eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زندگی 📌موقعیت های غیر ساکن! (خود ارزیابی ) 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: اِنَّ اَشَدَّ النّاسِ تَصْديقا لِلنّاسِ اَصْدَقُهُمْ حَديثا وَ اِنَّ اَشَدَّ النّاسِ تَكْذيبااَكْذَبُهُمْ حَديثا هر كس راستگوتر است سخن مردم را بيشتر باور مى كند و هر كس دروغگوتر است مردم را بيشتر دروغگو مى داند. 📘نهج الفصاحه، ح ۵۹۱ 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
رخساره مهر ۲۲.mp3
9.92M
📌رخساره مهر (فراز بیست و دوم)پایان 🔘گذر و گذاری کوتاه بر حوادث و رویدادهای زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از ولادت تا شهادت ▪️یادآوری: سلسله سخن ""به مناسبت دهه فاطمیه تقدیم می شود. ◾️هدیه ای ناقابل به پیشگاه آقا و سرور مان حضرت مهدی عجل الله فرجه به امید تسلای قلب نازنین ایشان @rahighemakhtoom
baghare41_01.mp3
18.06M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( ج ۸۱ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره جن 📝نگاشت: (۲۴) تفسیر آیات ۲۶ و ۲۸ 🌱🌱🌱 ☑️ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻜﺮﺭ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﻳﮕﺮ، ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻱ ۲۷ سوره جن ﻳﻚ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﻋﻠﻮم ﻏﻴﺒﻲ ﻋﻴﺴﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺍﺯ ﻋﻠﻮم ﻏﻴﺒﻲ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. 🔹ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺁﻳﺎﺕ ﻭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻓﻮﻕ ﭼﻨﺪ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ: 🔘ﺍﻟﻒ)ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﻣﺨﺼﻮﺹِ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﻠﻢ ﺫﺍﺗﻲ ﻭ ﺍﺳﺘﻘﻠﺎﻟﻲ ﺍﺳﺖ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﺒﻌﻲ ﻭ ﺑﺎ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﺧﺪﺍ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﺩﺍﺭﻧﺪ. 🔘ﺏ)ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐِ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺧﺪﺍ، ﻫﻤﺎﻥ ﻋﻠﻢ ﺑﻪ ﺳﺎﻋﺖ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻋﻠﻮم ﻏﻴﺒﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻧﻴﺰ ﻫﺴﺖ. 🔘ﺝ)ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐِ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺧﺪﺍ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻟﻮﺡ ﻣﺤﻔﻮﻅ(= ﻋﻠﻢ ﺍﻟﻬﻲ)ﺛﺒﺖ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻲ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻟﻮﺡ ﻣﺤﻮ ﻭ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺍﺳﺖ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ. 🔘ﺩ)ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐِ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﻠﻢ ﻓﻌﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﺑﺎﻟﻔﻌﻞ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﺭﺧﺼﺖِ و اذن ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻛﻨﻨﺪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﻣﺼﻠﺤﺖ ﺍﻳﺠﺎﺏ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻳﺎ ﺍﻣﺎم ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﻧﻨﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﺎﻧﻌﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺴﻴﺮﻫﺎ ﺻﺤﻴﺢ ﺑﺎﺷﺪ. 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
baghare41_02.mp3
17.57M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( ج ۸۲ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باور ما.چاره خود شیفتگی خیالی ۳۶ عبداللهی ۱۴۰۱۶۲۱.mp3
9.43M
📌و اما باور ما-(قسمت ۲۱۵) نماز و چاره خودشیفتگی خیالی 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اسراء 14.mp3
12.95M
💢تفسیر سوره اسراء ج ۱۴ ☑️(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: "ما تَجَرَّعَ عَبدٌ جُرعَةً اَفضَلَ عِنْدَ اللّه ِ مِنْ جُرعَةِ غَيْظٍ كَظَمَها اِبتِغاءَوَجهِ اللّه ِ" "انسان هيچ جرعه اى ننوشيد كه نزد خدا از جرعه خشمى كه براى رضاى خدا فروخورد بهتر باشد." 📘نهج الفصاحه، ح۲۶۲۸ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و منهم من قضی نحبه .... انتشار به مناسبت شهادت میوه وقتی می رسه باغبان باید بچیندش میوه ی رسیده اگر روی درخت بمونه پوسیده میشه و خودش میفته .... @rahighemakhtoom
🔘 لطایفی از سخنان در مورد تعهد به اصول عالیه انسانی و الهی 🔸اگر بجای تلقین اینکه تو ای انسان ، در هر فکر و بیان و کاری که میکنی و عقیده ای که انتخاب میکنی آزاد هستی ! 🔹این اصل را تلقین و موضوع تعلیم و تربیت قرار میدادند که ای انسان ! همانگونه که بُعد جسمانی تو پرورده قوانینی مخصوص در عرصه طبیعت است و کمترین تخلف از آنها بُعد جسمانی ترا مختل می سازد ، بُعد روانی و روحانی تو نیز باید از اصول و قوانینی مخصوص که بالاتر از جبر نا آگاه فعالیت های عرصه طبیعت محض است ، تبعیت نماید . 🔸چنانکه نمیتوانی بگویی : تقید به مخصوص در عرصه طبیعت برای نظم منطقی بعد جسمانی ، مخالف رهایی و آزادی من است ، همچنان نمیتوانی اصول و قوانین بعد روانی و روحانی را بدان دلیل که مخالف رهایی و آزادی بمعنای بی بندوباریست ، زیر پا بگذاری . 🔹آیا تعهدها و پیمان ها از اعتبار و ارزش به اصول عالیه مذهب و اخلاق والای انسانی مستند است یا به آن بیماری مغزی و روانی که ضرورت تقید به را از بین برده است ؟ شما هر چیزی را که فراموش کنید و حتی اگر شخصیت خودتان را زیر پا بگذارید نمی توانید ضرورت مفید بودن عمل به تعهدها و پیمان ها را ‌‌‏[خواه تعهد و پیمان میان افراد و خواه میان فرد و گروه و میان فرد و جامعه و میان جوامع با یکدیگر را] فراموش نمایید و به زیر پا بیندازید . با اینحال انسان ها رها شده از اصول عالیه مذهب و ، امروزه کمترین ارزشی به تعهد ها و پیمان ها نمیدهند. 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره جن 📝نگاشت: (25) تفسیر آیات ۲۶ و ۲۸ 🌱🌱🌱 ☑️ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺍﺯ ﺟﻠﻮ ﻭ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ(ﺑﻠﻜﻪ ﺍﺯ ﺗﻤﺎم ﺟﻬﺎﺕ)ﻣﺮﺍﻗﺐ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﺎم ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﻭﺣﻲ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﻛﻢ ﻭ ﻛﺎﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﺟﻦ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﺻﺎﻟﺖ ﻭﺣﻲ ﺭﺍ ﺧﺪﺷﻪ ﺩﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪ.ﺍﻳﻦ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﻭ ﺍﻣﺪﺍﺩ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﻋﺼﻤﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺒﻲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺧﺪﺍ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺻﻔﺖ، ﺗﻮﺿﻴﺤﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻣﻌﻴﺎﺭ ﮔﺰﻳﻨﺶ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻋﻄﺎﻱ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﺑﺎﺷﺪ. 🔸ﻳﻌﻨﻲ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍﺿﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﺍﻭ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭﺟﺎﺕ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ. 🔸ﻭ ﻧﻴﺰ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ «ﻭﺣﻲ» ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ ﺍﻳﻦ ﻏﻴﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻋﻄﺎ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ، ﻭ ﮔﺮﻧﻪ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ. ☑️ﻃﺒﻖ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﻫﺪﻑ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺪﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﻌﻠﻮم ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻫﺎ ﻭ ﭘﻴﺎم ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺭﺳﺎﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ. 🔸ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺴﺘﻦ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﻋﻠﻢ ﻓﻌﻠﻲ ﻭ ﺗﺤﻘّﻖ ﺧﺎﺭﺟﻲِ ﻋﻠﻢ ﺍﻭﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻋﻤﻠﺎً ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﻣﻌﻠﻮم ﻭ ﻣﺤﻘﻖ ﺷﻮﺩ؛ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﻧﺎ ﺁﮔﺎﻩ ﻧﻴﺴﺖ ﺗﺎ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺑﺪﺍﻧﺪ. 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره العادیات.استاد دکتر محمد علی انصاری.mp3
6.17M
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره عادیات استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼 یک جلسه 📋محتوا و آموزه های کلی سوره: ☑️عاديات از مصدر عدو به معنای (اسبان) دونده 🔻مفهوم کلی سوره: ☑️يادآورى معاد و آشكار شدن اسرار در آن روز؛ ☑️جايگاه بلند رزمندگان و مجاهدان اسلام ؛ ☑️مال دوستى و ناسپاسى انسان هاى تربيت نايافته 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره زمر آیات 53 تا 67 استادمهدی قره شیخ.mp3
11.25M
🔰تلاوت آیات 53 الی 67 سوره زمر 📼استاد مهدی قره شیخ لو 📼ثواب گوش کردن تلاوت هدیه به روح شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان شان التماس دعا و صلوات بر محمد و آل محمد @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
baghare41_03.mp3
19.68M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( ج ۸۳ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اهل بیت 📌بهترین مردم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:  خَيرُ النّاسِ رَجُلٌ حَبَسَ نفْسَهُ في سبيلِ اللّهِ يُجاهِدُ أعْداءَهُ يَلتَمِسُ المَوتَ ، أوِ القَتلَ في مَصافِّهِ . بهترينِ مردمان، مردى است كه خود را وقف راه خدا كرده است و با دشمنان او جهاد مى‌كند و خواستار مرگ يا كشته شدن در ميدان كارزار است. 📘مستدرك الوسائل : ج 11 ص 17 ح 12310 🌱🌱🌱 🌷🌷🌷 سالروز شهادت پر افتخار سردار اسلام را به حضرت سید علی و جبهه مقاومت و همراهان عزیز صفحه قرآنی رحیق تسلیت عرض می کنیم. به امید رهروی راه شهید مقاومت @rahighemakhtoom
یک و یک 📌آرامش در سايه ياد خدا خداوند در سوره مباركه طه آيه ۱۲۴ مي فرمايد : "من اعرض عن ذكري فان له معيشة ضنكا و ...." هر كس از ياد من اعراض و روي گرداني كند زندگي و معيشت تنگي خواهد داشت. "ضنك" هميشه به معناي فقر و تنگدستي نيست بلكه گاهي فشاري است كه از ناحيه دنياي پرزرق و برق و از ناحيه سود و سرمايه كلان بر انسان وارد مي شود بسان مرغي كه در قفس طلايي زنداني شده است. 📘معاد در قرآن ، آيت الله جوادي ج ۴ ص ۷۶ @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره جن 📝نگاشت: (26) تفسیر آیات ۲۶ و ۲۸ 🌱🌱🌱 ☑️ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ (بالاصاله و ذاتاً)ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺧﺪﺍﺳﺖ. ☑️ﺧﺪﺍ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺴﻨﺪﺵ ﻋﻄﺎﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ☑️ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ (بالعرض و به اذن الهی)ﻫﺴﺘﻨﺪ. ☑️ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻲ(ﻭ ﻭﺣﻲ ﻭ ﻋﻠﻮم ﻏﻴﺒﻲ)ﺗﺤﺖ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﺩﻗﻴﻖ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ. ☑️ﻋﺼﻤﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﻭﺣﻲ ﺗﻀﻤﻴﻦ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ☑️ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﮔﺎﻥ ﻭ ﻣﺒﻠﻐﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺗﺎ ﻛﺎﺭﺷﺎﻥ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﻧﺠﺎم ﮔﻴﺮﺩ. پایان تفسیر سوره جن 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
02 dine fetri_ ostad azimi.mp3
29.69M
🌱🌱🌱 📖دین شناسی فطری (جلسه دوم) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیمی 🔅مشک آن است که خود ببوید نه آن که ....🔅 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهاردهم: محكم و متشابه‌ 🔘علل تشابه‌ 🔸همانگونه كه در قسمت اقسام تشابه اشاره شد، علل تشابه دو گونه است: اصلى و عرضى. يك گروه، تشابه عرضى بر قرآن تحميل شده است؛ يعنى اين گروه از آيه‌هاى متشابه، برابر با اسلوب و شيوه‌هاى متعارف عرب بيان شده و خالى از هرگونه غموض و پيچيدگى بود و در آغاز هرگز ايجاد شبهه نمى‌كرده است؛ اما در پى درگيريهاى عقيدتى و فكرى كه در ميان گروه‌هاى مختلف مسلمانان رخ داد، فاجعه «تشابه عرضى» دامنگير اين آيات شد. تشابه اصلى، كاملًا طبيعى مى‌نمايد؛ زيرا اين‌گونه تشابه در اثر بيان معانى ژرف، توسط الفاظ متداول عرب- كه براى معانى سطحى ساخته شده- پديد آمده است. ....ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌آرایه های ادبی در قرآن (1) 🔘قرآن در عین برخورداری از اسلوب فصاحت و بلاغت، از آرایه های بیانی همچون تشبیه [مانندگی]، استعاره، مجاز و کنایه و آرایه های بدیعی که در کسوت رموز و اشارات لطیف به قدرت نفود و تأثیر خود عمق بیشتری بخشیده است، نه تنها بی بهره نمانده است که سخن و سخنوران بزرگ را وام دار خویش ساخته است. 🔘از میان آرایه های بیانی، کنایات قرآنی از جایگاه و موقعیت ویژه ای برخوردار است. منظور از تعبیرات کنایی در قرآن، ابهام و پوشیدگی سخن در کلام خداوند نیست بلکه از باب "الکنایه ابلغ من التصریح،" هدف، ضرورت توجه دادن شنونده به اهمیت پیام و برانگیختن او به تدبر و اندیشه، پیرامون نکته ها و پیام های قرآنی است. 🔘به عبارت دیگر، کنایات قرآنی با داشتن ویژگی ها و خصوصیاتی چون ایجاز و اسلوب های ادبی در عبارات، امکان تصور معنا و مفهوم را در قالب ها و صورت های زیبا فراهم می کند به عنوان مثال در آیه کریمه ی ۲۴ سوره مبارکه بقره :فان لم تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النّار…مشاهده می کنیم که چه زیبا در چند کلمه ی جامع اما کوتاه، پرده از ناتوانی مشرکان در مانند آوری سوره ای قرآنی و ضرورت ترک عناد و لجبازی آنان برداشته است. ...ادامه دارد 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom