eitaa logo
هیئت هفتگی راه فاطمه (س)
463 دنبال‌کننده
410 عکس
16 ویدیو
1 فایل
هیات راه فاطمه (س) قم جمعه شب‌ها / ساعت ۱۹:۳۰ میدان روح الله / حسینیه هنر می‌توانید کمک ها و نذورات خود را به کارت ذیل واریز کنید: 6037997750009921 راه فاطمه س هیئت مذهبی - بانک ملی ارتباط با ادمین کانال: @abdolahi_h
مشاهده در ایتا
دانلود
🏳️ گزارش تصویری توسل هفتگی 🔰 سلسله بحث های نهج‌البلاغه جمعه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۲ قم، میدان روح الله، حسینیه هنر هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها) @rah_fatemeh 🔻🔻🔻
🔸قال المهدی عجل الله تعالی فرجه: وفي ابنة رسول الله صلى الله عليه وآله لي أسوةٌ حسنةٌ  🔹مراسم هفتگی هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها) ◾️ عرض توسل به ساحت حضرت جوادالائمه(علیه السلام) 🎙 باسـخـنـرانـی 💠 حجت‌الاسلام محسن قنبریان 🎤 بـانوای 💠 حاج مهدی تدینی 📅 جمعه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۲، سـاعـت ۲۰:۳۰ 🕌 قم، میدان روح الله، نبش کوچه ۱۲ معلم، حسینیه هنر ✅ برادران - خواهران به کانال (سلام‌ الله علیها) بپیوندید: 👇👇👇 🆔 @rah_fatemeh
مناجات-راندن درماندگان اصلا نمی آید به تو.mp3
1.02M
💢 مناجات - راندن درماندگان اصلا نمی آید به تو 🎤 حجت الاسلام علی فخری 🔺مراسم هفتگی 📆 جمعه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۲ 🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇 🌐 @rah_fatemeh
روضه-دید حیدر همسرش.mp3
1.99M
💢 روضه - دید حیدر همسرش 🎤 حجت الاسلام علی فخری 🔺مراسم هفتگی 📆 جمعه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۲ 🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇 🌐 @rah_fatemeh
روضه-دید زینب چوب را روی لبان یار گفت.mp3
1.23M
💢 روضه-دید زینب چوب را روی لبان یار گفت 🎤 حجت الاسلام علی فخری 🔺مراسم هفتگی 📆 جمعه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۲ 🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇 🌐 @rah_fatemeh
زمینه-مونده روزی زمین.mp3
816K
💢 زمینه-مونده روی زمین 🎤 حجت الاسلام علی فخری 🔺مراسم هفتگی 📆 جمعه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۲ 🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇 🌐 @rah_fatemeh
مناجات پایانی-گذرم تا به در خانه ات افتاد حسین.mp3
783.6K
💢 مناجات پایانی-گذرم تا به در خانه ات افتاد حسین 🎤 حجت الاسلام علی فخری 🔺مراسم هفتگی 📆 جمعه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۲ 🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇 🌐 @rah_fatemeh
هیئت هفتگی راه فاطمه (س)
📖 #سلسله_بحث‌های_نهج_البلاغه 🛑 عهدنامه مالک‌اشتر(شرح نامه ۵۳) جلسه بیست و یکم ۱۴۰۲/۰۳/۲۶ 💥 هیئت راه
📖 جلسه بیست یکم شرح نامه ۵۳ 💢۱۴۰۲/۰۳/۲۶ عرض توسل به ساحت حضرت جواد الائمه(ع) 💥هیات راه فاطمه(س) قم ▫️ فراز مربوط به قضات این فراز سه نکته اساسی دارد: - شرایط ۱۴گانه قاضی - ارتزاق و میزان پرداخت و جایگاه اجتماعی قاضی (در جلسه بعد بررسی می شود) - کارکرد اصلی دستگاه قضایی • برای درک شرایط سخت گیرانه قاضی باید اول تعلیلی که ذیل فراز آمده خوب بررسی شود: فَانْظُرْ فِي ذَلِکَ نَظَراً بَلِيغاً، فَإِنَّ هَذَا الدِّينَ قَدْ کَانَ أَسِيراً فِي أَيْدِي الاَْشْرَارِ، يُعْمَلُ فِيهِ بِالْهَوَى، وَتُطْلَبُ بِهِ الدُّنْيَا: در اين كار [انتخاب و بررسی کار قضات]، نيكو نظر كن كه اين دين در دست بدكاران اسير است. از روى هوا و هوس در آن عمل مى كنند و آن را وسيله طلب دنيا قرار داده اند.! ❓نظر بلیغ در انتخاب قاضی، تعاهد و بررسی مدام کار او، چه ربطی به "اسارت دین به دست اشرار" دارد؟! ❓اصلا "اسارت دین" یعنی چه؟! مگر دین اسیر می شود؟! • اسارت دین دین مراتب چندگانه ای دارد: - وجود نفس الامری و عنداللهی (که مصون از گزند است) - وجود کتبی و شفاهی دین (قرآن و سنت) این مرتبه، ممکن است احادیث دچار جعل شوند. - وجود ذهنی دین: همان ذهنیت و برداشت ها از دین. مثلا ممکن است از بعض اخبار و آیات، جبرگرایی یا تفویض برداشت شود یا برداشت های صحیح صورت گیرد - وجود فرهنگی و تمدنی دین: آن برداشت ها، در سبک زندگی و آثار زندگی و تمدنی بروز می یابد. برداشتی موجب مساجد ساده صدر اسلام و برداشت دیگر موجب مساجد اشرافی می شود... ⬅️ وجود ذهنی دین دچار مرگ، اسارت و شهادت می شود! اقبال لاهوری و شهید مطهری از "احیای تفکر دینی" گفتند چون ذهنیت و تفکر دینی گاهی می میرد. دینی که حیات بخش است (استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم) گاهی با برداشت ایستا و مرده موجب بی تحرکی و نردگی و عقب ماندگی جامعه اسلامی می شود (ر.ک: بحث احیای تفکر دینی شهید مطهری) - در زیارت ناحیه درباره سید مظلومان می خوانیم: قد قتل بقتلک الاسلام! با کشتن تو اسلام کشته شد! ذهنیتی از دین، حسین(ع) را به مذبح و یزید را بر امارت می نشاند. قبل از حسین(ع) اسلام اصیل کشته شده که چنین اتفاقی می افتد. ⬅️ اینجا حضرت امیر(ع) از اسارت دین می گوید! دین آمده هوی را اسیر کند و انسان را آزاد کند و دنیایی نو بسازد. اگر هوی، امیر شد و براساس هوی و هوس، دین را معنا کرد، دین اسیر شده است. دین ابزاری می شود برای طلب همین دنیای مادی و تکالب برآن. از همین رو قرآن از "دین بازی" در کنار "دینداری" سخن می گوید! (۵۷/مائده، ۷۰/انعام، ۵۱/اعراف) ❓ این اسارت دین چه ربطی به قضات و دستگاه قضایی دارد که حضرت ذیل فراز مربوط به آنها هشدارش را می دهد؟! در جامعه دینی و حکومتی که به نام دین است، دنیا طلبان با دین (دین بازی) طلب دنیا می کنند. چون دین و مقدسات نرخ رایج است در پناه مقدسات و دین، فسادها شکل می گیرد. با خیریه پولشویی می شود. بنام مذهب اشرافیت رسمیت می گیرد! و... چنانچه در دوره اموی چنین شد و حضرت هشدار آن را به قضات حکومت خود می دهد ⬅️ لذا کارکرد اصلی دستگاه قضایی علوی، آزاد کردن دین از اسارت دنیا طلبان و دین بازان است! معلوم می شود در خطبه ۱۸ هم که در مذمت احتلاف نظر قضات قبل از حکومت خویش است، اختلاف براساس دستگاه استنباطی متفاوت نیست بلکه بیشتر اختلاف بخاطر همین مطامع مادی است. • شرایط ۱۴ گانه قاضی با این تعلیل در ذیل شرایط بهتر تعابیر شرایط قاضی معنا می شود:  《براى داورى در ميان مردم، يكى از افراد رعيت را بگزين كه: - در نزد تو برتر از ديگران بود. - از آن كسان، كه كارها بر او دشوار نمى آيد و از عهده كار قضا برمى آيد. - مردى كه مدعيان با ستيزه و لجاج، رأى خود را بر او تحميل نتوانند كرد - و اگر مرتكب خطايى شد، بر آن اصرار نورزد - و چون حقيقت را شناخت در گرايش به آن درنگ ننمايد - و نفسش به آزمندى متمايل نگردد - و به اندك فهم، بى آنكه به عمق حقيقت رسد، بسنده نكند.  - قاضى تو بايد، از هر كس ديگر موارد شبهه را بهتر بشناسد - و بيش از همه به دليل متكى باشد - و از مراجعه صاحبان دعوا كمتر از ديگران ملول شود - و در كشف حقيقت، شكيباتر از همه باشد - و چون حكم آشكار شد، قاطع رأى دهد. - چرب زبانى و ستايش به خودپسنديش نكشاند. - از تشويق و ترغيب ديگران به يكى از دو طرف دعوا متمايل نشود. چنين كسان اندك به دست آيند. پس قضاوت او را زیاد جستجو و بررسی کن!》 * نکات و تفاصیل زیادی مطرح شد که در فایل صوتی می شنوید! 🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇 🌐 @rah_fatemeh
🏳️ گزارش تصویری توسل هفتگی 🔰 سلسله بحث های نهج‌البلاغه 💢 عرض توسل به ساحت حضرت جواد الائمه علیه السلام جمعه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۲ قم، میدان روح الله، حسینیه هنر هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها) @rah_fatemeh 🔻🔻🔻
🔸قال المهدی عجل الله تعالی فرجه: وفي ابنة رسول الله صلى الله عليه وآله لي أسوةٌ حسنةٌ  🔹مراسم هفتگی هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها) 🔰 به مناسبت دهه امامت و ولایت 🎙 باسـخـنـرانـی 💠 حجت‌الاسلام محسن قنبریان 🎤 بـانوای 💠 حجت الاسلام علی فخری 📅 جمعه ۹ تیرماه ۱۴۰۲، سـاعـت ۲۰:۳۰ 🕌 قم، میدان روح الله، نبش کوچه ۱۲ معلم، حسینیه هنر ✅ برادران - خواهران به کانال (سلام‌ الله علیها) بپیوندید: 👇👇👇 🆔 @rah_fatemeh
نهج البلاغه استاد قنبریان ج 50.mp3
16.37M
📖 🛑 عهدنامه مالک‌اشتر(شرح نامه ۵۳) جلسه بیست و دوم ۱۴۰۲/۰۴/۰۹ 💥 هیئت راه فاطمه(س) قم 🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇 🌐 @rah_fatemeh
هیئت هفتگی راه فاطمه (س)
📖 #سلسله_بحث‌های_نهج_البلاغه 🛑 عهدنامه مالک‌اشتر(شرح نامه ۵۳) جلسه بیست و دوم ۱۴۰۲/۰۴/۰۹ 💥 هیئت راه
📖 جلسه بیست دوم شرح نامه ۵۳ 💢۱۴۰۲/۰۴/۰۹ 💥هیات راه فاطمه(س) قم ▫️ تتمه فراز مربوط به قضات: ۱. میزان پرداخت مالی به قاضی؟ ۲. جایگاه سیاسی او؟ 1⃣ میزان پرداخت به قاضی ذهنیتی شکل گرفته که پرداخت حقوق به قاضی باید واسع و زیاد باشد؛ چقدر نهج البلاغه و نامه۵۳ از این ذهنیت پشتیبانی می کند؟! • عنوان پرداخت چیست؟ اول باید پرسید، جبران خدمت به قاضی با چه عنوانی صورت می گیرد؟ اجرت یا ارتزاق؟! نگوییم چه فرقی می کند؟ پول دادن است دیگر به هر عنوان که باشد! چون قاضی نمونه شاخص پرداخت از بیت المال است و اتخاذ مبنای درست در بقیه موارد حکمرانی و حتی موارد مختلف همین قاضی کمک می کند. شهید اول در القواعد و الفوائد ج۲ص۱۲۶و۱۲۷ در قاعده۱۹۰ آورده: اصحاب (فقهای شیعه) "اجرت" بر قاضی را حرام و "ارتزاق از بیت المال" را جایز شمرده اند. بعد فرق ایندو را توضیح داده است: - رزق، احسان و اعانه از جانب امام به کسی است برای قیام به مصلحت عامه / نه اینکه معاوضه عمل او باشد. (به تعبیر دیگر، کار او کیلو نمیشود و پول به ازاء آن باشد که کار بیشتر و پرونده سنگین تر، پول بیشتر باشد؛ بلکه خود او را فارغ می کنند تا آن مصلحت عمومی را تدارک کند. به تعبیر نراقی: گرفتن رزق از جانب قاضی بخاطر قاضی بودنش است نه برای قضاوتش و در ازاء آن/ مستند الشیعه ج۱۷ص۶۸) - رزق عقد جایز و اجرت لازم - زیاده و نقصان در رزق متصور اما در اجرت، عوض طبق قرار داد فیمابین، معلوم است. - تغییر جنس در رزق متصور بخلاف اجرت - اجرت به ارث می رسد اما رزق نه! • نکته فنی اجتهادی در اجتهاد اینکه یک فرع ذیل چه بابی قرار گیرد هم از فنون اجتهاد است. پرداخت مالی به قاضی آیا ذیل باب "اخذ اجرت بر واجبات" قرار گیرد یا ذیل باب "ولایت و ارتزاق او"؟! بسیاری از فقهاء ذیل اولی قرار داده اند و از این حیث که کار واجب را می شود اجرت گرفت یا نه؟ بدان پرداخته اند. بالتبع قضاوتهای مستحب و حتی همان قضاوت واجب(کفایی یا عینی) تابع آن مبنا در اخذ اجرت بر واجبات می شود. صاحب جواهر از اساس قضاوت را شعبه ولایت شمرده و ذیل مباحث ولایت بدان پرداخته که از جمله مسائل آن "عدم اخذ اجرت" است. نیازهای زندگی او از طریق ارتزاق از بیت المال تامین می شود. (ر.ک: جواهر الکلام ج۲۲ص۱۲۲) • میزان پرداخت چقدر باشد؟ - اول نیازمند تاسیس اصل و قاعده کلی هستیم. اصل در پرداخت از بیت المال، عدم جواز است الا با وجود حاجت به گونه ای که بدون آن پرداخت آن مخارج زندگی فرد تامین نشود و آن مصلحت (مثلا قضاوت) تدارک نشود (ر.ک: المکاسب ج۲ص۱۵۴) روایاتی هم همین را تایید می کند... ⬅️ حضرت در این فقره نامه۵۳ می فرماید: "وافسَح لَهُ فی البَذل ما یُزیلُ علَّتَهُ و تَقِلُّ معه حاجَتُهُ الی الناس: در بذل مال به قاضی، فسحت و فراخی داشته باش چندان که نیازش را از بین ببرد و حاجتش به مردم کم شود" ❓یعنی چقدر بدهد؟! ❗️برخی اینجور معنا می کنند آنقدر که رشوه نگیرد! واضح است این منظور نیست. چون رشوه، "هل من مزید" است! وقتی پروند ۳هزار میلیاردی است ممکن است پیشنهاد رشوه چند میلیارد باشد وقتی ۴۰هزار میلیارد شد، چند ده برابر میشود؛ حقوق با رشوه مسابقه بگذارد؟!! "یزیل علته" یعنی نیاز و کمبودش مرتفع شود نه همه امکانهای وسوسه اش بسته شود که چاه ویل است و پر نمیشود! • سیره حضرت درباره این فراز سیره عملی حضرت درباره شریح قاضی، مفسر و مبین این فراز است. خلفای قبل به شریح ماهی ۱۰۰درهم (سالی ۱۲۰۰ درهم) بعلاوه مقداری گندم می دادند ؛ حضرت آنرا به سالی ۵۰۰ درهم کاست! (ر.ک: السرائر ج۲ص۱۷۸) آیت الله سبحانی دلیل نامه۳ نهج البلاغه را چنین شرح می دهد که شریح از بیت المال رزق می گرفت و هر ماه چیز اندکی می گرفت وقتی به حضرت خبر رسید که خانه ۸۰ دیناری خریده برایش چنین گفت، چون مافوق میزان ارتزاق بود، پس مظان این بود که حلال و حرام قاطی کرده باشد. (ر.ک: القضاء و الشهاده ج۱ص۱۵۱و۱۵۲) ⬅️ پس میزان پرداخت، نجومی و بسیار زیاد نیست متعارف زندگی است. درمان سلامت قاضی و مصونیت از رشوه و... در فراز بعد و همچنین سخت گیری در شرایط ۱۴ گانه سابق به شکل پیشینی و پسینی (نظارت و بارزسی) است. ادامه در بخش دوم 🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇 🌐 @rah_fatemeh
📖 جلسه بیست دوم شرح نامه ۵۳ 💢۱۴۰۲/۰۴/۰۹ 💥هیات راه فاطمه(س) قم 2⃣ جایگاه سیاسی قاضی مهمتر از میزان پرداخت مالی، جایگاه قاضی وارسته در نظام حکمرانی است. حضرت در ادامه می فرماید: "واعطِهِ مِنَ المَنزِلهِ لدیک ما لا یَطمَعُ فیه غَیرُهُ مِن خاصَّتِک : منزلتی (سیاسی - اجتماعی) نزد خود به قاضی اعطا کن که هیچ یک از خواص و نزدیکان در او طمع نکند" "لیامَنَ بذلک اغتیالَ الرجالِ له عندک: آن جایگاه قاضی را ایمن کند که رجال سیاسی نزد تو او را غافلگیر (ترور شخصیت) کنند" ⬅️ وقتی با ۱۴ شرط سخت و بازرسی صلاحیت او احراز شد، او باید واقعا تمام کننده و قاضی باشد و نزدیکترین جایگاه داشته باشد. اگر خواص و نزدیکانی، منزلت بالاتر داشته باشند، قاضی در آنها طمع می کند و زمینه معامله و ساخت و پاخت فراهم می شود. اگر حکم قاضی با منزلت های دیگر قابل تغییر باشد، چرا قاضی خود با آن صاحب منزلتها نبندد یا دستش به رشوه از مدعیان دراز نشود؟! پس عامل باز داشتن قاضی از تخلف، پرداخت نجومی نیست، ارجمندی قضاوت او و تمام کنندگی او در پرونده هاست. *تفصیل نکات را در فایل صوتی بشنوید! 🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇 🌐 @rah_fatemeh