eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
3.4هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
📢📢📢 سلام علیکم 📢📢📢 شما وارد کانال موسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا شده اید. 🌺🌸این کانال در راستای استفاده از تولیدات ملی از تلگرام به ایتا منتقل گردید.🌸🌺 📣 برنامه جدیدکانال:(تابستان۱۴٠۱) 🔷🔹 هر روز یک صفحه تلاوت قرآن کریم و نکات تفسیری آیه اول همان صفحه 🔶🔸 روزهای شنبه تفسیر 🔶🔺یکشنبه صحیفه سجادیه 🔶🔻دوشنبه یک لقمه کتاب 🔶🔸سه شنبه احکام 🔶🔹چهارشنبه جهاد با نفس ارسال صوت کلاسهای قبلی مؤسسه(آرشیو) ♦️🔸اطلاع رسانی امور جاری مؤسسه و... ✅ با ما همراه باشید و کانال موسسه را به دوستان خود معرفی کنید. ✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️ 🔶🔸برای پاسخگویی به سوالات احکام به ایدی زیر پیام دهید: 🆔@Noore_ahkam 📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣 توجه داشته باشید که از این پس اطلاعات کانال به صورت هفتگی پاک و به کانال آرشیو مؤسسه با لینک: eitaa.com/quran_tehran منتقل خواهد شد. 📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣 🌺🌺 لازم به ذکر است، سایت موسسه به آدرس qurantehran.ir نیز در حال فعالیت می باشد🌺🌺 eitaa.com/qurantehran
📲 ابزار رسانه مانند سلاح شیمیایی عمل میکند 👈 تجهیزات را از بین نمیبرد اما قدرت انسان‌ها را میگیرد 🔻 رهبرانقلاب، امروز: فعلاً دشمن از ابزار رسانه برای اثرگذاری بر افکار عمومی استفاده می‌کند. ابزار ، ابزار مهمی است و اگر دست دشمن باشد، ابزار خطرناکی است. 🔹️ ابزار رسانه را تشبیه می‌کنند به سلاح‌های شیمیایی در جنگ نظامی. را وقتی می‌زنند، تانک و تجهیزات از بین نمی‌رود، انسان‌ها از بین می‌روند و از قدرتِ استفاده از ابزار می‌افتند. ابزار رسانه هم این‌جور است. 🔸️ امروز از تلویزیون، از اینترنت، از شبکه‌های اجتماعی و علیه افکار عمومی ما استفاده می‌شود. 🔺️ کسانی که مسئولیت این بخش را دارند به این مطلب درست توجه کنند؛ ما در جلسات حضوری هم تأکید کردیم؛ گفتیم این‌ها ابزاری نشوند برای اینکه دشمن، راحت، سلاح شیمیایی خود را علیه این مردم به کار ببرد. وظیفه‌ی خود را بدانند و با جدیت عمل کنند. ۹۷/۷/۱۲ 🆔 @qurantehran
4_6008136927541200268.mp3
3.92M
╭━═✨❀🌸🌱🌼🌱🌸❀✨═━╮ ♦️ای نبض زمان، زمانه دلگیر شده است ♦️برگرد ظهورتان کمی دیر شده است ♦️سردار سپاه عشق، فرمانده ی ما ♦️سرباز خراسانیتان پیر شده است ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ✔️ امام زمان(عج) برای شما یا شما برای امام زمان(عج)؟ 💎 استاد 🌹اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🌹 @qurantehran ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
لزوم محاسبه در ماه شعبان؛ ✳️ماه پربركت شعبان، آخر سال اخلاقی ماست. 🔷 : هر كسی براي خود يك سالی دارد، كشاورزان معمولاً اول سالشان اول پاييز است، و برخي‌ها هم اول سالشان فروردين است؛ اما كسانی كه در مسائل اخلاقی كار مي‌كنند اول سالشان ماه مبارك رمضان است، لذا ماه شعبان آخر سال اخلاقی اينهاست. 🔷 در آخر سال نظير اينكه نزديك امتحانات كنكور مي‌شود انسان چگونه تلاش و كوشش مي‌كند مطالعه كند و حضور ذهن داشته باشد, اينها كه سال اخلاقي دارند تمام تلاش و كوشش آنها اين است كه در اين ماه شعبان بدهكاري‌هايشان را بدهند حقّ‌الله دارند حقّ‌الناس دارند توبه‌اي بايد بكنند واجبي ترك كردند حرامي مبتلا شدند تمام اين دِيْن‌هاي حقّ‌اللهي و حقّ‌الناسي را در ماه شعبان بدهند كه وقتي اول سال فرا مي‌رسد اينها با سود همراه باشند. @qurantehran
💠چندخطی پای منبر مرحوم هر روز بنشینید یک مقدار با امام زمان درد و دل کنید. خوب نیست شیعه‌ روزش شب شود و شبش روز شود و اصلاً به یاد او نباشد. ✨بنشینید چند دقیقه، ولو آدم حال هم نداشته باشد، مثلاً از مفاتیح دعایی بخواند، با همین زبان خودمان سلام و علیکی با آقا کند. با حضرت درد و دلی کند. ✨خدا مرحوم آیت الله العظمی بهجت را رحمت کند، یک حرف بلندی می‌فرمودند: بین دهان تا گوش شما کمتر از یک وجب است. قبل از اینکه حرف از دهان خودتان به گوش خودتان برسد، به گوش حضرت رسیده است. ✨او نزدیک است، درد و دل‌ها را می‌شنود. با او حرف بزنید و ارتباط برقرار کنید. ✨در زمان حضرت امام هادی علیه‌السلام شخصی نامه‌ای نوشت، از یکی از شهرهای دور نامه‌ای نوشت که آقا من دور از شما هستم، گاهی حاجاتی دارم، مشکلاتی دارم؛ به هر حال چه کنم؟ 🔹حضرت در جواب ایشان نوشتند: «إِنْ کَانَتْ لَکَ حَاجَةٌ فَحَرِّکْ شَفَتَیْک‏» لبت را حرکت بده، حرف بزن، بگو. ما از شما دور نیستیم. اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 📚(بحارالانوار/ ج۵۳ص۳۰۶) @qurantehran
نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد و به چند روش خوانده می شود. 📍یادآوری طریقه خواندن نماز آیات: 1⃣ بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد براى رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.  2⃣ بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است) از سوره ‏اى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگرى از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره ‏اى که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و رکعت دوم به همین منوال 3⃣ نکته مهم این است که اگر قبل از رکوع پنجم، سهوا یا عمدا سوره تمام شد، باید پس از رکوع سوره حمد مجدد خوانده شود. @qurantehran
ز هجر پیر جماران به غم گرفتاریم ز درد دوری او ناله ها ز دل داریم به یمن دلبری آن نگار شهر آشوب مرید ساقی عشقیم مست دلداریم تمام عزت ایران تصدق سر اوست ز اقتدار خمینی ست آبرو داریم هنوز هم به خدا سر در حسینیه ها میان قاب وفا عکس یار بگذاریم میان ما همه عهدیست تا ابد باقی که پای عهد خود از جان خویش بیزاریم به جان فاطمه سوگند تا قیامت هم ز حب آل علی دست بر نمی داریم برای حفظ ولایت شهید باید شد که همچنان شهدا بی قرار دیداریم کلام سید علی بر زمین نخواهد نماند که در رکاب علی از تبار عماریم الا سقیفه تباران شعار ما این است برای یاری رهبر همیشه بیداریم 🏴 رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) را تسلیت می‌گوییم. @qurantehran
بی رحم ترین حالت یک صبح همین است خورشید بتابد به جهان باز نیایی... 🌸🍃اللهم عجل لولیک الفرج🍃🌸 @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥صلوات خاصه امام رضا علیه‌السلام 🔹 امروز ۲۳ ذی القعده روز زیارتی امام رضا(ع) دلم هوای تو کرده ست خوب میدانی فراق یار چه سخت است خوب میدانی (ع) @qurantehran
یکباﺭﻩ ﺩﻟﻢ ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﺑﻨﻮﻳﺲ ﻛﻼمے دستے ﺑﻪ ﺭﻭے ﺳﻴﻨﻪ ﻧﻬﺎﺩﻡ ﻭ ﻧﻮﺷﺘﻢ ازمن به حسین بن علے عرض ‌سلامے 🌸السلام علی الحسین 🌸و علی علی بن الحسین 🌸و علی اولاد الحسین 🌸و علی اصحاب الحسین @qurantehran
🔹برای توجه به نکات زیرضروری است: 1️⃣ دوستانی که ترم گذشته در کلاس ثبت نام نموده و به دلیل شیوع ویروس کرونا چندجلسه ازکلاس را گذرانده اند، این ترم نیازی به هزینه ندارند ولی باید نام و شماره تلفن همراه خود را به ادمین کانال موسسه یا آیدی @yazahra1442 ارسال نمایند. ( عدم ارسال نام به منزله انصراف از کلاس می باشد.) 2⃣ کلاسهای حضوری دارای محدودیت نفرات است. 3⃣ غیر حضوری می باشد . لذا دوستان، به ازای هر کلاس منتخب مبلغ پنجاه هزار تومان به شماره کارت ۵۰۲۲ - ۲۹۷۰ - ۰۰۱۲ - ۰۹۲۸ بانک پاسارگاد به نام موسسه قرآنی علی بن موسی الرضا واریز و سپس رسید واریز خود را همراه نام و ، شماره و مد نظر به ادمین کانال یا آیدی فوق ارسال نمایند. eitaa.com/qurantehran
📇 خلاصه تفسیر سوره - آیه۴۴ 📚 مفسر: آیت الله مکارم شیرازی (تفسیر نمونه) 🔹بالآخره سومين پاسخى كه قرآن از اين گروه گمراه مى ‏گويد اين است كه مى‏ گويد:" آيا تو گمان مى‏ كنى كه اكثر آنها گوش شنوا دارند، يا مى ‏فهمند"؟! (أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ). 🔸" نه آنها تنها مانند چهارپايانند، بلكه گمراهتر"! (إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ). 🔹يعنى سخريه ‏ها و سخنان زننده و غير منطقى آنها هرگز تو را ناراحت نكند چون آدمى يا بايد خود داراى عقل باشد و آن را به كار گيرد (و مصداق" يعقلون" گردد) و يا اگر از علم و دانش برخوردار نيست از دانايان سخن بشنود (و مصداق يسمعون باشد) اما اين گروه نه آنند و نه اين، و به همين دليل با چهار پايان تفاوتى ندارند، و روشن است كه از چهارپا نمى ‏توان توقعى داشت، جز نعره كشيدن و لگد زدن، و كارهاى غير منطقى انجام دادن. بلكه اينها از چهارپايان نيز بدبخت‏ تر و بينواترند كه آنها امكان تعقل و انديشه ندارند، و اينها دارند و به چنان روزى افتاده ‏اند!. 🔹قابل توجه اينكه باز در اينجا قرآن، تعبير به" اكثرهم" مى‏ كند و اين حكم را به همه آنها تعميم نمى ‏دهد، چرا كه ممكن است در ميان آنها افرادى واقعا فريب خورده باشند كه وقتى در مقابل حق قرار گرفتند تدريجا پرده ‏ها از مقابل چشمشان كنار مى ‏رود و پذيراى حق مى‏ شوند و اين خود دليل بر رعايت انصاف در بحثهاى قرآنى است. @qurantehran
📇 خلاصه تفسیر سوره - آیه۵۶ 📚 مفسر: آیت الله مکارم شیرازی (تفسیر نمونه) 🔹 پاداش من هدايت شماست! از آنجا كه در آيات گذشته سخن از اصرار بت پرستان بر پرستش بتهايى بود كه مطلقا سود و زيانى ندارند، در نخستين آيات مورد بحث اشاره به وظيفه پيامبر صلوات الله علیه در برابر اين متعصبان لجوج كرده مى‏ گويد:" ما تو را جز به عنوان‏ بشارت دهنده و انذار كننده نفرستاديم" (وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا مُبَشِّراً وَ نَذِيراً) 🔸اگر آنها دعوت تو را نپذيرفتند ايرادى بر تو نيست، تو وظيفه خود را كه بشارت و انذار است انجام دادى، و دلهاى آماده را به سوى خدا دعوت كردى. 🔹اين سخن هم وظيفه پيامبر را مشخص مى ‏كند و هم تسلى خاطرى براى او است، و هم نوعى تهديد و بى اعتنايى به اين گروه گمراه مى‏ باشد. @qurantehran
📇 خلاصه تفسیر سوره - آیه۶۸ 📚 مفسر: آیت الله مکارم شیرازی (تفسیر نمونه) 🔹ششمين ويژگى" عباد الرحمن" كه در آيات مورد بحث آمده توحيد خالص است كه آنها را از هر گونه شرك و دوگانه و يا چند گانه پرستى دور مى‏ سازد، مى ‏فرمايد:" آنها كسانى هستند كه معبود ديگرى را با خداوند نمى‏ خوانند" (وَ الَّذِينَ لا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ). 🔸نور توحيد سراسر قلب آنها و زندگى فردى و اجتماعيشان را روشن ساخته و تيرگى و ظلمت شرك از آسمان فكر و روح آنها به كلى كنار و رخت بر بسته است. 🔹هفتمين صفت، پاكى آنها از آلودگى به خون بي گناهان است:" آنها هرگز انسانى را كه خداوند خونش را حرام شمرده، جز به حق، به قتل نمى‏ رسانند" (وَ لا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ) 🔸از آيه فوق به خوبى استفاده مى‏ شود كه تمام نفوس انسانى در اصل محترمند و ريختن خون آنها ممنوع است، مگر عواملى پيش آيد كه اين احترام ذاتى را تحت الشعاع قرار دهد و مجوز ريختن خون گردد. 🔹هشتمين وصف آنها اين است كه: دامان عفتشان هرگز آلوده نمى‏ شود" و زنا نمى‏ كنند" (وَ لا يَزْنُونَ). 🔸آنها بر سر دو راهى كفر و ايمان، را انتخاب مى ‏كنند، و بر سر دو راهى امنيت و ناامنى جانها،# امنيت را، و بر سر دو راهى پاكى و آلودگى، را، آنها محيطى خالى از هر گونه شرك و ناامنى و بى ‏عفتى و ناپاكى با تلاش و كوشش خود فراهم مى‏ سازند. 🔹و در پايان اين آيه براى تاكيد هر چه بيشتر اضافه مى ‏كند:" و هر كس يكى از اين امور را انجام دهد عقوبت و مجازاتش را خواهد ديد" (وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ يَلْقَ أَثاماً). 🔸" اثم" و" اثام" در اصل به معنى اعمالى است كه انسان را از رسيدن به ثواب دور مى ‏سازد، سپس به هر گونه گناه اطلاق شده است، ولى در اينجا به معنى جزاى گناه است. 🔹بعضى نيز گفته ‏اند كه" اثم" به معنى گناه و" اثام" به معنى كيفر گناه است. 🔸و اگر مى ‏بينيم بعضى از مفسران آن را به معنى بيابان يا كوه يا چاهى در جهنم ذكر كرده ‏اند در واقع از قبيل بيان مصداق است. 🔹قابل توجه اينكه در آيه فوق، نخست از مساله شرك، سپس قتل نفس، و بعد از آن زنا سخن به ميان آمده، از بعضى از روايات استفاده مى‏ شود كه اين سه گناه از نظر ترتيب اهميت به همين صورت كه در آيه آمده ‏اند مى ‏باشد. 🔸ابن مسعود از گرامى اسلام صلوات الله علیه چنين نقل مى ‏كند عرض كردم: 🔺" كدام از همه گناهان بزرگتر است؟ فرمود: اين كه براى خدا شبيهى قرار دهى در حالى كه او تو را آفريد، عرض كردم بعد از آن كدام گناه؟ فرمود: اينكه فرزند خود را از ترس اينكه مبادا با تو هم غذا شود به قتل برسانى!، باز عرض كردم بعد از آن كدام گناه؟ فرمود: اينكه به همسر همسايه ‏ات خيانت كنى در اين هنگام خداوند تصديق سخن پيامبر (ص) را در اين آيه نازل كرد: وَ الَّذِينَ لا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ ... 🔹گرچه در اين حديث سخن از نوع خاصى از قتل و زنا به ميان آمده، ولى با توجه به اطلاق مفهوم آيه، اين حكم درباره همه انواع آن مى‏ باشد و مورد روايت مصداق واضحترى از آن است. @qurantehran
📇 تفسیر سوره مبارکه - آیه ۱-۳ 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) 🔸 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَ لا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ الْمُنافِقِينَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً* وَ اتَّبِعْ ما يُوحى‏ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً* وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ وَكِيلًا 🔹شأن نزول: حكايت كرده‏ اند كه ابوسفيان و برخى ديگر از سران مشركان (از پيامبر صلى الله عليه و آله امان گرفتند و وارد مدينه شدند و به همراه (منافق مشهور) عبداللَّه بن ابىّ و برخى دوستانش خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله رسيدند و به او پيشنهاد كردند كه از بت‏ها بدگويى نكند و آنها را شفاعتگر بخواند و در عوض مشركان دست از آزار پيامبر صلى الله عليه و آله بردارند و او را آزاد بگذارند. صلى الله عليه و آله از اين پيشنهاد ناراحت شد و دستور داد را از مدينه اخراج كردند. اين آيات بدين مناسبت فرود آمد و به پيامبر صلى الله عليه و آله دستور داد كه به اين پيشنهادها اعتنا نكند. 🔺نكته‏ ها و اشاره ‏ها: 1⃣ يكى از راه انقلاب‏ها و برنامه ‏هاى رهبران بزرگ، پيشنهادهاى با مستكبران و كافران است كه عامل ركود و عقب‏گرد مى‏ شود. در اين آيات با اين گونه پيشنهادها برخورد كرد. 2⃣ اين كه به پيامبر صلى الله عليه و آله دستور تقوا و اطاعت خدا و عدم پيروى كافران را مى‏ دهد، بدين معنا نيست كه او در تقوا و اطاعت الهى كوتاهى نموده يا از كافران و منافقان پيروى كرده است، بلكه اين دستورات از طرفى تأكيدى بر وظايف پيامبر صلى الله عليه و آله و از طرف ديگر براى مسلمانان است. 3⃣ در ظاهر، مخاطب اين آيات پيامبر صلى الله عليه و آله است اما در حقيقت همه‏ ى مسلمانان هستند؛ از اين رو گاهى ضمير جمع آورده‏ و نيز با «يا ايّها» شروع كرده است تا توجه عموم را جلب كند. 4⃣ تقوا مراتبى دارد كه از احساس مسئوليت درونى تا مراتب عالى ايمان وعمل ادامه مى‏ يابد واگر تقوى نباشد هيچ برنامه ‏ى سازنده ‏اى عمل نمى‏ شود. 5⃣ در اين آيات نخست به تقوا، سپس به دورى از دشمنان خدا و بعد از آن به پيروى از برنامه‏ هاى توحيدى فرمان مى‏ دهد و در پايان توكّل و اعتماد بر خدا را مطرح مى ‏كند كه اين امور زنجيره ‏اى به همه پيوسته‏ اند. 6⃣ معناى توكّل بر خدا آن نيست كه انسان حركت و تلاش نكند؛ زيرا به معناى انجام كوشش انسانى تا حد نهايى و تكيه بر خداست، يعنى انسان اسباب را به كار بندد ولى اثر را از خدا بداند و بخواهد. @qurantehran