جایگاه ابلیس و پیروانش ،جهنم است. ◀️ عصاره فراز آیات ۸۸-۸۶ : ای پیامبر به اینها بگو که قران فقط برای پندگیری شماست و من اجر و مزدی از شما طلب نمی کنم و سخنانم نیز بافته خودم نیست. ✅✅ درس سوره صاد : قرآن و انذارها و اخبارهای محمد ص، وحی خدا و مایه پند و تذکر است.اما کافران و منکران عذاب اخروی با خودمحوری و خودبرترپنداری، با قرآن و رسول اعلام مخالفت و اتهام زنی می کنند. اینها بزودی در هم شکسته و در آخرت نیز همچون ابلیس متکبر و پیروانش در عذاب جهنمی خواهند بود.ای پیامبر ضمن صبر، با الهام از برگزیدگان خدامحور و توکل و توجه مستمر به خدا، از تاییدات و هدایتهای خداوند بهره مند بمان. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ Http://V.Ht/saadd کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️اصول و مباني حكومت اسلامي در قرآن آشنایی با مبانی نظرات اجتماعی امام خمینی ✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸 سوال👇👇 ✅علت تفاوت ،قبل و بعد از انقلاب چه بود؟ قسمت آخر امام می فرمودند که اقتضائات حکومت در این کشور و در این زمان چیست؟ مرحوم آقای قدیری، یک سؤالی از حضرت امام یا یک اشکالی به حضرت امام در مسأله شطرنج مطرح کردند که حالا چه آلت قمار باشد، چه نباشد، بر اساس روایات باید ما حکم به حرمتش کنیم و چرا شما در فرض اینکه آلت قمار نباشد و از آلت قمار بودن خارج شده باشد، چرا در این فرض گفتید که مانعی ندارد و امام برای او توضیح دادند و توضیح امام دو قسمت دارد. یکی اینکه روایت را درست فهمیدی یا نفهمیدی. آن بحث طلبگی است. ولی قسمت دیگر که مهمتر است، یک نقد کلی به نوع استلال ایشان است. امام فرمودند: «قبل از پرداختن به دو مورد سؤال و جواب، اینجانب لازم است از برداشت جنابعالی از اخبار و احکام الهی اظهار تأسف کنم. بنا بر نوشتۀ جنابعالی زکات تنها برای مصارف فقرا و سایر اموری است که ذکرش رفته است... در سبق و رمایه ...» دوباره امام شروع کردند به همان روش و تالی فاسدها را مطرح کردند که لازمة کلام شما که حکم رفته روی همان ابزار و ادوات بازی، ولو در طول زمان به لحاظ ماهوی موضوع تغییر پیدا کند، ولی به لحاظ شکلی ما باید حکم را نگه داریم. اگر این جوری باشد که ما احکام را روی همین ظواهر خودش حفظ کنیم ولو به لحاظ ماهوی تغییر پیدا بکند. حالا یک به یک پس از دیگری ایشان مدام نقض می کنند ونقض می کنند و آخرش این می شود که: «و بالجمله آنگونه که جنابعالی از اخبار و روایات برداشت دارید، تمدن جدید بکلی باید از بین برود و مردم کوخ نشین بوده و یا برای همیشه در صحراها زندگی نمایند.»😞😞(صحیفه امام، ج21، ص150). امام لوازم عینی آن اجتهاد را می شمرند. با این لوازم کار دارند که این اجتهاد زندگی سوز است نه زندگی ساز. یکی از تفاوت هایی که وجود دارد، این است که فقه قبل از فرق کرد ولی نه در مراجعه به ادله، که مثلا قبلاً مقبوله عمر بن حنظله معتبر بود، حالا چون انقلاب شده دیگر مقبوله مردوده شده!! نه! آیات و روایات همه سر جای خودش هست و درست است. فرقش این است که ما قبل از انقلاب، فقط به همین ادله مراجعه می کردیم، در حجره می نشستیم، اجتهاد و می کردیم، می دادیم، تمام می شد. حالا باید آنچه را که استنباط کردیم چون حکومت در اختیار ماست و می خواهیم به اجرا بگذاریم، ببینیم قابلیت برای اجرا دارد و یا قابلیت برای اجرا ندارد. آن فقه قبل از انقلاب فقط فقه تئوری و فقط مدرسه بود همین و بس. و اگر ما در فضای قبل از انقلاب مانده بودیم، هرگز این فقه تکان نمی خورد. و چه بسا همیشه همان فتواها را تکرار می کردیم که گاه اصلا قابلیت اجرا نداشت. هزار سال دیگر هم که بود همان بود. چرا تغییر پیدا کند؟ اجتهاد و استنباط روی مبانی و ادله صورت گرفته، کجایش اشکال دارد؟ انقلاب یک شوک وارد کرد که این حرف هایی که در کتاب ها نوشته شده، قابلیت اجرا دارد یا ندارد؟ استاد سروش محلاتی 🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه ✨پروردگارا! آنچه طاقت تحمل آن را نداريم، بر ما مقرر مدار! بقره/۲۸۶ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
آیات و جملات ✅ هيچ كس ،بار گناه شخصی دیگر را بر نمیدارد آیه ای که در این عنوان بدان اشاره میشود پنج بار در قرآن ذکر شده که ترجمه و بخش کوتاهی از تفسیر المیزان در خصوص آیه ی ذیل الذکر بیان میشود 🌺 سوره ی انعام -۱۶۵ قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِي رَبًّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ وَلَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْهَا وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُم مَّرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ فولادوند: ﺑﮕﻮ ﺁﻳﺎ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻯ ﺑﺠﻮﻳﻢ ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺟﺰ ﺑﺮ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ [ﮔﻨﺎﻫﻰ] ﺍﻧﺠﺎم ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻫﻴﭻ ﺑﺎﺭﺑﺮﺩﺍﺭﻯ ﺑﺎﺭ [ﮔﻨﺎﻩ] ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺭﺍ ﺑﺮﻧﻤﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﭘﺲ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻳﺪ ﺁﮔﺎﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ تفسیر المیزان: ﻫﻴﭻ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺗﺤﻤﻞ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ، ﻳﻌﻨﻰ ﻧﻔﺲ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻛﺮﺩﻩ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﻗﻬﺮﺍ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﻫﻢ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻛﺮﺩﻩ ﻋﻘﻮﺑﺖ ﻭ ﻣﻮﺍﺧﺬﻩ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ. 🌸🍃سوره هایی که فراز ولا تزر وازره وزر اخری در آنها بیان شده: 🔻انعام ۱۶۴ 🔻اسراء ۱۵ 🔻فاطر ۱۸ 🔻زمر ۷ 🔻نجم ۳۸ https://goo.gl/Kv3xfe ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ❓پرسش : معناي "اذ تسوروالمحراب" در داستان داود چيست؟ در آن دوران ساختمان‌ها و قصرهای عظیمی ساخته می شده است. تورات از چمع آوری بناها و معماران از شهرهای مختلف برای ساختن هیکل سلیمان و معبدی که او ساخت خبر می‌دهد گزارش تورات حاکی از عظمت آن بناست. فکر می‌کنم باید در معنای «تسوروا المحراب» بیشتر اندیشید. به چه دلیل باید فرض کنیم که آن جماعت از دیوار بالا رفتند و از بالا وارد محراب شدند؟ از کجای این تعبیر چنین معنایی مستفاد می‌شود. چرا آن را باید «تسوروا علی المحراب »بفهمیم نه «تسوروا فی المحراب» که معنای دخلوا را در تضمین دارد؟مگر دیوارهای قصر محافظ نداشته است؟ چرا «تسوروا »با باید «صعدوا علی السور» معنا کنیم نه «طلعوا علی السور »که به معنای بالا رفتن از راه مخصوص است؟ چرا نمی‌توان همانگونه که اصحاب لغت گفته‌اند محراب را غرفه ای بر فراز عمارت یا مثلاً منطقه‌ای مرتفع در باغ یا کاخ تصور کرد که برای ورود به آن باید از پلکان یا راه تعبیه شده در دیواره‌ها بالا رفت؟ علامه طباطبایی با استناد به تعبیر «تسورا المحراب» می‌گویند این تعبیر نشان می‌دهد که متخاصمان فرشته بودند. خوب اگر فرشته بودند چرا باید از دیوار بالا روند مگر برای فرشته عبور از دیوار مشکلی دارد که باید از آن بالا رود؟ پاسخ👇 در باره این که قصور داود تعجیل در صدور حکم با شنیدن سخنان یک طرف دعوا بوده باید عرض کنم که این برداشت با سیاق ایات هیچ سازگاری ندارد .در چند آیه قبل از داود چنین تجلیل شده است «و آتیناه الحکمة و فصل الخطاب» آخر چنین آدمی این حد درک و آگاهی ندارد که در داوری باید سخنان دو طرف را شنید؟ علامه طباطبایی که به خوبی به این نکته واقف است و می‌داند شنیدن دفاعیات متهم چیزی استکه هر آدم ساده‌ای می‌داند و این گونه داوری ستم در حق متهم است ، ناگزیر برای رفع این اشکال در سخن داود عبارتی را در تقدیر می‌گیرد و می گویددر واقع سخن داود چنین بوده : «اگر آن گونه است که تو می‌گویی برادر تو به تو ستم کرده است» اما می‌توان پرسید مگر خدا نمی‌توانست جمله شرطیه داود را به طور کامل نقل کند؟ این گونه در تقدیر گرفتن کاملاً خلاف ظاهر آیه است. آقاي دكتر ارمين Http://V.Ht/saadd کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
: تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی تمرین . 🍃⚜ دادن در قرآن⚜🍃 . 📣📣... قرآن کریم می‌فرماید: هر کس به نیازمندی بدهد، در واقع داره به میدهد. یعنی خدای مهربون، خودش رو بجای فقرا گذاشته و از طرف اونها داره قرض می‌کنه، تا اونها خجالت نکشن😢😥 بزرگ که صاحب همه عالم هست، می‌فرماید: "به منِ خدا بدهید."😧 🎁 پس پاداش با خودِ ...😊 👌 موضوع و به ، چند بار تو قرآن بیان شده، که یک موردش در سوره بقره است: 💟 مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللّٰهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضٰاعِفَهُ لَهُ أَضْعٰافاً کَثِیرَةً✨ 💢 کیست که به خداوند دهد، تا خداوند آن را برای او چندان برابر بیافزاید. 🌴سوره بقره، آیه ۲۴۵🌴 📣📣...دقّت کنیم 🔔 قرآن بجای «یُقْرِضُ النّاس» می‌فرماید «یُقْرِضُ اللّٰهَ» 👈 یعنی و ، در واقع دادن و کمک به خودِ . واقعاً بی انصافیه... 🔔 خدا بخواهد از ما پول کند، و ما بهش قرض ندهیم😔 ☜️ از این به بعد اگر نیازمند واقعی دیدیم، ☜ که خواست از ما پول کنه، ☜ و واقعاً مطمئن بودیم که این آدم نیازمنده، و کلاهبردار نیست، ☜ این احساس رو داشته باشیم که داریم به خودِ پول میدیم...😊 ☜ و وعده داده که چند برابر بهمون پس میده...😍😍💰 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
بخشی_از_نظرات_قرآن_اموزان_دوره_هاي_مترجمي.pdf
745.7K
بخشی از نظرات اساتيد و قرآن‌آموزان دوره‌هاي #مترجمي قرآن كه در دوره‌هاي حضوري و مجازي "روش ساده #فهم بهتر قرآن" حضور يافتند: 👈جهت اطلاعات بيشتر در خصوص #ثبت‌نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد. https://t.me/tadabbor_quranpuyan
جهت اطلاعات بيشتر در خصوص جزئیات دوره‌ و #ثبت‌نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد. https://t.me/tadabbor_quranpuyan
#دعاهای_روزانه خداوندا! هرگز نوميدي را بر حسن ظن خويش مسلط نساخته‏ ام،و هرگز اميدم از كرم نيكو و زيبايت نگسسته است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan