🔻تفسیر سوره مبارکه #انسان
🔺 بخش چهاردهم
🔹مطلب دیگری که در این سوره (انسان) است اینکه قرآن کریم گرچه این اوصاف برجسته را برای این ذوات قدسی میداند اما برای ما هم سهمی قائل است به اندازه #لیاقت ما؛ لکن ما این عملی که انجام میدهیم یک وقت است که میگوییم این عمل فلان #ثواب را دارد؛ این درست است، درست است که اگر کسی فلان کار را بکند مثلاً انفاق بکند فلان درجه از ثواب را دارد؛ اما یک راهنمایی قرآن کریم میکند که آن راهنماییها خیلی رایج نیست؛ و آن این است که انسان که کار خیر انجام میدهد و میگوید: خدایا قبول بکن، کار خیر بکن، سعادت به ما بده، عاقبت ما را خیر بکن بهشت بده! اینها جزاهایی است که انسان میخواهد. اما اگر کسی کار خیر انجام بدهد و غرض او الهی باشد و این نکته را در نظر داشته باشد، خدایا من این کار را انجام میدهم که ثابت قدم بمانم، من این کار را انجام بدهم که روحیه بلند پیدا کنم، من این کار را انجام بدهم که غیر از تو نخواهم. این یک تعلیم خاصی است که قرآن کریم در پایان بخش پایانی سوره مبارکه «بقره» مشخص فرمود.
🔹 در سوره مبارکه «بقره» این قسمت معروف است که: ﴿مَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ﴾ پاداش آن را ذکر میکند: ﴿کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِاْئَةُ حَبَّةٍ وَ اللّهُ یُضَاعِفُ لِمَن یَشَاءُ وَ اللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ﴾ که چندین بخش است:
1⃣ کسی که یک کار خیری انجام میدهد مربوط به معرفت و نیت اوست؛ این مثل آن است که یک حبه گندم را در زمین بکارد این یک حبه هفت خوشه برویاند، هر خوشهای صد حبه گندم داشته باشد این میشود یکی هفتصدتا؛ ﴿کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ﴾ یک حبه گندم هفت خوشه، ﴿فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِاْئَةُ حَبَّةٍ﴾ هر خوشهای صد حبه، یکی میشود هفتصد تا؛ این بخش #اول است.
2⃣ ﴿وَ اللّهُ یُضَاعِفُ لِمَن یَشَاءُ﴾ این ضِعف به معنای دو برابر باشد این هفتصد تا میشود ۱۴۰۰ تا. اگر به معنای بیشتر باشد که حد خاصی ندارد؛
3⃣ اما عمده مقام #سوم است ﴿وَ اللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ﴾، نه یعنی یکی را هفتصد تا، نه یعنی یکی را ۱۴۰۰ تا، یکی را به قدری میدهیم که فقط خدا میداند، این حدّ و مرزی ندارد.
🔹یک کاری را علی بن ابیطالب(سلام الله علیه) کرد به عنوان «لَضَرْبَةُ عَلِیِّ لِعَمْرٍو یَوْمَ الْخَنْدَقِ» که خدا به او پاداشی داد که اصلاً به حساب نمیآید که «تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَیْن» این چه به حساب میآید؛ عبادت ثقلین، همه انبیا و اولیا در انسان و همه جنّهای مؤمن در جن؛ «تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَیْن» این به حساب در نمیآید. اینها پاداشی است که خدای سبحان به عمل #خیر میدهد؛
🔹 اما آنچه در بخش دیگری از همان سوره مبارکه «بقره» ذکر فرمود، آیه ۲۶۵ همان سوره است فرمود:
⬅️ ﴿وَ مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللّهِ﴾، یک؛
⬅️ ﴿وَ تَثْبِیتَاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾دو؛
⬅️ ﴿کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَة﴾ آنها که کار خیر انجام میدهند با دو هدف یکی « #قربةالیالله »، یکی اینکه خود من بالا بیایم، روح سخا در من پیدا بشود، روح گذشت در من پیدا بشود، روحم به اعتلا بار یابد. خدایا این کار خیر را انجام میدهم که در طول عمرم نلغزم، این کار خیر را میکنم که پایم نلغزد، قلبم نلغزد، دستم نلغزد، نه کج بروم نه کج بخواهم؛ این اخلاق است که با فقه گره خورده است این سخن از بهشتخواستن نیست آن بهشت را بعد ذکر میکند. این به ما یاد میدهد که انسان میتوان کار خیر انجام بدهد «لله» که ثوابش را میدهد و موقعیت خودش را تثبیت کند که خدایا من دیگر نلغزم.
ببینید اگر درختی آن قدرت را میداشت که از جا حرکت میکرد چند سطل آب از رودخانه میگرفت به پای خود میریخت این درخت حرفش چه بود؟ حرف این درخت این است که خدایا من این آبها را به پای خودم میریزم که ریشه پیدا کنم تثبیت بشوم نلغزم! کسی که دارد کار خیر میکند این آیه یادش میدهد که تو هم این طور فکر کن.
❗️ #بهشت را بله خدا میدهد
❗️#جهنم را هم از تو دور میکند
❗️ اما تو به هر حال در معرض #خطر نباش خودت را #تثبیت کن، موقعیت خودت را تثبیت کن؛ این کاری به بحث بهشت و جهنم ندارد! این تثبیت موقعیت است که خدایا من با این کارم مغرور نشوم❗️
این کار را هم ادامه بدهم و فخرفروشی نکنم❗️
نگویم کم آوردم ، نگویم کم میشود موقعیت من تثبیت بشود تثبیت بشود که «لَا تُحَرِّکُهُ الْعَوَاصِف» بشوم. حوادث در عالم زیاد است گاهی اقتصاد است گاهی سیاست است گاهی حکومت است گاهی کم است گاهی زیاد است، #من_نلغزم؛ این یک مقام است. این در کمالات اخلاقی است؛ خدایا آن توفیق را به من بده که به وسیله این کار خیر هیچ وقت نلغزم همین!
ادامه 👇👇
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #انسان
🔺 بخش چهاردهم - ادامه 👆👆
🔹این چه کار به آیات دیگر دارد؟ این از غرر آیات اخلاقی ماست! اینها محصول آن شراب طهور است. آن شراب طهور، انسان را طرزی تثبیت میکند که «ثبتهم الله»، «یثبتهم الله» تثبیت میکند و دیگر #نمیلغزد.
🔹 آن وقت در بخشهای دیگر همین سوره مبارکه «انسان» فرمود وقتی که شراب طهور به آنها داد میفرماید که ﴿إِنَّ هذا کانَ لَکُمْ جَزاءً وَ کانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُوراً﴾؛ چون در بخشهایی از سوره مبارکه «ابراهیم» فرمود: اگر اهل شکر بودید خود شما را بالا میآورم نه مال شما را بالا میآورم ﴿لَئِن شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ﴾ نه «لأزیدن اموالکم و اولادکم و کذا و کذا»؛ خود شما را بالا میآورم؛ این میشود شیخ انصاری، او میشود محقق اردبیلی، او میشود کذا و کذا؛ خود شخص را بالا میآورند ﴿لَأَزِیدَنَّکُمْ﴾ نه «لأزیدن اموالک و کذا و کذا» این هم از همان قبیل است ﴿کانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُوراً﴾.
🔹 اگر از هر غفلتی منزه شدیم و همین طوری که در این بیان اهل بیت(علیهم السلام) بود که ﴿لاَ نُرِیدُ مِنکُمْ جَزَاءً وَ لاَ شُکُوراً﴾ هیچ توقعی نداریم که شما تشکر کنید، یا نام ما را ببرند، کسی از ما مدح کند، اینها را نمیخواهیم هیچ، هیچ! هر چه که غیر خداست فراموش کردند. این رها کردن از غیر خداست حالا تعبیراتی که در این کتابها هست میگویند مقام فنا و امثال ذلک است؛ ولی به هر حال غیر خدا را نمیخواهند و غیر خدا را نمیبینند. این در دنیا برای خواص حاصل است و در آخرت ظهور میکند.
🔹 بعد فرمود: ﴿إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ تَنْزیلاً﴾ بعد از اینکه آن بخشها را ذکر کردند فرمود این حرفها از همین قرآن در میآید، این توان آن را دارد که انسان را به آن بارگاه برساند ﴿إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنا عَلَیْکَ﴾ با تأکید ضمیر ﴿إِنَّا﴾ با ﴿نَحْنُ﴾؛ ﴿إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ تَنْزیلاً ٭ فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ کَفُوراً ٭ وَ اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ بُکْرَةً وَ أَصیلاً﴾ اینها صف بستند از هر طرف، تو در اثر اینکه نام مبارک «الله» تو را از هر چه غیر خداست طاهر کرده است، #بردبار باش نه به مدح اینها دل ببند نه از مذمت اینها نگران باش!
﴿فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ کَفُوراً﴾ چه آنها کافرند، ملحدند، مشرکاند، یا نه داخلی آسیبرسان هستند، مسلمان هستند به حسب ظاهر، کافر نیستند اهل شرک و الحاد نیستند یک #دشمنان_داخلیاند نه اینها و نه آنها هیچ کدام شما را آسیب نرساند.
﴿وَ اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ بُکْرَةً وَ أَصیلاً﴾ صبح و شام، نه یعنی دو تا برنامه، یکی صبح یکی شام که مثلاً به فلان بیمار بگویند این قرص را یک بار صبح بخور یکی شام. صبح و شام یعنی #مستمر، دائماً به یاد ذات اقدس الهی باش که هیچ لحظه #غفلت نکنی؛ آنگاه ﴿وَ مِنَ اللَّیْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَ سَبِّحْهُ لَیْلاً طَویلاً﴾. جریان شب را برهان اقامه کرد، مسئله سحر را فرمود که همه خواباند مزاحمی در کار نیست ﴿إِنَّ ناشِئَةَ اللَّیْلِ﴾ اصلاً نشئه خاص دارد سحر. ﴿أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قیلاً﴾ که بحثش در سوره مزمل گذشت؛ فرمود #شب را فراموش نکن، #سحر را فراموش نکن، #یادخدا را در سحر فراموش نکن، تا تبعات بعدی آن.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۴۶۲ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #زمر ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
#ترجمه (بهرامپور)
32 - پس کیست ستمکارتر از آن کسی که بر خدا دروغ بست و [سخن] راست را چون به سوی او آمد تکذیب کرد! آیا کافران را جای در دوزخ نیست!
33 - و آن کس که [سخن] راست آورد و آن را تصدیق نمود [و به آن عمل کرد]، آنها حقا پرهیزکارانند
34 - برای آنها، هر چه بخواهند نزد پروردگارشان خواهد بود این پاداش نیکوکاران است
35 - تا خدا، بدترین عملی را که انجام دادهاند از ایشان بپوشاند و آنها را طبق بهترین اعمالی که انجام میدادند پاداش دهد
36 - آیا خداوند [در حمایت] بندهاش کافی نیست! که تو را از کسانی که غیر اویند میترسانند، و هر که را خدا گمراه کند، برایش هیچ راهنمایی نخواهد بود
37 - و هر که را خدا هدایت کند، گمراه کنندهای نخواهد داشت مگر خدا نیست که شکستناپذیر دادستان نیست!
38 - و اگر از آنها بپرسی چه کسی آسمانها و زمین را خلق کرده! قطعا خواهند گفت: خدا بگو: پس آیا به نظر شما اینها را که سوای او میخوانید اگر خداوند بخواهد به من بلایی برساند آیا اینها میتوانند آن بلا را برطرف سازند! یا اگر بخواهد به من رحمتی برساند، آیا اینها میتوانند رحمتش را باز دارند! بگو: خدا مرا بس است اهل توکّل بر او توکّل میکنند
39 - بگو: ای قوم من! آنچه در توان دارید عمل کنید، من [نیز] عمل میکنم اما به زودی خواهید دانست،
40 - چه کسی را عذابی خواهد آمد که رسوایش کند و در [قیامت] عذابی دائم بر او نازل میشود
@qurantehran
🍃️❤🍃_____
🌺 #قرآنبخوان
🌸 امـام علی علیه السلام:
🔹شفاى دردهاى خود را از قــــرآن بجوييد و در سختیها و گــــرفتاری هايتان از آن كمك بخواهيد؛ چرا كه در آن، درمان بزرگترين دردهاست و آن درد ڪفر و نفاق و انحـــراف وگـــمراهى است.
🔹هر ڪس ڪه قرآن در روز قـــيامت برايش شفاعت كند، شفاعت میشود و هر كس كه قرآن در روز قيـامت از او شڪايت ڪند محڪوم میگردد.
📚 خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه
🌹 اَللَّهُمَّ نَوِّرْ قُلُو بَنَا بِالْقُرْآنِ وَ زَیِّنْ اَخْلا قَنَا بِالْقُرْآنِ وَ نَجِّنَا مِنَ لنَّارِ بِالْقُرْآنِ وَ اَدْخِلْنَا فِی الْجَنَّتِ بِالْقُرْآنِ اَللَّـهُمَّ عَجِّلْ فِی فَرَجِ مَوْلانَا صَاحِبَ الْعَصْرِ وَالزَّمَانِ بِالْقُرْآنِ
@qurantehran
#سلام_امام_زمانم
📖 السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَهْدِيَّ اَلْأَرْضِ وَ عَيْنَ اَلْفَرْضِ...
🌱سلام بر تو ای مولایی که حقیقت دین از قلب نازنین تو می تراود...
سلام بر تو و بر روزی که از جانب خدا به سوی اسرار زمین هدایت می شوی!
كجاى زمان ایستادهای
که گذر سالهای طولانی
ما را به شما نمیرساند ...
یا صاحب الزمان
تمام کن زمان نبودنت را ...
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@qurantehran
11.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹♨️ببینید یک آلودگی چطور می تواند انسان را زمین بزند!!
🤲😭🤲خدایا غیرتو پناهی نداریم
بلا را از بندگان شایسته ات دور فرما
و سعادت و آرامش را به تمامی انسانهای پاک و صادق عنایت فرما
پروردگارا به تو پناه میبرم که تنها نجات بخش قادر و متعال تویی
الها سخت درمانده ایم ...
«اللهم اجعل عواقب أمرنا خیرا»
@qurantehran
📜صحیفه سجادیه در کلام علما:
💠آیتالله خامنهای(مدظلهالعالی):
❇️از راه گریه نیمهشب، از راه خواندن قرآن با تدبر و با دقت، از راه خواندن ادعیه صحیفه سجادیه، دل انسان صاف مىشود؛
❌والا اینطورى نیست که بگوییم آقا برو دلت را صاف کن؛ هر کارى هم کردى، کردى! (۱۳۸۴/۰۶/۰۸)
@qurantehran