eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
3.3هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
بصیرت: دشمن شناسی .mp3
16.27M
🔹بررسی رکن اول بصیرت با استفاده از داستان حضرت موسی و شیطان 🎙حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
35.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی: ❇️ اگر امروز جمهوری اسلامی پیروزی‌هایی دارد و دشمن را در سطوح گوناگون متحیر کرده است؛ دلیل اصلی آن حکمت و وجود رهبری داهیانه و خردمندانه مقام معظم رهبری است. ✅ از خدا می‌خواهیم از عمر ما بردارد و بر عمر او بیفزاید... @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ بازنشر به مناسبت ۹دی 📹 نماهنگ | أین عمار... 🔻 رهبر انقلاب: من در سال ۸۸، مسئله‌‏ى بصیرت را مطرح کردم؛ عدّه‌‏اى این را مسخره کردند، «بصیرت» را مسخره کردند؛ مسخره نداشت، واقعیّت بود؛ الان هم واقعیّت است. ۱۳۹۳/۳/۲۶ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
_لحظه.mp3
4.14M
🔹نهم دی با دهم دی فرقی ندارد؛ این مردمند که ناگهان با یک حرکت - که آن حرکت برخاسته از همان عواملی است که نوزدهم دىِ قم را تشکیل داد؛ یعنی برخاسته ی از بصیرت است، از دشمن‌‌‌‌‌شناسی است، از وقت‌‌‌‌‌شناسی  است، از حضور در عرصه‌ی مجاهدانه است - روز نهم دی را هم متمایز می‌کنند. ▪️بیانات در دیدار مردم قم در سالگرد قیام ۱۹ دی ۱۳۸۸/۱۰/۱۹ @qurantehran
دختران عزیز و بانوان گرامی، آینه‌گاه شما را به تماشای نمایش فاطمه(س)، روایتی شاعرانه و عارفانه از زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها دعوت می‌کند؛ 🔸زمان: پنجشنبه ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۸ 🔹مکان: خیابان سمیه، حوزه هنری، تالار سوره 📍 بلیط نمایش برای مجموعه آینه‌گاه با ۵۰ درصد تخفیف ۶۰ هزار تومان خواهد بود؛ 🔸 برای رزرو بلیط و دریافت کد تخفیف، پیام دهید: @moghimis 🔹 مهلت اعلام حضور: ساعت ۱۳ سه شنبه ۱۳ دی 🔸در صورت حد نصاب رسیدن، ماشین جهت رفت و برگشت از درب موسسه (خیابان ایران) با هزینه ۴۵ هزار تومان فراهم است. درخواست خود را اعلام بفرمایید. https://ble.ir/ayenegah https://eitaa.com/ayenehgah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۱۷ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۵۱۷ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #حجرات ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
(بهرامپور) 12 - ای‌ کسانی‌ ‌که‌ ایمان‌ آورده‌اید! ‌از‌ بسیاری‌ گمان‌ها بپرهیزید، چرا ‌که‌ پاره‌ای‌ ‌از‌ گمان‌ها گناه‌ ‌است‌، و [‌در‌ کار دیگران‌] تجسّس‌ نکنید و کسی‌ ‌از‌ ‌شما‌ غیبت‌ دیگری‌ نکند آیا کسی‌ ‌از‌ ‌شما‌ دوست‌ دارد گوشت‌ برادر مرده‌اش‌ ‌را‌ بخورد! [بی‌شک‌ همه ‌شما‌] ‌از‌ ‌آن‌ کراهت‌ دارید، [غیبت‌ نیز چنین‌ ‌است‌] و ‌از‌ ‌خدا‌ بترسید، ‌که‌ ‌خدا‌ توبه‌پذیر مهربان‌ ‌است‌ 13 - ای‌ مردم‌! ‌ما ‌شما‌ ‌را‌ ‌از‌ یک‌ مرد و زن‌ آفریدیم‌، و ‌شما‌ ‌را‌ تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم‌ ‌تا‌ یکدیگر ‌را‌ بشناسید [و اینها ملاک‌ امتیاز نیست‌]، قطعا ارجمندترین‌ ‌شما‌ نزد ‌خدا‌ پرهیزگارترین‌ شماست‌ بی‌تردید خداوند دانای‌ آگاه‌ ‌است‌ 14 - بادیه‌نشینان‌ گفتند: ایمان‌ آوردیم‌ بگو: ایمان‌ نیاورده‌اید، ولی‌ [بهتر ‌است‌] بگویید: اسلام‌ آورده‌ایم‌، و ایمان‌ هنوز ‌به‌ دل‌های‌ ‌شما‌ راه‌ نیافته‌ ‌است‌، و ‌اگر‌ ‌خدا‌ و پیامبر ‌او‌ ‌را‌ فرمان‌ ببرید، چیزی‌ ‌از‌ [پاداش‌] کارهای‌ ‌شما‌ ‌را‌ نمی‌کاهد همانا ‌خدا‌ آمرزنده‌ی‌ مهربان‌ ‌است‌ 15 - مؤمنان‌ [واقعی‌] تنها کسانی‌اند ‌که‌ ‌به‌ ‌خدا‌ و ‌رسول‌ ‌او‌ ایمان‌ آوردند و هیچ‌گاه‌ شک‌ ننمودند و ‌با‌ مال‌ و جانشان‌ ‌در‌ راه‌ ‌خدا‌ جهاد کردند، تنها آنان‌ صادقند 16 - بگو: آیا ‌خدا‌ ‌را‌ ‌از‌ دینداری‌ ‌خود‌ باخبر می‌سازید! ‌در‌ صورتی‌ ‌که‌ ‌خدا‌ آنچه‌ ‌در‌ آسمان‌ها و آنچه‌ ‌در‌ زمین‌ ‌است‌ می‌داند، و ‌خدا‌ ‌از‌ همه‌ چیز آگاه‌ ‌است‌ 17 - ‌بر‌ تو منّت‌ می‌نهند ‌که‌ اسلام‌ آورده‌اند بگو: ‌به‌ اسلام‌ خویش‌ ‌بر‌ ‌من‌ منت‌ منهید، بلکه‌ ‌این‌ خداست‌ ‌که‌ ‌بر‌ ‌شما‌ منّت‌ می‌نهد ‌که‌ ‌شما‌ ‌را‌ ‌به‌ ایمان‌ هدایت‌ کرده‌ ‌است‌، ‌اگر‌ [‌در‌ مدعای‌ ‌خود‌] صادقید 18 - همانا ‌خدا‌ غیب‌ آسمان‌ها و زمین‌ ‌را‌ می‌داند، و خداوند ‌به‌ آنچه‌ می‌کنید بیناست‌ @qurantehran
✳️ نخست‌وزیر یک استعمار که به قدرت قرآن ایمان داشت! 💠 رهبر انقلاب: سخن معروف «گلادستون» را که حتماً شنیده‌اید که گفته بود: این قرآن را باید برداشت. استعمارگران، از قدیم نسبت به اسلام همین احساس را میکردند که آن هم ناشی از چیزهایی بود که از اسلام دیده بودند. ۶۸/۹/۷ 🔻 مجلس عوام مملو از نمایندگان بود. نمایندگانی که برخی کلاه‌شان را به دست گرفته و نشسته بودند و برخی هم مشغول گفت‌وگو با هم بودند. 🔸 مردی مسن که پالتوی سیاه‌رنگ بلندی به تن داشت، کتابی به دست گرفته و پشت میز قرار رفت و شروع به سخنرانی کرد. پس از اندکی سخن گفتن، کتاب را روی میز زد و گفت: مادامی که این کتاب در دست مسلمانان باشد و به آن عمل کنند، اروپا هیچ‌گاه نمی‌تواند بر شرق اسلامی مسلط شود و خود نیز در آرامش و امنیت زندگی نخواهد کرد. 📛 کشیشی که در مجلس حاضر بود با عصبانیت بلند شد؛ پیش آمد و کتاب را برداشت و آن را پاره کرد. ‼️ مرد خطاب به کشیش گفت: ای احمق! منظورم پاره کردن آن نبود بلکه باید آن را از صفحه قلب مسلمانان پاک کنیم و عمل به آن را از جامعه مسلمین از بین ببریم. 💡 آن مرد کسی نبود جز ویلیام گلادستون. گلادستون در سال 1809 در لیورپول انگلیس متولد شد. او سیاستمدار و دولتمرد انگلیسی، از حزب لیبرال مهم‌ترین نخست‌وزیر دوره ویکتوریا بود. ✍ نظر او راجع به جایگاه قرآن در بین مسلمانان قابل تامل است. گاه دشمنان ما قرآن را بهتر از ما درک کرده و می‌کنند. #⃣ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹أَیْنَ مُبیٖدُ اَهْلِ الفُسُوقِ وَ الْعُصْیٰانِ وَ الطُّغْیٰان کجاست آن که اهل فسق و عصیان و ظلم و طغیان را هلاک و نابود می‌گرداند 💠 هر زمان که مے گوییم "العجل یا مولای یا صاحب الزمان" زمزمه هایت را میشنوم که میگویی: صبر کن چشم دلت نیل شود می آیم شعر من حضرت هابیل شود می آیم قول دادم که بیایم به خدا حرفی نیست دل به آیینه که تبدیل شود می آیم ... @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 فتنۀ 88، آتشی بود که اشک رهبری و «یا صاحب الزمان» گفتن ایشان، آن را خاموش کرد. 🔸 نُه دی، فرزند آن خطبۀ نماز جمعه است. ولی باید بدانیم بصیرت، علاجِ فتنه است. 🔹 داشتن و بصیرت‌افزایی مهم‌ترین مسئله‌ در مواجهه‌ی صحیح با پدیده‌ها و رویدادهای مختلف سیاسی و رسانه‌ای و... است. 🔸 باید را شناخت، اسیر اوضاع تشبه حق و باطل نشد و سعی کرد با استفاده از عنصر بصیرت به سراغ رفع فتنه رفت. راهکار خنثی‌سازی فتنه، بصیرت و تبیین و روشنگری است و باید دانست «یک ملّتی که بصیرت دارد، مجموعه‌ی جوانان یک کشور وقتی بصیرت دارند، آگاهانه حرکت میکنند و قدم برمیدارند، همه‌ی تیغهای دشمن در مقابل آنها کند میشود. بصیرت این است. بصیرت وقتی بود، غبارآلودگی فتنه نمیتواند آنها را گمراه کند.» @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 چرا جامعۀ مدینه به آن ظلم بزرگ دربارۀ حضرت‌زهرا(س) تن دادند؟ 🔻 پیامبر(ص) جامعه را به یک اوج و قله‌ای دعوت می‌کرد که مردم ضرورتش را احساس نمی‌کردند؛ این آغاز سقوط است ➖مردم مدینه یک‌شبه دشمن پیغمبر و دختر ایشان نشدند! ➖ابلیس از اول به آدم‌ها نمی‌گوید: بیا جنایت کن! بلکه می‌گوید: ضرورت ندارد خیلی آدم خوبی باشی! ❗️ دعوای سرِ این بود که مردم به آن اوجی که پیامبر(ص) می‌خواست، احساس نیاز نمی‌کردند؛ الان هم خیلی‌ها این احساس را دارند! ➖ استاد : چرا مردمی که به پیامبر(ص) ایمان آورده و پای رکاب ایشان جمع شدند، بعد از پیامبر(ص) این‌قدر اهل‌بیت او را غریب و تنها گذاشتند؟ آیا مردم از آن‌همه خوبی‌های پیامبر(ص) یک‌دفعه‌ای به آن‌همه بدی‌ها گرایش پیدا کردند؟ نه؛ یک‌دفعه‌ای ماجرا زیر و رو نشد بلکه هر بلایی سرِ آن مردم آمد، به‌تدریج آمد. باید دید چه شد که آن مردم به تحمل چنین ظلم بزرگی تن دادند؟ 🔶 اکثریت مردم آن جامعه بد نبودند، از پیامبر(ص) و علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) و فاطمۀ زهرا(س) هم بدشان نمی‌آمد اما رسول‌خدا(ص) مردم را به یک اوج و به یک قله و به خوبی‌های فوق‌العاده‌ای دعوت می‌کرد که مردم نسبت به آن احساس نیاز نمی‌کردند. ماجرا از اینجا شروع شد. این احساسی است که الان هم خیلی‌ها دارند. 🔸 آنها نمی‌خواستند از اسلام خارج بشوند، نمی‌خواستند علیه پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) و علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) قیام کنند، همۀ آنها که بُغض و کینه نداشتند، همه آن نفاق و حسادت شدید را نداشتند. آنها که دشمن حضرت زهرا(س) نبودند، چرا ایشان را تنها گذاشتند؟ چون حضرت زهرا(س) داشت جامعه را به یک اوجی دعوت می‌کرد که مردم ضرورتش را احساس نمی‌کردند و این یک جنایت بزرگ است؛ این یعنی آغاز سقوط و انحطاط و بدبختی! ⭕️ ابلیس به آدم‌ها نمی‌گوید: بیا جنایت کن و قاتل ائمۀ معصومین باش! بلکه می‌گوید: ضرورت ندارد که خیلی آدم خوبی باشی؛ نمی‌خواهد به خودت سخت بگیری... این کسانی که نمی‌خواهند به اوج برسند، از آنهایی که مردم را به اوج دعوت می‌کنند کم‌کم بدشان می‌آید و فاصله می‌گیرند. تا جایی که این دعوت‌کنندگان به اوج، جلوی چشم آنها غریب و مظلوم می‌شوند. 💢 مردم مدینه یک بهره‌ای از اسلام برده بودند و بیشتر نمی‌خواستند! بی‌تردید همۀ آنها علی‌بن ابی‌طالب(ع) را بهترین و باسوادترین و زاهدترین یار پیامبر(ص) می‌دانستند ولی ایشان را نمی‌خواستند. این یعنی: ما نمی‌‌خواهیم رئیسی داشته باشیم که این‌قدر خوب باشد! حرکت به سوی اوج، واقعاً سخت نیست ولی اگر کسی نخواهد به اوج برسد، برای او سخت است. مثلاً اگر کسی نخواهد به اوج برسد، نماز اول وقت، حجاب، حلال‌خوریِ دائم و کلاً دین‌داری برایش سخت است. بازیکن تیم فوتبال وقتی در زمین تلاش می‌کند و خسته می‌شود تا جام را بگیرد، اگر از او بپرسید که سخت بود یا نه؟ می‌گوید: نه سخت نبود، خیلی هم لذت بردم... پس بستگی دارد به اینکه آن اوج را بخواهیم یا نه؟ 🌷 رسول‌خدا(ص) برای یک هدف کم و کوچک نیامده بود، برای این آمده بود که مردم را به اوج برساند، نه صرفاً برای اینکه مردم معتاد و دزد نشوند، یا دختران را زنده‌به‌گور نکنند! هدف پیامبر(ص) خیلی بالاتر از اینها بود. ⭕️ این‌طور نبود که مردم بعد از پیامبر(ص) یک‌دفعه‌ای عوض شده و آدم‌های بدی شده باشند! مشکل مردم این بود که به آن اوجی که پیامبر(ص) دعوت می‌کرد، مایل نبودند و الا مردم که یک‌شبه قاتل و جنایت‌کار نمی‌شوند! مردم که یک‌شبه دشمن پیغمبر و دختر پیغمبر نمی‌شوند! 💢 کاری که پیامبر(ص) در آن جامعه انجام داد، کاری بود در اوج! اما مردم خسته شده بودند و دیگر نمی‌کشیدند! شاید حرف‌شان این بود که «شما خوب هستید ولی از ما خیلی انتظار دارید!» چرا با اینکه پیامبر دستور داده بود، مردم به‌همراه لشکرِ اسامه به جنگ نرفتند؟ انگار دنبال بهانه‌ای بودند که از زیر حرف‌های پیامبر(ص) در بروند! حضرت زهرا(س) به مردم فرمود: فکر نکنید اگر از اوج، کوتاه آمدید و علی(ع) را کنار گذاشتید، به نفع شما خواهد شد! شما از این شتر خلافت، شیر نخواهید دوشید، خون خواهید نوشید و بدبخت می‌شوید. فکر کردید اگر به کم قانع شدید، عیبی ندارد؟ شما را بشارت می‌دهم، به شمشیرهای برنده، به هرج‌ومرج دائمی و فراگیر «وَ اَبْشِرُوا بِسَیْف صارِم وَ سَطْوَةِ مُعْتَد غاشِم، وَ بِهَرَج شامِل» (إحتجاج، ج‏ ۱، ص۱۰۸) آیا همۀ ما باید به اوج برسیم؟ نه لزوماً؛ اما لااقل آنهایی که مردم را به اوج دعوت می‌کنند و آنهایی را که به اوج می‌رسند، نباید تنها بگذاریم. آیا همۀ ما باید شهادت‌طلب باشیم؟ نه، اما شهید را گرامی بداریم. اگر جزو «السابقون» نیستیم، جزو «اصحاب یمین» باشیم. خدا انتظار ندارد همه به اوج برسند. اگر به اوج نمی‌رسیم، به همان نسبت، تواضع و استغفار کنیم و ادعا نداشته باشیم. شناسی @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 جملات تکان‌دهنده حضرت زهرا(س) درباره جهاد تبیین کار دین از این به بعد با شماست این مسئله شوخی نیست... (برداشتی از خطبه فدکیه؛ استاد ) @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 امام موسی کاظم(علیه السلام): إنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ صِدِّيقَةٌ شَهِيدَةٌ به راستی که فاطمه علیها السلام صدیقه شهیده است. 📗اصول کافي- ج۱ - ص۴۵۸ 💠 بازخوانی خطبه فدکیه حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها ویژه 🗓 روز یکشنبه ۱۱ دی ماه ⏰ ساعت ۲-۵ بعدازظهر 🎙باحضوراستادحوزه‌ودانشگاه خانم : خیابان ایران- خیابان شهید مهدوی پور - شماره ۱۲۱ موسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا @qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺 بخش بیستم (آخر) 🔺در بحث قبلی گفتیم که انسان مختار است اما در مختار بودن آزاد نیست! تنها کسی که در مختار بودن آزاد است خود ذات اقدس الهی است. ما را مختار خلق کردند ما غیر از اختیار راه دیگری نداریم؛ اما یا این طرف می‎رویم یا آن طرف، هر دو طرف براساس اختیار ماست ما در آزاد بودن مجبوریم یعنی اصلاً ما آزاد خلق شدیم. حالا که ما در آزاد بودن خلق شدیم، می‎خواهیم روی این آزادی خودمان تکیه کنیم. چه این طرف برویم چه آن طرف برویم آزاد هستیم، ولی این آزادی ما در اختیار ما نیست؛ لذا در سوره «کهف» فرمود ﴿وَ لَا تَقُولَنَّ لِشَی‏ءٍ إِنیّ‏ فَاعِلٌ ذَلِکَ غَداً ٭ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ﴾ بخواهید تصمیم آزادانه بگیرید بدان تو خدا نیستی که آزادی‎ات برای خودت باشد تو آزاد خلق شدی؛ چون تو آزاد خلق شدی مشیئت تو، محکوم مشیئت الهی است؛ لذا فرمود ﴿وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ﴾ شما، شما نه این طرف رفتن یا آن طرف رفتن! این هسته مرکزی آزادی در اختیار اوست. این طرف بروی کار توست! آن طرف بروی کار توست، ولی این آزادی به دست دیگری است. ﴿وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ﴾ طرف خوب بروی بهشت است کار توست، طرف بد بروی جهنم است کار توست؛ اما این هسته مرکزی دو طرفه، این هسته مرکزی به دست خداست؛ لذا فرمود: ﴿وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ﴾ «ان تشاؤوا»؛ لذا فرمود نگو من فردا این کار را می‎کنم. شما دارید تصمیم می‎گیری ولی بدان که این آزادی برای تو نیست. تو اگر بگویی چه بخواهند چه نخواهند من آزادم این با خلقت تو سازگار نیست. جمع بین این آیه سوره مبارکه «انسان» که فرمود: ﴿وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ﴾ با آیه ۲۳ سوره مبارکه «کهف» که فرمود: ﴿وَ لَا تَقُولَنَّ لِشَی‏ءٍ إِنیّ‏ فَاعِلٌ ذَلِکَ غَداً ٭ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ﴾ این است بدان که این هسته مرکزی برای تو نیست. هر یکی از دو طرف بروی کار توست، اما این هسته مرکزی و فرماندهی که به چپ برانی یا به راست برانی، این هسته مرکزی به دست دیگری است. مبادا خیال بکنی چه چپ برانی چه راست برانی که برای توست این هسته مرکزی هم برای توست این هسته مرکزی یعنی آزاد بودن، آزاد بودنِ تو را خدا به تو داد. 🔸غرض این است که در سوره «کهف» دارد که ﴿وَ لَا تَقُولَنَّ لِشَی‏ءٍ إِنیّ‏ فَاعِلٌ ذَلِکَ غَداً ٭ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ﴾؛ بدان که تو بنده‎ای، این آزادی تو مال تو نیست، تو را آزاد آفریدند؛ لذا هر وقت بخواهی تصمیم بگیری و بگویی من فردا این کار را بکنم با یک « إن‎شاءالله » بگو. @qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺 بخش بیستم 🔸﴿وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ﴾ ذات اقدس الهی دو تا مشیئت دارد یک مشیئت تشریعی دارد که «إن الله یأمر بکذا و کذا و کذا و و کذا و ینهی عن کذا و کذا و کذا» اینها مشیئت است. چه چیزی حلال است، چه چیزی حرام است. 🔹یک مشیئت است که در کل نظام هر کس یک کاری می‎خواهد انجام بدهد تا خدا اذن تکوینی ندهد ممکن نیست! در سِحر ساحران که کار محرَّم بیّن الغی است فرمود: ﴿وَ مَا هُمْ بِضَارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ﴾ این اذن تکوینی است. این طور نیست که ساحر بخواهد بدون اذن خدا و اراده خدا آسیبی به کسی برساند نه!، ﴿وَ مَا هُمْ بِضَارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ﴾ این اذن تکوینی است. 🔹فرمود در نظام تکوین تا او نخواهد، خواسته شما اثربخش نیست اما در نظام تشریع در سوره مبارکه «اسراء» آنجا از همان اوایل شروع می‎کنند: فرمود: ﴿لا تَجْعَلْ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ﴾ از توحید شروع می‎کنند، بعد ﴿وَ آتِ ذَا الْقُرْبی‏ حَقَّهُ﴾ بعد فرمود: ﴿إِنَّ الْمُبَذِّرینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطینِ﴾ بعد ﴿لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً﴾ بعد ﴿لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ﴾ بعد ﴿لا تَقْرَبُوا الزِّنی‏ إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً﴾ بعد ﴿لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتی‏ حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ﴾ بعد ﴿لا تَقْرَبُوا مالَ الْیَتیمِ إِلاَّ بِالَّتی‏ هِیَ أَحْسَنُ﴾ بعد ﴿أَوْفُوا الْکَیْلَ إِذا کِلْتُمْ﴾ بعد ﴿لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ﴾ فرمود: ﴿کُلُّ ذلِکَ کانَ سَیِّئُهُ عِنْدَ رَبِّکَ مَکْرُوهاً﴾ ما اینها را نمی‎خواهیم. بنابراین دو تا مشیت داریم؛ مشیئت تشریعی است که اوامری دارد نواهی دارد چه چیزی را می‎خواهد و چه چیزی را نمی‎خواهد؟ مشیئت تکوینی است. ❗️حالا آن کسی که دارد می‎کند یعنی ـ معاذالله ـ در برابر قدرت خداست یا خدا به او امتحان داده دستش را باز گذاشته؟! فرمود ساحر خیال نکند علیه اراده الهی دارد کار می‎کند: ﴿وَ مَا هُمْ بِضَارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ﴾ این معصیت هست؛ اما تا خدا إذن تکوینی ندهد کسی علیه اراده خدا که نمی‎تواند کار بکند. این مشیئت تکوینی ناظر به این است ﴿وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ﴾، بعد فرمود ﴿إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلیماً حَکیماً﴾ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۱۸ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #ق ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۵۱۸ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #ق ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
(بهرامپور) 🌸 سوره مبارکه ق🌸 🌺به نام خداوند بخشنده مهربان 🌺 1 - قاف‌ سوگند ‌به‌ قرآن‌ مجید [‌که‌ ‌این‌ پیامبر، راستگو و رستاخیز حق‌ ‌است‌] 2 - بلکه‌ ‌از‌ ‌این‌ ‌که‌ هشدار دهنده‌ای‌ ‌از‌ خودشان‌ ‌به‌ سوی‌ ‌آنها‌ آمد تعجب‌ کردند و کافران‌ گفتند: ‌این‌ چیز عجیبی‌ ‌است‌ 3 - آیا وقتی‌ ‌که‌ مردیم‌ و خاک‌ شدیم‌ [زنده‌ می‌شویم‌]! ‌این‌ بازگشتی‌ بعید ‌است‌ 4 - قطعا ‌ما می‌دانیم‌ ‌که‌ زمین‌ ‌از‌ اجسادشان‌ چه‌ می‌کاهد، و پیش‌ ‌ما کتابی‌ ‌است‌ ‌که‌ [همه‌ چیز ‌در‌ ‌آن‌] محفوظ ‌است‌ 5 - [نه‌،] بلکه‌ حقیقت‌ ‌را‌ وقتی‌ برایشان‌ آمد دروغ‌ خواندند، ‌پس‌ ‌آنها‌ ‌در‌ وضعی‌ سر ‌در‌ گم‌ قرار دارند 6 - آیا ‌به‌ آسمان‌ بالای‌ سرشان‌ نظر نکرده‌اند ‌که‌ ‌آن‌ ‌را‌ چگونه‌ بنا کرده‌ و [‌با‌ ستارگان‌] زینتش‌ داده‌ایم‌ ‌که‌ هیچ‌ گونه‌ خلل‌ و شکافی‌ ‌در‌ ‌آن‌ نیست‌! 7 - و زمین‌ ‌را‌ گستردیم‌ و ‌در‌ ‌آن‌ کوه‌های‌ استوار افکندیم‌ و ‌در‌ ‌آن‌ ‌از‌ ‌هر‌ نوع‌ گیاهان‌ خرّم‌ رویاندیم‌ 8 - ‌تا‌ مایه بصیرت‌ و یادآوری‌ ‌برای‌ ‌هر‌ بنده‌ی‌ توبه‌ کار ‌باشد‌ 9 - و ‌از‌ آسمان‌ آبی‌ پربرکت‌ نازل‌ کردیم‌ و ‌به‌ وسیله ‌آن‌، باغ‌ها و حبوبات‌ درو کردنی‌ ‌را‌ رویاندیم‌ 10 - و نخل‌های‌ بلند ‌با‌ خوشه‌های‌ ‌بر‌ ‌هم‌ چیده‌ [رویاندیم‌] 11 - ‌تا‌ روزی‌ بندگان‌ ‌باشد‌، و ‌با‌ ‌آن‌ [آب‌] سرزمین‌ مرده‌ ‌را‌ زنده‌ کردیم‌ خروج‌ [‌از‌ قبرها] نیز چنین‌ ‌است‌ 12 - پیش‌ ‌از‌ ‌ایشان‌ قوم‌ نوح‌ و اهل‌ رس‌ّ و ثمود [پیامبران‌ ‌را‌] تکذیب‌ کردند، 13 - و عاد و فرعون‌ و برادران‌ لوط، 14 - و اهل‌ ایکه‌ (قوم‌ شعیب‌) و قوم‌ تبّع‌ همگی‌ فرستادگان‌ ‌را‌ تکذیب‌ نمودند و ‌در‌ نتیجه‌ وعده‌ی‌ [عذاب‌] ‌من‌ تحقق‌ یافت‌ 15 - ‌پس‌ آیا ‌در‌ آفرینش‌ نخستین‌ درمانده‌ شدیم‌ [‌که‌ دوباره‌ نتوانیم‌ بیافرینیم‌!] بلکه‌ ‌آنها‌ [‌با‌ ‌این‌ همه‌ دلایل‌] باز ‌در‌ آفرینش‌ جدید ‌در‌ شک‌اند @qurantehran