eitaa logo
راه سوم
1.4هزار دنبال‌کننده
694 عکس
198 ویدیو
21 فایل
🌱راه سوم کوششی برای بازنمایی "الگوی مترقی زن در منظومهٔ فکری رهبر انقلاب" •مؤسسه چندمنظوره فرهنگی_هنری طلایه‌داران راه سوم• 📍ارتباط از طریق: @admin_rahe3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️در یک محیط اجتماعی که انسان دائما زیر فشار اشعه‌‌ی مرئی و نامرئی جاذبه‌های جنسی قرار دارد، انسان واقعا آزاد نیست... 🏴 به مناسبت سالروز شهادت شهید بهشتی و هفتاد و دو تن از یاران انقلاب. 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
💢نقش خواص در وضعیت امروز حجاب 🔸مسئله نقش خواص در وضعیت امروز حجاب: ۱- سست شدن خواص در اجباری بودن امر حجاب؛ که در جایابی علل، در قسمت ساختارهای فرهنگی لایه دو هست و گزاره "نه به حجاب اجباری" استعاره آن ؛ ۲- گره زدن امر حجاب بصورت حداکثری با دین و انقلاب توسط خواص که در لایه دوم ، یعنی ساختارهای فرهنگی جانمایی می شود. "آنچه بنده را حسّاس میکند، این است که ناگهان شما می‌بینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب میشوند، مسئله‌ی «حجاب اجباری» مطرح میشود؛ معنایش این است که یک عدّه‌ای نادانسته -حالا من میگویم نادانسته؛ ان‌شاءالله نادانسته است- همان خطّی را دنبال میکنند که دشمن با آن‌همه خرج نتوانسته است آن خط را در کشور به نتیجه برساند؛ همان خط را دارند دنبال میکنند..." (مقام معظم رهبری۱۳۹۶/۱۲/۱۷) 🖋هدی صادق زادگان 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
📽بررسی تاثیر سینما بر وضعیت حجاب 🔸در نوشتارهایی با موضوع تأثیرپذیری حجاب از سینما، به‌عنوان مهم‌ترین هنر صنعت رسانه، به‌دنبال آنیم تا از رهگذر بررسی نمودهای پدیدۀ بدحجابی در سینمای ایران به تأثیرگذاری این پدیده بر پوشش بانوان برسیم. 🔸وقتی سیر پیش روی سینمای ایران را مشاهده می‌کنیم با رشد چشمگیر پدیدۀ بدحجابی و عوامل مرتبط با آن مواجه می‌شویم. گویی سینماگران چوب حراج به دست گرفته‌اند و حجاب را همچون کالای ارزانی به فروش گذاشته‌اند تا از قِبَل آن تماشاگران بیشتری را با خود همراه کنند! 🔸صدالبته وقتی پروندۀ حجاب در ایران را بگشاییم، خواهیم دانست که گسترش بدحجابی عوامل گوناگونی دارد؛ اما در این سلسله‌پست‌ها قرار است فقط یکی از این عوامل؛ یعنی تأثیرگذاری سینما بر وضعیت کنونی حجاب را نقد و بررسی کنیم. 🔸این تحلیل‌ها حول محور چهار عامل اصلیِ تغییر در تصورات رایج، تخریب حجاب، طبقاتی‌کردن حجاب و قراردادن بدحجابان به‌عنوان الگو ارائه خواهند شد. 🖋مهدیه نقش‌زن 📍با ما همراه باشید... 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
راه سوم
📽بررسی تاثیر سینما بر وضعیت حجاب 🔸در نوشتارهایی با موضوع تأثیرپذیری حجاب از سینما، به‌عنوان مهم‌تری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥/ برشی از فیلم 🔸شنای پروانه در بهمن ۱۳۹۸ و در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو سی و هشتمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم فجر به نمایش درآمد. در آن‌جا نامزد دریافت ۱۴ جایزه شد که توانست شش جایزه از جمله، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (آقایی)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (طباطبایی) و بهترین تدوین را کسب کند. 🔻امشب با تحلیل فیلم شنای پروانه در کانال راه سوم، با ما همراه باشید... 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
راه سوم
🎥/ برشی از فیلم 🔸شنای پروانه در بهمن ۱۳۹۸ و در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو سی و هشتمین دورهٔ جشنواره
🎥 تحلیل فیلم شنای پروانه 🔸پرفروش‌ترین فیلم اکران آنلاین، لقب فیلم محمد کارت، کارگردان شنای پروانه است. داستان فیلم با لورفتن فیلم شنای پروانه، همسر یکی از گنده‌لات‌های تهران آغاز می‌شود. واکنش هاشم(همسر پروانه) به این مسئله، عصبانیت و خشونتی است که منجر به قتل پروانه می‌شود! 🔸با بررسی فیلم‌های سینمایی، بالاخص آثار دهۀ 90 که با موضوعات مرتبط با غیرت ساخته شدند، می‌توان فهمید که اگر سینما تنها عامل تضعیف و تحریف معنای صحیح غیرت در جامعهٔ ایرانی نباشد، حتما یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. 🖋مهدیه نقش‌زن پ.ن: تحلیل فیلم‌ فقط بر اساس بازنمایی مفهوم غیرت است. ؟ ؟ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
راه سوم
⛔️ سینمای غیرت یا غیرت سینمایی؟! 🔸یکی از مفاهیم مرتبط با پروندهٔ حجاب که در جامعهٔ ما تخریب و تحریف شده، همین مسئلهٔ غیرت است که آثار سینمایی نقش مؤثری در تغییر تصورات رایج و صحیح دراین‌باره داشته‌اند. 🔸در فیلم‌های بسیاری همچون شنای پروانه، غیرت نماد تحجر معرفی می‌شود و فرد باغیرت، متحجر. تعریفی که نه‌تنها به غیرت شباهت ندارد؛ بلکه نوعی بیماری روحی را می‌ماند. تلاشی که با نفی نگاه‌های مردسالارانه آغاز شد و با اقبال به پیشرفت و مدرنیته ادامه یافت. 🔸وقتی سینما به‌عنوان بازتاب‌کننده و بازتولیدکنندۀ گفتمان دربارۀ مسائل مهم، این‌گونه به این صفت ممدوح دینی و ارزش اجتماعی می‌تازد، آیا می‌توان انتظار داشت که با نشان‌دادن تصویرهای نادرستی از مفهوم غیرت، تصورات درستی در ذهن مخاطب، دراین‌باره شکل بگیرد؟ آیا وقت آن نرسیده که خطوط قرمز نظارت بر آثار سینمایی بازبینی شود؟! آیا با توجه به وضعیت کنونی حجاب، نباید نفس‌هایمان را حبس کنیم و در عمق بررسی عوامل پیدایش پدیدۀ بدحجابی شیرجه بزنیم؟! 🔸اینجاست که با تمام وجود متوجه ژرفای کلام رهبر انقلاب می‌شویم: آنگاه که دل‌سوزانه از نخبگان می‌خواهند، سهم خود را در جنگ تبلیغاتی که علیه کشور رقم خورده است، ایفا کنند و مقابل تصورات نادرستی که با تصویرسازی غلط از مفاهیم و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایجاد شده، بایستند تا نه‌تنها افکار جهانی؛ بلکه افکار عمومی داخل کشور نیز اغوا نشوند.* *۱۳۹۷/۰۷/۲۵ 🖋مهدیه نقش‌زن ؟ 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
📺 گفت‌و‌گوی تلویزیونی «بررسی ابعاد لایحهٔ حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» 🔸 سینا کلهر 🔸 مهدی جمشیدی 📅 شنبه | ۱۰ تیرماه ۱۴۰۲ 🕰 ساعت ۲۲:۳۰ 📺 شبکه ۴ سیما | برنامه شیوه 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
راه سوم
🗂پروندهٔ حجاب 🔻پرداخت ویژهٔ تیم "راه سوم" به ابعاد مختلف موضوع حجاب 🔸معنا و مفهوم حجاب 🔸استعاره و
سلام و نور 🔹از اونجایی که مدتهاست مسئله‌ی حجاب به یه دغدغه‌ی عمومی تبدیل شده و خیلی از راهکارهایی که در این باره به کار گرفته میشد به بن بست رسیدند و نظرات بسیار متفاوت و حتی متعارضی از سمت کارشناسان برای ادامه‌ی راه وجود داره، ما هم تصمیم گرفتیم تا به بررسی کارشناسی زوایای مختلف این موضوع با تکیه بر منظومه فکری رهبری بپردازیم و خب چند روزی هست که به همین منظور با پرونده حجاب درخدمتتون هستیم. ⤵️برای این کار ما باید راهی رو از دل نظرها، تحلیلها و تحقیقها با هم طی میکردیم تا بتونیم نگاه درست، دقیق و منطقی به وضع موجود پیدا کنیم و به راهکارهای متفاوت‌تر و کاربردی‌تر از آنچه که تا الان داشتیم برسیم. 1⃣توی قدم اول سعی کردیم با یه نگاه کلان مسئله حجاب رو به صورت سیستمی بررسی کنیم، نه تک گزاره ای و ارتباط اون رو با هویت زن بفهمیم. پیش فرضی که اگر کنار گذاشته بشه تمام داده های بعدی با خطا به دست میاد. 2⃣بعد از اون به شبکه مفاهیم مرتبط با حجاب پرداختیم. مفاهیم به هم پیوسته ای که در کنار هم معنا پیدا میکنند و محقق میشن. 3⃣در ادامه با بررسی فراتحلیلی که در مسئله حجاب انجام شده بود، نگاهی به عوامل متعدد به وجود اومدن وضعیت موجود داشتیم. 4⃣و البته به طور خاص به بررسی نقش خواص در این زمینه پرداختیم. 5⃣در این بین سری هم به سینما زدیم که تاثیر به سزایی بر فرهنگ عمومی مردم داره و بازنمایی مفهوم غیرت در سینمای ایران رو به تماشا نشستیم. ⬅️هنوز چند قدمی از این راه باقی مونده... ⭐️خواستیم از طرف تیم راه سوم از شما تشکر کنیم که تا اینجا ما رو همراهی کردید.☘ 🔻و ازتون بخوایم تا رسیدن به مقصد همراه ما باشید.🙏 📌شما با ۲ دقیقه وقت گذاری و پاسخ دادن به ۵ سوال کوتاه میتونید به ما در بهبود کیفیت مطالبمون کمک کنید: https://survey.porsline.ir/s/d6zOl5EN سپاس از همراهی‌تون🍃 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنوید... 💠دست بردم داخل آب؛ سرد بود... نه، گرم بود... نه، چیزی بود شبیه خنکای بهشت؛ لطیف. خنکاش از نوک انگشتانم راه پیدا کرد تا قلبم. تمام روحم را در آب گذاشته بودم. روح خشکیده‌ام داشت جان می‌گرفت. روح آلوده‌ام داشت پاک می‌شد. قطره‌های آب پیوندی نامرئی می‌ساختند میان روح من و ولایت علی... 🖋شکیبا شیردشت‌زاده 🎙زهراسادات منصوری‌فر ✨عید سعید غدیر خم، سالروز تجدید بیعت با ولایت مبارک باد. 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
💢 فراتر از مفهوم❗️ 🔸وقتی صحبت از حجاب و راه کارهای کاهش بدحجابی میشود، نمی‌توان انتظار راهکارهای عمیق داشت و نسبت به باورهای عمیق نهفته در اذهان عمومی بی‌توجه بود. 🔸یکی از این باورها، تصور زن بدحجاب در قالب یک زن تحصیل کرده، شاد و تاثیر گزار و در تضاد با این قاب، تصویر زن باحجاب در قالب یک زن بدبخت و در ورژن خیلی اسلامی آن، مکلف بدبخت است. 🔻تصویری که به مدد رسانه ها، بارها و بارها بازآفرینی شده است. ما تصویر زنان باحجاب بسیار معتقد و در حاشیه و عموما گرفتار در یک شرایط سخت معیشتی را بارها در سریال های مناسبتی دیده ایم و در عوض، زنان بدحجاب، عموما محور اصلی فیلم و سریال های پررنگ و لعاب و سراسر رفاه سینما و تلویزیون این سال ها بوده اند... ➕در کنارش تکه کلام جامعه و افراد را هم اضافه کنید: 🔸سفر به ماه ممکن شده، تو هنوز زیر چادری؟ 🔸چادری ها امل هستند! 🔸این شیخ ها حجاب را از خودشون درآوردند! 🔸اونو بردار، مغزت نفس بکشه! که محور همگی این‌ها در یک جمله خلاصه می‌شود: ⬅️حجاب نماد تحجر است! 🔸و این باورها آن‌چنان رخنه کرده که ما دختران و زنان باحجاب هم گاهی گرفتار برهم‌زدن این بازی می‌شویم و در تلاشیم به هر نحوی خودمان را از این برداشت جدا نشان بدهیم... 🔻خلق واژه های "مذهبی به روز"، "چادری ولی نه خشکه مقدس" و... شاید ادامه تلاش برای جداشدن از دسته کسانی است که در باور جامعه ما باحجاب و عقب مانده هستند... 🔸ما برای پرداختن به حجاب، همان اندازه که نیازمند اصلاح نگرش های مفهومی و فلسفی از طریق آموزش مفاهیم و تبیین علت‌ها و فلسفه حجاب هستیم، باید برای تغییر باورهای ناخودآگاه و نوع نگاه پنهانی جامعه به حجاب و بدحجابی نیز فکری بکنیم... 🔸گویی در این سالها، به دلایل مختلف،استعاره های مثبت برای زنان بدحجاب مصادره شده است. 🔹به نظر شما، چه گزاره هایی در ناخودآگاه جمعی ما درباره حجاب و بدحجابی، نهفته است⁉️ 🔹شما چه تلقی و برداشتی از حجاب و بدحجابی در ذهنتان نقش بسته است⁉️ 🔹 راه حل بازآفرینی این استعاره ها به نفع جریان زنان باحجاب چیست⁉️ 🔹و چگونه می‌توان برای حجاب، تلقی های مثبت ذهنی ایجاد کرد⁉️ ♻️منتظر پاسخ شما به سوالات بالا هستیم. ✅و به زودی در گفتگوهایی کوتاه به این سوالات خواهیم پرداخت... 🖋محدثه بخشی 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
📍به بهانه روز عفاف و حجاب 🔸همه ما زنان فعال فرهنگی، حتما از افق حرکت انقلاب به سمت چشم انداز تمدن اسلامی بارها و بارها مطالب مهمی شنیده ایم...از اینکه جمهوری اسلامی در حال طی کردن مراحل گذار از دولت و جامعه اسلامی به سمت چشم انداز تمدنی در حال حرکت است و در این میان همیشه به ظرفیت های عظیم زن مسلمان، نگاه ویژه ای داشته است. 🔸چه آنجا که زنان را به عنوان نیمی از جامعه، در حرکت اجتماعی نقش آفرین میداند و چه آنجا که با تصریح تاثیرگذاری زن بر نیم دیگر جامعه در پی ترسیم نقش ویژه و استثنایی او در افزایش سرعت حرکت به سمت چشم انداز بوده است. 🔸حالا ما زنان مسلمان برای ورود در عرصه نقش‌آفرینی تمدنی، سخت نیازمند بازتعریف برخی واژه ها هستیم. یکی از آن واژه های کلیدی، واژه عفت است..چرا که به تعبیر رهبری، عفاف مهم ترین عنصر برای شخصیت زن است. 🔸در این باز تعریف، باید برداشت های دوگانه غلط از عفاف را در هم بشکنیم آنجا که با تعریف عفت انفعالی و در نهایت نفی آن، زن و جنسیتش را ابزاری در خدمت نظام سرمایه داری قرار داده و نه تنها مانع حرکت تمدنی او به سمت جهت گیری صحیح میشود که حتی او را دچار تنزل انسانی و هویتی می نماید. 🔸و چه آنجا که با تعریف عفت در قالب یک عفت انزوایی به معنای عفتی که با حذف حضور در میدان زن و محصوریت او و تکیه بر حفظ عفت فقط در سایه مراقبت دیگری یا به وسیله ساختارهای از پیش تعیین شده و نادیده گرفتن نقش زن در حفظ آن؛ او را در سیطره نقش های کمرنگ پنهانی و در حاشیه و عموما در حفاظ خانه محصور کرده و باز سدی بزرگ در برابر کنشگری و نقش آفرینی زن در افق تمدنی قرار میدهد. 🔸ما برای ورود زن در ساحت ولایت اجتماعی، ناگزیر از ترسیم و تبیین منطق اسلامی در تعریف عفت، به معنای "عفت آگاهانه، فعال و حرکت آفرین" هستیم. همان عفتی، که زن به مدد آن روابط خویش با محیط را فعالانه مدیریت کرده و با یک کنش آگاهانه، میتواند نه تنها عفت خودش را حفظ کند، بلکه محیطی عفیفانه در داخل و خارج از خانه را رقم زده و با این حضور عفیفانه، ضمن حفظ کرامت و شخصیت بر دامنه تاثیر گذاری بانوانه خویش نیز بیفزاید. 🔸در همین راستا، لازم است به شعارها، استعاره ها و کلیدواژه هایی که در فرهنگ عمومی پیرامون عفاف ساخته ایم هم نگاهی بیندازیم. 🔸به راستی وقت آن رسیده که از تاکیدات پنهان در قالب شعارها و استعاره های مرسوم و روش های تربیتی بر روی عفت انزوایی به اسم عفت اسلامی دست برداشته و منطق اسلام راستین در تعریف "عفت آگاهانه، فعال و حرکت آفرین "را در میان برنامه ریزی های فرهنگی و تربیتی، شعارها، استعاره ها و نگاه هایمان به جنس زن، پر رنگ و پر رنگ تر کنیم. 🔸باشد که در پرتوی این بازتعریف، بتوانیم هویت زن مسلمان به عنوان زنی محجبه و شریف اما در متن و مرکز تحولات اجتماعی و مهم ترین عنصر تمدن ساز را به دنیا معرفی نماییم. زنی که سنگر خانواده را حفظ می کند و در عرصه اجتماعی، فتوحات و سنگرسازی های جدید به ارمغان خواهد آورد.* _________ *پیام رهبر انقلاب به کنگره هفت هزار زن شهید،۹۱/۱۲/۱۶ 🖋محدثه بخشی 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom
📌 تعدادی از نظرات مخاطبان راه سوم دربارهٔ پروندهٔ حجاب 📍از همهٔ عزیزانی که در نظرسنجی ما شرکت کردند یا به طور خاص با نظرات دقیق خود با ما همراهی کردند تشکر میکنیم. 🔹ما قدردان توجه و لطف شما هستیم🍃 💠راه سوم (شبکهٔ تخصصی زنان مترقی) @rahesevvom