eitaa logo
پرفسور فرامرز رفیع پور
400 دنبال‌کننده
37 عکس
17 ویدیو
2 فایل
استاد و چهره ماندگار جامعه شناسی انتشار مطالب توسط ادمین https://eitaa.com/seiiedhasanmoosavi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تضادها و عبرت ها تضادهای اخیر و فرصت تشخیص چرخ های غیرکارکردی (dysfunctional) در جامعه 🔺 بخش سوم ➖ جمع بندی: مدل کلی مولد این تضادها چیست و چگونه عمل می کند؟
🔴 تضادها و عبرت ها تضادهای اخیر و فرصت تشخیص چرخ های غیرکارکردی (dysfunctional) در جامعه 🔺 بخش سوم ➖ جمع بندی: مدل کلی مولد این تضادها چیست و چگونه عمل می کند؟ 1⃣ و باز تضادهایی که در سیاستی بی ریشه به نام توسعه ریشه دارد... "تا اینجا گفته شد که توسعه، نابرابری [حاصل از آن و] تغییر ارزش ها [ی حاصل از آن به کمک بسترهای رسمی همچون دانشگاه ها، رسانه ها و شهرداری ها و همچنین بسترهای غیررسمی] به فردگرایی انجامیده و از این طریق انسجام اجتماعی کاهش یافته است و یکی از مهمترین عوامل موثر بر روی کاهش انسجام، از بین رفتن احساس تعلق خاطر،یعنی احساس هویت دینی و ملی است. وقتی انسجام از بین رفت، و اعضای یک جامعه مانند چرخ دنده های یک ساعت دیگر به هم اتصال نداشتند، فرایند آشفتگی و بهم خوردن انتظام (آنومی) آغاز می گردد... [در نتیجه] فکر، هوش و قدرت افراد و گروه ها بر فکر و قدرت حکومت غلبه می یابد، یعنی نظام های فردی بر نظام اجتماعی غلبه می کنند: Personal System > Social System در آنصورت، انسجام و انتظام از بین رفته، هر کسی می خواهد ساز خود را بزند و نفع شخصی خود را دنبال کند. لذا نظام اجتماعی با خطر متلاشی شدن مواجه می شود. در این میان البته آنهایی که قدرت اقتصادی بیشتری داشته و در مقابل نه هویت دینی و نه هویت ملی، بلکه "هویت دلاری" دارند، نفع بیشتر می برند. سپس در زیر چتر اینان، کسانی که در پی تغییر ارزش ها، نظام ارزشی حاکم را دیگر نمی پسندند و مایلند از قالب های گاه بیش از حد محدود کننده بیرون آیند، (که اینان درصد بالایی از جوانان دانشگاه رفته را تشکیل می دهند) به مخالفت بر می خیزند. در این مرحله برای کنترل، معمولا از حربه سرکوب استفاده می شود که حتی در صورت موفقیت نیز با پیامدهای منفی همراه است. زیرا از یک طرف در داخل جو اختناق حاکم شده و به تدریج به میزان بیشتری از مشروعیت کاسته می شود. از طرف دیگر استعمار که از ابتدا این نقشه را کشیده و تا این مرحله بسیار موفق بوده است، در این شرایط عدم انسجام، برای دستیابی به هدف متلاشی کردن کامل و آنارشی، با حربه بسیار جذاب "آزادی" و "حقوق بشر" وارد می شود، تا انسجام و انتظام را به طور کامل متلاشی نماید..." ⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور، {دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان، استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا، استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی، چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران و...} ⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (1393)، صفحه 587-589 https://eitaa.com/rafipoor
🔴 تضادها و عبرت ها تضادهای اخیر و فرصت تشخیص چرخ های غیرکارکردی (dysfunctional) در جامعه 🔺 جمع بندی ➖ مدل کلی مولد این تضادها چیست و چگونه عمل می کند؟ 2⃣ آزادی در کدام مدل اجتماعی را برایمان می خواهند؟
🔴 تضادها و عبرت ها تضادهای اخیر و فرصت تشخیص چرخ های غیرکارکردی (dysfunctional) در جامعه 🔺 جمع بندی ➖ مدل کلی مولد این تضادها چیست و چگونه عمل می کند؟ 2⃣ آزادی در کدام مدل اجتماعی را برایمان می خواهند؟ "تردید نیست که آزادی یکی از مهمترین حقوق انسانهاست. آزادی یک وسیله و شرط بهتر زندگی کردن است. اما این آزادی و بهتر زندگی کردن خود نیز شرایطی دارد. شما اگر به تصویر نگاه کنید، خوانندگان متفکر درخواهند یافت که از بین مدل های A و B، آزادی در کدام مدل برای بهتر زندگی کردن می تواند مفید و در کدام مدل مضر باشد. روشن است که در صورت عدم امنیت، دزدی و قتل و غارت، اجحاف، ... کسی آزادی را مناسب نمی داند. اگر شما شرایط کشورهای غربی را بشناسید، می دانید که آنها تلاش می کنند، مدل A را در کشور خود داشته باشند و در مستعمرات و شبه مستعمرات مدل B را... استعمار هر یک از حکام را که با سیاست او همراه باشد و به کشور خود خیانت و به استعمار کمک کند، حفظ می کند.. [و] هرگاه این حکام بخواهند رفتار خود را تغییر دهند و به استعمار پشت کنند و به سوی ملت خود برگردند، استعمار مردم ناراضی را بر ضد حاکم خواه ناخواه منفور می شوراند و به این، آزادی و حقوق بشر می گوید. یکی از دوستان آلمانیم که با خانواده اش در سال 1388 برای بازدید از ایران آمده و مهمان ما بود، در راه سفر به گرگان از نظام جمهوری اسلامی انتقاد و صحبت از آزادی می کرد. به او گفتم تو که اینقدر صحبت از دموکراسی و آزادی می کنی، چرا پس سربازان آلمانی و دیگر متحدان غربی از افغانستان بیرون نمی روند و اجازه نمی دهند که افغانها خود درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند؟ او در پاسخ گفت: "معلوم است! آنجا منافع ما اینطور ایجاب می کند!"..." ⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور، {دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان، استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا، استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی، چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران و...} ⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (1393)، صفحه 589 https://eitaa.com/rafipoor
🔴 تضادها و عبرت ها تضادهای اخیر و فرصت تشخیص چرخ های غیرکارکردی (dysfunctional) در جامعه 🔺 جمع بندی ➖ مدل کلی مولد این تضادها چیست و چگونه عمل می کند؟ 3⃣ و دوزاری هایی که دیر می افتد... 👇👇👇
🔴 تضادها و عبرت ها تضادهای اخیر و فرصت تشخیص چرخ های غیرکارکردی (dysfunctional) در جامعه 🔺 جمع بندی ➖ مدل کلی مولد این تضادها چیست و چگونه عمل می کند؟ 3⃣ و دوزاری هایی که دیر می افتد... "حالا برخورد مسئولان ما با این فرایند [تخریب اجتماعی و تغییر ارزش ها] عموما اینطور بوده است که وقتی ارزش ها تغییر کردند و منحنی سرایت اکثریت را فرا گرفت و آن رفتار به یک مقیاس همجوری مقبول تبدیل و فراگیر شد، تازه برخی از دست اندرکاران، بطور اتفاقی با آن روبرو، از آن رفتار "ناشایست" متعجب می شوند و دستور برخورد می دهند، که همینجا دام استعمار نهفته است. زیرا در این مرحله (نگاه کنید به منحنی، چارک دوم و سوم).. هر برخوردی از جانب حکومت، تاثیر معکوس دارد و باعث کاهش مشروعیت نظام می گردد... زیرا مسئولان اجرایی، مخصوصا در نیروهای نظامی تنها راه و چاره ای که در پیش رو دارند (--> "بیچاره")، استفاده از روش های قهری است. اما این روش فقط می تواند در مرحله آغازین ورود یک ارزش، قبل از شکلگیری "حداقل توده لازم" (critical mass) یعنی قبل از شروع منحنی به صعود، موثر واقع شود... اما اگر بعد از این مرحله از استبداد استفاده شود -به هر میزان که سرایت پیش رفته و منحنی صعود کرده باشد- به همان نسبت باعث نفرت (aversion) و ریزش (erosion) می شود و عده بیشتری از پیروان انقلاب (یا هر حزب سیاسی حاکم در هر کشوری) از بدنه کنده و رویگردان می شوند و به همان نسبت از مشروعیت سیاسی کاسته می شود. تو اول نبستی که سرچشمه بود چو سیلاب شد پیش بستن چه سود؟؟ (سعدی، بوستان)" ⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور، {دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان، استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا، استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی، چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران و...} ⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (1393)، صفحه 594 و 595 https://eitaa.com/rafipoor
🔴 تضادها و عبرت ها تضادهای اخیر و فرصت تشخیص چرخ های غیرکارکردی (dysfunctional) در جامعه 🔺 جمع بندی ➖ مدل کلی مولد این تضادها چیست و چگونه عمل می کند؟ 4⃣ علل این ناکارآمدی ها در مواجهه با تخریب اجتماعی چیست؟ "در اینجا ما در واقع با چند مسئله سر و کار داریم: ▪️(1) ادراک مسائل توسط مسئولان ▪️(2) نوع اقدامات ▪️(3) استفاده از ابزار مناسب: کارکرد دستگاه های عقیده سازی ▪️(4) اقدامات نامناسب و تاثیر سرکوب در مورد نکته اول به نظر می رسد ادراک مسائل از جانب مسئولان با موانعی روبرو باشد. این موانع یا به علت شرایط [فرهنگی و...] مسئولان است یا به علت سیستم کسب و انتقال اطلاع... ادراک دیر از مسائل باعث می شود که اقدامات در قسمت های پایانی منحنی سرایت انجام گیرند. این اقدامات را می توان به چند دسته تقسیم کرد. ▪️اقدامات توصیه ای ▪️اقدامات قهری و ▪️اقدامات توسط دستگاه عقیده سازی. روش های توصیه ای بی تاثیرند. زیرا اولا خود ارزش باید ارزیابی شود و ثانیا اقدامات توسعه ای که زمینه ساز تمام فرایندهای تغییر ارزشی است درست در مسیر معکوس است. از یک طرف اجرای بسته توسعه و ترغیب و از آن طرف "منع"!... اقدامات قهری [هم همانطور که توضیح داده شد] تاثیر معکوس دارند و حتی جوانان زحمتکش نیروهای انتظامی درگیر را نیز بعد از مدتی ناامید و بدبین می کند... لذا سوال مهم آن است که آیا جمهوری اسلامی، غیر از روش های قهری، ابزار و روش دیگری نیز برای مقابله با این فرایند تغییر ارزشها دارد یا نه؟ پاسخ مثبت است: ابزار وجود دارد، اما کارایی و کارکرد آن نیاز به بررسی دارد. با اینکه کشور ابزارهای عقیده سازی مهمی در دست دارد، چند علت عمده موجب می شود که این ابزار کارایی لازم را نداشته باشند..." ⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور، {دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان، استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا، استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی، چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران و...} ⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (1393)، صفحه 596 تا 601 https://eitaa.com/rafipoor
🔴 تضادها و عبرت ها تضادهای اخیر و فرصت تشخیص چرخ های غیرکارکردی (dysfunctional) در جامعه 🔺 جمع بندی ➖ مدل کلی مولد این تضادها چیست و چگونه عمل می کند؟ 5⃣ علل اساسی کارکرد ضعیف دستگاه عقیده سازی "▪️مسئله اصلی که باعث عدم کارایی سازمانها می شود آن است که ما هنوز مدلی کارآمد و جامع برای اداره کشور، متناسب با شرایط کنونی جهانی نداریم و تصور می کنیم با مدل های سنتی، مدیریت ایلاتی در زمان گذشته می توانیم، جوامع امروزی را اداره کنیم. سپس با هر احساس عدم موفقیتی، به ابزار استبدادی روی می آوریم. ▪️این مدل از مدیریت توان جذب متخصصان واقعی توانمند (و نه مدرک داران) را ندارد... ▪️لذا عموما فعالان در این زمینه، خود از پذیرنده ها و مشتاقان ارزشهای قشر بالا هستند و تا سرحد امکان، خود را به آن ارزشها می آرایند. در نتیجه عده زیادی از مسئولان اجرایی که ابزار تغییر ارزشها در دست آنهاست، با این حرکت نه فقط مخالف نیستند، بلکه ناگفته به آن متمایلند. چرا؟ به دلیل آنکه مسئولان رده اول این بخشها نیز از زمره همان افرادی هستند که از پایین به آن مسئولیت جهیده اند، ادراک و تخصصشان محدود است و حالا این مسئولیت های بسیار مهم و تخصصی را به عهده گرفته اند... [و] از روشهایی استفاده می کنند که تاثیر معکوس دارد. زیرا برخی از آنها که شایستگی آن جایگاه بالا را ندارند، برای کسب مقبولیت، در مقابل روند تغییر ارزشها منفعل هستند و.. تنها کوششی که می کنند آن است که به آنها یک پوشش ظاهری و سطحی اسلامی می دهند تا آن عده از افرادی که بیشتر این چیزهای کمی پیش پا افتاده را درک می کنند، راضی باشند... اگر هم مثلا یک برنامه ای برای مقابله با سگداری بسازند که در آن یک خانم قشر بالا با سگ ظاهر شود، عملا تاثیر آن برنامه آن خواهد بود که سگداری گسترش یابد، زیرا در اینجا: اولا مجددا محدودیت ادراک و تخصص برخی از مسئولان اجرایی مطرح است و ثانیا بدنه سازمانهای مربوطه، مانند هنرپیشگان، تهیه کننده ها و... عموما کسانی هستند که با پذیرش فرایند توسعه به این سو گرائیده اند، به طور درونی به ارزشهای غربی متمایلند و ... لذا آنها هر چند در این نقشها ظاهر می شوند، اما عملا رفتار آنها برعکس موجب تبلیغ و اشاعه ارزشهای جدید، مانند سگداری می گردد و مسئولان رده بالای آن سازمان یا به علت نداشتن تخصص این مسئله را نمی فهمند و یا اگر هم بفهمند، برای حفظ موقعیت خود در درون سازمان و گاه همچنین به علت عدم اعتقاد به مضرات تغییر ارزشها، مسئله ا زیرسبیلی رد می کنند..." ⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور، {دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان، استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا، استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی، چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران و...} ⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (1393)، صفحه 601 و 602 https://eitaa.com/rafipoor
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تضادها و عبرت ها تضادهای اخیر و فرصت تشخیص چرخ های غیرکارکردی (dysfunctional) در جامعه ◀️ سخن آخر از زبان فرامرز رفیع پور ❌ تا جمله آخر ببینید... https://eitaa.com/rafipoor
ﺍﺯ ﺳﻤﺖ ﺷﺮﮐﺖ ﺳﻬﺎﻣﯽ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ : برا ی 10نسخه سفارش 30% برای 1 نسخه سفارش 10% تخفیف. سفارش1 نسخه از طریق سایت سفارش 10 نسخه و بیشتر از طریق تلفن های 33978868 33904592