ده پرسش نامه از دیدگاه جامعه شناسی.pdf
8.02M
#دانلود_کتاب
ده پرسش از دیدگاه جامعه شناسی📕
نویسنده: #جوئل_شارون
مترجم: منوچهر صبوری
کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
#امیر_توکل_کامبوزیا کیست؟
توصیه بسیار دارم با این دانشمند شهید آشنا شوید.
مطلب کوتاهی از ایشان در کانال «راهبری فرهنگ» قرار خواهیم داد.
@rahbariefarhang
آشنایی با شهید #امیر_توکل_کامبوزیا ؛ اندیشمند #ضد_صهیونیسم، #اسلام_پژوه، #مفسر_قرآن_کریم
امیر توکل کامبوزیا یکی از پیشگامان مبارزه با صهیونیسم در ایران شناخته می شود. این مرد بزرگ در سال 1283 در تهران متولد شد و در 70 سالگی در زاهدان توسط عوامل #رژیم_پهلوی به دلیل فعالیت ها و مبارزات ضد صهیونیستی و ضد استبدادی اش به شهادت رسید.
زندگی نامه مرحوم کامبوزیا
استاد امیر توکل کامبوزیا فرزند امیر بابا مشیردیوان در33ماه دلو 1283 هجری شمسی در تهران متولد شد و اصالتا از اکراد زعفرانلو که ساکن قوچان هستند، می باشد.
او تحصیلات ابتدایی را بدوا در تهران،مدرسه علمیه واقع در خیابان (شنی سابق)گلشن فعلی ومدرسه رحیمیه مشهد به مدیریت میرزاسید علی خان و دوره متوسطه را در دبیرستان احمدی مشهد به تصدی میرزا جوادخان و استادانی چون غلامرضاخان ریاضی و منتخب الملک را گذرانده و برای ادامه تحصیلات عالی عازم تاشکند گردیده ودر بحران انقلاب روسیه به ایران برگشت.
...
برای مطالعه کامل این نوشتار بر روی لینک زیر کلیک کنید:
https://b2n.ir/a63957
کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
#امام_خمینی (ره):
ما تصمیم داریم #پرچم «لا اله الّا الله» را بر قلل رفیع #کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم.
فرا رسیدن یوم الله ۲۲ بهمن، بر تمام #آزادمردان، #عدالت_جویان و ظلم ستیزان جهان، مبارک باد.
💐کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
gozareshavf2-99.pdf
6.52M
گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران تابستان ۱۳۹۹
--------------------------------------------
این گزارش با استفاده از اطلاعات آماری موجود تصویری از ابعاد اجتماعی و فرهنگی کشور ارایه شده است. نشریه مذکور مشتمل بر ده فصل است که شامل آمارهای جمعیت، آموزش، سلامت، اشتغال و بیکاری، آسیبهای اجتماعی، زنان و خانواده، فرهنگ، رسانه و فضای مجازی و رفاه و تامین اجتماعی است.
--------------------------------------------
تابستان ۱۳۹۹ / ۱۲۰ صفحه
منبع: سایت آمار ایران
[همش رقم و آماره، آمارهای بسیار متنوعی داره و دیدنش مسلماً خالی از لطف نیست! ]
کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
4_5846174836090473153.pdf
2.82M
#دانلود_کتاب
#روش_های_جامعه_شناسی📘
نویسنده: #ریمون_بوردون
مترجم: #عبدالحسین_نیک_گهر
ناشر: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
۱۲۳ صفحه
"کانال راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
✍️ اکبر جباری
🖊 شرارت #جبر و بلاهت #اختیار
اینکه ما در این عالم مجبوریم یا مختار، اینکه جبر اصالت دارد یا اختیار، بحثی است که از دیرباز نزد اندیشمندان و متفکران طرح بوده و گویی همیشه باب گفتگو پیرامون آن باز است. اما این بحث عمیق #فلسفی و #کلامی، در عصر گسترش سواد و انفجار اطلاعات، شانی دیگر یافته است که من از آن به شرارت جبر و بلاهت اختیار یاد میکنم.
بدین معنا که بواسطه #صنعت_چاپ در عصر جدید و گسترش رسانههای دیجیتال، جایگاه عمیق اندیشهورزانهی مباحث، به "اطلاعات" سطحی تقلیل یافته است.
امروزه دیگر خبری از مباحث دقیق و مطول فلسفی در خصوص موضوعات گوناگون، از جمله همین موضوع جبر و اختیار نیست. "همه" به صرف داشتن یک وسیله ارتباطی مانند #موبایل و اتصال به #شبکه_جهانی_اطلاعات (اینترنت) میتوانند درباره هرچیز، "اطلاعات" بدست آورند. اطلاعاتی که به نظر کافی میرسد!
اما چگونه این دسترسی عمومی به اطلاعات، منجر به #سطحی_نگری می شود و این سطحی نگری چگونه منجر به تولید شرارت و بلاهت میگردد؟
در خصوص موضوع جبر و اختیار، به گمانم اطلاعات عمومی که انسانها و غیر متخصصین درباب مساله "ژن" و ژنتیک در اختیار دارند، مسبب اصلی این امر است. تقریبا از کارگر ساده گرفته تا زن خانهدار و استاد #دانشگاه و روحانی حوزه و کارمند اداره دولتی، همه و همه در زبان روزمره به سهولت این واژه را جهت توصیف یک وضعیت غیر ارادی و توجیه یک سلسله از خُلقیات و ویژگیها بکار میبرند، بی آنکه هیچ شناخت عمیق و دقیقی از علم ژنتیک داشته باشند.
از سوی دیگر کثیری از مردم نیز که با دین و #باورهای_مذهبی دچار مشکل شدهاند و به گمان خود برای رهایی از بند اراده الهی و قضا و قدر، رو به مفهوم "آزادی" میآورند، میکوشند آزادی را به مثابه اختیار فرض کنند و اینگونه درصدد القای امید به خود و دیگران بر میآیند.
مفهوم "ژن" و تصور "آزادی" به مثابه اختیار، در حقیقت نزد عموم مردم، ابزاری برای تولید شرارت و مکانیزمی جهت توجیه بلاهت است. انکس که میگوید: این ویژگی و صفت، به ژن من مربوط میشود، بی انکه هیچ دانشی از علم ژنتیک داشته باشد، صرفا بدنبال توجیه رذایلی است که نمیخواهد اصلاح کند و یا تغییرش دهد.
و آنکس که میپندارد اختیار مطلق دارد، در واقع سادهانگارانه میکوشد تاریخمندی و زمانمندی و زبانمندی آدمی را نادیده بگیرد.
به گمانم، در وهله نخست، تغییر سطح مباحث از ساحت فلسفه و کلام، به ساحت علم و در وهله دوم، تبدیل علم به شبه علم و اطلاعات عمومی، اصلیترین دلیل شکلگیری این دیسکورس عامیانه درباب یکی از مهمترین مسائل فکری یعنی مساله جبر و اختیار است.
اگر توان ورود به مباحث عمیق و دقیق علمی و فلسفی را ندارید، از بکار بردن این مفاهیم پرهیز کنید. این مفاهیم بیشتر تولید شرارت و بلاهت میکند.
کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #فایل_تصویری
#مناظره آیتالله مصباح و احسان طبری در سال ۱۳۶۰
▫️#احسان_طبری عضو #حزب_توده و مدافع #مارکسیسم،
و #آیت_الله_مصباح_یزدی از #حوزه_علمیه_قم و مدافع مبانی اسلامی
🆑کانال "راهبری فرهنگ"
🆔 @rahbariefarhang
📣📣ثبت نام کارگاه پژوهشی(آنلاین)
❄️💢 دوره مسئله محوری در پژوهش💢❄️
✅ به اطلاع دانشجویان محترم می رساند، معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم با همکاری دبیرخانه قطب های علمی فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، جهت کمک به دانشجویان در انتخاب موضوعات پایان نامه و روش های صحیح پژوهش دوره ی « مسئله محوری در پژوهش(به ضمیمه آشنایی با مسائل قطب های علمی فرهنگی دفتر ) » را با حضور اساتید و مسئولان میزها برگزار می کند.
هزینه دوره:
دانشجویان دانشگاه باقرالعلوم، رایگان
دانشجویان و طلاب دیگر،دویست هزار تومان
✅ جهت ثبت نام، نام و نام خانوادگی به همراه مقطع و رشته خود را به آیدی کانال پژوهش ارسال نمایید.
https://eitaa.com/bouresearcher
🔰کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
☑️نمودار فرزند آوری مادران استانهای کشور| قم ۱.۸ فرزند
☑️ کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
🔸نشست علمی با موضوع:
" انقلاب اسلامی و الهیات جنسیتی "
🔹با حضور ارزشمند:
🔸حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی نژآد
🔸دکتر حسین بستان
🔸دکتر مجید دهقان
⏱زمان:
⚠️ دوشنبه ٢٧ بهمن ١٣٩٩ ساعت ١٣
🔹مکان:
قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن امام موسی صدر
لینک ورود:
http://yun.ir/fqhdaf
رمز ورود: 123456
——————————————
به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/rahbariefarhang
#یادداشت
♦️ناخوانده ترین مهمان ایرانیها
✏️سید حسین شرف الدین
🔷 تفاوت ماهیتی/عملکردی سلبریتی ایرانی و خارجی در چیست؟
📌آدرس کانال دکتر #سیدحسین_شرف_الدین:
🆔 @sharafoddin_ir
#یادداشت
♦️ناخوانده ترین مهمان ایرانیها
✏️سید حسین شرف الدین
🔹ظهور پدیده سلبریت با مختصات ویژه در کل جهان عمدتا محصول مدرنیته، جهان سرمایه داری بویژه سرمایه داری متاخر، سیطره رسانه های جمعی و اخیرا اجتماعی و فضای مجازی، پدیده صنعت فرهنگ(کالایی شدن محصولات فرهنگی و غلبه ارزش مصرفی بر ارزش سرمایه ای)، غلبه سبک زندگی غربی(با مختصاتی همچون مصرف گرایی، لذت گرایی، فردگرایی، سرگرمی خواهی، تنوع طلبی)، وقوع برخی تحولات و چرخش های اندیشه ای، ارزشی و هنجاری در جهان غرب است.
🔸تفاوت عمده میان وضعیت سلبریت در جوامع غربی با جامعه ایران احتمالا این است که در آنجا این پدیده اصیل و برآمده از اقتضائات ذاتی و زایش طبیعی محیط؛ و در سایر کشورها از جمله ایران، امری تبعی، غیر اصیل، غیرخودی، وارداتی و تحمیلی است؛ این پدیده در غرب، پدیده ای متناسب با بافتار و ساختار جامعه و گفتمان غالب فرهنگی است و در جامعه ما امری ناسازگار با بافتار متن و ناهمگن با زمینه ها و ظرفیت های فرهنگی اجتماعی، و بنیادهای ارزشی است؛ این پدیده در غرب امری کاملا پذیرفته شده و برخوردار از حمایت و تایید جامعه در سطوح رسمی و غیر رسمی و در ایران با چالش ها و مقاومت هایی همراه است.
🔹به بیان دیگر، رویکرد غالب در برخورد با این پدیده در جامعه غرب مثبت و در ایران با اقبال ضعیف و نوعی سوء ظن همراه است. در غرب احتمالا این جریان بیشتر ماهیت سازمانی دارد و سازمانهای خاصی به صورت آشکار و پنهان در هدایت آن نقش محوری دارند، در حالی که در ایران، بیشتر خود اشخاص در صحنه گردانی و مدیریت جریان دخیل اند. البته در هر دو جا، آنچه بیشتر مورد توجه است ارزش کاربردی و کارکردی آنها و نقش و تاثیر آنها در سطوح مختلف فردی – اجتماعی است.
🔸وخلاصه اینکه، فرهنگ ایرانی به دلیل آکنده بودن حافظه تاریخی اش از وجود قهرمانان، اسوه ها، الگوها و چهره های شاخص ارزشی و ظهور پیاپی این چهره ها؛ احساس نیاز چندانی به پدیده سلبریت با مختصات غالب غربی آن نمی کند. افراد بدون داشتن وجوه کریزمایی از نوع قدسی و معنوی آن به زحمت می توانند در افکار عمومی این جامعه، جایگاه و اقتدار ماندگاری کسب کنند.
📌کانال "راهبری فرهنگ"
🆔 @rahbariefarhang
این بومی سازی جشنهای معروف جهان در کشورهای مختلف مهم باحاله! مثلا در تایلند روز ولنتاین روز ازدواجه
🔹در واقع پسرهای تایلندی خیلی مردن و در روز ولنتاین میرن دست زنشون رو میگیرن سوار فیل میکنند و تمام...شروع زندگی مشترک
ولی توی ایران مد شده پسرا خرس میخرن، دخترا هم خرس میفروشن بدون داشتن عشق واقعی!
کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
✅به مناسبت چهل و دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی و بنا به درخواستهای مکرر طلاب، دانشجویان و مخاطبان پژوهشکده، پنجمین دوره آموزشی مجازی مباحث زن و خانواده «درسگفتار» در قالب یکصد جلسه آموزشی در سامانه LMS (به صورت آفلاین) به همت معاونت ترویج و همکاری های علمی پژوهشکده زن و خانواده برگزار می شود.
🔸علاقهمندان جهت ثبتنام می توانند از روز دوشنبه ۲۷ بهمن به سایت پژوهشکده زن و خانواده مراجعه نمایند.
🌐https://wrc.ir
🔹افرادیکه مایل هستند پک محتوایی درس گفتار را تهیه نمایند به فروشگاه اینترنتی پژوهشکده زن و خانواده به آدرس زیر مراجعه فرمایند.
🌐http://shop.wrc.ir
📌 اطلاع رسانی رویدادهای علمی پژوهشکده زن و خانواده
🌐 http://event.wrc.ir
📌 کانال پژوهشکده در سروش
🆔https://sapp.ir/womenrc
📌 کانال پژوهشکده در ایتا
🆔 https://eitaa.com/womenrc
✅ با ما همراه باشید🔻
✍️ ناصر #سبزیان_پور
🖊 #زن_بودن در جهان #مردسالار کار دشواری است.
ولی زن بودن در جامعه ی ایرانی
به نظر دشوار تر می آید.
جامعه ای که پر است از ما مردان بلاتکلیف
زندگی در کنار ما مردانی که همه چیز را با هم می خواهیم خود نوعی #خشونت است.
پدران ما از مادرانمان تنها خانوم خانه بودن را می خواستند
آنها دوست داشتند همسرشان مهربان باشد و مادری خوب که فرزندان شان را به شایستگی تربیت کند.
اما امروزه ما به اینها کفایت نمی کنیم، دختری را می پسندیم که علاوه بر اینها مانند باربی باشد
و کوچکترین ضعفی در ظاهرش وجود نداشته باشد، اندامش مانند ورزشکاران حرفه ای باشد و در عین حال تحصیل کرده و شاغل هم باشد و بتواند بخشی از هزینه های خانواده را هم پرداخت کند، هم بسیار دانا باشد و هم خنگ و بامزه، هم به لحاظ مالی مستقل باشد و در عین حال حرف گوش کن.
زندگی در چنین فضایی همانند تجربه ی نوعی خشونت است و خشونتی پنهان که به صورت اضطرابی همیشگی برای شایسته بودن خود را نشان می دهد.
البته کار به اینجا هم ختم نمی شود
زنان جامعه ی ما همواره در فضای ارزش های متناقض زندگی می کنند، یعنی از سویی جامعه مدام آنها را سوق می دهد به زیباتر شدن، عمل کردن، استفاده از لوازم زیبایی و...
و از سوی دیگر همین رفتارهای آنها را به باد تمسخر می گیرد که زنان موجوداتی سطحی و دست و پاچلفتی و دور از اجتماع و ..هستند.
از سوی دیگر از آنها می خواهیم که در اجتماع حضور داشته باشند
و استقلال مالی پیدا کنند و در عین حال پیشرفت آنها حجم زیادی از حسادت و خشم را در ما بر می انگیزد
و نگرانیم نکند که یک زن از ما جلو بزند.
از او می خواهیم در عین حال هم به لحاظ مالی مستقل باشد و هم مانند مادرانمان بگوید چشم.
تازه اگر زنی در این اجتماع بتواند بر کلیشه های جنسیتی غلبه کند
و خود را به سطوح بالای اجتماعی برساند، در بسیاری از موارد نه تنها تحسین نمی شود
بلکه با لقب هایی مانند زن سیبیلو و زنی که شبیه مردان است و ...تحقیر می شود.
زن بودن در جامعه ی بلاتکلیف ایران
یعنی تجربه ی مداوم انواع خشونت های پنهان و آشکار.
مقام زن را ارج بدهید.اورا همانطور که هست دوست بدارید.چیزی را به او تحمیل نکنید.
کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
🔊 #فایل_صوتی
دکتر #سارا_شریعتی
معضلات #علوم_اجتماعی در عصر پیچیده گی
در کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
@sokhanranihaa_سارا_شریعتی_معضلات_علوم_اجتماعی_در_عصر_پیچیده_گی.mp3
10.47M
دانلود 🔊 #فایل_صوتی
دکتر #سارا_شریعتی
معضلات #علوم_اجتماعی در عصر پیچیده گی
در کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
#دانلود_کتاب
#نظریه_کنش📔
نویسنده: #پی_یر_بوردیو
مترجم: مرتضی مردیها
انتشارات نقش و نگار/ سال ۱۳۸۰
۳۴۴ صفحه
در کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
نظریه کنش.pdf
4.4M
#دانلود_کتاب
#نظریه_کنش📔
نویسنده: #پی_یر_بوردیو
مترجم: مرتضی مردیها
انتشارات نقش و نگار/ سال ۱۳۸۰
کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرانسه #ازدواج_با_محارم رو قانونی کرده!
یادی کنیم از این پیش بینی #امام_خامنهای در سال ۹۵ که گفتن غربیها در آینده به #ازدواج با محارم میرسند؛ درست در زمانی که یک عده خود عقل کل پندار میگفتن #آزادی_جنسی در غرب، باعث پایین اومدن آمار #تجاوز و بی بند و باری هست!
✅کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
انواع #همبستگی_در_ایران:
۱- #همبستگی_مکانیکی: سیستم های رسمی در #ایران به همبستگی نگاه مکانیکی دارند و نه ارگانیکی، #همبستگی_مکانیکی برپایه ثبات است؛ اما همبستگی ارگانیکی بر پایه تغییر و تحول خواهی است مثل انقلاب ۱۳۵۷. همبستگی مکانیکی در ایران به شکل مناسک دولتی تحمیل می شود که دوام، ترمیم و تحول ندارند.
۲- #همبستگی_اقتضایی: فضیلت های پنهانی در جامعه ما وجود دارد مثل کمک مالی مردم به سیل زدگان، این همبستگی نشان از معطل بودن جامعه است، این همبستگی نمیتواند نهادینه شود و یا توسعه یابد.
۳- #همبستگی_اعتراضی: سایر مردم با تهیدستان و #حاشیه_نشینان شهری که در وسط خیابان اعتراض می کنند همدل اند و از اعتراض هم ترسی ندارند اما داشتن ملاحظات و #مصالح_عمومی و ملی و منطقه ای که برای ایران دارند مانع همراهی آنان می شود.
۴- #همبستگی_آرمانی: این نوع همبستگی پویا است و برای #تحول_خواهی و #دموکراسی خواهی تلاش می کند، سازمان یافته است و با طرح گفتگو و درک متقابل جامعه را به سوی همبستگی ملی سوق می دهد.
___________________________
بخشی از سخنرانی مسعود فراستخواه در نشست انجمن جامعه شناسی ایران، ۱۳۹۸
@rahbariefarhang
#معرفی_کتاب
کتاب #جامعه_شناسی_روسپی_گری تألیف #سعید_مدنی،
پژوهشگر حوزه آسیبهای اجتماعی،
به تازگی از سوی #نشر_پارسه به چاپ رسیده است[سال ۱۳۹۹].
این کتاب، جمعبندیای از مطالعات سالهای گذشته درباره #روسپی_گری است.
نویسنده ضمن مروری تاریخی بر وضعیت روسپیگری در ایران و جهان و قوانین مرتبط با آن، مجموعه یافتههای حاصل از مطالعه خود و همکارانش را با عنوان «ارزیابی سریع وضعیت روسپیگری در #شهر_تهران» به یافتههای قبلی افزوده است تا تصویری بهروزتر و شفافتر از موضوع ارائه دهد.
این کتاب گزارشی از وضعیت روسپیگری در ایران و جهان است.
"کانال راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang