eitaa logo
قران پویان
467 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#عمل به یک دستور قرآنی : ✳ تمرین : 🔶حقوق و وظايف : 🔶🔸 را با رغبت بپردازيد. آنها را برای بخشیدن مهریه تحت فشار نگذارید. 🔶وَآتُواْ النَّسَاء صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَيْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَّرِيئًا ﴿۴﴾ سوره نساء 🔹 و مهر زنان را به عنوان هديه‏ اى از روى طيب خاطر به ايشان بدهيد و اگر به ميل خودشان چيزى از آن را به شما واگذاشتند آن را حلال و گوارا بخوريد. 👌👈"(صدقه ) (به ضمه دال ) و (صدقه ) (به فتح دال ) و (صداق ) هر سه به معناى مهريه اى است كه به زنان مى دهند و كلمه (نحله ) به معناى عطيه اى است مجانى كه در مقابل ثمن قرار نگرفته باشد. ✅ حكم وجوب دادن مهريه به زنان يك حكم تاسيسى نيست و اگر مى بينيد كه كلمه (صدقات ) را به ضمير زنان (هن ) اضافه كرد، (به جهت بيان اين مطلب بود كه وجوب دادن مهر به زنان مساله اى نيست ) كه فقط اسلام آن را تاءسيس كرده باشد 👈 بلكه مساله اى است كه اساسا در بين مردم و در سنن ازدواجشان متداول بوده است سنت خود بشر بر اين جارى بود و هست كه پولى و يا مالى را كه قيمتى داشته باشد به عنوان اختصاص دهند و كانه اين پول را عوض عصمت او قرار دهند، در مساله ازدواج هم طالب و خواستگار مرد است، او است كه بايد پول خود را در مقابل حاجتش بپردازد به هر حال پس آيه شريفه، (همانطور كه گفته شد) دادن مهريه را تاءسيس نكرده، بلكه روش معمولى و جارى مردم را امضا فرموده است 🔹و شايد براى دفع اين توهم كه : (شوهر نمى تواند در مهريه همسرش تصرف كند، حتى در آن صورتى كه خود همسر نيز راضى باشد) بود كه در دنباله جمله گذشته فرمود: (فان طبن لكم عن شى ء منه نفسا، فكلوه هنيئا مريئا)، خواننده عزيز توجه دارد در اينكه : تصرف در ﷼مهريه را به طيب نفس زن مشروط نمود هم تاكيد جمله قبل است كه مشتمل بر اصل حكم بود و هم مى فهماند كه حكم (بخوريد) حكم وصفى است نه تكليفى، يعنى معناى (بخوريد) اين است كه خوردن آن جايز و حلال است، نه اينكه بخواهد بفهماند خوردن مال همسر واجب است. تفسیر المیزان . 💫موضوع را در لینک زیر مطالعه کنید http://quranpuyan.com/yaf_postst481_mhryh-znn-r-b-rGbt-bprdzyd-nh-r-bry-bkhshydn-mhryh-tHt-fshr-ngdhryd.aspx @quranpuyan
کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و تفسير قرآن @quranpuyan
📖 ؟ بسم الله الرحمن الرحیم وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ ۖ أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ و هرگاه بندگان من، از تو در باره من بپرسند، [بگو] من نزدیکم، و دعاى دعاکننده را -به هنگامى که مرا بخواند- اجابت مى‌کنم، پس [آنان‌] باید فرمان مرا گردن نهند و به من ایمان آورند، باشد که راه یابند. سوره بقره ، آیه ۱۸۶ در هرجا ودر هر وقت که باشد، مفید است. چون خداوند مى‌فرماید: من نزدیک هستم، حال آنچه راجع به بعضی از اماکن یا زمان ها گفته شده از باب فضیلت است، خداوند به ما نزدیک است، ولى ما چطور؟ اگر گاهى قهر او دامن ما رامى‌گیرد، به خاطر دورى ما از خداوند است که در اثر گناهان مى‌باشد.نکته دیگر این است که خداوند همیشه مستجاب الدعوه است و مختص زمان خاصی نیست، با وجود اینکه خدا درون ما و نیاز ما را می‌داند باز ما را دعوت به دعا می‌کند، پس دعا وظیفه ماست. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه 324 ، مصحف شریف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. به یک دستور قرآنی : ✳️ تمرین : 🔶حقوق و تکالیف پس از همسر 🍂🍃👈زني كه همسرش فوت ميكند،بايد .شوهر هم بايد هزينه يكسال زن را وصيت كند. 1⃣-وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا فَعَلْنَ فِي أَنفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ﴿۲۳۴﴾ بقره 🔸🔶مکارم: و كساني كه از شما ميميرند و همسراني باقي ميگذارند، بايد چهار ماه و ده روز، انتظار بكشند (و عده نگه دارند) و هنگامي كه به آخر مدتشان رسيدند، گناهي بر شما نيست كه هر چه ميخواهند، درباره خودشان به طور شايسته انجام دهند .(و با مرد دلخواه خود، ازدواج كنند). و خدا به آنچه عمل مي‏كنيد، آگاه است 2⃣-وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا وَصِيَّةً لِّأَزْوَاجِهِم مَّتَاعًا إِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ إِخْرَاجٍ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِي مَا فَعَلْنَ فِيَ أَنفُسِهِنَّ مِن مَّعْرُوفٍ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۲۴۰﴾ سوره بقره 🔸🔶مکارم: و كساني كه از شما در آستانه مرگ قرار ميگيرند و همسراني از خود به جا ميگذارند. بايد براي همسران خود وصيت كنند كه تا يك سال، آنها را (با پرداختن هزينه زندگي) بهره مند سازند، به شرط اينكه آنها (از خانه شوهر) بيرون نروند (و اقدام به ازدواج مجدد نكنند). و اگر بيرون روند، (حقي در هزينه ندارند، ولي) گناهي بر شما نيست نسبت به آنچه درباره خود، به طور شايسته انجام مي‏دهند. و خداوند، توانا و حكيم است 🔶👈همانطور که میبینیم زنان باید و تاطی این مدت ازدواج نکنند.مردان هم باید هزینه یکسال اقامت زن در خانه خود را وصیت کنند.تا حتی اگر فرزندان نخواستند باو خرجی بدهند،زن یک منبع مطمئن درامدی داشته باشد. 💫موضوع را در لینک زیر مطالعه کنید http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm5297findunread_Hqwq-w-tkhlyf-zn-w-shwhr-ps-z-mrg-hmsr.aspx#post5297 @quranpuyan
نسيمِ صبح پنداری زکوی يار می آيد به جانها مژده می آرد که آن دلدار می آيد به صد اکرام می بايد به استقبال او رفتن که بوی دوست می آرد زکوی يار می آيد سیف فرغانی سلام روزتون شاد و زیبا @quranpuyan
📖 ؟ ✅ بدی های ديگران را فاش نكنيد مگر براي خود از ظالم 🔹بدي ها را جار نزنيد .رفتارهاي سوء را آشكار نكنيد آیه ۱۴۸ سوره بیانگر یک دستورالعمل اخلاقی است که بجای امرونهی مستقیم ،خداوند آشکار کردن بدیها را نفی نموده است. لاَّ يُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ ترجمه فولادوند:خداوند بانگ برداشتن به بدزبانى را دوست ندارد مگر [از] كسى كه بر او ستم رفته باشد . همانطور که ملاحظه میشود تاکید بر اشکار کردن(جهر) گفتار سوء واشاعه آن در جامعه است تا اصل خود بدی.يعني افشاي بدي هاي ديگران مجاز نيست مگر وقتی كه شما براي گرفتن حق خود و دادخواهي از كسيكه به شما ظلم كرده ،مجبور به بيان بدي هاي وي شويد.البته برخي مفسرين معتقدند در اين موارد هم شما مجاز نيستيد كه مطلب را در كل جامعه پخش كنيد بلكه به كساني يا نهادهايي كه ميتوانند حق شما را استيفا كنند،بگوييد. ان شاء الله خدا همه افراد جامعه بخصوص صاحبان تریبونها ورسانه ها را در ترک این عمل ،موفق بدارد. https://bit.ly/3lBdFvM کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣ تدبر در سوره نکات فراز ۸-۱ ۱- منظور از چیست؟جایگاه و اهمیت بحث الساعه در آیات قرآن همانگونه که مشاهده شد، موضوع اصلی آیات و سوره های قبلی مراحل اول تا چهارم، بحث قیامت و تکذیب و بی باوری به ان بود. در این راستا یکی از سئوالات و بهانه های منکرین،سئوال از زمان وقوع ان بود تا با توجه به معلوم نبودن زمان تحقق ان ،اصل آنرا نفی کنند یا بعید شمارند. اما خداوند به دفعات قاطعانه پاسخ داد که قیامت و ساعه قطعی و زمان ان هم خیلی زود است. از جمله آیات زیر: -یسئلونک عن الساعه ایان مرسیها...کانهم یوم یرونها لم یلبثوا الا عشیه او ضحیها سوره نازعات -انا انذرناکم عذابا قریبا نبا -سال سائل بعذاب واقع..انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا معارج -ازفت الازفه نجم(که سوره قبل از قمر در مصحف موجود است) در سوره های بعدی نیز این موضوع همچنان ادامه دارد -ان الساعه اتیه اکاد اخفیها طه -بل کذبوا بالساعه و اعتدنا لمن کذب بالساعه سعیرا فرقان -و قال الذین کفروا لاتاتیناالساعه اعراف -یسئلونک عن الساعه ایان مرسیها....لاتاتیکم الابغته -الیه یرد علم الساعه فصلت -ولله غیب السماوات و الارض و ماامرالساعه الا کلمح البصر او هو اقرب نحل -یسالک الناس عن الساعه .... و مایدریک لعل الساعه تکون قریبا احزاب و بسیاری آیات دیگر با توجه به موارد بالا لذا تردید در اصل وقوع قیامت و نیز دور پنداشتن زمان آن مرتبا از سوی کافران و مکذبان قیامت مطرح بوده است.لذا اولین جمله این سوره پاسخ مجدد و قاطعی به این شبهات است که قیامت بسیار نزدیک شده و بزودی محقق میشود. 🖌 سيدكاظم فرهنگ https://v.ht/ghamar کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️ : ❓ آيا خواندن لازم است؟ايا عقد نكاح حتما بايد به زبان عربي باشد؟ 🛑 قسمت اول: 🔹👈آيت الله سيستاني در رساله خود چنين فتوا داده است: ☸ مسأله ۲۳۸۲ ـ در زناشویی چه دائم، و چه غیر دائم باید صیغه خوانده شود، و تنها راضی بودن زن و مرد، و همچنین نوشتن ـ بنا بر احتیاط واجب ـ کافی نیست، و صیغه عقد را یا خود زن و مرد میخوانند، و یا دیگری را وکیل میکنند که از طرف آنان بخواند. ☸ مسأله ۲۳۸۷ ـ اگر را خود زن و مرد بخوانند، و پس از تعیین مقدار . اوّل زن بگوید: «زَوَّجْتُک نَفَسِی عَلَی الصِّداقِ المَعْلُومِ» یعنی خود را همسر تو نمودم به مهری که معین شده، پس از آن بدون فاصله قابل‌توجهی مرد بگوید: «قَبِلْتُ التَّزْوِیجَ» یعنی قبول کردم ازدواج را، عقد صحیح است؛ و همچنین اگر فقط «قبلتُ» بگوید، عقد صحیح است مسأله ۲۳۸۹ ـ عقد ازدواج چند شرط دارد: 🔸اوّل: آنکه ـ بنا بر احتیاط واجب ـ به عربی خوانده شود، 👈👈 و اگر خود مرد وزن نتوانند صیغه را به عربی بخوانند، می‌توانند به غیر عربی بخوانند، و لازم نیست وکیل بگیرند، اما باید لفظی بگویند که معنی «زَوَّجْتُ» و «قَبِلْتُ» را بفهماند. 🔸دوّم: مرد و زن، یا وکیل آنها که صیغه را میخوانند قصد انشاء داشته باشند، یعنی اگر خود مرد و زن را میخوانند، زن به گفتن «زَوَّجْتُک نَفْسِی» قصدش این باشد که خود را همسر او قرار دهد، و مرد به گفتن «قَبِلْتُ التَّزْوِیجَ» همسر بودن او را برای خود قبول بنماید، و اگر وکیل مرد و زن صیغه را میخوانند، به گفتن «زَوَّجْتُ» و «قَبِلْتُ» قصدشان این باشد که مرد و زنی که آنان را وکیل کرده‌اند، زن و شوهر شوند. 💫ادامه موضوع را در لینک زیر مطالعه بفرمائید .👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst2733_qd-zdwj-mwqt-w-dy-m-dr-qrn--yk--pymn-dwjnbh-st.aspx @quranpuyan
رَبَّنَا وَأَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدتَّهُمْ پروردگاراآنها را در باغهای‌جاویدان بهشت که به آنها وعده فرموده ای وارد کن(دعای ملائک برای اهل ایمان) غافر/۸ @quranpuyan
📖 ؟ ✅ پاداش مومنین در برابر تمسخر کافرین بنام خدا  در سوره مومنون آیات ۱۱۰ و ۱۱۱ پاسخ خدا در قیامت خطاب به کافرانی که در دنیا مومنین را استهزا میکردند،بیان شده است: فَاتَّخَذْتُمُوهُمْ سِخْرِيًّا حَتَّى أَنسَوْكُمْ ذِكْرِي وَكُنتُم مِّنْهُمْ تَضْحَكُونَ ﴿۱۱۰﴾ خرمشاهی: آنگاه شما ايشان(مومنان) را به ريشخند مى‏ذگرفتيد، تا آنجا كه ياد مرا [از بس به آنها پرداختيد] از خاطر شما بردند، و به آنان مى‏ خنديديد. إِنِّي جَزَيْتُهُمُ الْيَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ﴿۱۱۱﴾ خرمشاهی: امروز به خاطر صبرى كه پيشه كرده بودند، پاداششان مى‏ دهم، ايشانند كه كامروا هستند. http://yon.ir/Qp1017 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣ تدبر در سوره ❓آيا عبارت " وانشق القمر" در آيه اول سوره قمر به پديده‌ای خاص در زمان پيامبر اشاره مى كند؟ يا در ادامه‌ي اقتربت الساعه و بيان كننده نشانه های قيامت است؟ 👈 پاسخ ۱ : معناى اين كه فرمود: ((و انشق القمر)) اين است كه اجزاى قرص ‍ قمر از هم جدا شده ، دو قسمت گرديد، و اين آيه به معجزه شق القمر كه خداى تعالى به دست رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) در مكّه و قبل از هجرت و به دنبال پيشنهاد مشركين مكّه جاريش ساخت اشاره مى كند. روايات اين داستان هم بسيار زياد است ، و به طورى كه مى گويند همه اهل حديث و مفسرين بر قبول آن احاديث اتفاق دارند، و كسى از ايشان مخالفت نكرده جز حسن ، عطاء و بلخى كه گفته اند: معناى اين كه فرمود: ((انشق القمر)) اين است كه به زودى در هنگام قيام قيامت قمر دو نيم مى شود، و اگر فرموده : دو نيم شده ، از باب اين است كه بفهماند حتما واقع مى شود. ليكن اين معنا بسيار بى پايه است ، و دلالت آيه بعدى كه مى فرمايد: ((و ان يروا ايه يعرضوا و يقولوا سحر مستمر)) آن را رد مى كند، براى اين كه سياق آن آيه روشن ترين شاهد است بر اين كه منظور از ((آيه )) معجره به قول مطلق است ، كه شامل دو نيم كردن قمر هم مى شود، يعنى حتى اگر دو نيم شدن قمر را هم ببينند مى گويند سحرى است پشت سر هم ، و معلوم كّه روز قيامت روز پرده پوشى نيست ، روزى است كه همه حقايق ظهور مى كند، و در آن روز همه در بدر دنبال معرفت مى گردند، تا به آن پناهنده شوند، و معنا ندارد در چنين روزى هم بعد از ديدن شق القمر باز بگويند اين سحرى است مستمر، پس هيچ چاره اى نيست جز اين كه بگوييم شق القمر آيت و معجره اى بوده كه واقع شده تا مردم را به سوى حق و صدق دلالت كند، و چنين چيزى را ممكن است انكار كنند و بگويند سحر است . البته اين آيه خالى از اين اشاره نيست كه انشقاق قمر يكى از لوازم نزديكى ساعت است . از تفسير المیزان https://v.ht/ghamar کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️ : ❓ آيا خواندن لازم است؟ايا عقد نكاح حتما بايد به زبان عربي باشد؟ 🛑 قسمت دوم: 🔶👈ایت اله صادقی تهرانی در رساله نوین خود جنین می گوید: 🌸🔶عقد ازدواج ☸ مسأله ی 626- «عقد» يا قرارداد ازدواج به هر زبانى كه باشد درست است، و اگر هم بدون لفظ ويژه اش كه أنْكَحْتُ- نكاح كردم- باشد در صورتى كه جريانى نمايانگر زناشويى ميان مرد و زنى انجام گردد چه با نوشتن و يا گفتن و يا اشاره و هر طورى ديگر كه به روشنى دلالت بر انجام كند كافى است ، 👈و تنها طلاق است كه چنان كه خواهد آمد در صورت امكان نيازمند به لفظ است. و بالاخره اگر هم لفظ در انجام ازدواج شرط باشد در اختصاص الفاظ خاصى كه معمول است نمى باشد، بلكه هر لفظى كه دلالت بر انجام ازدواج كند كافى است، كه اگر مثلًا مرد بگويد قبول دارى زن من باشى؟ و او بگويد قبول كردم به همين سادگى انجام شده و هر دوى زن و مرد به يكديگر محرم مى شوند، به شرطى كه با اين الفاظ يا اعمال قصد ايجاد و يا إخبار از رابطه زناشويى كند، و نه صرف پرسش كه بخواهد از او نظرخواهى كند كه گرچه نظرش مثبت باشد لكن شرائط ديگرش نيز بايد رعايت گردد كه در عقد منقطع از جمله زمان آن است كه تا چه زمان و با چه شرط، 🔹و إخبارش هم گزارشى است از آن چه براى يكديگر تصميم گرفته اند، كه إخبار از اين تصميم به منظور خبريابى همسران به هر وسيله ى ممكن واجب است، كه با لفظ يا نوشته ى صحيح و يا هر صراحتى ديگر مى باشد. 🔸عمده اين است كه معلوم باشد قضيه ى رفيق بازى و زنا در كار نيست، بلكه مقصود و تشكيل زندگى جديد است چه دايمش و چه موقتش. و در صورتى كه صيغه ى عقد بخوانى كه چه بهتر و دلالتش هم روشن تر است، 🔶برحسب دو آيه ى: «زَوَّجْناكَها» (سوره ى احزاب، آيه ى 37): و «إنى اريدُ أنْ أنْكِحَكَ احْدَى اْبنَتّىَ هاتَيْنِ» (سوره ى قصص، آيه ى 27) «مى خواهم تو را به نكاح يكى از دخترانم درآورم» كافى است، 🔹و اين جا ايجاب از طرف مرد است و قبول از طرف زن، زيرا در اين دو آيه فاعل نكاح مرد است و موردش هم زن مى باشد، و قاعده ى ادبى نيز چنان است، همان گونه كه خواستگارى از مرد است و پذيرش آن از زن جريان نكاح هم كه تحقق دادن به همين نقش است هم چنان پيشى جستن مرد است در صيغه ى نكاح، گرچه عكسش هم جايز است، به ويژه جاهايى كه خواستگار زن باشد چنان كه در آيه ى: «50 سوره ى احزاب» زنى از رسول گرامى خواستگارى كرد. در جمع چه اين و چه آن كه بهتر است، 👈و اين همه تكرارها كه احياناً سه يا پنج مرتبه صيغه را مى خوانند، و يا با تبرك به عدد چهارده معصوم چهارده مرتبه مى خوانند اين ها همه دكّان دارى و پيرايه گرايى است كه روح اسلام از آن ها بيزار است، 💫ادامه موضوع را در لینک زیر مطالعه بفرمائید .👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst2733_qd-zdwj-mwqt-w-dy-m-dr-qrn--yk--pymn-dwjnbh-st.aspx @quranpuyan
عیشم مدام است از لعل دلخواه کارم به کام است الحمدلله ( حافظ، غزل/۴۱۷ ) سلام صبحتون بخیر و برکت @quranpuyan
📖‍ ؟ "الیَومَ تُجزَی کُلُّ نَفسِِ بِما کَسَبَت لا ظُلمَ الیَومَ" غافر/۱۷ (امروز هر کس مطابق دستاوردش جزا داده می شود، در این روز ظلمی نخواهد بود!) ما هر چه را که کسب کنیم به واقع اثر آن را بر روح مان ثبت کرده ایم و پاداش یا جزایش را معین نموده ایم. بدینسان این عملکردمان است که بهشت و جهنم مان را می سازد. ما عذاب خود را، خود حمل می کنیم و خود به جهان پس از مرگ می بریم. هیچ شکنجه گری جز عملکرد بد خود ما، در آنجا انتظارمان را نمی کشد. زیرا آدمی همواره با باورها و اندیشه ها و دستاوردهای خودش روبرو می شود. و این یعنی محاکمه ما با خود ما و در خود ماست. این جریان زنده ی حیات، بسیار هوشمندانه عمل می کند. در ما جهانی شگرف سرشته اند که با هر چیزی در ارتباط است. هر عملی تجسمی دارد که به موقع و به حق بارز می شود و آدمیان هر کدام نتیجه دستاوردشان را می "بینند"! چه خیر باشد "خَیرَاً یَرَه"، و چه شرّ "شَرَّاً یَرَه"! 🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣ تدبر در سوره ❓آيا عبارت " " در آيه اول سوره قمر به پديده‌ای خاص در زمان پيامبر اشاره مى كند؟ يا در ادامه‌ي اقتربت الساعه و بيان كننده نشانه های قيامت است؟ 👈 پاسخ ۲ : «اقتربت» صیغه «ماضی» است، «انشقّ» هم همینطور. موضوع «اقتربت» تاکنون محقـق نشده، و لذا، به طریق اولی، در زمان نزول قرآن نیز حتما محقق نشده بود. لذا لا اقل ،کلمـه «اقتربت»، فعلی است که درآینده اتفاق خواهد افتاد اما در قالب «ماضی» بکار رفته اســت، و این نوع افعال (که مربوط به آینده باشند اما به صیغه ماضی ادا شده باشند) درهنــگام تاکید برحتمیت وقوع بکار میروند، طبعا در مورد «انشق» هم همینطورخواهدبود. اما سوال راجع به «و» ونقشی که دارد. اگر «و» مذکور «واوعطف» باشد (که هســت) در آن صورت «انشقّ» جزء آثار و تبعات «اقترب» خواهد بود. سوال این است که چرا مفسران ارجمند «انشق» را جدا حساب کردند و آن همه روایات و نقل قول های نچسب را گرفتند و آیه را از معنی ساده و طبیعی وروشن و بدون ابهام خود جداکردند؟ روال کلام ، روال نکوهش تکذیب گرانِ عامدِ مصِرّ است. «ساعت» یعنی قیامت (توجه کنید به پاراگراف آخر سوره نازعات) و «ساعت نزدیک شد» یعنی قیامت نزدیک است. ممکن است بگویند اینک بیش از ۱۴۰۰ سال است که از نزول این آیه می گذرد و هنوز نه تنها قیامت به وقوع نپیوسته، بلکه حتی نشانه ای هم از قریب الوقوع بودن آن به چشم نمی خورد، پس چرا فرموده «ساعت نزدیک شد» اینجا «درس» و «درب» بما کمک می کند که مطلب را بهتر بفهمیم. عصاره تفسیر این پاراگراف که در «درب» منعکس است بما می گوید در این پاراگراف قرار است خصوصیات مکذبان تعریف شود. مکذبانی که در اینجا مطرح هستند، با توجه به ترتیب نزول، کسانی از معاصران پیامبر هستند که آنهمه سوره های قبلی، و بخصوص سوره های مرحله سوم را دیــده و شنیده اند، و با مفهوم قیامت و آخرت کاملاً آشنا هستند، و لذا وقتیکه تکذیب می کنند، از روی عمد و اصرار و آگاهی است. و بطور قطع،دیگر، هیچ نوع سخن خیرخواهانه دیگری فایده ای به حالشان نخواهد داشت. لذا «قیامت نزدیک شد و ماه بشکافت» (با توجه به آیات ۲ و ۳ و ۴ و ۵ همین پاراگراف) یعنی اینکه حتی «اگر خیلی هم نزدیک بشود و حتی ماه هم بشکافد» آنها باز هم تکذیب خویش را می¬کنند، و این آیه همعرض آیه ۱ سوره انبیاء است. (بخصوص اگر آیه های ۲ و ۳ سوره انبیاء را هم ملاحظه نموده و آنرا با آیه های ۲ و ۳ این سوره مقایسه کنید مطلب بهتر درک خواهد شد) همچنین آیه ۹۰ سوره مریم از لحاظ «انشقاق ارض» وطرز بیان «نزدیک است که.....» در آن، و مشابهت آن با «نزدیک است که...» ابتدای آیه ۱ سوره انبیاء، مفهومی را که دربالا عرض کردیم بهتر نشان می دهد و اینها دلایل قرآنی است. اما آن افسانه بر مبنای نقل قول هائی و نیز روایاتی مبتنی است که هزار اما و اگر دارد و مفسران ارجمند در اصرار بر اینکه افسانه مذکور صحیح است زحمت زیادی کشیدند، که نه تنها اصلا لازم نبود بلکه بالاخره توفیقی هم در اثبات آن نداشتند. از تفسير مهندس گنجه ای https://v.ht/ghamar کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛