📇 خلاصه تفسیر آیه ۱۰ سوره مبارکه #حشر
🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله #جوادی_آملی(سایت اسراء)
🔸مطلب آیه این است که غیر از مهاجر و غیر از انصار گروه سوّمی هستند که بعد از اینها به اینها ملحق شدند: ﴿وَ الَّذِینَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَ لِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَ لاَ تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلّاً لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَؤوفٌ رَحِیمٌ﴾
🔹انصار بخلزدایی کردند و تابعین کینهزدایی کردند. فرمود اینهایی که بعداً میآیند اینچنین میگویند؛ یعنی شما که بعداً آمدید اینچنین بگویید، این جمله سوم که عطف بر آن قبلیها هست به لسان اِخبار بیان شد؛ اما به داعی انشا القا و وصف مردان الهی را ذکر میکنند؛ یعنی اینچنین باشید! چون جنبه تربیتی دارد.
🔸فرمود: ﴿وَ الَّذِینَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ﴾ میگویند؛ یعنی بگویید؛ بگویید ﴿رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَ لِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَ لاَ تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلّاً لِلَّذِینَ آمَنُوا﴾، برای خود طلب مغفرت میکنند، برای گذشتگانی که راه را برای اینها باز کردهاند طلب مغفرت میکنند و برای خود و ارتباط خود، نسبت به همه مؤمنین چه گذشته و چه حال، کینهزدایی میکنند: ﴿وَ لاَ تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلّاً لِلَّذِینَ آمَنُوا﴾؛ چه گذشته و چه آینده, چه مؤمنین گذشته و چه مؤمنین حال که این وصف بهشتیان است.
🔹عدهای از مفسّرین اهل سنّت خواستند به این آیه استدلال کنند که این سه بخش، تقسیمِ مستوعب است؛ یعنی مهاجرین، انصار و ﴿وَ الَّذِینَ جَاءُوا﴾ را؛ این ﴿وَ الَّذِینَ جَاءُوا﴾ هم شامل مهاجرین بعدی میشود، هم شامل انصار بعدی میشود، هم شامل ما که به اینها ایمان آوردیم، نه در ردیف مهاجرین هستیم، نه در ردیف انصار مصطلح؛ بالأخره دینِ خدا را داریم یاری میکنیم؛ انصار در برابر مهاجر نیستیم، چون فرمود: ﴿وَ الَّذِینَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ﴾. پس این سه آیه تقسیم آن مستوعب است، هیچ کسی نیست که مسلمان باشد و مشمول این سه آیه نباشد، چون این تقسیم مستوعب است و ما که بعداً آمدیم، نه جزء مهاجرین اوّل هستیم، نه جزء انصار اوّلی هستیم؛ جزء ﴿وَ الَّذِینَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ﴾ خواهیم بود. تکلیف ما را همین آیه مشخص کرد؛ یکی از تکالیف ما این است که بگوییم: ﴿رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا﴾؛ دوم ﴿وَ لِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ﴾؛ پس ما مکلّفیم نسبت به مؤمنین گذشته طلب مغفرت کنیم؛ مخصوصاً نسبت به آن مهاجرین اوّلی و انصار اوّلی. ما مأمور به استغفاریم نه مأمور بالسبّ؛ خواستند بگویند که سبّ هیچ کدام از مهاجرین و انصار که در صدر اسلام بودند روا نیست، ما مأمور به استغفاریم برای آنان، نه مأمور به سبّ؛ این یک پیام.
🔸اگر ما در قرآن همین سه آیه را میداشتیم میگفتیم این تقسیم مستوعب است؛ ولی در قرآن کریم راجع به کسانی که در صدر اسلام بودند و همچنین کسانی که بعدا به آنها ملحق شدند، میبینیم تقریباً پنج گروه را قرآن میشمارد. اینچنین نیست که همه کسانی که جزء مهاجرین اول بودند خوب بودند، همه کسانی که جزء اوّلی از انصار بودند خوب بودند، اگر عدهای منافقانه در بین مهاجر یا انصار به سر میبردند، ما هم درباره آنها باید تبرّی کنیم.
🔹 آیه صد تا ۱۰۲ سوره «توبه» آمده اینها را پنج قِسم کرده ﴿مَرَدُوا عَلَی النِّفَاقِ﴾ کرده، ﴿خَلَطُوا عَمَلاً صَالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً﴾ گفته؛ پس اینچنین نیست که هر کس در گذشته رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) را زیارت کرد و جزء اصحاب بود وارسته باشد. از آن طرف هم در طُرُق ما هم فراوان آمده است که «ارْتَدَّ النَّاسُ بَعْدَ النَّبِیِّ»که البته این ارتداد، ارتداد ولایی است؛ یعنی «ارتدّوا عن الولایة»، نه ارتداد مصطلح فقهی باشد که حکم فقهی هم به همراه داشته باشد.
@qurantehran
🌸🍃🌺🌱🌸🌿🌺
🍃
🌺
☘️هر صنعتی دستور العملی دارد☘️
🍀در کنار هر صنعتی کتابی است که دستورالعمل درست نگاهداری و حفظ آن از تباهی به نام دین و آیین آن است. #انسان که بزرگترین صنعت الهی و قافله سالار موجودات غیرمتناهی است حاشا که بدون دستورالعمل بوده باشد.
🍀آری آن #قرآن فرقان ختمی مرتبت محمدی است که خدای سبحان آن را قرین صنعت شگفت خود انسان قرارداده است که " ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم ".
🍀از نبی خاتم ماثور است که القرآن مادبه الله. یعنی #قرآن سفره ی پر نعمت الهی است که هر انسانی به فراخور استعداد خود از آن طعمه می گیرد و لقمه برمیدارد و نیز مادبه ، ادبستان است و ادب نگاه داشتن حد هرچیز است. و قرآن نگاهدار حد انسان است.«فتدبّر»
📚منبع : نامه ها و برنامه ها _ علامه حسن زاده
@qurantehran
ا🌺
ا🍃
ا🌸🍃🌺🌱🌸🌿🌺
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری
گاهی افراد می پرسند که چکارکنیم به خدا و امام زمان (عج)نزدیک شویم❗️
✅ یک راه بیشتر نیست...
اما همه اش می خواهیم ذکری وردی چیزی بخوانیم که مثلا بنده خوب خدا شویم❗️
@qurantehran
970322-Panahian-Ofogh-RamezanMaheOmidBarayeZohoor-27-64k.mp3
7.98M
🌺 شرح #دعای_افتتاح ۲۷
💭استاد #پناهیان
🔸باوجود تاکیدخداوندمبنی بر اینکه شیطان دشمن آشکار انسان است، انسان تصور میکند زندگے اوبدون دشمن خواهد بود. این ساده اندیشے وسطحی نگری، موجب نابودی انسانها خواهدشد.
🔹یکے از نصرت های الهی در دوره آخرالزمان، وجود همین دشمنی های آشکار است؛ زیرا از روی دشمن دشمنان، راه حق وباطل را می توان تشخیص داد.
🔸دشمنان ما، دشمنان دین ماهستند؛ آنها با دینی که جلوی سلطه گری آنها را بگیرد، مشکل دارند.
🔹در زمان ظهور، مردم به این آگاهی می رسند که دشمنان خدا، دشمنان بشریت و دشمنان منافع ما هستند و دشمنان منافع ما همان دشمنان خدا هستند.
@qurantehran
📇 خلاصه تفسیر آیه ۱۷ سوره مبارکه #حشر
🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله #جوادی_آملی(سایت اسراء)
🔸فَکَانَ عَاقِبَتَهُمَا أَنَّهُمَا فِی النَّارِ خَالِدَیْنِ فِیهَا وَ ذلِکَ جَزَاؤُا الظَّالِمِینَ
🔹﴿فَکَانَ عَاقِبَتَهُمَا أَنَّهُمَا فِی النَّارِ﴾؛ یعنی «فکانا» در حقیقت ﴿فِی النَّارِ﴾ عاقبت اینها، عَقب کار اینها آن است، این هم که عِقاب را عقاب گفتند و عقوبت گفتند، برای اینکه چیزی غیر از عقبِ کار نیست این کار اولی دارد و آخر، اوّلش شیرین است و آخرش تلخ، عقوبت را که گفتند عِقاب و عقوبت، برای اینکه عقبِ همین کار است، یک چیز دیگری نیست اگر یک شیرینی درست کند که اولش شَهد و شکر باشد و آخرش سمّ آن سمّ عقبِ همین شهد است؛ لذا این را میگویند عِقاب،
🔸 عقوبت جدای از کار نیست در حقیقت، عاقبت شیطان و آن کافرِ فریبخورده عاقبت ولی و مولیٰعلیه این است که ﴿أَنَّهُمَا فِی النَّارِ خَالِدَیْنِ فِیهَا﴾، اینها در آتش هستند در حالی که مُخلَّد در آتش هستند و این اختصاص به این شیطان یا یهودیهای بنینضیر، بنیقینقاع یا منافقین صدر اسلام ندارد؛ بلکه ﴿وَ ذلِکَ جَزاءُ الظَّالِمین ﴾، این کیفر هر انسانی است که #ظالم باشد،
🔹 البته جزا را ملاحظه فرمودید در قرآن کریم چنین فرمود که جزا، وفاق است، ﴿جَزَاءً وِفَاقاً﴾، این ﴿جَزَاءً وِفَاقاً﴾، فقط درباره کیفر است و معصیت است و عِقاب وگرنه درباره حَسنه و ثواب چنین تعبیری اصلاً در قرآن کریم نیست که جزا، وفاق عمل است؛ بلکه جزا در حسنات یا ده برابر است یا بیشتر اینکه گفته شد: ﴿جَزَاءً وِفَاقاً﴾، این فقط در سیّئات است که وِفق عمل است و موافق عمل و همتای عمل؛ ولی در حسنات خیلی بیشتر از آن است و جزای ظالمین همین است که «خالدیْن فی النار» باشند، اگر ظلمشان به حدّ نفاق و کفر رسیده است.
@qurantehran
⭕️ تضییع و نابودی هرکدام، تضییع دیگری هم هست!
✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
📝 اتحاد قرآن و اهلبیت بدین معناست که اخبار و اعتقادات و افعال اهلبیت علیهمالسلام هم نظیر صفحات قرآن است که در هر مراجعه به آن، معنای جدیدی ممکن است به دست آید، ولی اکثریت مسلمانها (اهل تسنن) میگویند قرآن را داریم و کاری به اهلبیت علیهمالسلام نداریم! و اقلیت (شیعه) میگویند اهلبیت را داریم و کاری به قرآن نداریم! با اینکه تضییع و نابودی هرکدام، تضییع دیگری هم هست.
📚 در محضر بهجت، ج۳، ص۱۷۷
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📃⁉️ رای من یک نفر چه اثری دارد؟🤔
در جریانات امروز؛ مذاکرات وین، طرح اجباری واکسیناسیون و کرونا هراسی، وضعیت أسف بار غزه و فلسطین، دعواها و کشمکشهای انتخاباتی، وضعیت بد معیشتی مردم و... هزاران علت دیگر نباید مردم را از نظام جدا نماید و راه را برای عده ای بی دغدغه و راحت طلب باز نماید.
امام خمینی (رحمهالله):
✅ همه در انتخابات مسئولیم
اگر شما از صحنه خارج بشید و یک نفری رئیس جمهور بشود که کشور را تباه کند؛ چنانچه تباه کردند....هممون مسئولیم.
#حضور_حداکثری
#انتخابات1400
@qurantehran
970323-Panahian-Ofogh-RamezanMaheOmidBarayeZohoor-28-64k.mp3
7.31M
🌺 شرح #دعای_افتتاح ۲۸
💭استاد #پناهیان
▪️فراز آخر دعای افتتاح، به موضوع فتنه های آخرالزمان می پردازد.
▪️ روایات مربوط به فتنه های آخرالزمان، نشان میدهد که اولاً در آستانه ظهور مؤمنین دارای قدرت و عزت می شوند و ثانیاً اینکه نفاق ممکن است در میان مؤمنان و منتظران هم پديد بیاید.
▪️اهل بیت راه شناسایی منافقان در آخرالزمان را به ما آموخته اند؛ از جمله امام رضا(ع) فرمودند: منافقان با دوستان اهل بیت دشمنے و با دشمنان آنها دوستے مے کنند.
▪️فتنه های آخرالزمان باعث رسوایے منافقان و سقوط افراد ضعیف الایمان ونجات مومنان است.
▪️ اگر کسے در آخرالزمان، در یاری ولے خدا و دوستان او کم بگذارد، به یاری و سربازی دشمنان خدا مبتلا مےشود.
@qurantehran
📇 خلاصه تفسیر آیه اول- سوره مبارکه #ممتحنه
📚 مفسر: آیت الله #مکارم شیرازی (تفسیر نمونه)
🔸در شان نزول آمده حركتى از ناحيه يكى از مسلمانان صادر شد كه هر چند به قصد جاسوسى نبود ولى اظهار محبتى به دشمنان اسلام محسوب مى شد، لذا آيات فوق نازل شد و به مسلمانان هشدار داد كه از تكرار اينگونه كارها در آينده بپرهيزند.
🔹لذا مى فرمايد: اى كسانى كه ايمان آورده ايد! دشمن من و خود را دوست خويش قرار ندهيد" (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ) يعنى آنها فقط دشمنان خدا هستند كه با شما نيز عداوت و دشمنى دارند، با اين حال چگونه دست دوستى به سوى آنها دراز مى كنيد؟!
🔸 شما نسبت به آنها اظهار محبت مى كنيد در حالى كه آنها نسبت به آنچه از حق براى شما آمده (اسلام و قرآن) كافر شده، اند، و رسول خدا و شما را به خاطر ايمان به خداوندى كه پروردگار همه شما است از شهر و ديارتان بيرون مى رانند؛ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِيَّاكُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ.
🔹آنها هم در عقيده با شما مخالفند، و هم عملا به مبارزه برخاسته اند، و كارى را كه بزرگترين افتخار شما است، يعنى ايمان به پروردگار، براى شما بزرگترين جرم و گناه شمرده اند، و به خاطر همين شما را از شهر و ديارتان آواره كردند، با اين حال آيا جاى اين است كه شما نسبت به آنها اظهار محبت كنيد، و براى نجاتشان از چنگال مجازات الهى به دست توانمند رزمندگان سپاه اسلام تلاش كنيد؟! اگر شما براى جهاد در راه من و جلب خشنوديم هجرت كرده ايد پيوند دوستى با آنها برقرار نسازيد (إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهاداً فِي سَبِيلِي وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِي) .
🔸اگر به راستى دم از دوستى خدا مى زنيد و به خاطر او از شهر و ديار خود هجرت كرده ايد، و طالب جهاد فِي سَبِيلِ اللَّهِ و جلب رضاى او هستيد اين مطلب با دوستى دشمنان خدا سازگار نيست.
شما مخفيانه با آنها رابطه دوستى برقرار مى سازيد، در حالى كه من آنچه را پنهان يا آشكار مى كنيد از همه بهتر مى دانم! (تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَيْتُمْ وَ ما أَعْلَنْتُمْ)
🔹بنا بر اين مخفى كارى چه فايده اى دارد با علم خداوند به غيب و شهود.
و در پايان آيه به عنوان يك #تهديد قاطع مى فرمايد:" هر كس از شما چنين كارى كند از راه راست منحرف و #گمراه شده است" (وَ مَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِيلِ).
🔸هم از راه معرفت خدا منحرف گشته كه گمان كرده چيزى بر خدا مخفى مى ماند، و هم از راه ايمان و اخلاص و تقوى كه طرح دوستى با دشمنان خدا ريخته، و هم تيشه به ريشه زندگانى خود زده است كه دشمنش را از اسرارش با خبر ساخته و اين بدترين انحرافى است كه ممكن است به شخص مؤمن بعد از وصول به سرچشمه ايمان دست دهد.
@qurantehran
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹بهگونهای قرآن بخوان که چشم تو قرآن را ببیند، گوش تو قرآن را بشنود و قلب تو نسبت به معارف بلند او حضور داشته باشد.
🔹باید آن را از آفرینندۀ قرآن تلقی کند، که قرآن را خدا میگوید و تو شنونده قرآن هستی.
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببينيد| خصوصيات محبوبترين بندگان خدا
١. راستگویی
٢. نماز اول وقت
٣. ادای امانت
📜 شرح #حدیث_اخلاق توسط
#مقام_معظم_رهبری
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 خطری سهمگین در کمین جریان انقلابی‼️
➖نفوذی خطرناکتر از حضور یک جاسوس و حتی ترور اشخاص..
➖چالشی که همه حوزهها از معیشت تا سیاست از مردم تا مسئولین را نشانه میرود!!
با "نفوذ جریانی"، خطرناکترین چالش انقلاب و مردم آشنا شوید👆👆
#نفوذ
#جریان_تحریف
#انتخابات
@qurantehran
💠 قطره دریاست، اگر با دریاست!
❣رهبر معظم انقلاب:
🔸همه شرکت کنند در انتخابات حتی آن کسانی که نظام را قبول ندارند. برای حفظ کشور، برای اعتبار کشور بیایند در انتخابات شرکت کنند...
۱۳۹۴/۱۰/۱۹
#انتخابات
#مشارکت_حداکثری
@qurantehran
970324-Panahian-Ofogh-RamezanMaheOmidBarayeZohoor-29-64k.mp3
7.02M
🌺 شرح #دعای_افتتاح ۲۹
💭استاد #پناهیان
🔸فراز «اللّهم انّا نشکوا عليک فقد نبینا» به این معنااشاره دارد که باید دل ما از اینکه در محضرنبی اکرم و امام زمان نیستیم، بگیرد ويتیمی و غربت خود را درک کنیم و سپس می توانیم از این شرایط، به محضر خدا گله وشکایت کنیم
🔹ما باید همواره کثرت دشمنان و قلت عدد خود را در نظر داشته باشیم؛ احساس کثرت در مقابل دشمنان ما را دچار اختلاف و حس رقابت با یکدیگر می کند.
🔸ما باید در این دوران غربت، خودمان را با رسالت با عظمت ریشه کن کردن کفر و فساد و ظلم در سطح جهانی، بسنجیم.
🔹اگر احساس غريبی و قلت و در حال نبرد بودن، در ما از بین برود، ممکن است احساس بی مسئولیتی کنیم و روحیه انقلابی گری وایثارگرانه خود را از دست بدهیم.
@qurantehran