eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.5هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح فراز ۳۵ دعای بعد از زیارت ◀️ قسمت دوم ✳️ «اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلي وَلِيِّكَ وَابْنِ اَوْلِيآئِكَ الَّذينَ ...[الّذین] َاَذْهَبْتَ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهَّرْتَهُمْ تَطْهيراً»؛ خدايا درود فرست بر وليّ‏ت و فرزند اوليائت، [که] پليدي را از ايشان زدودي، و پاكشان نمودي پاك ساختني درخور. ⚜ در بخش گذشته به معنای رجس پرداختیم و مشخص شد که رجس چیست. حال به شرح ادامه فراز می پردازیم: ⚜ آیه ٣٣ سوره مبارکه الأحزاب که می فرماید: «إنَّمَا يُرِيدُ اللَّـهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا»؛ خدا فقط مى‌خواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر ]بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند. 👈🏻این ایه به «آیه تطهیر» شهرت دارد و بر طهارت اهل بیت دلالت می‌کند. درباره اینکه چگونه آیه تطهیر بر طهارت و پاکی اهل بیت (علیهم السلام) دلالت می‌کند گفته شده است: 👈🏻واژه "إِنَّما" به تصریح لغت‌شناسان، برای انحصار است؛ بنابراین نشان می‌دهد اراده الهی مخصوصاً به پاکی اهل بیت تعلق گرفته است. 👈🏻عبارت «عنکم» بر واژه «الرجس» مقّدم شده ـ و بنابر قاعده تقدیم جار و مجرور بر مفعولٌ‌به، بر این انحصار و اختصاص تأکید می‌کند. 👈🏻عبارت «یطهّرکُم» (شما را پاک کرد) در پی «لِیذهِبَ عَنکُم‌الرّجسَ» نیز تأکیدی بر طهارت و پاکیزگی به دنبال دور شدن پلیدی‌ها است. 👈🏻واژه «تَطهِیرًا» نیز مفعول مطلق است و تأکیدی دیگر برای طهارت به شمار می‌رود. 👈🏻«الرِجسَ» (پلیدی) نیز به دلیل اینکه با الف و لام شمول آمده است، شامل هرگونه پلیدی فکری و عملی اعمّ از شرک، کُفر، نفاق و جهل و گناه و حتی پلیدی جسمانیات می‌شود. ⚜در زیارت وارث می خوانیم: «أشهَدُ أنَّكَ كُنتَ نوراً فِي الأَصلابِ الشّامِخَةِ ، وَالأَرحامِ المُطَهَّرَةِ ، لَم تُنَجِّسكَ الجاهِلِيَّةُبِأَنجاسِها ، ولَم تُلبِسكَ مِن مُدلَهِمّاتِ ثِيابِها»؛ شهادت مى دهم كه تو نورى بودى در صلب هاى شامخ، و رحم هاى پاكيزه جاهيت با ناپاكي هايش، آلوده ات نكرد، و به تو نپوشاند از جامه هاى تيره و تارش 📔المصباح (کفعمی)، ج۱، ص۴۸۹. ⚜واژه اهل در لغت به معنای «انس و قرابت» آمده است و واژه بیت به معنای محل سکونت و جای بیتوته است. اصل «اهل بیت» در لغت به معنای «خویشاوندان فرد» است که با او قرابت و خویشاوندی داشته باشند. این واژه در اصطلاح قرآن، حدیث و علم کلام به معنای خانواده پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) آمده است. ✳️ آیه طهارت در کلام ائمه (علیهم السلام) ⚜ ابوجعفر محمد بن يعقوب بن اسحاق كليني (ره) در‌ حديثي‌ صـحيح چـنان نقل مي‌كند كه حضرت امام صـادق (علیه السلام) فـرمود: اگـر پيامـبر خـدا (صلی الله علیه و آله) سـاكت نـشسته‌، اهل‌ بيت‌ خـود را مـشخص نمي‌كرد، خاندان فلان و خاندان فلان آن را‌ براي خود ادعا مي‌كرد؛ ولي خداوند ـ عزوجل ـ در كتاب خود جهت تصديق پيامـبرش آيه ی تـطهير را نـازل فرمود‌: «همانا‌ خدا‌ فقط مي‌خواهد پليدي و گناه را از شـما اهـل بـيت دور كنـد‌ و كامـلاً‌ شـما را پاك سازد.» (در آن هنگام) علي، حسن، حسين و فاطمه (علیهم السلام) حضور داشتند. پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) آنها‌ را‌ در‌ خانه ی ام سلمه زير «كساء» قرار داد و سپس گفت: « اللَّهُمَّ، إِنَّ لِكُلِّ نَبِيٍّ أَهْلًا و ثَقَلًا، و هؤُلَاءِ أَهْلُ بَيْتِي و ثَقَلِي‏ فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ: أَ لَسْتُ مِنْ أَهْلِكَ؟ فَقَالَ: إِنَّكَ إِلى‏ خَيْرٍ، و لَكِنَّ هؤُلَاءِ أَهْلِي‏ و ثَقَلِي»؛ خدايا، همانا براي‌ هر‌ پيامبري‌ اهلي و خانداني است و اينان اهل بـيت و خاندان من هستند. ام سلمه گفت: آيا من‌ از‌ اهل‌ بيت تو نيستم؟ پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: تو بر خير هستي ولي اينان اهل بيت و خاندان من‌ اند‌. 📗کافی، ج۲، ص۸ ادامه 👇👇 https://eitaa.com/qurantehran
ادامه 👆 شرح فراز سی و پنج دعای بعد از زیارت آل یاسین ✳️ شیعیان مشمول آیه تطهیر: ⚜ در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) آمده است که درباره آیه «انّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ»؛ "خدا فقط می‌خواهد آلودگی را از شما خاندان (پیامبر) بزداید" فرمودند: «يَعْنِي الْأَئِمَّةَ علیهم السلام وَ وَلَايَتَهُمْ مَنْ دَخَلَ فِيهَا دَخَلَ فِي بَيْتِ النَّبِيِّ ص‏لوات الله علیه»؛ یعنی ائمه (علیهم السلام) و ولایت ایشان که هر کس در آن داخل گردد، وارد خانه (رسول الله صلی الله علیه و آله) گردیده است. 📘 کافی، ج۱، ص۴۲۳. ✳️ مصداق کلام لسان الله، حضرت صادق (علیه السلام) در تفسیر آیه ی ٣٣ سوره مبارکه احزاب در زیارت حضرت صدیقه ی کبری (سلام الله علیها) می باشد. «وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِه أَبُوكِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَتَى (أَتَانَا) بِهِ وَصِيُّهُ‏ فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلاَّ أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلاَيَتِكِ ‏»؛ و ما چنين پنداريم كه دوستان شما هستيم و مقام بزرگى شما را تصديق مى‏ كنيم و بر هر دستور و تعليمات الهى كه پدر شما و وصيّش كه درود حق بر او و آلش باد براى ما آورد صبور و مطيع خواهيم بود پس ما درخواست مى‏ كنيم هرگاه كه مصدق و مؤمن به شما هستيم كه ما را بواسطه اين تصديق به رسول و وصيش به شما ملحق فرمايد. تا به ما مژده رسد كه بواسطه دوستى شما ما را از گناهان پاك سازد. 📕 المزار، ج۱، ص۲۱. ⚜ در این زیارت با معرفی خود به عنوان پیروان و یاوران و مُصَدِّقان پیامبر (صلی الله علیه و آله)، قید می شود با رفتن ذیل ولایت حضرت صدیقه ی کبری (سلام الله علیها) خود را به طهارت بشارت می دهیم. ⚜ اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) پاک و مطهر از جمیع رجس ها می باشند. شیعیان نیز تحت ولایت و محبت ایشان طبق فرموده ی امام صادق (علیه السلام) مشمول آیه ی طهارت می شوند. ⚜ هم اکنون حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آخرین حلقه ی امامت و اهل بیت هستند که شیعیان خود را تحت ولایت و محبت مهدوی با واسطه حضرت، به مقام عصمت(بالغیر) می رسانند. 💎 زائر در این فراز شریف عرضه می دارد: خدايا درود فرست بر وليّ‏ت و فرزند اوليائت، [که] پليدي را از ايشان زدودي،و پاكشان نمودي پاك ساختني درخور. https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
02.Baqara.013.mp3
1.22M
🌸 تفسیر صوتی سوره مبارکه 🍃آیه سیزدهم - استاد 🍃وَ إِذا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَما آمَنَ النّاسُ قالُوا أَ نُؤْمِنُ کَما آمَنَ السُّفَهاءُ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ وَ لکِنْ لا یَعْلَمُونَ ✅ وچون به آنان گفته شود، شما نیز همان گونه که(سایر)مردم ایمان آورده اند ایمان آورید، (آنها با تکبّر وغرور)گویند: آیا ما نیز همانند ساده اندیشان و سبک مغزان، ایمان بیاوریم؟! آگاه باشید! آنان خود بی خردند، ولی نمی دانند. 1⃣ارشاد و دعوت اولیای خدا، در منافقان بی اثر است. «قِیلَ... أَ نُؤْمِنُ» 2⃣منافقان، روحیّه و دارند. «أَ نُؤْمِنُ» 3⃣ تحقیر مؤمنان، از شیوه های منافقان است. «کَما آمَنَ السُّفَهاءُ» 🔹(ایمان داشتن و تسلیم خدا بودن،در نظر منافقان سبک مغزی است.) 4⃣ مسلمانان باید هوشیار باشند تا فریب ظواهر را نخورند. «أَلا» 5⃣ در فرهنگ قرآن،تسلیم حقّ نشدن، سفاهت است. «إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ» 6⃣ باید غرور متکبرانه منافق، شکسته و با آن مقابله شود. «إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ» 7⃣ افشای چهره دروغین منافق، برای جامعه اسلامی ضروری است. «هُمُ السُّفَهاءُ» 8⃣ بدتر و دردآورتر از هر دردی، جهل به آن درد است. «لکِنْ لا یَعْلَمُونَ». https://eitaa.com/qurantehran
مکتب قرآن.mp3
525.8K
💠 مکتب قرآن 🔸 هر اندازه انسان در خدمت قرآن كریم باشد باز راه دارد، چون یك سوی قرآن «عربی مبین» است كه در سوره «زخرف» فرمود: ﴿إِنّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنَاً عَرَبِیاً لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ﴾ و سوی دیگرش منزه از عبری و عربی بودن تازی و فارسی بودن و مانند آن است، فرمود: ﴿وَ إِنَّهُ فی أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾. این قرآن در آغازش «علیّ حكیم» است و در انجامش «عربی مبین». 🔸 اگر كسی به این «عربی مبین» اعتصام كرد و آن را فهمید و باور كرد و عمل نمود، كم كم بر اساس «اِقرَأْ و َارْقَ»، همین طناب را می ‌گیرد و بالا می ‌رود، تا به آن علی حكیم بار یابد، از علوّ الهی طرفی ببندد و از بهره ببرد. https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا جَامِعَ الْکَلِمَةِ عَلَی التَّقْوَی... 🌱 سلام بر شادی جمعیت قلبهای ما در سایه‌ی دستهای مبارک تو. سلام بر آن لحظه ای که پراکندگی های هوا و هوس را به نگاهی آرام می کنی. 📚 صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس بی قرار توام و در دل تنگم گله هاست ... آه بیتاب شدن عادت کم حوصله هاست مثل عکس رخ مهتاب که افتاده در آب " در دلم هستی و بین منو تو فاصله هاست بی تو هر لحظه مرا بیم فرو ریختن است مثل شهری که به روی گسل زلزله هاست ... https://eitaa.com/qurantehran
🟢 آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی (ره) به شاگردان خود توصیه می کردند : 🔵 هر صبح که از خانه بیرون می آیید ، یک سلام به حضرت صاحب الامر علیه السلام عرض کرده و یک حاجت بخواهید. ✍ ارتباط معنوی با امام زمان عجّل الله فرجه الشریف بسیار ساده است. البته به شرط آن که از همان ابتدا به دنبال دست یافتن به جایگاههای بسیار بالایی چون تشرف خدمت آن حضرت نباشید، بلکه قدم به قدم و به تدریج این رابطه معنوی را گسترش داده و تعمیق بخشید. ✨نخستین قدمها برای ایجاد ارتباط معنوی با امام عصر(ع) می تواند با انجام یک یا چند مورد از کارهای زیر آغاز شود: 🔹خواندن در هر صبحگاه؛ 🔹عرض خدمت آن حضرت در آغاز و پایان هر روز؛ 🔹خواندن زیارت یا دعای در هر روز جمعه؛ 🔹دعا برای آن حضرت در مواقعی چون قنوت نماز و تعقیب نمازهای روزانه؛ 🔹خواندن نماز امام زمان؛ 🔹توسل به آن حضرت در مواقع سختی و مشکلات و... ❌ همانطور که گفته شد لازم نیست همه این کارها را به یکباره و همزمان آغاز کنید، یکی دو مورد از کارهای یاد شده را انتخاب و سعی کنید به طور مرتب و مستمر آن را انجام دهید و به تدریج کارهای دیگر را نیز به برنامه خود اضافه کنید. ‌‌ https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺 بخش دهم 🍃أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم 🌺 اتَّخَذُوا أَيْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ 🍃ﻗﺴﻢ‌ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺳﭙﺮ ﻛﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ ﺑﺮﺍی ﺩﻓﻊ ﺍﺗﻬﺎمِ ﻧﻔﺎﻕ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻣﺎﻧﻊ ﺑﻨﺪﮔﻲ ﺧﺪﺍ ﺷﺪﻩ‌ﺍﻧﺪ. ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺑﺪ ﻛﺎﺭی ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ! (٢) گفتیم این سوره مبارکه که در مدینه نازل شد، برای تحلیل یک جامعه نفاق بود و افشاگری آنها. 🔻 لجوج‌ترین دشمن دین همین هستند، که با جنگ نرم شروع می‌کند؛ یعنی با مسجد ضرارسازی، با سوگند دروغ، با ذکر و تسبیح... او نه به خدا معتقد است، نه به قیامت، نه به قرآن، نه به عترت. این یک نرم‌افزاری علیه دین است؛ 🔺 یک بیان نورانی در روایات است و آن بیان این است که در قرآن دارد که منافقین ﴿لاَ یَذْکُرُونَ اللّهَ إِلاّ قَلِیلاً﴾؛ این سؤال برای همه هست که اصلاً منافق را قبول ندارد، را قبول ندارد؛ این چه استثنایی است که خدا می‌فرماید: ﴿لاَ یَذْکُرُونَ اللّهَ إِلاّ قَلِیلاً﴾؟ اصلاً دین ندارد، چون ﴿فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّار﴾ است، چگونه قرآن می‌گوید اینها کم به یاد خدا هستند، این مشکل! اما در این روایت نورانی می‌فرماید اینها به یاد خدا هستند، به حسب ظاهر در ؛ اینها فقط برای ذکر دارند، کسی که دینش برای دنیاست، برای حفظ دنیا به یاد خداست، دینش کم است. این خیلی حرف دقیقی است! 🔸 فرمود اینها به یاد خدا نیستند واقعاً اصلاً به یاد خدا نیستند. این که به یاد خدا هستند در جمع مردم، برای دنیاست دنیا هم متاع قلیل است. پس ﴿لاَ یَذْکُرُونَ اللّهَ إِلاّ قَلِیلاً﴾، چون به لحاظ هدف که بررسی کنید اینها به دنبال متاع کمی هستند. اینها به دنبال بهشت که نیستند. 🔻پس کار قرآن تحلیل جامعه نفاق است که اینها با نرم‌افزار دارند دین را از بین می‌برند و گرنه آن مسجدسازی برای چیست؟ این پشت سر هم سوگند یاد کردن برای چیست؟ این از لطایف تعبیر قرآن کریم است که اینها این را سپر قرار دادند، معلوم می‌شود است؛ یعنی واقعاً به جنگ دین آمدند و گرنه انسان عادی یک وقت برای بارندگی چتر سر می‌گذارد. چتر چتر است؛ اما سپر دست نمی‌گیرد، سپر معلوم می‌شود مخصوص میدان جنگ است؛ منتها جنگ نرم است❗️ . پس آن مسجد ضرارساختن، در اصل کمین کردن است، پس این می‌شود جنگ نرم. اینجا هم فرمود: ﴿اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً﴾، می‌شود نرم‌افزار. آن‌گاه می‌فرماید از نظر خصوصیات روانی، اگر نصیب شما شد، اینها هستند. اگر خوردید اینها هستند! اینها ﴿إِن تُصِبْکَ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ﴾، اگر ـ خدای ناکرده ـ سختی دامنگیر شما شد اینها خوشحال می‌شوند. @qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺ادامه👆 بخش دهم ✅ پس یک جامعه خاصی در مدینه بود به نام جامعه نفاق، جمعیت آنها هم کم نبود با نرم‌افزار شروع می‌کردند و سوگند را هم سپر قرار داده بودند، ذکرشان هم فقط برای دنیا بود. در مسجد شرکت می‌کردند، برای دیگران زیاد نماز می‌خواندند، زیاد ذکر می‌گفتند، به حسب ظاهر زیاد قرآن می‌خواندند... : در آیه سوم که میفرماید: ﴿فَطُبِعَ عَلی‏ قُلُوبِهِم‏﴾ پس امکان استغفار و کجا میرود؟ پاسخ: بله، تا زنده‌ هستیم اختیار هست؛ منتها توفیق را ذات اقدس الهی برمی‌دارد و ما را به حال خودمان رها می‌کند. یک وقت است ما می‌خواهیم برویم، مرتّب کمک می‌کند، فرستادگانی، فرشته‌هایی، علل و عوامل فراوانی کمک می‌کنند. یک وقت این کمک‌ها را برمی‌دارد. در همان اوّل سوره مبارکه «فاطر» گذشت که ما کسی را گمراه نمی‌کنیم قلب کسی را سیاه نمی‌کنیم. ما اگر کسی مؤمن باشد توفیق می‌دهیم، دری را که خدا بر اساس رحمت باز کند کسی نمی‌تواند ببندد؛ اما وقتی دیدیم عده‌ای بی‌لیاقت هستند و مرتّب علیه دین تلاش و کوشش می‌کنند، این درِ رحمت را به روی اینها می‌بندیم. ما کاری با او نداریم، او را به حال خودش رها می‌کنیم، آن وقت می‌افتد. 🔸 بیان نورانی سیّدالشهداء(سلام الله علیه) در دعای عرفه این است که خدایا آن وقتی هم که من دارم ندارم: «أَنَا الْفَقِیرُ فِی غِنَایَ فَکَیْفَ لَا أَکُونُ فَقِیراً فِی فَقْرِی‏»؛ آن وقتی که دارم ندارم، چون دارم برای توست. انسان را به حال خودش رها بکند می‌افتد. فرمود ما هرگز کسی را گمراه نمی‌کنیم، وقتی فیض را گرفتیم او می‌‌افتد و گرنه این طور نیست که ذات اقدس الهی کسی را گمراه بکند. فرمود ما در را یا باز می‌کنیم یا می‌بندیم، همین! می‌بندیم و نمی‌گذاریم بیاید. این می‌شود: «وَ لَا تَکِلْنِی إِلَی نَفْسِی طَرْفَةَ عَیْنٍ أَبَدا»❗️ فرمود اینها با تشکیلات کار می‌کنند. پس نفاق یک وقت نفاق فردی است حساب دیگری دارد؛ اما نفاق تشکیلاتی راهش همین است. واقعاً وارد جنگ می‌شوند؛ لذا فرمود: ﴿جَاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنَافِقِینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ﴾، 📣 منتها با جنگ سخت‌افزار، با جنگ نرم‌افزار، همین! آنها آمدند مسجد را خراب می‌کنند، اینها مسجد می‌سازند. آنها آمدند کعبه را ـ معاذالله ـ از بین ببرند اینها با سوگند جلوی دین را می‌گیرند. وقتی هم حرف می‌زنند ﴿وَ إِن یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ﴾، حرف‌های آهنگین می‌زنند، ظاهر فریبایی هم دارند، ظاهرنمایی می‌کنند. به حسب ظاهر گوش می دهند، اما باطن اینها ویران و آلوده است. @qurantehran