✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #حاقه #درسگفتار
📌دهن کجی به دین را خدا پاسخ می دهد!
🔻بخش پاياني سوره مبارکه «حاقه» درباره صيانت قرآن کريم از هر گونه افزايش و کاهش است. تنها اختصاصي به وجود مبارک پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) ندارد. آنها درباره قرآن کريم ـ معاذالله ـ ميگفتند خود حضرت يا ساحر است يا شاعر است يا کاهن است يا مفتري است و مانند آن و قرآن ـ معاذالله ـ يا سحر بود يا شعر بود يا کهانت بود يا فريه بود و مانند آن. ذات أقدس الهي ميفرمايد اين اساس دين الهي است و انسانيت انسان به اين دين وابسته است. کسي بخواهد به حريم اين دين تجاوز کند، ما به او مهلت نميدهيم؛ مخصوصاً وجود مبارک پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلّم)، زيرا او در اثر دريافت معجزه ما مقامي پيدا کرده است، حرف او مقبول است و کسي که در کنار سفره ما نشسته و مقبوليتي به برکت مائده ما پيدا کرده، اگر بخواهد به دين ما دسترسي پيدا کند، ما به او مهلت نميدهيم.
🔻درباره پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) به صورت روشن، درباره عالمان دين که در کنار سفره دين نشستهاند و مقبوليتي را از راه دين پيدا کردند، احترامي را از راه دين پيدا کردند، اگر ـ خداي ناکرده ـ بخواهند به دين آسيب برسانند، مهلت نميدهد برخلاف متنبّيان؛ متنبّيان از همان راه که رسيدند، مبارزه با دين را شروع کردند، يک مسيلمه کذّابي درآمد و ديگري درآمد، مدتها مهلت پيدا کردند، درباره آنها چنين تهديدي نيست؛ اما درباره کسي که در کنار سفره دين نشسته و خدا به او مقبوليت داد، او اگر ـ معاذالله ـ بخواهد افترا ببندد، در امان نيست.
📼فرازی از #درسگفتار سوره حاقه جلسه یازدهم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باور ما . نماز در ادیان ابراهیمی 7 عبداللهی ۱۴۰۱۵۳۱.m4a
30.37M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 87) ادیان توحیدی و نماز
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آزمون_زندگی #حدیث
📌نیک فرجامی
قال الإمام عليّ عليه السلام:
طوبى لِمَنْ اَطاعَ ناصِحا يَهْديهِ وَ تَجَنَّبَ غاويا يُرْديهِ
خوشا به #سعادت كسى كه از #خيرخواهى كه او را هدايت مى كند، اطاعت نمايد و از #گمراهى كه به هلاكتش مى اندازد، دورى كند.
📚غرر الحكم، ح ۵۹۴۴.
#ایران_من
#ایران_اسلامی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جستارهای قرآنی رحیق
به توفیق الهی روزهای #پنجشنبه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و #مفاتیح_الحیات هستیم .
امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
صوت جلسه دوم.mp3
23.14M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح و تفسیر دعای سوم #صحیفه_سجادیه
🔈جلسه :دوم
🔰دعای چهارم صحیفه سجادیه از دعاهای امام سجاد(ع)
☑️ موضوع اصلی دعای چهارم صحیفه سجادیه درود بر پيروان انبيا عليهمالسلام و بیان ویژگیهای صحابه رسول خدا(ص) و آثار درود الهی بر بندگانش است.
🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد مجاهدي
#مدرسه_تعالي
@rahighemakhtoom
#اربعین
#خود_کرده_را_تدبیر_چیست ؟ « #نیست »
📌دو اثر شوم
____________________
◼️امیر المومنین(علیهالسلام) در وصیت خود به امام حسن(علیهالسلام) در این باره فرمودند: «امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که افراد شرور و بدکار جامعه بر شما مسلط میشوند و آنگاه هر چه دعا کنید به اجابت نرسد».
◾️در این حدیث حضرت میفرمایند اگر در جامعهای «امر به معروف» ترک شود، دو اثر شوم در پی خواهد داشت:
🔹یکی اینکه بَدان و اشرار جامعه بر مردم مسلط شده و زمام امور را به دست خواهند گرفت؛
🔹 دیگری اینکه خوبان جامعه نیز هر چه دعا کنند، دعایشان مستجاب نمیشود.
🔴@rahighemakhtoom
حکمت 278 تا 280 استادصادقی.mp3
9.74M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
#مسابقه
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۷۸ تا ۲۸۰(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 176 نهج البلاغه.mp3
1.95M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
#مسابقه
📚شرح و تفسیر حکمت 176(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 172.mp3
22.88M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۷۲)تیپ شناسی شیطان
از دعاهای امام #سجاد(ع) که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام (ع) بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. و از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه می برد.
🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 8.mp3
17.46M
#نگاشت_صوتی
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه ۸)اسباب معنوی دستیابی به روزی پاک
🔰بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی
#کار #تلاش #جامعه #خانواده #بیکاری
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🌸#مسابقه
🔴 هفتمین دوره مسابقات کتابخوانی صفحه قرآنی رحیق
📣📣 کانال صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق در نظر دارد مسابقه ای ویژه ی اعضای کانال برگزار نماید.
🔸منبع مسابقه به زودی اعلام خواهد شد.
🎁🎁 به ۱۰ نفر از شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح داده باشند به قید قرعه جوایزی ۳۰۰ هزار ریالی اهدا خواهد شد😍😍
📆 تاریخ برگزاری مسابقه : پانزدهم مهر ماه
دوستان و آشنایان خود را به کانال صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق دعوت نمائید. 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2952462340C4011b8cfbf
#پرسشگری #حدیث
🔹عن الرضا علیه السلام: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
اَلْعِلْمُ خَزَائِنُ وَ مِفْتَاحُهَا اَلسُّؤَالُ - فَاسْأَلُوا يَرْحَمْكُمُ اَللَّهُ فَإِنَّهُ يُؤْجَرُ فِيهِ أَرْبَعَةٌ - اَلسَّائِلُ وَ اَلْمُعَلِّمُ وَ اَلْمُسْتَمِعُ وَ اَلْمُحِبُّ لَهُ
🔹امام رضا(عليه السلام)فرموده كه پيامبر خدا(صلى الله عليه و آله) فرموده:
براى علم و دانش گنجينههائى است،كه كليد آنها پرسش است.خداى شما را رحمت كند،بپرسيد كه در سؤال چهار نفر پاداش داده مىشوند.اول سئوالكننده،دوم آموزگار،سوم شنونده و چهارم دوستدار آنها.
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
💠 رهپویان شهیدان
🔸 جریان شهادت، یک چیز از بین رفتنی نیست؛
شهید هرگز از بین میرود و
هرگز فراموش نمی شود و
هرگز ما را فراموش نمی کند.
وظیفه ما این است که ما او را فراموش نکنیم؛ فراموش نکردنِ شهید، هم به بزرگداشت #حماسه_های_شهادت آنهاست و هم به #طی_راه آنهاست.
🔸 در قرآن کریم که فرمود #شهید_زنده_است، چیز دیگر هم فرمود، فرمود: ﴿وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾؛ شهید چون یک موجود پویا و مانا و زنده و متحرّک بود، آنجا هم که رفت، همین حالت را دارد، مرتّب از خدا سؤال می کند که خدایا به من مژده بدهید که اینها که #راهیان_راه_ما هستند، در چه مقطعی هستند کجا هستند. ﴿یسْتَبْشِرُونَ﴾؛ یعنی طلب بشارت می کنند، طلب مژدگانی می کنند، از خدا مژده می خواهند می گویند خدایا به ما بشارت بدهید مژده بدهید که اینها که راهیان راه ما بودند همفکران ما بودند و با هم بودیم، اینها الآن کجا هستند؟
🔸 این ﴿الَّذینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾، کسانی اند که راهی راه شهادت شدند، راه شهدا را ادامه می دهند ولی هنوز به مقصد نرسیدند. مقصد آنها یا #شهادت است یا #پیروزی؛ معلوم نیست ثواب چه کسی بیشتر باشد، گاهی می بینید که ثواب پیروزی بالاتر از ثواب شهادت است.
🔸 در جریان حضرت امیر (سلام الله علیه) که در جنگ خندق عمرو بن عبدود را از پای در آورد، وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمود: «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین»؛ یعنی ضربت امیر مؤمنان در جنگ خندق که عمرو بن عبدود را از پای در آورد، معادل عبادت همه جن و انس است، چرا؟ چون آن روز تمام اسلام در برابر تمام کفر بود. اگر ـ خدای ناکرده ـ آن روز حضرت شکست می خورد، دیگر اسلامی نمی ماند تا حضرت امیر شهید شود و شهادت او در اسلام اثرگذار بشود و مانند آن. پیروزی وجود مبارک حضرت امیر و همچنین اسلام در جریان جنگ خندق، #از_هر_شهادتی_بالاتر است _ گاهی فتح اینطور است _ چون او اصل اسلام را حفظ کرده است، وقتی #اصل_اسلام حفظ شد، آن وقت جریان شهادت شهدا و جانبازی جانبازان مطرح است.
اینها که راهیان شهید هستند، گاهی فاتح میشوند گاهی شهید.
#هفته_دفاع_مقدس
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 مسئولین همایش حماسه شش بهمن آمل
تاریخ: 1395/10/06
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی
#حدیث #ستمگری #سقوط #مرگ
قال الإمام عليّ عليه السلام:
"اَلْبَغْىُ، يَصْرَعُ الرِّجالَ وَ يُدْنِى الاْجالَ"
ظلم و تجاوز، انسان را زمين مى زند و مرگ ها را نزديك مى سازد.
📚غرر الحكم، ح ۱۴۹۴.
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌هراس شدید
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
أشَدُّ ما يُتَخَوَّفُ على اُمّتي ثَلاثةٌ : زَلّةُ عالِمٍ، أو جِدالُ مُنافِقٍ بِالقُرآنِ، أو دُنياً تَقْطَعُ رِقابَكُم فاتَّهِموها على أنفُسِكُم .
آنچه بيش از هر چيز درباره امّتم نگران كننده است، سه چيز است : لغزش #عالم، يا مجادله #منافق به وسيله قرآن، يا #دنيايى كه گردنهاى شما را مىزند. پس، از دنيا بر خويش بترسيد.
📚الخصال : ص 163 ح 214.
🌷🌷🌷
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#ضرب_المثل 24
"آتش که گرفت خشک و تر می سوزد. "
وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَّا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنكُمْ خَاصَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ☆(سوره انفال آیه ٢٥)
ﻣﺮﺍﻗﺐ ﻓﺘﻨﻪﻫﺎﻳﻲ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﺁﺗﺶِ ﺁﻥ، ﺩﺍﻣﻦِ ﻓﻘﻂ ﻓﺘﻨﻪﮔﺮﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻤﻲﮔﻴﺮﺩ؛ ﺑﻠﻜﻪ ﺗﺮﻭﺧﺸﮏ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﻲﺳﻮﺯﺍﻧﺪ. ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺧﺪﺍ ﺷﺪﻳﺪ ﺍﺳﺖ.
📋نکته ای و اشاره ای:
💢ﻓﺘﻨﻪ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﺑﻠﺎﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺷﻜﻨﻲ ﻫﺎ، ﻫﺮﺝ ﻭ ﻣﺮﺝ ﻫﺎ، ﻧﺎﺍﻣﻨﻲ ﻫﺎ ﻭ ﺷﻴﻮﻉ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ ﺷﻮﺩ، ﻧﻴﻜﺎﻥ ﻭ ﺑﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪ؛ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻛﺸﺘﻲ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺳﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﻏﺮﻕ ﺳﺎﺯﺩ.
💢ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻫﺸﺪﺍﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻮﻇﻒ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺧﻮﺩ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻮﻇﻒ ﺍﻧﺪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻭﻇﺎﻳﻔﺸﺎﻥ ﺭﻫﻨﻤﻮﻥ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮ ﻛﻨﻨﺪ، ﺗﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻱ ﻛﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺎ ﺷﻜﺴﺖ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﻧﺸﻮﺩ ﻭ ﻓﺘﻨﻪ ﻱ ﺁﻥ ﺩﺍﻣﻦ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﻧﮕﻴﺮﺩ؛ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﻣﺎ ﺩﺭ ﭘﺪﻳﺪﻩ ﻱ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﺭ، ﺻﻬﻴﻮﻧﻴﺴﻢ ﻭ ﺗﻬﺎﺟﻢ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﻣﻔﺎﺳﺪ ﺍﺧﻠﺎﻗﻲ ﻭ ﺍﻧﺤﻄﺎﻁ ﻫﺎ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻴﻢ.
👈پیشنهاد #اشتراک_حد_اکثری.خیر ببینی ان شاءالله
🌷🌷🌷
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
baghare-10-3.mp3
15.07M
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت)
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره
📼 جلسه : بیست و دوم
📜 ویژگی های درسگفتار:
بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
🌴🌴🌴
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید.
⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره مبارکه #تفسیر #سوره_مزمل #مزمل #المزمل #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مزمل
📝نگاشت: (9) تفسیر آیات6 تا 10سوره مزمل
إِنَّ نَاشِئَةَ الَّيْلِ هِىَ أَشدُّ وَطئاً وَ أَقْوَمُ قِيلاً(6) إِنَّ لَك فى النهَارِ سبْحاً طوِيلاً(7) وَ اذْكُرِ اسمَ رَبِّك وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلاً(8) رَب المَْشرِقِ وَ المَْغْرِبِ لا إِلَهَ إِلا هُوَ فَاتخِذْهُ وَكِيلاً(9) وَ اصبرْ عَلى مَا يَقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمِيلاً(10)
6 -مسلما برنامه ( عبادت ) شبانه پابرجاتر و با استقامتتر است.7 -و تو در روز تلاش مستمر و طولانى خواهى داشت.8 -نام پروردگارت را ياد كن و تنها به او دل ببند.9 -همان پروردگار شرق و غرب كه معبودى جز او نيست ، او را نگاهبان و وكيل خود انتخاب كن.10 -و در برابر آنچه آنها ( دشمنان ) مىگويند شكيبا باش و به طرزى شايسته از آنها دورى نما.
⏪تفسير :
🔰تاثير نيايش در دل شب
🔸اين آيات همچنان به بحث پيرامون عبادت شبانه ، و آموزشهاى معنوى در پرتو تلاوت قرآن در دل شب ، ادامه مىدهد ، و در حقيقت به منزله بيان دليلى است براى آنچه در آيات قبل آمده است ، مىفرمايد : اين دستور عبادت و تلاوت شبانه به خاطر آن است كه برنامه ( عبادت و تعليم ) شب پابرجاتر و با استقامتتر است ( ان ناشئة الليل هى اشد وطئا و اقوم قيلا).
▫️ناشئة از ماده نشىء ( بر وزن نثر ) به معنى حادثه است و در اينكه منظور از آن در اينجا چيست سه تفسير براى آن ذكر شده : نخست اينكهمنظور ساعات شب است كه يكى بعد از ديگرى حادث مىگردد ، يا خصوص ساعات آخر شب و سحرگاه.
🔹ديگر اينكه منظور برنامه قيام براى نماز و عبادت و تلاوت قرآن است همانگونه كه در حديثى از امام باقر (عليهالسلام) و امام صادق (عليهالسلام) نقل شده كه فرمودند : هى القيام فى آخر الليل الى صلاة الليل : منظور قيام در آخر شب براى نماز شب است.
🔻و در حديث ديگرى از امام صادق (عليهالسلام) در تفسير اين آيه آمده : قيامه عن فراشه لا يريد الا الله : منظور برخاستن از بستر است كه هدفى جز خدا نداشته باشد.
🔻سوم اينكه منظور آن حالات معنوى و روحانى و نشاط و جذبه ملكوتى است كه در دل و جان انسان در اين ساعات مخصوص شب به وجود مىآيد كه آثارش در روح انسان عميقتر و دوامش بيشتر است .
🔻البته اين تفسير و تفسير قبل از آن لازم و ملزوم يكديگرند و مناسب است كه هر دو در معنى آيه جمع باشد.
▫️وطئا در اصل به معنى گام نهادن و همچنين به معنى توافق كردن است.
▫️تعبير به اشد وطئا يا به معنى مشقت و زحمتى است كه قيام و عبادت شبانه دارد ، و يا به معنى تاثيرات ثابت و راسخى است كه در پرتو اين عبادات در روح و جان انسان پيدا مىشود ( البته معنى دوم مناسبتر است ) .
🔹اين احتمال نيز وجود دارد كه به معنى توافق بيشترى است كه در اين لحظات در ميان قلب و چشم و گوش انسان و بسيج همه آنها در مسير عبادت پيدا مىشود.
▫️اقوم از ماده قيام به معنى پابرجاتر و صافتر است ، و قيل به معنى سخن گفتن است كه در اينجا اشاره به ذكر خدا و تلاوت قرآن است.
🔹رويهمرفته اين آيه از آياتى است كه با تعبيرات پرمحتوايش رساترين سخن را در باره عبادت شبانه و نيايش سحرگاهان ، و راز و نياز با محبوب ، در ساعاتى كه اسباب فراغت خاطر از هر زمان فراهمتر است ، و همچنين تاثير آن در تهذيب نفس ، و پرورش روح و جان انسانى ، بيان كرده است ، و نشان مىدهد كه روح آدمى در آن ساعات آمادگى خاصى براى نيايش و مناجات و ذكر و فكر دارد .
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
#تفسیر_نمونه
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم جلد دوم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(249)
آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون
🔰تفسير
⏪تعليل به امر ارتكازى (پرهیز از خطر فطری است)
🔸بر اساس بحثى كه گذشت جمله (لعلكم تتقون) تعليل ديگرى است براى ضرورت عبادت و تعليل در اين گونه موارد بايد به امرى ارتكازى باشد و به گونه ای آيت تبيين شود كه حد وسط قرار گيرد و براى هر سه گروه قابل استدلال باشد. تقوا نسبت به مومنان قابل قبول است. همچنين نسبت به بت پرستان تا حدى قابل پذيرش است. اما چگونه براى ملحدان قابل تعليل است ؟ يعنى، چگونه به ملحد مى توان گفت: براى دستيابى به تقوا عبادت كن ؟ از اين رو بايد معناى تقوا در اين كريمه به صورت جامع و فراگير تبيين شود.
▫️تقوا از ريشه وقايه و به معناى خود نگهدارى و پرهيز از خطر است و پرهيز از خطر امرى ارتكازى و فطرى براى همه انسانهاست، كسى نيست كه از خطر اجتناب نكند و اجتناب از آن لازم نداند. پس (لعلكم تتقون) مى تواند براى ضرورت عبادت نسبت به هر انسانى دليل باشد؛ به همه انسانها اعم از مومن و ملحد و مشرك مى توان گفت: براى پرهيز از خطر و نجات از عذاب، خدا را عبادت كن.
▪️چنين نيست كه با مرگ نابود شويد؛ بلكه با مرگ از عالم طبيعت، به جهان ديگر منتقل مى شويد. انسان همانند پرنده اى در بند است كه به هنگام توفى، در قفس طبيعى وى گشوده شده، به جهان ابدى پرواز مى كند.
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Qalam 01 s.mp3
5.66M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور #صفحه_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی #تفسیر_سوره_قلم#سوره_قلم #قلم
💢 تفسیرصوتی سوره قلم
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #قلم #درسگفتار
📌عناصر محوری سوره قلم
سوره مبارکه «قلم» هم مثل سوره مبارکه «مُلک» در مکه نازل شد، براي اينکه عناصر محوري اين معارف توحيدي است. گرچه بخش پاياني اين سوره به بعضي از آيات سور مدينه شبيه است؛ لذا برخيها اينها را مدني دانستند؛ ولي انسجام اين سوره نشان ميدهد که اين جمعاً در يک فضا نازل شد.
صدر اين سوره، بعد از «بسم الله» يکي از حروف مقطعه قرار دارد. در طليعه تفسير، درباره حروف مقطعه که بيش از سي قول هست، آنجا مسائلي مطرح شد. مرحوم شيخ طوسي در تبيان نظر شريفش اين است که اين حروف مقطعه اسامي اين سور هستند؛ مثلاً دارد﴿الم﴾ يا ﴿المص﴾ يا ﴿ص﴾؛ اينها اسامي آن سورهاند. اين سوره «قلم» را هم سوره «نون» ميدانند. ميفرمايند «اقوي الاقوال» اين است که اين حروف اسامي اين سور هستند.
📼فرازی از #درسگفتار سوره قلم جلسه اول
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باور ما . نماز زمینه رهایی 8 عبداللهی ۱۴۰۱۵۳۱.mp3
12.06M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 88) نماز زمینه رهایی
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom