eitaa logo
راهِ صواب
487 دنبال‌کننده
18 عکس
12 ویدیو
5 فایل
ا❁﷽❁ا این کانال به منظور نشر پاره‌ای از معارف دین با نهایت سعی در دقت و وثاقتِ نسبتِ مطالب به اولیاء دین راه‌اندازی گردید. در تلگرام: https://t.me/rahe_savab ارتباط با مدیر: @rahe_savab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 مراقبه و یاد خدا (۹) 📌 ذکر اللّٰه، حدّی ندارد (۲) 🔹 البته مقصود ذکر لسانی نیست؛ زیرا در اثر آن نیز اعضا و جوارح انسان به ملالت و ضعف و عجز و سستی دچار می‌شوند؛ بلکه ذکر اللّٰه که حدّی ندارد، اعمّ از ذکر قلبی و لسانی، بلکه اعمّ از ذکر بدنی است؛ چون تمام طاعات و همه‌ی آنچه مرضیّ خداست، ذکر اللّٰه است، و این‌گونه ذکر با همه‌ی طاعات جمع، و با هر نوع طاعت پیاده می‌شود؛ نظیر قضای حوائج، ادای واجبات، بلکه به‌جا آوردن مستحبّات، که نزد اهلش ذکر اللّٰه است، بلکه ترک مکروهات و محرمات هم ذکر اللّٰه است. 💎 در آن روایت از امام صادق -علیه السّلام- آمده است: «مِنْ أَشَدِّ مَا فَرَضَ اللّٰهُ عَلَى خَلْقِهِ ذِكْرُ اللّٰهِ كَثِيراً ثُمَّ قَالَ لاَ أَعْنِي سُبْحَانَ اللّٰهِ وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ وَلا إِلٰهَ إِلاَّ اللّٰهُ وَاللّٰهُ أَكْبَرُ وَإِنْ كَانَ مِنْهُ، وَلَكِنْ ذِكْرَ اللّٰهِ عِنْدَ مَا أَحَلَّ وَ حَرَّم.» از سخت‌ترین چیزهایی که خداوند بر خلق واجب نموده، ذکر بسیار خداوند است. سپس فرمود: مقصودم سبحان اللّٰه و الحمد للّٰه و لا إلٰه‌ إلّا اللّٰه و اللّٰه اکبر نیست، هر چند اینها نیز از یاد خداست؛ بلکه منظورم یاد خدا هنگام حلال و حرام اوست. [اصول کافی، ج ۲، ص ۸۰؛ وسائل الشیعة، ج ۱۵، ص ۲۵۲؛ بحار الأنوار، ج ۶۸، ص ۲۰۴؛ ج ۹۰، ص ۱۶۳] یعنی ذکر قلبی محض. آیا واقعاً سبحانَ اللّٰه است و أَشَدُّ تَذْکیراً (بیشتر انسان را به یاد خدا می‌آورد) است، و یا این گفتار حضرت یوسف -علیه السّلام- که: 🔺 ﴿مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ﴾ [یوسف: ۲۳] پناه بر خدا! او پروردگار من است، و جایگاهم را نیکو قرار داده است، و ستمکاران هرگز رستگار نمی‌شوند. بسم اللّٰه بفرمایید، کار گذشته بود که قرآن می‌فرماید: 🔺 ﴿وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَن رَّأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ﴾ [یوسف: ۲۴] حضرت یوسف -علیه السّلام- نیز آهنگ او را می‌کرد، اگر برهان و نشانه‌ی روشن پروردگارش را نمی‌دید. آیا همه‌اش به اختیار او بود، یا خدا حفظ کرد؟ چه کار کرد؟ آیا کاری کرد جز اینکه برهان ربّ را دید؟ البته قطعاً هزارها کار پیش از آن انجام داده بود تا اسباب برهان ربّ را در اوقات خلوت تحصیل کرده بود، که در آن موقعیّت حسّاس، برهان ربّ را دید. 📚 در محضر بهجت، محمدحسین رخشاد، ج۱، صص ۸-۷ 🔹 @rahesavab
💠 وَز یادِ او چنان شدم که او شدم ... 🔹 @rahesavab
🔸 مراقبه و یاد خدا (۱۰) 📌 دستور العمل کلّی 🔹 سؤال: آقا يک دستور العمل کلّی بفرماييد. حضرت علّامه (رضوان‌ اللّٰه سبحانه وتعالی علیه) فرمودند: 🔺 دستور العمل کلّی ﴿فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ﴾ [البقرة: ۱۵۲]؛ ياد خدا در خاموشی و تکلّم و تنهایی و معاشرت. 🔹 سؤال: همه‌اش همين است؟ حضرت علّامه (رضوان‌ اللّٰه سبحانه وتعالی علیه) فرمودند: 🔺 هر چه باشد در همين است ﴿وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا﴾ [التوبة: ۴۰]. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۲۵۸ 🔹 @rahesavab
📌 معنای لٰا جَبْرَ وَ لٰا تَفْوِيضَ، بَلْ أَمْرٌ بَيْنَ أَمْرَيْنِ 🔹 سؤال ۸۷: در روایت آمده است: «لٰا جَبْرَ وَ لٰا تَفْوِيضَ، بَلْ أَمْرٌ بَيْنَ أَمْرَيْنِ» [اعمال بندگان] نه از روی اجبار است و نه از روی واگذاری، بلکه امری میان این دو امر است. جَبر یعنی چه؟ و تَفْویض به چه معنا است؟ و أَمرٌ بَيْنَ أَمْرَين چیست؟ 🔺 جواب: جبر یعنی بنده در انجام فعل هیچ‌گونه اختیار نداشته و مجبور است؛ و تفویض آن است که فعل به اراده‌ی بنده واقع می‌شود و اراده‌ی خدا هیچ نقشی در آن ندارد و امر بین امرین، یعنی هم خدا می‌خواهد و هم اراده‌ی بنده دخیل است. ✔️ توضیح بیشتر آن‌که: جبری‌ها می‌گویند: افعال بندگان به اراده‌ی خدا واقع می‌شود و اراده‌ی بنده هیچ نقشی در آن ندارد و مانند آلت دست است و چه بخواهد یا نخواهد فعل، واقع خواهد شد. و فخر رازی صاحب تفسیر از کسانی است که صریحاً جبری است و مُفَوِّضه قائلند که افعال به اراده بنده تحقّق پیدا می‌کند و اراده‌ی خداوند متعال هیچ نقشی در آن ندارد، حتّی اگر بنده اراده کند ولی خداوند اراده نکند، واقع خواهد شد. و امر بین امرین آن است که خداوند متعال اراده کرده که بنده فعل را «عَن إرادَةٍ» و با اراده‌ی خود به جا آورد. چنان‌که در آیه‌ی شریفه می‌فرماید: ﴿وَمَا تَشَآءُونَ إِلَّآ أَن يَشَآءَ اللّٰهُ﴾ [الإنسان: ۳۰] و جز آن‌چه خدا بخواهد، نمی‌خواهید. 📚 در محضر علّامه طباطبائی، محمدحسین رُخشاد، صص ۶۴-۶۳ 🔹 @rahesavab
📌 وحدت وجود 🔹 سؤال: «وحدت وجود» چيست؟ حضرت علّامه (رضوان‌ اللّٰه سبحانه وتعالی علیه) فرمودند: 🔺«وحدت وجود» يعنی «وجود»، واحدِ شخصی و منحصر است به خدا، و ديگران با وجودِ خدا موجودند نه با وجودِ مستقلِّ خودشان، بلکه وجود مستقلّ ندارند، هرچه فرض بشود. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۲۴۷ 🔹 @rahesavab
🔸 شخصیت‌شناسی (۵) 📌 حالا وقت خوش‌گذرانی ما است! 🔹 سیّدی که خادم حرم حضرت سیّدالشّهدا -علیه السّلام- در کربلا بود نقل کرد: در سنّ جوانی با پدرم نزد شیخ انصاری -رحمه اللّه- رفتیم، سفره حاضر کردند یا حاضر بود، آبگوشت، اما چه آبگوشت بی‌رمقی! برای ما نیز گذاشتند. پدرم به من می‌گفت: بخور، «هٰذا نائِبُ صاحِبِ الزَّمان -عجّل اللّٰه تعالی فرجه الشّریف-» این شخص، نائب صاحب الزمان -عجّل اللّٰه تعالی فرجه الشّریف- است. و من از خوردن خودداری می‌کردم و با مسخره می‌گفتم: «هٰذا شِنُو؟!»؛ این چیه؟! 💎 چه جور زندگی می‌کردند! سهم امام -عجّل اللّٰه تعالی فرجه الشّریف- را به دیگران می‌دادند، وخودشان به چه چیز راحت بودند؟ با وجود این‌که امثال این آقا در آبگوشت بودن آن تأمّل داشته، خود آنان می‌فرمودند: «حالا وقت خوش‌گذرانی ما است.» چنان‌که ائمه‌ی اطهار -علیهم السّلام- هم گاهی می‌فرمودند: «چون امامت و زعامت را نداریم، در این وضع خود آزادیم.» 📚 در محضر بهجت، محمدحسین رخشاد، ج۱، ص ۲۳۸ 🔹 @rahesavab
📌 مراتب خلوص 🔹 سؤال: معنی «خلوص» و «اخلاص» چيست؟ حضرت علّامه (رضوان‌ اللّٰه سبحانه وتعالی علیه) فرمودند: 🔺 ما يک «خلوص» و «اخلاص» داريم که امور دين ممحّض بشود برای خدا، نماز برای خدا، جهاد، خمس، زکات، ـ نمی‌دانم ـ هر واحد واحد برای خدا. اين يک نحو «خلوص» است، «خلوص اعمال» برای خدا. 💎 يک «خلوص» داريم که خود عبد براي خدا خالص می‌شود، آنجا که می‌فرمايد: ﴿إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ﴾، ﴿إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ﴾، مخلَص، اسم مفعول است، کسی آن‌ها را خالص کرده، که خدا است که خالص کرده برای خودش و شريکی در آن‌ها ندارد، فقط مالِ طلقِ خداست. ✔️ «خلوص» اوّلی مقدّمه است برای اين «خلوص». خلوص و اخلاص هر دو به يک معنی‌اند. [از يک ريشه‌اند] 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، صص ۲۵۵-۲۵۴ 🔹 @rahesavab
🔸 شخصیت‌شناسی (۶) 📌 «ابن‌عربی» و «مولوی» در نظر علّامه طباطبائی 🔹 سؤال: از عرفا کدام‌یک بالاتر است؟ حضرت علّامه (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی علیه) فرمودند: 🔺 محیی الدّین از حیث «علم» مقدّم است از مولوی. از حیث «حال» معلوم نیست. 🔹 یک‌وقتی هم فرمودند: 🔺 محیی الدّین مقدّم است در «علم» بر همه. مولوی از همه در «حال» مقدّم است. همچی گفتند [یعنی اهل معرفت اینطور گفته‌اند]. 🔹 عرض کردم: نظر شما چیست؟ 🔺 فرمودند: «همین است». 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص ۲۴۸ 🔹 @rahesavab
🔸 أهل بیت (۲) 📌 توسّل به أهل بیت (علیهم السّلام) 🔹 شيخ بزرگوار حقائق‌شناس آية اللّٰه بهجت (رضوان اللّٰه سبحانه وتعالی علیه) می‌فرمودند: شخصی منبریّ در تهران می‌گفت: من در خيابان راه می‌رفتم، خانمی آمد و گفت: آقا تشريف بياوريد روضهٔ پنج‌تن در منزل ما بخوانيد. بنده رفتم منزلشان، صندلی گذاشتند و من روی صندلی نشستم، و ملتفت شدم جوان بيماری است و برای شفای او اين توسّل را گرفته‌اند. و فهميدم که اينها ارمنی [=مسيحی] هستند. من که شروع به روضه‌خواندن و توسّل کردم، ناگاه ديدم حضرات پنج‌تن آل‌عبا در منزل اينها ظاهر شدند؛ من از هوش رفتم و به هوش نيامدم مگر اينکه ديدم اين ارمنی‌ها به سر و صورتم آب ريخته‌اند تا به هوش بيايم [و همهٔ لباس‌هايم نجس شده]. گفتم: شما حاجتتان را گرفتيد. از منزل آنها خارج شدم و در خيابان به خودم گفتم: تو کجا، خانه ارمنی کجا؟ حالا بايد بروی خودت و تمام لباس‌هايت را آب بکشی. روز بعد آن ارمنی‌ها آمدند به خانه ما و گوسفند و هدايای مفصّل برای ما آوردند. 🔺 شيخ بزرگوار حقائق‌شناس آية اللّٰه بهجت می‌فرمودند: من اين داستان را برای آقای طباطبائی [علّامه طباطبائی] نقل کردم، آقای طباطبائی فرمودند: خاک بر سر اين شيعه. ✔️ نگارنده گويد: يعنی مسيحی‌ها با توسّل به حضرت سيّدالشهداء (علیه السّلام) شفای بيمارشان را می‌گيرند اما در اين زمان، بسياری از شيعيان، از اعتقادات و مذهب حقّ خود دست می‌کشند. 📚 اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، صص ۴۶-۴۵ 🔹 @rahesavab