eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
664 ویدیو
604 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻♻ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ درس سوره های مرحله دوم نزول: لیل تا آخر فجر، بررسي ارتباط و مفاهيم مشترك سوره هاي مرحله دوم نزول ۱_درس سوره : تشویق به بخشش متکی بر باور به معاد و نهی از بخل متکی بر انکار معاد با توجه به سرنوشت اخروی متضاد آنها ۲_درس سوره :انسان در بهترین جایگاه افرینش است باید مراقب باشد از این مقام سقوط نکند ۳_درس سوره : نادیده انگاشتن مستمندان جامعه وسهل انگاری در نماز وریاکاری ریشه در انکار معاد دارد ۴_ درس سوره : معاد نتیجه اهمیت وهدف مند بودن آفرینش انسان وجهان هستی هست وچنین افرینشی با تدبیر ومراقبت خداوند همراه است فهم این مطلب در گرو اندیشیدن وایمان اوردن به خدا و نشانه های باعظمتش حاصل می شود ونتیجه اش " لا خوف علیهم ولاهم یحزنون" ۵_درس سوره :: در روز مهم جزا که با نشانه های عجیبی همراه و تحت اراده خداوند است،با حسابرسی به همه اعمال انسانها،نیکوکاران و بدکاران به ثواب و عقاب رفتارخود میرسند. ۶_درس سوره : توجه پیامبر (ص) و به تبع دیگر هدایت کنندگان در جهت هدایت بشریت ؛باید معطوف به تلاش افراد گردد که جهت تزکیه با استفاده از راه های میسر شده توسط خداوند انجام می گیرد و نتیجه این تزکیه یا عدم تزکیه سعادت یا شقاوت در اخرت است ۷_درس سوره : وقوع قیامت حتمی وناگهانی هست که با برچیده شدن دنیا ومرگ انسانها آغاز ودر روز معاد که افرینش مجدد انسانها ست در محضر خداوند انجام مبگیرد انکار این برنامه برای یله رها شدن برخی انسانها از تکلیفهای عبادی واخلاقی است ۸_درس سوره :قیامت مهم هست براساس پذیرش یا عدم پذیرش تذکر (معارف دینی) از پیامبران و نوع اعمال انسانها در قیامت دوگروهند گروهی در رنج (ناصبه)عذاب وگروهی در شادمانی ورفاه(ناعمه) ملزم بودن خدا برحسابرسی نشان اهمیت قیامت دارد که این خود نشان از هدفمندی آفرینش هستی است ۹_درس سوره :هشدار ؛خداوند در کمین طغیان گران است وعلی رغم قدرتهایشان در دنیا واخرت گرفتار عذاب الهی هستند وانسانهای خردمند با پذیرش ربوبیت خدا در دنیا واخرت تحت نعمتهای الهی هستند سرکار خانم انصاری ،قرآن آموز دوره روش فهم بهتر قرآن ادامه دارد.... yon.ir/Qp3949
در سومين روز ماه ذيحجه شماهم دعوتيد.منتظر اطلاعيه هاي تكميلي عصرانه قرآني باشيد.
✴اصول و مباني حكومت اسلامي در قرآن ✅ بخشی از سخنرانی استاد سروش محلاتی باعنوان امام خمینی و گذار به فقه پسا انقلاب ☘☘☘☘☘ آشنایی با مبانی نظرات سیاسی اجتماعی امام خمینی ✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸🔸✨ سئوال:علت تفاوت فتوای امام خمینی در قبل از انقلاب و ماههای اولیه تشکیل حکومت،با نظرات متاخرشان چیست؟ نمونه یک:مالیات یا خمس و زکات الف) برخی از نظرات امام قبل و اوایل انقلاب در کتاب ولایت فقیه، امام این طور فرموده بودند: «اگر حکومت اسلامی تحقق پیدا کند، باید با همین مالیات هایی که داریم یعنی خمس و زکات و جزیه و خراجات اداره شود.»(ص32) «باید حکومت تشکیل داد چون تشکیل و اداره جامعه، بودجه و مالیات می خواهد شارع مقدس، بودجه و انواع مالیاتش را تعیین نموده است مانند خراجات، خمس، زکات و غیره .»(ص50) «شما ما را اجازه بدهید که مالیات اسلامی را به آنطوری که اسلام با شمشیر می گرفت، بگیریم از مردم، آن وقت ببینید که دیگر یک فقیر باقی می ماند؟!»(صحیفه امام، ج1، ص392)شهریور 1343 در تاریخ 58/3/30 امام به وزیر امور اقتصادی و دارایی فرمودند: «اگر ان شاء الله توانستید و توانستیم همین سیستم اسلامی را، همین خمس تمام اموال یعنی درآمدها را که بسیار عادلانه هست بگیریم، دیگر هیچ احتیاجی به اینکه مردم، زاید بر آن چیزی بدهند، هم ندارد»(صحیفه امام، ج 8، ص234). ب)در سال 62 پس از اختلافات طولانی در عدم تایید لایحه مالیات توسط شورای نگهبانفرمودند: «آقا می نویسد مالیات نباید داد. آخر شما ببینید بی اطلاعی چقدر! آقا، ما امروز‌ ‌روزی نمی دانم چند صد میلیون ما الآن خرج این جنگمان است. روزی چند صد میلیون‌ ‌خرج جنگ را با سهم امام می شود درستش کرد حالا؟"حالا ما می توانیم مردم را همه را‌ ‌بنشانیم اینجا و به زور سهم امام بگیریم؟"... از کجا بیاوریم سهم امام این قدر؟..."بی فکر حرف می زنند آقایان"»(صحیفه امام، ج18، ص255) این موضع حضرت امام ناشی از چیست؟ چه تغییری اتفاق افتاده است. اجتهاد عوض شده؟ امام نسبت به مسأله خمس، اجتهاد و استنباط تازه ای کردند یا نه؟ ادامه دارد...
عجب معجزه‌ای دارد نفس صبحدم زیرسایبان رحمت خدا بایست! خنکای صبح تابستانی همراه بامهربانی را نفس بکش .. الهی دلتون سرشار از آرامش روزتون پرازبرکت و رحمت وصبحتون بخیر و زیبا .. @quranpuyan
📖 چه مي گويد؟ ✅ آيا و بده بستان با دشمن متخاصم، حرام و مذموم است؟ ♻️در بحثهاي گذشته با بررسي مجموع آيات و جنگ در قران، اين نكته مشخص شد كه جنگ و صلح هیچ کدام بالذات مقدس یا نامقدس و ضد ارزش نیستند بلکه دو راهکار هستند که بسته به شرایط حاکم بر طرفین تخاصم و منافع ومضرات هریک از انها،با ملاحظه همه جوانب اتخاذ میگردد. (جهت مطالعه مشروح بحث به لينك زير مراجعه نماييد: yon.ir/qp2731 اما مذاكره چطور؟ آيا امتيازدادن و امتياز گرفتن از دشمن ، و ضد ارزش است؟ براي پاسخ به اين سئوال ،يك نمونه تاريخي را مرور ميكنيم: 💢در جنگ ،همه اقوام مخالف اسلام اعم از یهودیان بنی نظیر و مشرکین قریش ،سپاه بزرگی را فراهم نموده و مدینه را محاصره کردند. یکی از این قبایل،قبیله غطفان بود که یهودیان،آنان را با رشوه یک سال محصول خرمای خیبر باخود همراه ساختند. مسلمانان هم به پيشنهاد سلمان فارسي ،تاکتیک حفر خندق به دور شهر را برگزیده و اجرا کرده بوند. محاصره مدینه حدود یک ماه طول کشید و بسیاری از افراد سپاه اسلام دچار ترس و اضطراب بودند و برخی با کنایه و تمسخر میگفتند محمد ما رانوید گنج های خسرو و قیصر میداد،اما الان جرات نمی کنیم که برای قضای حاجت بیرون رویم. قران در سوره احزاب،آن صحنه های ترس را اینگونه توصیف میکند: ♻️"به خاطر بياوريد زماني را كه آنها از طرف بالا و پائين (شهر) شما وارد شدند (و مدينه را محاصره كردند) و زماني را كه چشمها از شدت وحشت خيره شده بود، و جانها به لب رسيده بود، و گمانهاي گوناگون بدي به خدا ميبرديد! 10 در آنجا مؤ منان آزمايش شدند و تكان سختي خوردند.11 بخاطر بياوريد زماني را كه منافقان و آنها كه در دلهايشان بيماري بود ميگفتند خدا و پيامبرش جز وعده هاي دروغين به ما نداده اند. 12 و آن گاه که گروهی از آنان گفتند: ای اهل مدینه! [میدان نبرد] جای درنگ و ماندن شما نیست، پس برگردید. و گروهی از آنان از پیامبر اجازه [برگشتن] می خواستند، و می گفتند: خانه های ما بدون حفاظ است. در صورتی که بدون حفاظ نبود، و آنان جز فرار را قصد نداشتند! "13 در این شرایط پیامبر اسلام تصمیم گرفتند تا با مذاکره و دادن امتیاز،ائتلاف دشمن را بشکنند . لذا با یکی از قبایل محاصره کننده شهر و حاضر در سپاه دشمن،یعنی قبلیه غطفان،وارد مذاکره شدند ⬅️در کتاب "تاریخ پیامبر اسلام" نوشته دکتر محمد ابراهیم ایتی از انتشارات دانشگاه تهران چنین نقل شده است: "نزدیک به یک ماه بود که مسلمانان و مشرکان در برابر هم ایستاده بودند و جنگی جز تیراندازی و محاصره در کار نبود. اما چون کار گرفتاری مسلمانان سختی کشید، رسول خدا نزد عبدة بن حصن فزاری، ورحارثة بن عوف مری دوسرور «غطفان فرستاد و با آنان قرار گذاشت که 👈یک سوم میوه های امسال مدینه را بگیرند و باسپا میان خود باز گردند و دست از جنگ با مسلمانان بردارند. به روایت ابن اسحاق : هنگامی که قرار داد نوشته شد، اما هنوز به امضای شهود رسیده و جز مقاوله ای صورت نگرفته بود، رسول خدا - صلی الله عليه و آله - «سعدبن - معاذ» و «سعد بن عماده » را خواست و با آنان در این باب مشورت کرد. " هر چنددر نهایت ،بنا به نظر مشورتی این دو صحابی ،این توافقنامه جاری نشد اما نشانگر ان است که از نظر رسول گرامي نيز صلح و مذاکره حتی با دشمن حاضر در صحنه نبرد امری حرام و ضد ارزش نبوده بلکه تابع ارزیابی عقلانی از شرایط و مصالح و منافع نیروهای خودی است. 🖌سيدكاظم فرهنگ http://yon.ir/qp2731
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ ارتباط و مفاهيم مشترك سوره هاي نزول ⭕️ سوره های مرحله دوم در سوره باتوجه به تلاش انسانها در دنیا ؛ تصدیق کنندگان وتکذیب کنندگان وبیان نتیجه عملشان در اخرت به صورت کلی اشاره شده که در ادامه در سوره هشدار داده شده که انسانها مراقب اعمالشان باشند تا از نتایج گروه تکدیب کنندگان در امان باشند ودر سوره به نمونه ان کارها موجب سقوط اشاره شده؛ راندن یتیم عدم اطعام مسکین غفلت در نماز در سوره با بیان مراقب بودن خداوند ودیگر اسباب بر اعمال انسانها این هشدار را جدی معرفی می کند وبا بیان قدرت خداوند در خلقت انسانها خلقت مجدد انها واشکار شدن اعمالشان در ان روز به نوعی زمینه سازی برای وقوع وحتمی بودن قیامت را برای باوراندن قیامت انجام می دهد درادامه در سوره با بیان نشانه های انروزبه طور جدی به برانگیختن انسانها از قبر خبر می دهد ودیدن نتیجه اعمال ثبت شده ان دو گروه توسط کارگزاران محترمش به مالکیت ان روز برای خود اعلام می کند در ادامه درسوره به زمینه های سعادت وشقاوت ان دو گروه که در گرو اعمال دنیایشان است اشاره می شود تا از طریق تشویق و تهدید بر اعمالشان دقت داشته باشند در سوره قیامت مشخصا به حتمی بودن وناگهانی بودن وقوع قیامت تاکید شده و احوالات ان دو گروه روشنتر بیان گردیده وچرایی این دو وضعیت اشاره شده است. در ادامه در سوره مجدد به حالات آن دو گروه مصدق ومکذب اشاره شده ونتیجه این دو گروه شدن را در توجه یا عدم توجه به هدایت فطری وهدایت از طریق پیامبران منوط گردانیده شده‌ ودر پایان در سوره گویا از این ۸ سوره عصاره گیری شده وهمه مطالب این سوره ها مجدد یکجا بیان شده ونتیجه این دو گروه به طور روشن ونهایی اعلام شده است. امید که با پند گیری از این ۹ سوره با توجه به سیردر افاق وانفس وتزکیه خود را اماده بهره برداری از هدایت پیامبران گردانیم و در زمره این ایه پایانی سوره فجر قرار گیریم يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ* ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً نه در زمره گروهی که در ایه وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ وَأَنَّىٰ لَهُ الذِّكْرَىٰ آمین یا رب العالمین 🖌سرکار خانم انصاری مربي دوره مترجمي قران ، قرآن اموخته دوره هاي روش فهم بهتر قرآن http://yon.ir/Qp3949
هدایت شده از قران پویان
در سومين روز ماه ذيحجه شماهم دعوتيد.منتظر اطلاعيه هاي تكميلي عصرانه قرآني باشيد.
پیامبر مهربانی صلی الله و علیه و آله مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانی 📚 تحف العقول، ص49 #حدیث @nmi_ir
#دعاهای_روزانه ✨پروردگارا! آنچه طاقت تحمل آن را نداريم، بر ما مقرر مدار! بقره/۲۸۶ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ فرد مسلمان 📚درتفسیرنور ترجمه ونكات آيه بصورت زير مطرح شده است: واموال يكديگر را به باطل (و ناحقّ) در ميان خودتان نخوريد و اموال را به (عنوان رشوه، به كيسه) حاكمان وقاضى ها سرازير نكنيد تا بخشى از اموال مردم را به گناه بخوريد، در حالى كه خود مى دانيد (كه خلاف مى كنيد). 🔹«تدلوا» به معناى سرازير كردن دَلو در چاه است كه در اين آيه، رشوه به قاضى به آن تشبيه شده است. مراد از «اموال النّاس» هم اموال عمومى است وهم اموال خصوصى. 👌علاوه بر آنكه رشوه براى گرفتن حقوق غيرمالىِ مردم نيز ممنوع است. رشوه، يكى از گناهان بزرگى است كه مفاسد اجتماعى متعدّدى را به دنبال دارد، 🔸 از جمله: حذف عدالت، يأس و نااميدى ضعفا، جرأت و جسارت اقويا، فساد و تباهى حاكم و قاضى، از بين رفتن اعتماد عمومى. 🔹با توجّه به اين آثار و عوارض منفى، در روايات شديداً از اين عمل انتقاد شده است. 💫✨رسول اكرم صلى الله عليه وآله خطاب به حضرت على عليه السلام فرمود: «يا على ثمن الميتة والكلب والخمر و مهر الزانية والرشوة فى الحكم» اى على! درآمد حاصل از فروش مردار، سگ، شراب، زنا و رشوه يكسان و حرام است. 🔸همچنين على عليه السلام در ذيل آيه شريفه «اكّالون للسّحت» فرمود: رشوه خواران كسانى هستند كه مشكل مردم را حل نموده و در برابر، هداياى آنان را مى پذيرند. 🔹امام صادق عليه السلام رشوه را در حد كفر به خدا مى داند. 🔸 و رسول اكرم صلى الله عليه وآله رشوه دهنده و گيرنده و واسطه را لعنت كرد و فرمود: بوى بهشت به صاحب رشوه نمی رسد. 🔹در حديث ديگر مى خوانيم: هر حاكمى كه نسبت به گرفتارى هاى مردم بى تفاوت باشد، خداوند لطفش را نسبت به او مى پوشاند و اگر هديه قبول كند تا كار مردم را انجام دهد، در زنجير است و اگر رشوه بگيرد، مشرك مى باشد. 🔸حضرت على عليه السلام رشوه گيرنده را از حقّ ولايت محروم مى داند. در جاى ديگر آن حضرت فرمودند: هيچ گروهى گرفتار رشوه نشدند، مگر آنكه گرفتار ترس و اضطراب و نگرانى شدند http://yon.ir/VSHcK ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ بررسي كلي سوره هاي نزول 1- درس سوره همزه : عذاب الهی در انتظار عیب جویانی است که به دلگرمی مال و اموالشان دیگران را تحقیر و سرزنش می کنند . 2- درس سوره لیل : تقوی و باور به معاد و انفاق راه رسیدن به سعادت و رضوان الهی است و انکار معاد و تکذیب وعده های خداوند و بخل از بخشش مال ،دروازه ورود به جهنم و عذاب الهی است . 3- درس سوره تین: ساختار وجودی انسان بهترین ساختار است و انسان بابت نوع استفاده از چنین موهبتی بازخواست و داوری خواهد شد . 4- درس سوره ماعون : اعتقاد به دین یا روز جزا وقتی مفید فایده است که به رشد اخلاقی منجر شود (والا دیندار بی اخلاق چه بسا بدتر از بی دین بی اخلاق است ! )‌ 5- درس سوره طارق : اعمال و رفتار انسان همواره رصد می شود و انسان باید با شناخت معاد و باور قلبی به آن درست زندگی کند تا به خاطر عملکردش در معرض عذاب الهی قرار نگیرد . 6- درس سوره انفطار : روز قیامت بسیار سخت و ناشناخته است و پاداش و عقاب آن روز حتمی است .پس باید آنرا جدی گرفت . 7- درس سوره عبس : سعادت و شقاوت انسان در گرو انتخاب و اعمال او در دنیاست . 8- درس سوره قیامت : تذکر به انسان بابت وجود معاد و قیامت و قطعیت و ناگهانی آمدن آن و یادآوری سختی آن روز و حسابرسی آن . 9- درس سوره غاشیه : با توجه به تطابق میان جزا و عمل در روز قیامت که فراگیر است انسان باید با تفکر و تامل روش زندگی درستی را در پیش گیرد . 10- درس سوره فجر : انسان با تفکر و انجام وظایف انسانی در قبال فقرا و یتیمان ، به بهشت و آرامش می رسد و در غیر این صورت دچار عذاب دنیوی و اخروی می گردد . ⬅️ جمع بندی سوره هاي مرحله دوم نزول : برخی صفات رذیله مانند عیب جویی و تمسخر و بخل و نیز برخی از عقاید غلط مانند انکار معاد انسان را به دوزخ می کشاند . برای دور شدن از این سرنوشت انسان باید از نعمات و موهبتهای الهی کمک بگیرد تا در مسیر کمال قرار گیرد و با انفاق و کمک به مستمندان موجبات رشد و تزکیه خود را فراهم سازد . در این صورت از عذاب قطعی و سخت روز قیامت در امان می ماند و در دنیا هم زندگی بهتری خواهد داشت . در عین حال باید توجه داشته باشد که نوع حیات اخروی او به نوع زندگی و اعتقادش در دنیا وابسته است و تنها راه رسیدن به رضوان و قرب الهی انجام وظایف دینی و اخلاقی است . سرکار خانم شجاعت حسینی قرآن اموخته دوره هاي روش فهم بهتر قرآن http://yon.ir/Qp3949
استاد عبدالكريم بهجت پور مفسر قران و مولف تفسير تنزيلي همگام با وحي نيز از مهمانان و سخنرانان عصرانه قراني 24 مرداد هستند. شما هم دعوتيد.
تحقیق_موضوعی در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 منظور از آیات محکم و متشابه در قرآن چیست؟ در مقاله آقای شاکر به نام "بررسي سير تاريخي روايات، آثار و ديدگاهها در محکم و متشابه"به سه ديدگاه زير در تعريف محكم و متشابه برخوردم 1-ايت الله معرفت:محکم هر سخن و گفتاري که رسا و شبهه ناپذير باشد و مورد کج فهمي قرار نگيرد، چنان گفتار و حتي کرداري را محکم گويند؛ مبهم، سخني است که نارساست و نياز به تفسير دارد تا رفع ابهام شود. از ريشه «شبه» اسم مصدر به معناي «مثل» و يا «شبه» مصدر به معناي همانند بودن گرفته شده است، که اين همانندي مايه شبهه ميگردد. متشابه احتمال چند معنا دارد که همين موجب شک و شبهه ميشود. آيةالله معرفت در باره فرق «متشابه» و «مبهم» ميگويد که متشابه نياز به دارد و حال آن که مبهم نياز به تفسير دارد؛ زيرا در مبهم هيچ تشابهي وجود ندارد و نيز محل ترديد و شبهه نيست. البته در تشابه نياز به تفسير و تأويل است. تفسير براي رفع ابهام و تأويل براي دفع شبهه است؛ اما تفسير مبهم فقط رفع ابهام است آيةالله معرفت رابطه بين تشابه و ابهام را از نوع عموم و خصوص من وجه ميداند. 2-از سعيد بن جبير نقل شده است که محکمات به آياتي از قرآن گفته ميشود که محتواي آن در همه کتب آسماني آمده و از اين رو، به ام الکتاب موسوم گشته است. (جامع البيان، ج۳، ص۱۱۷؛ تفسير القرآن العظيم، ج۲، ص۵) 3- از مقاتل بن حيّان نقل شده که محکمات را از آن رو محکمات گفته اند که همه اهل اديان به آن رضايت دهند. ( الکافي، ج۲، ص۲۸؛ وسائل الشيعة، ج۲۷، ص۱۸۲؛ البرهان، ج۱، ص۵۹۷ و نيز: نور الثقلين، ج۱، ص۳۱۳. yon.ir/Qp1595 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
مژده به دوستاني كه فعاليتهاي قراني خود را از طريق گوشي موبايل انجام ميدهند 👈با افزودن امكانات زير به اپليكيشن ،شما از بسياري برنامه هاي مشابه بي نياز خواهيد شد:👏👏 -گنجاندن برخي معجم ها و فرهنگ لغات عربي به فارسي -امكان دسته بندي موضوعي ايات برگزيده توسط كاربران -درج شماره ايات ابتدا و انتهاي هر فراز ✅جهت تامين هزينه مالي برنامه نويسي اين كار( 500 هزارتومان)از علاقه مندان و خيرين محترم استقبال مي كنيم. دوستان ميتوانند از طريق لينك زير كمكهاي خود رابصورت مضاربي از 20هزارتومان واريز نمايند 🌷🌷هم چنين علاوه بر اجر اخروي اين اقدام قراني، امكان هديه دادن توسط خيرين به تعدادي از دوستان و اشنايانشان نيز فراهم ميباشد. idpay.ir/quranpuyan1/shop/46914
قرآن چه می گوید و اجتماعی در قرآن کریم ✅ زندگی و :«فاستبقوا الخیرات»: قسمت اول 🏃♂🏃♂ شما در زندگی همه وقت با دیگران در مسابقه‌اید. قرآن هم مسابقه بودن صحنه زندگی را پذیرفته است: 🌿«فاستبقوا الخیرات». 👈پس در خوبی‌ها مسابقه بگذارید. مسابقه در تجمل، مسابقه را در دهلیز و کانال دیگری انداخته است. نگفته‌اند زیاده‌طلب نباشید، گفته‌اند زیاده‌طلبی را به مسیر درست بیندازید. 🔺چون انسان فطرتاً زیاده‌طلب است، وقتی لباس فاخر به تن کسی می‌بینید، می‌گویید باید در این جهت مسابقه بگذارم و وقتی مسابقه‌ها در این کانال بیفتد، آن وقت این دور به کجا می‌انجامد؟ این مثل این است که در هیاهویی برای آن‌که صدایم به شما برسد، بلند حرف بزنم، خب دیگران هم برای آن‌که صدایشان به‌گوش برسد، بلندتر حرف می‌زنند و همینطور ادامه می‌یابد. 🔺حال که فطرتاً مسابقه‌طلبیم، چرا در جهتی مسابقه دهیم که نه انتها دارد و نه پیروز و قهرمانی؟ چه علی‌الظاهر پیروز شویم و چه شکست بخوریم، شکست خورده ایم. ادامه دارد.... 👈استاد - رویکرد وجودی (اگزیستانسیالیستی) به نهج البلاغه
در شما هم دعوتيد.4شنبه 24 مرداد،ساعت16-18.كتابخانه ملي،لطفا براي ساير علاقه مندان فورواردنماييد @quranpuyan
سلام 🌷از همه مخاطبان علاقه مند،جهت حضور دعوت ميكنيم در مراسم حضور يابند. 👈همچنين دوستاني كه در مكانهاي مرتبط از قبيل جلسات و كلاسهاي قراني يا كتابخانه ها و فرهنگسراها حضور دارند،لطفا باپرينت از روي فايل،اطلاع رساني نمايند.
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ♻️تدبر در نكات ،درس ها و سير هدايتي سوره هاي نزول پيامهاي مشترك و محور اصلي سوره هاي مرحله دو چيست؟ ابتدا درس سوره هاي مرحله دو را مرور مي كنيم: ✅درس سوره : تشویق به بخشش متکی بر باور به معاد و نهی از بخل متکی بر انکار معاد با توجه به سرنوشت اخروی متضاد آنها ✅درس سوره :عذاب سخت برای عیب جویانی که باتکای مال خود ،دیگران را تحقیر میکنند. ✅درس سوره :باتوجه به اختلاف بسیار زیاد بین رفتار و رتبه انسانها،جزا و پاداش اخروی توسط خداوند،غیر قابل تکذیب است. ✅درس سوره :بی توجهی به هم نوعان نیازمند نشانه ی عدم باور به جزاو معاد است حتی اگر از عبادت کنندگان باشد. ✅درس سوره :همه انسانها تحت مراقبت خداوندی هستند که بر آسمانها و زمین و مبدا و معاد احاطه دارد. کیدکافران را هم چاره میکند. ✅درس سوره : در روز مهم جزا که با نشانه های عجیبی همراه و تحت اراده خداوند است،با حسابرسی به همه اعمال انسانها،نیکوکاران و بدکاران به ثواب و عقاب رفتارخود میرسند.باور داشته باشید 👈نکته:ترکیب "کذب بالدین" فقط در سه سوره تین ،ماعون و انفطار بکاررفته است.دین هم در مراحل نخست نزول،به معنای جزا است نه کیش و آیین . ✅درس سوره : ایات قران مایه تذکرو تزکیه (فلاح)است برای افرادی که بخواهند. انسانهای ناسپاس نسبت به قدرت و نعمات و خدا،از تذکر رسول و هدایت آن استغنا میورزند که سرنوشت بدي در روز سخت قيامت خواهند داشت ✅درس سوره :علیرغم قطعی بودن مرگ و قدرت خدا بر حشر و ارایه و سنجش اعمال انسانها،ادمی بخاطر دنیا طلبی؛ اخرت را رها و تکذیب میکند که جان دادنی سخت و عذابی کمرشکن در آخرت خواهد داشت اولین لفظ قیامت ✅درس سوره :ای پیامبر تذکر بده به سرنوشت متضاد انسانها در قیامت بخاطر رفتار دنیوی انها.حساب و عذاب روی گردانندگان از تذکرات تو نیز باخداست اولین لفظ عذاب ✅ درس سوره :ازسرنوشت سخت و تاسف بار دنیوی و اخروی طاغیان مالدوستی که با چپاول اموال دیگران و عدم رسیدگی به ضعفا ، فساد در جامعه را گسترش میدهند،عبرت گرفته ومسير خودسازي وبندگي خدا را در پيش گيريد. اولین لفظ جهنم 👌👌مهم ترین محورهای تکرار شده در سوره های مرحله دوم: همانند سوره های مرحله اول،غالبا مخاطب نوع انسان است.همان انسانی که در خسران است و دنیا طلبی بر او غلبه دارد 1- قطعی بودن مرگ،حشر و حساب و کتاب و جزا در اخرت و قدرت خدا برحشر انسانها 2- قابلیت انسانها در طی کردن دو مسیر متضاد در زندگی دنیوی.مسیر طغیان و گناه یا مسیر تقوا و کنترل 3- -دو نوع سرنوشت متفاوت انسانها در قیامت برحسب رفتارهای دنیوی انها و توضیح جزییات بیشتر زندگی اخروی انها 4- نکوهش شدید از مال دوستی و دنیاطلبی انسانها و باورهای اشتباه دراین زمینه که به تکذیب روز جزا منجر میشود (ازجمله عدم توجه به هم نوعان و ضعفا ،جاودان پنداری و عزیز و باکرامت پنداشتن ثروتمندان) 5-سرنوشت تلخ اخروی و عذاب برای منکرین و روگردانندگان از پیام های رسولان از جمله معاد 6-توجه به عبادت و رابطه باخداوند (نماز)در سوره های ماعون قیامت و فجر 7-اشارات کوتاه به حوادث عجیب و هولناک مقارن وقوع قیامت 🖌سید کاظم فرهنگ ادامه دارد.... http://yon.ir/Qp3949
#دعاهای_روزانه 💠إِلَهِی لا تَجْعَلْنِی مِمَّنْ صَرَفْتَ عَنْهُ وَجْهَکَ ✨خدایا! مرا از کسانی که رویت را از آنان برگرداندى قرار مده! https://telegram.me/quranpuyan
📖 مسلمان در قرآن کریم با توجه به نزدیک شدن ماه ذیحجه و ایام تمتع به لطف خدا آیات واحکام را که در قرآن ارایه شده جمع اوری و در مورد آنها گفتگو می کنیم. نخستین موضوع را از وجوب بر افراد مستطیع آغاز می کنیم. دوستانی که مشرف شده اند نیز واقفند که نخستین جلسات اموزشی نیز به این مسئله واحکام استطاعت تعلق دارد در ایه 97 سوره ال عمران اصل این مسئله بصورت زیر بیان شده است: 🍂وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﴿۹۷﴾ 🍃فولادوند:و براى خدا آن خانه بر عهده مردم است [البته بر] كسى كه بتواند به سوى آن راه يابد و هر كه كفر ورزد يقينا خداوند از جهانيان بى نياز است 🍂مکارم:و براي خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانائي رفتن به سوي آن دارند، و هر كس كفر بورزد (و را ترك كند به خود زيان رسانده)، خداوند از همه جهانيان، بي نياز است. 📚در تفسیر نور نکات زیر در این خصوص عنوان شده است: 1⃣واجبات، يك نوع تعهّد الهى برگردن انسان است. «وللّه على النّاس حِجّ البيت» 2⃣ ، بايد خالصانه و تنها براى خدا باشد. «للّه على النّاس حِجّ البيت» 3⃣تكليف و وظيفه، به مقدار توان است. توان فرد از نظر مالى و بدنى، وفراهم بودن شرايط بيرونى. «من استطاع اليه سبيلاً» 4⃣استطاعت شرط است.[121] «من استطاع اليه سبيلاً» 5⃣ انكار و ترك آن، سبب كفر است. «و من كفر» 6⃣فايده ى انجام دستورات الهى، به خود انسان برمیگردد وگرنه خداوند نيازى به اعمال ما ندارد. «فان اللّه غنىّ عن العالمين» 7⃣ خداوند دعوت مى كند، ولى منّت نمى كشد. «وللّه على النّاس حِجّ البيت... و من كفر فانّ اللّه غنىّ عنالعالمين» http://yon.ir/Qp132 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
در شما هم دعوتيد.4شنبه 24 مرداد،ساعت16-18.كتابخانه ملي،لطفا براي ساير علاقه مندان فورواردنماييد @quranpuyan
مژده به علاقه مندان به و بهتر قران،كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن"منتشرشد. جهت توضيحات بيشتر كليك كنيد http://yon.ir/qp3934
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول 👈سیرهدایتی سوره هاي نزول : همانند سوره های مرحله اول، نوع انسان است.همان انسانی که در خسران است و دنیا طلبی بر او غلبه دارد.انساني كه هنوز در تحت تعاليم ديني و اخلاقي تزكيه نشده است. ✅در سوره با مقایسه باورها و رفتارهای مالی انسانها در دو گروه بخشنده و بخیل ،و ذکر سرنوشت انها ،گروه نخست را تمجید و به عنوان الگو معرفی میکند و بخل را نشانه ای از عدم باور به جزا میداند.همین نکته در سوره هم با لحن شدیدتری تاکید میشود. ✅سپس در سوره ، رفتار دیگری (طعنه زنی و عیبجویی)را که از پندار اشتباره انسانها پیرامون مال و ثروت دنیا نشات میگیرد کاملا مذمت میکند. در ادامه این مرحله،خداوند با اطلاع از دلایل و بهانه های منکران معاد و جزا،ضمن پاسخ به انها در چند محور عمده ،بر وجود قیامت و حساب و کتاب اخروی تاکید میکند: 1- باتوجه به اختلاف بسیار زیاد بین رفتار و رتبه انسانها(که ناشی از ظرفیت وجودی انسان در حفظ حالت احسن تقویم یا سقوط به اسفل سافلین است)،جزا و پاداش اخروی توسط خداوند،غیر قابل تکذیب است(سوره ) 2- قدرت خدا بر حشر انسانها ( قیامت ) 3- در پاسخ به این شبهه احتمالی که برفرض ،قیامت هم باشد،چگونه به اعمال انسانهاکه متعلق به قرنها قبل از قیامت می باشد،رسیدگی میشود به دو محور اشاره میشود: الف) تحت مراقبت خدا بودن کل جهان و انسانها (یعنی که فرمانروا و رییس سیستم مرگ و حشر و حساب هم همان خدای خالق همین دنیاست که کاملا بر شما تسلط و مراقبت دارد ونه تنها اینطور نیست که ان دنیاتحت فرمان رب یا سیستم دیگری باشد که بتوان امیدی به گشایش ناشی از دوگانگی داشت بلکه انسان درانجا هیچ یار و یاوری ندارد) ب-ثبت شدن اعمال تمامی انسانها توسط فرشتگان مخصوص 4-دلیل اصلی تکذیب معاد ،دنیا طلبی و مال دوستی انسان و نیز باور غلط نسبت به ثروتمندی و تمکن است .میخواهد به فجور خود در دنیا ادامه دهد.(، ، ) مفهوم دو دسته شدن انسانها در قیامت بر اساس اعمالشان که در سوره های مرحله قبل نیز بطور کلی بیان شده بود،ادامه یافته است. این تقسیم در سوره با اهل اتش(اشقی) و رهایی یافتگان از اتش(اتقی) ،در سوره با ابرار در نعمت و فجار در جحیم ،ودر سوره با عبارات وجوه یومئذ مسفره و وجوه یومئذ علیها غبره بیان شده بود.در سوره با وجوه یومئذ ناضره و وجوه یومئذ باسره بیان شده و در سوره با وجوه یومئذ خاشعه و ناعمه توصیف شده است.در سوره نیز نفس مطمئنه در جنت و سایرین در جهنم معرفی شده اند. در انتهای مرحله، در سوره های و نیز بر تذکر بودن قران و وظیفه پیامبر در این مرحله که دادن است،تاکید کرده کلمه عذاب نیز بتدریج وارد الفاظ قران میشود تا درمرحله سوم که آغاز است و سپس مراحل بعد،بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. ✅✅✅ توصیف کلی مرحله دوم: تاکید غالب بر معاد است .ادامه بحث معاد با بیان جزییات بیشتری از حوادث زمان وقوع و حالات متضاد اهل بهشت و جهنم ، ادامه نکوهش دنیا طلبی و مال دوستی، بیان دلایل بر امکان و لزوم حشر مجدد انسانها و حسابرسی و جزای اخروی به همراه علل تکذیب و انکار معادتوسط انسانها 🖌سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp3949 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
پگاه آغاز مهربانی و محبت است..! پایان خواب و بیخبری .. در بامداد رودخانه حیات جاری میشود .. زلال و پاک ... پس چون خورشید مهربان و گرم وخالص باشیم... سلام صبحتون بخیر @quranpuyan
📖 می گوید زیبا از قرآن 🔸انرژی از طریق دهان نشت پیدا میکند. 🔹بوسیله صحبتهای بیهوده،شایعه پراکنی،ایراد گرفتن،خبر چینی و هر نوع صحبت های بی ثمری که در دنیا وجود داشته باشد... 🔸مردم قدر انرژی را نمی دانند؛ و با بی دقتی آن را هدر میدهند. مثل یک بچه ولخرج انرژی را ضایع میکنند. 🔹 زمانی که پیر و ضعیف می شوند، از این کارشان پشیمان میشوند، 🌻🌻🌻 📖🍃🌺سخن خوب از دیدگاه قرآن کریم 1⃣آگاهانه باشد ( لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ) 2⃣ نرم باشد (قَوْلاً لَّيِّناً) ، زبانمان تیغ نداشته باشد. 3⃣حرفی که میزنیم خودمان هم عمل کنیم (لِمَ تَقُولُونَ مِالا تَفْعَلُونَ) 4⃣ منصفانه باشد ( وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا) 5⃣ حرفمان مستند باشد (قَوْلًا سَدِيدًا) منطقی حرف بزنیم. 6⃣ساده حرف بزنیم (قَوْلاً مَّیْسُورًا) پیچیده حرف زدن هنر نیست. روان حرف بزنیم. 7⃣ کلام رسا باشد (قَوْلاً بَلِیغًا) 8⃣ زیبا باشد (قولوللناس حسنا) 9⃣بهترین کلمات را انتخاب کنیم (یَقُولُ الَّتی هِیَ اَحْسَن) 🔟حرف هایمان روح معرفت و جوانمردی داشته باشد (و قولوا لهم قولا معروفا) 1⃣1⃣ همدیگر را با القاب خوب صدا بزنیم (قولاً كريماً) 2⃣1⃣کمک کنیم تا در جامعه حرفهای پاک باب شود (هدو الی الطیب من القول) @hefzequranchannel http://yon.ir/Bugs5 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛