eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 پای درس امام حسن عسکری(ع) ____________ 🖊استاد احمد عابدی: 💠 امام عسکری عليه‌السلام حدیثی از رسول خدا نقل فرمودند: 👈«مَنْ تَتَبَّعَ‏ عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِينَ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَاتِهِ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَاتِهِ فَضَحَهُ‏ فِي‏ جَوْفِ‏ بَيْتِهِ؛ «اگر كسی دنبال عيب مردم باشد، خدا هم دنبال عيب خود اوست. و او را رسوا می‌كند، حتی در خانه خودش.» به گونه ای كه چنین کسی در خانه خودش و کنار زن و بچه‌اش خجالت بكشد و نتواند زندگی كند. خدا در خانه خودش او را رسوا می‌كند. 🔹 هر كه دنبال اين باشد كه فلانی چه اشتباهی كرده؟ فلانی نمره امتحاناتش چند شد؟ در امتحانات مردود شد يا نشد؟ فلانی به نامحرم نگاه كرد يا نكرد؟ هر كس دنبال اين چيزها باشد، خدا هم دنبال عيب خود او خواهد بود و او را در خانه‌اش هم که باشد رسوا مي‌كند. 💠 اين مسائل را امام عسکری عليه‌السلام برای اين می‌فرمود كه بابا! در خيابان كاری به مردم نداشته باشيد! ما وظيفه داريم جلو گناهان علنی را بگيريم. اما از طرفی هم هميشه وظيفه داريم كه كارهای مردم را حمل بر صحت كنيم. 💠 اين از غرر كلمات امام عسکری است که می فرمود: «ضَعْ‏ أَمْرَ أَخِيكَ‏ عَلَى أَحْسَنِه‏»؛ هر كاری از هر كس ديدی آن را بر بهترين وجهش حمل و توجیه کن. 🔹 مثلاً اگر می‌بينم يك آقايی لبش دارد تكان می‌خورد، آیا بگويم دارد به من فحش می‌دهد، يا بگويم دارد صلوات مي‌فرستد؟ این فرمایش امام می فرماید ببین بهترین کار کدام است؟ بگو او هم همان گونه است. 🔹 حتی اگر كسی را كه يك روز از صبح تا شب هم با او بوديد و نمازش را نخواند، نگوييد فلانی بی‌نماز است بلکه حمل بر احسن بكنيد و بگوييد شايد حواسش نبوده، شايد غفلت و فراموش كرده است. 🆔 @rahighemakhtoom 🆔 @Ahmad_aabedi
100. ⏪27- مَثَل مگس ( یَّاءَیُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ إِنَّ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَنْ یَخْلُقُواْذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُواْ لَهُ وَإِن یَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَیْئًا لا یَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ) . (آیه73 سوره حج) ((ای مردم ! مَثَلی زده شده است ، گوش به آن فرا دهید : کسانی را که غیر از خدا می خوانید ، هرگز نمی توانند مگسی بیافرینند ، هرچند برای این کار دست به دست هم دهند ! (نه تنها توان آفریدن مگس را ندارند بلکه ) هرگاه مگس چیزی از آنها برباید نمی توانند آنرا باز پس گیرند ! هم این طلب کنندگان ناتوانند و هم آن مطلوبان (هم این عابدان ، هم آن معبودان ) ! )) . 🌱🌱🌱 ⏺صاحب تفسیر ((کشف الاسرار)) می گوید : ((خداوند متعال مگس را ضعیف و گستاخ آفریده و شیر را قویِ رمنده خلق کرده است . اگر آن وقاحت و گستاخی که در مگس است در شیر می بود ، هیچ کس روی زمین از زخم وی در امان نبود . لیکن به کمال حکمت و نفاذ قدرت هر چیز را سزای خویش بداد و با ضعف مگس وقاحت سزا بود و با قدرت شیر نفرت و رمندگی سزا بود . هر چیز به جای خویش آفرید و به سزای خویش بداشت )) . ⏺سعدی می گوید : گربه مسکین اگر پر داشتی تخم گنجشک از زمین برداشتی آن دو شاخ گاو اگر خر داشتی آدمی را نزد خود نگذاشتی 🔰پاسخ به یک سؤ ال ((ممکن است در اینجا گفته شود که انسان امروز با نیروی علم و دانش خود توانسته است اختراعاتی کند که به مراتب از یک مگس برتر و بالاتر است ؛ وسایل نقلیه سریع السیر و بادپیمایی ساخته که در یک چشم بر هم زدن مسافت زیادی را طی می کند . مغزهای الکترونیکی دقیقی را اختراع کرده که پیچیده ترین معادلات ریاضی را در یک لحظه حلّ می نماید ، آیا این گفت و گوها در باره انسان عصر مانیز صادق است ؟ 🔰در پاسخ می گوییم : ساختن این وسائل محیّر العقول بدون شک ، دلیل بر پیشرفت فوق العاده صنایع بشر است ، امّا همه اینها در برابر مساءله آفرینش یک موجود زنده و خلقت حیات ، مسائلی ساده و پیش پا افتاده است . اگر کتبی را که در باره فیزیولوژی موجودات زنده و فعالیّتهای بیولوژیکی و حیاتی یک حشره کوچک ، مانند مگس بحث می کند ، به دقت بررسی کنیم ، خواهیم دید که ساختمان مغز یک مگس و سلسله اعصاب و دستگاه گوارش او به مراتب از ساختمان مجهّزترین هواپیماها برتر است و اصلاً قابل مقایسه با آن نیست . 🔘اصولاً ((مساءله حیات )) و حس و حرکت موجودات زنده و نموّ و تولید مثل آنها هنور به صورت معمّایی در برابر دانشمندان قرار گرفته است ؛ و ریزکاریها و ظرافتهایی که در ساختمان این موجودات به کار رفته ، خود معمّاهای دیگری است معمّاهایی که هنوز به هیچ وجه حلّ نشده . 🔘به گفته دانشمندان علوم طبیعی چشمهای فوق العاده کوچک بعضی از همین حشرات ، خود مرکب از صدها چشم است ! یعنی همان چشمی را که مابه زحمت می بینیم و شاید به اندازه یک سر سوزن بیش نیست ، از چند صد چشم کوچکتر تشکیل یافته که مجموعه آنها را ((چشم مرکب )) می نامند ! به فرض که انسان بتواند از مواد بی جان سلّول زنده ای بسازد ، چه کسی می تواند صدها چشم کوچک که هر کدام از آنها خود دارای دوربین ظریف و طبقات و دستگاههایی است ، در کنار هم بچیند و رشته ارتباطی آنها را در مغز حشره پیوند دهد و اطلاعات را به وسیله آنها به مغز حشره منتقل سازد و حشره بتواند در موقع مناسب ، عکس العمل نسبت به حوادثی که اطراف او می گذرد نشان دهد ؟ 🔘آیا اگر همه انسانها جمع شوند ، قدرت بر آفرینش چنین موجود ظاهراً ناچیز امّا در واقع بسیار پیچیده و اسرار آمیز را خواهند داشت ؟ ! و باز به فرض انسان همه این مسائل را عملی سازد ، ولی آیا می توان نام آن را خلقت گذاشت ؟ یا ترکیب و ((مونتاژی )) است از وسایل موجود در همین جهان آفرینش ؟ آیا کسانی که قطعات پیش ساخته اتومبیلی را به هم مونتاژ می کنند ، مخترع محسوب می شوند و نام عمل آنها را ابداع و اختراع می توان گذاشت ؟ )) . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰چرا ما در نماز در آیه ی اهدناالصراط المستقیم به صورت دعا میکنیم و از جمع استفاده می نمائیم ؟ 🔘ذکر جمع در آیه و آیات این سوره که همه به صورت جمع است نشان میدهد که بر اساس عبادت. مخصوصاً نماز بر پایه جمع و است حتی به هنگامی که بنده در برابر خدا به راز و نیاز بر میخیزد و باید خود را میان جمع و جماعت ببیند تا چه رسد به سایر کارهای زندیگی اش. 🔘بدین ترتیب هر گونه فرد گرایی و تک روی و انزوا طلبی و مانند این ها مفاهیمی مردود از قرآن و اسلام شناخته میشود مخصوصاً نماز که از اذان و اقامه که دعوت از اجتماع برای نماز است گرفته (حیّ علی الصلوه بشتاب به سوی نماز) تا سوره حمد که آغاز گر نماز است السلام علیکم که پایان آن است همه دلیل بر این است که این عبادات در اصل جنبه اجتماعی دارد یعنی باید به صورت جماعت انجام شود درست است که نماز فرادا نیز در اسلام صحیح است اما عبادت فردی جنبه فرعی و درجه دوم را دارد.(تفسیر ص 44 ج 1 ) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰ادامه درس دوم:اقسام وحى رسالى ⏺كيفيت نزول وحى ▫️پيامبر صلى الله عليه و آله هنگام نزول وحى مستقيم، بر خود احساس سنگينى مى‌كرد و از شدت سنگينى كه بر او وارد مى‌شد، بدنش داغ مى‌شد و از پيشانى مباركش عَرَق سرازير مى‌گشت. اگر بر شترى يا اسبى سوار بود، كمر حيوان خم مى‌شد و به نزديك زمين مى‌رسيد. على عليه السلام مى‌فرمايد: «موقعى كه سورۀ مائده بر پيامبر نازل شد، ايشان بر استرى به‌نام «شهباء» سوار بودند. وحى بر ايشان سنگينى كرد، به‌طورى كه حيوان ايستاد و شكمش پايين آمد. ديدم كه نزديك بود ناف او به زمين برسد، در آن حال پيامبر از حال رفت و دست خود را بر سر يكى از صحابه نهاد» ▫️عبادة‌بن‌صامت مى‌گويد: «هنگام نزول وحى، گونه‌هاى پيامبر صلى الله عليه و آله درهم كشيده مى‌شد و رنگ آن حضرت تغيير مى‌كرد. در آن حال، سر خود را فرو مى‌افكند و صحابه نيز چنين مى‌كردند» . گاه پيش مى‌آمد كه هنگام نزول وحى، زانوى پيامبر صلى الله عليه و آله با زانوى كسى در تماس بود. آن شخص تحمل سنگينى زانوى پيامبر صلى الله عليه و آله را نداشت. ▫️ما نمى‌دانيم چرا پيامبر صلى الله عليه و آله دچار اين حالت مى‌شد؛ چون از حقيقت وحى آگاه نيستيم. براى تفصيل بيشتر مى‌توان به كتاب‌هايى كه دربارۀ وحى و كيفيت آن نگاشته شده‌است مراجعه كرد. 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
بیان نورانی از امام باقر(سلام الله علیه) است حضرت مطالبی را فرمودند یکی از اصحاب گفت عجب جواهری ما از شما استفاده کردیم امروز! تعبیر معروفی که ما چه طلا یا نقره‌ای! حضرت فرمود حیفت نیامد که این حرف‌ها را به طلا تشبیه کردی؟! «هل الجوهر إلا الحجر» طلا یک سنگ زردی است. این حرف‌ها را به طلا تشبیه کردی؟ «هل الجوهر إلا الحجر»، سنگ است حالا چون کمیاب است و قدری زیباست ارزش پیدا کرده است وگرنه از سنگ چه برمی‌آید غیر از اینکه لای دیوار بگذارید. عامل ارتباطی معاملات همین است وگرنه این به درد هیچ چیزی نمی‌خورد سنگ است. فرمود: «هل الجوهر إلا الحجر»، این حرف‌هایی که ما گفتیم این را به طلا تشبیه کردی؟ 📼آیت الله 🔊درس گفتار تفسیر سوره واقعه جلسه 6 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۸۰ 📌 الی اگر می خواهد به الهی برسد، باید دارای ایمان باشد و عمل کند تا از محسوب شود. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۲ 📌تفسیر موضوعی چیست؟ 🔹قبل از پاسخ به این سؤال لازم است سؤال دیگرى را مطرح کنیم; و آن این که: چرا قرآن به سبک موضوعى جمع آورى نشده، و شبیه کتاب هاى معمولى نیست; و با تمام آنها تفاوت دارد؟ 🔰پاسخ این است که: براى تهیّه کتاب هاى معمولى مؤلف یا مؤلفان، موضوعات مختلفى را که در یک قدر جامع شریک اند، در نظر مى گیرند; مثلا بیمارى هاى مختلف که همه آنها به مسأله سلامت انسان ارتباط دارد در علم طب در نظر گرفته مى شود; سپس مسائل مربوط به این موضوعات را به فصول و ابواب مختلف تقسیم مى کنند ـ بیمارى هاى قلبى، بیمارى هاى عصبى، بیمارى هاى گوارشى، بیمارى هاى دستگاه تنفسى، بیمارى هاى پوستى و بیمارى هاى دیگر ـ بعد از آن هر فصل و هر باب را با توجّه به مقدمات و نتایج آن مورد بررسى قرار مى دهند، و به این ترتیب کتابى بنام کتاب طب تدوین مى شود. 🔹ولى قرآن هرگز چنین نیست، کتابى است که در طول ۲۳ سال با توجّه به نیازها و شرایط مختلف اجتماعى و حوادث گوناگون، و مراحل مختلف تربیتى نازل شده است; همگام با حیات جامعه اسلامى پیش رفته، و در عین حال بسته به زمان و مکان خاصّى نیست! 🔹یک روز تمام بحث هاى قرآن بر محور مبارزه با بت پرستى و شرک و آموزش توحید با تمام شاخه هایش دور مى زد; و سوره ها و آیاتى که در این دوران نازل شد همگى بحث از مبدأ و معاد مى کرد. (مانند: سوره هایى که در مکه در سیزده سال اوّل بعثت نازل شد.) 🔹روز دیگر بحث هاى داغ و پر حرارتى پیرامون جهاد، و مقابله با دشمنان داخلى و خارجى و منافقان مطرح بود. 🔹یک روز ماجراى جنگ احزاب پیش آمد و سوره احزاب نازل شد، و حدّاقل ۱۷ آیه آن، از حوادث آموزنده و مسائل تربیتى و پیامدهاى این جنگ سخن گفت. 🔹روز دیگر داستان صلح حُدیبیه فرا رسید و سوره فتح نازل شد، و بعد از آن ماجراى فتح مکه و غزوه حنین پیش آمد; و آیات سوره (إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللهِ وَالْفَتْحُ ) و آیات دیگر نازل گردید. 🔹خلاصه هم زمان با شکوفایى اسلام و حرکت عمومى جامعه اسلامى آیات مناسبى ازقرآن نازل، و دستورات لازم داده مى شد و این برنامه دقیق انسانى را تکمیل مى کرد. 🔹با توجّه به آنچه در بالا گفته شد; منظور از تفسیر موضوعى روشن مى شود; و آن این که آیات مختلفى که درباره یک موضوع در سرتاسر قرآن مجید در حوادث و فرصت هاى مختلف آمده است جمع آورى و جمع بندى گردد; و از مجموع آن نظر قرآن درباره آن موضوع و ابعاد آن روشن شود. 🔹مثلا آیات مربوط به دلایل خداشناسى از قبیل فطرت، برهان نظم، برهان وجوب و امکان، و سایر براهین در کنار هم چیده شود; و از آنجا که القرآن یفسر بعضه بعضا: «آیات قرآن یکدیگر را تفسیر مى کنند» ابعاد این موضوع روشن مى گردد. 🔹 همچنین آیات مربوط به بهشت یا دوزخ، صراط، نامه اعمال آیات مربوط به مسائل اخلاقى، تقوا، حسن خلق، شجاعت و... آیات مربوط به احکام نماز، روزه، زکات و خمس و انفاق، آیات مربوط به عدالت اجتماعى و جهاد با دشمن و جهاد با نفس و... 🔹مسلّماً هرگاه این آیات که در قرآن مجید به مناسبت هاى گوناگون نازل شده است هر گروه جداگانه جمع آورى، و در کنار هم چیده شود، و تفسیر گردد حقایق تازه اى از آن کشف خواهد شد و از این جا ضرورت تفسیر موضوعى روشن مى شود که شرح آن در بحث آینده به خواست خدا مى آید. 🌷🌷🌷 📚پیام قرآن ج۱،آيت الله مكارم شيرازي 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (23) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (24) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 جلد سوم مجموعه ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی، تحریر نهج البلاغه» به زیور طبع آراسته شد 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مجلد سوم از مجموعه ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی، تحریر نهج البلاغه» تالیف حکیم متأله حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، به زیور طبع آراسته شد. لینک خبر: https://b2n.ir/t71799 🆔 @a_javadiamoli_esra 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 حکمت زینت های دنیوی 🔹 خدا سیدنا الاستاد علامه طباطبایی را غریق رحمت کند! بیان بسیار لطیفی دارند درباره اینکه خدا فرمود ما بازیگر نیستیم، این یک است که چند جا هم به این مضمون آمده است؛ فرمود ما اهلِ بازی نیستیم. بعد هم در سوره «حدید» فرمود: ﴿اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بینکم و تکاثُر فی الاموال و الاولاد﴾؛ اینها است. مطلب سوم این است که پس اگر شما بازیگر نیستید اینها را چه کسی آفرید، اینها که کار شماست؟! 🔹 مرحوم علامه می ‌فرماید خدا بازیگر نیست، یک؛ بشر عادی کودکانی هستند که در این زمین زندگی می‌ کنند، دو؛ کودک را با اسباب بازی به بازی ‌گرفتن حکمت است، این سه؛ پس خدا زینت آفرید، این چهار. این هیأت مدیره مدرسه، درس خوانده اند، تجربه کرده اند، بزرگانی ‌اند که برای تعلیم کودکان برنامه‌ ریزی می ‌کنند، اینها سه چهار ساعت درس می‌ گذارند یک ساعت بازی، آیا اینها بازیگر هستند یا بچه‌ها را به بازی گرفتن حکمت است؟ پس هیأت مدیره مدرسه می ‌تواند بگوید ما بازیگر نیستیم، درست هم می‌ گویند اما جوان و نوجوان را به بازی گرفتن حکمت است. 📚 سوره مبارکه ملک جلسه 4 تاریخ: 1397/08/28
برداشت از آیه ۸۳ 📌 جویی الی نباید در روی زمین برای خود بجوید و کند و باید بداند که اگر از متّقین باشد از الهی و برخوردار خواهد بود. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 💢مجال صفحه ای برای زندگی @majalezendegi
۳ 🔅🔅🔅 🔰چه مشکلاتی را با تفسیر موضوعی می توان حل کرد؟ 🔰پاسخ این سؤال با توجّه به آنچه در بالا ذکر شد به خوبى روشن است، ولى براى توضیح بیشتر باید به این امر توجّه کرد که: 🔹در بسیارى از آیات قرآن تنها یک بعد از ابعاد یک موضوع آمده است; مثلا در مورد مسئله شفاعت در بعضى از آیات اصل امکان شفاعت آمده است. در بعضى دیگر شرایط شفاعت کنندگان در بعضى شرایط شفاعت شوندگان. در بعضى شفاعت از همه نفى شده، جز از خداونددر بعضى دیگر شفاعت براى غیر خداوند اثبات شده است. 🔹 در این جا مى بینیم هاله اى از ابهام مسائل مربوط به شفاعت را در برگرفته، از حقیقت شفاعت گرفته; تا شرایط و خصوصیات دیگر. ولى هنگامى که آیات شفاعت را از قرآن برداریم و در کنار هم بچینیم; و آنها را در پرتو هم تفسیر کنیم این ابهام بر طرف شده و مشکل به خوبى حل مى گردد. 🔹همچنین آیات مربوط به ابعاد جهاد، یا فلسفه احکام اسلام، یا آیات مربوط به برزخ، یا مسأله علم خدا، و همچنین موضوع علم غیب و این که آیا براى غیر خدا آگاهى بر غیب ممکن است یا نه؟ اگر آیات هریک، یک جا مورد توجّه قرار گیرد ممکن است حق مطلب ادا شود و ابهامات موجود همه از طریق تفسیر موضوعى حل شود. 🔹اصولا آیات مربوط به محکم و متشابه که دستور مى دهد آیات متشابه قرآن را در پرتو محکمات تفسیر کنید; خود نوعى تفسیر موضوعى است. به هر حال با تفسیر آیات مربوط به یک موضوع در پرتو هم، جرقّه هاى تازه اى از میان آنها جستن مى کند. جرقّه هایى که در میان آنها معارف قرآنى، راهگشاى بسیارى از مشکلات عقیدتى و احکام اسلامى است. 🔹آیات قرآن را از این نظر مى توان به کلمات جداگانه اى تشبیه کرد که هر کدام براى خود مفهومى دارد; امّا وقتى آنها را در کنار هم بچینند مفاهیم تازه اى مى بخشد. یا آنها را به موارد حیات بخشى مانند اکسیژن و ئیدروژن تشبیه کرد که وقتى با هم ترکیب شوند; آب که ماده حیات بخش دیگرى است به دست مى آید. 🔹خلاصه بسیارى از اسرار قرآن را جز از این طریق نمى توان گشود، و به عمق آنها، جز از این مسیر نمى توان راه پیدا کرد; و فکر مى کنیم براى بیان اهمیّت تفسیر موضوعى همین قدر کافى باشد. 🌷🌷🌷 📚پیام قرآن ج۱، آيت الله مكارم شيرازي 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(104) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:تجلیات اسماء و صفات حق بر انبیاء الهی 🕑 زمان:28دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس سوم:نزول قرآن قرآن مجموعۀ آيات و سوره‌هايى است كه پيش از هجرت و پس از آن در مناسبت‌هاى مختلف، بر پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله نازل شده‌است. نزول قرآن تدريجى، به‌صورت آيه‌آيه و سوره سوره بوده و تا آخرين سال حيات پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ادامه داشته است. در دوران حيات پيامبر صلى الله عليه و آله متناسب با پيشامدها و براى رفع مشكلات و يا پاسخ به سؤال‌ها، مجموعه‌اى از آيات يا سوره‌اى نازل مى‌شد كه اين پراكندگى در نزول، قرآن را از ديگر كتب آسمانى متمايز مى‌كند؛ زيرا صُحُف ابراهيم و الواح موسى يكجا نازل شده‌اند. همين امر بهانه‌اى شد تا مشركان نسبت به پيامبر صلى الله عليه و آله عيب‌جويى كنند .چنانكه در اين آيه آمده است: «وَ قالَ‌ الَّذِينَ‌ كَفَرُوا لَوْ لا نُزِّلَ‌ عَلَيْهِ‌ الْقُرْآنُ‌ جُمْلَةً‌ واحِدَةً‌ ...؛ كسانى كه كفر ورزيده‌اند گفتند: چرا قرآن يكجا بر او نازل نگرديده‌؟...» و در جواب آنان آمده: «...كَذلِكَ‌ لِنُثَبِّتَ‌ بِهِ‌ فُؤادَكَ‌ وَ رَتَّلْناهُ‌ تَرْتِيلاً؛ ...اين به‌خاطر آن است كه قلب تو را به‌وسيلۀ آن استوار گردانيم و [ ازاين‌رو] آن‌را به‌تدريج بر تو خوانديم». در جاى ديگر مى‌فرمايد: «وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ‌ لِتَقْرَأَهُ‌ عَلَى اَلنّاسِ‌ عَلى‌ مُكْثٍ‌ وَ نَزَّلْناهُ‌ تَنْزِيلاً؛ ١قرآنى كه آياتش را از هم جدا كرديم تا آن‌را با درنگ بر مردم بخوانى و آن‌را به‌تدريج نازل كرديم». 🔘آن‌گونه كه از قرآن استنباط‍‌ مى‌شود، حكمت تدريجى بودن نزول قرآن، آن است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و مسلمانان احساس كنند همواره مورد عنايت خاص پروردگار هستند و پيوسته رابطۀ آنان با حق تعالى استوار است. چنانكه آيات وحى در موقعيت‌هاى بسيارى موجب دلگرمى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله بوده‌است. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
101. ⏪28- مَثَل چراغ و چراغدان اللَّهُ نُورُ السَّمَوَا تِ وَالاْرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَوا ةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَاءَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیُّ یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَرَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَلاَغَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیَّءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَی نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِی مَن یَشَآءُ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَلَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ . (35 سوره نور) ((خداوند نور آسمانها وزمین است ، مَثَل نورخداوند همانند چراغدانی است که درآن چراغی (پرفروغ ) باشد ، آن چراغ در حُبابی قرارگیرد ، حبابی شفّاف ودرخشنده همچون یک ستاره فروزان ، این چراغ با روغنی افروخته می شود که از درخت پر برکت زیتونی گرفته شده که نه شرقی است و نه غربی ؛ (آن چنان روغنش صاف و خالص است که ) نزدیک است بدون تماس با آتش شعله ور شود ؛ نوری است برفراز نوری وخدا هرکس را بخواهد به نور خود هدایت می کند وبرای مردم مثلهامی زند وخداوند به هرچیزی داناست )) . 🔰وجه تشبیه در این آیه شریفه ، نور الهی که همان نور ((هدایت و ایمان )) است به ((چراغدانی )) تشبیه شده است که در آن ((چراغی پر فروغ )) باشد و آن چراغ در ((شیشه ای بلورین )) قرار گیرد و با روغنی صاف و خالص یعنی ((روغن درخت زیتون )) افروخته شود . بدین ترتیب ((چهار عامل )) برای استفاده کامل از نور چراغ ذکر شده است : 🔘((مشکاة )) ، یعنی چراغدان و محفظه ای که در قدیم معمول بود و چراغها را برای محفوظ ماندن از مزاحمت باد و طوفان در آن می نهادند . 🔘 ((زُجاجة )) ، یعنی شیشه بلورین و حبابی که روی چراغ گذاشته می شد تا هم شعله را محافظت کند و هم گردش هوا را از طرف پایین به بالا تنظیم نماید تا بر نور و روشنایی شعله بیفزاید . 🔘 ((مصباح )) ، یعنی خود چراغ که مرکز پیدایش نور بر فتیله آن است . 🔘 ((مادّه انرژی زا)) ، که عبارت است از همان روغن درخت مبارک زیتون . جمله (یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَرَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَلاَ غَرْبِیَّةٍ) اشاره به همین مادّه انرژی زای فوق العاده مستعدّ برای چراغ است . چرا که ((روغن زیتون )) از درخت پر بار و پر برکتی گرفته شود ، یکی از بهترین روغنها برای اشتعال است ، آن هم درختی که نه در جانب شرق باغ و کنار دیواری قرار گرفته باشد و نه در جانب غرب که تنها یک سمت آن آفتاب ببیند و در نتیجه میوه آن نمی رسیده و نیمه نارس و روغنش ناصاف گردد ، بلکه تمام جوانب آن به طور مساوی در معرض تابش نور آفتاب باشد تا هم میوه اش کاملاً رسیده باشد و روغنش صاف و خالص شود . ((نور ایمان )) که در قلب مؤ منان است ، دارای همان ((چهار عملی )) است که در یک چراغ پرفروغ موجود است : ((مصباح )) ، همان شعله های ایمان است که در قلب مؤ من آشکار می گردد و فروغ هدایت از آن منتشر می شود . ((زجاجة )) ، و حباب ، قلب مؤ من است که ایمان را در وجودش تنظیم می کند . (مشکات )) ، سینه مؤ من و یا به تعبیر دیگر مجموعه شخصیّت و آگاهی و علوم و افکار اوست که ایمان وی را از گزند طوفان حوادث مصون می دارد . ((شجره مبارکه زیتونه )) ، همان وحی الهی است که عصاره آن در نهایت صفا و پاکی می باشد و ایمان مؤ منان به وسیله آن شعله ور و پر بار می گردد . درحقیقت این ((نور خدا)) می باشد ؛ همان ((نوری )) است که آسمانها و زمین را روشن ساخته و از کانون قلب مؤ منان سر برآورده و تمام وجود و هستی آنها را روشن و نورانی می کند . دلائلی را که از عقل و خرد دریافته اند ، با نور وحی آمیخته می شود و مصداق ((نورٌ علی نورٍ)) می گردد . و هم در این جا است که دلهای آماده و مستعدّ به این نور الهی هدایت می شوند و مضمون (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَآءُ ) در مورد آن محقّق می شود . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۹ – ۱ 📌دستورات سازنده سالک الی اللّه اگر می خواهد موفّق به بشود، باید مسائل زیر را کاملاً رعایت کند: ۱ – بداند که از جانب پروردگار برای او حتمی خواهد بود. ۲ – این امتحان در گذشتگان برای این جهت بوده که و درستکاران از و تشخیص داده شوند و جدا گردند. ۳ – کسانی که کار بد می کنند، نمی توانند بر خدای تعالی در پیشی بگیرند. ۴ – کسانی که با پروردگار را دارند به آن خواهند رسید. ۵ – کسی که در راه بکند، تمام فایده اش به خودش می رسد. زیرا خدای تعالی بی نیاز از همه کس و همه چیز است. ۶ – کسانی که خود را درست کنند و به آن ایمان داشته باشند و نفس نمایند، خدای تعالی گناهان قبلی آنها را جبران می کند و آنها را بهتر از آن چه کرده اند می فرماید. ۷ – سالک الی اللّه باید به و نیکی کند ولی اگر به او اصرار کردند که بکند و یا شود، نباید از آنها کند. ۸ – اگر سالک الی اللّه اعتقاداتش را کند و تزکیه نفسش را نماید، خدای تعالی او را جزء قرار می دهد. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۴ 🔅🔅🔅 به طور خلاصه فایده تفسیر را مى توان در امور زیر خلاصه کرد: 🔹۱. رفع ابهام هایى که در بدو نظر در بعضى از آیات به چشم مى خورد; و گشودن گشودن متشابهات قرآن. 🔹۲. به دست آوردن یک تفسیر جامع درباره موضوعاتى مانند توحید و خداشناسى و معاد و عبادت و جهاد و حکومت اسلامى و موضوعات مهم دیگر. 🔹۳. آگاهى از شرایط، خصوصیات، علل و نتایج موضوعات و مسائل مختلفى که در قرآن مطرح است. 🔹۴. به دست آوردن اسرار، و پیام هاى تازه قرآن از طریق انضمام آیات به یکدیگر. 🌷🌷🌷 🔰سابقه تفسیر موضوعی ▫️جوانه هاى تفسیر موضوعى قبل از هر چیز در خود قرآن دیده مى شود; و چنانکه گفتیم دستور قرآن در زمینه تفسیر آیات متشابه به وسیله آیات محکم، نوعى از تفسیر موضوعى است. 🔹سپس در کلمات ائمه هدى(علیهم السلام) نیز نمونه هاى فراوانى آمده که طرز و گردآورى آیات مربوط به یک موضوع، و جمع بندى، و سپس استفاده از آن را به ما آموخته است که شاید چند نمونه زیر براى اثبات این مطلب کافى باشد. ☑️۱. در روایت معروفى که بعنوان وصیّت و موعظه پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) به عبدالله بن مسعود در بحارالانوار آمده، و روایتى است بسیار طولانى و پر معنا، نمونه هاى زیادى از این معنا وجود دارد; به طورى که مى توان گفت این روایت به طور کلّى بر محور تفسیر موضوعى دور مى زند. از جمله هنگامى که در نکوهش دنیا سخن مى گوید مى فرماید: اى ابن مسعود! احمق کسى است که طالب دنیاى زودگذر باشد، سپس براى بى اعتبار بودن زرق و برق این جهان به آیات زیر استدلال مى نماید: أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِى الاَْمْوَالِ وَالاَْوْلاَدِ : «بدانید زندگى دنیا تنها بازى و سرگرمى و تجمّل پرستى و فخرفروشى در میان شما و افزون طلبى در اموال و فرزندان است» 📚پیام قرآن ،ج۱، آيت الله مكارم شيرازي ...ادامه دارد 🌷🌷🌷 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 1.docx
57.1K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 1.pdf
780.7K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰ادامه تفسیر سوره مرسلات 2 2 - تـمـام ايـن سـوگـنـدهـا اشـاره بـه (فـرشـتـگـان آسـمـان ) اسـت ، يـعـنى قسم به فـرشـتـگانى كه پى درپى به سوى انبياء فرستاده مى شوند (يا فرشتگانى كه با برنامه هاى شناخته شده و معروف فرستاده مى شوند). و قـسـم بـه آنـهـا كـه هـمـچـون طـوفـان بـا سـرعـت تـمـام بـه دنبال ماءموريت خود مى روند. و به آنها كه آيات كتب آسمانى را در برابر پيامبران مى گسترانند و نشر مى دهند. و آنها كه با اين عمل حق را از باطل جدا مى سازند. و آنها كه ذكر حق و دستورات او را به انبياء القا مى كنند. 3 - سـوگـنـد اول و دوم نـاظـر بـه مساءله (بادها و طوفانها) است ، و سوگند سوم و چـهارم و پنجم را ناظر به نشر آيات حق به وسيله (فرشتگان )، و سپس جدا كردن حق از باطل ، و بعد القاء ذكر و دستورهاى الهى به پيامبران ، به منظور اتمام حجت و انذار است . ▫️چـيـزى كه مى تواند شاهد بر تفسير سوم باشد اولا جداسازى اين دو دسته از سوگندها در آيـات بـه وسـيـله (واو) اسـت ، در حـالى كه بقيه به وسيله (فاء) عطف شده كه نشانه ارتباط و پيوند آنها است . ▫️ثـانـيـا چـنـانكه خواهيم ديد همه اين سوگندها براى مطلبى است كه در آيه هفتم آمده يعنى حقانيت و واقعيت رستاخيز و معاد، و مى دانيم در آستانه رستاخيز دگرگونى عظيمى در عالم پـيـدا مـى شـود، طـوفـانـهـاى شـديـد زلزله هـا و حـوادث تـكـانـدهـنـده از يـكـسـو، و سپس تـشـكـيـل دادگـاه عـدل الهـى از سـوى ديـگـر كـه در آنـجـا فـرشـتـگـان نـامـه هـاى اعمال را نشر مى دهند، و ميان صفوف مؤ منان و كافران جدائى مى افكنند، و حكم الهى را در اين زمينه القا مى كنند. اگر قسمتهاى پنجگانه فوق طبق اين تفسير بيان شود تناسبى با مقسم به يعنى چيزى كه براى آن سوگند ياد شده است خواهد داشت و تفسير اخير از اين نظر برترى دارد. ▫️ذكـر در جـمـله (فـالملقيات ذكرا) يا به معنى علوم و دانشهائى است كه به انبياء القا شده ، يا آياتى است كه بر آنها نازل گشته است ، و مى دانيم در آيات قرآن از خود قرآن تعبير به (ذكر) شده است ، چنانكه در آيه 6 سوره حجرآمـده اسـت و قـالوا يا ايها الذى نزل عليه الذكر انك لمجنون (دشمنان ) مى گفتند اى كسى كه ذكر بر تو نازل شده است تو ديوانه اى ! ▫️تـعـبـيـر بـه (المـلقـيـات ) بـه صـورت (جـمـع ) بـا ايـنـكـه فـرشـته وحى يعنى جـبـرئيل يك فرد بيشتر نبود، به خاطر اين است كه از بعضى از روايات استفاده مى شود كـه گـاه بـراى نـزول آيـات قـرآن گـروهـهـاى عـظـيـمـى از فـرشـتـگـان جـبـرئيـل را هـمـراهـى مـى كـردنـد، در آيـه 15 سـوره عبس نيز آمده است بايدى سفرة يعنى (آيـات قـرآنـى بـه دسـت سـفـيـران الهـى (فـرشـتـگـان ) بـر پـيـامـبـر اسـلام نازل شده است ). ▫️حـال بـايـد ديـد كـه ايـن سوگندها براى چه منظورى است ؟ در آيه بعد پرده از روى اين معنى برداشته ، مى گويد: آنچه به شما وعده داده مى شود واقع خواهد شد (انما توعدون لواقع ) بعث و نشور، ثواب و عقاب ، حساب و جزا، همه حق است ، و ترديدى در آن نيست . بعضى نيز آن را اشاره به تمام وعده هاى الهى ، اعم از وعده هائى كه به نيكان يا بدان در دنيا، يا در آخرت داده است ، ولى آيات بعد نشان مى دهد كه منظور فقط وعده قيامت است . ▫️گـرچـه در ايـن آيـه اسـتـدلالى بـر مساءله معاد نشده است و تنها به ادعا قناعت گرديده ، ولى لطـف مـطـلب ايـنـجـا اسـت كـه در قـسـمـهـاى پـيـشـيـن مـطـالبـى آمـده كـه خـود از دلائل مـعـاد اسـت ، از جـمـله زنـده شـدن زمـيـنـهـاى مـرده بـه وسـيـله نـزول بـارانـهـا كـه خـود نـمـونـه اى از صـحـنـه مـعـاد اسـت ديـگـر نـزول تـكـاليـف الهـى بـر پـيامبران و ارسال رسل كه بدون وجود معاد نامفهوم است ، خود نشان مى دهد كه وعده رستاخيز قطعى است . ▫️نـظـيـر ايـن مـطـلب در آيـه 23 سوره ذاريات نيز آمده است كه خداوند مى فرمايد: فو رب السـمـاء انـه لحـق : (سـوگند به پروردگار آسمان كه روزى شما حق است ) سوگند بـه (رب ) كـه اشـاره بـه ربـوبـيـت پـروردگـار و تـدبير او در جهان آفرينش است ايجاب مى كند كه بندگان را بى روزى نگذارد. ادامه دارد... ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌موحدانه زندگی کردن ⏺يک جمله دعايي در اين اواخر مفاتيح است، خيلي اين جمله شيرين است! گرچه همه دعاها شيرين است، آن دعا به اين مضمون است حالا ممکن است يک کلمه جلو يک کلمه دنبال باشد «يَا مَنْ يَجْعَلُ الشِّفَاءَ فِيمَا يَشَاءُ مِنَ الْأَشْيَاءِ»[مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏1، ص229.] اين يک جمله دعاست، دارو البته براي دوا مشخص است، فلان دارو مشخص است. در اين جمله مي‎گوييم «يَا مَنْ يَجْعَلُ الشِّفَاءَ فِيمَا يَشَاءُ مِنَ الْأَشْيَاءِ» خدايي را تسبيح مي‎کنيم که در هر چه بخواهد شفا قرار بدهد، دست او باز است. ⏺نمي‎شود گفت که فلان چيز را خدا که اراده کرد شفا بدهد، فلان گياه نمي‎تواند يا فلان آب نمي‎تواند يا فلان تربت نمي‎تواند، اينها نيست. خيلي اين حرف بلندي است! «يَا مَنْ يَجْعَلُ الشِّفَاءَ فِيمَا يَشَاءُ مِنَ الْأَشْيَاءِ»، گاهي با يک امر جزيي با يک تکه نان؛ اين موحدانه زندگي کردن است. حالا ما که به آنجا لازم نيست برسيم؛ ولي اين سفره باز نمي‎گذارد که کسي ـ خداي ناکرده ـ بگويد ما مشکل اقتصادي داريم، مشکل امنيتي داريم، مشکل فلان داريم، آن حداقل اين است که در اين مسير باشيم، نه بي‌راهه برويم نه راه کسي را ببنديم. 🔘آیت الله 📼درسگفتار تفسیر سوره المرسلات جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom