eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 59) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (17) تفسیر آیات 26 تا 30 ⭐️⭐️⭐️ سأُصلِیهِ سقَرَ(26)وَ مَا أَدْرَاک مَا سقَرُ(27)لا تُبْقِی وَ لا تَذَرُ(28)لَوَّاحَةٌ لِّلْبَشرِ(29)عَلَیهَا تِسعَةَ عَشرَ(30) 26 - (اما) به زودی او را وارد دوزخ می کنیم .27 - و تو نمی دانی دوزخ چیست ؟28 - (آتشی است که ) نه چیزی را باقی می گذارد و نه چیزی را رها می سازد !29 - پوست تن را به کلی دگرگون می کند .30 - نوزده نفر (از فرشتگان عذاب ) بر آن گمارده شده اند ! ⏪تفسیر : 🔻و این هم سرنوشت شوم او 🔹در ادامه آیات گذشته که وضع بعضی از سران شرک و سخن او را در نفی و انکار قرآن مجید و رسالت پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) بازگو می کرد ، در این آیات به مجازات وحشتناک او در قیامت اشاره می کند . 🔸می فرماید : ((به زودی او را وارد دوزخ می کنم و به آتش دوزخ می سوزانم )) ! (ساصلیه سقر) . ▫️((سقر)) در اصل از ماده ((سقر)) (بر وزن فقر) به معنی دگرگون شدن و ذوب شدن بر اثر تابش آفتاب است ، سپس به عنوان یکی از نامهای جهنم انتخاب شده است ، و کرارا در آیات قرآن آمده ، و انتخاب این نام اشاره به عذابهای هولناک دوزخ است که دامان اهل خود را می گیرد ، بعضی نیز آن را نام یکی از طبقات و درکات هول انگیز دوزخ دانسته اند . 🔹سپس برای بیان عظمت و شدت عذاب دوزخ می گوید : ((تو چه می دانی که سقر چیست )) (و ما ادریک ما سقر) یعنی به قدری عذاب آن شدید است که از دایره تصور بیرون می باشد ، و به فکر هیچکس ‍ نمی گنجد ، همانگونه که اهمیت نعمتهای بهشتی و عظمت آن به فکر کسی خطور نمی کند . 🔸((نه چیزی را باقی می گذارد ، و نه رها می سازد)) ! (لا تبقی و لا تذر) این جمله ممکن است اشاره به آن باشد که آتش دوزخ بر خلاف آتش ‍ دنیا که گاه در نقطه ای از بدن اثر می کند ، و نقطه دیگر سالم می ماند ، و گاه در جسم اثر می گذارد ، و روح از آن در امان می باشد آتشی است فراگیر که تمامی وجود انسان را در بر می گیرد ، و هیچ چیز را رها نمی کند . 🔸بعضی نیز گفته اند منظور این است که نه دوزخیان را می میراند و نه زنده نگه می دارد ، و بلکه پیوسته در میان مرگ و حیات گرفتارند همانگونه که در آیه 13 سوره اعلی آمده لا یموت فیها و لا یحیی ((نه در آن می میرد نه زنده می ماند)) ! 🔹یا اینکه نه پوست و گوشتی بر تن می گذارد و نه استخوان را سالم می گذارد ، بنابراین مفهوم آیه این نیست که به کلی می سوزاند و نابود می کند چرا که این معنی با آنچه در آیه 56 سوره نساء آمده سازگار نیست ، آنجا که می فرماید : کلما نضجت جلودهم بدلناهم جلودا غیرها لیذوقوا العذاب : ((هر زمان که پوستهای تن آنها می سوزد پوستهای دیگری بر آن می رویانیم تا مجازات الهی را بچشند)) ! ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تفسیرصوتی سوره معارج 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دهم(قسمت پایانی ) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌قوی باشید تا کسی طمع نکند در بخش پاياني سوره مبارکه «توبه» هم فرمود شما که حق حمله به ديگري را نداريد، حمله هم نمي‌کنيد و اصلاً نظام ما نظامي نيست که به کشورهاي ضعيف حمله کنيم؛ ولي آن قدر ستبر باشيد که تمام قدرت‌ها از شما بترسند. اين يعني چه؟ اين قدرت‌هاي استکباري که همه چشم دوخته‌اند به منابع ما و منافع ما، ما چه وظيفه‌اي داريم؛ يعني بايد بي‌عُرضه باشيم و بي‌تدبير؟ يا به ما گفت آن قدر مرد باشيد که از شما بترسند، همين! هيچ جاي قرآن ندارد که شما به کشورها حمله کنيد. فرمود جاي خودتان آن قدر مستحکم باشيد که کسي طمع نکند! در سوره مبارکه «توبه» بخش پاياني‌اش آيه 123 اين است: ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَ لْيَجِدُوا فيكُمْ غِلْظَةً﴾، اين را دقّت کنيد! 📼فرازی از سوره معارج جلسه نهم 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(239) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🔰تفسير ▫️اعبدوا: قرآن كريم عبادت را زمينه دستيابى به تقوا، و تقوا را متبلور در مجموعه اى از عقايد، اخلاق و اعمال صالح مى داند كه در انسان متقى به صورت ملكه درمى آيد. از اين رو عبادت داراى معنايى گسترده است كه شامل همه عبادتهاى فكرى، اخلاقى و عملى مى شود كه انسان عابد را به ملكه برين تقوا مى رساند. ▫️خلقكم: خلق به معناى صرف و ايجاد آفرينش نيست، بلكه ايجاد شى ء با كيفيت خاص و با اندازه گيرى حكيمانه است. از اين رو اهل لغت گفته اند: اصل الخلق التقدير. 🔸تقدير گاهى به ضميمه كردن چيزى به چيزى ديگر است ؛ مانند ضميمه كردن اجزاى نطفه به يكديگر و يا ضميمه كردن نطفه مذكر به نطفه مونث و سپس ضميمه كردن اجزاى مواد غذايى به آن در شرايطى ويژه تا بدن انسان و حيوان شكل بگيرد. گاهى نيز تقدير در مورد شى ء بسيط است ؛ مانند اندازه گيرى ذات شى ء بسيط و تعيين درجه وجودى آن، جعل و تنظيم آثار وجودى آن و برقرار ساختن پيوندهاى وجودى آن با ساير اشيا. ▫️خلق به معنايى كه گذشت با ماده هايى چون ايجاد، ابداع، تقدير، جعل، اختراع و تكوين متفاوت است، زيرا در هر يك از موارد مزبور عنايت به جهت ويژه اى، جز تقدير و اندازه گيرى است. البته گاهى نيز در عرف دين و متدينان، خلق و خلقت به معناى ايجاد و ابداع (بدون الگوى پيشين) به كار مى رود. ▫️لعلكم: ترجى و اميد از مقام فعل خدا انتزاع مى شود، نه از مقام ذات او و چون اميد يا هراس از خصوصيات مورد استعمال است و در موضوع له نقش ندارد، پس لعل به معناى جامع بين اميد و هراس، يعنى اصل توقع پديده (اعم از نافع يا ضار) است كه احتمال تحقق آن بيش از عدم تحقق است. در آيه مورد بحث لعل بدين معناست كه رب و خالق خود و پيشينيانتان را عبادت كنيد تا شايد به ملكه تقوا دست بيابيد. 🔻پس از تقسيم انسانها به سه گروه (مومنان، منافقان و كافران) و تبيين اوصاف آنان در آيات گذشته، در اين كريمه خداى سبحان با التفات از غيبت به خطاب، همه انسانها (گروههاى سه گانه غير از كودكان و ديوانگان) را مخاطب ساخته، آنان را به عبادت پروردگارشان دعوت مى كند (كافران را به حدوث عبادت، منافقان را به خلوص عبادت و مومنان را به دوام عبادت) و ضمن تبيين ربوبيت خويش در قالب ذكر آيات انفسى و آفاقى، توحيد عبادى را بر توحيد ربوبى و توحيد ربوبى را بر توحيد خالقى متفرع و عبادت را زمينه ساز تحقق و تكامل تقوا معرفى مى كند. 🔹ايها: ايها در همه موارد يا با الف نوشته مى شود، مگر در سه مورد: (وتوبوا الى الله جميعا ايه المومنون)، (يا ايه الساحر)، (سنفرغ لكم ايه الثقلان) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 60) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌فرشتگان استغفار کننده بر مویه کنان حسین 🔅مجال عیش صفحه ای برای زندگی 👇👇👇 @majalezendegi
📌 و ماندگار از ص ۳۹قرآن کریم (آیات ۲۳۸ تا۲۴۵ ) ۱.اقامه نماز بايد مداوم باشد. «حافِظُوا» آیه ۲۳۸ ۲.هركجا زمينه‌ی سهل انگاری يا غفلت احساس می‌شود، هشدار بيشتری لازم است. «وَ الصَّلاةِ الْوُسْطی‌» آیه ۲۳۸ ۳.انسان نبايد وصله‌ی ناهمرنگ هستی باشد. قرآن درباره هستی می‌فرمايد: «كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ»پس اگر ما قانت نباشيم، وصله ناهمرنگ هستی خواهيم بود. ‏«قُومُوا لِلَّـهِ قانِتِينَ» آیه ۲۳۸ ۴.بعضی از مسائل را انسان نمی‌داند، ولی می‌تواند به تجربه بدست آورد. ولی بعضی از مسائل را انسان نمی‌داند و نمی‌تواند كه بداند، مگر از طريق وحی. ‏«ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ» ونفرمود: «لا تعلمون» آیه ۲۳۹ ۵.مردان، بخشی از مال خود را برای همسرانشان وصيّت كنند. «وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ ... ‏وَصِيَّةً لِأَزْواجِهِمْ» آیه ۲۴۰ ۶.در احكام و دستورات الهی، بايد انديشه نمود تا به مصالح آن پی‌برد. «يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» آیه ۲۴۲ ۷.در بيان تاريخ، آنچه مهم است عوامل عزّت و سقوط است، نه نام افراد و قبايل و مناطق. «الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ» آیه ۲۴۳ ۸.جهاد و مبارزه، زمانی ارزش دارد كه برای خدا و در راه خدا باشد. جنگ از سر انتقام و برای اظهار قدرت و استثمار و كشور گشايی مقدّس نيست، بلكه ضد ارزش است. «قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ» آیه ۲۴۴ ۹.كمك به خلق خدا، كمك به خداست. «يُقْرِضُ اللَّهَ» بجای «يقرض الناس» آیه ۲۴۴ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت 166(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت 167(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت 263و265 (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شرح دعای اول 💢از دعا‌های مأثور از امام سجاد(ع) که بیشتر به ستایش خدا پرداخته است. امام سجاد(ع) در این دعا آثار حمد الهی بر زندگی دنیوی و اخروی انسان‌ها، ملاک‌های سعادت و هلاکت انسان، روش‌های خداشناسی، آسانی تکالیف در دین اسلام و راه‌های ستایش خدا را بیان کرده و برخی از صفات خدا را توضیح داده است. 🔈جلسه هشتم و پایانی دعای اول 🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین ♤♤♤ 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :(جلسه 166) از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه 1)بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
چرا سفارش كرده ‏اند هر روز زیارت عاشورا بخوانید؟ 🔻 حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی در كتاب ارزشمند «حماسه و عرفان» درباره فلسفه زیارت و عزاداری وعلت سفارش به خواندن بیان می دارند: سرّ این كه سفارش كرده ‏اند هر روز زیارت عاشورا بخوانید و نسبت به اهل‏ بیت (علیهم ‏السلام) تولّی داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستید و از دشمنانشان تبرّی بجویید، برای آن است که طرز فکر معاندان ایشان منفور شود، وگرنه هم ‏اکنون سخن از معاویه و یزید نیست تا آنها را لعنت کنیم. نام و یاد آنها رخت ‏بربسته و قبرشان نیز زباله ‏دانی بیش نیست، الآن سخن از فکر و راه یزید و است. ◻️ زن فرعون وقتی که به درگاه الهی دعا کرد، نگفت خدایا مرا فقط از فرعون نجات بده بلکه گفت: (ربّ ابْنِ لی عنْدک بیتاً فی الجَنّه ونجّنی من فرْعوْن وعمله ونجّنی من القوْم الظالمین)؛ یعنی مرا از فرعون و فرعونیان، که طرفداران و رفتار ناپسند او هستند، نجات بده. برای همیشه باقی می‏ ماند هر چند که اسم و عنوانش تغییر پیدا کند. ◻️ بعد از تار و مار شدن خوارج در نهروان و خارج شدنشان از صحنه حیات و زندگی، به علی‏ بن ابی ‏طالب (علیهماالسلام) عرض شد: این ‏های_خشک از بین رفتند. فرمود: «کلاّ والله إنّهم نُطَف فى أصْلاب الرجال وقرارات النساء کلّما نَجَم منْهم قرنٌ قُطِع، حتّی یکون آخرهم لُصوصاً سَلاّبین»؛ اینها نطفه ‏هایی هستند در پشت مردان و قرارگاه زنان. هرگاه مقداری از اینها از بین بروند، عده ای دیگر ظهورمی کنند تا این که سرانجامِ کار، سارقانِ مسلّح و خواهند شد. ◻️ اکنون نیز، هم زنده است و هم‏ مرام و مسلک اموی و مروانی و عباسی وجود دارد. این که سفارش فراوان به اشک ریختن و عزاداری کردن نموده ‏اند برای آن است که اشک بر شهید را به همراه دارد، را در انسان زنده و طعم شهادت را در جان او گوارا می‏ گرداند. چون اشکْ رنگ کسی را می گیرد که برای او ریخته می ‏شود و همین رنگ را به صاحب اشک نیز می‏دهد. از این‏ رو ‏ منش، نه ستم می‏ کند و نه ستم می‏ پذیرد. ◻️ این که عده‏ ای به فکر ظلم کردن یا ظلم‏ پذیری هستند برای آن است که در آنها نیست وگرنه شیعه خاص حسین ‏بن علی(علیهم االسلام) نه ظلم می کند و نه ظلم می‏ پذیرد. آن کسی که ‏پذیر است اموی مسلک است چنان‏که هم اموی صفت است، هر چند که زمزمه «یا حسین» بر لب داشته باشد. و در قیامت که هر کسی را به نام زمامدارش صدا می زنند: (یوْم ندْعوا کلَّ أُناسٍ بإمامهم)، شخص ستمگر در صف امویان شرکت می کند. لذا اگر انسان بخواهد بفهمد که راهی راه حضرت حسین ‏بن علی (علیهماالسلام) است یا راهی راه امویان، باید ببیند که در او خوی ستم‏ پذیری یا سلطه ‏گری وجود دارد یا نه. اگر گرایش به این خصلت‏ های زشت را در خود دید باید در اخلاق خود تجدیدنظر کند! 📚 كتاب ارزشمند «حماسه و عرفان» ص310. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
. 🔴 عقل سرخ 🔰 طرد جهالت و تثبیت عقلانیت توسط سالار شهیدان (ع) 💠 اعظم الله اجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسین (علیه السّلام) و جعلنا و ایاکم من الطالبین لثاره (علیه الصّلاه و علیه السّلام) اگر بخش عقلانی جامعه و بخش علمی و عملی جامعه تامین بشود، آن جامعه است، و (صلوات الله و سلامه علیه) جانش را داد، خونش را داد تا را، را، و را، و را طرد کند و جامعه را و کند‌. (و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضّلاله)*. سالار شهیدان همه ایام، مخصوصاً این ایام را فروغ بخشید؛ با خونش، با جانش، با فرزندانش آنقدر تلاش و کوشش کرد که جامعه را نورانی کند، جامعه را زنده کند؛ لذا هدف والای وجود مبارک این بود که به این کار برسد، و رسید؛ نشانه اش بیان نورانی (صلوات الله و سلامه علیه) است. از او سئوال کردند: در این صحنه و نبرد نابرابر چه کسی پیروز شد، فرمود: (( ما ))! (اذا اردت ان تعلم من غلب و اذا دخل وقت الصّلاه فاذّن ثمّ اقم)*. اگر خواستید بفهمید در صحنه چه کسی پیروز شد، هنگام نماز اذان و اقامه بگوئید، ببینید در اذان و اقامه نام که را می برید! ما رفتیم، این نام را زنده کردیم و برگشتیم‌. این نام جامعه را زنده می کند، نام پیغمبر است که (استجیبوا لله و للرّسول اذا دعاکم لما یحییکم)*. آنگاه کاملاً روشن می شود که (رضوان الله تعالی علیه) با این سرمایه قیام کرد و موفق شد، و هشت ساله با این سرمایه مقا و مت کرد و موفق شد. جبهه ها را _کربلا، کربلا_ اداره کرد، جبهه ها را مرثیه _یا حسین، یا حسین_ اداره کرد؛ آنچه کشور را نجات داد، کربلای بود؛ آنچه این ملّت را ستون دین کرد، کربلای حسین بن علی بن ابیطالب بود. ----------------------------------------------- 📌 تهذیب الاحکام / جلد ۶ / صفحه ۱۱۳ _ (زیاره الاربعین) 📌 الامالی للطوسی / صفحه ۶۷۷ 📌 سوره انفال / آیه ۲۴ 📋 پیام به گردهمایی مبلّغان و گروههای تبلیغی محرّم 📆 دماوند ؛ مرداد ۱۴۰۰ @rahighemakhtoom
: تابلوی نقاشی «عرش بر زمین افتاد»، حسن روح الامین، سال ۱۳۹۴ 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰‌به ثمر رساندن شخصیت آدمی ⏏️حمد و سپاس بی‌کران خداوندی راست که با فیض اعظم و لطف و حکمت ربانی خود، انسانی معنی‌دار در جهانی معنی‌دار بیافرید و او را در مسير إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ، «ما از آنِ خداییم و به سوی او بازمی‌گردیم.» به تکاپو درآورد، و برای به ثمر رساندن شخصیت آدمی در این حرکت بزرگ، او را از دو نوع راهنما برخوردار فرمود: ۱. راهنمایان درونی که فطرت و عقل و قلب نامیده می‌شوند. ۲. راهنمایان برونی که پیشوایان الهی هستند. درود و سلام بی‌پایان به ارواح پاک همۀ انبیا و مرسلین و ائمۀ طیبین و طاهرین و پیروان راستین آنان باد که با همۀ نیروها و استعدادهای خود، برای هدایت و ارشاد انسان‌ها قيام نمودند، و عده‌ای فراوان از آنان حتی از جان خود در این جهاد بزرگ گذشتند، تا جان‌های آدمیان را از آلودگی‌های ماده و مادیات نجات دهند و به هدف اعلای «حیات معقول» رهنمون شوند. ⏪در ردیف اول جهادگران انسان‌ساز، حسین‌بن علی(ع) را می‌بینیم که با نظر به مجموع قضایا و حوادثی که پیرامون شهادت او صورت گرفته است، در مرتفع‌ترین قلۀ فداکاری در راه حق و حقیقت با قامتی راست و با جدی‌ترین قیافه ایستاده و با رساترین صدا، همۀ افراد بشر را مخاطب قرار داده و فریاد می‌زند: ⏺«ای انسان‌ها! برای زندگی معنایی والاتر وجود دارد که قرار گرفتن در شعاع جاذبیت کمال است. و برای مرگ نیز حقیقتی عالی‌تر وجود دارد که ورود در حوزۀ جاذبیت کمال می‌باشد.» زندگی به این معنی، همان «حیات طیبه» یا حیات معقول است که آزادی و عزت و شرف و علم و عدل و صدق و صفا و کمال‌جویی، از مختصات آن است. و مرگ به آن معنی، شکوفایی همان «حیات طیبه» است که شخصیت آدمی به وسیلۀ آن در حوزۀ جاذبیت کمال، به ثمر جاودانی خود می‌رسد. این است زندگی حقیقی که از «إِنَّا لِلَّهِ» شروع و به «إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» واصل می‌گردد. ، محمدتقی. (ع)، شهید فرهنگ پیشرو انسانیت. ص ۱۵ تصویر: تابلوی نقاشی «عرش بر زمین افتاد»، حسن روح الامین، سال ۱۳۹۴ 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌موقعیت عالی ☑️۱.طبیعت عالم مادی و دنیا برخورد و اصطکاک است. انتظار و توقع زندگی بی درد و رنج ،کنش و واکنشی بیهوده است و چنین انتظاری به معنی عدم شناخت دقیق از واقعیت دنیای مادی است. ☑️۲.بنابر گزارش خداوند در کتاب راهنما آیه ۱۷۲ سوره اعراف ،آدمی بنابر بر فطرت خدادادی خویش در لایه های درهم و تو در توی همین دنیا ،همین برخوردها و تنوع ها و از میانه همین دره ها و کتل های سخت عبور می کند و رسد بدانجا که به جز خدا نبیند! آری قانون مسلم و خدشه ناپذیر در زندگی انسان آن است که بدون دادن هزینه لازم و شایسته و عبور از موانع کمرشکن رسیدن به قله کمال و دستیابی به خدا امکان پذیر نیست. و این همان قالو بلی است که انسان ها به حکم فطرت سالم اولیه به خدای خویش تعهد سپرده اند برای رسیدن به محبوب ماندگار باید از محبوب های رفتنی عبور کرد و گذشت. ☑️۳.و از سوی ديگر فطرت آدمی به دنبال رسیدن به حیاتی بی درد سر و خوشی دائمی و مستمر و بی زوال و ماندگار است.ویژگی های دنیا نشان می دهد که پاسخ مناسب فطرت در دنیا وجود ندارد .بنابر این باید جایگاهی وجود داشته باشد که آدمی در آن عیش قطعی و کامل را در آغوش گیرد.و آن جایگاه پارادایز یا همان فردوس خداوند است. ✅شاید جناب خواجه شیراز و حافظ کتاب حقیقت که می فرماید: مقام عیش میسر نمی شود بی رنج بلی به حکم بلا بسته اند عهد الست ناظر به همان موقعیت عالی حیات آدمی است که قطعا کمتر از فردوس برین نیست و حد نهایی آن مقام هم رضوان و خشنودی محبوب ازلی است . سخنی 🔅مجال صفحه ای برای زندگی @majalezendegi
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (18) تفسیر آیات 26 تا 30 ⭐️⭐️⭐️ لَوَّاحَةٌ لِّلْبَشرِ(29)عَلَیهَا تِسعَةَ عَشرَ(30) 29 - پوست تن را به کلی دگرگون می کند .30 - نوزده نفر (از فرشتگان عذاب ) بر آن گمارده شده اند! ⏪تفسیر : 🔻در آیه 29 به بیان وصف دیگری از این آتش سوزان قهر الهی پرداخته می افزاید : ((پوست تن را کاملا دگرگون می سازد که از فاصله بسیار دوری برای انسانها نمایان است )) (لواحة للبشر) .(لواحة) خبر مبتدای محذوفی است و در تقدیر (هی لواحة) می باشد.آنچنان چهره را سیاه و تاریک می کند که سیاه تر از شب تاریک است : ▫️((بشر)) در اینجا جمع ((بشره )) به معنی ظاهر پوست تن است و نیز ممکن است به معنی انسانها بوده باشد ، ▫️و ((لواحة )) از ماده ((لوح )) گاه به معنی ظاهر و آشکار شدن آمده ، و گاه به معنی تغییر دادن و دگرگون ساختن . 🔺بنابر معنی اول ، تفسیر آیه چنین می شود : دوزخ از فاصله دوری برای انسانها نمایان می گردد ، همانگونه که در آیه 36 سوره نازعات آمده است ، و برزت الجحیم لمن یری ((دوزخ برای بینندگان آشکار می گردد)) . 🔺و بنابر معنی دوم تفسیر آیه چنین است : ((دوزخ رنگ پوست تن را به کلی دگرگون می سازد)) ◾️و در آخرین آیه مورد بحث می فرماید : ((نوزده نفر از فرشتگان عذاب بر دوزخ گمارده شده اند)) (علیها تسعة عشر) .در این جمله (علیها) خبر مقدم و (تسعة عشر) مبتدای موخر است و می دانیم این کلمه مبنی بر فتح است و لذا در ظاهر رفع به خود نمی گیرد و علتش این گفته اند که متضمن معنی واو عاطفه می باشد. ▪️فرشتگانی که قطعا ماءمور به ترحم و شفقت و مهربانی نیستند ، بلکه ماءمور به کیفر و عذاب و خشونتند . ➖گر چه در آیه فوق تنها عدد نوزده ذکر شده ، و تصریح به ملائکه ماءمور عذاب نشده است ، ولی از آیه بعد به خوبی استفاده می شود که این عدد اشاره به عدد ماءموران عذاب از فرشتگان است . ➖بعضی نیز گفته اند اشاره به نوزده گروه از فرشتگان می باشد ، نه نوزده نفرو جمله ((و ما یعلم جنود ربک الا هو)) لشکریان پروردگارت را جز او کسی نمی داند که در آیه بعد آمده قرینه ای بر این معنی می دانند . 🔺اما چرا از میان اعداد تنها عدد نوزده برای ماءموران عذاب الهی انتخاب شده ؟⁉️ کسی دقیقا به درستی نمی داند ، ولی جمعی احتمال داده اند این به خاطر آن است که در عدد نوزده بزرگترین عدد آحاد (عدد نه ) و کوچکترین عدد عشرات (عدد ده ) جمع است . ➖بعضی نیز گفته اند به خاطر آن است که ریشه های اخلاق رذیله به نوزده خلق ظاهر و باطن باز می گردد ، و از آنجا که اخلاق رذیله هر کدام یکی از عوامل عذاب الهی است . طبقات دوزخ نوزده طبقه ، به تعداد آنها ، و در هر طبقه فرشته یا گروهی از فرشتگان ماءمور عذابند . 🔺اصولا مسائل مربوط به قیامت و بهشت و دوزخ و جزئیات و خصوصیات آنها برای ما که در محیط محدود دنیا اسیریم دقیقا روشن نیست ، آنچه ما می دانیم کلیات آن است ، و لذا در روایات دارد که هر یک از این نوزده فرشته قدرت عظیمی دارند که می توانند قبیله بزرگی را به آسانی در دوزخ بیفکنند ! ⚡️ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom