30.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن
🔸 قسمت ششم: تسلط بر درجات مقامها - ارائه چند تمرین - تمرین نخست
📌 قاری برای توانایی در ارائه الحان متنوع باید تفاوت آنها را بشناسد
❓ آیا میتوان بدون تغییر مقام، تنوع در لحن ایجاد نمود؟
❓ چگونه میتوان بر درجات مقامها مسلط شد؟
#آموزش
#صوتولحن
#مقام
#جنس
#درجات
#فواصل
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 قطعه زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد - قسمت نخست
۩ سوره مبارکه مریم - خلاصه تلاوت آیات ۲ تا ۱۰
🗓 از پستهای قدیمی کانال
🗯تحلیل:
🖌 استاد مانند تمامی تلاوتها با بیات شروع میکند و در فراز اول بیات عجمی را میشنویم
🔹 از فراز دوم فضا را آماده ورود به مقام جدید نموده، از فراز سوم با شروع از عبارت «وَ كانَتِ امْرَأَتِي» مقام «حسینی عشیران» برای مستمع آشکار میشود
👈 «حسینی عشیران» عبارتست از دو جنس بیات به صورت متصل، بنابراین از خانواده بیات است و تنها درجه پنجم آن، ربع پرده با بیات تفاوت دارد
📌 این مقام، ترکیبی استثنایی و متفاوت در اختیار قاری قرار میدهد: انتقال از بیات به بیات!
🔸 یعنی با وجود این که قاری به مقام حسینی عشیران منتقل شده، اما قصد ندارد همین مقام را ادامه دهد. بلکه اکنون بیاتی را ادامه خواهد داد که در جنس دوم قرار دارد و در نتیجه عملا مقام تغییر نمیکند و مستمع تنها برای لحظاتی حسینی عشیران را میشنود
🖌 البته مهم اینجاست که بیات جدید نسبت بیات قبلی بالاتر است. در واقع با این انتقال، قرار تلاوت به اندازه یک جنس یعنی ۲ و نیم پرده بالا می رود!
🔷 این انتقال مخصوص استاد عبدالباسط است لکن توسط برخی دیگر از اساتید از جمله راغب مصطفی غلوش (با روشی متفاوت) نیز به کار رفته است ...
#تحلیل
#عبدالباسط
#صوتولحن
#بیات
#حسینیعشیران
#مریم
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
16.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت پنجم
🟡 ضمیر «هم» - نمونهها
🌿 سخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيَالٍ وَثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُومًا ... ﴿حاقه - ۷﴾
🌿 ... وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ... ﴿ بقره - ٦١ ﴾
🌿 ... وَلَقَدْ جَاءَهُم مِّن رَّبِّهِمُ الْهُدَىٰ ﴿نجم - ٢٣﴾
🌿 ولَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَا إِلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةَ وَكَلَّمَهُمُ الْمَوْتَىٰ وَحَشَرْنَا عَلَيْهِمْ كُلَّ شَيْءٍ قُبُلًا مَّا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا ... ﴿انعام - ١١١﴾
🌿 أولَـٰئِكَ لَهُمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ ... ﴿کهف - ٣١﴾
💠 با ورش مقایسه کنید ⬆️
#قرائات
#حمزه
#خلف
#ضمیر
#ضمیرجمع
#هاءضمیر
#علیهم
#الیهم
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا و خاطرهانگیز با صوت استاد فقید شحات محمد انور
📖 سوره مبارکه کوثر
🖤 تقدیم به روح عرشی حضرت زهرا
🌿 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾
🔹 ما تو را کوثر (یعنی عطای بسیار یا خیر کثیر) بخشیدیم
🌿 فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾
🔹 پس تو هم برای خدایت به نماز و قربانی بپرداز
🌿 إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾
🔹 همانا دشمن بدگوی تو (عاصبنوائل) مقطوعالنسل است (و نسل تو تا قیامت به کثرت و برکت و عزت باقی است)
#حضرتزهرا
#حضرتفاطمه
#صوتولحن
#شحات
#کوثر
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 قطعه زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد - قسمت دوم
۩ سوره مبارکه مریم - خلاصه تلاوت آیات ۲ تا ۱۰
🗯 ادامه تحلیل:
📌 بنابراین فراز سوم اگرچه در «بیات دوگاه» اجرا شده اما از بیات آغازین یک دانگ (جنس) بالاتر است
🔹 استاد در فراز چهارم (یَا زَکَرِیَّا) مجددا وارد «حسینی عشیران» میشود و این بار نیز با همین ترفند بیات را ۲ونیم پرده دیگر بالا میبرد
🖌 فراز ششم مجددا آمادهسازی برای حسینی عشیران که در فراز هفتم (بِغُلَامٍ اسْمُهُ) آشکار میشود
📌 در فراز بعدی «بیات نوا» بسیار زیبا (قَالَ رَبِّ اجْعَل لِّی ءَایَةً) تلاوت شده است
🔸 اکنون شما بگویید:
❓ این بیات با بیات ابتدای تلاوت (استعاذه) چند درجه فاصله دارد و چقدر از آن بالاتر است؟ (با صرفنظر از اندکی ناکوکی)
#تحلیل
#عبدالباسط
#صوتولحن
#بیات
#حسینیعشیران
#مریم
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیستودوم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس نوك و
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت بیستوسوم
4️⃣ شفتان (لبها)
📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حروف را تولید میکند: «ف»، «و»، «ب» و «م»
🖌 این ۴ حرف را «شفوی» نامیدهاند
💠 ف: مخرج حرف «ف» لب پایین و سر دندانهای پیشین بالاست
◽️ هوا بدون اینکه تارهای صوتی را مرتعش کند از حنجره میگذرد
◽️ نرمکام بالا آمده، مسیر عبور هوا از بینی را میبندد
◽️ سر دندانهای ثنایای بالا روی لب پایین قرار میگیرد و هوا از مجرای تنگ بین آنها با فشار زیاد عبور میکند
◽️ در اثر این سایش قوی صدای «ف» با صفت «همس» تولید میشود
👈 نکته: در صورت افزودن «جهر» به حرف «ف»، حرف «و» فارسی تولید میشود
📚 برگرفته از:
«پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#شفتان
#شفوی
#لبها
#ثنایا
#همس
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 قطعه زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی
۩ سوره مبارکه فجر - آیات ۲۵ و ۲۶
📝 تحلیل:
🔹 برخی از نغمات بسیار کمکاربرد هستند:
👈 مستعار، نکریز، نواثر (نوااثر)، فرحناک و حتی کرد که در تلاوتهای دو دهه قبل، کمتر اثری از آن مییابیم
📌 اجرای مقام پیچیدهای همانند نواثر نیازمند تسلط ویژهای است. به همین دلیل ممکن است گاهی تکلف قاری در اجرای چنین لحن غریبی مشهود گردد
🔸 گویی خود را به مشقت و دردسر انداخته تا کار سختی انجام دهد و آهنگ دور از ذهنی را به گوش مستمع برساند!
✅ اما ایشان اسطوره الحان ترکیبی است: محمد صدیق منشاوی
⬅️ بسیاری از الحان فرعی یا مقامهای مرکب توسط استاد منشاوی اجرا شده، اما آنقدر روان و سلیس که گویی بارها آن را شنیدهایم
🖌 فراز بالا عبارتست از مقام نواثر که استاد تا درجه ششم آن را اجرا نمودهاند
♻️ مقام نواثر از جنس نکریز در پایین و جنس حجاز به صورت منفصل در بالا تشکیل شده که البته فاصل طنینی (یک نت فاصله بین جنس اصل و فرع) در آن نیم پرده است نه یک پرده و از این حیث یک استثنا به شمار میرود
👈 دلیلش هم این است که طول جنس نکریز از حالت معمول نیم پرده بیشتر است (۳ پرده به جای ۲ونیم پرده)
❇️ البته میتوان این مقام را مرکب از عقد نکریز متصل با جنس حجاز نیز دانست
📌 عقد (خماسی) نکریز عبارت است از این فواصل: یک، نیم، یکونیم، نیم
#تحلیل
#منشاوی
#صوتولحن
#فجر
#نکریز
#نواثر
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦نکات آموزشی وقف و ابتدا
🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا
🔸 قسمت نهم - وقف، وصل و ابتدای نامناسب (ناقص) - نمونهها
📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بیدلیل برابر آییننامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
#وقفوابتدا
#دولتی
#نامناسب
#ناقص
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا و تاثیرگذار از استاد سیدمحمد نقشبندی 📖 آیاتی از سور مزّمّل و قیامة 🌿 ... وَمَا تُقَدِ
25.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 مقطع زیبا و تأثیرگذار از استاد سیدمحمد نقشبندی
📖 آیاتی از سور مزّمّل و قیامة
📝 ادامه تحلیل
🌿 فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ ﴿٧﴾ وَخَسَفَ الْقَمَرُ ﴿٨﴾ وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ﴿٩﴾ يَقُولُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ ﴿١٠﴾
✳️ استاد این فراز را با جوابالجواب (دوبلاکتاو) مقام رست شروع میکند
📌 واضح است که این فراز بر اساس فرم برگشت رست اجرا شده و آن عبارتست از «رست - نهاوند» منفصل
👈 برخی منابع این مقام را «سوزدلآرا» نیز خواندهاند
🖌 از عبارت «وَجُمِعَ الشَّمْسُ ...» جنس نهاوند به حجاز تبدیل و مقام سوزناک اجرا میشود
🔸 سوزناک مقامی است مرکب، از خانواده رست و به صورت «رست - حجاز» منفصل
🌿 فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ ﴿٧﴾ وَخَسَفَ الْقَمَرُ ﴿٨﴾ وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ﴿٩﴾ يَقُولُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ ﴿١٠﴾
🔹 کما مرّ
🌿 كَلَّا لَا وَزَرَ ﴿١١﴾ إِلَىٰ رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ ﴿١٢﴾ يُنَبَّأُ الْإِنسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ ﴿١٣﴾
📌 در این چند فراز هم ادامه مقام سوزناک را میشنویم. البته در دیوان ماقبل اساسی (یعنی از درجه قرار تا جواب = بمخوانی)
#تحلیل
#نقشبندی
#صوتولحن
#مزمل
#قیامة
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد محمود رمضان
📖 سوره مبارکه شعراء آیات ۶۴ و ۶۵
📝 تحلیل:
📌 این مقطع شامل دو فراز زیبا و دلنشین از استاد محمود رمضان است
🖌 استاد محمود رمضان بیشتر به اجرای مقامهای کرد و اثرکرد در ذهن قاریان و مستمعین شهرت دارد
🔹 در نخستین فراز این بخش نیز استاد به زیبایی هرچه تمامتر به مقام اثرکرد اشاره نمودهاند
💠 در دومین فراز استاد محمود رمضان یک قطعه ترکیبی را با فراز و فرودهای جذاب و تنظیم عالی بین دو مقام نهاوند و رست (البته با چند نت متغیر) اجرا کردهاند
#محمودرمضان
#صوتولحن
#شعراء
#تحلیل
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🎶 آموزش صوت و لحن 🔸 قسمت ششم: تسلط بر درجات مقامها - ارائه چند تمرین - تمرین نخست 📌 قاری برای تو
39.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن
🔸 قسمت هفتم: تسلط بر درجات مقامها - ارائه چند تمرین - تمرینهای دوم و سوم
📌 قاری برای توانایی در ارائه الحان متنوع باید تفاوت آنها را بشناسد
❓ آیا میتوان بدون تغییر مقام، تنوع در لحن ایجاد نمود؟
❓ چگونه میتوان بر درجات مقامها مسلط شد؟
#آموزش
#صوتولحن
#مقام
#جنس
#درجات
#فواصل
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیستوسوم 4️⃣ شفتان (لبها) 📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حروف
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت بیستوچهارم
4️⃣ شفتان (لبها)
📌 این موضع دارای ۲ مخرج است و این حروف را تولید میکند: «ف»، «و»، «ب» و «م»
💠 و: مخرج حرف «و» لبهاست
◽️ هوا از حنجره میگذرد و تارهای صوتی را مرتعش میکند
◽️لبها به حالت گرد (غنچه) درمیآید
◽️ در اثر عبور هوا از این مجرا حرف «و» تلفظ میشود
👈 نکته:
1️⃣ به عقیده برخی از آواشناسان، مخرج «واو» تنها لبها نيستند، بلكه عقب زبان به هنگام نزديك شدن به نرمكام تولیدکننده این حرف است و شايد وضوح گردى لبها موجب شده كه گذشتگان مخرج آن را لبها بدانند
2️⃣ آواشناسان «واو» را نيز مانند «ياء» نيممصوِّت ناميدهاند، زيرا تفاوت بین آن و صداى كشيده «ـُو» تنها فضاى بين عقب زبان و نرمكام است که هنگام تلفظ «واو» تنگتر مىباشد
📚 برگرفته از:
«پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#شفتان
#شفوی
#لبها
#ثنایا
#جهر
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup