✍️ اکبر جباری
🖊 شرارت #جبر و بلاهت #اختیار
اینکه ما در این عالم مجبوریم یا مختار، اینکه جبر اصالت دارد یا اختیار، بحثی است که از دیرباز نزد اندیشمندان و متفکران طرح بوده و گویی همیشه باب گفتگو پیرامون آن باز است. اما این بحث عمیق #فلسفی و #کلامی، در عصر گسترش سواد و انفجار اطلاعات، شانی دیگر یافته است که من از آن به شرارت جبر و بلاهت اختیار یاد میکنم.
بدین معنا که بواسطه #صنعت_چاپ در عصر جدید و گسترش رسانههای دیجیتال، جایگاه عمیق اندیشهورزانهی مباحث، به "اطلاعات" سطحی تقلیل یافته است.
امروزه دیگر خبری از مباحث دقیق و مطول فلسفی در خصوص موضوعات گوناگون، از جمله همین موضوع جبر و اختیار نیست. "همه" به صرف داشتن یک وسیله ارتباطی مانند #موبایل و اتصال به #شبکه_جهانی_اطلاعات (اینترنت) میتوانند درباره هرچیز، "اطلاعات" بدست آورند. اطلاعاتی که به نظر کافی میرسد!
اما چگونه این دسترسی عمومی به اطلاعات، منجر به #سطحی_نگری می شود و این سطحی نگری چگونه منجر به تولید شرارت و بلاهت میگردد؟
در خصوص موضوع جبر و اختیار، به گمانم اطلاعات عمومی که انسانها و غیر متخصصین درباب مساله "ژن" و ژنتیک در اختیار دارند، مسبب اصلی این امر است. تقریبا از کارگر ساده گرفته تا زن خانهدار و استاد #دانشگاه و روحانی حوزه و کارمند اداره دولتی، همه و همه در زبان روزمره به سهولت این واژه را جهت توصیف یک وضعیت غیر ارادی و توجیه یک سلسله از خُلقیات و ویژگیها بکار میبرند، بی آنکه هیچ شناخت عمیق و دقیقی از علم ژنتیک داشته باشند.
از سوی دیگر کثیری از مردم نیز که با دین و #باورهای_مذهبی دچار مشکل شدهاند و به گمان خود برای رهایی از بند اراده الهی و قضا و قدر، رو به مفهوم "آزادی" میآورند، میکوشند آزادی را به مثابه اختیار فرض کنند و اینگونه درصدد القای امید به خود و دیگران بر میآیند.
مفهوم "ژن" و تصور "آزادی" به مثابه اختیار، در حقیقت نزد عموم مردم، ابزاری برای تولید شرارت و مکانیزمی جهت توجیه بلاهت است. انکس که میگوید: این ویژگی و صفت، به ژن من مربوط میشود، بی انکه هیچ دانشی از علم ژنتیک داشته باشد، صرفا بدنبال توجیه رذایلی است که نمیخواهد اصلاح کند و یا تغییرش دهد.
و آنکس که میپندارد اختیار مطلق دارد، در واقع سادهانگارانه میکوشد تاریخمندی و زمانمندی و زبانمندی آدمی را نادیده بگیرد.
به گمانم، در وهله نخست، تغییر سطح مباحث از ساحت فلسفه و کلام، به ساحت علم و در وهله دوم، تبدیل علم به شبه علم و اطلاعات عمومی، اصلیترین دلیل شکلگیری این دیسکورس عامیانه درباب یکی از مهمترین مسائل فکری یعنی مساله جبر و اختیار است.
اگر توان ورود به مباحث عمیق و دقیق علمی و فلسفی را ندارید، از بکار بردن این مفاهیم پرهیز کنید. این مفاهیم بیشتر تولید شرارت و بلاهت میکند.
کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #فایل_تصویری
#مناظره آیتالله مصباح و احسان طبری در سال ۱۳۶۰
▫️#احسان_طبری عضو #حزب_توده و مدافع #مارکسیسم،
و #آیت_الله_مصباح_یزدی از #حوزه_علمیه_قم و مدافع مبانی اسلامی
🆑کانال "راهبری فرهنگ"
🆔 @rahbariefarhang
📣📣ثبت نام کارگاه پژوهشی(آنلاین)
❄️💢 دوره مسئله محوری در پژوهش💢❄️
✅ به اطلاع دانشجویان محترم می رساند، معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم با همکاری دبیرخانه قطب های علمی فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، جهت کمک به دانشجویان در انتخاب موضوعات پایان نامه و روش های صحیح پژوهش دوره ی « مسئله محوری در پژوهش(به ضمیمه آشنایی با مسائل قطب های علمی فرهنگی دفتر ) » را با حضور اساتید و مسئولان میزها برگزار می کند.
هزینه دوره:
دانشجویان دانشگاه باقرالعلوم، رایگان
دانشجویان و طلاب دیگر،دویست هزار تومان
✅ جهت ثبت نام، نام و نام خانوادگی به همراه مقطع و رشته خود را به آیدی کانال پژوهش ارسال نمایید.
https://eitaa.com/bouresearcher
🔰کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
☑️نمودار فرزند آوری مادران استانهای کشور| قم ۱.۸ فرزند
☑️ کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
🔸نشست علمی با موضوع:
" انقلاب اسلامی و الهیات جنسیتی "
🔹با حضور ارزشمند:
🔸حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی نژآد
🔸دکتر حسین بستان
🔸دکتر مجید دهقان
⏱زمان:
⚠️ دوشنبه ٢٧ بهمن ١٣٩٩ ساعت ١٣
🔹مکان:
قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن امام موسی صدر
لینک ورود:
http://yun.ir/fqhdaf
رمز ورود: 123456
——————————————
به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/rahbariefarhang
#یادداشت
♦️ناخوانده ترین مهمان ایرانیها
✏️سید حسین شرف الدین
🔷 تفاوت ماهیتی/عملکردی سلبریتی ایرانی و خارجی در چیست؟
📌آدرس کانال دکتر #سیدحسین_شرف_الدین:
🆔 @sharafoddin_ir
#یادداشت
♦️ناخوانده ترین مهمان ایرانیها
✏️سید حسین شرف الدین
🔹ظهور پدیده سلبریت با مختصات ویژه در کل جهان عمدتا محصول مدرنیته، جهان سرمایه داری بویژه سرمایه داری متاخر، سیطره رسانه های جمعی و اخیرا اجتماعی و فضای مجازی، پدیده صنعت فرهنگ(کالایی شدن محصولات فرهنگی و غلبه ارزش مصرفی بر ارزش سرمایه ای)، غلبه سبک زندگی غربی(با مختصاتی همچون مصرف گرایی، لذت گرایی، فردگرایی، سرگرمی خواهی، تنوع طلبی)، وقوع برخی تحولات و چرخش های اندیشه ای، ارزشی و هنجاری در جهان غرب است.
🔸تفاوت عمده میان وضعیت سلبریت در جوامع غربی با جامعه ایران احتمالا این است که در آنجا این پدیده اصیل و برآمده از اقتضائات ذاتی و زایش طبیعی محیط؛ و در سایر کشورها از جمله ایران، امری تبعی، غیر اصیل، غیرخودی، وارداتی و تحمیلی است؛ این پدیده در غرب، پدیده ای متناسب با بافتار و ساختار جامعه و گفتمان غالب فرهنگی است و در جامعه ما امری ناسازگار با بافتار متن و ناهمگن با زمینه ها و ظرفیت های فرهنگی اجتماعی، و بنیادهای ارزشی است؛ این پدیده در غرب امری کاملا پذیرفته شده و برخوردار از حمایت و تایید جامعه در سطوح رسمی و غیر رسمی و در ایران با چالش ها و مقاومت هایی همراه است.
🔹به بیان دیگر، رویکرد غالب در برخورد با این پدیده در جامعه غرب مثبت و در ایران با اقبال ضعیف و نوعی سوء ظن همراه است. در غرب احتمالا این جریان بیشتر ماهیت سازمانی دارد و سازمانهای خاصی به صورت آشکار و پنهان در هدایت آن نقش محوری دارند، در حالی که در ایران، بیشتر خود اشخاص در صحنه گردانی و مدیریت جریان دخیل اند. البته در هر دو جا، آنچه بیشتر مورد توجه است ارزش کاربردی و کارکردی آنها و نقش و تاثیر آنها در سطوح مختلف فردی – اجتماعی است.
🔸وخلاصه اینکه، فرهنگ ایرانی به دلیل آکنده بودن حافظه تاریخی اش از وجود قهرمانان، اسوه ها، الگوها و چهره های شاخص ارزشی و ظهور پیاپی این چهره ها؛ احساس نیاز چندانی به پدیده سلبریت با مختصات غالب غربی آن نمی کند. افراد بدون داشتن وجوه کریزمایی از نوع قدسی و معنوی آن به زحمت می توانند در افکار عمومی این جامعه، جایگاه و اقتدار ماندگاری کسب کنند.
📌کانال "راهبری فرهنگ"
🆔 @rahbariefarhang
این بومی سازی جشنهای معروف جهان در کشورهای مختلف مهم باحاله! مثلا در تایلند روز ولنتاین روز ازدواجه
🔹در واقع پسرهای تایلندی خیلی مردن و در روز ولنتاین میرن دست زنشون رو میگیرن سوار فیل میکنند و تمام...شروع زندگی مشترک
ولی توی ایران مد شده پسرا خرس میخرن، دخترا هم خرس میفروشن بدون داشتن عشق واقعی!
کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
✅به مناسبت چهل و دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی و بنا به درخواستهای مکرر طلاب، دانشجویان و مخاطبان پژوهشکده، پنجمین دوره آموزشی مجازی مباحث زن و خانواده «درسگفتار» در قالب یکصد جلسه آموزشی در سامانه LMS (به صورت آفلاین) به همت معاونت ترویج و همکاری های علمی پژوهشکده زن و خانواده برگزار می شود.
🔸علاقهمندان جهت ثبتنام می توانند از روز دوشنبه ۲۷ بهمن به سایت پژوهشکده زن و خانواده مراجعه نمایند.
🌐https://wrc.ir
🔹افرادیکه مایل هستند پک محتوایی درس گفتار را تهیه نمایند به فروشگاه اینترنتی پژوهشکده زن و خانواده به آدرس زیر مراجعه فرمایند.
🌐http://shop.wrc.ir
📌 اطلاع رسانی رویدادهای علمی پژوهشکده زن و خانواده
🌐 http://event.wrc.ir
📌 کانال پژوهشکده در سروش
🆔https://sapp.ir/womenrc
📌 کانال پژوهشکده در ایتا
🆔 https://eitaa.com/womenrc
✅ با ما همراه باشید🔻
✍️ ناصر #سبزیان_پور
🖊 #زن_بودن در جهان #مردسالار کار دشواری است.
ولی زن بودن در جامعه ی ایرانی
به نظر دشوار تر می آید.
جامعه ای که پر است از ما مردان بلاتکلیف
زندگی در کنار ما مردانی که همه چیز را با هم می خواهیم خود نوعی #خشونت است.
پدران ما از مادرانمان تنها خانوم خانه بودن را می خواستند
آنها دوست داشتند همسرشان مهربان باشد و مادری خوب که فرزندان شان را به شایستگی تربیت کند.
اما امروزه ما به اینها کفایت نمی کنیم، دختری را می پسندیم که علاوه بر اینها مانند باربی باشد
و کوچکترین ضعفی در ظاهرش وجود نداشته باشد، اندامش مانند ورزشکاران حرفه ای باشد و در عین حال تحصیل کرده و شاغل هم باشد و بتواند بخشی از هزینه های خانواده را هم پرداخت کند، هم بسیار دانا باشد و هم خنگ و بامزه، هم به لحاظ مالی مستقل باشد و در عین حال حرف گوش کن.
زندگی در چنین فضایی همانند تجربه ی نوعی خشونت است و خشونتی پنهان که به صورت اضطرابی همیشگی برای شایسته بودن خود را نشان می دهد.
البته کار به اینجا هم ختم نمی شود
زنان جامعه ی ما همواره در فضای ارزش های متناقض زندگی می کنند، یعنی از سویی جامعه مدام آنها را سوق می دهد به زیباتر شدن، عمل کردن، استفاده از لوازم زیبایی و...
و از سوی دیگر همین رفتارهای آنها را به باد تمسخر می گیرد که زنان موجوداتی سطحی و دست و پاچلفتی و دور از اجتماع و ..هستند.
از سوی دیگر از آنها می خواهیم که در اجتماع حضور داشته باشند
و استقلال مالی پیدا کنند و در عین حال پیشرفت آنها حجم زیادی از حسادت و خشم را در ما بر می انگیزد
و نگرانیم نکند که یک زن از ما جلو بزند.
از او می خواهیم در عین حال هم به لحاظ مالی مستقل باشد و هم مانند مادرانمان بگوید چشم.
تازه اگر زنی در این اجتماع بتواند بر کلیشه های جنسیتی غلبه کند
و خود را به سطوح بالای اجتماعی برساند، در بسیاری از موارد نه تنها تحسین نمی شود
بلکه با لقب هایی مانند زن سیبیلو و زنی که شبیه مردان است و ...تحقیر می شود.
زن بودن در جامعه ی بلاتکلیف ایران
یعنی تجربه ی مداوم انواع خشونت های پنهان و آشکار.
مقام زن را ارج بدهید.اورا همانطور که هست دوست بدارید.چیزی را به او تحمیل نکنید.
کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
🔊 #فایل_صوتی
دکتر #سارا_شریعتی
معضلات #علوم_اجتماعی در عصر پیچیده گی
در کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
@sokhanranihaa_سارا_شریعتی_معضلات_علوم_اجتماعی_در_عصر_پیچیده_گی.mp3
10.47M
دانلود 🔊 #فایل_صوتی
دکتر #سارا_شریعتی
معضلات #علوم_اجتماعی در عصر پیچیده گی
در کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
#دانلود_کتاب
#نظریه_کنش📔
نویسنده: #پی_یر_بوردیو
مترجم: مرتضی مردیها
انتشارات نقش و نگار/ سال ۱۳۸۰
۳۴۴ صفحه
در کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
نظریه کنش.pdf
4.4M
#دانلود_کتاب
#نظریه_کنش📔
نویسنده: #پی_یر_بوردیو
مترجم: مرتضی مردیها
انتشارات نقش و نگار/ سال ۱۳۸۰
کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرانسه #ازدواج_با_محارم رو قانونی کرده!
یادی کنیم از این پیش بینی #امام_خامنهای در سال ۹۵ که گفتن غربیها در آینده به #ازدواج با محارم میرسند؛ درست در زمانی که یک عده خود عقل کل پندار میگفتن #آزادی_جنسی در غرب، باعث پایین اومدن آمار #تجاوز و بی بند و باری هست!
✅کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
انواع #همبستگی_در_ایران:
۱- #همبستگی_مکانیکی: سیستم های رسمی در #ایران به همبستگی نگاه مکانیکی دارند و نه ارگانیکی، #همبستگی_مکانیکی برپایه ثبات است؛ اما همبستگی ارگانیکی بر پایه تغییر و تحول خواهی است مثل انقلاب ۱۳۵۷. همبستگی مکانیکی در ایران به شکل مناسک دولتی تحمیل می شود که دوام، ترمیم و تحول ندارند.
۲- #همبستگی_اقتضایی: فضیلت های پنهانی در جامعه ما وجود دارد مثل کمک مالی مردم به سیل زدگان، این همبستگی نشان از معطل بودن جامعه است، این همبستگی نمیتواند نهادینه شود و یا توسعه یابد.
۳- #همبستگی_اعتراضی: سایر مردم با تهیدستان و #حاشیه_نشینان شهری که در وسط خیابان اعتراض می کنند همدل اند و از اعتراض هم ترسی ندارند اما داشتن ملاحظات و #مصالح_عمومی و ملی و منطقه ای که برای ایران دارند مانع همراهی آنان می شود.
۴- #همبستگی_آرمانی: این نوع همبستگی پویا است و برای #تحول_خواهی و #دموکراسی خواهی تلاش می کند، سازمان یافته است و با طرح گفتگو و درک متقابل جامعه را به سوی همبستگی ملی سوق می دهد.
___________________________
بخشی از سخنرانی مسعود فراستخواه در نشست انجمن جامعه شناسی ایران، ۱۳۹۸
@rahbariefarhang
#معرفی_کتاب
کتاب #جامعه_شناسی_روسپی_گری تألیف #سعید_مدنی،
پژوهشگر حوزه آسیبهای اجتماعی،
به تازگی از سوی #نشر_پارسه به چاپ رسیده است[سال ۱۳۹۹].
این کتاب، جمعبندیای از مطالعات سالهای گذشته درباره #روسپی_گری است.
نویسنده ضمن مروری تاریخی بر وضعیت روسپیگری در ایران و جهان و قوانین مرتبط با آن، مجموعه یافتههای حاصل از مطالعه خود و همکارانش را با عنوان «ارزیابی سریع وضعیت روسپیگری در #شهر_تهران» به یافتههای قبلی افزوده است تا تصویری بهروزتر و شفافتر از موضوع ارائه دهد.
این کتاب گزارشی از وضعیت روسپیگری در ایران و جهان است.
"کانال راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
❇️سلسله نشست های توحیدی
نشست 1⃣1⃣
✅موضوع: پوشش گفتمانی حیات انقلابی امروز با اندیشه توحیدی(جلسه سوم)
👨💻ارائه دهنده: حجه الاسلام والمسلمین فلاح(زید عزه)
🕤زمان: پنجشنبه 99.11.30 ساعت 13
لینک حضور مجازی در نشست:
🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/goftemane-tohid
____________________________
🔰گفتمان توحید
@goftemane_tohid
📢کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
https://join.skype.com/gkmiqJkfMkoN نشست صبح http://maaer.ir/bbb/joinClass.jsp?code=4 نشست بعد ظهر http://maaer.ir/bbb/joinClass.jsp?code=5
📢کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
💠 #کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی با بیش از 22 هزار پایان نامه حوزوی و 41 هزار پایان نامه دانشگاهی در اختیار پژوهشگران گرامی است.
🔴 اگر نمی دانید موضوعی که برای پایان نامه انتخاب کرده اید تکراری است یا خیر پیشنهاد می کنیم بعد از #ایرانداک به این سامانه مراجعه کنید.
👌 ترجیحا با مرورگرهای کروم و فایرفاکس وارد شوید:
✏️http://dl.islamicdoc.com
#پایان_نامه
🍃
🌹🍃🌹
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
میزان استفاده مردم از شبکههای اجتماعی/ واتساپ، محبوبترین برنامه
🔹نتایج یکی از جدیدترین نظرسنجیهای مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نشان میدهد ۷۳.۶ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
#دانلود_کتاب
#قدرت_آزادی📕
نیروی راستین #لیبرالیسم
نویسنده: #پل_استار
مترجم: #فریدون_مجلسی
نشر ثالث / سال ۱۳۸۸
۳۷۰ صفحه
در کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
قدرت آزادی.pdf
5.51M
#دانلود_کتاب
#قدرت_آزادی📕
نیروی راستین #لیبرالیسم
نویسنده: #پل_استار
مترجم: #فریدون_مجلسی
کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
✍️ #سجاد_بهزادی
🖊چرا نسخه دستوری #افزایش_جمعیت جواب نمی دهد؟
✅"جمعیت ایران ۸۰ سال دیگر به ۳۰ میلیون نفر میرسد. ایران در سالهای اخیر به شدت به سمت سالمندی حرکت کرده است و طبق پیشبینی سازمان جهانی بهداشت جمعیت ایران در سال ۲۱۰۰ میلادی به ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید و این برای آینده ایران بسیارخطرناک است".این جمله را یکی از نمایندگان مجلس به نقل از سازمان بهداشت جهانی گفته است.
🔸بررسی نمودارهای منتشره #مرکز_آمار_ایران نیز، گویای نزولی بودن میزان باروری در هشت سال اخیر است که کمترین آن مربوط به سال گذشته با تولد ۱.۲ (یک ودو دهم)کودک بوده است.از طرفی رئیس #سازمان_بهزیستی گفته که رشد جمعیتی ایران در سال ۲۰۵۰ به صفر میرسد در حالیکه نمودار رشد جمعیتی جهان تا سال ۲۰۹۹ به صفر نخواهد رسید.
حالا همه نگران کاهش شدید جمعیت در آینده ایران هستند.این چالش مانند دهها مسئله ی دیگری است که در کشور زنگ خطر را به صدا درآورده است. مانند گرانی و بیکاری؛مانند فقر و آسیب های اجتماعی.اما چرا نسخه دستوری افزایش جمعیت جواب نمی دهد؟همانطور که نسخه دستوری ترمیم اقتصاد و قیمت دلارهم جواب نداد.
🔸جامعه برای بچه دار نشدن یک دلیل ساده ای دارد و از مسئولان خواهش می کند نسخه دستوری برای درمان این چالش مهم کشور صادر نکنند. مردم می گویند بچه دار نمی شویم، زیرا که نمی دانیم چگونه جواب بیکاران آینده را بدهیم؟!بچه دار نمی شویم چون زیر ساخت های زندگی و تربیت فرزندان مانند آموزش و رفاه در کشور عادلانه و برابر تقسیم نشده است. بچهدار نمی شویم ؛زیرا که هنوز "پوشک" مساله اصلی زندگی مان است وهیچ بهبودی در وضع اقتصاد کشور دیده نمی شود.آنها حتی در مورد تولد خودشان نیز گاهی والدین خود را سرزنش می کنند.
جامعه نسخه دستوری و پاداش های قطره چکانی برای #فرزندآوری را قبول نمی کند.اگرفرزندی هم متولد شود با آسیب های جدی روبرو است.
🔸آنگونه که پلیس فتا گزارش داده است کشف حدود ۱۵ سایت و حساب برای فروش نوزدان در فضای مجازی تنها یکی از این آسیب هاست.
🔸اگر مجلس انقلابی با افزایش میزان وام ازدواج و یارانه، به فرزند آوری و افزایش جمعیت فکر می کند بهتر است گوشه چشمی نیز به آمارهای غیرقابل باور از ثبت میزان طلاق بر حسب طول مدت ازدواج داشته باشد.
🔸 بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال در سال ۹۸، ۱۷۴ هزار و ۸۳۱ طلاق در کشور ثبت شده است و در این آمار منتشر شده بیشترین میزان طلاق ثبت شده بر حسب طول مدت ازدواج با ثبت ۱۵ هزار و ۶۵ #طلاق متعلق به بازه زمانی ۱ تا ۲ سال زندگی مشترک است.همچنین ۱۲ هزار و ۵۷۳ طلاق ثبت شده است که زوجین کمتر از یکسال زندگی مشترک را در کنار یک دیگر تجربه کرده اند.
از طرفی ما با زوج هایی روبرو هستیم که می خواهند بچه دار شوند اما نابارور هستند.گفته می شود میزان ناباروری در ایران ۲۵ % است.
🔸موضوع کاهش جمعیت تنها به اینجا ختم نمی شود.حداقل یک میلیون مجرد قطعی در کشور داریم و این غیر از آمار زنان و مردانی است که طلاق گرفته و دیگر ازدواج نکردهاند ؛ که آنها نیز باید به آمار مجردان قطعی اضافه کنیم و با در نظر گرفتن آنها، بیش از ۵ میلیون نفر در کشور ما از داشتن خانواده و همسر محرومند.
🔸ازدواج های سفید هم واقعیت دیگری از جامعه ایران است. نوعی ازدواج که در لایه های پنهان جامعه گسترده شده است و اساسا این ازدواج مبتنی بر فرزندآوری نیست.
امروز با ۶۰ سال پیش در تمام حوزه ها تفاوت فراوانی دارد.در آن سالها هر زن در طول دوران باروری اش هفت فرزند داشت.امروز این عدد به زیر دو فرزند رسیده است.
🔸حتی اگر مشکلات معیشتی هم کامل رفع گردد باید مدنظر داشته باشیم که الگوی زندگی خانواده های ایرانی نیز به شدت تغییر کرده است وحتی روستائیان نیزدیگراز الگوی "فرزند بیشتر زندگی بهتر" پیروی نمی کنند. زندگی روستایی و الزامات الگوی شهرنشینی یکی از دلایل کاهش فرزندآوری در دهههای اخیر بوده است.
🔸مجلس انقلابی هم تنها صورت مسئله را می بیند وفکر می کند با نوشتن قانون و افزایش وام ازدواج ویارانه، می تواند نسخه تازه ای برای برون رفت از این چالش مهم کشور ارائه دهد.
🔸اگر مشکلات اقتصادی و ناامنی های روحی وروانی جامعه اینچنین باشد ما نه تنها با کاهش شدید جمعیت روبرو خواهیم شد بلکه به کشوری سالمند در دنیا تبدیل می شویم. آمار ها می گوید در ۲۰ سال آینده، ایران جزو چهار کشور سالمند جهان می شود.سالمندی نیزخودش چالش و مسئله ای دیگر برای کشور است. ۸۵ درصد سرطان ها، ۵۰ درصد بیماری های متابولیک و عوامل خطرزای بیماری در دوره سالمندی ایجاد می شود که علاوه بر سیستم بهداشت و درمان، ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و غیره را تحت الشعاع قرار می دهد.
کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang