eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
662 ویدیو
604 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ ❓معناي و چيست؟ و چه تفاوتي با هم دارند؟ 🛑قسمت سوم: 💐👈معنای کلمات و 🔶 از ریشه شکر: اصل الواحد در اين ماده: اظهار تقدير يا تجليل در مقابل نعمت ظاهري يا معنوي است كه از سوي مُنعِم به او ميرسد و در مقابل آن، كفر است كه عبارت است از: پوشاندن نعمت و عدم تقدير در مقابل إنعام منعم و إظهار تقدير؛ اعمّ از تقدير زباني و عملي است. 🔹ضمناً در تحقق حقيقت شكر، آثار مفيد و نتايج مادي و معنوي هست: 1- توجه به جنبه فقر، احتياج و ضعف نفس. 2- توجه به نعمتها، آلاء فراوان و فيوضات واصله. 3- استفاده از نعمتها و صَرف آنها در راه كمال و سعادت. 4- تقدير و تجليل از مُنعِم به خاطر إنعامش و اظهار اين معنا و اين شكر حقيقي است كه موجب جلب لطف و رحمت ميشود. 🔸شكر داراي مراتبي است: مرتبه اول: اظهار به تشكر كلامي است. مرتبه دوم: اظهار با زبان و تصديق با قلب است. مرتبه سوم: اظهار با اعضاء، جوارح و تشكر عملي است؛ و آن صَرف نعمت در راه طاعت و بر وفق رضاي خداوند است و اين حالت، مقتضي خضوع و عبوديت است و بر تقدير و تجليل دلالت ميكند. 🔸اما حقيقت شاكريت - كه از صفات خداي عزّوجلّ است -: خداي تعالي از بنده در هنگامي كه عملي را به نيت رضاي خداوند انجام ميدهد - هرگونه كه باشد - از او تشكّر ميكند و آن عمل را از او ميپذيرد و آن را بر طبق نيت بنده حساب ميكند. 👈سوره مباركه بقره آيه 158: وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَإِنَّ اللَّهَ شاكِرٌ عَلِيمٌ، و هر كه افزون بر فريضه، كار نيكی كند، خدا حق شناس و داناست 🔶 از ریشه حمد: حمد در مقابل ذمّ است و در فارسي از آن به ستايش و از به سپاس تعبير ميشود. همچنين حمد، ملازم تسبيح است، زيرا نسبت دادن صفات ثبوتيه به خدايتعالي، در ابتدا با نفي صفات سلبيه از او ملازمت دارد و به همين دليل در كنار هم استعمال شده اند. مانند: و إن من شيء إلّا يسبّح بحمده (سورۀ اسراء آيه 44) 🌸👈به واسطه آنچه كه گفتيم، علت استعمال اسم حَميد براي خدايتعالي به همراه اسمهاي عَزيز، غَنيّ، وَليّ، مَجيد و حَكيم آشكار ميشود، زيرا آنها در هر مورد بر نفي صفات سلبيه مطلق، در آنچه مناسب آنهاست، از خداي متعال دلالت دارند. وَ مُبَشِّراً بِرَسولٍ يَأتي مِن بَعدي اسمُهُ اَحمَدُ (سورۀ صف آيه 6) به پيامبر، به اين اعتبار كه در ذات خود، داراي خصال ستوده است، گفته شده و به اين اعتبار كه مورد ستايش واقع شده، ناميده شده است. 💫💫برگرفته از ترجمه کتاب التحقیق فی کلمات القران http://quranpuyan.com/yaf_postst5200_tfwt-Hmd-b-shkr-chyst.aspx @quranpuyan
کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
امام رضا (ع) روز مباهله مزیتی است که هیچ کس در آن بر اهل بیت (ع) پیشی نگرفته است. 💠۲۴ ذی الحجه، روز مباهله و نزول آیه مباهله، گرامیباد💠 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
✴️ تأمل در آيه و داستان آن 👈امروز ۲۴ذيجه روز مباهله است. اين قضيه در آيه ۶۱ سوره آل عمران بيان شده است. 🔸باين مناسبت ضمن بيان آيه وترجمه آن ،شرح داستان را هم بطور خلاصه از تفسير الميزان ذكر ميكنيم. 🔸إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثِمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ ﴿۵۹﴾ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلاَ تَكُن مِّن الْمُمْتَرِينَ ﴿۶۰﴾ فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ در واقع مثل نزد خدا همچون مثل [خلقت] آدم است [كه] او را از خاك آفريد سپس بدو گفت باش پس وجود يافت (۵۹) [آنچه درباره عيسى گفته شد] حق [و] از جانب پروردگار تو است پس از ترديدكنندگان مباش (۶۰) پس هر كه در اين [باره] پس از دانشى كه تو را [حاصل] آمده با تو محاجه كند بگو بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم سپس كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم (۶۱) 💫تفسير الميزان در از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: نصاراى نجران وقتى براى شرفيابى حضور رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) حركت مى كردند، 👈سه نفر از بزرگانشان به نام اهتم و عاقب و سيد با آنان همراهى نمودند، به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) نزديك شده، پرسيدند: مردم را به چه دينى دعوت مى كنى ؟ فرمود: به شهادت دادن به اينكه جز اللّه معبودى نيست و اينكه من فرستاده خدايم و اينكه عيسى (عليه السلام ) بنده اى است مخلوق كه مى خورد و مى نوشيد و سخن مى گفت ❓پرسيدند: اگر مخلوق و بنده بود پدرش كه بود؟، در اينجا به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) وحى شد كه به ايشان بگو: شما درباره آدم چه مى گوئيد؟ آيا بنده اى مخلوق بود، مى خورد و مى نوشيد و سخن مى گفت و عمل زناشوئى انجام مى داد يا نه ؟ رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) همين سوالات را از ايشان كرد، جواب دادند: بله بنده اى مخلوق بود و كارهائى كه برشمردى مى كرد، فرمود: اگر بنده بود و مخلوق پدرش كه بود؟ مسيحيان مبهوت و مغلوب شدند و خداى تعالى اين آيه را فرستاد: (ان مثل عيسى عند اللّه كمثل آدم خلقه من تراب...) و نيز اين آيه را كه فرمود: (فمن حاجك فيه من بعد ماجاءك من العلم - تا جمله - فنجعل لعنت اللّه على الكاذبين ). 🌸🔸رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) به ايشان فرمود: پس با من كنيد، اگر من صادق بودم لعنت خدا بر شما نازل شود و اگر كاذب باشم لعنتش بر من نازل شود، 🔹مسيحيان گفتند: با ما از در انصاف درآمدى، قرار گذاشتند همين كار را بكنند، وقتى به منزل خود برگشتند، رؤسا و بزرگانشان مشورت كردند و گفتند: اگر خودش با امتش به مباهله بيايند، مباهله مى كنيم چون مى فهميم كه او پيغمبر نيست و اگر خودش با اقرباءش به مباهله بيايد مباهله نمى كنيم، چون هيچكس عليه زن و بچه خود اقدامى نمى كند، مگر آنكه ايمان و يقين داشته باشد كه خطرى در بين نيست و در اين صورت او در دعويش صادق است، فردا صبح به طرف رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) روانه شدند، ديدند كه تنها رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) و على بن ابى طالب و فاطمه و حسن و حسين (عليهماالسلام ) براى مباهله آمده اند، نصارا از اشخاص پرسيدند: اينان چه كسانى هستند؟ گفتند: اين مرد پسر عم و وصى و داماد او است و اين دخترش فاطمه سلام اللّه عليها است و اين دو كودك، دو فرزندانش حسن و حسين (عليهماالسلام ) هستند، نصارا سخت دچار وحشت شدند و به رسول خدا (صلى اللّه عليه وآله ) عرضه داشتند: ما حاضريم تو را راضى كنيم، ما را از معاف بدار، رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) با ايشان به كرد و نصارا به ديار خود برگشتند. 👌در اين محل در مدينه مسجدي به همين نام ساخته شده كه زايران نيز به بازديد آن ميروند.هم چنين تفاسير ونتايج متعددي از اين آيه بخصوص پيرامون اهلبيت وپنج تن انجام شده است . جهت مطالعه نظرات و تفاسير ديگر به لينك زير مراجعه نماييد👇👇 https://v.ht/mobahele ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅قران یک کل به هم پیوسته است که اجزای آن با هم مرتبطند و این موضوع بسادگی در کتاب بیان شده است.بخشی از سخنرانی اقای دکتر حری.24 مرداد97.در مراسم کتاب مبانی و روش ساده فهم قران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
سیره دهم. 10 آذر 98..m4a
9.41M
🎧 پیامبر اکرم(ص) و قراردادها با 👌👌نکاتی که تا کنون کمتر شنیده اید متن قرارداد که سال 2001 در کلیسای نجران پیدا شده است 1⃣ مباهله و قرارداد 2⃣ اهمیت قرارداد نجران 3⃣ مختصات میثاق نجران 4⃣ سندی در کرامت انسانی و حقوق اجتماعی اقلیت های دینی 🔸سیره سیاسی پیامبر اکرم(ص)،دوره جدید. جلسه دهم. یکشنبه 10 آذر 1398 دکتر داود فيرحی @quranpuyan
🔺🔻نقش پنهان و منفی «نیروی عادت» در رفتار انسانها 🔹در ميان نيروهاى حاكم بر وجود انسان شايد هيچ نيرويى به اندازه قوى نيست.انسان بسيارى از كارها را به حكم نيروى عقل و چون عقلش درك مى‏كند انجام مى‏دهد. برخى كارها را به حكم نيروى مذهب و چون دينش به او دستور داده انجام مى‏دهد. برخى كارهاى ديگر را به حكم عادت و تقليد جامعه (عادت اجتماعى يا فردى) انجام مى‏دهد. 🔸اول خود انسان نمى‏تواند قبول كند [كه در برخى كارها تابع عادت است.] خيال مى‏كند كه فقط تابع عقل و تابع مذهب است، مى‏گويد من از عقلم و از دينم پيروى مى‏كنم اما وقتى كه انسان روحيه مردم را بشكافد مى‏بيند آنچه كه حكومت بيشترى بر روحيه مردم دارد عادات است. آن‏وقت عادات، عقل انسان را هم تحت تأثير قرار مى‏دهد، يعنى عقلش را براى توجيه عادتش بکار می گیرد. 🔹من اين را دقيقاً تجربه كرده‏ ام. اگر يك امر مذهبى براى مردم عادت شده باشد، چنانچه انسان صد تا دليل قاطع از نصّ قرآن و صدها حديث مسلّم براى مردم بياورد، بگويد قرآن اين را مى‏گويد، 🌹امام جعفر صادق اين را مى‏گويد، امام باقر اين را مى‏گويد، همه ائمه اين را گفته‏ اند، اين هم كلماتشان، برو بگرد، اگر غير اين تو چيزى پيدا كردى! قبول نمى‏كند. نمى‏گويد كه من قرآن يا حديث را قبول ندارم ولى كوشش مى‏كند اينها را بگونه‏ اى توجيه و تأويل‏ كند. 🔸قرآن هم روى اين قضيه خيلى تكيه دارد. قرآن در توجيه مذهب شرك هميشه روى مسئله از گذشتگان و نياكان [تأكيد دارد.] من در قرآن ، كاوش و مطالعه كردم، ديدم يكى از آن مسائلى كه همه پيامبران با آن روبرو بوده‏ اند عادات و تقليدات است. 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج‏15 ؛ ص946-
جای یك چیز را در زندگیتان عوض كنید تا زندگیتان زیبا شود بجای ترس از خدا عشق به خدارا جایگزین كنید روزتون پراز عشق خدا ❤️ @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین (هر هفته شنبه ها ساعت ۸ صبح) 0⃣4⃣ حبوط آدم: 🌹سوره اعراف آیه ۲۵🌹 (به آدم و حوا) فرمود: در آن زندگی می کنید و در آن می میرید و از آن بیرون آورده می شوید. 🌹پیدایش، فصل ۳ آیه ۱۹🌹 با زحمت و عرق پیشانی از زمین خوراک بدست خواهی آورد تا روزی که به خاک بازگردی، خاکی که از آن بوجود آمدی. تو از خاک هستی و دوباره خاک خواهی شد. https://bit.ly/2NCIaTh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️ پاسداشت حقوق مخالفان پاسداشت حقوق همگان جهت برپايى عدالت در حكومت على(ع) چنان بود كه مخالفان وى به راحتى و بدون هرگونه نگرانى مخالفت خود را ابراز مى‌كردند، و امام هرگز حقوق آنان را محدود نكرد. نمونه بارز اين امر، رفتار امام در برابر مخالفت‌هاى خوارج است. رفتار نادرست و سخنان زشت و تهديدهاى زننده آنان وى را به عدول از مواضع خود در پاسداشت حقوق همگان حتّى مخالفان نكشاند. ابوعبيد قاسم‌بن سلّام، عالم بزرگ اهل سنّت در حديث و ادب و فقه، در گذشته به سال ۲۲۴ هجرى، آورده است كه شخصى نزد على(ع) آمد و اظهار كرد كه فلان كس از خوارج تو را سبّ مى‌نمايد. على(ع) فرمود: تو نيز او را پاسخ ده. گفت: او تو را تهديد به قتل مى‌كند. فرمود: من در مقابل كسى كه اقدامى براى كشتن من نكرده است، اقدامى نمى‌كنم. آن‌گاه فرمود : «لَهُمْ عَلَيْنَا ثَلاَثٌ: أَنْ لاَ نَمْنَعُهُمُ الْمَسَاجِدَ أَنْ يَذْكُرُوا اللهَ فِيهَا، وَ أَنْ لاَ نَمْنَعُهُمُ الْفَىْءَ مَا دَامَتْ أَيْدِيهِمْ مَعَ أيْدِينَا، وَ أَنْ نُقَاتِلَهُمْ حَتَّى يُقَاتِلُونَا.» الاموال ، ص ۲۹۷ آنان را بر ما سه حق است: آنان را از مساجد كه نام خدا را در آن‌ها بر زبان مى‌آورند منع نمى‌كنيم، و آنان را از درآمد عمومى و غنايم تا زمانى كه دستشان همراه ماست محروم نمى‌سازيم، و تا با ما نجنگند با آنان نمى‌جنگيم. 📍کانال مصطفی دلشاد تهرانی @delshadtehrani
❇️❇️ کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" در درس تفسیر موضوعی دانشگاه بوشهر ✅✅در درس تفسیر موضوعی قرآن ( متون اسلامی) که زیر مجموعه گرایش آشنایی با منابع اسلامی از دروس عمومی معارف در دانشگاه به صورت دو واحد تئوری ارائه می شود، به تدریس گزینشی بخش هایی از "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" پرداختیم. 🔰سرکار خانم انصاری استاد این دوره با اشاره به اینکه در این دوره که حدود دوازده جلسه دو ساعته در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد ، حدود ۸۰ نفر از پزشکی و پیراپزشکی حضور داشتند،افزود: روش تدریس بیشتر به صورت کارگاهی و عملی بود که پس از بیان روش کار به استخراج درب و درس آیات و سوره ها پرداختیم. در این میان همچنین گریزی زدیم به تفاوت میان سوره های مکی و مدنی و تفسیر تنزیلی ارائه شده در کتاب. سوره های مبارکه حمد ،ناس، فلق، کافرون، توحید، عصر، ضحی، شمس، کوثر، فجر نمونه هایی از سوره های مطرح شده در کلاس بود. اغلب دانشجویان رضایت خود را از این نوع روش و ایجاد انس و ارتباط بیشتر با آیات قرآن بیان داشتند." 🔶🔷قرآن پویان ضمن تشکر از این ابتکار سرکار خانم انصاری و آرزوی موفقیت بیش از پیش برای ایشان و دانشجویان عزیز، آمادگی خود برای همکاری ،ارسال کتاب و اموزش این روش را در سایر مراکز اموزشی اعلام می نماید. @fahmequran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : 1⃣4⃣ تدبر در سوره آیا آیات سوره صافات در داستان مقدمات ذبح اسماعیل توسط حضرت ابراهیم، درتاییدکار ابراهیم است یا نکوهش او؟ آیاابراهیم به کشتن اسماعیل مامورشده بود؟ یکی از اشتباهات مفسرین،آیه های۱۰۲ تا ۱۰۷ سوره صافات است که خطای پیامبرانه حضرت ابراهیم ع و «عتاب محترمانه» او یک نوع افتخار برای آنحضرت قلمداد شده است. و گفت من بسوي پروردگارم ميروم و او البته بزودي هدايتم خواهد کرد (99) پروردگارا (فرزندي) از صالحان بمن بده (100) پس مژده پسري موقر را به او داديم (101) و هنگامي که (آن فرزند) بالغ شد و در سعي همراهش بود ، به او گفت : پسرکم ! در خواب می بینم که تو را ذبح ميکنم . نظرت چيست؟ گفت: پدر جان ! آنچه را که مأمور هستي انجام ده . انشاء الله مرا صابر خواهي يافت (102) پس چون تسليم شدند و پيشاني او را بر زمين گذاشت (103) ندايش داديم که اي ابراهيم! (104) تو موضوع رويايت را تصدیق کردی و نيکوکاران را چنين پاداش ميدهيم (105) البته اين يک آزمايش آشکار بود (106) و با قرباني عظيمي جايگزينش داديم (107) و درميان بازماندگان برايش بجا گذاشتيم : (108) سلامي بر ابراهيم (109) و نيکوکاران را چنين پاداش ميدهيم (110) که او البته از بندگان مومن ما بود (111) آیات ۱۰۲ تا ۱۰۷ «پرانتزی» است و روح کلی این پاراگراف (که آیات ۷۴ تا ۱۴۸ را در بر میگیرد) این است که «آن پیامبر به فلان مشکلات دچارشد وما نجاتش دادیم وطرف مقابلش را هلاک کردیم و برای اونام نیکی در تاریخ بشر قرار دادیم و نیکوکاران را چنین پاداش میدهیم» ودر پاراگراف مذکور این فرمول رابرای حضرت های نوح (ع) و ابراهیم (ع) و موسی (ع) و الیاس (ع) و لوط (ع) و یونس (ع) بکار گرفته و البته حجم مطلبِ مربوط به حضرت ابراهیم (ع) از همه مفصل تر است ، بطوریکه مثلا آنچه راجع به حضرت موسی (ع) فرموده ۷ آیه و راجع به حضرت ابراهیم (ع) ۳۰ آیه است . اما آیات مورد بحث (یعنی آیات ۱۰۲ تا ۱۰۷) که در فضای کلیِ «به ابراهیم هم چنین لطفی کردیم» است، نسبت به کل داستان ابراهیم (ع) «سکته دار» است، زیرا کل داستان متضمن تحسین اوست، اما آیات مورد بحث متضمن «عتاب»ی است که به او نموده، و خطای او را مانند مورد حضرت ایوب (ع) جمع و جور فرموده، و مانند حضرت یونس (ع) لطف خویش را مجددا نسبت به او برقرار نموده است . اینک که متوجه این موضوع شده ایم، اگر روی همان قطعه «پرانتزی» تمرکز کنیم دلایل زیادی پیدا میکنیم که تاییدگر «عتاب»ی بودن قطعه مذکور است : ۱- اینکه آن حضرت به پسرش گفت «در خواب می بینم» (اری فی المنام) این معنی را میدهد که خود آن حضرت هم اعتقاد نداشت که خواب او وحی است زیرا گفته «می بینم» و نگفته «دیده ام» و معلوم میشود چندین بار دیده بوده ولی باور نکرده بوده، و البته اینکه با آن پسر مشورت کرده و او گفته «پدر جان آنچه را مامورش هستی انجام ده»، دلیلی بر چیزی نمیشود زیرا او پسر بچه ای بوده و به پدرش به عنوان پیامبر بزرگ الهی کوچکترین شکی نداشته و تصورات او را عین حقیقت تلقی کرده و آنقدر تسلیم حق بوده که بدون کوچکترین تردیدی تسلیم کشته شدن در راه چیزی که آن را حقیقت محض می پنداشته شده است، و این داستان اگر برای پدرش یک خطا بود برای او یک افتخار است. ۲- قسمت اصلی عتاب در جمله «قد صدّقت الرویا» است، که به این معنی است که ای ابراهیم! تو که به وحی دسترسی داشتی، چرا در باره خوابت که خودت هم راجع به آن شک داشتی، از ما استعلام نکردی؟ مگر همین خودت نبودی که در باره چگونگی زنده کردن مردگان از ما خواستی که موضوع را به تو نشان دهیم و در پاسخ سئوالِ «مگر راجع به آن ایمان نداریِ؟» ما، گفتی «چرا، ولی میخواهم دلم مطمئن شود» چطور در آنجا دنبال اطمینان قلبی بودی اما در اینجا که پای جان انسانها در میان است دنبال اطمینان نبودی و به خواب اطمینان کردی؟ ۳- جمله «و نیکوکاران را چنین پاداش میدهیم» یعنی اینکه با وجود این خطائی که از او سر زد ، سوابق درخشانش مانع شد که ما تنبیهش کنیم بلکه با جایگزینی قربانی خطایش را رفع و رجوع کردیم. توجه دارید که جمله مذکور تکراری است و هم در اینجا آمده و هم در آیه ۱۱۰ و در اینجا به معنیی است که نیازِ جمله «عتابی» را بر آوَرَد و در آیه ۱۱۰ به همان معنیی است که راجع به حضرت های نوح و موسی و الیاس و لوط و یونس (علیهم السلام) و بالاخره راجع به خود آنحضرت نیز آمده، و لذا دو آیه ء کاملا مشابهِ ۱۰۵ و ۱۱۰ به یک معنی نیست و اگر به یک معنی میبود ، قبیح بود (التکرار عند العقلاء قبیح) و معاذالله که فکر کنیم که ممکن است از خداوند قبیح سر بزند. دلیل وقوع چنین خطای بزرگی در تشخیص معنی که در طول قرن های طولانی از این کتاب به آن کتاب و از این مفسر به آن مفسر منتقل شد، چیزی نیست جز اینکه آن قسمت پرانتزی اصلی فرض شد آقای جمال گنجه ای https://bit.ly/2CeDdxI 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا