📇 خلاصه تفسیر آیه اول و دوم سوره مبارکه #دخان
🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله #جوادی_آملی(سایت اسراء)
🔸حم (۱) وَ الْکِتَابِ الْمُبِینِ (۲)
🔹سوره مبارکهٴ «دُخان» که جزء «حوامیم» هفتگانه است، در مکه نازل شده است؛ این هفت سوره که مصدّر به «حم» است، گذشته از اینکه عناصر محوریشان اصول دین است، بحث مهمشان درباره وحی و نبوّت و کیفیت نزول وحی و امثال آنهاست.
🔸 این هفت «حم» از سوره مبارکهٴ «غافر» شروع می شود، «فصلّت» و «شوری» و «زخرف» ـ این چهار سوره ـ گذشت، «دُخان» و «جاثیه» و «احقاف» هم در پیش است؛ اوّلِ این «حوامیم» هم به قرآن کریم اختصاص دارد: ﴿حم ٭ وَ الْکِتَابِ الْمُبِینِ﴾،
🔹سوگند به «کتاب مبین» در حقیقت سوگند به «بیّنه» است. معمولاً بشر وقتی در محاکم قضایی قَسم میخورد، قَسم آنها در مقابل «بیّنه» است؛ در محکمهٴ قضا آنکه مدّعی است شاهد می آورد و آنکه منکر است سوگند یاد می کند اما قَسمهای ذات اقدس الهی به خود «بیّنه» است، نه در مقابل «بیّنه»؛ مثلاً اگر کسی در شب تار سوگند یاد کند که الآن صبح شده است، او باید دلیل بیاورد و بگوید من به فلان دلیل و یا این صدایی که شنیدم، این صدای اذان است؛ سوگند یاد می کند که الآن روز شده است. یک وقت است که کسی در برابر انسان نابینا می گوید الآن روز است، بعد می گوید قَسم به این آفتاب الآن روز است. او به خود دلیل قَسم می خورد، نه به بیگانه؛ اگر کسی به خود آفتاب سوگند یاد کرد و گفت قَسم به این آفتاب الآن روز است، این در مقابل دلیل نیست، این قَسمی نیست که در مقابل «بیّنه» باشد، قَسمی است که متعلّق به خود «بیّنه» است.
🔸قَسمهای الهی به خود دلیل و برهان است، پس اینکه می فرماید به قرآن قَسم! برای اینکه قرآن «بیّنه» و شاهد الهی است که «تبشیر» و «إنذار» را خوب تحلیل می کند و مانند آن.
@qurantehran
36.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 اداره جامعه قرآنی
🔸 قرآن مثل باران نازل نشده، خدای سبحان باران را نازل کرد یعنی این قطرات را به زمین انداخت، قرآن را هم نازل کرد در «لیله قدر»؛ اما نازل کردن قرآن مثل نازل کردن باران نیست که به زمین انداخته باشد، #قرآن را آویخت، باران را انداخت، نازل کردن قرآن مثل آن است که کسی در بالاست، طنابی را نازل میکند، آویزان میکند، به ما میگوید این طناب را بگیرید و بالا بیایید، چون #ریسمان_الهی است یک طرفش به دست خداست ما نمیتوانیم با این کتاب همسان کتابهای دیگر رفتار بکنیم، الآن ما هر کتابی را که مطالعه میکنیم بر اساس «وَ انْظُرْ إِلَی مَا قَال» مطالعه می کنیم، می گوییم ما با این مطالب کار داریم چه کار داریم گویندهاش کیست؟ گوینده اش یا مُرد یا فعلاً در دسترس نیست، ما با مقول و با گفتار او کار داریم، اما قرآن چنین نیست، یک قول است که قائل بالای سر اوست، یک کلام است که متکلم بالای سر اوست، یک طناب است که طرف دیگر آن به دست خود خدای سبحانه تعالی است، ما با این کتاب روبهرو هستیم، پس نمی توان گفت که حالا کسی دارد قرآن مطالعه میکند یا تفسیر قرآن مینویسد؛ مثل تفسیر فقه است یا کار فلسفه است یا کار کلام است یا کار طبّ است که یک کتاب را دارد مطالعه میکند، از آن قبیل نیست!
اگر یک فقیه یا یک محدث یا یک متکلم یا یک طبیب کتابی نوشت دیگر ما هستیم و کتاب او، کاری به او نداریم، او یا زنده است یا مُرد، ولی درباره #قرآن_کریم اینچنین نیست،...
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
#شاهزاده_علےاڪبر_ع 🌷
🌟نسل جوان را بہ جهان رهبرے
🌺جلوه ے توحيد، علے اڪبرے
🌟هر ڪہ هواے رخ احمد ڪند
🌺در تو تماشاے پيمبر ڪند
#میلاد_حضرت_علی_اکبر(ع)❣️✨
و
#روز_جوان
مبارکباد
@qurantehran
ولادت حضرت علی اکبر (ع) الگوی جوانان را به شما عزیزان تهنیت عرض می نماییم.
زندگی نامه:
حضرت علی اكبر (ع) فرزند ابی عبدالله الحسین(ع) بنا به روایتی در یازدهم شعبان،سال43 قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود. مادر بزرگوار ایشان لیلا دختر ابى مره می باشد. وی زمانى چند در خانه امام حسین علیه السلام به سر برد و روزگارى در زیر سایه حسین (ع) بزیست. لیلا براى امام حسین (ع) پسرى آورد، رشید، دلیر، زیبا، شبیه ترین کس به رسول خدا صلى الله علیه و آله رویش روى رسول ، خویش خوی رسول ، گفت و گویش گفت و گوى رسول خدا صلى الله علیه و آله؛ هر کسى که آرزوى دیدار رسول خدا را داشت بر چهره پسر لیلا مى نگریست تا آنجا که پدر بزرگوارش می فرماید هرگاه مشتاق دیدار پیامبر مى شدیم به چهره او مى نگریستیم؛ به همین جهت روز عاشورا وقتى اذن میدان طلبید و عازم جبهه پیکار شد،امام حسین(ع) چهره به آسمان گرفت و گفت:اللهم اشهد على هؤلاء القوم فقد برز الیهم غلام اشبه الناس برسولک محمد خلقا و خلقا و منطقا و کنا اذا اشتقنا الى رؤیه نبیک نظرنا الیه…
حضرت علی اکبر در کربلا حدود ۲۸سال داشت. برخی راویان سن ایشان را ۱۸ سال و ۲۰ سال هم گفته اند. او اولین شهید عاشورا از بنى هاشم بود. شجاعت و دلاورى حضرت على اکبر (ع) و رزم آورى و بصیرت دینى و سیاسى او، در سفر کربلا بویژه در روز عاشورا تجلى کرد.
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️"السَّلامُ علیکَ یا اوّل قتیل مِن نَسل خَيْر سلیل"
🌸 قال الحیدر ابوتراب:
اصحاب المهدی، شبابٌ
🎥 با نوای"حاج مهدی رسولی"
@qurantehran
📇 خلاصه تفسیر آیه ۱۹ سوره مبارکه #دخان
🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله #جوادی_آملی(سایت اسراء)
🔸وَ أَن لاَ تَعْلُوا عَلَی اللَّهِ إِنِّی آتِیکُم بِسُلْطَانٍ مُبِینٍ (۱۹)
🔹می ببینید که تا حال سخن از «عباد الله» بود و سخن از «رسول الله» بود، اما الآن سخن از «الله» است؛ فرمود «عبادُ الله» حرمتی که دارند به برکت «الله» است! «رسول الله» حرمتی که دارد به برکت «الله» است! «امین الله» حرمتی که دارد به برکت «الله» است! شما اگر با مردم بدرفتاری کردید، نسبت به «الله» جفا کردید! اگر به «رسول الله» بدرفتاری کردید، نسبت به «الله» جفا کردید! اگر به «امین الله» بدرفتاری کردید، نسبت به «الله» جفا کردید! این چهار جمله را هماهنگ بیان کرده است؛ ﴿وَ أَن لاَ تَعْلُوا عَلَی اللَّهِ﴾، نه «تَعْلُوا عَلی عِبادِ الله» یا «تَعْلُوا علی رسول الله» یا «لا تَعْلُوا علی أمین الله»، چون «أمین الله»، «رسول الله» و «عباد الله» اگر ارزشی دارند از «#الله» است و حرفی را هم که میزنند از #طرف «الله» است. ﴿وَ أَن لاَ تَعْلُوا عَلَی اللَّهِ إِنِّی﴾؛ از آن جهت که «رسول الله» هستم ﴿آتِیکُم﴾، به چه دلیل «رسول الله» هستم؟ برای اینکه «سلطان مُبین» و موجودات روشن دارم!
🔸سلطنت را مستحضرید که از آن واژه های پُربرکت قرآنی است، #سلطنت تنها قدرت نیست، بلکه آن قَهر همراه با مِهر است. این روغن شفّاف که خیلی فروغ دارد و خوب نور می دهد را می گویند «سَلیط». آن کسی سلطان است که حرفی برای گفتن داشته باشد و عُرضه اداره را هم داشته باشد، اگر عُرضه نداشته باشد و حرفی برای گفتن نداشته باشد، «سَلیط» نیست؛ وگرنه صِرف قدرتمند بودن و حاکم بودن که سلطنت نیست. در القاب انبیا(عَلَیهِمُ السَّلام) هم سلطنت آمده است.
🔹لذا فرمود: ﴿وَ أَن لاَ تَعْلُوا عَلَی اللَّهِ إِنِّی آتِیکُم بِسُلْطَانٍ مُبِینٍ﴾؛ من یک معجزه شفّاف و روشنی دارم که هیچ بهانه ای برای شما نمی گذارد و اگر بخواهید به من ستم بکنید، گرچه نیّت شما و تهیه مقدمات شما خیانت به حکم خداست، ولی من به مأمنی پناهنده شدم که او مرا پناه می دهد: ﴿وَ إِنِّی عُذْتُ بِرَبِّی وَ رَبِّکُمْ أَن تَرْجُمُونِ﴾؛
@qurantehran
❣ #سلام_امام_زمانم❣
هذا #یوم_الجمعـه
مولایـم ...♥️
اولین جمعه سال رسیده و
ما بی قرار لحظه ناب #ظهوریم..
#تویی در قلب ما
ما از تو دوریم..💕
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج🌸🍃
@qurantehran
امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف):
🔺برای تعجیل در #فرج بسیار دعا کنید که آن فرج و گشایش شماست.
«بسم الله الرحمن الرحیم»
إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ
@qurantehran
4_5902335136963233663.mp3
4.73M
#ما_به_انتظار_ایستاده_ایم
💢منتظری بیاد،تا خودتُ بهش برسونی؟
الآن فرصتِ انتخابه،
الآن فرصتِ رسیدنه!
یا لیتنی کُنتُ معکم؛ مالِ الآنه
❌ مراقب باش؛جانمونی.
#استاد_شجاعی
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام آقا
تمام هفته را مشتاق جمعه
بمانیم تا طلوعت را ببینیم
سجودت را
رکوعت را ببینیم
صلات ظهر و عصر
در زیر آفتاب
دو دست بر قنوتت را ببینیم
نگاه مهربان و با صفایت
تبسم با سکوتت را ببینیم
ولی غروب که می شود، باز هم زمزمه می کنیم:
تا کی نصیب ماست «اَرَی الخَلق» و «لا تُری»
کی میشود نوای «اَنا المَهدی» تو را ...
از سمت کعبه بشنوم ای جانِ جانِ جان
«عَجّل عَلی ظُهُورِکَ یا صاحِبَ الزّمان»
کجایی ای بهار من؟..
🦋✨اللهم عجل لولیک الفرج✨🦋
@qurantehran
📇 خلاصه تفسیر آیه ۴۰ سوره مبارکه #دخان
🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله #جوادی_آملی(سایت اسراء)
🔸إِنَّ یَوْمَ الْفَصْلِ مِیقَاتُهُمْ أَجْمَعِینَ (٤۰)
🔹در سوره مبارکهٴ «دخان» بعد از بیان توحید و بخشی از مسائل وحی و نبوّت، به مسئله معاد پرداختند؛ فرمودند این نظم دقیق خلقت دو چیز را ثابت می کند: یکی ناظم حکیمِ علیم و دیگری هم هدفِ خلقت
🔸فرمود آیا مؤمن و کافر یکسان هستند؟ آیا ظالم و عادل یکسان هستند؟ یا یک روز حسابی هست؟! اگر یکسان باشند، این ظلم است و باطل که ظلم و بطلان در کار ذات اقدس الهی نیست.
این «یَوْمَ الْقِیَامَة» که می آید چیست؟ این سرفصل است، پس هدف هست و آن هدف هم به نام ﴿یَوْمَ الْفَصْلِ﴾ است.
🔹در ﴿یَوْمَ الْفَصْلِ﴾ چندین کار انجام می گیرد؛ در این عالَم حق و باطل مشخص نمی شد! خیلی ها مدعی #حق بودند و دیگری را به #بطلان رَمی می کردند؛ فقط سلسله #انبیا هستند که اینها هرکدام آمدند ﴿مُصَدِّقاً لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ﴾ بودند؛ بعدی گفت قبلی درست می گوید و قبلی هم گفت که من به بعدی بشارت می دهم. منهای مسئله انبیا و اهل بیت(عَلَیهِمُ السَّلام) که هرکدام ﴿مُصَدِّقاً لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ﴾ هستند، در بین بقیه #اختلاف_نظر هست. روزی باید باشد که
1⃣ مکتب حق، رأی حق و فتوای حق از غیر حق جدا شود،
2⃣راهِ حق از راهِ باطل جدا شود.
فصل و جدایی حق از باطل، صِدق از کذب، خیر از شرّ، حَسَن از قبیح و حکمت از لغو و باطل باید روشن بشود که این می شود ﴿یَوْمَ الْفَصْلِ﴾؛
لذا در قیامت #تردید و شک نمی ماند، هر کسی می فهمد که حق چیست.
🔸گذشته از اینکه حق وزنِ آن ترازوست! یک وقت ما می گوییم: «أَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ وَ الْجَنَّةَ حَقٌّ»؛ یعنی مرگی هست، بهشتی هست و جهنمی هست؛ اما یک وقت می گوییم: ﴿وَ الْوَزْنُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ﴾؛ یعنی وقتی که میزان و ترازو آوردند، یک کفّه «وزن» می گذارند و یک کفّه «موزون»، در یک کفّه «حق» و «حقیقت» را می گذارند و در کفّه دیگر نماز و روزه و عقیده و اخلاق را می گذارند.
🔹بنابراین «یوم» می شود ﴿یَوْمَ الْفَصْلِ﴾ که تمام این عقاید و اخلاق و اعمال از یکدیگر جدا می شود، این اصل صحنه #قیامت است؛ حالا که صحنه قیامت اینچنین شد که ﴿یَوْمَ الْفَصْلِ﴾ است و میقات همه هست، در آن روز هیچکسی مشکل دیگری را نمی تواند حلّ بکند. فرمود نه مولایی از مولایی و نه والی ای از «موَلّیٰ علیه» مشکل او را حل می کند، نه اینکه دوستی مشکل دوست دیگر خود را حلّ می کند.
🔹حالا در ﴿یَوْمَ الْفَصْلِ﴾ کفّار کجا میروند و مؤمنین کجا میروند؟ مؤمنین را از آیه ۵۱به بعد مشخص میکند و وضع کفّار را از آیه ۴۳به بعد مشخص می کند
@qurantehran
⚠️ عاقبت ذکر
تلاش کنید خداوند متعال ذکرش را به شما الهام کند، همان گونه که در #دعای_کمیل از خدا چنین می خواهیم
«أنْ تُلْهِمَنی ذِکْرَک» یعنی در ایام غفلت ناگهان به یاد خدا بیافتد که اگر این عنایت تحقق پیدا کند ، همه لوازم آن از جمله دوام ذکر را به دنبال خواهد داشت.
همچنین ایشان میفرمود: «عاقبت ذکر عجایب است» ؛ یعنی اگر کسی بتواند یاد خدا را تداوم بخشد ، چیزهای شگفتی از نظر معنوی خواهد دید.
✴️ آیت الله #بهجت (ره)- زمزم عرفان ،ص۱۲۷