#دعاهای_روزانه
💫اللَّهُمَّ أَنْجِزْ بِهِ مَوَاعِيدَنَا
✨پروردگارا! #وعده هاى ما را به #ظهور او تحقق بخش
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://telegram.me/quranpuyan
💐💐 بسم الله الرحمن الرحيم
🔰🔰كتاب انزلناه اليك مبارك ليدبروا آيته و ليتذكر اولوا الالباب».
ما اين كتاب مبارك را بر تو نازل ساختيم، تا در آيات آن #تدبر كنند، و خردمندان (بر اثر تدبر مطلب را دريابند و) متذكر شوند.
❇️❇️قرآن چه مي گويد؟
⁉️در اين سالها كه ختم قرآن كرديم، چندبار #ترجمه آيات را مطالعه كرديم؟
💐💐به لطف خداوند،
پیرو استقبال علاقه مندان در تلگرام و واتساپ
✳️✳️هر روز یک صفحه از قرآن را ضمن استماع ترتیل، با #ترجمه و گزیده نکات تفسیری میخوانيم.
👈شما هم اگر مايليد بدانيد
خداوند در كتاب خود با انسانها چه گفته است،
و دوست داريد در ترجمه آيات قرآن هم تامل كنيد
به گروه " #تقرب" ملحق شويد تا در يك كار جمعي قرآني سهيم شويد.
انشالله از روز شنبه 1 آذر سوره *سباء* را شروع میکنیم
🟢لطفا براي ساير علاقه مندان و دوستان هم فوروارد نماييد.🙏
لينك گروه تقرب 1
https://chat.whatsapp.com/Fu5LoJ685Zp6h3l90aiQNE
لینک گروه تقرب 2
https://chat.whatsapp.com/EUs11h47PolFguGFPlSE9F
لینک گروه در تلگرام
https://t.me/taqarrob99
🌹🍃میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی بر همه شیعیان مبارک باد🍃🌹
✴️ مختصری از زندگانی حضرت عبدالعظیم حسنی:
نسب حضرت عبدالعظیم حسنی با چهار واسطه، به امام حسن مجتبی (ع) و خاندان وحی میرسد، احمد بن علی نجاشی (که یکی از بزرگان علم رجال است) درباره نسب ایشان مینویسد: هنگامیکه جنازه او را برای غسل برهنه میکردند، در جیب لباس وی نوشتهای یافت شد که در آن، نسبش، اینگونه ذکرشده بود: من ابوالقاسم، عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن علی بن حسن بن علی بن ابی طالب هستم. ولی در کتابهای دیگر، میان «زید» -یعنی جدّ سوّم ایشان– و امام حسن (ع)، شخص دیگری واسطه نیست.
در تاریخ تولد و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اختلاف وجود دارد اما به نقلی ایشان چهارم ربیع الآخر سال ۱۷۳ هجری قمری متولد شدند و در ۱۵ شوال سال ۲۵۲ یا ۲۵۵ هجری قمری از دنیا رفتند. حضرت عبدالعظیم حسنی از اصحاب خاص ائمه (ع) بودند و امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) را درک کردهاند. بطوریکه احادیث بسیاری از طریق ایشان نقلشده است. او یکی از راویان ثقه و مورد اعتماد در احادیث شیعه محسوب میشود.
🔹بزرگی و مقام والای ایشان:
ابوتراب رویانی، روایت کرده است که شنیدم ابوحمّاد رازی میگفت: خدمت امام هادی (ع) در سامرّا رسیدم و مسائلی از حلال و حرام از ایشان پرسیدم. امام به پرسشهای من پاسخ داد و هنگامیکه خواستم از ایشان خداحافظی کنم به من فرمود:
یا أبا حمّاد إذا أشکل علیک شیء من أمر دینک بناحیتک فسل عنه عبد العظیم بن عبد اللّه الحسنی، و اقرأه منّی السّلام.
ای ابو حماد! هنگامیکه چیزی از امور دینی در منطقهات برای تو مشکل شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی بپرس و سلام مرا به او برسان.
این روایت نشانگر آن است که حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نهتنها محدث و شاگرد مکتب اهلبیت بودهاند، بلکه در فقه و مسائل علمی آنقدر مورد اعتماد بودهاند که امام هادی (ع) ایشان را تائید کردهاند و مردم را برای پاسخگویی به ایشان ارجاع میدهند.
همچنین در روایتی ایشان اعتقادات خود را بر امام هادی (ع) عرضه میدارند و امام عقاید ایشان را تایید میکنند.
برگرفته از کانال تقویم شیعه
http://kbbl.ir/or
@quranpuyan
4_5909143175523467643.mp3
7.29M
🔹«حقوق شهروندی در حکومت علوی»، زنجان، مسجد عباسقلی خان، شب نوزدهم رمضان 96
@Davood_Feirahi
☘️حقوق #شهروندی در حکومت علوی:سخنراني دكتر داود فيرحي
🔹شهرها متشکل از انسان های متفاوتی هستند که در آن ها کثرت و اختلاف سلایق وجود دارد. کوفه نیز چنین شهری است. کوفه متشکل از قبایل مختلفی بود و در آن ایرانی ها، قبایلی از یمن، حجاز، شامات، و مصر حضور داشتند.
🔹در شهر متکثر کوفه، سه نوع کنش و رفتار از سوی گروه های مختلف وجود داشت:
اعراض و دوری از مسائل سیاسی و اجتماعی که توسط عده ای دنبال می شد.
اعتراض: عده ای نظر و طرح خاصی در مسائل سیاسی و اجتماعی داشتند و در پی اعلام آن بودند.
تعرض: عده ای هم اهل تعرض و خشونت بوده و جزء مخالفان و یا معاندان محسوب می شدند.
🔹سیاست حکمرانی امام علی علیه السلام به عنوان حاکم در برخورد و تعامل با این سه گروه چگونه بود؟ آیا ایشان شهر را #امنیتی اداره فرمودند؟ با آن که شهر کوفه تازه از جنگ رهایی یافته بود؛
👈به استناد تاریخ می توان گفت که ایشان سیاست آزادسازی را در پیش گرفتند نه سیاست امنیتی کردن شهر را.
🔹در این سخنرانی با بررسی سه متن و روایت از امام علیه السلام به نحوه ی تعامل ایشان با این شهروندان پرداخته می شود.
☘️زنجان،19 رمضان 96
@quranpuyan
✴️ آشنايي با انديشه هاي #سياسياجتماعي علامه طباطبايي
🛑قسمت ششم :
✅ #تفکیک_وحی ورای پیامبر .
✳️ تفاوتهای نظری علامه طباطبایی با سایر فقها
👈👈آیا همه آرا و اقوال پیامبر وحی بود؟
🔸به نظر شما این تفکیک و جداسازی چه ثمره و فایده ای دارد؟
بهرحال مسلمانان موظفند که به دستورات پیامبر عمل کنند چه متّخذ از وحی باشد، چه نظر خود حضرت باشد، چون ما اطاعت از پیامبر را هم مثل اطاعت از خدا واجب می دانیم: اطیعوا الله و اطیعوا الرسول.
ج: همین طور است، ولی یک تفاوت مهم وجود دارد، تفاوت این است که احکام مستند به وحی که بخش اول است، به طور کلی غیر قابل تغییر است و ابدی است و نسخ ناپذیر است، یعنی هیچ یک از ائمه معصومین هم نمی توانند تغییری در قسمت اول که احکام وحیانی است به وجود بیاورند، کما این که این بخش با ارتحال رسول خدا، به پایان رسیده و قابل افزایش حکم جدیدی نیست،👌
#علّامه با این که تصریح می کند اولی الامر در قرآن همان پیشوایان معصوم اند، ولی تأکید می کند که آن ها در هر درجه و مقامی هم که باشند، دخالتی در احکام الهی ندارند:
لیس اولی الامر هؤلاء کائنین من کانوا ان یضعفوا حکما جدیدا و لا ان ینسخوا حکما ثابتا.
👈ولی در بخش دوم که مربوط به رأی پیامبر است، رأی اولی الامر هم دارای اعتبار است، و از این نظر رأی آن ها تفاوتی با رأی پیامبر ندارد، لذا همان طور که بر حسب مصلحت زمان و تغییر شرایط پیامبر می تواند حکمش را تغییر دهد،
اولی الامر هم می تواند این کار را بکند، اولوا الامر امتداد شخصیت حقوقی پیامبر در ولایت بر جامعه است و از همان اختیارات برخوردار است، لذا دست آن ها برای اضافه کردن حکم جدید و یا تغییر حکم گذشته باز است.👌👌👌
🔶 پس به نظر علّامه، نظرات پیامبر در حوزه ولایت ، «صلاح دید» خود حضرت است و اگرچه لازم الاجراست، ولی در طول زمان از سوی پیشوای صالح ـ و حداقل پیشوای معصوم ـ امکان #تغییر آن وجود دارد.
💫نقل از مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی 94/8/28
💫جهت مطالعه مشروح پست ،کلیک کنید
http://quranpuyan.com/yaf_postst3878_Swl-w-mbny-nZm-sysy-jtmy-Hkwmt-slmy-dr-qrn.aspx
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
💐 #مژده به علاقه مندان #فهم بهتر قران:
✳✳ در #خانه بمانيم ، #كتاب بخوانيم، قرآن را بهتر بفهميم.
👈👈#✅ تخفیف_ویژه بمناسبت هفته كتاب
بمدت یک هفته از 24 تا 30 ابان ماه
1- عرضه كتاب"مباني و روش ساده فهم قرآن" با 20درصد #تخفيف به مبلغ 20000تومان
#سفارش پستي كتاب از لينك https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101
2-عرضه بسته اموزشي ويژه فهم ساده قران با #تخفيف 33 درصدي
🔷🔶 براساس پيشنهادهاي قرآن آموزان دوره هاي اموزشي و مخاطبان كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران"
لوح فشرده فيلم جلسات دوره حضوري (که با حضور آقایان گنجه ای و فرهنگ برگزارشد) نيز به همراه كتاب دوره و با تخفيف ويژه33 درصدي، به قيمت 30 هزارتومان عرضه مي شود.
جهت #سفارش_پستی و پرداخت اينترنتي لينك زير را كليك نماييد.
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803
3-نسخه ديجيتال كتاب نيز بصورت فايل pdf نيز از لينك زير به قيمت 8500 تومان قابل دانلود ميباشد.
https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964
✅ جهت توضيحات بيشتر در خصوص كتاب به لينك زير مراجعه نماييد:
https://t.me/fahmequran
با سلام
به مخاطبان گرامی
👈👈همانطور که مستحضرید یکی از برنامه های روزانه کانال قرآن پويان، تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،می باشد.
تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و مرحله سوم و چهارم و سوره های صاد و صافات و بروج و قمر از مرحله پنجم ارائه شدند.
ان شاء الله از فردا
سوره #ذاریات پنجمین سوره از سوره های مرحله #پنجم نزول را آغاز خواهیم کرد.
لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.
گر خلوت ما را شبی از رخ بفروزی
چون صبح بر آفاق جهان سر بفرازم
#حافظ
سلام
صبحتان زیبا و پرمهر
@quranpuyan
⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
2⃣5⃣ #سخت_دلی_فرعون:
#قرآن
🌹سوره یونس آیه ۸۸🌹
و موسی گفت: پروردگارا، تو فرعون و مهترانش را در زندگی دنیا زینت و مال و منال داده ای، پروردگارا تا از راه تو گمراه کنند. پروردگارا، اموالشان را نابود و دلهایشان را سخت گردان پس ایمان نیاورند تا عذاب دردناک را ببینند.
#تورات
🌹خروج،فصل ۱۱ آیه ۹🌹
خداوند به موسی فرمود: فرعون به سخنان شما گوش نخواهد داد تا من کارهای عجیب بیشتری در سرزمین مصر به عمل بیاورم. موسی و هارون تمام این کارهای عجیب را در مقابل فرعون انجام دادند، امّا خداوند دل فرعون را سخت کرد و او بنی اسرائیل را آزاد نکرد.
https://bit.ly/2NCIaTh
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣ تدبر در سوره #ذاریات
🔹فراز آیات ۶-۱
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
وَالذَّارِيَاتِ ذَرْوًا {1}
سوگند به برانگيزانندگانِ پخش كننده {1}
فَالْحَامِلَاتِ وِقْرًا {2}
پس حمل كنندگان بار يا مسوليتي سنگين {2}
فَالْجَارِيَاتِ يُسْرًا {3}
پس روان شوندگان به آساني {3}
فَالْمُقَسِّمَاتِ أَمْرًا {4}
پس تقسیم کنندگان کار [ ها ] {4}
إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَصَادِقٌ {5}
که آنچه وعده داده شده اید راست است ، {5}
وَإِنَّ الدِّينَ لَوَاقِعٌ {6}
و قطعا [ روز ] جزاواقع و مستقر ميشود. {6}
♻️عصاره فراز آیات ۶-۱ : قطعا جزای اخروی وعده داده شده آشکار و واقع میشود.
🖌 آقای سيدكاظم فرهنگ
https://v.ht/zariyat
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✴️ آشنايي با انديشه هاي #سياسياجتماعي علامه طباطبايي
🛑قسمت ششم :
✅ #تفکیک_وحی ورای پیامبر .
✳️ تفاوتهای نظری علامه طباطبایی با سایر فقها
👈👈آیا همه آرا و اقوال پیامبر وحی بود؟
🔶با توجه به این تحلیل، آیا می توان گفت که بخشی از دین ثابت و بخشی دیگر متغیّر است؟
ج: #علّامه این تعبیر را نمی پسندد، ایشان ثابت و متغیر را در احکام قبول دارد، و مقسم آن را احکام می داند که گاه ثابت است و گاه متغیّر، ولی علّامه، اساسا آن چه را در قلمرو رأی پیامبر قرار دارد و مبتنی بر تصمیم گیری ایشان است، جزء دین نمی داند.
👈در تعریف ایشان در دین، دین همان احکام ثابت است که مستند به وحی است، نه آن که مقام دارای صلاحیت برای جعل احکام حکومتی، با جعل آن ها، دائما به دین بیافزاید و قلمرو دین را افزایش دهد، علّامه این مطلب را قبول ندارد.
🔸 ایشان در مقاله اسلام و نیاز های انسان معاصرفرموده اند: مقررات قابل تغییر که به حسب مصالح مختلف زمان ها و مکان ها اختلاف پیدا می کند و منوط به نظر پیامبر اسلام و جانشینان و منصوبین از طرف اوست، به حسب اصطلاح دین احکام و شرایع آسمانی محسوب نمی شود و دین نامیده نشده است.
🔹 پس به نظر علّامه #دین همان چارچوب ثابت احکام است.
💫نقل از مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی 94/8/28
💫جهت مطالعه مشروح پست ،کلیک کنید
http://quranpuyan.com/yaf_postst3878_Swl-w-mbny-nZm-sysy-jtmy-Hkwmt-slmy-dr-qrn.aspx
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
امام سجّاد (ع):
خدایا فرمانبرداری از پدر و مادر و نیکی کردنِ من درحقّ ایشان را برای من از آب خنک در کام تشنگان گواراتر ساز، تا خواهش ایشان را بر خواهش خود ترجیح دهم.
@quranpuyan