eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : پنجم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص ۴۸ قرآن کریم (آیه ۲۸۲) 1- ايمان، بستر ومقدّمه عمل به احكام، وخطاب؛ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» تشويقى براى عمل به احكام است. ۲_ براى حفظ اعتماد و خوش‌بينى به همديگر و آرامش روحى طرفين و جلوگيرى از فراموشى، انكار و سوءظنّ، بايد بدهى‌ها نوشته شود. «فَاكْتُبُوهُ» ۳_نويسنده‌ى قرار داد، حقّ را در نظر گرفته و عين واقع را بنويسد. «بِالْعَدْلِ» شرط گزينش نويسنده‌ى اسناد، داشتن عدالت در قلم است. ۴_اقرار انسان عليه خودش، قابل قبول است. «وَ لْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ» ۵_ سفيهان وناتوانان در مناسبات اجتماعى، نيازمند ولىّ هستند. «فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ» ۶_ مردان، در گواه شدن وگواهى دادن بر زنان مقدّم مى‌باشند. «شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجالِكُمْ» ۷_در معاملات نقدى، لزومى به نوشتن نيست. «إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجارَةً حاضِرَةً» ۸_قلب پاك و با تقوا، همچون آينه علوم و حقايق را مى‌گيرد. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ» 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نقش اخلاص در دعا از منظر آیات و روایات ◼️خداوند براي اينكه عبادت بودن دعا و مطلوب بودن آن مشخص شود، مسئله را در دعا شرط كرده است و مي فرمايد:  «فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ»(خدا را با اخلاص بخوانيد) و چيزي را ضميمه اين دعا نكنيد. ◾️وثوق انسان به آنچه در خزانه الهي است، بايد بيش از مقداري باشد كه در خزانه خود اوست؛ زيرا دعاي كسي كه به داشته های خود تكيه كرده نيست. ◻️امام صادق(عليه ‏السلام) مي فرمايد: «دلهاي خويش را خوب وارسي كنيد ببينيد آيا دلتان پاك است يا در آن علاقه به غير خدا نيز وجود دارد. اگر در آن جز خدا نبود، آنگاه هر چه خواستيد از خدا مسئلت كنيد» كه خدا مي دهد، چون دعاي موحد، است و موحد كسي است كه در قلبش جز اعتقاد به حق، چيزي راه نيافته باشد.  ◽️امام سجاد(سلام‏ الله‌ عليه) مي فرمايد: «در واپسين دم حيات، پدرم حسين ‏بن علي(سلام‏ الله عليهما) از باب وصیت فرمودند: «إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَايَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّه‏» (زنهار از ظلم و ستم بر كسي كه ياوري جز خدا ندارد)». همه اقسام ستم بد است؛ ولي به كه هيچ پناهگاهي جز خدا ندارد، ستم نكنيد كه دعاي او يقيناً مستجاب است. لازم نيست انسان از همه امكانات محروم باشد تا موحّد شود؛ بلكه انسان وقتي در موحّد است كه خود را از همه امكانات محروم و آنها را بي ‏اثر ببيند. ◻️در اواخر سوره مباركه يوسف چنين آمده: «وَ ما يُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِکُونَ» (بيشتر مردمان ايمان نمي ‏آورند؛ جز آنكه مشركند). سرّش آن است كه مردم مي گويند: اگر فلان كس نبود كار درست نمي شد يا اينكه در تعبيرات رايج ما اين است كه، اول خدا، دوم فلان كس؛ اين تعبير، موحّدانه نيست. چون «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ» اولي نيست كه دومي بردارد. @rahighemakhtoom 🔘صفحه تفسیری و قرآن پژوهی رحیق
📌یک اشاره یک نکته در آیه ۱۴۲ سوره بقره پرسش كردن به نيت درك نادانسته‌ها كار خوبى است و باعث رشد و كمال انسان مى‌شود و معمولاً پرسشگرى نشانه‌ى خردورزى است؛ اما پرسش به قصد بهانه‌جويى و حق‌پوشى، علامت سفاهت است نه خردمندى. آنچه در آيه ۱۴۲ سوره بقره (سیقول السفهاء...) نكوهش شده روحيه‌ى بهانه‌جويى است كه در افراد سبك‌مغز ديده مى‌شود. @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص ۴۹ قرآن کریم (آیات ۲۸۳ تا ۲۸۶) ۱_هر گاه برای تنظیم سند بدهی نویسنده‌‌ای نبود، می‌‏توان از بدهکار گرو و وثیقه گرفت، خواه در سفر باشیم یا نباشیم.( آیه ۲۸۳ سوره بقره ) ۲_ خداوند، هم مالک مطلق است «لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ» و هم عالم مطلق «إِنْ تُبْدُوا» «أَوْ تُخْفُوهُ» و هم قادر مطلق. «وَ اللَّهُ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ» ( آیه ۲۸۴ سوره بقره ) ۳_ تبلور مکتب در رهبر است. «آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ» ( آیه ۲۸۵ سوره بقره ) ۴_در کنار ایمان و عمل، باز هم باید چشم امید به رحمت و غفران الهی داشت. «سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَکَ رَبَّنا» ( آیه ۲۸۵ سوره بقره ) ۵_تکالیف الهی، بیش از توان انسان نیست. «لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها» اسلام، دینِ آسانی است، نه سخت‌گیری ( آیه ۲۸۶ سوره بقره ) ۶_آداب دعا آن است که ابتدا به ضعف خود اقرار کنیم «لا طاقَةَ لَنا» سپس به عظمت خداوند گواهی دهیم «أَنْتَ مَوْلانا» آن گاه خواست خود را مطرح کنیم. «وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا» ( آیه ۲۸۶ سوره بقره ) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۸ هرسخن جایی و هرنکته مقامی دارد. لِّكُلِّ نَبَإٍ مُّسْتَقَرٌّ وَسَوْفَ تَعْلَمُونَ☆ ﻫﺮ ﺧﺒﺮی ﺑﻪ‌ﻭﻗﺘﺶ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻣﻲ‌ﺍﻓﺘﺪ ﻭ ﺑﺎﻟﺎﺧﺮﻩ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﻓﻬﻤﻴﺪ. (سوره انعام آیه٦٧) و اما اشاره و پیام: ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ حق شتاب ﻧﻜﻨﻨﺪ، ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻱ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻨﺪﻱ ﺷﺪﻩ الهی، ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ و به هنگام خودش نکته ها برای شان آشکار می گردد. 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : ششم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
امام علی (ع): هر کس از پیروان ما هر روز این چهار حمد را بخواند خداوند او را چهار چیز کرامت فرماید:عمر طبیعی،مال و فرزند بسیار،با ایمان از دنیا رفتن، بی‌حساب داخل بهشت شود. بِسمِ اَللهِ اَلرَّحمنِِ اَلرَّحیمِ اَلحَمدُلِلّهِ اَلّذی عَرََّفََنی نَفسَهُ وَلَم یَترُکنی عُمیانَ اَلقََلبِ، اَلحَمدُلِلّهِ اَلّذی جَعَلَنی مِن اُمََّةِمُحَمَّدٍ صَلَّی اَللهُ عَلَیهِ وَالِه، اَلحَمدُ لِلّهِ اَلَّذی جَعَلَ رِِزقی فی یَدِه وَلَم یَجعَلهُ فی اَیدِی النّاس،الحمد لله الذی ستر ذنوبي و عیوبی و لم یفضحنی بین الخلائق.(مفاتيح الجنان ) التماس دعا 🙏 @rahighemakhtoom
📌پيروی از شيطان اختياری بوده و معياری برای تميز مؤمن به آخرت از شاك در آن است‌. وَ ما كانَ لَهُ عَلَيْهِمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها فِي شَكٍّ وَ رَبُّكَ عَلی‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ حَفِيظٌ سوره سبأ (۲۱) با اينكه ابليس سلطنتی بر آنان نداشت، بلكه ما می‌خواستيم مؤمنين به آخرت را، از كسانی كه در باره آن شك دارند متمايز كنيم، و پروردگار تو بر هر چيزی آگاه است . سوره سبأ(۲۱) ◻️منشا پيروي افراد از شيطان شكی است كه در باره مساله آخرت دارند، و آثارش كه همان پيروی شيطان است ظاهر می‌شود. پس اينكه خدای تعالی به ابليس اجازه داد تا به اين مقدار، يعنی به مقداری كه پای جبر در كار نيايد، بر ابنای بشر مسلط شود، برای همين بود كه اهل شك از اهل ايمان متمايز و جدا شوند، و معلومشان شود چه كسی به روز جزا ايمان دارد، و چه كسی ندارد، و اين باعث سلب مسئوليتشان در پيروی شيطان نمی‌شود، چون اگر پيروی كردند به اختيار خود كردند، نه به اجبار كسی. 📚تفسیر المیزان مرحوم علامه طباطبایی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص ۵۰ قرآن کریم (آیات ۱ تا ۹ آل عمران ) ۱_ توحید، سرلوحۀ کتب آسمانی است. «لا إِلهَ إِلَّا هُوَ» ( آیه ۲ سوره آل عمران) ۲_قرآن از هر گونه باطلی مصونیّت داشته و منطبق با حقیقت است. «بِالْحَقِّ» (آیه ۳ سوره آل عمران) ۳_کفر مردم در خداوند اثری ندارد. «کَفَرُوا»، «وَ اللَّهُ عَزِیزٌ» ( آیه ۴ سوره آل عمران) ۴_تعدّد افراد، تعدّد اعمال، تعدّد مکان‌ها و زمان‌‏ها هیچ‌کدام مسأله‌‏ای را بر خداوند پنهان نمی‌‏سازد. «فِی الْأَرْضِ وَ لا فِی السَّماءِ» ( آیه ۵ سوره آل عمران ) ۵_اکنون که صورت‏‌بندی‌‏ها به دست اوست، یکدیگر را به خاطر شکل و قیافه سرزنش نکنیم. «هُوَ الَّذِی یُصَوِّرُکُمْ» ( آیه ۶ سوره آل عمران ) ۶_علم، درجاتی دارد که بالاترین آن آشنا شدن به تأویل و رسیدن به هدف نهایی است. «وَ ما یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ» ( آیه ۷ سوره آل عمران) ۷_در خط قرار گرفتن خیلی مهم نیست؛ از خط خارج نشدن بسیار اهمیّت دارد. «بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا...» ( آیه ۸ سوره آل عمران ) ۸_راسخان در علم به قیامت یقین دارند، «لا رَیْبَ فِیهِ» چون به وفای خداوند یقین دارند. «لا یُخْلِفُ الْمِیعادَ»( آیه ۹ سوره آل عمران) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۲ 🌺 سوالات مسابقه 👇👇 1⃣ با توجه به نکته های قرآنی ، امنیت و آرامش واقعی در سایه ی ........ و ....... و پیوند با خدا و مردم است. ۱) عمل صالح و نماز ۲) ایمان و عمل صالح ۳) ایمان و خوش اخلاقی ۳) نماز و زکات 2⃣ با توجه به تفسیر آیه ی ۹۱ از سوره ی نمل کدام یک از موارد زیر مورد اهمیت بسیار زیادی قرار گرفته است؟ ۱) نماز ۲) روزه ۳) تلاوت قرآن ۴) گزینه ۱ و ۳ 3⃣ مردم دشمن چیزی هستند که .... ۱) نمی دانند ۲) با مردم دشمن هستند ۳) باعث گناه می شوند ۳) هیچکدام 4⃣ با توجه به نکته های قرآنی آیه( الذین ینفقون اموالهم باللّیل ...) این آیه در شأن چه کسی نازل شده و ایشان آخرین درهم خود را به چه صورت انفاق کردند؟ ۱) پیامبر ص ، پنهانی ۲) حضرت علی ع ، علنی ۲) پیامبر ص ، علنی ۴) حضرت علی ع ، پنهانی 5⃣ کدام آیه با ضرب المثل ( از پس هر گریه آخر خنده ای است) ارتباط معنایی دارد؟ ۱) سوره اسرا آیه ۸۴ ۲) سوره عنکبوت آیه ۶۰ ۳) سوره مائده ایه ۹۹ ۴) سوره انشراح ایات ۵ و ۶ ___________________________ 💠 نحوه ارسال پاسخ : پاسخ صحیح را به صورت عدد ۵ رقمی ( از چپ به راست) همراه با نام و نام خانوادگی، شهر و شماره تماس به آیدی زیر ارسال بفرمائید.👇👇 ✅ @panah78 💢تذکر: 🔹پاسخنامه و مشخصات خود را به صورت کامل و در قالب یک پیام ارسال بفرمائيد. 🔹مهلت پاسخگویی از ساعت ۱۳ دوشنبه هفتم شهریور ماه تا ساعت ۱۳ پنجشنبه دهم شهریور ماه می باشد( زمان تمدید نخواهد شد) پاسخنامه در زمان معین شده ارسال شود. 🔹 مسابقه ویژه ی اعضای کانال صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق می باشد در صورتی که عضو کانال نباشید پاسخ شما پذیرفته نمی شود. 🔹جهت دسترسی سریعتر به منبع میتوانید را جست و جو نمائید. باتشکر🌿 🆔 @rahighemakhtoom
سلام خدمت همراهان گرامی 🌸 از اینکه ما رو همراهی میکنید صمیمانه سپاسگزاریم. لطفا با ارسال [ نظرات، پیشنهادات و انتقاداتتون] بصورت ناشناس ، ما رو در راستای بهتر شدن کانال یاری بفرمائید. 👇👇👇👇 https://harfeto.timefriend.net/16614099642427 🆔 @rahighemakhtoom
. 🔰 بانکداری یا دیوانگی؟ 💠 بانک های و را قرآن (مخبّط) می داند، معلوم می شود عقل نیست دیگر! خون مکیدن و جامعه را برهنه کردن، گرچه باعث انباشت ثروت سرمایه داران است؛ اما جامعه را بیکار کردن، جلوی تولید را گرفتن، جلوی اشتغال را گرفتن، یک درهم بیست برابر گرفتن؛ این را می فرماید: کار آدم مخبّط است، کار آدم عاقل نیست! در سوره مبارکه بقره، آیه دویست و هفتاد و پنج این است: (الّذین یاکلون الرّبا)؛ اینها که درس را می خوانند، درس می خوانند، و کارشناسی ارشد هم دارند، دکترای این رشته را هم دارند و خودشان را دانشمند می دانند؛ کسی که بتواند و بداند چه جور بیست درصد، سی درصد بگیرد و جامعه را لخت کند، این را درایت و عقل می دانند دیگر! فرمود: (الذین یاکلون الربا لا یقومون الّا کما یقوم الّذی یتخبّطه الشّیطان من المسّ). مخبّطانه قیام و قعود دارند، در قیامت هم همین مخبّط بودنشان ظهور می کند. چرا؟ (ذلک بانّهم قالوا انّما البیع مثل الرّبا). بعضی کالا می فروشند، ما اسکناس می فروشیم؛ بعضی خانه اجاره می دهند، ما پول اجاره می دهیم؛ پول باید پول بیاورد! این دانش اینهاست دیگر! فرمود: اینها مخبّط هستند، نمی دانند با این پول چه کار می کنند! اینها جزء خردمندان جامعه بودند دیگر! مگر بانکدارها جزء تحصیل کرده های عالیرتبه این نظام نیستند؟ مگر قرآن به همین ها به صورت آدرس صحیح نمی دهد که اینها مخبّط اند؟ همین ها را می گوید، دیگر از گذشته و آینده نداریم؛ به همین ها می گوید: (لا یقومون الّا کما یقوم الذی یتخبطه الشیطان)! حالا حمایت از کالای داخلی است، مردم هم می خواهند تولید کنند؛ با کدام سرمایه، با کدام وام؟ با بیست درصد؟! این که نمی شود! فرمود: این کار است. بله، مثل اینکه کسی یک موسسه ای داشته باشد کلیه خرینی کند، کلیه فروشی کند، سود هم ببرد! این که کار نشد!! یک وقتی خدا می فرماید: ما به بعضی ها مهلت می دهیم، بعد سخت می گیریم؛ (فاعقبهم نفاقاً فی قلوبهم الی یوم یلقونه)*. فرمود: بعد ما اینها را گرفتار نفاق می کنیم که نفاق _می دانید_ بدتر از کفر است. گرفتار آن عقیده انحرافی می کنیم، حالا هر چه دست و پا می زنند نمی توانند نجات پیدا کنند _الی یوم القیامه _ . 📌 سوره توبه / آیه ۷۷ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۷/۰۲/۰۲ ✴ دهم شهریور . روز بانکداری اسلامی 👇👇👇 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۹ دردا که طبیب صبر می فرماید وین نفس حریص را شکر می باید. كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ☆(سوره بقره ۲۱۶) ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ، ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﻧﺎﺧﻮﺷﺎﻳﻨﺪ ﺍﺳﺖ! ﺷﺎﻳﺪ ﭼﻴﺰی ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ؛ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ‌ﻧﻔﻌﺘﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ. ﺷﺎﻳﺪ ﻫﻢ ﭼﻴﺰی ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ؛ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ‌ﺿﺮﺭﺗﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ. ﺳﻮﺩ ﻭ ﺯﻳﺎﻥ ﻭﺍﻗﻌﻴﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺧﺪﺍ ﻣﻲ‌ﺩﺍﻧﺪ. ﺷﻤﺎ ﻛﻪ ﻧﻤﻲ‌ﺩﺍﻧﻴﺪ! 📋واما یک اشاره و یک پیام: ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﺍﻟﻬﻲ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻭ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻠﺎﻙ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪ. ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻋﻠﻢ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻧﻈﺮ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻭ ﻧﺎﭼﻴﺰ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣّﺎ ﻋﻠﻢ ﺧﺪﺍ ﺑﻲ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻗﻮﺍﻧﻴﻨﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺳﺮ ﭼﺸﻤﻪ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ، ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺳﻮﺩ ﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﻱ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺍﺳﺖ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺍﻃﻠﺎﻉ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﭘﺲ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﺍﻟﻬﻲ، ﻣﺜﻞ ﺟﻬﺎﺩ، حجاب و ﺯﻛﺎﺕ،و... ﺭﻭﻱ ﺩﺭ ﻫﻢ ﻧﻜﺸﻴﻢ ﻭ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺣﻖ ﺑﺎﺷﻴﻢ. 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص ۵۱ قرآن کریم (آیات ۱۰ تا ۱۵آل عمران ) ۱.كفر، انسان را از مدار انسانيّت خارج و در حدّ اشيای مادّی و طبيعی پايين می‌آورد. «أُولئِكَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ» آیه ۱۰ ۲.تاريخ و تجربه‌ی گذشتگان، بهترين درس است. «كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ ...» ‏فرعون و آل فرعون كه نماد قدرت و زور بودند، در برابر قهر خداوند لحظه‌ای نتوانستند مقاومت كنند، شما به اين مال و قدرت اندك خود ننازيد. آیه ۱۱ ۳.آنجا كه گناه جزو روحيّه و عادت شد، عقوبت پروردگار سخت است. ‏«كَدَأْبِ ... شَدِيدُ الْعِقابِ» ایه ۱۱ ۴.دلداری مؤمنان و تهديد كفّار، نشانه رهبری صحيح و ايمان به هدف است. ‏«قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ» آیه ۱۲ ۵.هدف جنگ بايد برای خدا و دين خدا باشد. «فِي سَبِيلِ اللَّـهِ» ۱۳ ۶.جنگ بدر نشان داد كه اراده خداوند بر اراده خلق غالب و تنها امكانات مادّی، عامل پيروزی نيست. «يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشاءُ» ۱۳ ۷.علاقه‌ی طبيعی به مادّيات، در نهاد هر انسانی وجود دارد، آنچه خطرناك است، فريب خوردن از زينت‌ها وجلوه‌های آن و عدم كنترل دلبستگی‌هاست. «زُيِّنَ لِلنَّاسِ ...» ۱۴ ۸.يكی از عوامل بد عاقبت شدن، شيفتگی و دلبستگی به دنياست. زيرا عاقبت نيكو تنها نزد خداست. «زُيِّنَ لِلنَّاسِ ... وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ» ۱۴ ۹.دوام و ثباتِ بهشت و رضايت خداوند كجا و لذائذ موقّت و ناپايدار دنيا كجا؟ ‏«ذلِكَ مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا ... قُلْ أَ أُنَبِّئُكُمْ» ۱۵ ۱۰.پاكدامنی و پاكيزگی، برترين ارزش است ۱۵ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌قرآن؛ راهنماى خطوط كلى ◻️بسيار ساده‌‌انگارانه به نظر مى‌‌آيد كه كسى انتظار داشته باشد قرآن مانند كتاب حلّ‌‌المسائل، دردها و مشكلات فردى و اجتماعى را يكى يكى بيان كند و سپس راه حل آنها را به ترتيب توضيح دهد. قرآن با سرنوشت ابدى انسان سر و كار دارد و هدف قرآن فلاح و رستگارى انسان در دنيا و آخرت است. در اين عرصه، قرآن كريم راه‌‌هاى كلى و خطوط اصلى را به ما نشان مى‌‌دهد كه با به كار بستن آنها مى‌‌توانيم زندگى سعادتمندانه‌‌اى داشته باشيم. ◻️اين خطوط كلى چراغ‌‌هايى هستند كه جهت سير و حركت را نشان مى‌‌دهند لكن بايد توجه داشته باشيم كه براى رسيدن به سعادت و رستگارى در دنيا و آخرت و رفع مشكلات و تحقق جامعه‌‌اى مترقّى و در عين حال دينى و اسلامى، خداوند متعال دو وسيله در اختيار انسان قرار داده است: يكى دين و ديگرى عقل. ◼️قرآن خطوط اصلى ترقّى و تكامل انسانى را روشن مى‌‌كند و جامعه اسلامى موظف است با نيروى تفكر و انديشه و استفاده از تجارب علمى بشرى زمينه تحقق اهداف بلند قرآنى را فراهم آورد. 📚قرآن در آیینه نهج البلاغه علامه مصباح یزدی
اسامی برندگان مسابقه قرآنی ۲ 😊 🌿 ریحانه سادات مهدوی از مشهد مقدس 🌿مصطفی کریمی فیض آبادی از گلستان 🌿 معصومه رحمانیان از زاهدان 🌿 عنبر عباس پور از گناباد 🌿 ماشاالله بلوچ از نیشابور 🎁🎁 برندگان جهت دریافت هدیه خود به آیدی @panah78 مراجعه کنند. ( ۲۴ ساعت فرصت دارند جهت دریافت هدیه اقدام نمایند) ــ بابت شرکت فعال شما عزیزان در مسابقه سپاسگزاریم. _ مسابقه بعدی ما ان شاءالله بزودی برگزار خواهد شد 😍 دوستان و آشنایان خود را به کانال دعوت نمائید. 🆔@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 لزوم حفظ احترام متقابل 💠 دین به ما فرمود: تا می توانید ادیبانه و ظریفانه سخن بگوئید، به پیغمبر اسلام (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) فرمود: به بندگان من بگو: (قل لعبادی یقولوا الّتی هی احسن انّ الشّیطان ینزغ بینهم)*. فرمود: تا می توانید در گفتارتان، در رفتارتان، در نوشتارتان نسبت به یکدیگر احترام بکنید، نزنید، نزنید؛ نه در داخله منزل، نه در خارج منزل؛ کاری و حرفی و نوشتنی که بعد پشیمانی می آورد، نکنید! این را صریحاً در قرآن فرمود. یکدیگر را حفظ بکنید، یکدیگر را حفظ بکنید. چرا مثل فرشته نشویم؟! چرا هایمان تاخیر بیافتد؟ چرا و چرا و چرا و چرا طلاق؟! ما که به این حرم ها مشرّف می شویم، درب و دیوار را می بوسیم، می گوئیم: (کلامکم نور)*، برای آن است که خود ائمه فرمودند: آن خانه ای که با ویران شده، این بافت فرسوده به این آسانی ساخته نمی شود! این در اثر آن است که مرد مواظب زبانش نبود، زن مواظب زبانش نبود، را حفظ نکردند، کرامت را حفظ نکردند. شما در این باغ ها می بینید اگر یک سگی پارس کرد، یک کسی بنشیند؛ این سگ آدم را رها می کند‌، خیلی پارس نمی کند. به ما گفتند: مستحب است اگر شدی، ایستاده ای بنشین؛ چون این سگ دارد می گیرد!! خدای ناکرده حرف تندی می زنی، زن می رنجد، بچه می رنجد، همسایه می رنجد! چه سگی بدتر از این درون ما؟! 🌷🌷🌷 📌 سوره اسراء / آیه ۵۳ 📌 من لا یحضره الفقیه / جلد ۲ / صفحه ۶۱۶ _ زیاره جامعه لجمیع الائمه (ع) نماز عید فطر دماوند ؛ ۱۳۹۶/۰۴/۰۵ @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص ۵۲ قرآن کریم (آیات ۱۶ تا ۲۲ آل عمران ) ۱.عفو، از شئون ربوبيّت و لازمه‌ی تربيت است. «رَبَّنا ... فَاغْفِرْ لَنا» ۱۶ ۲.هم رسيدگی به خلق، هم عبادت خالق. «وَ الْمُنْفِقِينَ وَ الْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحارِ» ۱۷ ۳.شهادت عملی از بهترين نوع شهادت است. هماهنگی در ميان آفريده‌ها، بهترين نمونه‌ی گواهی بر يكتايی خداست. «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ» ۱۸ ۴.عدل الهی، در كنار توحيد مطرح است. بر خلاف ديگر قدرتمندان كه هر كجا احساس يكتايی و نداشتن رقيب و شريك كنند، زور می‌گويند، او يكتايی است كه به پا دارنده‌ی عدل است. «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ ... قائِماً بِالْقِسْطِ»۱۸ ۵.لازمه‌ی تسليم بودن در برابر خداوند، پذيرش اسلام به عنوان آخرين دين الهی است. «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّـهِ الْإِسْلامُ» ۱۹ ۶.به مجادلات بی‌نتيجه و بيهوده، پايان دهيد. «فَإِنْ حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ» ۲۰ ۷.هدايت واقعی، در سايه‌ی تسليم بودن در برابر خداوند است. «فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوْا» ۲۰ ۸.گاهی يك انحراف، تمام اعمال شخص را تباه می‌كند. «حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ» ۲۲ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
10 هر آن کس که اندیشه بد کند،به فرجام بد تا تن خود کند. اسْتِكْبَارًا فِي الْأَرْضِ وَمَكْرَ السَّيِّئِ وَلَا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ فَهَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِينَ فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا وَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا☆ ﺍﻳﻦ، ﻧﺘﻴﺠﮥ ﺭﻭﺣﻴﮥ ﺗﻜﺒﺮﻃﻠﺒﻲ ﻭ ﻧﻴﺮﻧﮓ‌ﺑﺎﺯی‌ﺷﺎﻥ ﺑﻮﺩ. ﻧﻴﺮﻧﮓ ﺯﺷﺖ، ﺩﺍﻣﻦ ﺻﺎﺣﺒﺶ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺑﺲ! ﺁﻳﺎ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﭼﻴﺰی ﺟﺰ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻭﺵ ﺍﻟﻬﻲ ﺩﺭ ﻋﺬﺍﺏ ﮔﺬﺷﺘﮕﺎﻥ‌‌ﺍﻧﺪ؟! ﺩﺭ ﺭﺍﻩ‌ﻭﺭﻭﺵ ﺧﺪﺍ ﻫﺮﮔﺰ ﺗﺒﺪﻳﻠﻲ ﻧﺨﻮﺍﻫﻲ ﺩﻳﺪ. ﺑﻠﻪ، ﺩﺭ ﺭﺍﻩ‌ﻭﺭﻭﺵ ﺧﺪﺍ ﻫﺮﮔﺰ ﺗﻐﻴﻴﺮی ﻧﺨﻮﺍﻫﻲ ﺩﻳﺪ(سوره فاطر آیه ٤٣) 📖یک اشاره و یک نکته: ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻳﻚ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺎﺯﺗﺎﺏ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﻫﺎ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻥ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺣﻴﻠﻪ ﮔﺮﺍﻥ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﻮﻗﺘﺎً ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺿﺮﺑﻪ ﺑﺰﻧﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺎﺯﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺩﺍﻣﻦ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﺮﺩم ﺭﺳﻮﺍ ﻭ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺧﺪﺍ ﺷﺮﻣﺴﺎﺭ ﻣﻲ ﺳﺎﺯﺩ؛ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭﻛﻪ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻣﻜﻪ ﻭ ﺍﻗﻮﺍم ﺳﺮﻛﺶ ﭘﻴﺸﻴﻦ ﻧﻴﺰ ﺑﺪﺍﻥ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺷﺪﻧﺪ. 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : هفتم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تَرْفَعْنِی فِی النَّاسِ دَرَجَةً إِلَّا حَطَطْتَنِی عِنْدَ نَفْسِی مِثْلَهَا، وَ لَا تُحْدِثْ لِی عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِی ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ نَفْسِی بِقَدَرِهَا بار خدايا بر محمد و خاندانش درود بفرست. و مرتبه و مقام مرا نزد مردم بالا نبر جز آنكه به همان اندازه در نفس خود خوارم گردانی و عزّتى آشكار برایم ایجاد نكن جز آنكه به همان اندازه در نفس خود ذليل گردانی و ذلت باطنی در نفسم عنایت کنی. 🌷🌷🌷 ◻️ این تقاضا عین توحید است . یعنی خداوندا چشم مرا به لقایت بگشا تا من ترا بنگرم و خودم را و خودیّتم را نبینم ، و شهوداً و وجدانا ادراک کنم که : عزت انحصار به تو دارد ،و عزت و ذلت من از ناحیه توست نه از ناحیه من . 📚روح مجرد صفحه ۶۱۴ @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (30) نکته مهم در باره آیات49 تا 56 فَمَا لهَمْ عَنِ التَّذْکِرَةِ مُعْرِضِینَ(49)کَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُّستَنفِرَةٌ(50)فَرَّت مِن قَسوَرَةِ(51)بَلْ یُرِیدُ کلُّ امْرِیٍ مِّنهُمْ أَن یُؤْتی صحُفاً مُّنَشرَةً(52)َکلا بَل لا یخَافُونَ الاَخِرَةَ(53)کلا إِنَّهُ تَذْکِرَةٌ(54)فَمَن شاءَ ذَکرَهُ(55) وَ مَا یَذْکُرُونَ إِلا أَن یَشاءَ اللَّهُ هُوَ أَهْلُ التَّقْوَی وَ أَهْلُ المَْغْفِرَةِ(56) 49 - چرا آنها اینهمه از تذکر گریزانند ؟50 - گوئی آنها گورخرانی هستند رمیده .51 - که از شیر فرار کرده اند !52 - بلکه هر کدام از آنها انتظار دارد نامه جداگانه ای (از سوی خدا) برای او فرستاده شود .53 - چنین نیست که آنها می گویند ، بلکه آنها از آخرت نمی ترسند .54 - چنین نیست که آنها می گویند ، آن (قرآن ) یک تذکر و یادآوری است .55 - هر کس بخواهد از آن پند می گیرد .56 - و هیچکس پند نمی گیرد مگر اینکه خدا بخواهد ، او اهل تقوی و آمرزش است . 🔅🔅🔅 📖تفسیر: 🔹چرا از داروی شفابخش قرآن فرار می کنند ؟ چرا دست رد بر سینه طبیب دلسوز می زنند ؟ راستی جای تعجب است .((گوئی آنها گورخرانی هستند رمیده و فراری )) (کانهم حمر مستنفرة ) .که از شیر (یا صیاد) فرار کرده اند (فرت من قسورة ) . ▫️((حمر)) جمع ((حمار)) به معنی الاغ است ، منتها در اینجا به قرینه فرار کردن از چنگال شیر یا صیاد منظور خر وحشی یا گورخر**(گور خر) مرکب از (گور) به معنی صحرا و خر است و لذا به آن خروحشی و خر صحرائی نیز می گویند*** است و به تعبیر دیگر این کلمه مفهوم وسیعی دارد که وحشی و اهلی آن را شامل می شود . ▫️((قسورة )) از ماده ((قسر)) (به معنی قهر و غلبه ) گرفته شده ، و یکی از نامهای ((شیر)) است ، و بعضی آن را به معنی تیرانداز و یا صیاد نیز تفسیر کرده اند ، ولی معنی اول در اینجا مناسبتر به نظر می رسد . 🔻معروف است که ((گورخر)) وحشت عجیبی از شیر دارد ، حتی موقعی که صدای شیر را می شنود چنان وحشتی بر او مستولی می شود که دیوانه وار به هر سو می دود ، مخصوصا هنگامی که شیر به گروهی از آنها برسد چنان پراکنده می شوند و به هر سو می دوند که هر بیننده ای را غرق تعجب می کند ، اصولا این حیوان به حکم وحشی بودن از همه چیز وحشت دارد تا چه رسد به دشمن خونخوارش شیر . 🔻به هر حال این آیه تعبیری است بسیار رسا و گویا از وحشت و فرار مشرکان از آیات روح پرور قرآن ، آنها را به گورخر تشبیه کرده که هم فاقد عقل و شعور است ، و هم به علت وحشی بودن گریزان از همه چیز ، در حالی که در برابر آنها چیزی جز تذکره(وسیله یادآوری و بیداری و هوشیاری )قرار ندارد . 🔻ولی با اینهمه نادانی و بیخبری آنچنان پر ادعا و متکبرند که هر کدام از آنها انتظار دارد نامه های جداگانه ای از سوی خداوند به او داده شود ! (بل یرید کل امری منهم ان یؤتی صحفا منشرة ) .**(صحف) جمع (صحیفه) به معنی ورقه ای است که آن را این طرف و آن طرف می کنند (چون اصل ماده (صحف و (صحیفه) به معنی چیز گسترده مانند صورت است) سپس به نامه و کتاب اطلاق شده*** 🔻این شبیه چیزی است که در آیه 93 سوره اسراء آمده است : ولن نؤمن لرقیک حتی تنزل علینا کتابا نقرؤه : ((اگر به آسمان نیز بروی ما به تو ایمان نمی آوریم مگر آنکه نامه ای (از سوی خدا) بر ما نازل کنی )) ! و یا آیه 124 سوره انعام که می گوید : قالوا لن نؤمن حتی نؤتی مثل ما اوتی رسل الله : آنها می گویند ما ایمان نمی آوریم تا زمانی که همان چیزی که به رسولان الهی نازل شده به ما نیز داده شود ! 🔸و به این ترتیب هر کدام انتظار داشتند پیامبری اولوالعزم باشند ! و نامه مخصوصی به نامشان از سوی خدا از آسمان نازل شود ، و تازه اگر چنین چیزی نازل می شد معلوم نبود ایمان بیاورند ⚡️ادامه دارد.... ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(245) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🔰تفسير ⏪تمسك به سنت نياكان 🔸هر جا سخن از احياى سنتى ناصحيح، يا تكريم عبادى موجودى غير خداست، قرآن مى فرمايد: نه آن سنت باطل را ادامه دهيد و نه درباره آن موجود غير خدايى كه خود بنده خداست، تكريم عبادى روا بداريد؛ مانند اين كه هشدار مى دهد: مبادا قداست مسيح باعث شود او را عبادت كنيد: (لقد كفر الذين قالوا ان الله هو المسيح بن مريم قل فمن يملك من الله شيئا ان اراد ان يهلك المسيح بن مريم)، (ما المسيح بن مريم الا رسول)، (لن يستنكف المسيح ان يكون عبدالله) خود مسيح نيز مى گويد: من مانند شما مربوب خدايم و شما نيز مانند من عبد و عابد او باشيد: (وقال المسيح يا بنى اسرائيل اعبدوا الله ربى وربكم) و با اين سخن زمينه هر گونه شرك و توهم آن را از بين مى برد. همين معنا در آيه ديگر چنين آمده است: (ذلكم الله ربكم لا اله الا هو خالق كل شى ء فاعبدوه و هو على كل شى ء وكيل) 🔸پيام دوم اين كه، روش پيشينيان شما از لحاظ پرستش غير خدا مطابق ميزان عقل و وحى نيست، چنانكه قوم ثمود به صالح (سلام الله عليه) مى گفتند: آيا ما را از سنت نياكانمان باز مى دارى ؟ (اتنهينا ان نعبد ما يعبد اباؤ نا).خداى سبحان در برابر اين طرز فكر مى فرمايد: كسى را عبادت كنيد كه شما و نياكانتان را آفريد، نه اين كه از روش جاهلانه آنان پيروى كنيد. 🔻در آيه ديگرى به بت پرستى مى فرمايد: (والله خلقكم و ما تعلمون)؛ مگر شما و اين سنگها و چوبها، يا ابراز بت تراشى را خدا نيافريده ؟ پس ‍ خدايى را عبادت كنيد كه شما و آنها را آفريده است. 🔻گاهى نيز مى فرمايد: (واتقوا الذى خلقكم والجبله الاولين) از خدايى بپرهيزيد كه شما و صاحبان جبلت پيشين را آفريد. سرشت و نهانى كه همانند جبل (كوه) راسخ مى شود جبلت ناميده مى شود. تعليق حكم در اين جا بيانگر اين نكته است كه هرگز نگوييد چون اين سنت ديرپا و كهن است ، پس ارزشمند است، زيرا پايه گزاران سنت مزبور نيز مانند شما مخلوق خدايند و مانند شما بايد بنده خالق عالم و آدم باشند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom